Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste openbare bèta Android 9 voor OnePlus 3 en 3T is beschikbaar

De eerste open bèta van OxygenOS op basis van Android 9.0 Pie voor de OnePlus 3 en 3T is online verschenen. De release zat er al aan te komen, aangezien een open bèta voor de Chinese variant van OnePlus' OS twee weken geleden al online kwam.

Aanvankelijk zouden deze twee toestellen, beide uit 2016, geen upgrade naar Android P krijgen. OnePlus liet vorig jaar echter weten dat het bedrijf daarop terugkwam en er toch mee aan de slag ging. Eerst waren recentere toestellen van OnePlus aan de beurt, maar nu, na nog wat extra uitstel, is de eerste openbare versie van Android 9 voor deze twee toestellen beschikbaar. Het zijn de oudste OnePlus-toestellen die de upgrade naar versie 9 krijgen.

Gebruikers moeten deze bèta van OxygenOS handmatig downloaden en installeren. Dat hoeft niet per se via de recovery, maar kan ook door de updater in het systeem naar het binnengehaalde zip-bestand door te verwijzen. Later, wanneer de releaseversie klaar is, kunnen ze wel makkelijk via een ota-update upgraden.

De Pie-upgrade gaat gepaard met een aangepaste interface, een nieuwe do not disturb-modus, beveiligingsfixes tot en met april 2019, gaming mode 3.0, Google Lens-integratie en meer. De update is 1,6GB groot.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

18-04-2019 • 11:26

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Het toestel kwam uit met de Android N variant. Betekent dus 3 major upgrade, komt niet vaak voor.
Heel mooi dit. Maar wel heel laat. Dat is wel jammer. Maar grotere bedrijven als Samsung doen het vaak een stuk slechter.

Echter voor mij in de toekomst waarschijnlijk enkel een Android One toestel. Geen skins en geen vertraagde updates (als je bijv. naar Android One de toestellen van Xiaomi kijkt, deze krijgen tijdige updates). Of het totale gebrek aan grote OS updates, zoals bij vele Motorola/Samsung toestellen.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 18 april 2019 13:41]

Motorola is toch juist heel actief met het updaten van zijn roms?
Ken een paar mensen met de G varianten van motorola en zie regelmatig (grote) updates.
Ik bedoel echte major versies (i.e. die een nieuwe naam krijgen), niet gewoon version bumps
Maar wel heel laat.
Dat is vrij relatief.
Mijn Oneplus 3 kan nog wel een tijdje meegaan.

Mijn voornaamste rede om te upgraden is USB 3.1, zodat ik gebruik kan maken van desktop mode (alle huidige oneplus modellen zitten nog op de USB 2.0 standaard, die niet genoeg bandbreedte heeft).
Daarbuiten zou ik gewoon met deze kunnen verderdoen.

EDIT: Oneplus 3 is begonnen op Marshmellow (6.1); dat betekend dat we voor deze 3 major version updates in totaal zullen krijgen. Het enige andere device dat bij mijn weten zo lang support heeft gekregen is de nvidia shield tablet
Shield tablet kreeg 3 major versions: 4.4 (begonnen) -> 5.0 -> 6.0 -> 7.0

EDIT: rekenfoutje weggewerkt

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 18 april 2019 14:18]

Release was August 6, 2018. Dus na ruim 8 maanden, na release, nog steeds geen -final- update naar 9.0.
Ik heb liever een late update dan geen update.
Normaal gezien zouden we deze niet gekregen hebben (bij de meeste andere fabrikanten iig niet).

Het feit dat ze lang in beta zitten maakt mij niet uit, ik heb liever dat alles grondig doortest is, dan dat ze zouden releasen met breaking bugs
Mooi om te zien dat er nog gewoon mensen zijn die de gebruiken.

Zijn er dan ook nog veel 3 gebruikers? :)
Misschien wel leuk om hieronder dan te reageren :D

[Reactie gewijzigd door michaell958 op 18 april 2019 12:45]

Ook OP3 gebruiker hier. 2x de accu vervangen, eenmaal met chinese meuk en andere keer met oem batterij. Hij doet het nog heel goed. :)
Heb je de batterij door Oneplus laten vervangen of zelf een OEM batterij gekocht? In dat laatste geval ben ik wel benieuwd waar je 'm vandaan hebt :). Mijn accu wordt ook vrij matig, maar ik heb geen zin om mijn telefoon op te sturen voor een nieuwe batterij:p.
Ik heb hem gekocht bij Diamtelecom. Vervangen is een fluitje van een cent :9
Hier ook nog een op3 gebruiker. Hij doet het nog steeds goed. Nog nooit iets vervangen.
OP3 gebruiker hier! Accu wordt wat minder maar verder tevreden gebruiker :)
Ik ook! Het toestel ziet er nog als nieuw uit :)

Mijn batterij is ook niet meer wat het is geweest. Ik laat mijn telefoon meestal een keer extra tijdens werk op. Ik gebruik mijn OP3 wel intensief aangezien ik 2 uur per dag in de bus zit.

Ik twijfel nog over het eventueel aanschaffen van de OP7. De leaks zien er goed uit, zo zonder notch!
Mijn toestel ziet er ook nog splinternieuw uit en grappig genoeg vragen mensen, nog steeds, regelmatig wat voor 'n mooi toestel ik heb :P Ook mijn batterij wordt steeds minder dus ik ga er binnenkort gewoon een nieuwe inzetten, dat is vrij makkelijk. Dan denk ik dat ik er nog wel een jaar of twee, drie mee vooruit kan. Misschien wel over op een custom ROM tegen die tijd.
Ik gebruik de OP3 nog, werkt prima! Ik draai wel LineageOS 16.0 (gebaseerd op Android 9.0). De accu is nog goed, de camera ook prima als je GCam gebruikt. Ik zie eigenlijk nog geen rede om te upgraden.

Edit: aangepast, thanks @AnonymousWP :+

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 18 april 2019 15:51]

OxygenOS 16? Sow, hoe ver zit jij in de toekomst? :P Je bedoelde zeker LOS 16?
OP3 gebruiker. Batterij nog prima. Wel ging mijn touch kapot, dus nu chinees schermpje derop.
Ik gebruik de 3T ook nog, zonder accu of wat dan ook te vervangen. Zelfs na meerdere keren gevallen te zijn.
De accuduur is nog oke (ik haal een dag nog wel), maar verder ben ik nog erg tevreden er mee!
Mijn 3T is nu ongeveer 2 jaar oud, ik heb deze gekocht vlak voor de release van de OnePlus5 en hij is dus ongeveer even oud als dat toestel. Ik was in het begin teleurgesteld dat ze slechts 1 major update zouden doen toen ik deze kocht gezien ik daar voor een Nexus 4 had die van 4.1 helemaal naar 5.0 is gegaan en destijds de verschillen veel groter waren per klein versie nummer (En de telefoon uiteindelijk op 7.0 is beland via custom roms voor de rek echt uit de telefoon was).

Nu met de Pie update ben ik weer erg tevreden over het officiele beleid en hebben ze een van mijn grootste kwalen met de OxygenOS rom (Namelijk het ontbreken van de automatische DnD functionaliteit in stock android) opgelost.

Toch zal het niet lang duren voor ik weer HavocOS op mijn telefoon heb staan, dat biedt toch net meer opties die ik zelf prettig vindt zoals Proximity Speakerphone, uitschakelen charge led, transparant thema en een aanpasbaar recents menu (Al is in het geval van OxygenOS het recents menu wel prettig).
Nooit iets vervangen en doet het nog top. Batterij gaat wel wat sneller leeg, maar even aan de lader en je kunt er zo weer een hele tijd mee doen.

Ik ga trouwens wel voor de 7 (mits die zonder notch komt een met een niet afgerond scherm)
Ik heb een >2jr oude 3T. Op een slechte oorspeaker na is het nog een goed toestel. Vind het bel geluid alleen erg zacht. Op speaker en met headset geen problemen.
Tip wat erg goed geholpen heeft bij mij: gebruik een tandenstoker en plak een klein stukje tape op de earpiece en dan trek je zo het vuil eraf. Herhaal dit een paar keer.
OP3T gebruiker hier. Werkt nog perfect.
Tevreden 3T gebruiker (kwam van de 1e One+) en heb zelden een lege batterij. Geen enkele reden om een nieuwe aan te schaffen. 8-)
Ik heb een OP3, nog erg tevreden over, Gekocht in okt 2016 voor 399 euro, value for money denk ik.
Zo, nog genoeg dus, ik heb helaas wel wat ellende met mijn telefoons van oneplus gehad met pijn in het hart. nu tevreden Xiaomi Pocophone gebruiker.

Oneplus is mooi als het 't doet alleen in mijn geval werkte sommige dingen niet zoals ze horen. :-(
Wat wel spijtig is, fijn dat jullie er wel in iedergeval lang mee om kunnen gaan.
Heb de mijne ooit voor 200 euro en wat kluswerk overgenomen. Misschien anderhalf jaar geleden of zo. Het is een oudje, was het al een beetje, maar tegenwoordig gaan smartphones lang genoeg mee. Hij doet het best prima.
Hier ook een OP3 gebruiker van het eerste uur. Heb er vorig jaar een nieuwe OEM batterij ingezet, werkt nog perfect. Wel rooted (adaway, viper4android etc) en met gcam camera app.

Zit naar de OP7 te loeren, maar als die niet helemaal naar wens is ga ik gewoon nog ff door met dit ding.
Ik gebruik hem nog steeds, mijn vrouw ook.
Ik heb nog geen reden om een nieuwe te kopen, ik verwacht dat ik hem blijf gebruiken tot OnePlus hem niet meer update.
En dan misschien nog wat langer als LineageOS nog met updates komt, dan zet ik dat er wel op.

Ik zag deze week nog iemand rondlopen met een OP1, dat is nog wat ouder.

Groet,
Hans
Ja, een vader van een goede maat van mij gebruikt ook idd nog de op1.

Ouders hebben vaak niet veel te klagen en te wensen, wordt onderhouden door een goede gast dus daar draait alweer inderdaad LineageOS op! :)
3T gebruiker hier. Nog nooit iets vervangen behalve dan een nieuw hoesje :P Toestel werkt altijd nog lekker vlot en heb geen reden om te upgraden behalve dan dat ik wel een iets betere camera zou willen hebben.
Netjes! Ik heb die van mij ook weer terug. USB c probleem bleek toch aan kabel te liggen :D
De goede ondersteuning voor updates is toch wel een reden voor mij om voor OnePlus te kiezen. Ben wel benieuwd of de andere toestellen (van samsung etc) ten tijde van de OP3 ook een update naar android 9 krijgen/hebben gekregen. Dat is wel een goede vergelijking om nu te maken als je in de toekomst een toestel met lange ondersteuning wilt kopen.

Volgens dit artikel krijgt de galaxy S7 hem zo goed als zeker niet: https://www.galaxyclub.nl/updates/android-9-0-p/overzicht/

de moto Z krijgt hem ook niet voor zover ik kan vinden.

De xperia X staat hier ook niet tussen: https://support.sonymobil...9a631c016579107a8a007bf0/

[Reactie gewijzigd door Bartske op 18 april 2019 11:34]

Klopt, maar dat is eigenlijk ook algemeen bekend.
Samsung geeft per toestel 2 jaar Androidupdates en 3 jaar beveiligingsupdates.
Ja, OnePlus ook: OnePlus Software Maintenance Schedule

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 18 april 2019 11:40]

Is er voor de 3/3T niet een update overgeslagen om Android Pie door te zetten?
Ja. Ze zouden eerst Android 8.1 doen maar in plaats daarvan hebben ze 9 voorbereid.
Die support is ook een beetje dubbel. Zo zijn de laatste security updates alweer van eind 2018. Elke keer wanneer er upgrades komen, liggen de updates stil.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 18 april 2019 11:40]

Uit de changelog van de update: "Updated Android security patch to 2019.4"
Dan nog heb je in juni(?) een telefoon met stable Pie en een patch uit april. Ik vind dit nog best schappelijk voor een 3 jaar oude telefoon. Ja, de updates zouden met wat meer regelmaat kunnen komen, maar ik zie al heel veel verbetering (niet alleen bij Oneplus).
Bij Xiaomi is het qua OS upgrade slecht. Maar met de security patches. Toch wel de beste vindt ik. Vooral wanneer je op de xiaomi.eu rom zit wat echt snel is met patchen.

Andere fabrikanten doen dat inderdaad veel minder.

Ik zit al twee weken op de 01-04-2019 patch. Waar mijn vrouw met haar S9 pas vorige weekend op die patch zat.
Mijn is niet de updates an sich. Mijn punt is dat ze erg onregelmatig komen omdat het dev team of de upgrades doet, of de updates. Nooit allebei. Dus van bijvoorbeeld September tot en met December liepen de updates als een klok en na het nieuwe jaar komt er ineens 5 maanden niets meer (misschien eind mei de upgrade).
Dat de Oneplus 3(T) nu nog een upgrade naar Android 9 krijgt is meer geluk dan wijsheid.
De 5 en 6 zullen er maar 2 krijgen (met 3 jaar beveiligingsupdates)
Mijn Huawei p10 is net naar Android 9 getild. Ook alweer in zijn derde levensjaar.
In hoeverre is er nog sprake van problemen in zo'n betà? En hoelang duurt het ongeveer voordat de reguliere update uitkomt?
Uit ervaring: de closed bèta was al best wel stabiel. Deze is nog stabieler.
Hangt dus van het type beta af. Dit is een open beta, dus ze zijn al aardig ver. Maar hoelang het nog duurt gaat afhangen van:
- hoeveel issues ze vinden
- of er bij de andere toestellen nog iets gebeurt wat resources wegtrekt
- hoe de initiele roll-out van de productieversie gaat. Die is meestal in Duitsland en Canada en ongeveer een week later gaat dan de rest van de wereld. Maar als in die release een issue zit, dan wordt alles weer teruggetrokken.
Het grappige is dat LineageOS 16 (dat op Android 9 is gebaseerd) al enkele weken beschikbaar is voor de OP3. Ik ben gewend dat LineageOS achter liep op de officiele ondersteuning, maar deze keer lijken ze voor te liggen.
Hoe installeer ik dit? Ik zit op versie 180704 :)
In jouw geval extra belangrijk, tenzij je de stock rom gebruikt zonder een geunlockte bootloader zal vrijwel gegarandeerd je encryptie kapot gaan. Maak dus een backup van alle data voor je flasht want je gaat hoogstwaarschijnlijk een data format nodig hebben voor de telefoon weer start.
Iedereen prijst Oneplus nu de hemel om hun goede updates, maar de Oneplus 2 is slechts 1.5 jaar voorzien van systeemupdates en 1.8 jaar van beveiligingsupdates. De Oneplus 2 is een jaar eerder uitgekomen dan de 3, maar is niet verder geupdate dan Android 6.0.1
@AnonymousWP Alleen voor 2 andere versies, en daar wordt onderscheid in gemaakt. Welke moet ik pakken

[Reactie gewijzigd door ARRRGEEK op 18 april 2019 14:07]

Je ziet
"Instructions for updating to the Community Build"
daarbij zijn de instructies opgenomen voor "For those on the latest stable version 181206" en "For those who are on the latest Open Beta version 180712". Ik zit op versie 180704. Hoe kan ik m installeren ;)
Ik ben ook blij met de update voor mijn Oneplus 3. Vanmorgen erop gezet en het lijkt goed en stabiel te werken. In eerste instantie leek het wel wat trager te zijn dan voorheen. Echter was het volgens mij de installatie nog aan het afronden op de achtergrond. Nu merk ik het niet meer. Betreft mijn accu; Deze lijkt wel wat minder te zijn geworden. Ik heb nu een OEM (als het goed is) accu besteld via AliXpress. Ik ben benieuwd of dit een verbetering gaat worden. Iemand hier ervaringen mee?
Prima telefoon, nog altijd naar volle tevredenheid. Ik draai pixelexperience, dus Android Pie al een hele tijd. Als deze versie van Oneplus net zo goed is als Pixelexperience, zie ik veel eigenaren blij worden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.