Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eigenschappen vermoedelijke opvolger Xiaomi Pocophone F1 komen online

Er zijn specificaties online gezet van een smartphone van Xiaomi met de naam Poco F2. Gezien de naamgeving lijkt het te gaan om de opvolger van de Pocophone F1, een onder Tweakers populair toestel. De Pocophone F2 lijkt te gaan draaien op een Snapdragon 845-soc en Android 9.

De specificaties van de nog onaangekondigde smartphone verschenen in een listing op Geekbench, zo ontdekte Gizmochina. Omdat er verder geen onafhankelijke bevestiging is van het bestaan van de smartphone, is nog onduidelijk hoe betrouwbaar de gegevens zijn. Uit de Geekbench-gegevens blijkt dat de Poco F2, die vermoedelijk als de Pocophone F2 op de markt komt, net als zijn voorganger beschikt over de Snapdragon 845-soc.

Verder wordt er melding gemaakt van Android 9, waar Xiaomi waarschijnlijk zijn Miui-schil overheen heeft gelegd. De update naar de Miui-versie van Android 9 kwam onlangs al uit voor de Pocophone F1, waardoor er dus softwarematig gezien weinig verschillen zullen zijn. Omdat er verder geen gegevens zijn over de specificaties, is ook nog onduidelijk waar de F2 zich ten opzichte van zijn voorganger onderscheidt.

De Pocophone F1 werd onder Tweakers dit jaar erg populair, vanwege de relatief lage prijs voor een smartphone met high-endspecificaties en een goede accuduur. Het is niet bekend wanneer Xiaomi de Pocophone F2 uit zou willen brengen en wat de prijs gaat worden.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

30-12-2018 • 13:08

163 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (163)

Wijzig sortering
De enige misser van de F1 was het ontbreken van NFC en OLED scherm. Als ze die beide op de F2 toevoegen en de prijs <$100 laten stijgen zal het wel een toppertje worden.
Ik vraag me af of dat kan, een OLED zonder significante prijsstijging, nfc moet wel lukken
Als ik me het goed herinner is het tegenwoordig goedkoper om een OLED scherm te maken dan een IPS paneel.

Dus gok dat dat wel mogelijk kan gemaakt worden en NFC is sowieso niet een dure addon.

source: https://www.androidauthor...-cheaper-than-lcd-682080/
Maken en kopen zijn twee verschillende dingen, op OLED bestaat op dit moment een monopolie in de markt, waarbij de grote aanbieders fiks boven het bedrag vragen dan wat de productie kosten zijn.
ik denk dat je in de war bent met OLED panelen voor TV's. Die gebruiken witte LED's waar LG een patent op heeft, waardoor zij daar een monopolie hebben gekregen. In telefoonschermen zitten gewoon RGB OLED panelen die door meerder fabrikanten geleverd kunnen worden.

zie ook https://www.oled-info.com/companies/oled-displays
Klopt, maar kwaliteit en aantallen spelen vaak de rol dat OEM"s toch bij bedrijven zoals samsung en LG moeten bestellen, en dan kun je al snel 180 dollar per paneeltje neerleggen.
Als Samsung en LG het kunnen aanbieden is het per definitie geen monopolie. Er zijn overigens ook enkele Chinese spelers die OLED-panelen maken voor mobile. Everdisplay, Visionox en Tianma.
Helaas klopt dit wel zodra je grote aantallen / kwaliteit wil, deze bedrijven kunnen inderdaad ook OLED panelen maken, maar kunnen niet op het volume (schaalbaarheid) en kwaliteit leveren dat LG en Samsung kan, dit is ondanks dat die bedrijven het FLINK goedkoper aanbieden, nooit interessant voor bedrijven zoals Apple en menig ander OLED afnemer... dus er is wel een vorm van "moeten"
Dan nog, als er twee spelers zijn, is er geen monopolie. Oligopolie wel. Maar dat is ook met LCD-panelen zo en in vele andere industrieën zoals de brandstofindustrie speelt het ook. Hoe minder aanbieders hoe minder keus in de regel, maar het hangt van de competitiviteit af of het een probleem is. Zolang er geen sprake is van prijsafspraken tussen Samsung en LG kun je prijsnadelen niet als argument noemen. Dat het duurder is, is simpelweg omdat het een duurdere implementatie is.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 31 december 2018 12:47]

Vandaar de toevoeging dat de prijs met minder dan 100 dollar stijgt ;)
33% prijsstijging vind ik best wel significant eigenlijk.
Waarom persé de Oled als ik vragen mag? Een goed IPS scherm is buiten de zwart waardes minstens zo goed als een Oled en zo kan de telefoon een stuk goedkoper aangeboden worden. Ik kom van een Oled en ben naar een goede IPS gegaan en eigenlijk merk je er in het dagelijks gebruik nauwelijks iets van Zeker niet met de nieuwe 18:9 schermen waarmee je in kan zoomen. Of ervaar je dit anders?
OLED is ook nog steeds vatbaar voor inbranden, een LCD zal bij langer gebruik (2 jaar+) er nog zo goed als nieuw uit zien, een OLED zal tegen die tijd (afhankelijk van gebruik) al enige tekenen van inbranden kunnen gaan vertonen.

[Reactie gewijzigd door Sanchaz12 op 31 december 2018 17:55]

Hier sinds de release (bijna 4 jaar) in het bezit van een galaxy s6 met nog geen enkel spoor van inbranden.
Zolang je het scherm niet constant op standje verblinden zet valt dat inbranden best wel mee.
Er kan bij LCD image retentie ontstaan na een tijdje. OLED kan inbranden maar dat hoeft niet. Bij de telefoon van mijn vader is niks te zien na 2 jaar.
Klopt inderdaad dat het incidenteel wel eens voor komt bij een LCD. Mijn vader heeft een S8 sinds de release en die is niet meer om aan te zien qua inbranden. Alle letters van het toetsenbord zijn continu duidelijk te zien. Zijn S8 staat eigenlijk altijd boven de 80% helderheid. Zelf heb ik nu 1,5 jaar een S8 en tot nu toe nog geen spoor van inbranden kunnen ontdekken. Moet wel zeggen dat ik conservatief ben met de helderheid en de navigatiebalk heb verborgen welke met een swipe pas tevoorschijn komt. Zolang je bewust bent van hoe lang/helder je scherm gebruikt wordt, valt het erg mee. In mijn omgeving heeft ongeveer 1 op de 4 al duidelijke burn-in op zijn S8. Ik ben van plan om deze telefoon nog minimaal 2 jaar te gebruiken, qua duurzaamheid zal mijn volgende telefoon toch weer een LCD hebben verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door Sanchaz12 op 30 december 2018 17:34]

Klinkt als een probleem met de S8 niet met OLED. Mijn S6 vertoont geen inbrandverschijselen en die is al weer 3 jaar oud. Ik weet het, N=1. Mijn de S5 en S6 modellen in mijn omgeving hebben ook nooit ergens last van gehad.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 31 december 2018 08:12]

Mijn S3, S5 en S7 hadden er erg last van door de hoge helderheid
Ik heb ook een S3 als back-up/expirimenteer telefoon en zelfs daar is geen teken van inbranden op te zien. Dat heeft mij destijds overgehaald om wél een S8 aan te schaffen, ondanks de algemene gedachte "OLED = inbranden" van alle verhalen overal. Nu ik zelf dagelijks een S8 met OLED-scherm gebruik ben ik wel van gedachten veranderd, het valt 100% mee!
Mijn tante heeft een S8 en nu al het toetsenbord en iconen ingebrand. Als je helderheid te hoog zet brand het altijd in. Ik zelf heb graag een hoge helderheid want de automatische helderheid is te donker voor mij dus ik ben beter af met een lcd scherm. Als je automatische helderheid oké vind zou ik sowieso voor een Samsung amoled scherm gaan die zijn prachtig.
Nog nooit een ingebrand OLED scherm gezien. Ik denk dat je iets verkeerd doet.
De balk onderin is bij mij wel ingebrand. Die is altijd exact gelijk qua vulling, behalve bij een full screen film. (landscape en portrait is die nog steeds hetzelfde van beeld.) mijn telefoon gebruik ik erg intensief al 3 jaar lang, maar is nu dus wel ingebrand daar. Verder nergens last van, ben enorm fan van OLED.
Bij oled geven de leds zelf licht, en als ze uit zijn staat er geen spanning op. Er zit ook geen fosfor in o.i.d.
Inbranden zou niet moeten kunnen. Heb je niet toch een IPS scherm?
Haha. Nee, heb natuurlijk een OLED (qhd), al jaren. Het inbrandprobleem van OLED is ook juist de reden dat er geen monitoren met OLED zijn bijvoorbeeld.
Bij OLED is het niet inbranden, maar onevenredige slijtage aan de pixels.
Andersom. OLED kan inbranden, LCD niet.
Oleds branden gewoon in. Zeker met hoog contrast beelden.
Ik gebruik hoog contrast keyboard volledig ingebrand, blauw licht filter, ingebrand, bovenste balk met info ingebrand.
Het kan, het gebeurt, internet staat er vol mee, en samsung repareert het want het zou niet mogen gebeuren.
Inbranden is een uitdrukking vanuit de beeldbuistechniek waarbij in de fosforlaag op de voorkant van
de beeldbuis na langdurig aansturen geheugen effecten vertoont.
Bij oleds verslijten de veel aangestuurde oleds waardoor het op effect van inbranden lijkt. Het is dus slijtage en geen inbranden.

[Reactie gewijzigd door Brechtje op 31 december 2018 10:46]

Kortom, het is gewoon inbranden. Bij CRTs gaat het om onevenredige slijtage van de fosfor en bij OLED’s gaat het om onevenredige slijtage van de OLED elementen.

In beide gevallen is de bedoeling dat de slijtage gelijkmatige over het beeldoppervlak verdeeld is, maar hij is er sowieso.
Waarom OLED?

Always on display... Ik wil zelf niet meer zonder op mijn galaxy A3 2017.

Maar de F2 moet voor mij wel NFC hebben voor mobiele betalingen. Dat gebruik ik sinds kort en vind ik bijzonder handig.
Always on display heeft LG bijvoorbeeld ook met gewoon een LCD.
Zeker. Ik heb het op mijn LG v20. Nou wordt deze gepositioneerd als een second screen maar is hetzelfde scherm. Werkt prima qua accu.
Ik ervaar dit zeker anders. Zwart komt vaak terug, zeker als je een de darktheme gebruikt, en het liefst heb ik voor alles wat ik gebruik een darktheme. Het verschil tussen IPS-zwart en OLED-zwart is een verschil van dag en nacht :+
Ik heb een oled-tv en daar maakt het zeker verschil, maar op een telefoon vind ik een goed ips scherm goed genoeg.
"goed genoeg" je geeft je zelf antwoord :)
Voor de prijsklasse denk ik ook dat het goed genoeg is. Bij een top telefoon wil ik OLED, dat ga ikzelf nooit inleveren, vind het zo veel mooier.
Ja een telefoon heb je niet om in HDR enzo films en series op te kijken, dus voor een telefoon is een ips-lcd meer dan genoeg.
640*480 scherm is ook genoeg voor Whatsapp en sms, @Arokh dus in deze prijsklasse moet dan wel een sd845? Maar geen oled. Een sd660 is in deze prijsklasse toch meer dan genoeg.
Ik vind het contrast van oled mooi zeker bij een always on systeem als bij Samsung. Is een LCD voldoende?natuurlijk, maar zo zijn er nog wel veel meer dingen die minder kunnen zijn. Dan heb je uiteindelijk gewoon weer een low_end toestel. De reden dat deze zo gewild was was vanwege de hardware en prijs. Zou hij oled hebben, was het helemaal een mooie deal.
Natuurlijk, hoe meer features voor dezelfdemprijs hoe beter. Punt was dat mensen er 100€ extra voor over hadden. Maar voor alle mensen die de meerwaarde van OLED niet echt zien is 100€, 33% extra!, een heleboel geld extra. Voor 450€ is deze telefoon een hele andere deal dan voor 350€.
Zelf gebruik ik ook een dark theme waar het kan, puur zodat het scherm niet als een spotlight in m'n ogen schijnt. Dit combineer ik dan ook met de laagste brightness stand, welke ik met de app twilight eigenlijk nog verder dan fabrieksinstellingen kan verlagen.

Geeft zo'n oled scherm door de lagere zwartwaarden niet enkel een hoger contrast, terwijl je eigenlijk een lagere brightness zoekt? Er van uitgaande dat dàt de reden is om voor een dark theme te kiezen.
Maar dat is de reden niet :-) de reden is dat alles wat zwart is in de UI helemaal weg valt, en dat je focus 100% naar content kan gaan. Optisch is het een enorm rustgevend geheel, en dat geldt ook op een drukke dag in de zon. Dan wil je de brightness gewoon hoog hebben, maar het contrast nog steeds zo sterk mogelijk.

Bij een hele lage brightness lijkt wit ook zo wit niet meer om maar wat te noemen, dat heeft mijn voorkeur niet. Ik combineer beiden wel graag voor midden in de nacht. Daar wil ik perfecte zwartwaarden, en een extreem lage brightness :-)
Niet alleen is een IPS scherm prima qua kleuren, het levert ook nog eens een beduidend betere accuduur op. Persoonlijk heb ik er liever wat actieve uurtjes bij, dan "zwart is zwart"
Ligt er helemaal aan wat voor kleur er op het scherm wordt gegeven, dus dat klopt niet helemaal
Bij veel zwarte elementen absoluut niet, en dat is nou net de kracht van OLED natuurlijk.
helaas geld veel zwarte elementen vooral bij film kijken en dat doe ik toch liever op een 55 inch tv dan op een 5.5 inch telefoon schermpje. Over het algemeen denk ik dat mensen vooral browsen en social media doen op hun smartphone waarbij een "darkmode" vaak grijzig is ipv echt puur zwart. Plus ik weet niet hoe het met andere zit maar een 100% zwarte achtergrond met witte letters in chatapps zoals telegram voelt raar om naar te kijken om de een of andere manier. plus als je dan begint te typen popt er een wit toetsenbord op.
Wit toetsenbord? Dat van mij is gewoon zwart met grijs...
Een 55" neemt zo moeilijk mee in de trein of vliegtuig. Voor de één is het uiteraard een must die de ander niet begrijpt :-)

Zo wil ik liever een telefoon zònder 3,5mm aansluiting. Daar worden anderen ook'boos' over, want ik mag dat geen zinloos gat in de telefoon vinden.. Oh ja, net als een frontcamera. Wel ik ook liever niet.
Oled in mijn xz3 en mi mix 3 is vele malen rustiger voor mijn ogen vergeleken met mijn xzp en xz2.
Voor het getrainde oog is het een wereld van verschil. Ik ben van een Galaxy A8 naar een F1 gegaan en vind het scherm echt een flinke stap achteruit.
Samsung zet z'n standaard instellingen dan ook op totaal onrealistische kleuren. Als je het scherm op de normaal setting zet is het verschil echt niet zo groot met een ips scherm. Misschien zegt dat dan ook iets over de kwaliteit van de F1. Houdt voor de aardigheid een keer de IPhone x en Xr naast elkaar.
Ik zat me te bedenken: Ik ben brildragend (-9), en heb zonnebrillen op sterkte maar herken geen enkel probleem in landscape of portrait. Nu gebruik ik tegenwoordig OLED (5-6 jaar nu) maar herken geen problemen daarvoor. Wat gebeurt er met die combinatie en hoe neem ik dat waar?
Ik vind IPS zelfs prettiger dan OLED. Ik heb zelf 2 smartphones met een OLED-scherm gehad (Oppo & Samsung) en bij witweergave zit er altijd een soort rare gekleurde waas over het scherm heen, wat vooral het lezen van tekst naar mijn mening een stuk minder prettig maakt. De OnePlus van mijn vriendin heeft overigens precies hetzelfde, het lijkt bij moderne OLED-schermen dus nog steeds het geval te zijn. Met de LeEco Le Pro 3 (IPS) die ik hiervoor had, en de Pocophone F1 die ik nu heb, heb ik hier totaal geen last van. Van mij mogen ze dus bij IPS blijven, zeker nu de contrastwaarden ook dusdanig goed worden dat de meerwaarde van OLED op dat vlak ook steeds relatiever wordt.
Op de iphone x geen last van. Wel is het irritant om constant na te moeten denken over het inbranden van je scherm.
Ik heb meerdere toestellen met OLED schermen gehad, geen seconden nagedacht over inbranden en dat is dan ook nooit gebeurd bij normaal/sensibel gebruik.

Daarmee bedoel ik, ik zal nooit een always-on functie gebruiken.
Van alle telefoons met OLED die ik ooit heb gehad heb ik nog nooit hierover nagedacht. Nog nooit een ingebrand scherm meegemaakt en ik ga er vanuit dat ik dit ook nooit zal meemaken (uiteraard gebaseerd op eerdere ervaringen). ;)

Net als @EasyBoarder staat always-on altijd uit en de brightness staat laag genoeg om leesbaar te zijn en hoog genoeg om het lezen prettig te houden. Een dark-theme helpt hierbij enorm.

Ik denk dat het irritante zich voornamelijk en ten onrechte tussen jouw oren bevindt. :)
Bij mijn OP6 geen last van. Ik gebruik mijn telefoon ook als wekker, dan wil je absoluut geen LCD/IPS.
Waarom niet? Bij een wekker gaat het toch om het geluid?
Ik heb meerdere OP6'en in m'n hand gehad, en ze hadden het allemaal...
Wat zou het probleem zijn om een telefoon met IPS als wekker te gebruiken? :?
Helemaal mee eens. Oled is leuk voor een tv, maar voor een dergelijk toestel zie ik graag of liever een kwalitatief lcd scherm. Puur vanwege de door jou genoemde waas bij witweergave.

Als de F2 dan ook LTE-A ondersteunt dan is dit een perfect toestel voor mij dat precies op tijd zal komen.
Is dat dan niet gewoon een kwestie van een slechte beeldkalibratie?
Nee, het is echt bij alle kleurprofielen zichtbaar. Zelfs bij sRGB en DCI-P3.
Ik ben eigenlijk heel erg blij met dat de F1 geen OLED heeft. Zo is het OLED scherm van mijn S8 aan alle kanten ingebrand...mijn bordspel is door het hele scherm ingebrand,mijn toetsenbord is aan de verticale onderkant-en bovenkant ingebrand (ik gebruik screen rotation om scherm slijtage te verminderen op 1 plek). Ook mijn WAZE-navigatie app is gedeeltelijk ingebrand. Heb het toestel nu sinds de launch van de S8, dus ongeveer 1 jaar en 6-7 maanden. Heb nu veel liever een LCD zoals dat in de iPhone 8 (plus) hoor...

Ja, ik weet dat het scherm zelf ontiegelijk veel mooier is op de S8 dan bijv dat van een iPhone 8, maar dan nog! Wat ik wel heel erg mis op de S8 is het kunnen aanpassen van de GAMMA-waarde. Schaduwen vallen namelijk snel weg als je YouTube kijkt, vooral als je het vergelijkt met een iPhone 8 er naast. Je mist toch echt heel veel delen van video's...

[Reactie gewijzigd door thesinsher op 30 december 2018 15:26]

Ik moet zeggen dat ik van al deze punten nog nooit last heb gehad, ik heb een s6 die nu meer dan 3 jaar oud is zonder enkele burn in, ook heb ik geen last van de wegvallende schaduwen met filmpjes, nou zal de manier hoe iedereen zijn telefoon gebruikt erg verschillen en ik kan me goed voorstellen dat er ook heel wat mensen zijn die hier wel erg last van hebben maar persoonlijk ken ik nog niemand die last heeft gehad van burn in.
Nou, dan zou ik toch nog eens goed kijken. Ik had niet zo zeer een duidelijke burn in maar ik had bij me s6 wel dat bijvoorbeeld de helderheid was afgenomen rond de notificatie balk.
Xiaomi mi 8 heeft dat voor €50 meerprijs. Maar die is toch lang niet zo populair..
Dat komt vooral door de belachelijke en onverdiende hype rondom de f1.
Ik heb (nog) geen xiaomi product maar heb wel heel slechte ervaring met hun customer service. Rond 6 weken geleden bij aliexpres de airdots besteld inclusief gratis verzending. Alles netjes bevestigd en zou +/- 2 weken duren met de verzending. Na 3 weken zag ik dat de verzending was gecanceld. Melding gemaakt en zij zeiden dat het niet meer in stock was. (zou kunnen dacht ik omdat het een nieuw product is). Elke week naar de status gevraagd en elke keer met een smoes dat het nog steeds niet in voorraad is. Totdat ik deze week zei dat ik al heel veel reviews had gelezen in aliexpres en banggood over de airdots. Toen kwam de aap uit de mou. Doodleuk zeiden ze dat de verzending veel geld kost of ik dan de extra kosten zou willen betalen. Ik heb teruggemaild via ali dat ik er niet mee eens ben. Tot nu toe nog geen reactie ontvangen.

Dus toch een waarschuwing dat bestellen via aliexpres niet altijd goed gaat. Ik had gedacht dat xiaomi wel een betrouwbare merk zou zijn (zie website https://xiaomiofficial.nl.aliexpress.com/store/4487114)
Daarnaast kan ik in aliexpres niet echt goed een klacht indienen. Er zijn een aantal voorgedefinieerde klachtensoorten maar die voldoen eigenlijk niet zo goed voor mijn probleem. Het enige wat je kunt doen is steeds proberen via de contactpersoon van xiaomi die eerder mij bewust verkeerde info gaf!
Let op dat je koopt bij een Xiaomi reseller en geen officiele winkel, Xiaomi is zelf niet actief op Aliexpress.
Dat zegt dus ook niks over de Xiaomi maar de customer service van een derde partij. De naam 'Xiaomi official' is wel wat ongelukkig gekozen...
Ten eerste heb je daar niet te maken met Xiaomi, maar een reseller (zoals bijna altijd op AliExpress) en ten tweede heeft AliExpress zelf een hele goede klantensupport en als je dit direct bij hen zou neerleggen ipv de reseller heb je binnen een week je geld terug.
Geen idee hoe dit relevant is aangezien de Pococrap en de mi8 allebei van xiaomi komen...
De Xiaomi Mi 8 is een goede alternatief
Voor ongeveer 50 euro meer heb je een OLED scherm met NFC.
Ik denk dat de Pocophone F2 nog steeds gebruik zal maken van een LCD omdat, ze de Pocophone waarschijnlijk de goedkoopste high end (spec) smartphone willen maken.

Xiaomi Mi 8:
pricewatch: Xiaomi Mi 8 64GB Blauw

Xiaomi Pocophone F1:
pricewatch: Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 64GB opslag) Blauw
Draadloos opladen zou ook mooi zijn op dit toestel of heb ik wat over het hoofd gezien met de F1?
De Xiaomi Mi8 kun je wellicht overwegen. Naast het OLED scherm en NFC is ook de camera beter, enkel de accu is ongeveer 20% kleiner.
Nouja als er alleen al NFC op komt ga ik zeker deze halen hoor. Het ontbreken van NFC (betalen met mobiel) is de reden dat ik de f1 niet heb gekocht.
De enige misser? De enige misser is het ontbreken van Widevine L1 DRM certificering, waardoor HD Netflix (oa) niet mogelijk is.

NFC zou leuk zijn (voor betalingen), net zoals OLED (voor zwart en batterij), maar zeker geen echte misser; eerder een ontwerp keuze.
Daar gaan we weer, ik zit niet verlegen om Netflix HD, voor jou is het een gemis, voor mij totaal niet. Ja, smaken eisen wensen verschillen.
De mi 8 heeft NFC en oled en nog paar dingen extra en kost 380 op AliExpress. Maar dan wel met unlocked bootloader.
Bij mijn vorige telefoon, de Jiayu S3, werd NFC nog toegevoegd via een interne sticker aan de binnenkant van de afklikbare achterkant van de telefoon. Misschien dat zoiets ook mogelijk is?
En Android One software.
Het is een Xiaomi, dus dat gaat niet snel gebeuren voor een toestel dat ze als heavy hitter willen hebben en onderdeel kan zijn van het uitbreiden van MIUI-gebruik. Verder zijn Android One-toestellen in de regel matig geoptimaliseerd. Verschillende Nokia-telefoons en ook de Mi A2 zijn matig geoptimaliseerd. Ik hoorde van iemand hier dat o.a. de Nokia 7 beter is geworden na wat updates, maar nadat ik het toestel vorige week bekeken heb moet ik zeggen dat ik nog steeds bepaalde problemen zie. Nog steeds een toppertje, maar juist qua software-ervaring wil je iets dat gewoon voor het toestel geoptimaliseerd is.
Het ontbreken van nfc was voor mij de deal breaker, nu ben ik voor de 6t gegaan.
Eens, daarom heb ik een mi8 gehaald, kost een beetje meer, krijg je wel NFC en een OLED scherm voor, en ik denk ook een iets betere build. Verder is de hardware hetzelfde, ook de SoC. Het enige wat je inlevert is de 3.5 jack
Volgens onderstaande link is de Geekbench data onjuist:

29 December: Recently a Geekbench listing made a lot of buzz about Poco F2 processor, the benchmark listing claimed that the upcoming Pocophone would come with Snapdragon 845 SOC. However, the listing was fake; it was just a build.prop edit of Poco F1, that’s why it shows SD845 instead of rumored SD855 SOC.

https://theleaker.com/xia...cations-and-release-date/

Interessante informatie op die site. Kleinere Notch ziet er zeker beter uit!
Wellicht dat ze er een betere camera instoppen, zoals de cam die momenteel in de Xiaomi Mi8 zit?

Of toevoegen van NFC? Beter scherm?

Mijn vriendin twiijfelde een paar maanden geleden tussen de Poco en Mi8, maar keus viel uiteindelijk op de Mi8. Ze had even last van ads, maar is nu gelukkig weer opgelost/weg.
In de f1 zit al dezelfde cameramodule als in de mi8, de Sony IMX363.
Adds kan je uitzetten in de settings.
Klopt. dit is volgens mij ook dezelfde sensor als die in de Pixel 3XL zit, echter maakt AI en softwarematig optimaliseren van de foto tegenwoordig veel meer uit. Alternatieve camera apps zoals Gcam maken het verschil.
Klopt! en met de officiële beta update van Xiaomi erop heb je een nagenoeg compleet functionerende Gcam die qua kwaliteit akelig dicht bij de pixel 3 in de buurt komt, en dat voor slechts 300 euro. Mi8 heeft volgens mij ook optische beeldstabilisatie, de Poco alleen Eis
De camera op de F1 is inderdaad erg goed. Mijn vader heeft sinds kort een F1 en hij is erg tevreden over de camera en ook ik vind dat de foto's erg mooi zijn.
Zeker, voor onder de 400 euro vind je geen 1 smartphone met een beter camera dan die van de f1.
Volgens mij heeft de mi a2 een betere camera
Nee dat is niet waar
Wel mist de pocophone optische stabilisatie, wat de Mi 8 (niet SE!) wel heeft.
De Pocophone F1 werd onder Tweakers dit jaar erg populair, vanwege de relatief lage prijs voor een smartphone met high-endspecificaties en een goede accuduur.
Xiaomi heeft met de Poco inderdaad een erg sterke telefoon in handen.
Ik hoop alleen dat Xiaomi niet met elke nieuw model een paar tientjes bij de prijs doet, om uiteindelijk alsnog op een duur model te komen. Ik kijk in ieder geval erg uit naar de opvolger. :)

Looking at you, OnePlus. :|

[Reactie gewijzigd door TheTinusNL op 30 december 2018 13:27]

dat zal wel gebeuren want uiteindelijk moeten ze wel winst maken op dat toestel..
Xiaomi maakt voornamelijk winst met hun diensten en niet op hun toestellen. De Mi8 is ook niet duurder geworden t.o.v. de Mi6.
Benieuwd hoe dese opvolger zich gaat onderscheiden vergeleken het eerste model, los van de nieuwere Android versie.
Nou de prijs toch gewoon weer lijkt mij? Dat is nu toch ook het enige waar de telefoon zich mee onderscheid t.o.v de concurentie?
Als je hem nog nooit gebruikt hebt,weet je inderdaad niet hoe uitzonderlijk goed hij is voor zijn prijs,en dan weet je ook hoeveel andere merken eigenlijk teveel rekenen voor hun overhyped status smartphones!
Als je hem nog nooit gebruikt hebt,weet je inderdaad niet hoe uitzonderlijk goed hij is voor zijn prijs,en dan weet je ook hoeveel andere merken eigenlijk teveel rekenen voor hun overhyped status smartphones!
Ja precies wat ik zeg. De prijs dus :)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 30 december 2018 13:58]

Nou, eigenlijk de prijs-prestaties, want er zijn zat goedkopere telefoons te vinden. Het leuke is juist de combinatie van een nette telefoon voor een relatief lage prijs
Ik vind hem veels te breed voor een smartphone. Dat het geen Oled scherm heeft vond ik gewoon jammer. Maar de breedte maakte het helemaal geen optie.

Je kan veel zeggen over ouderwetse designs. Maar een Google Pixel met hopeloos verouderde bezels zit toch lekker in de hand.

Ik hoop tevergeefs op een compactere F2, maar realistischer is wellicht een 18:9 verhouding zoals de Samsung S8/9 die daardoor ook lekker in de hand zit.

Gooi er dan nog een Oled scherm in en je kan je inderdaad afvragen waarom je nog voor een ander merk zou gaan.. update beleid?
Ik ben benieuwd hoe deze zich gaat onderscheiden vergeleken de eerste pocophone, niet t.o.v de concurrentie, dat is idd al duidelijk, een lagere prijs.
Waarom zou de telefoon zich moeten onderscheiden van de eerste versie?

Ik denk dat ze beter gewoon de hardware up to date brengen en het daarbij laten. Al die zogenaamde innovaties maken het toestel onnodig prijzig.

De concurrentie zijn de andere fabrikanten, met een snelle up-to-date telefoon, kun je die prima aan.
Dan hadden ze voor een 855 moeten gaan ipv. alweer de 845.
Maar volgens het artikel is de hardware hetzelfde, ik denk dat ze een kleinere notch doen en misschien optisch een iets anders design, niets mis mee overigens daar ben ik het mee eens.
Volgens het artikel is de soc hetzelfde. Er wordt nits gezegd over de hardware als geheel.
Juist niet met een nieuwere Android versie, deze komt uit met Android 9 en in het artikel staat letterlijk dat de F1 inmiddels ook Android 9 heeft via een update. En de SoC is dus ook hetzelfde.

Klinkt tot nu toe meer als een OnePlus stijl "T" versie, met weinig verbeteringen ten opzichte van de eerste.
Zeker Xiaomi staat erom bekend om in een rap tempo geüpdate toestellen uit te brengen, dus een kleine upgrade is zeker een mogelijkheid ja.
Dat denk ik ook, ik gok een kleinere notch ( drop notch) en wellicht een ietsje betere camera.
En steeds een beetje duurder.
Nieuwere Android versie? De F1 heeft onlangs ook de uograde naar Android 9 gehad, staat letterlijk in de tekst.

/spuit11

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 30 december 2018 15:06]

Nfc, oled , mogelijk andere cameras en misschien iets meer geheugen. Zou allemaal mooi zijn, maar zo lang het de zelfde soc is, verwacht ik wat betreft performance weinig verschil. Aan de ene kant is dat prima voor de huidige f1 gebruikers, die zullen zich verwacht ik niet echt "bedrogen" voelen. Aan de andere kant is dit wel erg snel wat betreft opvolger en hadden ze wat mij betreft nog wel een paar maanden mogen wachten, een nieuwe soc er in plaatsen en de notch verkleinen.
Is er al iets bekend over de notch van de f2 dan?
Ik verwacht eigenlijk wel een kleinere notch in de f2, zo'n druppel notch.
Nog niets bekend, enige wat bekend is zijn deze benchmark resultaten met de 'huidige' soc. Op zich zou een f2 mooi zijn met een kleine notch, nfc, een oled scherm, betere cameras en wel de zelfde accu etc. Maar dan gaan ze zichzelf wel een beetje in de voet schieten tegenover de mi8Pro.
Ja denk dat dan de prijs ook veel hoger uit zal vallen.
Hoezo meer geheugen?
De standaard versie heeft al 6GB en er is ook een 8GB versie.
Precies die 8gb, want die is op de F1 slecht leverbaar geweest, en eigenlijk alleen naar reviewers verzonden. Als dit standaard op de F2 zou zitten is dit weer een vooruitgang.
Nfc, oled , mogelijk andere cameras en misschien iets meer geheugen. Zou allemaal mooi zijn, maar zo lang het de zelfde soc is, verwacht ik wat betreft performance weinig verschil. Aan de ene kant is dat prima voor de huidige f1 gebruikers, die zullen zich verwacht ik niet echt "bedrogen" voelen. Aan de andere kant is dit wel erg snel wat betreft opvolger en hadden ze wat mij betreft nog wel een paar maanden mogen wachten, een nieuwe soc er in plaatsen en de notch verkleinen.
De vraag is vooral wat dit voor de firmware updates betekent. Deze telefoon heeft heel veel parallellen met de eerste Oneplus One. Goede prijs, goede hardware, maar betaal je vervolgens in bugs? Kijkje op de laatste pagina's van het ervaring topic en er zijn nu nog aardig wat bugs [Pocophone F1] Ervaringen & Discussie. Dit hoeft niet erg te zijn mits het op korte termijn een keer wordt aangepakt. Of dat gebeurd zal de toekomst uitwijzen...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 december 2018 23:44]

Een groot gedeelte van de huidige bugs komt overigens voort uit het feit dat gebruikers andere toestellen en ROM's gewend zijn (lees vooral niet Miui). Volgens de huidige lijst van bugs (https://en.miui.com/thread-5072593-1-1.html) is er al heel wat opgelost. Wel zijn sommige van de oplossingen nog niet beschikbaar op Stable, maar die heeft dan ook een maandelijkse release tegenover de wekelijkse Beta release.

Zelf heb ik overigens geen last gehad van de touch-issues, wat toch wel het meest gehoorde probleem is.
Bij Oneplus zag je een ratrace naar steeds de nieuwe Android versie me steeds weer nieuwe bugs, tot het toestel ineens als te oud werd bestempeld en toen hield het op. Resultaat was dat firmware 11S uit 2014 in mijn ervaring de stabielste firmware is geweest gedurende de hele levensduur van de Oneplus one. Ook die firmware was niet foutloos (waaronder een standby bug). De allerlaatste firmware maakte de telefoon warm en sloom waardoor LineageOS de enige resterende optie was. Een optie waar het 'normaal' was dat je af en toe tijdens het bellen een reboot krijgt en je ook een aantal launch features verloor (waaronder instellen cpu speed).

Ik hoop oprecht dat het bij de Pocophone beter gaat, maar ik durf hem gezien die ervaring momenteel niet te kopen. Zeker niet als ik lees dat het de bedoeling is dat er december een Android9 update wordt uitgerold en er ook een commitment is gemaakt om AndroidQ te gaan ondersteunen in combinatie met de tekst dat hij minstens tot eind 2019 wordt ondersteund. De ingrediënten voor een gehaaste AndroidQ release welke nooit meer uitontwikkeld zal worden zijn in ieder geval aanwezig en dat scenario is zeker niet ondenkbaar. Brr....
Ik heb zelf exact het zelfde pad gevolgd en dus ook een OPO gehad. Nu dus over gegaan naar de Poco F1. De OPO had als grootste probleem (vond ik) ook de neerval van Cyanogen en de support die bleef liggen daardoor. Xiaomi (welliswaar niet het Pocophone-team) heeft echter heel wat meer ervaring aan boord voor wat betreft updates op de software en ik maak mij hierdoor wel iets minder zorgen.

De F1 heeft op dit moment een Stable release van Android P. Mocht Q komen en te weinig ondersteuning krijgen, maak ik mij eigenlijk geen zorgen en stap ik over (net als bij de OPO) naar een custom ROM welke nog wel ondersteuning heeft. Qua specs / prijs verhouding is de F1 gewoon de beste koop van dit moment, en die specs ga ik dan ook zo veel mogelijk van proberen te genieten de komende jaren, welke OS / Rom er ook op komt te draaien.
Als dit klopt is het wel jammer dat ze dezelfde SD845 gebruiken in 2019, waarbij de concurrenten smartphones uitkomen met volgende generatie SOC.

Als het voor dezelfde lage prijs kunnen verkopen dan blijft de Pocophone lijn populair en niet steeds de prijs verhogen zoals OnePlus
De SD845 heeft zich anders inmiddels wél bewezen, de volgende generaties moeten zich nog bewijzen. Dus aan de andere kant is ook juist goed om te gaan voor iets bewezen betrouwbaars.
Hopen dat ze nu wel netjes Widevine Level 1 implementeren, vind het echt een gemiste kans dat ze hier geen tijd in hebben gestoken. De enige kosten die hiervoor gemaakt moeten worden is tijd, aangezien er alleen een certificeringsproces moet plaatsvinden voor het apparaat.
Maar als de certificering door een derde partij moet worden gedaan (wat wel zo lijkt vanuit https://www.widevine.com/solutions/widevine-drm) dan kost het waarschijnlijk alsnog geld, schat ik zo
Tijd is ook geld ;)
Dat klopt zeker. En als er een bedrijf tussen zit betaal je tijd van de werknemer + een deel van de winst die het bedrijf wil halen. Nu moet een werknemer van een bedrijf vaak ook wel winstdraaien, maar dat is vaak toch op een andere manier berekend/naar gekeken dan wanneer het word uitbesteed.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 31 december 2018 00:33]

Een beetje de strategie van OnePlus tot dit jaar naar het schijnt. Als ze nu idd het scherm en de camera's zouden aanpakken en zelfs de prijs 100 euro laten stijgen gaat OnePlus en Honor een zware dobber hebben aan deze telefoon. Het zou goed zijn als Xiaomi de andere twee in het redelijke prijsdomein houdt. Zelfs Samsung prijst z'n topmodel redelijk snel af om te kunnen concurreren in het midden premium segment waar alle gekke verschuivingen gebeuren.
De camera's zijn al prima en het scherm is redelijk.
Hopelijk komt er NFC op dit toestel, en een iets verbeterde camera, maar ik hoop dat ze niet al te veel dingen gaan verbeteren.
Dat mag wel, maar dan moeten ze de prijs onder de €400 houden. Als ze hem duurder maken dan dat dan zullen de verkopen waarschijnlijk minder worden. En dan zijn ze mij ook als mogelijke koper kwijt ;) .

Edit: OLED en een iets kleinere notch zouden ook mooi zijn ;)

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 30 december 2018 18:34]

Als deze opvolger een OLED scherm heeft met een betaalbaar prijskaartje is dit mijn must-have telefoon voor het aankomende jaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True