Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse uitgever komt met 'psychologische adventuregame' Still There

De Nederlandse, onafhankelijke uitgever Iceberg Interactive brengt in de herfst het spel Still There uit voor Windows, macOS en de Nintendo Switch. De uitgever omschrijft de titel als een psychologische sciencefiction-adventuregame.

De Italiaanse ontwikkelaar GhostStark Games en de in Haarlem gevestigde Nederlandse uitgever Iceberg Interactive noemen nog geen exacte releasedatum, maar bij de aankondiging van Still There hebben de bedrijven wel een trailer uitgebracht en ook is een pagina op Steam beschikbaar.

In het spel draait het om het onderhoud van de Bento-vuurtoren, een ruimtestation ergens diep in het heelal. Naast het reageren op noodsituaties, het nemen van belangrijke besluiten en het praten met de kunstmatige intelligentie van het station, ontdekt de speler langzaamaan meer informatie over het verleden van de protagonist Karl, die in zijn eentje het station moet bemannen. In de trailer is te horen dat een vrouw een bericht voor hem heeft ingesproken en hem vraagt terug te komen.

Volgens de ontwikkelaar is het spel experimenteel, raar, sarcastisch, donker en metafysisch, en bevat het een complexe analytische aanpak voor het oplossen van puzzels. Daarbij draait het in het spel ook om de vraag hoe ver 'ver genoeg' is en zit het volgens de makers vol met emoties en humor.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

09-08-2019 • 11:04

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Waarom wel voor macOS maar niet ook voor Linux? Is het zo moeilijk om dat er nog bij te doen? Of gaan ze er gewoon van uit dat de Linux user een WINE of iets gebruikt?
Als Linux gebruiker heb je via Proton onder Steam, wat een verbeterde versie van Wine is voor Steam, al toegang tot ruwweg 60% van alle Windows games die je met een klik kunt installeren en spelen. (Kijk op ProtonDB).

Het is goed mogelijk dat developers er voor zorgen dat de Windows variant ook via Proton loopt, (geen of maar kleine aanpassing nodig), dan kunnen alle Linux gebruikers, en gebruikers van SteamOS en dergelijke, ook die games spelen.

Het is natuurlijk fijner als je spellen gewoon native op Linux draaien, maar Proton is op dit moment al goed genoeg om meer dan de helft van de Windows spellen op Linux te kunnen spelen, en er is haast geen extra werk voor developers om het via Proton te kunnen laten werken.

Plus, Proton is vele malen eenvoudiger dan Wine. Om onder Linux met Steam Windows spellen te kunnen spelen, moet je (nu nog) de Beta client van Steam selecteren (Settings->Beta), het spel installeren met een muisklik, precies zoals ook onder Windows, en op Play klikken.
moet je deze tweet eens lezen https://twitter.com/bgolus/status/1080213166116597760:
We shipped Planetary Annihilation on Win, Mac, and Linux. Linux uses we're a big vocal part of the Kickstarter and forums.

In the end they accounted for <0.1% of sales but >20% of auto reported crashes and support tickets (most gfx driver related).

Would totally skip Linux.
Dus vanuit een zakelijk standpunt is een Linux release erg risicovol zonder dat er een grote beloning tegen overstaat. Vooral voor een kleine ontwikkelaar.
En dat is dus de reden waarom alles op Linux open source is (en ook weer de reden waarom Linux games uitblijven). Verkoop je een game voor Linux dan ben je verplicht om service te verlenen, en dat kan niet uit zonder open source.

Ik vind het daarom eigenlijk wel prima dat Wine dit probleem oplost, zo voorkom je dat er geld gemoeid gaat (= belangen) bij de ontwikkeling van Linux en blijft het een open systeem.
Mac staat er ook niet expliciet bij. Aangezien Blockstorm ook op Linux draait zou het nog wel eens gunstig kunnen uitpakken.

Gelukkig draaien heel veel games die op bv Unity gebouwd worden sowieso al op Linux dus het grootste deel van mijn Steam-library heeft gewoon een Linux-executable zonder Wine.
Cool, ik benieuwd. Eindelijk weer eens een point n click :)
Doet me een beetje denken aan Firewatch, zowel qua sfeer als eenvoud. Gaaf!
Leuk, bedankt voor de tip!
Dit is niet echt wat men verstaat onder een point n click adventure... ofwel waar je een (3rd person) poppetje bestuurt.
Als ik het zo lees doet het me een beetje denken aan de game Firewatch.
Klinkt zeer interessant.
Dacht daar ook gelijk aan
Dit ziet er intressant uit, een old school point n click
Ik mis dan toch echt het poppetje dat rondloopt.
Dat vallende ruimtemannetje aan het begin van de trailer is zonder enige twijfel een knipoog naar het vallende boek aan het begin van Myst.
Heb Myst ook veel gespeeld... zo'n spellen mis ik de dag van vandaag wel... nadenken... beslissingen nemen en als je iets vergeten of over het hoofd gezien had was je de lul :P :P
//edit: typo

[Reactie gewijzigd door CFke op 9 augustus 2019 15:26]

In het filmpje staat ook MacOS erbij :)
https://youtu.be/733Fx_h8FIk?t=62

[Reactie gewijzigd door iMars op 9 augustus 2019 11:23]

Grafisch is het niet heel spannend dus op MacOS moet het kunnen draaien, lijkt mij.
ja want alleen graphics bepalen op welk systeem iets kan draaien 8)7
Ik bedoelde ermee dat je geen dure Game-PC oid. nodig hebt om het te kunnen draaien.
Grafisch is het niet heel spannend dus op MacOS moet het kunnen draaien, lijkt mij.
Ik bedoelde ermee dat je geen dure Game-PC oid. nodig hebt om het te kunnen draaien.
Je zegt daarmee dat wanneer je geen dure Game-PC nodig hebt, het spel ook werkt op MacOS.
Maar zo werkt het helaas niet;.
Nee op een (te) dure Mac werkt het dus ook :P
Het gaat er niet om of het "heel spannend" is of niet, het gaat er om of het wel of niet uitgebracht gaat worden.

Ik zie dat het artikel nu is aangepast en dat MacOS erbij gezet is. Echter in de link wordt er alleen PC/Switch genoemd:
Their most important projects are Blockstorm (PC/Mac/Linux), an online multiplayer FPS set in a world made of destructible blocks, and Still There (PC/Switch), a psychological sci-fi point and click adventure.
Maar in het filmpje staat, zoals ik al zei, ook MacOS ertussen.

Ik ben dus benieuwd of het ook voor MacOS uit gaat komen nu ;)

[Reactie gewijzigd door iMars op 9 augustus 2019 12:49]

Coole aankondigingstrailer! Ben wel nieuwsgierig geworden :+

[Reactie gewijzigd door nickko op 9 augustus 2019 11:18]

Wow, cool zeg. Dit spreekt mij wel aan.. Lekkere mysterieuze trailer, ik houd er van!

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 9 augustus 2019 11:28]

jah point n click! leuke trailer; gelijk toegevoegd aan de verlanglijst op steam.
Ben benieuwd, klinkt erg tof!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True