Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HyperX brengt Cloud Alpha S-headset uit met 7.1-surroundsound

HyperX heeft een headset uitgebracht met 7.1-surroundsound. De headset heet de Cloud Alpha S, en is een opvolger van de bestaande Cloud Alpha-koptelefoons. De hoofdtelefoon kan ook het volume van audio en chat los regelen.

HyperX kondigde de nieuwe Cloud Alpha S aan op Computex, die deze week plaatsvindt in Taipei. De headset werd daar gespot door The Verge. De headset heeft virtueel 7.1-geluid dat op basis van dezelfde hardware wordt geproduceerd als eerdere headsets van het bedrijf, maar HyperX zegt dat het dat wel heeft verbeterd. Het geluid wordt geregeld via een controlepaneel aan de audiodraad. Daarmee kan het volume worden geregeld voor zowel chat als gamegeluiden, los van elkaar.

De Cloud Alpha S heeft ook een bass booster op de headset zelf zitten. Het ontwerp van de headset lijkt verder bijna identiek aan de eerder uitgebrachte Cloud Alpha-headset. De headset komt in september uit en gaat 130 dollar kosten. Of de koptelefoon ook naar Nederland komt en voor welke prijs is momenteel nog niet bekend.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

28-05-2019 • 08:38

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Virtueel 7.1.

Ik moet het nog maar zien. Virtueel 5.1 op headphones haalt het wat mij betreft bij lange na niet niet bij echt 5.1. Ik betwijfel dan ook echt de meerwaarde van virtueel 7.1. Behalve in de marketing hè...
Virtueel 7.1 kan misschien werken, maar het is een vreemde weg een vorm van surround geluid te verkrijgen. Met twee oren en een stel hersenen kun je namelijk al uitstekend 3D geluid horen. (Echt 3D, geen surround boxen opstelling). Het is dan ook eenvoudiger om via slimme hardware/software zoals Aureal A3D destijds 3D geluid te maken voor je hoofdtelefoon dan om in dit 3D geluidsveld nog een virtuele surround speaker opstelling te maken. Dit lijkt me bijna niet te doen, nodeloos ingewikkeld en nutteloos.

3D geluid via technieken als A3D werken ook met elke hoofdtelefoon, aangezien de geluidskaart en de audio-engine ervoor zorgen dat de geluiden correct gepositioneerd worden in het 3D veld.

Details hier:
https://nl.hardware.info/...gelegd-a3d-in-de-praktijk

Beluister het effect hier, met een hoofdtelefoon. (Elke stereo hoofdtelefoon)
https://www.youtube.com/watch?v=8IXm6SuUigI
Er zijn genoeg round-up reviews te vinden waaronder die van LinusTechTips welke aantonen dat vele Premium stereoheadsets gewoon beter geluid bieden in combinatie met Dolby Atmos voor Windows Headsets dan echte dedicated 7.1 headsets.

Zoals altijd is het best afwachten op de reviews qua geluidskwaliteit en ergonomie alvorens te oordelen of een virtuele oplossing slecht is.
Ik heb een tijd geleden een Zalman ZM-RS6F gehad. Deze heeft drie speakers per oorschelp en geeft een uitstekend surround effect. Het nut hiervan in met name FPS games was zeker aanwezig. Het gevoel van waar een bepaald geluid vandaan kwam was opvallend accuraat. Dat effect kon ik met een 5.1 speakerset destijds alleen op hoger volume benaderen.

Als het gaat om hifi geluidskwaliteit, legt zo'n apparaat het natuurlijk af tegen de meeste headphones van enige kwaliteit. Dat is dan ook niet het primaire doe van deze apparaten.

Ik zie overigens, dat er hier nog een USB variant van te koop is voor zo'n € 50.
Meerdere drivers per oorschelp is wel een beetje onzin natuurlijk. Geluidspositionering is afhankelijk van het feit dat een geluid net iets eerder bij je ene oor binnenkomt dan bij het andere oor, en dat werkt natuurlijk niet in een afgesloten oorschelp. Als zo'n headset alsnog goede surround heeft, wordt dat alsnog grotendeels met virtual surround bereikt in zo'n headset.
Ik heb een Asus Centurion met 5 drivers per oor en ik kan je vertellen dat het heel goed werkt. In PUBG kan ik voetstappen om mij heen horen lopen terwijl ik in een gebouw zit zonder dat ik de vijand zie. Kijk ik vervolgens uit een raam waar ik hem heen hoor lopen dan is hij waar ik hem verwacht. Dit werkt in alle omgevingen van PUBG en ook met geweerschoten. Ik hoor de kogels voor mij inslaan terwijl ik het schot van achteren of van de zijkant hoor komen.

In overwatch is het wat minder nuttig omdat er vaak zoveel geluid is dat het moeilijk is om onderscheid te maken. Is het rustiger qua geluiden om je heen dan werkt het wel goed. Misschien ligt dit ook gewoon aan mijn bijna 40 jaar oude oren :)
Het kan zijn dat jouw 10-driverige headset prima surroundweergave heeft, maar die is niet beter dan een 2-driverige virtualsurroundweergave ;)
Nou daar heb ik ook mee gespeeld en dat red het dus echt niet. Zowel met headsets met een eigen virutal surround oplossing als de algemene razer surround oplossing. Daar moet ik echt bij nadenken waar ik het geluid vandaan hoor komen ipv dat het natuurlijk duidelijk is zoals bij mijn 10 driver surround headset.

Virtual surround is gebasseerd op trucjes zoals de verschillende timingen van het geluid per oor zoals je eerder omschreef. En het geluid iets vervormen zoals je oor doet als het uit een bepaalde richting komt. Echter kunnen je oren en hersens daar doorheen prikken, tenminste de mijne wel. De vrienden die mijn echt surround headset hebben geprobeerd waren ook unaniem dat het heel goed werkt en dat virtual surround niet goed werkt.

Voor mensen die een echte surround ervaring willen met hun gaming, ga niet voor virtual, het werkt een beetje maar komt niet in de buurt van echt surround.
Er zijn ook zeer matige virtual surround oplossingen inderdaad. Maar dat betekent niet dat de techniek helemaal slecht is. Als je kijkt naar de layout van de drivers in jouw headset, kan dat onmogelijk bijdragen aan surroundgeluid. Je oor kan helemaal niet het verschil horen tussen de achterste en de voorste driver, ze zitten daar veel te dicht bij elkaar voor. (Het geluid van de achterste wordt dan ook niet gedeeltelijk geblokkeerd door je oorschelp)

https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

Luister dit eens op een stereoheadset, en vertel mij dan nog eens dat je met een stereokoptelefoon geen overtuigende surround kan krijgen ;)
Dat is het punt niet dat je maakte eerder, je zei dat meerdere drivers per oor onzin is en dat je oren dat verschil niet kunnen horen. Je gaat mij vertellen dat als ik een geluidbron op 3 cm van mijn oor twee centimeter naar voren of achteren verschuif ik niet kan horen waar het geluid exact vandaan komt?

Alle trucjes die virtual surround doet kan je met een headset met meerdere drivers ook doen. Behalve dat de meerdere drivers dan iets toevoegen wat virtual op een stereoheadset niet heeft. Per definitie kan je met meerdere drivers dus beter surround maken dan met een stereo headset.

Of virtual goed genoeg is, zal wel persoonlijk zijn en als we elkaar zouden kennen dan zou ik je uitnodigen om het verschil te komen horen.
Het hele idee van positiebepaling is gebaseerd op twee oren. Zolang je een geluid dus beperkt tot 1 oor, hoor je het verschil niet tussen iets dat 3cm naar voor of naar achter zit nee.

Je kan met 1 oor nu eenmaal niet echt positie bepalen. Net zoals dat als je een oog dicht doet, je geen diepte meer ziet eigenlijk (je kan uiteraard nog wel inschatten, omdat je weet hoe groot iets is, maar dat is bij je oren natuurlijk niet van toepassing)

Ik weet hoe het komt dat jouw headset voor jou een goede positiebepaling lijkt te hebben: virtual surround, ja, ook in een meerdriverige headset. Het meerdere driver stukje is een mooi marketingpraatje.
Over je stuk over geluid maar met 1 oor horen, waar haal je vandaan dat ze geluid maar op 1 driver afspelen? Ze spelen het geluid natuurlijk voor beide oren af op meedere drivers tegelijk. Afhankelijk van de positie en afstand op verschillend volume en klank per oor en driver. Net zoals ze met stereo en virtual doen. De meerdere drivers geven een detail niveau dat je met slechts 1 driver per oor niet kan halen of faken.

Je bent erg overtuigt van de nutteloosheid van meerdere drivers, daar ga ik niks aan veranderen. Ik heb zelf meerdere virtual headsets geprobeerd en ervaren dat meerdere drivers een gigantisch verschil maken en raad iedereen aan die zoiets wil om het te proberen.
Je kan met 1 oor nu eenmaal niet echt positie bepalen. Net zoals dat als je een oog dicht doet, je geen diepte meer ziet eigenlijk (je kan uiteraard nog wel inschatten, omdat je weet hoe groot iets is, maar dat is bij je oren natuurlijk niet van toepassing)
Wat een complete onzin, dit kun je heel eenvoudig ontkrachten. Doe bijvoorbeeld je linker oor dicht en beweeg je vingers over elkaar op verschillende plekken voor en achter je rechter oor. Hey warempel, je kunt zowaar precies horen waar je vingers zich begeven! Dit komt omdat je oren en brein zo waanzinnig geavanceerd zijn, dit dankzij miljoenen jaren evolutie.

Oftewel true surround is simpelweg nog superieur aan virtual surround, en ja ik kan zeggen dat ik het verschil hoor. Echter doet virtual niet veel onder van true, maar het heeft simpelweg nog niet de nodige jaren aan ontwikkeling gehad om true surround te kunnen evenaren. In theorie zou het dus kunnen, want je brein kan het ook uitvogelen met 2 oren maar het vereist wel verdomd goede software.
Je kan je oor niet zodanig dichtdoen dat je niks meer hoort. Wel letterlijk een kamer om je oor bouwen waar geluid in wordt "opgesloten", en dus niet gehoord wordt door de andere kant.
Tuurlijk wel, als jij je linker oor dichtduwd en vervolgens met je vingers ernaast veegt (dus niet klakken) dan hoor je dat niet. Dat is genoeg om de test kracht bij te zetten.
Ja die video ken ik, waanzinnig realistisch. Heb jij al algoritmes gehoord die films op een overtuigende manier op stereo koptelefoon kunnen afspelen? Zou ik graag willen icm iPad of macOS.
Wees je ervan bewust dat "reviews" van Linus en dergelijke kanalen verre van objectief zijn. Ik begrijp echt niet waarom zoveel mensen blind afgaan op wat deze heren je wijs proberen te maken. Zelf heb ik een Cloud II die ook virtueel surround zou moeten hebben. Het effect is redelijk maar komt écht niet in de buurt van het echte werk.
Vorig jaar mocht ik een Sennheiser HD800S i.c.m. een HDV820 hoofdtelefoonversterker 6 maanden lang lenen en kan je vertellen dat dit erg ruimtelijk klonk en goede bas+stereoweergave, geen virtuele 7.1 geluidssimulatie nodig. Ik kon vijanden beter of eerder horen en zodoende mijn teammaten in PUBG waarschuwen. Vaak waren deze verbaasd dat ik dingen eerder hoorde.

Het is natuurlijk geen eerlijke vergelijking met de hoofdtelefoon die hier in het artikel besproken wordt want de HD800S+HDV820 is bij elkaar €4000. Maar kwaliteit heeft zo zijn prijs.

Toen ik de HD800S+HDV820 weer had ingeleverd en zodoende terug ging naar mijn oude Sennheiser G4me One headset was het even wennen en een achteruitgang want mijn oren waren beter gewend.
Ik krijg geregeld hoofdtelefoons of versterker demo's van mijn audiodealer welke ik dan een tijd mag uitproberen. Wel moet ik lang wachten.

Laatst heeft Audeze een "betaalbare" high-end gaming headset (dus met microfoon) aangekondigd die in juli op de markt komt. Richtprijs zou €900 zijn.

Ik heb hier best hoge verwachtingen van

[Reactie gewijzigd door aliberto op 28 mei 2019 10:17]

Sorry, maar noem je dat betaalbaar? Ik vind 250+ euro al veel voor een gaming headset..Je hebt natuurlijk gekken die het ervoor betalen, maar ik denk 95% van de gamers niet. Die gaat geen 900 euro neerleggen voor een headset
zeg maar gerust 99%
Ik heb een HyperX cloud 2 in bezit gehad welke ook virtueel 7.1 had, het zit inderdaad niet op het niveau van het echte ding en voor gaming is het waardeloos imo maar voor muziek/films en dergelijke vond ik het zelf op zich wel wat hebben. Dus ik zou het niet waardeloos noemen maar het is het zeker niet helemaal.
Snap uberhaupt niet waarom je in godsnaam (virtueel) 5/7.1 in een STEREO headset wil duwen?
Ik snap het nut er echt niet van en vind het totaal niet klinken!
Heb 3 verschillende headsets geprobeerd maar ik blijf stereo (zoals een headset bedoeld is) gewoon het fijnste en beste geluid vinden.

Miss ontbreekt er dan context bij mij, maar ik snap het niet.

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 28 mei 2019 08:50]

Ik heb er ook zo mijn twijfels over. Er zijn maar twee oorschelpen en die zitten over je oren. De speakers zitten per oor zo dicht bij elkaar dat je dat in theorie nooit goed kan onderscheiden.
In theorie kan een mens ook alleen stereo geluiden horen, maar in de praktijk blijken we toch heel goed onderscheid te kunnen maken in geluiden van voor en achter. Hoe hoger de toon, hoe beter dat gaat. Met bekende geluiden gaat het ook beter dan met onbekende geluiden. Het lijkt ook te maken te hebben met training. Aangeboren blinden kunnen veel moeilijker inschatten of geluiden van voor of van achter komen dan mensen die op latere leeftijd blind geworden zijn. Er zit in die training dus een visuele component. Als je de bron van het geluid niet kunt zien, moet het van achter komen.
Het moet dus iets met de vervorming van het geluid door de vorm van je oorschelp te maken hebben, wat je door training kan plaatsen. Die vervorming is virtueel waarschijnlijk gemakkelijker na te bootsen dan met een dedicated headsets. Ik vermoed dat je dan nog steeds het beeld nodig hebt om goed te kunnen bepalen welke geluiden van voor en van achter komen.
Zeker voor muziek blijft een goede stereo koptelefoon een prima keuze, voor gaming lijkt mijn virtueel surround al een prima oplossing.
Ik denk dat stereo over het algemeen ook the way to go is. Echter ken ik wel mensen die een headset hebben met echt 5.1/7.1 en die zeggen wel echt een verbetering te merken in het horen van bijvoorbeeld voetstappen in FPS games. Dus ik denk wel dat er een market voor is.
Omdat je een idee van ruimte wil creëeren, zoals 5.1 of 7.1 speaker setups dat ook beogen. Wat anders? :?
Mee eens hoor. Maar met kleine notitie. Het is net voor welk doel je zon ding koopt. Als het doel is om vooral muziek te luisteren dan moet je helemaal niet beginnen aan die surround meuk. Koop dan een goede sterio. Om een beetje soundstage te creeren zou je nog een open koptelefoon kunnen kiezen.

Die surround dingen zijn allemaal puur voor gaming. Heb verschillende gehad. Moet zeggen dat ze voor dat doel het best goed deden. Maar als je muziek wilt draaien was het allemaal niet megafantastisch.

Nu een studiokoptelefoon met losse mic. kost geld maar danheb je ook wat. gamen is al veel minder geworden dus ik koop niet meer voor dat doel. En ja dat maakt een wereld van verschil.
Ik heb de hyperx cloud revolver s. De surround is om te huilen eerlijk gezegd, ik zou het nooit meer kopen. Gelukkig is het normale geluid wel uitstekend. Maar ik zou eerder surround laten vallen en lekker voor draadloos gaan.
Films ok, die worden ook in 5.1 opgenomen. Maar muziek?? Ik wil graag zo min mogelijk nabewerking of digitale trucjes op de muziek en zoveel mogelijk de muziek ervaren zoals de artiest het opgenomen en bedoeld heeft.
Ik heb een hyperx koptelefoon met 7.1. meeste games heb ik hem gewoon op stereo maar met FPS op 7.1 . Je hoort namelijk wel beter waar het vandaan komt. Dus, 7.1? Nee . Meer ruimtelijk, ja
2.0 binaural blijft de beste surround sound methode.
uiteindelijk heb je ook maar 2 trommelvliezen. dus met 2 speakers zou er al voldoende mogelijk moeten kunnen zijn. De software die erachter schuilt is natuurlijk zeer belangrijk. 1ms verschil kan voor jouw brein al het verschil uitmaken waar het geluid vandaan zou komen.

het geluid mag misschien beter worden met meerdere speakers, maar de software is heer en meester hierin.
De perceptie van geluid heeft ook iets te maken met de vorm van de oorschelpen. Zo kun je horen of geluid van voor of van achter komt.

Ik heb mijn bedenkingen of dat ook werkt met een dergelijke setup in een paar oorschelpen.

edit: overigens heb je wel gelijk, en kun je bij een goede opname en met een goede geluidsinstallatie met stereo speakers horen waar de diverse instrumenten zich bevinden.

[Reactie gewijzigd door guapper op 28 mei 2019 09:24]

In een afgesloten oorschelp is veel te weinig ruimte om meerdere drivers in 1 oorschelp echt nut te laten hebben. Al die "True" surround koptelefoons met meerdere drivers, hebben alsnog een stuk software nodig om virtual surround toe te voegen.
Dat idee had ik ook. Als je dan al meerdere drivers wilt gebruiken is dat alleen interessant voor verschillende frequenties leek mij. Zoals bijvoorbeeld toegepast in IEM's.
Juist. Alhoewel ik van verschillende kanten hoor (en in de praktijk ook ervaar) dat 2 hele goede drivers, beter klinkt dan 8 kleintjes met verschillende frequenties. Bij IEM's en bij speakers ligt het wel anders, daar lijken ontwerpen met meer drivers vaak wel te werken inderdaad. (bij speakers is full range zelfs nooit echt goed)
Eerlijk gezegd begrijp ik de negativiteit rondom virtual 5.1 en 7.1 surround sound niet zo goed. Ik heb een HyperX Cloud (volgens mij de eerste generatie) en deze heeft ook 5.1 of 7.1 virtual surround sound. Wanneer ik games speel als Minecraft dan hoor ik gewoon geluiden rondom me heen en ik vind dat het prima werkt. Wellicht merk ik het verschil niet omdat ik nooit echt surround sound heb ervaren, maar kan iemand mij het verschil uitleggen?
Heb de HyperX Cloud ook (idd eerste generatie) en bij de eerste keren gebruik was ik erg verbaasd dat ik met een koptelefoon echt het idee kreeg dat geluid van achter kwam en daar ook goed op kon inspelen met games. Net als jij heb ik nooit een echte 7.1 gehad en kan dus moeilijk zeggen of dat heel veel beter is. Wel heb ik vroeger een Logitech 5.1 speakerset gehad voor mijn pc en ik vind dat de HyperX Cloud kwa ervaring prima in de buurt komt. Ik vindt het nu prima en heb er geen 100 euro plus aan besteed.
Heb de normale alpha, super headset!!
Dat volume van chat en audio los regelen is iets wat de SteelSeries Arctis 7 ook doet, door middel van twee audio devices. Best vernunftig.
iemand een idee wat "cloud" er ook maar mee te maken heeft? :?
met je hoofd in de wolken? lol
eerste waar het mij aan deed denken:

https://www.reuters.com/a...ose-lawsuit-idUSKBN17L2BT
Gelukkig weer een headset waarbij je de voice chat en game geluiden apart kan regelen. Voor mij persoonlijk is dit een eis aan een headset en er waren steeds minder headsets die de functie hadden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True