Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Smartphones van Nuu Mobile komen uit in de Benelux

Nuu Mobile brengt zijn smartphones uit in de Benelux. De fabrikant bestaat sinds 2010 en is ontstaan uit een samenwerking tussen twee bedrijven uit Hongkong en de Verenigde Staten. Er verschijnen vier telefoons, met prijzen van 60 tot 200 euro.

De vier smartphones die Nuu Mobile uitbrengt in de Benelux, hebben MediaTek-socs en drie modellen draaien nog op een Android 7-uitgave. De G3 is het topmodel, met een Helio P25-octacore, 4GB ram en een 5,7"-scherm met gebogen glas en een resolutie van 1440x720 pixels. Het toestel heeft 64GB opslagruimte en een 3000mAh-accu. De blauwe versie draait Android 7.1.1, maar er is ook een nieuwe, rode variant met Android 8.0. Volgens een persbericht is de adviesprijs 270 euro, maar beide toestellen staan bij Bol.com voor 199 euro.

Er komt ook een G2-variant. Die heeft een 6"-scherm met een hogere resolutie van 2160x1080 pixels en een grotere 4000mAh-accu. In dit toestel met Android 8.0 zit een MT6750-octacore, 4GB ram en 64GB flashopslag. Wat die versie gaat kosten in de Benelux, is nog niet duidelijk.

Verder brengt Nuu Mobile de M2 en M3 uit. Deze budgettoestellen, die voor 60 en 79 euro te koop staan, draaien op Android 7.0 en hebben een MT6737-quadcore-soc. Het M3-model heeft 3GB ram en 32GB opslagruimte. De M2 is er in uitvoeringen met 2 of 3GB en 16 of 32GB flashopslag. De M3 heeft een 5,5"-lcd met een resolutie van 1280x720 pixels; de M2 heeft een 5"-scherm met diezelfde resolutie.

De telefoons van Nuu Mobile zijn in andere landen al langer te koop. Tom's Guide plaatste vorig jaar een review van de G3 en beoordeelde dat toestel als matig. Minpunten zijn het gebrek aan een 3,5mm-aansluiting en een matige camerakwaliteit. De accuduur is wel goed volgens de website.

Op het Mobile World Congress kondigt Nuu Mobile een nieuw topmodel aan: de G4. Die telefoon werd ook al getoond tijdens de CES begin dit jaar. De G4 krijgt een 6,2"-scherm met een inkeping en een resolutie van 2246x1080 pixels, blijkt uit een artikel van Android Guys. Het toestel zal op Android 9 draaien. Wanneer de G4 in de Benelux verschijnt, is nog niet bekend.

Toestel G3 (Red) G2 M3 M2
Schermdiagonaal 5,7" 6" 5,5" 5"
Resolutie 1440x720 pixels 2160x1080 pixels 1280x720 pixels 1280x720 pixels
Soc Helio P25-octacore MT6750-octacore MT6737-quadcore MT6737-quadcore
Geheugen 4GB 4GB 3GB 2 of 3GB
Flashopslag 64GB 64GB 32GB 16 of 32GB
Camera 13Mp + 5Mp 20Mp + 2Mp 8Mp 8Mp
Frontcamera 13Mp 13Mp 5Mp 5Mp
Accu 3000mAh 4000mAh 3200mAh 2400mAh
Afmetingen 153x70x9mm 158,5x73,6x8,55mm 151,8,77,5x8mm 143,7x71,9x,7,5mm
Nfc Ja Nee Nee Nee
Koptelefoonaansluiting Nee Nee Ja Ja
Besturingssysteem Android 7.1.1 Android 8.0 Android 7.0 Android 7.0
Prijs 200 euro Onbekend 79 euro vanaf 60 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-02-2019 • 15:45

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Als iemand die niet bekend is met Nuu Mobile hoe moet ik deze fabrikant zien? Is het een dertien in een dozijn fabrikant of heeft het nog iets bijzonders?
Wel vreemd dit, een vriend van me in Nederland had al eens kort een Nuu smartphone, van de Kijkshop of Mediamarkt, een van de twee. Het merk was kennelijk al te koop in Nederland?
Ja dat zou goed kunnen! In mijn herinnering was het wel een iets indrukwekkender toestel, aan de buitenkant tenminste. Groter scherm en wat hogere prijsklasse, maar ik kan het mis hebben. Ik weet het type niet jammer genoeg, wel kan ik me de merknaam van Nuu nog goed herinneren. Het was eigenlijk best een leuk dingetje voor de prijs!
Zou inderdaad kunnen dat ze ook andere modellen hier hebben verkocht. Dit is een plaatje van eentje die ook in 2016 uit is gekomen, en die ziet er niet verkeerd uit: http://www.androidguys.co.../71CpHIBHZBL._SL1500_.jpg Of deze uit 2015. https://www.pcmag.com/feature/333506/nuu-mobile-x1-unlocked

[Reactie gewijzigd door Xfade op 13 februari 2019 19:32]

Lijkt meer op een rebrand / ODM merk dan op een eigen fabrikant. Waarschijnlijk laten ze de telefoons ergens in Shenzhen maken.
Ja als je die eerste foto bekijkt, zou je bijna denken dat het een Samsung is. Wat een copycats zeg...

[Reactie gewijzigd door Robinho96 op 13 februari 2019 18:16]

Kijkend naar de specs wil je gewoon met een grote boog eromheen lopen. Ja, ze zijn goedkoop. Daar is het dan ook mee gezegd. Verwacht geen topprestaties noch software-updates (ze lopen nu al 3 jaar achter als ze met Android 7 lanceren!).

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 13 februari 2019 16:13]

Zelfs voor dat geld zou ik er mijn vingers niet aan branden. Het zijn gewoon oude restpartijen met bagger specs. Voor een paar tientjes meer koop je bijvoorbeeld een Nokia 2.1 die veel recenter is en nog jaren software ondersteuning krijgt.
Die Nokia heeft 1 GB werkgeheugen en 8 GB opslag. Dat is wel au! Bovendien is hij veel duurder. De telefoon van zestig+ euro heeft al 2 tot 3 GB werkgeheugen en 16 tot 32 GB opslag. Daar merk je echt heel veel van. Processor is verder vergelijkbaar. Ik zou veel liever die Chinees hebben helaas (vind Nokia namelijk verder wel sympathiek).
Ik denk inderdaad en dertien in een dozijn fabrikant in het budget segment. Alhoewel de specs van de M2 en M3 voor die prijs best goed zijn. HD scherm met quad core en 3gb RAM is zeker niet slecht voor die prijzen.
Het is een louche tent die afgedankte, trage, onveilige troep op de Nederlandse markt wil dumpen. Zo moet je het zien.
Voor die prijs best een OK apparaat. Misschien wel ff wachten dan op die G4 met Android 9.

Schijnen toch behoorlijk aan de weg te timmeren, alleen in de States al 5 miljoen verkochte exemplaren vorig jaar. https://www.forbes.com/si...phone-brand/#4d988d253585
Android One or bust. Snap niet waarom ze nog de moeite nemen om een eigen OS laag te ontwikkelen met zulke goedkope mobieltjes. Ik had het persoonlijk lekker uitbesteed aan Google.
Is het niet zo dat een eigen skin voordeliger is voor de fabrikant dan stock Android. Als je een Nokia (stock Android) vergelijkt met telefoon van Motorola, Huawei/Honor of een ander merk met dezelfde specificaties, dan is Nokia duurder. Daar kan Android One wel een factor in zijn. Zelfs Samsung is met de A7 een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld de Nokia 7+ of 7.1, waarbij de reguliere BeNeLux-versie van de 7.1 zelfs slechtere specificaties heeft dan de A7.
Lijkt mij heel sterk, de Xiaomi Mi A2 is 180 euro met Android One: reviews: Xiaomi Mi A2 - Veel telefoon voor niet gek veel geld

De exacte pricing policy voor Android One kan ik niet vinden, maar volgens mij worden al veel kosten geneutraliseerd bij het meeleveren van de Google Apps.
Xiaomi's businessplan is zo mijn mogelijk winst maken voor betere naambekendheid. Voor de consument is dat wel leuke voordeel ;)
Vraag me nou echt af of hier nou vraag naar is.. Niet alleen in NL, maar heel de wereld, er zijn toch zó veel van dit soort fabrikanten..

Edit: Artikel van eind 2017
Today, Nuu is one of the top budget phone brands in the states, shipping more than five million units this year, according to Sit. In all, he estimates the company shipped 15 million units worldwide, with another four million or so going to Southeast Asia and three million going to Europe.
Dus er blijkt nog best wat vraag naar te zijn..

[Reactie gewijzigd door iketot op 13 februari 2019 16:29]

15 miljoen exemplaren vorig jaar...dus ja lijkt er op dat er toch wel aardig vraag naar is. https://www.forbes.com/si...phone-brand/#4d988d253585
Je quote me met exact dezelfde link als ik al had ge-edit en met de zelfde conclusie die ik ook al had, er is blijkbaar toch vraag naar met 15 miljoen verkochte units ..
Helaas zeer matige budgetphones.
Nieuwe telefoons verkopen met Android V7. Really???
Mag dan onder budget telefoons vallen, maar ook die kunnen gewoon 8 danwel 9 draaien.
Ik hoop niet dat iemand deze telefoons ooit per ongeluk koopt.
Erg vreemde keuze voor productnamen overigens. De M3 is beter dan de M2, en de G3 zou beter moeten zijn dan de G2 omdat dat als topmodel wordt omschreven. De specs van de G2 lijken echter beter (groter scherm, hogere resolutie, krachtigere batterij, hogere MP camera).

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 13 februari 2019 16:42]

Die M2 (€60) heeft een hogere pixeldichtheid dan de iPhone XR.

Edit: *vergelijkbare pixeldichtheid. :D

[Reactie gewijzigd door Th_mas op 13 februari 2019 17:20]

Dat klopt niet.

M2:
1280x720, 5 inch: 294dpi

iPhone XR (https://www.apple.com/nl/iphone-xr/specs/)
6,1‑inch (diagonaal) all‑screen LCD‑breedbeeld­display met Multi‑Touch en IPS‑technologie
Resolutie van 1792 x 828 pixels bij 326 ppi

Neemt niet weg dat het aantoont dat het verschil tussen high-end en low-end functioneel inderdaad behoorlijk veel kleiner is geworden in de afgelopen jaren.
Kennis heeft de M3 al ruim een jaar (ding komt afaik al uit 2017), maar an sich is het best een 'ok' telefoon. Hij werkt iets sneller dan mijn Nokia 5 (heb ik voor 99 euro), camera is nagenoeg zelfde kwaliteit (veel ruis) en fingerscanner ok (lang niet altijd, maar heb ik ook op mijn XA2) Grootste minpunt is wel bellen met wind, dat ding heeft echt niets aan canceling en bijna onverstaanbaar.
'De blauwe versie draait Android 7.1.1, maar er is ook een nieuwe, rode variant met Android 8.0.'

Bijzonder whahaha, moest hier een beetje om lachen... en huilen. Het enige wat ik hier uit kan aflezen is dat NUU oude modellen simpelweg niet update. Zelfs oude kleuren krijgen geen update, hoe sneu. Alle toestellen draaien ook een verouderde versie van Android.

Daarnaast noemen ze de G3 het topmodel, maar is de G2 op enkele punten beter dan de G3, ook bijzonder. Ik denk niet dat dit merk veel meerwaarde gaat toevoegen aan de Nederlandse markt. Dat klinkt misschien wat azijnzeikerig aangezien we het hier over toestellen hebben van onder de 200 euro, maar dan nog verwacht ik toch een beetje software support.

Het enige positieve wat ik kan zeggen is dat de rode variant wel sexy is en misschien dat de prijs de G2 redelijk interessant kan maken.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 13 februari 2019 17:05]

Vooral huilen. Onbedaarlijk hard en lang.