Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bloodstained: Ritual Of The Night krijgt geen MacOS- en Linux-versie

De ontwikkeling van de MacOS- en Linux-versies voor Bloodstained: Ritual Of The Night is gestaakt. Het team achter de platformer heeft meer tijd nodig om de andere features te optimaliseren. Bloodstained komt in de loop van 2019 uit.

Ontwikkelaar Koji Igarashi, voormalig hoofdproducent van de Castlevania-serie en bedenker van Bloodstained, biedt zijn excuses aan voor het staken van de ontwikkeling van de versies. Hij en het ontwikkelaarsteam vinden dat het verbeteren van de middleware en de online features voorrang moeten krijgen.

Igarashi meldt op de Kickstarter-pagina dat backers die een van de twee versies hebben besteld hun bestelling nog kunnen aanpassen. De bedenker is echter optimistisch over het ontwikkelingsproces en meldt dat alle andere versies van Bloodstained nu worden getest op de platformen.

Het is niet de eerste keer dat de ontwikkelaar tijdens de ontwikkeling van Bloodstained een versie van het spel annuleert. In 2017 stopte de ontwikkeling van de Wii U-versie. Igarashi en zijn team hadden besloten om een versie voor de destijds nieuwe Nintendo Switch te ontwikkelen. Een jaar later werd de ontwikkeling van de PlayStation Vita-versie gestaakt.

Bloodstained werd voor het eerst in 2015 aangekondigd. Binnen een dag haalde het bedrijf het streefbedrag van 500.000 dollar, omgerekend 437.140 euro, via de Kickstarter-pagina. De verschijningsdatum is tot twee keer toe verplaatst: eerst van maart 2017 naar 2018 en daarna naar 2019.

Bloodstained: Ritual of the Night

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

31-12-2018 • 10:29

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
Van de Kickstarter:
The game will be developed for Steam (PC/Mac/Linux), GOG.com (PC/Mac/Linux), XBOX One, Playstation 4, Wii U, and PS Vita.
Hierom doe ik geen investering in financiering van spellen. Ik koop het wel als het beschikbaar is of, zoals in dit geval, laat het liggen. Jammer.

Het is ondertussen 2018. Een spel voor Linux uitbrengen is echt niet meer zo moeilijk als 15 jaar geleden. Steam Play is slechts een pleister en geen excuus.

No tux, no bux.

Ik krijg overigens een sterk Mighty No. 9 (versus Megaman) gevoel bij dit spel (versus Castlevania: Symphony of the Night). En dat is geen goed gevoel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 december 2018 11:09]

Iedereen die gamen ook maar een beetje serieus neemt bindt zich niet aan Linux...

Voor een paar euro heb je al een Windows licentie en kun je zonder problemen een gigantische hoeveelheid spellen spelen.
Maar die "serieuze" gamers zijn wel een minderheid. Er is een heel grote markt voor mensen die af en toe eens een game willen spelen, maar geen hardcore gamer zijn. Dan is een windows licentie al wel een grotere kost, zeker als je het enkel voor een paar uurtjes gamen per maand gebruikt.

Komt nog bij dat je dan moet beginnen dual booten, elke keer je die windows nog eens vanonder het stof haalt een uur updates installeren, extra schijfruimte voorzien (wat op een NVME schijf behoorlijk prijzig is), ...

Nee, ik speel ook alleen maar games die op linux beschikbaar zijn. Dual booten vind ik teveel gedoe (vroeger een tijdje gedaan, maar gestopt door voorgaande redenen) en windows als primair OS gebruiken doe ik nooit meer.

Als je als developer een product verkoopt (in pre sale, wat kickstarter in feite is) met bepaalde features (= linux compatibiliteit) en na enkele maanden beslist features te schrappen moet je niet raar opkijken als je slechte publiciteit ontvangt en orders geannuleerd ziet.
Ik gebruikte tot voor kort alleen Windows om te gamen, en ben nu overgestapt.

Steeds meer games zijn native. Ook top games. Van mijn library is dat meer dan 33%. Zolang je het bij AMD en DirectX 10/11 houdt dan kom je met Vulkan ver. Wil je DirectX 9 emuleren dan is dat ook mogelijk via WINE maar lastiger want je komt dan een 3rd party patch te gebruiken. Ook die native Linux drivers werken prima. Proton is ook nog het noemen waard.
Ik ben een van die dualbooters (momenteel W7 en Manjaro). Dualbooten is niet meer zo erg als dat het was dankzij de SSD, sneller RAM etc.
Op mijn oude bak kost het ongeveer 30 seconden voordat de desktop van W7 is geladen maar dan heb je natuurlijk nog 1 minuut een weinig responsief systeem. Manjaro XFCE laadt bij mij na ongeveer 28 seconden en dan is het systeem volledig klaar. Eerlijk gezegd is dat een net wat te lange boottijd dat het dual booten helemaal geen probleem meer is qua laadtijd maar op recente hardware is de boottijd vaak onder de 15 seconden.

Wat wel vervelend kan zijn: naar verluidt komt het voor dat W10 de bootloader van GRUB overschrijft met de bootloader van W10. Dat is niet de bedoeling!
Dat is een goede reden om Windows op de ene SSD te zetten en Linux op de andere maar dat is een lastig verhaal als je 1 NVMe en 1 SATA-SSD hebt. Welk systeem op welke SSD. Een detail maar niet aantrekkelijk, je hebt dan toch liever de beide systemen op de snellere SSD.
Een ander probleem van deze tijd: met gesloten OEM-systemen waarbij je door hoepels moet springen om Linux te installeren of zelfs maar een live-USB van Linux te gebruiken.

Het punt is dat dual booten al lang niet meer zo erg is als dat het was en dat het prima te doen is. Ik boot bijvoorbeeld in Windows om Starcraft2 te spelen, dat speel je typisch langer dan een uur, dat je dan eerst even Windows moet opstarten is niet zo erg.

Er is een mooie oplossing om dual booten te voorkomen maar zowel Nvidia als AMD weigeren vooralsnog om die te ondersteunen: SR-IOV. Je zou PCIe-passthrough kunnen opzetten zonder SR-IOV (geen probleem tenzij je kernel outdated is maar dat kan je gemakkelijk oplossen) maar dan heb je wel weer het nadeel dat je een tweede grafische kaart in je systeem nodig hebt en dat dus de power consumption wat hoger ligt. :/

Het data-gebrek op een NVMe vind ik meevallen, veronderstellende dat je er een van 500 GB of meer hebt. Als je enkel de meest gebruikte programma's die baat hebben bij NVMe op die NVMe-SSD zet en de rest op een SATA-SSD of harde schijf zet dan is dat prima te doen. Verder naar mijn mening altijd de partitie van het besturingssysteem en die voor data-opslag en installatie van grote programma's scheiden, dat maakt een clean install veel gemakkelijker. In het geval van Steam kan je de op dat moment niet gespeelde spellen op je SATA-SSD plaatsen en ze later weer kopiëren naar de NVMe-SSD voordat je het in Steam opnieuw installeert. Dus je kan die SSD goed als bufferruimte gebruiken zodat niet steeds opnieuw de spellen moet downloaden. Ik dual boot met een 500 GB SATA-SSD, aangezien dat de enige SSD in mijn systeem is is het te krap maar met bijvoorbeeld een 1 TB SATA SSD en een 500 GB NVMe-SSD gaat het prima.

Verder ben ik het volstrekt met jou eens. In deze tijd moet Linux gewoon worden ondersteund voor gaming en gelukkig zie je dat steeds meer developers dat doen voor steeds meer spellen. Dat spellen wat later komen vind ik niet erg in het geval van single-player spellen (bijvoorbeeld Rise of the Tomb Raider), als ze maar komen. Als CD Project Red dat nu weer eens zou gaan doen...zij zouden aardig de toon kunnen zetten.

Voor mij geldt ook dat ik nooit meer Windows als primair OS zal gebruiken op een desktop. Als je eenmaal bepaalde voordelen van Linux hebt gemerkt dan kan je niet meer terug, niet met de huidige staat van de software. Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook nog steeds problemen. Ik zou willen dat ze op Linux eens werk maken van GPU-acceleratie (dat gaat nog erg veel mis bij browsers en media-spelers) en andere ondersteunende software van grafische kaarten. Maar het verschil in snelheid is dermate groot dat ik geen Windows meer wil. Aangezien mijn systeem oud is (i5-750, middelmatige DDR3-RAM) merk je dat sterker.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 31 december 2018 17:42]

Tja dan moet je inderdaad genoegen nemen met wat voor developers je hebt. En de games die voor Linux of Apple uitkomen.

Het is voor een developer verloren aantrekkelijker om voor Windows te bouwen dat een ander platform omdat het een veel grotere gaming uberbase heeft
Als userbase het enige argument is, dan moeten ontwikkelaars ook eens stoppen met spellen eerst op iOS uit te brengen want Android heeft een veel grotere gaming-userbase.
Daar zit wat anders achter, iOS heeft veel meer betalende gebruikers! Met een minstens 4 keer zo grote userbase haalt de Play Store de omzet van de App Store bij lange na niet. Ontwikkelaars willen geld verdienen, en brengen daarom hun apps vaak als eerste voor iOS uit.
Daarom zei ik dus ook "als userbase het enige argument is". En zoals jij ook bewijst, is dat dus niet het enige argument.
Ik leverde geen kritiek op jou, ik gaf een verklaring...
;)
ik weet niet hoe het met de zwaardere grafische games gaat, heb enkel een intel gpu op mijn laptop en daar staat debian op en wine en tot nu toe starten alle games op zonder problemen met steam.
heb wel nog niet alles uitgeprobeerd, heb bovendien in totaal oa nog meer dan 600 games om te spelen waaraan ik nog niet begonnen ben :P

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 31 december 2018 21:29]

tja, als je alleen maar speelt op Linux en niet met dualbooten aan de slag wilt, dan moet je ook niet zeuren. Het klopt zeker dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn om voor linux te ontwikkelen, MITS je al een crossplatform engine gebruikt. Zodra je zelf de engine hebt geschreven dan is het wel degelijk ineens een extra zware kostenpost om een nieuw platform te ondersteunen. Sommige developers denken daar alleen soms wat te optimistisch over. Daar komt dan nog bij dat Linux niet zo gefragmenteerd is wat betreft distro's dat dat wel degelijk extra problemen met zich meebrengt.
Maargoed, ben wel met je eens dat je dan niet bij de start aan moet geven dat het uit gaat komen op Linux/MacOS tenzij je al zo ver bent dat je de basis daar ook op hebt draaien.
Maar zoals ik al vaker heb gezegd, Kickstarter is GEEN webshop waar je simpel iets op bestelt, je investeert daar in de ontwikkeling van een product met in veel gevallen dat als het product dan ook op de markt komt je er 1tje krijgt.
Zelfs als je wel veel gamet, Windows is op veel punten gewoon erg kut. Veel mensen willen daar gewoon niet mee te maken hebben. Zelf heb ik het wel op een harde schijf staan, licentie en alles, maar ik start het misschien eens in de paar maanden. Ik game elke dag.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 31 december 2018 12:20]

Ik zou je eigen voorkeur toch echt niet veralgemenen.

1. Een hele hele kleine minderheid gebruik Linux als werkstation. MacOS is vele malen populairdere

2. Wat is er dan wel zo “kut” aan Windows, dat je belemmert om een spelletje te installeren en te starten. Windows10 is echt wel meer dan ok
Veel Linux-gebruikers hebben meer principiële dan praktische bezwaren tegen Windows en MacOS. Principiële bezwaren zijn meestal moeilijker opzij te zetten, dus ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die geld hebben uitgegeven aan deze kickstarter, maar daar nu een (voor hen) onbruikbaar product voor krijgen.

Een bedrijf dat betrouwbaar over wil komen zou die mensen hun geld teruggeven, maar ik schat zo in dat de ontwikkelaar in zodanige geldnood zit, dat betrouwbaar overkomen lagere prioriteit krijgt dan geen cent meer uitgeven dan strikt noodzakelijk.
Het spelen van een spel kan op zich ook wel op Windows. Maar de algehele ervaring staat mij niet aan. De desktop environment loopt eigenlijk altijd achter op veel andere platforms. Ik eis niet eens zoveel, maar dingen als window snapping werken half als je meer dan 1 scherm hebt. En je kan het ook niet goed aanpassen aan je eigen eisen en/of workflow. Je krijgt gewoon deze ene desktop environment, en dat is het. Op Linux heb je diverse DE's, sommige zelfs vrij exotisch, en iedere gebruiker heeft wel een mooie oplossing. Van het nog vrij Windows-achtige (maar flexibeler) Cinnamon tot dingen als i3wm. Om nog maar te zwijgen over hoe het werkt onder de motorkap. Daar heeft Linux een erg hoge aanpasbaarheid. Bij Windows heb je maar te accepteren dat het extreem bloated en resource-hungry is en dat dingen niet op een manier werken zoals jij zou willen. En exotische setups zoals VFIO kan je op een Windows host al helemaal vergeten.

Bij Windows moet de gebruiker zich aanpassen aan de use cases waarvoor het is ontworpen. Bij Linux kan je je distro en software kiezen, en aanpassen naar hoe jij wil dat het werkt.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 31 december 2018 16:46]

Het spelen van spellen gaat erg goed op Windows. Een ontwikkelaar kan in één moeite een Xbox en Windows versie van een spel maken.

Windows 10 is oké. Vergeleken met macOS is het een inconsistente ontwerppuinhoop, vergeleken met Linux is het star. Vergeleken met macOS en Linux vraagt het teveel resources. Maar op een i5 en 8GB RAM of beter draait het soepel.

Koop veel Linux games, een beter signaal kun je de ontwikkelaars niet geven!
Tegenwoordig kan je ook een signaal geven door SteamPlay compatible games te kopen. Nadeel is dat het wel een gemixt signaal is. Enerzijds krijgt de ontwikkelaar Linux aankopen binnen. Zo zien ze dat er wel een markt is. Maar anderszins zien je ook dat mensen het ook wel kopen als er geen Linux port is.
Je krijgt gewoon deze ene desktop environment, en dat is het.
Ahem, Shell Launcher:
You can use Shell Launcher to replace the default Windows 10 shell with a custom shell. You can use almost any application or executable as your custom shell, such as a command window or a custom dedicated application.
En in andere versies van Windows kon je een .ini file of het register aanpassen als je een andere shell wilde.
"Requirements:
Windows 10 Enterprise or Windows 10 Education."
[...]


"Requirements:
Windows 10 Enterprise or Windows 10 Education."
Goed, bij dezen een oplossing voor Win10 Pro 1809 (vers getest).
Jij staat bij Microsoft in dienst van het OS, in plaats van andersom. Dat zal pas gaan veranderen als ze het net zo aan gaan pakken als de Server versies (die wél prima zijn tegenwoordig): een Core installatie als default en daarna installeer je zélf maar wat je nodig denkt te hebben.
Desktop enviroment van windows loopt achter op andere platformen? Mijn ervaring is juist dat andere platformen achter lopen (en vindt juist dat Windows langzaamaan steeds slechter wordt OMDAT de designers teveel achterlijke aanpassingen maken).
JUIST dat er op linux zoveel verschillende DE's zijn is al een reden waarom het minder is, maak een keuze voor 1 unified desktop zodat de ervaring overal hetzelfde is, en developers geen rekening hoeven te houden met een hoop verschillende DE's.
En je gaat allemaal heel specifieke setups vergelijken met een setup die bedoelt is voor aan algemene unified ervaring.

En dus JUIST vanwege dat je bij linux je distro en software kunt kiezen maakt het dus lastiger om Linux te ondersteunen, want elke distro is niet gelijk en heeft ook weer zn eigen perks.

En in principe kun je windows ook behoorlijk aanpassen, maar dan moet je dus wel heel goed weten waar je mee bezig bent, maar datzelfde geldt EXACT voor linux. Leuk dat je veel kunt aanpassen wat je wilt, maar als je niet weet waar je mee bezig bent dan dan is het net zo 'klote' als windows.. En ook Linux kun je niet compleet naar eigen hand zetten (zonder zelf aanpassingen aan systeemsoftware zelf te maken, maarja, dat kun je in theorie bij windows dus ook)..
Windows10 is compleet ruk om te gamen. Je kan een game niet eens van de linker naar de rechter monitor slepen als deze een full screen window is. Om nog niet eens te spreken van een full screen game waarbij Windows compleet flipt wanneer je muis naar de andere monitor gaat. Compleet kansloos. En dan heb ik een game machine, gtx1080 met twee gelijke schermen.

Op Linux sleep ik de games naar de display die ik wil zonder flickering of enige hapering. Swap je on the fly zonder enige merkbare vertraging naar andere desktops waar je bijv je chat apps en je browser open hebt staan. Alles gaat smooth en reageert direct. En dat terwijl het oude Xorg complete chaos is code-wise en langzaam wordt vervangen.

Om nog maar niet te spreken over hoe windows10 omgaat met sound devices waarbij het totaal niet kan omgaan met tijdens het gamen wisselen van output device. De ene app wisselt mee en de andere blijft stug op de vorige output leveren. Op Linux klaagt men dan wel over Pulse, maar PulseAudio werkt veel fijner en stabieler dan Windows audio.

Die zeikerige Windows meldingen ‘terwijl u aan het games was’ die gewoon uitstaan in de settings, maar er toch altijd een app is die er niet naar luistert en toch zijn berichten laat zien.

Windows is een hell, maar veel mensen weten niet beter en doen braaf wat Windows ze voorkauwt.

[Reactie gewijzigd door Webxorcist op 1 januari 2019 04:16]

Je weet dat zowel de video als de audio klachten die je beschrijft, problemen zijn met de individuele software, en niet met Windows als OS, heh?

Het kan namelijk wel allemaal netjes werken, maar dan moeten developers de beschikbare APIs correct gebruiken. En dat doen ze 9 van de 10 keren niet. Daar kunnen uiteenlopende redenen voor zijn: tijdsdruk; gebrek aan algehele kennis; gebrek aan up-to-date kennis (dus dan maar oude deprecated APIs blijven gebruiken); etc.

Da's het verschil tussen commerciële games en gratis open-source software. De eerste moet winst maken en daar zit dus altijd een investerings-tradeoff op. En dat merk je heel snel in kwaliteit van dit soort zaken.

Zeker bij ports van consoles, of bij multi-platform releases. Die zijn niet gericht op PC; dat is enkel 'bijvangst' en krijgt enkel de daarmee corresponderende aandacht.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 januari 2019 12:06]

Ik vind Windows er juist op vooruit gaan. Loopt nog steeds zwaar achter, maar voorheen had je helemaal geen dingen zoals window snapping, of zeer beperkt. Het is helaas nog steeds beperkt vergeleken met andere systemen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 2 januari 2019 13:36]

Iedereen die gamen ook maar een beetje serieus neemt bindt zich niet aan Linux...
/r/gatekeeping ;)

Gamen neem ik niet serieus. Daarom is het gaming. Ik doe het ter ontspanning, niet om serieus te zijn. Dat kan thuis op een gamebak die er speciaal voor is ingericht (inclusief een gestripte Windows 10), en onderweg op mijn notebook die Linux draait. Voor de spellen die ik wel koop en speel hoef ik er niet over na te denken op welk platform ik ze draai.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 december 2018 19:04]

Grappig dat je dat zegt: ik kende vroeger prof. Gamers die gebanneld werden wegens cheaten. Waar draaiden die op. Linux. Waarom werden ze gebanned. Om dat Linux hogere framrates leek te halen. Hierdoor waren ze vooral met snipers vaak sneller dan Windows gamers. (API calls in Windows schenen minder effectief verwerkt te worden)

Dus wat is je definitie van een prof. Gamer?

Ontopic: natuurlijk erg jammer. Je laat je backers wel in de steek zo. En zo moeilijk schijnt het niet te moeten zijn.
Ik denk overigens (maar da's natte vinger werk) dat veel backers juist opensource steunen en dus ook Linux draaien. Zijn hier statistieken van?
Dat is het punt helemaal niet. Als de afzetmarkt voor spellen op Linux groter wordt, kunnen spelontwikkelaars er niet omheen. Maar zolang gebruikers Windowsversies van spellen moeten blijven aanschaffen om deze überhaupt te kunnen spelen, zal dit marktaandeel ook nooit kunnen groeien.

Zelf heb ik er geen problemen mee om een Windowslicentie aan te schaffen specifiek voor spellen, maar dat zou ook het enige zijn waar ik Windows voor zou gebruiken, want voor serieus werk vind ik het niet goed genoeg. En ik probeer al vaker de nieuwste versies van ReactOS om Windows programma's op te draaien.

Maar Linux en Mac OS gewoonweg negeren voor spellen betekent gewoon een potentiële afzetmarkt verliezen. En dat kan over 5 of 10 jaar drastischere financiële gevolgen hebben dan nu.
Dat is niet het probleem waarom mensen linux kiezen: geen traking , geen intensive os, 100% je eigen maken, en niet moeten wachten als je pc opeens gaat update omdat je tijdens updates gewoon door kan werken
Ik game wel vrij serieus (vooral veel CS:GO), maar als een game niet beschikbaar is voor het systeem dat ik verkies te gebruiken (Linux, in mijn geval) ga ik die game gewoon niet kopen. Het is aan de ontwikkelaar om te zorgen dat hun games op zoveel mogelijk platforms beschikbaar zijn, en als zei de moeite niet kunnen nemen om een versie te voorzien voor het systeem dat ik gebruik, dan ga ik hen ook echt mijn geld niet geven.

Dat gezegd zijnde, ik heb op dat gebied wellicht veel sterkere principes dan de meesten...
De enige reden dat ik Windows gebruik voor games is omdat ik simpelweg geen keus heb, niet omdat ik het zo graag wil of omdat het beter zou zijn dan Linux. Heeft letterlijk niks met ‘serieus nemen’ te maken, het is een puur een aanbodskwestie. Ik hoop dan ook oprecht dat Valve succesvol gaat zijn met hun translatielaag waarmee je Windows steam games op Linux steam kan draaien. Kan ik die PC tenminste ook gewoon voor andere dingen gebruiken dan games, dingen die zonder uitzondering beter werken op Linux.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 31 december 2018 12:38]

Proton is gebaseerd op WINE en is succesvol. Aanrader.
Een Kickstarter backen is ook geen investering.
Het is JUIST een investering, aangezien er geen garantie is dat het product ook daadwerkelijk op de markt komt. Alleen veel mensen denken (of zien het als) dat je een product koopt via kickstarter.
Nee. Bij een investering krijg je, afhankelijk van het succes van het product, dividend uitgekeerd naar verhouding van je inleg. Bij een Kickstarter krijg je precies (en alleen maar) datgene waar je voor betaalt, ongeacht hoe groot het verkoopsucces van het product is.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 2 januari 2019 10:19]

Ik krijg overigens een sterk Mighty No. 9 (versus Megaman) gevoel bij dit spel (versus Castlevania: Symphony of the Night). En dat is geen goed gevoel.
Bij MN9 werd er veel minder gecommuniceerd. Sterker nog, de beloofde 3DS versie van MN9 is nog nergens te bekennen, laat staan dat er gecommuniceerd wordt wat de status is en of deze versie ooit nog zal komen.

Bij Bloodstained RotN komen de reguliere updates nog steeds binnen, ook al bevatten ze niet altijd positief nieuws. Ook hebben backers bij RotN al de kans gehad om een demo te spelen en die demo is qua gameplay bevredigend.

Het probleem waar RotN tegenaan loopt (en ook in feite het geval was bij MN9) is dat door de vele gehaalde stretch goals de scope van het spel groter is geworden. Te veel extra zaken en extra platforms die het ontwikkelproces bemoeilijken.
Het probleem waar RotN tegenaan loopt (en ook in feite het geval was bij MN9) is dat door de vele gehaalde stretch goals de scope van het spel groter is geworden. Te veel extra zaken en extra platforms die het ontwikkelproces bemoeilijken.
Star Citizen anyone .. ? :X
DX* is al geen sta in de weg meer, DXVK doet een perfecte 'vertaling' van DX* naar Vulkan.
Linux-support is niet zo heel erg moeilijk maar teveel developers zijn niet bereid om daar wat tijd in te stoppen.
Om te beginnen zouden ze natuurlijk ook gewoon vanaf de start van de development enkel cross-platform tools kunnen gebruiken. Gebruik Vulkan in plaats van DX* (Doom en Wolfenstein2 laten een uitstekende performance zien met Vulkan dus daar hebben ze smoes die geloofwaardig is). Je kan nog beter optimaliseren met Vulkan ook (want toegang tot de code) en je hoeft minder kosten te maken (direct cross-platform qua graphics API). Havoc is al gewoon crossplatform dus dat is ook geen probleem...
Met een in-house engine kost het veel meer werk dan vroeger, wanneer je gewoon simpel OpenGl kon gebruiken voor alles.
Nu kan je gewoon simpel Vulkan gebruiken. :/
Dat Apple weigert om OpenGL/Vulkan te ondersteunen is hun probleem: je niets van aantrekken en de klanten van Apple eisen wel van Apple dat ze dat eindelijk eens gaan ondersteunen. Dat Metal wordt nog niets, het marktaandeel van Apple is simpelweg te klein. :')
Met Vulkan heb je echter wel de PC, alle consoles en Linux met 1 keer werken. En Apple ook maar Apple weigert het te ondersteunen. Als developers simpelweg Vulkan zouden gebruiken dan geef ik het maximaal 5 jaar voordat Apple wel Vulkan ondersteunt. Ook niet onbelangrijk, je kan Vulkan gebruiken op OSX, zonder dat Apple het ondersteunt.
https://arstechnica.com/g...s-but-no-thanks-to-apple/

[Reactie gewijzigd door CHBF op 31 december 2018 17:15]

Geen enkele console support Vulkan, Xbone is Dx, PS4 is GNM, en de Switch is ook proprietair, dus daar lig je het nog altijd apart voor te schrijven.

Het enigste dat je met Vulkan bereikt is Windows + Linux support, Maarja dat doe je ook met OpenGL.

[Reactie gewijzigd door Themperror op 1 januari 2019 16:50]

Dat MS voor de XB DX* gebruikt en Sony GNM voor hun PS is hun probleem, ze kunnen heel erg gemakkelijk Vulkan gebruiken zonder er ook maar iets voor te doen. De developers kunnen dit op de schoot van MS en Sony leggen! Jullie willen onze spellen op je platform, regel dan maar even snel de support voor Vulkan.
Los daarvan, Vulkan is zo opgezet dat je zeer gemakkelijk kan porten van Vulkan naar DX12. Als je de lezingen van de KG bekijkt - gewoon op Youtube te volgen - dan zie je het hen zelf uitleggen. Ik vermoed overigens dat dat de reden is dat DXVK zo goed werkt.

Het belangrijkste: er zijn goede redenen om Vulkan te gebruiken.
1. Je hebt direct support voor Windows en Apple OS en je kan ofwel een ultimatum opleggen aan MS en Sony (1 lijn trekken als publishers) ofwel met heel erg weinig moeite het porten van DX12 naar Vulkan waardoor in ieder geval de XB tegelijkertijd is meegenomen.
2. Je hoeft niet te werken met geheime code. Je kan dus beter optimaliseren omdat je weet hoe die code werkt.
Je kan beter optimaliseren als je weet hoe de code werkt dan wanneer je enkel weet dat een functie X met input a output j geeft.

Als developers dan nog zo verstandig zouden zijn om ook eens met zijn allen bij te dragen aan Vulkan en OpenGPU en met elkaar code te delen dan wordt het helemaal leuk voor de gamers en voor de developers. Als het niveau van gaming omhoog gaat doordat code wordt gedeeld dan verkoop je ook meer spellen of spellen voor een hogere prijs omdat de spellen beter worden.
Lees hier nu niet in dat ik vind dat alle software gratis gebruikt moet worden, ik denk dat het goed is voor de eindgebruiker en heel de industrie als het besturingssysteem en alle API's en middleware open source zijn en als tools die gebruikt worden voor het maken van bijv. spellen open source zijn. Als je met die tools een goede engine gebruikt dan is het natuurlijk prima als je een licentie moet betalen wanneer je die engine gebruikt.

Maar goed, ook voor mij geldt in grote lijnen: no Tux, no bucks. Linux is mijn primaire platform dus enkel wanneer een spel erg goed is zal ik Windows opstarten, als twee spellen dicht bij elkaar liggen dan koop ik het spel wat wel netjes Linux ondersteunt.
Ja alleen maakt het niet uit wat een paar enkele users willen, Als je target audience voor 99% Windows gebruikt, ga je geen geld steken in het ontwikkelen en het testen (en gepatched houden) van die ene procent.

Daarnaast maakt het niet uit dat het "mogelijk is" Sony en Nintendo overhalen om Vulkan te gebruiken is iets compleet anders.

En als laatste punt, Vulkan mag dan wel "open" zijn.. Maar dat haalt niet weg dat het nog steekt een enorme learning curve is en niet altijd nodig, Dx11 is erg makkelijk te schrijven, OpenGL ook. Vulkan doet niet iedereen zo 123 en ook nog correct. En je weet Time = Money.
Ja alleen maakt het niet uit wat een paar enkele users willen
Bij het marktaandeel van Linux en Windows is dat inderdaad zo, alleen is W10 in toenemende mate impopulair aan het worden bij gebruikers die jarenlang Windows gebruikten. De hele tijd gestoord worden met updates op de meest ongepaste momenten, de bloat (draai maar eens CS:Go in W10, W7 en Linux en zie het verschil in performance), de met W10 gebundelde crapware, de telemetrie, de ingebouwde advertenties, de nagscreens en natuurlijk last but not least de bugs (het plotseling wissen van de user-folders).
Als jij nu opmerkt dat dat pas relevant wordt voor de developers wanneer zij geloven dat het marktaandeel van Linux in de komende jaren stijgt dan ben ik dat met je eens maar houd er rekening mee dat zoiets snel kan gaan nadat het kantelpunt is gekomen. Het marktaandeel van browsers is een klassiek voorbeeld. (nu al :+).
[img]https://cdn.epiphanydigest.com/wp-content/uploads/2013/08/global-web-browser-market-share-economist-2013-08.png[/img]
Na een decennium lang stevig in het zadel te hebben gezeten ondanks dat andere browsers beter waren sloeg het in een paar jaar om. Dit terwijl MS met IE een monopolie had doordat developers proprietary software van Windows gebruikten voor hun websites.
offtopic:
Een grappige periode qua internet want diezelfde webmasters kregen forst het deksel op hun neus toen veel mensen Firefox en later Chrome en andere Chromium-based browsers gingen gebruiken ondanks dat hun website daar minder goed op werkte.

Maar goed, een hoog glazenbol-gehalte, niemand van ons kan de toekomst voorspellen en voor nu is het marktaandeel nog laag.
Daarnaast maakt het niet uit dat het "mogelijk is" Sony en Nintendo overhalen om Vulkan te gebruiken is iets compleet anders.
Alsof dat moeilijk is. :')
Heel hun verdienmodel is gebaseerd op de spellen die beschikbaar zijn op hun gesloten computers. Het zijn de publishers die de macht hebben, vooral als ze 1 lijn trekken!
Het enigste dat je met Vulkan bereikt is Windows + Linux support, Maarja dat doe je ook met OpenGL.
Los van de andere punten (dat het op de consoles en AppleOS gebruikt kan worden), Vulkan is uiteraard veel beter dan OpenGL aangezien het een moderne API is die de hardware veel efficiënter gebruikt waarbij niet slechts 1 arme CPU-kern alle grafische taken moet verdelen en voor elke draw-call ertussen moet komen. Om dezelfde reden is DX12 beter dan DX11.
Dat wil niet zeggen dat er niet eveneens nadelen zijn maar qua performance bij COMPETENTE developers zijn Vulkan en DX12 veel beter dan OpenGL en DX11. Voor grafische kaarten die niet al te oud zijn. Ja, je moet er wat moeite voor doen en op de korte termijn kost het developers geld (want tijd) maar op de iets langere termijn krijg je veel meer performance. Zoals elders werd opgemerkt: "je moet meer dan 1000 regels code tikken alvorens je een driehoek kan tekenen maar wanneer je zo ver bent wordt het erg leuk want je hebt veel meer controle over de hardware." Ik kan het zelf niet beter uitleggen dus ik citeer het maar eventjes.
Ik denk dat het zonneklaar is dat moderne API's zoals Vulkan, zo niet Vulkan zelf, de toekomst hebben. Deverlopers moeten wel want anders staan ze stil (de 'wet' van Moore die eindigt en zo) en de developers die het wel gebruiken hebben een flinke voorsprong (zie Doom). De vraag is wanneer die toekomst begint.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 1 januari 2019 21:14]

Vreemd dat het plaatje niet wordt afgebeeld door de forumsoftware. :?
Een ander puntje. Is dat GNM niet stiekem een getweakte OpenGL/Vulkan? Sony gebruikt een door hen geforkte FreeBSD dus het zou redelijk voor de hand liggen dat ze OpenGL/Vulkan hebben genomen en daar wat aan hebben toegevoegd. Ik heb eventjes gezocht, Wikipedia vermeldt er niets over en verder kon ik er ook weinig over vinden wat GNM precies is. Of dat het daadwerkelijk volledig door Sony is ontwikkeld of dat ze allerlei open source code hebben genomen, zoals voor hun besturingssysteem en die hebben gewijzigd.
Sony is een promotor lid van de KG (het hoogste lidmaatschap), het ligt voor de hand dat ze in die groep zitten omwille van hun consoles en als je zoveel betaalt om een vinger in de pap te hebben dan gebruik je wellicht ook stiekem OpenGL en Vulkan, maar in een proprietary jasje?

GNM is proprietary maar er bestaat een goed (en heel erg duur) disassembly-programma (IDA) wat redelijk correct pseudo-code kan genereren, daarmee kunnen mensen waarschijnlijk wel uitzoeken in welke mate het op OpenGL/Vulkan lijkt.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 1 januari 2019 17:46]

Dat is nogal serieus: op Kickstarter werven met de belofte dat het crossplatform is en het dan niet uitbrengen voor het platform van een deel van de financiers. :(
Kunnen die mensen dan niet hun geld terugvorderen omdat er onder valse voorwendselen is geworven of zoiets?

Ik bezwijk zelf nog voor gaming, daarmee wil ik nog wel Windows gebruiken, hopelijk in de toekomst met virtualiatie met SR-IOV als AMD dat eindelijk eens gaat ondersteunen. :/
Als Linux actief wordt ondersteund dan ben ik wel eerder geneigd om een speellicentie te kopen.
Dat is nogal serieus: op Kickstarter werven met de belofte dat het crossplatform is en het dan niet uitbrengen voor het platform van een deel van de financiers. :(
Dit is gebeurd voor de Vita-port die geannuleerd werd.
Kunnen die mensen dan niet hun geld terugvorderen omdat er onder valse voorwendselen is geworven of zoiets?
Betichten van valse voorwendselen is een redelijk zware beschuldiging. Hier lijkt geen sprake van. De ontwikkelaars hebben geprobeerd om een Mac en Linux versie te realiseren, maar hebben becijferd dat dit niet haalbaar is met de beschikbare middelen.
De schoen knelt bij "niet haalbaar". Het is haalbaar maar dan moeten ze iets anders opofferen wat ze niet willen opofferen. Anyway, tenzij het spel steengoed is (Cuphead-niveau) zal ik het niet er geen speellicentie voor kopen als het niet voor Linux wordt ondersteund. Genoeg spellen die daar wel op werken.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 31 december 2018 17:51]

Ik ben wel benieuwd naar het eindproduct, ik ben best fan van Metroidvania games maar de vijanden in het screenshot hierboven zien er een beetje suf uit.
ik ben best fan van Metroidvania games maar de vijanden in het screenshot hierboven zien er een beetje suf uit.
Dat is geen screenshot, maar vroege conceptart. Hier is een speedrun van de backer demo: https://www.youtube.com/watch?v=0SKNXP6CpBs
Fysieke versie of download game only?

Heb er nog altijd niets over kunnen vinden, maar fysieke versies van Shadow of the Beast, Bubsy the woolies strike back, Wonderboy III, Mega Man 11 en Sonic Mania geven de plaform fan met fysieke game collectie toch enige hoop.
Behalve Bubsy staan ander de games die jij noemt, grote uitgevers. In in het geval van Bubsy heeft dfe uitgever ook een verregaande achtergrond van fysieke releases.

In het geval van de èchte indies is het zo dat er geen (grote) uitgever is, waardoor het lastig te bekostigen is om een fysieke release uit te brengen. Meestal vinden indies wel een uitgever, maar gaat dit tegen voorwaarden die een bepaalde vrijheid afdwingen, wat betekent dat er ook minder budget is (omdat alleen kleine uitgevers hiermee akkoord gaan).

Als er wel een uitgever van formaat achter zou staan, zou het realiseren van een versie voor die andere systemen minder snel in gevaar komen, hoewel het natuurlijk ook weer zo is dat die platformen commercieel minder interessant zijn voor uitgevers. Dingen als de algemene financiering echter (en laten we eerlijk wezen, dat is waar de kickstarter voor bedoeld is en zeer waarschijnlijk in de kern waarom de game nog altijd niet uit is) zouden geen probleem zijn.

Kortom, tenzij ze achteraf nog een uitgever gaan zoeken, lijkt een fysieke release niet waarschijnlijk. Al is juist dit een game waarbij special editions een flinke meerwaarde kunnen hebben met bijv. artwork, beeldjes, etc. Hoewel dat natuurlijk niet perse gepaard hoeft te gaan met een fysieke release.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 31 december 2018 12:17]

Ik noemde Bubsy, Wonderboy, Mega man, Shadow of the beast en Sonic op omdat het alle 7 (Giana Sisters en Putty squad horen daar ook bij) plaformers uit de 90's zijn, die allen zijn teruggekeerd met een nieuwe game in een fysieke vorm.

Er zijn flink wat uitgevers actief (o.a Limited Run Games, Strictly limited Games, East Asia soft, I am 8 bit, Vblank entertaiment etc. ). die kleinere indie games aan een fysieke release helpen.

Kijk bv naar het geflopte Mighty no. 9; Zelfs die game kreeg een fysieke release en echt niet van een grote publisher.

Ook de wat kleinere, algemene uitgevers, zoals bv Bad Land, Team 17 en Soedesco brengen geregeld fysieke indie games uit. Dus er bestaat echt wel een reële kans op een fysieke versie van Bloodstained
Met een grote uitgever erachter (Sega, Sony, Capcom) is het bijna zeker. Als je vergelijkbare voorbeelden had willen noemen, had je die kleine games als voorbeeld moeten noemen, zoals inderdaad Mighty No.9 (wat ik overigens gewoon een leuke game vind).

Als dit daadwerkelijk Castlevania zou zijn (wat het niet is, net als dat Mighty No.9 geen Megaman is) had Konami wel gezorgd voor een fysieke release. Bloodstained: Ritual of the Night heeft 505 Games als publisher die geen achtergrond van fysieke releases heeft volgens mij.
Jahoor 505 heeft een geschiedenis van fysieke games:

Cooking mama op de Wii, Terraria (soort 2d minecraft) multi platform en er zijn er vast nog wel meer.
Hoop ook op een physical copy, heb als castlevania fan tot nu toe alle games fysiek die uitgebracht zijn en snap de verschuiving naar digitaal maar vind het wel jammer.
(HADES2001 denkt weer terug toen die als klein jongetje Castlevania in zijn NES schoof en de power knop indrukte)
Zelf mis ik helaas symphony of the night, die moet ik nog eens halen op de PS One.

PS4 is trouwens een hele goede console voor fysieke platform games. Heb er zelf momenteel al 48 liggen en ik zit nog niet in de buurt van een complete set.

Salt & Sanctuary is momenteel mijn favoriet maar die game is toch meer een 2d Dark Souls dan een Castlevania achtige game.

Mijn verwachting is iig dat Bloodstained fysieke versies zal gaan krijgen, laten we hopen dat ik goed zit :)
echt jammer dat de ps vita versie is geannuleerd
pas nog met veel plezier castlevania potrait of ruin en aria of sorrow. waarvan ik potrait of ruin de beteren vond
Vroeger bij Humble bundle zag je altijd goed dat de Linux gebruikers maar uitgaven aan games dan de rest (Windows & Mac).
Eens even gezocht en toch nog iets gevonden hierover: