Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung adviseert Qled-tv's 'om de paar weken' op malware te scannen - update 2

Samsung adviseert bezitters van Qled-tv's regelmatig handmatig op malware te scannen om infecties met kwaadaardige software te detecteren. Gebruikers zouden dit om de paar weken moeten doen volgens de fabrikant.

Op Twitter meldt de supportafdeling van Samsung USA dat het met Qled-tv's 'als deze via wifi verbonden zijn' net als bij computers belangrijk is om regelmatig op malware te scannen. In een korte video legt het elektronicaconcern uit hoe gebruikers dat moeten doen.

Via de instellingen en System Manager kunnen gebruikers het onderdeel Smart Security openen en daar een scan laten uitvoeren. Samsung-tv's hebben al zeker sinds 2016 zo'n scanfunctie om malware te detecteren, maar Samsung adviseerde voor zover bekend niet actief om met tussenpozen van een aantal weken handmatig te scannen. Op de achtergrond beschermt Smart Security ook tegen aanvallen, maakte Samsung in 2016 wel bekend.

In de afgelopen jaren kwam regelmatig in het nieuws dat tv's in principe te infecteren zijn, al lijken grootschalige malware-aanvallen op tv's nog niet plaatsgevonden te hebben. Samsung plaatst sinds begin dit jaar ook McAfee Security for TV op zijn tv's.

Update, 16.45: Samsung heeft de tweet verwijderd.

Update dinsdag, 14.30: Samsung heeft de volgende verklaring uitgegeven over het advies: "Samsung neemt veiligheid erg serieus. Onze producten en diensten zijn ontwikkeld met zorg voor veiligheid. We hebben recent informatie gedeeld over één van de preventieve veiligheidsfuncties op onze smart-tv’s met als doel dat de consument proactieve stappen kan ondernemen met het toestel. We willen graag duidelijk maken dat we via het Twitter-bericht de consument een bestaande functionaliteit van ons product toonden ter illustratie."

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

17-06-2019 • 08:15

296 Linkedin Google+

Reacties (296)

-12960290+1114+211+30Ongemodereerd140
Wijzig sortering
Als ik laatste tijden zo het nieuws volg, ook met Windows Store apps die malware binnen harkten, nu.nl die malware gratis aan bood naast het nieuws, etc. etc.
Lijkt het er op dat deze rommel vooral via advertentie netwerken binnen komt. Advertentie netwerken die te weinig een goed beleid hebben of gecontroleerd worden. Soort doorgeef luik van soms gevaarlijke code (en ja tracking cookies vind ik ook gevaarlijke code) en af en toe een advertentie.

Wat ik mij dus afvraag is in hoeverre een pi-hole mijn TV, maar straks misschien ook mijn oven, magnetron, termostaat, etc. etc. veilig kan stellen van dit soort ongein. Ik kan mij in de toekomst genoeg horror scenario's bedenken. Of bijvoorbeeld die reclame van die man die zijn smart home wil showen tijdens een presentatie...

Wat ik mij nog liever af vraag, waar kan ik nog een overheerlijke "dumb" tv vinden met alle aansluitingen die er toe doen: met name HDMI en Scart (retro gaming). Want eerlijk is eerlijk, ik gebruik nooit Smart functies en tevens zorgt het hele Smart gebeuren dat de TV er lang over doet om aan te gaan. Vroeger deed je een TV aan en had je gelijk beeld. Nu start een TV eerst een hoop rommel mee op.

Wat ik mij nog liever af vraag, bestaat er voor Samsung TV's custom roms/firmware zoals bij telefoons? Zodat ik zelf bepaal wat er wel/niet op mijn TV zit. Vooral op deze laatste vraag zou ik graag een antwoord willen, want een nieuwe TV kopen zit er voorlopig financieel niet in (als er uberhaubt nog domme TV's gemaakt worden)...
Wat ik mij dus afvraag is in hoeverre een pi-hole mijn TV, maar straks misschien ook mijn oven, magnetron, termostaat, etc. etc. veilig kan stellen van dit soort ongein. Ik kan mij in de toekomst genoeg horror scenario's bedenken. Of bijvoorbeeld die reclame van die man die zijn smart home wil showen tijdens een presentatie...

Gewoon simpel je hangt je nieuwe magnetron/ oven etc gewoon niet aan internet, dan moet je er misschien heen lopen om hem aan te doen.
Maar je moet ook zelf je eten of je was erin doen, dus ja dan sta je er toch voor kan je net zo goed knopje drukken om hem aan te zetten :).

Er worden nog domme tv's gemaakt ja maar niet veel, en de meeste daarvan hebben bijna geen aansluitingen(Of oude hmdi 1.1 enzo).
Dus daar heb je ook vaak weer niet veel aan als je wil gamen enzo, maar goed je kan een smart tv kopen en doorgaan zonder internet gebruik(Wifi scannen erna ook uitzetten).
Tenminste dit kan ik prima doen bij mijn LG met Webos, neem aan dat andere fabrikanten het ook kan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 juni 2019 10:08]

Ik weet dat ze bij de research afdeling van SIDN (SIDN labs) al een tijdje bezig zijn met dit soort problemen en (early versie) tooling hebben gemaakt om dit soort devices af te schermen en filteren: "SPIN" (https://spin4home.nl).

Plaatje van de (oude) interface: https://spin.sidnlabs.nl/images/spin-gui.png

Doel is om de controle weer in de handen te leggen van de eigenaar van de hardware ipv de fabrikant. En op zijn minst inzicht te geven in het gedrag van deze smart devices.

Op dit moment is het volgens mij al mogelijk om per device destinations/ports te filteren en er komt ook support voor MUD profielen (https://datatracker.ietf.org/doc/rfc8520/). Dit is een nieuwe standaard waarmee fabrikanten per device een profiel op kunnen geven waarin het gedrag van het device gespecificeerd is. Denk aan "Device X connect alleen maar naar naar destination A, B, C op poort Z". Hiermee kan afwijkend gedrag snel gedetecteerd (of proactief geblokkeerd) worden.

Het is open source en ze zijn ook samen met de partij achter DDWRT bezig om deze tooling in de DDWRT releases te krijgen.

(Full disclosure: Ik werk tegenwoordig bij SIDN maar niet bij Labs)

Add: Ze hebben een aantal testopstellingen met smart devices (en samsung TV's) en het is keer op keer verbazingwekkend hoe veel connecties een smart tv opzet. Vaak ook naar locaties waar je jezelf van afvraagt wat hij daar te zoeken heeft. Zo blijft de samsung stug connecties opzetten naar trackers van facebook ook al staat er geen enkel account geconfigureerd. En ook op momenten dat je niets met facebook doet.

[Reactie gewijzigd door denan op 17 juni 2019 12:36]

Toch best wel grappig om te zien wat zo smart tv doet ja, en zoals je nu zegt Facebook terwijl er niks van Facebook ingesteld zou staan.
Dat niet alleen.. In de demo's zie je ook heel mooi dat de TV aan gaat. En dat er binnen een paar seconden een wolkje "facebook" verschijnt. Die vervolgens een hele tros aan externe sites/adnetworks/trackers etc aanroept.
Weet niet in hoeverre dit nieuws relevant is, maar de timing is op z'n minst opmerkelijk:

Hackers at the Central Intelligence Agency, with the help of colleagues from the British spy agency MI5, developed malware to secretly spy on targets through their Samsung Smart TVs, according to new documents published by WikiLeaks.

The CIA and MI5 called the project to spy on Samsung Smart TVs "Weeping Angel," perhaps a reference to Doctor Who, where weeping angels are "the deadliest, most powerful, most malevolent life-form ever produced." The malware was designed to keep the smart TVs on even when they were turned off. This was dubbed "Fake-Off mode," according to the documents. The CIA hackers even developed a way to "suppress" the TVs LED indicators to improve the "Fake-Off" mode.


https://www.vice.com/en_u...s-leaked-documents-reveal

(via Hackernews - https://news.ycombinator.com/item?id=20206536)

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 18 juni 2019 09:47]

Gemiddelde consument: euh....hmm.....wat?...
"Beste consument: als je je TV aanzet zie je op dit scherm wat hij allemaal doet. En kun je op een bolletje klikken om te voorkomen dat hij naar facebook gaat (en alle aanverwante links) als je dat niet wil."

Dit is tweakers.. dus ik ga er eigenlijk wel van uit dat mensen begrijpen dat een open source alpha versie iets anders is dan een consumenten interface. Het mooiste scenario zou natuurlijk zijn als dit volledig "dummy proof" zou zijn en ook niet technische gebruikers er mee om kunnen gaan. Aangezien ze bij labs een grafische interface hebben met wolkjes/bolletjes met daarin domeinnamen ipv ip adressen (en alle onderliggende connecties) denk ik dat een bovengemiddelde gebruiker dit al wel kan snappen ;)

add: het was even graven maar ik heb een screenshot gevonden van de interface waarop je ziet wat er gebeurt. Het is wel flink verouderd; tegenwoordig is het een stuk "slicker" ;)

https://spin.sidnlabs.nl/images/spin-gui.png

[Reactie gewijzigd door denan op 17 juni 2019 12:31]

open source alpha versie
Dat stond er net nog niet.. :P
Op wat voor een manier is MUD anders dan UPnP? Mij lijkt het dat beide hetzelfde doel kunnen bereiken, hoewel MUD dan zijn doel op een specifieker manier behaalt.

Uiteindelijk zal het apparaat (e.g. TV) nog steeds poorten open kunnen zetten voor zaken waar we als privacy georiënteerde tweaker niet op zitten te wachten, zoals met reclames en tracking.

[Reactie gewijzigd door RuudAnders op 17 juni 2019 11:47]

Met MUD kan een IOT fabrikant specificeren wat zijn device wel/niet mag doen. Daardoor zie je het dus meteen als er afwijkend gedrag is en kun je dat filteren/blokkeren op basis van die MUD profielen. Gaat je IP-camera opeens naar firmwareupdate.vagechinesesite.tk ipv firmwareupdate.netgearcams.com dan krijg je een melding omdat dat afwijkt van het profiel. Of je stelt je router zo in dat verkeer dat afwijkt van de MUD profiles automatisch geblokkeerd wordt.

Natuurlijk is de kans groot dat alleen de "nette" fabrikanten MUD profielen gaan ondersteunen. Of dat er "allow all" profiles meegeleverd worden met "aliexpress" smart schakelaars. Maar dan kun je ook zelf een MUD profiel aanmaken en zelf bepalen wat je IOT device wel/niet mag doen.

[Reactie gewijzigd door denan op 17 juni 2019 12:24]

Gewoon simpel je hangt je nieuwe magnetron/ oven etc gewoon niet aan internet, dan moet je er misschien heen lopen om hem aan te doen.
Maar je moet ook zelf je eten of je was erin doen, dus ja dan sta je er toch voor kan je net zo goed knopje drukken om hem aan te zetten :).
Helemaal waar, maar bij een televisie is internet redelijk essentieel.

Dingen als Netflix, Youtube, NPO-app, Videoland, etc zijn redelijk ingeburgerd en in veel huishoudens wordt dat vaker gebruikt dan "oldschool" kabeltelevisie.

En ja, je kan zoiets als Netflix vaak ook via een mediaspeler doen, maar of je nou malware op je tv of op je mediaspeler hebt is natuurlijk om het even.
[...]
En ja, je kan zoiets als Netflix vaak ook via een mediaspeler doen, maar of je nou malware op je tv of op je mediaspeler hebt is natuurlijk om het even.
Elk jaar brengt Samsgung tientallen modellen tv's uit, vaak ook nog in tientallen varianten (voor verschillende regio's, maar ook verschillende per regio, zodat je de prijzen van MediaMarkt, BCC en Expert niet met elkaar kunt vergelijken).

Elk model moet OS en app updates krijgen. Dat is zeer veel werk.

Ongeveer elke 2 jaar brengen Apple en Nvidia nieuwe versies van hun Apple TV / Nvidia Shield uit. Deze up to date houden is een peuleschil vergeleken met het up to date houden van (wereldwijd) honderden varianten Samsung tv's, honderden LG's, honderden Sony's, ...

Wat mij betreft mogen de kabelaars ook stoppen met hun tv kastjes. Ziggo en KPN en alle anderen maken tv kastjes, de ene nog slechter en trager dan de ander. Zodra het gebaseerd is op IP: stop ermee, laat het over aan Apple en Nvidia, die dingen zijn vele malen beter dan jullie zoveelste poging om gebruikers een paar euro per maand uit de zak te kloppen. Doe 3 euro bij het abonnement op en lever goede apps aan op Apple TV en Android TV.
Essentieel of toegevoegde waarde? Want zover ik weet zijn er genoeg middelen om die zaken te bekijken op tv’s zonder internet (zoals een chromecast bijv.).

Ik heb 2 smart televisies, maar ondanks dat de smart functies redelijk vlot werken heb ik aan beide tv’s een Apple TV hangen. Dit werkt vele malen sneller en geen enkel apparaat heeft mij tot nu toe deze ervaring van tv kijken geboden. Dit is echt top zeker icm plex.

Maar goed buiten dat leveren veel providers ook gewoon de benodigde apps op hun decoders. Bijv Netflix is mogelijk op Ziggo’s Horizon box (al is de vraag eerder of je dat wel zou moeten willen).
Maar wat is handiger, een losse AppleTV met Plex.. of Plex of in mijn geval Kodi rechtstreeks op de tv met Android? Ik ben juist blij dat ik van al die Pi’s achter de tv’s af ben.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 17 juni 2019 13:53]

Nja ik gebruik enkel nog de apple tv voor alles. Ideaal, dat ding is vele malen sneller, geen bloatware en mijn smart tv hoeft hierdoor niet aan het internet te hangen. Plex 4K ziet er ook nog eens beter uit met de ATV dan met de native smarttv app die ook 4K kan afspelen. Upscaling van de ATV is ook beter dan die van de TV zelf.

Tuurlijk is het een voorkeur, maar ik heb maar 1 afstandsbediening nodig voor alles (ook receiver bedien ik met de ATV afstandsbediening).
Uiteraard op de tv is heel anders dan wil je apps, maar ik heb al koelkasten gezien met tv schermen erin.
Dat je daar je rtl nieuws verder kan kijken terwijl je aan koken ben, hoe stom ook lijkt het zal uiteindelijk zo ingeburgerd aan worden bij vele(Dat ze straks niet anders weten).
Als ze dan bij iemand komen he heb jij geen scherm in je koelkast, dat ze je dan raar lopen aan te kijken.

Wat vele bij mij al doen als ik zeg dat ik maar 100mb data per maand verbruik, en geen Instagram/snapchat Facebook enzo heb.
Ik ook geen youtube ofzo kijk onderweg alleen soms thuis, want zou echt niet weten wat ik op youtube moet doen.
Ik geen spotify of iets heb en op werk gewoon radio luister, via zo radio wat je vroeger op camping had met lange uitschuif antenne :+
Die antennes zijn over een paar jaar wel afgelopen. 1 januari 2023 was de planning om FM uit de lucht te halen.

Nu kan ik er op internet zo snel niets hards over terugvinden als bron van de overheid dus het zal wel later worden, maar het gaat eens gebeuren.
Dan hebben we als nog radio maar dan via het internet, je hoeft dan nog steeds geen spotify ofzo te nemen.
Je bent confuus met dat in 2023 het digital only word (DAB+), maar blijft gewoon uitgezonden worden door de ether hoor.

info

[Reactie gewijzigd door zion op 17 juni 2019 17:58]

Ik doel op het verdwijnen van FM.
https://www.rendement.nl/...hijnlijk-na-2023-weg.html
https://radar.avrotros.nl...e-radio-bezig-aan-opmars/

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 17 juni 2019 18:10]

Geen idee waarom je op 0 gemod bent, want je hebt een punt. FM gaat verdwijnen, DAB+ is de vervanger.
Ik kan maar één usecase bedenken voor een slim fornuis etc. en dat is dat je 'm uit kan zetten als je het huis verlaat. Op die manier heb je geen zorgen qua status van het fornuis.

Daarnaast is een pushbericht dat je oven warm is best nice, maar dat is wel een erge luxe. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat iemand bij thuiskomst na het stappen z'n oven aanzet voor een pizza en dan op de bank in slaap valt. Maargoed, een "automatisch uit" als ie na aanzetten binnen 30 minuten niet geopend wordt, zou ook mogelijk moeten zijn zonder internetverbinding.
Dat automatisch uit zit er gewoon in. Onze oven uit 2007 gaat al vanzelf over op koelen een paar minuten na de ingestelde tijd.

Wel grappig, ik ken juist de usercase andersom. Ik ben zelf eens in slaap gevallen nadat ik een paar eitjes aan de kook had gezet. Het water was al verdampt toen ik wakker werd :-)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 17 juni 2019 14:01]

en dat is dat je 'm uit kan zetten als je het huis verlaat. Op die manier heb je geen zorgen qua status van het fornuis.

Waarom zou die aan moeten staan als je weg wil gaan, dan ben je toch niet aan het koken of iets ?.
Ik ken wel weer dat iemand het met zijn frituurpan had, was in slaap gevallen in de nacht en volgende dag ze huis stinken haha(Maar ja daarvoor heb ik een airfryer met timer :P)..
Het kan zijn dat je eerder op de dag vergeten bent om het fornuis uit te zetten. Je zou in ieder geval niet de eerste zijn!
Dat is absoluut geen catch al. zo had je broadpwn die een groot probleem was omdat of je je wifi nou aan had staan of niet, de firmware van de wifichip zelf is kwetsbaar. dus tenzij de wifichip zelf compleet gedeactiveert is was deze nogsteeds kwetsbaar. dit is waarom IOT een bestwel groot beveiligingsrisico is voor een soort doorgedreven meetlust voor efficientie.
Toevallig heb ik vandaag mijn eerste smart TV gekocht. Een 60 inch LCD van LG. Dat ding springt na een druk op de knop meteen aan en is meteen beschikbaar. Zelfs als de stroom er een minuut af is geweest. Geen idee hoe ze het doen maar dat apparaat reageert erg snel. Dat is ook een reden dat ik deze heb gekocht. Er draait Web OS op. Geen Android want daar blijf ik ver vandaan. Niet vanwege het OS zelf per se maar omdat de meeste Android tv's gewoon erg trage hardware bevatten.

Web OS heeft genoeg apps ingebouwd maar puur als monitor is het net zo bruikbaar. Gaming weet ik niet want ik ben geen gamer.
Want eerlijk is eerlijk, ik gebruik nooit Smart functies en tevens zorgt het hele Smart gebeuren dat de TV er lang over doet om aan te gaan. Vroeger deed je een TV aan en had je gelijk beeld. Nu start een TV eerst een hoop rommel mee op.
Ik heb een LG OLED55E7N (https://tweakers.net/pric...1/lg-oled55e7n-zwart.html) smart TV, die heeft geen enkele moeite met opstarten. Vooralsnog ben ik zeer tevreden met de smart functionaliteit en gebruik ik mijn mediaspeler (bijna) nooit meer.
Ik zelf heb een Samsung TV, kan zo even niet uit mijn hoofd zeggen welk type. Maar haal ik mijn tv uit standby duurt het zo'n 10-20 seconde voor ik beeld heb (met soort menuutje waar ik kan kiezen tussen veel gebruikte apps (terwijl ik geen apps gebruik). Pas daarna kan ik op source klikken en kiezen voor TV/HDMI etc. Dan duurt het ook weer even tot ik daadwerkelijk televisie op mijn beeld heb. Ben totaal zo'n 30 tot 60 seconde kwijt. Vooral vanwege het begin menuutje wat erg storend is.
Heb liever dat als ik de TV aan zet deze direct naar TV gaat of eventueel HDMI. Nog niet echt kunnen ontdekken waar ik dat instel.

Vandaar weet ik dat je vroeger custom firmware kon installeren op sommige tv's, maar dat had toen vooral te maken met codecs voor afspelen van sommige video's en eventueel ondersteuning voor custom ondertitels. Maar vraag me af gezien de hoeveelheid soorten TV's tegenwoordig of mensen nog de moeite nemen zelf firmware te ontwikkelen.

Zou zelf graag op USB stick af kunnen spelen na (samen met de codecs), dat alle smart functies en apps gewoon verdwijnen. En dan vooral dat menuutje in begin met aanbevolen apps.
Mijn oudere LG doet dit anders. Die wil zo snel mogelijk beeld, en dan later start die de smart functies pas op. Als je te snel naar de smart apps wilt dan geeft die een bericht van "Even geduld". Altijd wel een fijne oplossing gevonden.
Dat klinkt inderdaad als een erg prettige manier van werken, vooral als je net als ik weinig tot niks doet met apps. Enige app die ik heel soms gebruik is de radio functie voor wat geluid op de achtergrond. Daarmee kan je op genre (internet)radio luisteren.
LG doet dat (gelukkig) nog steeds ook op nieuwere modellen. Zelfs op de nieuwe 9 serie OLEDs doen ze het. Zo ook op mijn C9, die aardig vlot is, wordt de focus eerst gelegd op de basis functionaliteit (ie: beeld geven) en daarna pas wordt het smart gedeelde opgestart. Onze twee jaar oude el cheapo LED TV van LG vertoond precies hetzelfde gedrag.

Vaak heb ik niks te zoeken in het smart gedeelte en wil ik gewoon verder gaan met de HDMI input waar ik gebleven was. Dan is het heerlijk om niet te hoeven wachten totdat de TV eindelijk klaar is met opstarten :)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 17 juni 2019 11:39]

Ik heb een LG van 2 jaar oud, als ik die aan zet kan ik pas na 1.30 / 2 minuten uberhaupt iets doen met de TV, super irritant, antwoord van LG : by design.... had ik maar een duurdere (betere) moeten kopen......
Zit er in die TV misschien een stand-by-eco-instelling zoals in de Horizonbox?
20 seconden wachten op beeld is wel erg extreem. Onze Phillips is na 1-2 seconden volledig up-and-running, inclusief AndroidTV. Onze Samsung op de slaapkamer doet daar niet langer over.

En volgens mij is het ook logisch bij alle merken dat de TV standaard naar de laatst gebruikte bron gaat.
Doet onze Samsung ook. Weet je zeker dat het wel stand-by is en niet helemaal offline?

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 17 juni 2019 14:07]

Ik zou toch eens een keer alle TV instellingen moeten doorlopen op mijn gemak. Zelf kijk ik vrijwel nooit TV, maar heb een kleine game pc aangesloten op de TV. Voor af en toe old skool gamen op de bank en dan vooral race en fighting games.
Maar mijn vrouwelijke wederhelft kijkt graag TV, dus die klaagt zo nu en dan.
Zelf ben ik soms wat lui ingesteld en heb dan geen zin om de hele tv uit te testen op elke functie. Vooral niet als ik de TV alleen gebruik als ik bezoek heb om ouderwets mee te gamen.

Maar bedankt voor de tip, weet ik waar ik mogelijk kan gaan zoeken.
Ik heb de LG OLED55C8PLA, zelfde ervaring is zo opgestart en werkt als de brandweer, zeer content met WebOs
Want eerlijk is eerlijk, ik gebruik nooit Smart functies en tevens zorgt het hele Smart gebeuren dat de TV er lang over doet om aan te gaan. Vroeger deed je een TV aan en had je gelijk beeld. Nu start een TV eerst een hoop rommel mee op.
Onzin! Ik heb sinds enkele weken een nieuwe Smart TV. Zodra ik die aanzet heb ik binnen 1 seconde beeld. En ik heb hem gewoon aan het internet hangen en ik gebruik veelvuldig de smartfuncties.
Ik zal straks als ik thuis ben eens moeten opzoeken wel type Samsung TV ik heb, maar was toen ik hem kocht rond de 600 euro voor een 47 inch. Dus niet het beste van het beste.
Dat zou natuurlijk ook de oorzaak kunnen zijn. Ik heb flink in de buidel getast en een recente Samsung aangeschaft. Daar zit vast een andere processor in. Hij reageert namelijk rete snel vind ik.
Voor mijn inkomen zocht ik de beste prijs/kwaliteit verhouding in die tijd en kwam en snel op die TV uit. Ben dan wel benieuwd naar het verschil met een duurdere TV.
In hoeverre heeft jouw TV bij opstarten een menu met "aanbevolen apps" en reclame meuk?
Die aanbevolen apps was alleen bij de eerste keer opstarten. En geen reclame. Het enige wat ik jammer vind, is de min of meer "native" Apple Airplay app. Die kon ik niet verwijderen, maar gelukkig kun je de volgorde van de apps aanpassen. Apple staat helemaal achteraan...buiten beeld!

Vind het overigens wel vreemd dat een virusscanner het automatisch scannen niet out-of-the-box doet. Ga daar vanavond eens naar kijken.
Ben wel nieuwsgierig welk type TV jij hebt, dat ik die een keer ergens 2e hands op de kop kan tikken, want klinkt al beter dan waar ik het mee moet doen :)
Gewoon Apple TV of Android TV aansluiten en je hebt geen nieuwe tv meer nodig. Lijkt mij een betere oplossing dan tweedehands een tv op de kop tikken waar je niet weet wat ermee gebeurd is. Als je geluk hebt en niet bij Ziggo zit kun je waarschijnlijk ook gewoon reguliere televisie kijken met dat kastje.
Wacht wat? Apple helemaal buiten beeld zetten want daar moet meneer niks van hebben en vervolgens geen enkel probleem zien in het hebben van een virusscanner op de tv. Jij bent vast niet eigenwijs.
Ik ben enorm eigenwijs! Maar onderken anno 2019 niet de noodzaak van een AV app op de tv. Of dat McAfee de juiste is laat ik in het midden.
Wacht maar tot je een jaar en enkele updates verder bent. Dan zie je bugs verdwijnen en weer nieuwe zien binnenkomen. Je wordt er soms zo verdrietig van.

[Reactie gewijzigd door broekha op 17 juni 2019 11:05]

Ik zie het niet zo somber in. De vorige tv was ook smart, werd regelmatig bijgewerkt en wat ik gebruikte werkte prima. die TV heeft zo'n 7 jaar dienst gedaan als primaire tv in huis. Nu is hij verhuisd naar de zolder, omdat ik in de woonkamer een grotere tv "nodig" had. Beide modellen werken nog prima, ook de smart apps. Het is wel zo dat de oude tv een beduidend minder snel OS aan boord heeft.
Zo zie je maar weer. Ieder zijn eigen ervaring. Mijn Sony TV uit 2017 (model 2016 schijnbaar en niet het goedkoopste model) heeft problemen met het opstarten van Netflix. Dit sinds December 2018.
Om van de ellende af te komen een Nvidia Shield TV aangeschaft. Wat een verademing. Werkt sneller en beter dan de Smartfunctie van de Sony zelf. De Sony Bravia TV blijkt een te trage processor aan boord te hebben met te weinig Ram geheugen. Resultaat: het werkt maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. 4-K met 60 fps is niet af te spelen. De Shield TV doet dit perfect.

[Reactie gewijzigd door broekha op 17 juni 2019 12:07]

Ik denk ook dat inherent is aan alles maar sneller en beter willen. Over x aantal jaar is wellicht 8K 120fps de standaard content in Netflix. Ik weet zeker dat mijn huidige TV dat ook niet vlekkeloos gaat processen. Maar dat kan ik Samsung of elke andere fabrikant natuurlijk niet kwalijk nemen. Wel ben ik van mening dat een situatie zoals jij schetst (binnen 2 jaar) een slecht werkende app, eigenlijk wel aan de vroege kant is.

De markt wil 8K...dan komt er 8K... Maar dan zal ik qua hardware ook mee moeten gaan. Dat is niet alleen met TV's, maar met alle hardware.
Het enige verschil is dat de Shield TV een vernieuwingswaarde heeft van €200. En dan ben je weer redelijk up to date qua Smart functionaliteit. Een nieuwe TV met de laatste mogelijkheden gaat snel richting €1500-2000.

[Reactie gewijzigd door broekha op 17 juni 2019 12:30]

Klopt. Ik dacht dat Samsung enkele jaren ook zoiets had. Een soort van externe controller die qua hard- en software weer bij de tijd waren.

https://www.samsung.com/n...de-samsung-evolution-kit/

Deze dus.. weliswaar voor een bepaalde tv lijn.
Monitors zijn vooralsnog dom. Dus koop een grote monitor met hdmi ondersteuning en ingebouwde luidspreker. Dat komt denk ik het dichtst bij jouw wensen.

[Reactie gewijzigd door ard1998 op 17 juni 2019 12:46]

Ik heb nog een domme tv. Sony. Met platte beeldbuis. Zo'n groot lomp ding geloof 70cm gratis ophalen. Werkt. Incl scart maar geen HDMI. Das voor zijn tijd. 🥳
Mijn TV op malware scannen?

Denkend aan mijn moeder, die richting de 80 gaat, volstrekt a-technisch is en zelfs bang is dat ze met de afstandsbediening het stroomnetwerk van Zuid-Amerika kan platleggen (misschien kon ze het :P ), moet ik dan eerst gaan uitleggen wat malware is, vervolgens hoe ze dat moet doen met als resultaat dat ze haar TV nooit meer aan durft te zetten.

Het is ook niet meer uit te leggen. Samsung is niet op de goede weg zo.
Ik heb er ook zo een thuis zitten. Je kan het 100 keer uitleggen maar de aanleg is er gewoon niet voor. Bizar dat je zoiets als een televisie op malware moet scannen tegenwoordig. Erg raar. Binnenkort de Samsung slimme wasmachine en koelkast ook maar even scannen.
Bizar dat je zoiets als een televisie op malware moet scannen tegenwoordig. Erg raar. Binnenkort de Samsung slimme wasmachine en koelkast ook maar even scannen.
Zo bizar is het helemaal niet. Wellicht is het voor jezelf beter uit te leggen als je bedenkt dat 'SMART' gewoon betekent: 'heeft een computer aan boord.'

Smart tv -> TV met computer aan boord.
Smart Koelkast -> Koelkast met computer aan boord.
etc...

Computers zijn ALTIJD kwetsbaar voor virussen, dat was al sinds de eerste computer zo en ze zijn niet magisch bestand ertegen als je ze in een koelkast stopt (helaas).
Niet te letterlijk nemen natuurlijk. Ik snap heus wel wat SMART inhoud. Daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat puur om het feit dat het een raar idee is om je tv, een apparaat waar je 15 jaar terug simpelweg alleen maar naar keek, te voorzien van een antivirus programma, logica achterwege.

Zoals ik hierboven al aangeef is het goed van Samsung dat ze verantwoordelijkheid nemen maar veel apparaten draaien prima zonder antivirus software zoals je smartphone of tablet.
Er zijn ook AV's voor Android hoor. Dat komt nou eenmaal voor. op iPhone veel minder omdat Apple het simpelweg absoluut niet toestaat dat apps buiten de App Store om geïnstalleerd worden.
Dan zijn tv's toch vergelijkbaar met Apple? Het komt voor maar veel minder. Je draait zoals je zelf zegt geen antivirus programma op een apple product. Waarom dan wel een tv als de kans even groot of misschien zelfs kleiner is. Samsung hoort de software te controleren als hun zelfgemaakte OS op dit product staat. Vandaar dus dat ik het bizar vind dat je de tv moet scannen.
En waarom zou dat bij Samsung smart TV's dan anders zijn? Ik mag toch hopen dat ze alles wat je via de normale weg op zo'n TV installeert hebben gecontroleerd, goedgekeurd, en met 1 druk op de knop volledig van de TV af kunnen knikkeren? En is het systeem niet zo opgezet dat applicaties strikt binnen hun eigen sandbox moeten blijven en hoe dan ook geen toegang hebben tot enige info behalve wat zich binnen de app afspeelt?

Ik vraag me echt af of een virus scanner op een TV niet de verkeerde oplossing is voor een probleem wat simpelweg te voorkomen is door het onmogelijk te maken ongeverifieerde code op het ding te installeren.
Het gaat eerder om de netwerk aansluiting dan dat er een computer aan boord zit.
Mijn Smart TV heeft ook een computer aan boord maar geen netwerk aansluiting.
Sinds we alles op het internet aansluiten: ja, maybe binnenkort maar doen. We hebben al leuke botnetwerken bestaande uit die "oh zo handige ip cameras" met null komma null beveilliging en bij default alle poorten open. Imho hetzelfde als de vtech meuk, het is leuk makkelijk en al die dingen, voor de kids, je vrouw, jezelf maar ook voor dat scriptkiddie die erop inbreekt, meekijkt naar je kinderen (voorbeeld vtech) of ddos aanvallen doet met je home domotica zonder dat je er erg in hebt.
het is jammer dat beveilliging pas de laatate jaren een beetje aandacht krijgt, had er vanaf dag 1 moeten inzitten.
Ja de eerste auto's hadden ook geen gordels en zo zijn er nog veel meer technologieën die door de jaren pas veiliger werden.
Toen de eerste smart apparaten uitkwamen dachten ze vast niet zo ver dat deze in te zetten zouden zijn als botnetwerk.

Dat ze er tegenwoordig aandacht aan besteden is alleen maar beter.
Toen de eerste "smart apparaten" begonnen zaten we al 10 jaar online en hebben we al de nodige botnetwerken gehad die genoeg schade aangericht hebben om dit in het achterhoofd te hebben. Het is echter de prioriteit die ontbreekt bij bedrijven en de onkunde van burgers en overheden om hier op te acteren
Ja deze botnetwerken bestonden dan ook voornamelijk uit windows xp machines die niet geupdate werden omdat mensen te beroerd waren er geld aan uit te geven.
Ik denk dat als er 1 op de 10 machines officieel waren het nog aan de ruime kant was. (particulier)

Het hacken van iot/connected apparaten is meer een trend geworden omdat het steeds lastiger is windows machines te infecteren als bot, waardoor er gezocht werd naar alternatieven en deze gevonden zijn in de vorm van iot.

Hacking gebeurde daarvoor ook al op printers etc maar dit was in zulke kleine schaal dat daar geen aandacht aan geschonken werd.
Ook gezond verstand mag wel wat aandacht krijgen lijkt me. Microfoons en cameras binnenshuis en aansluiten op het internet, daar zou een normaal persoon van moeten gruwelen, maar die drempel lijkt er niet echt meer.
koeling van koelkast platleggen vanuit iran ? :+
Waarom is het bizar? Wat is het verschil tussen een pc en een tv met smartfuncties?
In beide gevallen is het een zou electronica, met software die met het internet is verbonden.
En in beide gevallen zijn er bugs en andere mogelijkheden om in te breken.
Echter omdat we het verbonden zijn met het internet van een tv nog niet gewoon zin, lijkt het bizar.

Zodra je iets op het internet aansluit, kan het gehacked worden en daar mensen bewust van te maken is eigenlijk een goed plan.
Omdat het een tv is. Heb jij wel een antivirus programma op je smartphone of tablet dan? Ben er vrij zeker van dat maar heel weinig mensen dat hebben. Waarom dat niet en je tv wel? Mijn tv draait op Android daar heb ik ook geen antivirus op. De tv's van Samsung hebben hun eigen OS. Dat is dan gewoon niet goed beveiligd van Samsung zelf. Ik snap heus wel dat je altijd kwetsbaar bent en niks volledig beveiligd kan zijn.

Maar waar houd het op. Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf is het voor a-technische mensen niet meer te volgen allemaal. Ik weet niet hoe dat bij jou zit maar ik heb daar toch best veel mee te maken op IT gebied. Het is uiteraard goed dat Samsung actie onderneemt en verantwoordelijkheid.

Misschien is het puur het gevoel. Je tv voorzien van antivirus software... Had je dat kunnen bedenken 15 jaar terug?
Alle SMART technologie is in principe kwetsbaar voor malware. Het is niet iets specifiek voor Samsung; eigenlijk zijn zij juist goed bezig omdat ze hier aandacht aan besteden. Dat SMART devices malware kunnen oplopen en dat dit grote effecten kan hebben is al aangetoond met het Mirai botnet.
Het risico op malware kan je sterk verminderen door de Smart TV niet op Internet aan te sluiten, TV kijken werkt dan nog steeds.
Als je je smart TV niet aansluit op het internet kan je net zo goed een "normale" tv kopen, want zonder internet heeft die smart TV zo goed als geen added value
Vind maar eens een normale TV zonder al die slimme interfaces, die wel een redelijke set aansluitingen heeft (nee ik wil geen HDMI 1.1 meer)... Het probleem is dat die smart-meuk overal ingeduwd wordt want het kost de fabrikant weinig, en levert ze misschien wel extra gegevens op over je gedrag...
Niet misschien, de tv houd je kijkgedrag in de gaten en stuurt ie terug naar een fabrikant. Als je pech hebt, ook al je andere activiteiten.
Vandaar dat ik de hele tijd dood word gegooid met reclame van Brazzers :+
Brazzers is dat een natuurzender over het wild op de prairie?
Ik koop juist een een Smart TV omdat die vaak voorzien zijn van de nieuwste technieken.
In theorie kan ik via Chromecast, PS of Xbox wel aan mijn apps komen om als nog Netflix en eventuele andere providers te bekijken.

Maar Smart TV's zijn of OLED of QLED.
En de gewone TV's zijn toch helaas van de oudere hardware.
Zou best wel een QLED/OLED TV willen zonder de Smart TV software willen.
Puur goed beeld kwaliteit met domme software.
Ideaal.
Je kan het ook andersom schrijven: praktisch alle nieuwe TV's (met nieuwe technieken) komen met ingebouwde functies die een gevaar zijn voor privacy en veiligheid.
In theorie kan ik via Chromecast, PS of Xbox wel aan mijn apps komen om als nog Netflix en eventuele andere providers te bekijken.
Dat is inderdaad de oplossing. Gebruik het apparaat enkel als 'domme' monitor. ;)
Is een Chromecast in principe niet net zo kwetsbaar als een smart TV?
Is een Chromecast in principe niet net zo kwetsbaar als een smart TV?
Een Chromecast kan net zo kwetsbaar zijn. Ook is het minder ingrijpend (financieel, fysiek) om een Chromecast te vervangen t.o.v. een TV.

Zo hoef je geen Chromecast aan te sluiten. Er zijn zat andere apparaten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 juni 2019 16:22]

Als Samsung nou hun QLED monitoren op een groter beelformaat uitbracht was ik een blij man.
Ja, maar is dat het dan? Dit scant gewoon voor niet geregistreerde apps. Zinniger zou zijn gewoon de lekken te dichten
Moet je die lekken al wel gevonden hebben. Net zoals met een normale computer. (Een smartTV is gewoon een computer platform)

[Reactie gewijzigd door gjmi op 17 juni 2019 09:49]

Als je niet zoekt, vind je ze niet :-)
Maar waarom moet ik handmatig scannen?
Het is een smarttv, zo moeilijk is het niet om dat ding zo smart te maken dat die gewoon wekelijks zelf scanned. Als je tv kijkt kan die dat vast wel op de achtergrond doen.
En wat als er malware in zit, wat doe je dan? Tv maar uitzetten, inpakken en terugsturen? Op pc’s kun je het verwijderen,maar heeft Samsung die tools ook?
Dit is wel heel erg dramatisch inderdaad. Het zijn prachtige tv’s en de smart functionaliteit werkt tegenwoordig eigenlijk ook top.

Maar een virusscanner op een tv gaat me te ver.
Je begrijpt dat een smartTV eigenlijk gewoon een computer met een OS is? En als er Android op draait: daar zijn vele vormen van malware voor.

Wil je geen virussen, dan moet je hem niet aansluiten op internet, of een virusscanner draaien.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 17 juni 2019 09:45]

Als je een goed en veilig OS hebt, deze up2date houdt (een goed OS doet dit automatisch) en geen software van onveilige bronnen installeert ben je voldoende veilig. Dat is al jaren bewezen.
Gezond verstand is ook een belangrijke zodat je menselijkheid niet het zwakste punt wordt.

Ben je 100% veilig? Nee, dat ben je nooit. Dat bestaat niet.. Antivirus software laat immers ook vaak genoeg een virus gewoon door.

Dit is een keiharde faal van Samsung die blijkbaar geen vertrouwen heeft in de veiligheid van zijn eigen systeem.

[Reactie gewijzigd door dycell op 17 juni 2019 12:08]

Onzin is het dus niet helemaal, je zegt zelf dat je nooit 100% veilig bent.

Tja, wat is een veilige bron? Apps uit officiële stores bevatten ook wel eens malware.
Onzin is inderdaad overdreven, ik heb het genuanceerd.
Dat apps uit officiële stores malware bevatten is uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de leverancier (google, microsoft, apple). Daar verander je niets aan maar deze zullen hun werk in de basis goed doen (al zou ik wel extra voorzichtig zijn met Google).
Als ze nog niet weet hoe de afstandsbediening werkt... wat moet ze dan met een qled tv?
Waar een Qled tv voor bedoeld is, namelijk normaal tv kijken.
Waarschijnlijk kan mevrouw kanaal 1-40 opzoeken, de tv aan en uit zetten.
Hier zou niet bij moeten komen dat er ook nog gescand moet worden op malware.
Als simpel tv kijken je enige eis is, waarom dan aan de WiFi hangen? Krijg je ook geen mallware over het internet, hoef je ook niet te scannen :+
De moeder van RonaldHeirbaut is gewoon 1 klein simpel voorbeeld door dat te ontkrachten(en zelfs dat is al lastig want bij de installatie hulp via bv CB en BCC worden de spullen netjes geïnstalleerd en aan het WIFI gehangen zonder dat de a technische mensen onder ons dat in de gaten hebben of überhaupt weten wat de gevolgen kunnen zijn) ga je wel heel makkelijk voorbij aan het echte probleem en dat is de slechte veiligheid van dit soort apparatuur.

Mijn mening is dat ook dat als een fabrikant "smart" wil of het IOT op dan moeten ze ook verantwoordelijk blijven voor een goede beveiliging!
niet eens aan gedacht....
Dan koppel je 'm toch los van Wifi. Probleem opgelost, voor normaal TV kijken heeft dat apparaat echt geen permanente verbinding nodig.
Maar dan hoeft die televisie ook niet aan het internet te hangen, lijkt mij, zodat er ook niet gescanned hoeft te worden op malware.
Precies. Ons mam gaat naar de lokale Electrohandel en ze zegt: "ik wil een nieuwe TV. Mijn ogen worden wat minder goed, dus ik wil scherp beeld en graag een beetje een groot scherm". Zoals het hoort, een functionele vraag. Dan krijgt/kiest ze een 50" Blavision. Gratis en voor niks met Toeters en Bellen. Daar vroeg ze niet om, ze weet niet eens dat het er bij zat. Erik Lectrohandel komt de boel aansluiten en doet wat hij altijd doet. Dus ook aansluiten op Wifi (jawel, dat heeft ze gewoon gratis gekregen bij haar telefoon omdat haar PTSN lijn is vervangen door VOIP); weet zij veel.

Wij als Tweakers vinden al die Toeters en Bellen geweldig, maar ons mam wordt er gek van. En uitzetten kan niet. Het is niet meer uit te leggen.
Ken genoeg mensen die het beste beeld willen etc en dan kom je op oled of qled uit betekend niet dat deze mensen meteen technisch zijn.
Sterker nog de grootste afnemers van de high end toestellen zijn de mensen met een groot budget, ik werkte vroeger in een high end audio/tv winkel en de pioneer plasma's en loewe tv's werden voornamelijk verkocht aan mensen in de leeftijd van 50+ simpelweg omdat die categorie een tv kan kopen van 10k zonder daar wakker van te liggen.
En een goede verkoper douwt een tv van 3k makkelijk bij mensen in die leeftijds-categorie naar binnen.

Daarnaast mijn moeder heeft tegenwoordig ook een 4k lg tv staan niet omdat ze dat wil maar omdat ze de keuze had, of een mediabox onder haar tv van ziggo of een nieuwe tv met digitale tuner.
Aangezien mijn moeder niet elke x aantal jaar wil switchen van box heb ik haar aangeraden een tv te nemen met ingebouwde digitale tuner.

Maar als ik mijn moeder 67 jaar trouwens zou moeten uitleggen dat ze eerst naar de hdmi moet en dan de mediabox nog moet bedienen begint ze al aardig te sputteren nu drukt ze op kanaal 1 en ze heeft beeld.
"Sterker nog de grootste afnemers van de high end toestellen zijn de mensen met een groot budget"

Dat is wel een heel erg sterk verhaal.
Nee hoor hetzelfde op andere vlakken als witgoed en auto's mensen die de grens naderen van hun pensioen hebben over het algemeen meer geld te besteden.

Vrij simpel ook hypotheken zijn redelijk ingelost, schulden afbetaald.
Dan kom je op een uitgave per maand van +/- 1000 euro per maand met inkomsten van 2500+ in de maand deze groep mensen kan dan makkelijk een uitgave doen.
Kijk maar eens bij deze groep mensen die kopen ook makkelijk een miele combinatie van wasdroger en wasmachine a 2500 euro.

Dan heb je nog de groep puristen die kosten wat kost zo een toestel willen en daar zelfs een krediet voor nemen en maandelijks afbetalen.
Het aantal mensen dat daadwerkelijk op 30 jarige leeftijd even 3000+ euro uit hun mouw schudden valt vies tegen grootste gedeelte is druk bezig met hypotheek en kinderen betalen.
Je vergeet dat kopen op afbetaling tegenwoordig ook heel makkelijk is. Mensen die het zich niet kunnen veroorloven, laten zich toch verleiden om een dure TV te kopen, want het is maar €89 per maand.
Dat is op krediet ;)
TV kijken misschien? Leuk dat de fabrikanten er honderd miljoen functies in steken die ze nooit updaten en nu de gebruikers met dit soort onzin opzadelen. Echt heel veel mensen willen gewoon met een afstandsbediening dat ding aanzetten, het nieuws zien, spelshow met linda de mol en verder niet nadenken. Doen ze al dertig jaar zo en een mens is niet echt een veranderlijk dier.
De mens is een redelijk veranderlijk dier als je onze evolutie bekijkt :+ Laten we vooral blij zijn dat de rest niet zo snel verandert, want dan waren we redelijk kansloos.
Nee want mobiele telefoons zagen we 30 jaar geleden ook het nut niet van in, laat staan smartphones. Moet je nu eens zien. In 1995 kwam internet voor de consument in Nederland. Als je internet nu afsluit, valt de hele maatschappij in een crisis.

Hoezo we veranderen niet?
Heel herkenbaar je opmerking over je moeder. Mijn moeder nadert haar pensioen maar op een enkele keer (toen stond hij al aan) nog nooit achter de computer gezeten. En ze vreest de aan-knop. Ze is bang dat het hele apparaat dan ontploft. Met een mobiele telefoon (alhoewel ze een simpele Nokia heeft gehad) heeft ze ook niets.
Mijn moeder schrijft nog acceptgiro's!
Het is ook niet meer uit te leggen. Samsung is niet op de goede weg zo.
Wel, haal de netwerkstekker eruit en het probleem is opgelost. Als er connecties nodig zijn die je er een Roku in.

Maar zolang de hardware op het internet aangesloten zit en de software niet hard ingebrand is zal je maatregelen moeten nemen. Dat kan je Samsung niet kwalijk nemen.
Waarom heeft jouw moeder van 80 dan een smart TV die op het Wi-Fi is aangesloten?

De meest logische verklaring is dan ( lijkt mij ) dat ze hem daarvoor ook gebruikt omdat ze dat nog wel snapt/kan. Echter schetst jij een voorbeeld dat ze bang is om met de afstandbediening de stroomvoorziening in Zuid-Amerika plat te leggen. Hoewel daar waarschijnlijk minder voor nodig is dan een afstandsbediening, ga ik er bij deze niet van uit dat zij een TV heeft die op het Wi-Fi is aangesloten.
Het is ook niet meer uit te leggen. Samsung is niet op de goede weg zo.
Ik denk dat het juist goed is om uit te leggen dat ook een TV kwetsbaar is. Hoe goed ze ook een OS bouwen, voor een PC, telefoon, TV, grasmaaier of broodrooster, er is altijd een foutje in te vinden waardoor het te misbruiken is. Mensen hier bewust van maken is juist goed. Uiteraard naast het verbeteren van het OS.
Omdat ze een TV wil met goed beeld vanwege haar slechter wordende ogen. Dan vraagt ze de lokale TV boer een goeie TV, kiest degene met het beste beeld en de TVboer komt hem installeren. De kans is groot dat die hem keurig op alles heeft aangesloten wat nodig was.

Uiteraard chargeer ik een beetje, maar in essentie klopt het verhaal wel.
Wauw. Het wordt gebracht als volstrekt normaal, lijkt het. Maar dit gaat mij echt veel en veel te ver. Gelukkig heb ik een Apple TV waardoor mijn TV niet aan internet hangt.
Voor non technische mensen die wel graag Netflix willen kijken op hun smart tv gaat dit echt een probleem worden. Samsung kennende zal de ondersteuning voor beveiligsheids updates ook niet lang duren.
Jij moet gewoon je Apple TV elke paar weken scannen op malware
Het is jammer dat er niet gereageerd wordt op je laatste zin: "het is ook niet meer uit te leggen", want op dat punt steun ik je met ervaringen uit mijn dagelijkse praktijk van harte.

Ik heb de afgelopen twee dagen veel tijd moeten investeren bij twee personen die beide ten einde raad met twee pagina's A4 met wachtwoorden bij me aankwamen. De ene kwam zijn computer niet meer in omdat dat wachtwoord nu juist niet op de lijst stond (persoon had nu eens van de B een hoofdletter gemaakt...) en de ander omdat hij z'n WiFi niet op kwam (wat er fout ging is mij nog steeds niet duidelijk, maar van de 2 A4-tjes met totaal versleutelde wachtwoorden werd ik nogal verdrietig: persoon zal er niet 1 kunnen onthouden). De laatste persoon heb ik ook een QLED verkocht, maar denk niet dat ik ga beginnen over malware....

Het is niet alleen niet meer uit te leggen, ook die rare obsessie met 'beveiliging' cq wachtwoorden maakt het er niet makkelijker op.
Dit inderdaad. Mijn ouders durven al bijna niet meer op internet te surfen vanwege de cookies meldingen. Deze bagger erbij en ze durven straks niet meer TV te kijken.

Sowieso moet je die smart-rommel kunnen uitzetten. Ik krijg (ZELFS met Pihole) soms meldingen dat er een update voor m'n TV is. Wie zit daar nu op te wachten? Als ik m'n TV aanzet, dan wil ik TV kijken. Meteen, zonder meldingen. Niemand heeft zin om dan eerst met updates bezig te moeten.

Komt bij dat ik voor de bediening een Harmony gebruik. In sommige modes zet die alleen de TV aan, maar hoeft deze verder niet bediend te worden. Met als gevolg dat ik de update-melding niet meer kan wegklikken, omdat de pijltjestoetsen op dat moment voor een ander apparaat zijn bedoeld.

De TV-fabrikanten hebben nog een lange weg te gaan wat betreft gebruikersvriendelijkheid.
Ik kijk bijvoorbeeld Netflix gewoon met de Netflix app van de TV.
Daar heb je dus wel een smart TV voor nodig.
Of misschien beter: koop een gewone "dummy" TV en combineer het met een Apple TV.

Ik wil niet de Apple-fanboy kaart trekken, maar een gesloten systeem is op veel vlakken toch wel veiliger. Het aantal gebruikers met een Apple TV, waarvan Apple minder "afgeleide varianten" moet ondersteunen dan pakweg Samsung met tig-varianten van een TV, kan een veiligheidslek sneller gedicht en gepushed worden naar de devices. Ik haal specifiek graag Apple TV aan, omdat ik zelden manueel een update moet doen, alles in de achtergrond gebeurd en ik dus nooit geconfronteerd moet worden met zulke zaken. Dit is een ideaal scenario voor "dummy"-users, zoals je moeder van 80. Een agenda-item maken om bij je moeder langs te gaan. da's mogelijk, maar misschien is het dan al te laat om de malware van je TV te gooien of een patch binnen te trekken.

Het punt dat ik duidelijk wil maken is dat fabrikanten eens meer moeten denken aan de simplicity van hun menu's en het gebruikers makkelijk maken. Waarom moet een gebruiker manueel kunnen scannen op malware? En hoe is het in godsnaam mogelijk dat er remote iets kan worden geïnjecteerd, dat vervolgens nog wordt opgepikt en uitgevoerd? Hoe is de opzet en architectuur van een codebase/OS eruit dat dit mogelijk is? Als je zeker bent dat je iets waterdicht kan opleveren, hoef je immers die scan-mogelijkheid niet te voorzien, en al zeker niet te exposen naar je gebruikers toe?

Neen, bah. En dan nog commerciële trial-producten zoals McAfee meeleveren, laat maar. Geen goeie richting waar dit soort ontwikkelingen naartoe gaat.
Denk je dat dat ooit anders is geweest? 80-jarigen die snel nieuwe technologie met bijbehorende nadelen adopteren, nadat je het ze even uitgelegd hebt?
heb je elk geval een reden om elke week even langs je moeder te gaan :9
Ik kom er heel vaak langs, ze woont bijna bij me in de straat :*)
Moeders kookt kookt en jij scan tv? :9
Dit.

Nu heb ik mijn ouders al een flinke tijdje aan de iPad. Geen Windows PC meer met alle ellende van dien voor deze oudjes en rust voor mij. Ik word niet meer om de haverklap gebeld of ik hoef niet meer langs te komen voor de: "...Er staat een vreemde melding op het scherm! Ik durf niet verder te gaan! Wat moet ik doen?" problemen. Ze kunnen prima hun bankzaken doen, krantjes lezen, Netflixen, etc. op hun iPads. Ze redden zichzelf.

...En nu moet ik ze gaan uitleggen dat ze hun smart TV moeten gaan scannen op malware!? Dan kan ik maar beter gaan scheiden en weer thuis gaan wonen bij mijn ouders. Dit valt niet uit te leggen... :+
Dit ...dan koop je een TV voor je grootmoeder waar ze al schrik van heeft hem kapot te maken door er naar te kijken en dan moet je haar schrik voor nieuwe technologie nog groter maken door te moeten vertellen dat criminelen vanaf nu ook via de TV het huis binnendringen.

Smart TV's moeten zowat de domste uitvinding ooit zijn geweest. En dan te bedenken dat we die onzin te danken hebben aan de mythe dat Steve Jobs op zijn sterfbed het geheime recept voor de TV van de toekomst had meegedeeld aan zijn apostelen 8)7
Dus omdat jouw moeder het niet begrijpt (wat heel begrijpelijk is gezien haar leeftijd, dus no offense) is Samsung slecht bezig?

Samsung heeft niet bedacht dat er malware op de wereld is toch? Samsung heeft toch niet bedacht dat we tegenwoordig alles via het internet willen? Dat is gewoon een nare bijkomstigheid van technologische vooruitgang. Dat (vooral oudere mensen) daar tegenwoordig niets van begrijpen is logisch. Dat kun je de fabrikanten niet kwalijk nemen.

Neemt niet weg dat bepaalde termen door fabrikanten marketingtechnisch worden misbruikt. Dat maakt het soms ook niet makkelijker.
Hey Samsung hier is een idee.

Voer deze scan automatisch uit, verifieer dat met de bekende "checksum" en als er "malware" wordt geconstateerd, laat alleen de "TV onderhoud en schakel" functies werken, of maak een duidelijke melding hiervan.

idd, 8 van de 10 Samsung OLED TV gebruikers hebben geen idee wat "malware" is.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 17 juni 2019 16:07]

Waarom zit iedereen hier toch zo'n schande van te spreken?; ze geven de gebruikers keuze of je wel of niet wilt scannen naar virussen. Al zou dit natuurlijk ook wel automatisch kunnen om de zoveel weken. Maar op virussen scannen is helaas nodig op elk systeem dat een OS draait. Waarom lijken juist Tweakers dit niet te begrijpen? Zowel dus een computer, mobiel als een smart TV heeft een OS. Daarnaast vraag ik me af waarom mensen net doen alsof dit specifiek komt doordat het een QLED TV is :D Het komt natuurlijk doordat het een Smart-TV met een OS is, want het is niet alsof bij een ander type scherm er ineens geen vatbaarheid meer is voor virussen. Als je het vreemd vindt dat je moet scannen op virussen, wordt het misschien verstandig geen QLED-tv te kopen; vooral in het geval van digibeten die helemaal geen Smart-TV nodig hebben en als ze die hebben, kun je ook gewoon de WiFi van de TV uitschakelen.
Dus ik snap niet waarom mensen zitten te zeuren over standaard veiligheidsadvies over een OS 8)7

Edit1: Volgens mij zijn mensen vooral het principe van de "domme" TV gewend, dus is het voor ze ongewoon om het te gaan behandelen als een soort computer. En wat mensen niet kennen, vinden ze eng of niet nodig. Dit terwijl het ook eigenlijk alle hardware van een computer bevat tegenwoordig + een operating system.

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 17 juni 2019 09:37]

Volgens mij zijn mensen vooral het principe van de "domme" TV gewend, dus is het voor ze ongewoon om het te gaan behandelen als een soort computer. En wat mensen niet kennen, vinden ze eng of niet nodig.
Veel mensen willen gewoon geen complete computer in hun tv hebben. Onder andere vanwege het feit dat hun tv anders een virus kan oplopen.
Uhhhhhh, is de hele simpele optie dan niet om gewoon een "domme" TV te kopen? Want waarom zou je in godsnaam een Smart-TV kopen als je alle extra functies toch niet gebruikt? En als je die functies niet gebruikt, waarom zou je 'm dan aan het internet koppelen en vervolgens gaan panikeren over de hele kleine kans op virussen? 8)7 Het is toch raar dat je gaat klagen over dat een TV veel functies heeft, terwijl je 'm zelf bewust hebt gekocht en die functies helemaal niet gebruikt.... 8)7 8)7 8)7 Daarnaast hebben TV's al jaren computerchips met hardware dat is te vergelijken met computers, zelfs "domme TV's" (waarbij de processing-power, overige hardware en het OS niet goed genoeg is voor de hedendaagse smart-functies). Dus je klaagt nu eigenlijk over iets dat er al jaren is, maar omdat een fabrikant standaard veiligheidsadvies geeft, wordt je ineens bang....

Hoe zit het dan met computers, worden we nu ook ineens bang na 30 jaar omdat we realizeren dat er computerhardware in een computer zit en dat ie besmet kan raken met virussen? :+

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 17 juni 2019 13:46]

Uhhhhhh, is de hele simpele optie dan niet om gewoon een "domme" TV te kopen?
Zijn de nieuwe modellen dan uberhaupt te krijgen in 'domme' versies?
Want zoals ik het zie lijkt het erop alsof de fabrikanten kostte wat kost de 'slimme' apparaten aan het pushen zijn.
De voordelen voor de fabrikanten zijn duidelijk. Ze gebruiken het voor reclame en om gegevens over de gebruikers te verzameelen die ze vervolgens kunnen verkopen. Daarnaast kunnen ze makkelijker hun oude tv's obsolete maken door simpelweg de software niet up to date te houden. Gemiddelt moet je dan vaker een nieuwe tv kopen.

'Slim' betekent voor de fabrikanten dus vooral dat ze van de gebruikers betere cash-cows maken.
'Smart' indeed..
Ten eerste weet je dat je meerdere quotes in 1 reactie kunt plaatsen? Want twee berichten 6 minuten na elkaar is wat overdreven haha. Wat klink je toch negatief: waarom zou je een hele goede TV met gereduceerde functionaliteit gaan leveren. Niemand zal dit dan toch kopen en dus zal het totaal niet rendabel zijn voor een fabrikant. Maar inderdaad, fabrikanten kunnen dan soms ook mensen advertenties tonen en informatie verzamelen over kijkgedrag. Maar dit gebeurt natuurlijk ook al als je op de computer dingen kijkt. Vooral nu steeds meer mensen TV kijken via hun computer. Smart TV heeft ook veel voordelen voor de gebruiker: streamingsplatforms kunnen ondersteund worden (helaas vaak erg kort), je kunt een hele hoop apps installeren, veel meer instellingen kun je gebruiken, je kunt het OS beter updaten etc. En ja, fabrikanten zouden misschien beter het OS up-to-date moeten houden op hun oudere modellen, vooral beveiligingsupdates. Toch kan ik het wel begrijpen dat ze de ondersteuning staken als een model nauwelijks meer wordt verkocht en dus totaal niet meer rendabel is. Maar natuurlijk is het alsnog geen goede zaak en zou er gewoon nog een paar jaar na release updates voor moeten verschijnen.

Hoe wil je trouwens een slimme TV maken zonder gebruik te maken van het internet? Je kan dan niet streamen, niet op updates checken, geen YouTube kijken etc. Dan heb je dus gewoon weer een simpele domme TV.

Ik bedoel dus: waarom klagen hierover als je ook gewoon je TV van het internet af kan koppelen? Dan is het probleem toch ook opgelost?
Daarnaast hebben TV's al jaren computerchips met hardware dat is te vergelijken met computers, zelfs "domme TV's" (waarbij de processing-power, overige hardware en het OS niet goed genoeg is voor de hedendaagse smart-functies).
Ja, maar daar kan je niet bij via het internet.
Het 'smart' gedeelte is echter volledig op het internet gericht en dat is waarom er problemen ontstaan met virussen etc.

Overigens ben ik het niet eens met je redenering dat de rest van de processoren op een tv niet in staat zouden zijn om 'smart' functionaliteiten te leveren. Er zitten tegenwoordig best wel pittige FPGA's in die apparaten en daar kun je een aardige core op draaien waar je dan weer makkelijk linux op kan zetten oid.
Het zou dan alleen wel nog vervelender worden als er een virus oid op die tv komt (of een bug) omdat het dan eigenlijk op het subsysteem zit en de tv dan echt verkneukt kan raken.
Het is dus niet raar dat ze van het 'smart' gedeelte een appart systeem hebben gemaakt.
Samsung zal ongetwijfeld goede intenties hebben met dit advies, maar het komt er een beetje lomp uit. Ik heb zelf ook sterk getwijfeld of ik mijn Smart TV aan het internet zou hangen of niet. Uiteindnelijk de keuze gemaakt om dit te doen, maar dan wel aan het gastnetwerk. Zo creer ik toch nog een beetje veiligheid aangezien deze netjes geisoleert is van de rest van mijn netwerk.

Ben alleen wel bang dat dit een beetje een trend gaat worden. Een TV kun je nog updaten, maar dingen als slimme rookmelders of de firmware van slimme deurbellen? Aangezien mijn telefoon (Moto G5) al na <2 jaar geen beveiligingsupdat meer krijgt, denk ik niet dat een slimme deurbel ineens 10 jaar ondersteund wordt. En een nieuwe telefoon koop je wel na 2 jaar, maar een niewe deurbel?...
Daarom houd ik mijn huis lekker dom, ik hoef geen slimme deurbel, de postbode merkt ook wel als ik niet open doe dat ik er niet ben.
Ik hoef geen slimme rookmelder, rolgordijnen, lampen, thermostaat, koffie machine, wasmachine, stofzuiger etc, het lijkt wel of we naar een wereld gaan waar het een ramp is dat we zelf nog iets moeten doen(En nog even moeten bewegen).

En nee een telefoon koop ik ook niet na meer na 2 jaar, ik koop gewoon een telefoon die langer na 2 jaar ondersteund wordt.
Zo hoef ik niet elke 2 jaar er opnieuw geld aan uit te geven, in mijn geval iPhone maar Pixel of iets kan uiteraard ook.
Ja techniek is leuk maar om ook alles altijd te moeten hebben nee, over een paar jaar staat hacker met ze smartphone voor je deur(Want ouderwets slot openbreken snapt die niet).
Misschien is het nog beter om mensen te adviseren om geen Qled tv te kopen ?
Je wordt op ongewenst gemod. Maar je hebt groot gelijk. Een tv waar je zelf moet gaan scannen omdat die anders geïnfecteerd kan raken komt er bij mij niet in en is ook merktechnisch nou niet echt een posiftief iets te noemen.
Nee, dit heeft niks spwcifiek met qled te maken, elke tv die je op het web aansluit is een potentieel risico, het beste advies zou dan in deze zijn: koop geen of een analoge tv
Er is nog een optie; een digitale TV waarbij de smart functies uitgeschakeld worden. (Of gewoon niet aan het internet knopen).
Of nog veiliger, een analoge TV, lol.
Kan je die nog kopen dan?
marktplaats staat er vol mee. al dan niet gratis.

Ik wil er niet dood naast gevonden worden als is hij nog zo nieuw
Was al benoemd maar idd.
En hoe is dit dan geregeld op alle andere TV"S?

Want het is dat Samsung er nu over begint maar hiervoor hoorde je er niemand over!!
Hoe komt de malware op de tv? De enige manieren die ik me kan bedenken zijn advertenties en gedownloade apps: in beide gevallen mag ik hopen dat ze gescand worden en malware-vrij geserveerd worden.
En je kan een browser op je pc draaien, er draait een dozijn apps die auto updaten, en via de wifi kun je externe apparaten (afstandbediening, speakers) koppelen. What could go wrong?

Dan heb ik nog geeneens een poortscan op de tv gedraaid.
Ja en?

Waar het mis gaat zijn apps die allerlei toestemmingen vragen en dat dat doodleuk wordt toegekend.


En het kan wel, kijk naar de Apple TV. Die heeft een zeer strikt regime en je kunt daar niet zomaar rommelen met apps en bijbehorende rechten.
malware op andere toestellen in het netwerk kunnen ook je netwerk afzoeken naar potentiële targets die te exploiten zijn, daarvoor moet niet altijd een app of ad verantwoordelijk zijn op het toestel zelf
Als het zo regelmatig nodig is, dan kunnen ze dat beter toch van de fabriek zo instellen dat er elke x weken een melding tevoorschijn komt of dat er op de achtergrond een scan wordt uitgevoerd.
Het is wat absurd dat je zelf moet gaan scannen, je virusscanner op je pc voert deze taken toch ook automatisch uit.

En uiteraard is het maar een flauwe oplossing, veel mensen zijn het ondertussen gewoon dat ze op hun computer wat bescherming moeten hebben draaien maar de tv is zo'n ingeburgerd apparaat waarbij dat vroeger absoluut niet nodig was (want hij had geen internetverbinding). Ook mensen die geen pc hebben, willen wel een tv en ik denk niet dat er in veel winkels bijverteld wordt dat er moet gescand worden op malware.

Ik vermoed dat veel van de malware dan binnengeraakt via bijv. advertenties. Misschien moet iemand er eens een zaak van maken om PiHole wat meer in de aandacht te brengen, die blokkeert al een groot deel van die onzin op netwerkniveau.
Als het zo regelmatig nodig is, dan kunnen ze dat beter toch van de fabriek zo instellen dat er elke x weken een melding tevoorschijn komt of dat er op de achtergrond een scan wordt uitgevoerd.
Het is wat absurd dat je zelf moet gaan scannen, je virusscanner op je pc voert deze taken toch ook automatisch uit.
Altijd moeilijk bij dit soort hardware. Stel dat er een probleem gevonden word, dan staat er onverwacht een melding over malware op het scherm. De gemiddelde oma die hier besproken werd is dan nog meer in de war. Als je die melding ziet nadat je een actie hebt gestart is er actie->gevolg, iets wat veel makkelijker te begrijpen is. Daarom doen fabrikanten met vrijwel altijd op die manier.
Ik ben het voor de rest met je eens hoor, maar:
Misschien moet iemand er eens een zaak van maken om PiHole wat meer in de aandacht te brengen, die blokkeert al een groot deel van die onzin op netwerkniveau.
Ze hebben daar allang wat op gevonden wat ook al op redelijke grote schaal wordt toegepast, bijvoorbeeld op youtube door Linus Tech Tips. Die gaat van het ene moment op het andere over op "speaking of X we also have company Y with product Z as our sponsor for this video." en dan zijn er weer 2 minuten volgepraat waar soms ook nog een youtube-reclame in zit verstopt (maar die blocken we :P).

Reclame wordt al overal ingestopt, als het niet via externe advertentie boeren gaat die te blocken zijn dan wel via de filmpjes zelf, de hosts van het programma/filmpje of de teksten van de online kranten pagina's.

South Park voorspelde het al, walking talking and breathing ads...
Een beetje fatsoenlijk apparaat hoef je helemaal niet zelf te scannen, als een TV zodanig slecht wordt gemaakt dat een eindgebruiker zelf op malware moet scannen iedere paar weken is dat zeker een minpunt.
Wat natuurlijk ook kan zijn, is dat Samsung het nu gewoon meldt, waar andere tv producenten gewoon hun mond dichthouden en niets doen. In principe elk device wat via wifi beschikbaar is is vatbaar voor aanvallen en malware.. Hoe populairder het apparaat hoe groter de kans dat men er malware voor gaat schrijven.
Wel moet ik zeggen dat ik me afvraag waarom dat ding dan niet af en toe automatisch gaat scannen, bv op het moment dat men de tv uitschakelt (net zoals sommige OSsen dan gaan updaten).
Das ook wat ik bedoel maar dat word niet echt gewaardeerd. Die minnetjes zijn ook waarschijnlijk van mensen die een QLED bezitten. Voor zoveel geld mag je meer verwachten. OLED tv's zijn goedkoper en hebben beter beeld.
Behalve dat je tweaker #45327 bent die dit zo nodig moet melden. Het begint op een kapotte plaat te lijken.

Daarnaast heeft QLED natuurlijk niets met malware te maken, een OLED TV is in theorie net zo vatbaar. Dat bijvoorbeeld LG of Sony geen advies rondom malware geeft is een heel andere zaak.
Een TV is inmiddels niet meer noodzakelijk om TV te kijken... ;)
Kijken naar een beeldscherm (via een Mediabox bijvoorbeeld) werkt ook dikke prima
En dan zit het probleem op de mediabox, want verbonden met het internet. Ook van de meeste mediaboxen heb ik geen hoge pet op qua beveiliging.
Maar gelukkig kun je dan veel dingen zelf instellen, afhankelijk van welk systeem je kiest.
Je hebt nu geen keuze en krijgt noodgedwongen de advertenties te zien ( waar waarschijnlijk de malware vandaan komt )
En steeds meer tv's hebben die mediabox gewoon ingebouwd. Waarom een losse mediabox kopen als de tv het ook kan.. Die losse mediabox ga je pas kopen zodra het mediagedeelte van de tv niet meer voldoet maar de beeldweergave nog wel. Moet niets hebben van onnodige boxen aan mijn tv, pas vanaf het moment dat het echt nodig is. En die mediaboxen zijn net zo goed vatbaar voor malware als de tv..
Laat mij het eerste artikel maar eens lezen over malware in WebOS (LG) dan!
OLED heeft in de meeste gevallen een beter beeld, tenzij je in een hele lichte kamer TV kijkt. QLED heeft doorgaans een hogere lichtopbrengst dan de meeste OLED schermen.
Minnetjes zijn denk ik niet van qled bezitters maar van mensen die zich terecht irriteren aan de overbodige vergelijking met oled.
Misschien nog beter om een tv uit te brengen zonder al die smart tv onzin maar dan verdienen ze minder aan advertenties en data dus kleine kans
Het geeft altijd mooi weer dat bedrijven na het neerleggen van enkele honderden of zelfs duizenden euro's ook nog eens over jouw rug extra geld verdienen door jouw privacy te schenden... Dat jij daarbij allerlei risico's loopt is pas boeiend als het fout gaat of dreigt te gaan.

Zal me niets verbazen als de scan-software slecht up-to-date was/is en er daadwerkelijk mensen zijn getroffen zijn door Malware en hier klachten over hebben ingediend of publiciteit hebben opgezocht..

Geef mij ook maar een tv zonder smart en internet gedoe. Als ik mijn tv smart wil maken regel ik dat zelf wel met extra hardware waar ik zelf de controle over heb.
Je hoeft toch geen verbinding te maken met het internet? Dan is je tv met smartfunctionaliteiten gewoon lekker dom.
Klopt je hoeft hem niet inderdaad te verbinden, alleen meestal betaal je ook voor al die extra's.
Er zijn niet zo heel veel niet smart tv's te vinden, als je het vergelijkt met smart tv's.
Alleen kijk ik haast geen tv, voornamelijk plex, Netflix en YouTube. TV hangt mooi vlak tegen de muur, duik zit niet te wachten op een mediabox of pc.
Alleen de doorsnee gebruiker (dus niet de tweaker) wil niet moeten hannessen met allemaal losse apparaten en die vind het wel fijn om alles in 1 te hebben. Tweakers moeten eens leren dat ze niet de doorsnee gebruiker zijn. En om eerlijk te zijn, IK zal ook eerder een smart tv kopen juist OMDAT er al de media mogelijkheden in zit en ik dus niet weer een losse mediabox er bij hoef te kopen (die komt dan wel later als de interne mogelijkheden niet meer voldoen). Liefst zou ik ook zien dat de tv gewoon een slot had waarin je een kaart kon steken en die kaart kon vervangen met een nieuwere.
Bestaan er geen goede tv's zonder al dat smart gedoe? Mijn huidige tv hangt achter een AV receiver en heb al die ballast niet nodig. Is toch van de zotte? Tv met wifi, camera en microphone... Kan je er ook mee bellen ?

[Reactie gewijzigd door shades op 17 juni 2019 08:46]

Skype zit er soms ook al op dus ja, bellen kan.
Ik vrees van niet maar je kunt er gewoon geen internetverbinding mee maken? Dan kunnen al die apps niets.
Echt goeie tv's zonder smartfunctie zijn er niet, die functies kosten feitelijk ook nauwelijks geld (ze drukken er SOC's in van enkele euro's....).

Gewoon eenmalig de firmware updaten, verbinding eruit en klaar ben je.
Ik gebruik Google Chromecast, de rest is uitgeschakeld zo loop je het minste risico, lijkt me sterk dat je smart tv malware krijgt door middel van alleen Google Chromecast.
* horizon box
* shield tv (kodi/plex/chromecast/netflix/games)
* blu-ray speler
Via een denon av-receiver. Ik zou ook een 50 inch monitor kunnen kopen maar die zijn volgens mij duurder dan een tv en volgens mij ook minder geschil voor kijken naar tv :?
Wij doen echt heel veel met de shield. Da's dus eigenlijk onze "smart tv"
Ja die shield lijkt me echt een goede optie, Heb er veel positieve verhalen over gelezen,
de horizon box is rot apparaat. Kan geen next nemen want ik heb nog een een actie van ziggo lopen.

blu-ray speler is inderdaad wel de beste 4k ervaring die je kan krijgen via Netflix is fake 4k met lage bitrate
shield is echt een werelds ding -
Maarja, een hoop mensen willen niet allemaal losse apparaten en hooguit alleen de tv (met smart opties) en een receiver voor het geluid..
Als goed advies van enig belang was geweest hadden ze de TV in eerste instantie al geen naam gegeven die sterk doet vermoeden dat het een vergelijkbare of betere variant van 'Oled' is, pure misleiding voor de 75% die net even niet het verschil weet in technologieën.
Eens, Maar ze hebben het expres op Oled laten lijken om verwarring onder consumenten te creëren. een Qled tv is gewoon een getweakte Led tv niks meer en niks minder
Ook marketing, een LED tv is gewoon een LCD tv. Die hadden eerst CCFL backlights, en nu LED..
Ja en een LCD tv is ook marketing want is ook gewoon een tv. Alleen heeft een LCD tv kristallen en een CRT tv fosfor. :+
Daar gaan we weer het eeuwige eeuwige Qled Oled verhaal. Laten we het nu even bij dit onderwerp houden.

Bijvoorbeeld hoe is dit geregeld bij de andere merken?

Dat Samsung er nu over begint en daarvoor hier weer voor wordt afgebrand is wat kort door de bocht

[Reactie gewijzigd door EdvanAl op 17 juni 2019 08:43]

En de naam is wel degelijk gerelateerd aan de techniek, de QLED staat voor de Quantum dot die gebruikt wordt. Tja, dat de Q nu eenmaal zoveel lijkt op de O kan Samsung natuurlijk ook niets aan doen, is natuurlijk wel een bijkomstig voordeel voor Samsung.. Als de Q in QLED nu nergens voor stond, tja, dan had je misschien nog een punt, maar de Q in QLED geeft dus wel degelijk aan wat de gebruikte techologie is. Anders zou je ook kunnen zeggen dat OLED te misleidend is ten opzichte van LED...
En blijkbaar weet jij dus niet dat de QLED tv wel wat meer is dan een getweakte LED tv.. Met jouw redenatie zou je OLED ook kunnen definieren als een getweakte LED tv...
Ethernet-aangesloten televisies hebben geen probleem, omdat ze het specifiek over Wi-Fi hebben?
Of proberen ze het toegankelijk te houden voor mensen ofzo.
Dit vroeg ik mij inderdaad ook af. Lijkt me toch dat het tv's betreft die "op internet aangesloten zitten" i.p.v. specifiek Wi-Fi.
Zat mensen weten het verschil niet tussen internet en wifi...
Daadwerkelijk? Serieuze vraag want ik kan me dat dus gewoon niet voorstellen.
Genoeg verhalen op https://reddit.com/r/talesfromtechsupport te vinden. Heb dit persoonlijk niet mee gemaakt, maar wel vergelijkbare dingen meegemaakt in mijn tijd bij studentaanhuis...
Ja, hele volksstammen. Velen begrijpen niet dat je een vol wifi-signaal kunt hebben met daarbij toch een traag haperend internet. Mensen verwijten hun provider dat de wifi in hun huis niet goed is. Voor velen geldt Wifi = internet.
Ja hoor, vraag het maar eens aan willekeurige voorbijgangers of je ouders ofzo.
Om het verwarrender te maken kan je tegenwoordig bij je auto ook een "4G Wifi punt" bestellen. Ga jij maar eens proberen uit te leggen wat dat dan weer precies is
Vreemde tweet inderdaad van Samsung:
"Scanning your computer for malware viruses is important to keep it running smoothly.
This also is true for your QLED TV if it's connected to Wi-Fi!"

Had van Wifi, internet gemaakt en ze hadden iedereen aangesproken.
Mensen met weinig IT kennis denkt nu: Oh mijne is aangesloten via Ethernet, ik zit veilig.

En dan meer vreemd vinden dat veel mensen overal in trappen op het internet etc.
Fabrikanten met foute informatie spelen hier dus eigenlijk ook een rol in.
Ze suggereren dat je computer of tv alleen kwetsbaar is als je op Wifi zit.
Mensen met weinig IT kennis weten echt niet wat ethernet is. Die hebben het over een "internetkabel" en juist dat soort lui sluiten alles met wifi aan. Hoe minder kabels hoe liever he :)
"Mensen met weinig IT kennis denkt nu: Oh mijne is aangesloten via de kabel, ik zit veilig."

Zo beter?
Zelfs dan zien ze de coaxkabel en denken ze dat ze al goed zitten. Geloof me, dat soort mensen weet echt niet hoe de smart functies op hun tv komen ;)
Dat jij zo de mensen om je heen ervaart is een ander verhaal.
Het is niet per definitie dat mensen met weinig IT kennis niks snappen van IT, zo kom jij nu wel over.

Als deze mensen niet weten wat bedraad internet is, weten ze vast ook niet wat wifi is.
Mensen die niet weten wat bedraad/wifi is, zullen vast ook geen Qled in huis hebben trouwens :)
Nee, ze weten dat 9/vd10 de tv gewoon via wifi verbind, omdat ze geen zin hebben om dat een extra kabel voor te trekken.
De slimmerds die het wel doen weten wel wat ermee bedoeld wordt.
Nee, ze weten dat 9/vd10 de tv gewoon via wifi verbind
En hoe weet jij dat?
omdat ze geen zin hebben om dat een extra kabel voor te trekken.
Dat kan zo zijn, maar waarom zou de fabrikant (bewust/onbewust) vertellen dat wifi kwetsbaarder is voor malware dan bedraad?
De TV loopt gevaar door toegang op het internet, niet omdat je verbonden bent met Wifi, wat ze wel suggereren.
De slimmerds die het wel doen weten wel wat ermee bedoeld wordt.
En wat denk je van al die mensen die hun TV laten installeren doorbijvoorbeeld Mediamarkt & Coolblue?
Of door vrienden/kennis? Of zelfs door installatie bedrijven?

Je mag niet uitsluiten dat 'domme' mensen maar WiFi gebruiken en hun alleen een waarschuwing hoeven
En dat 'slimme' mensen alleen bedraad gebruiken en dan al weten hoe alles veilig moet?

Met die gedachte gaat de wereld het niet lang volhouden.
Had zo'n theorie ook niet verwacht op Tweakers, mja.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 17 juni 2019 09:48]

Nee maar in de volksmond heeft iedereen t over wifi of 4g. En daarmee wordt dus bedoeld internet.
Of het is ook gewoon de beperkte kennis van de marketing afdeling, genoeg mensen die niet verder denken dan alleen Wifi, en voor hun is Wifi=internet..
Het laatste vermoed ik. Ik merk dat veel mensen het hebben over de Wi-fi die niet werkt terwijl ze eigenlijk via een ethernetkabel of een 4G-verbinding verbonden zijn. Beetje jammer dat Samsung dat zo simplistisch overneemt in de communicatie.
Over t algemeen is de consument simpel. Dus ik neem ze niets kwalijk.
Maar bij samsung wordt op alle slakken zout gelegd helaas.
Ga je straks mensen krijgen die komen vragen, of we de wifi kabel dan kunnen verbinden dat is veiliger(Heeft collega in België van mij al eens mee gemaakt hij stuk van lachen).

Wifi kabel _/-\o_ _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 juni 2019 09:48]

Dat kan zo’n ding toch ook best zelf op de achtergrond. Ik krijg ook meldingen van app updates, dat “scannen” gaat ook gewoon op de achtergrond.
De hardware is al zo traag, dit ook nog eens op de achtergrond draaien lijkt me niet wenselijk.
Dat is appels met peren vergelijken. Kijken of er een update is voor een app is veel minder intensief dan het complete filesystem scannen op malware. Wanneer je dat laatste op de achtergrond doet, is er een grote kans dat de gebruikservaring van mensen er onder gaat lijden. De cpu's in een tv zijn over het algemeen niet de snelsten...
Niemand bij samsung die eraan gedacht heeft om die scan automatisch in de achtergrond te laten lopen?
Nee, dat kan die slome Mediatek SoC niet aan.
Kan toch prima in stand-by?
Ja maar dan krijg je klachten over het stroom verbruik :)
Of gewoon bij afsluiten: "eventjes geduld, we scannen nog efkes op viezigheid, ok?" en dan de keuze ja/nee en als ze nee klikken komt het terug tot ze het beu zijn, anders om de zoveel weken.
Ja/Nee/automatisch/nooit meer vragen om het compleet te maken :)

Maar goed, wie hangt zijn tv dan ook direct aan het internet :)

Wordt tijd dat VLAN segmentatie standaard op consumenten apparatuur komt.
Mijn tv staat nooit in stand-by, als ik ga slapen of weg ga gaat stekkertje van verlengsnoer uit :P.
Maar dit moet prima kunnen als de tv aan staat, gewoon in de achtergrond even.

Zo lang kan een scan niet duren op een tv lijkt mij ?

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 17 juni 2019 09:46]

Als ik het zo lees is de processor zo traag dat je dan bijv niet van zender zou kunnen wisselen of (soepel) Netflix kijken.

Na 3 jaar (bijvoorbeeld) krijg je ook geen updates meer, dan dus wegens cyber security redenen elke 3 jaar een nieuwe TV?

Ik ben blij dat ik een van de laatste non SMART plasma’s heb gekocht destijds (ook puur toeval dat die in de aanbieding was). Enige wat ik (in het begin dacht te missen) mis is dat de tv niet met een app op een tablet of telefoon te bedienen is. Uiteindelijk stoor ik me niet meer aan, mijn versterker net een app bedienen is ook onhandiger dan gewoon met een IR afstands bediening (als dat nou standaard RF zou worden en universeel dan heb ik dat smart niet nodig in mijn apparatuur, dongeltjes etc. genoeg om ‘smart’ toe te voegen).
Het heeft niet alleen te maken met de SoC, McAfee trekt gewoon alles naar zich toe als het gaat scannen. Daar heb ik zelfs op mijn PC al last van als hij aanslaat.
Geen McAfee gebruiken????
Norton, Kasperksky, Trend Micro... all the same...
Zou toch kunnen wanneer bijv. gewoon tv gekeken wordt zonder één of andere app? Of wanneer je een dvd kijkt op het HDMI-kanaal.
Het kan zeker, het nadeel van McAfee is dat het je systeem nogal vertraagt als het gaat draaien.
Moet ik wel even bij zeggen dat dit voor de PC versie geldt, het zou kunnen dat ze het process wat met het oog op smart tv's wat "vriendelijker" hebben gemaakt. Maar ergens betwijfel ik dat.
Gebruik het dan niet, Windows heeft zelf al een virus scanner..
Heb daar geen keus in, werk pc |:(
Nog een reden om geen smart tv te willen, het ding is na 2 jaar volkomen nutteloos, In veel gevallen kan je de tv niet eens aanzetten op het kanaal waar het op stond zonder eerst het smart deel door te moeten. Je kan er dus niet eens fatsoenlijk omheen werken. Ik zou heel gelukkig worden als er een fabrikant zou zijn die een mogelijkheid geeft de hele smartbende van zijn TV's uit te schakelen zodat je er een normale domme tv van kan maken die niet vatbaar is voor deze onzin.
Overdrijven is ook een kunst. Na twee jaar werkt die smart tv nog prima.
Ik overdrijf niets, ik heb modellen gezien die 3 jaar na introductie geen netflix of youtube ondersteuning meer hadden omdat de app outdated was, als je die een jaar na introductie in de uitverkoop koopt heb je er dus na 2 jaar al niets meer aan als dat je primaire apps zijn. Een TV koop je meestal voor een jaar of ~10 als het even mee zit. Ik ken geen fabrikant die zijn tv 10 jaar van updates gaat voorzien, alleen al om die reden zou die hele bende uitgezet moeten kunnen worden.