Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Super Smash Bros. Ultimate krijgt nieuwe in-game-collectibles en verhaalmodus

Er zijn twee nieuwe modi aangekondigd voor Super Smash Bros. Ultimate. Er komt een verhaalmodus en een modus die betrekking heeft op nieuwe in-game-collectibles genaamd Spirits. Deze gaan de trofeeën uit de vorige spellen vervangen.

In de laatste Nintendo Direct voor de release van Smash Bros. op 7 december, legt hoofdontwikkelaar Masahiro Sakurai uit hoe spirits werken. Het zijn plaatjes van personages uit de hoofdseries van de vechters en gerelateerde ip's. Deze hebben speciale eigenschappen en verschillende zeldzaamheidsgradaties. Daarnaast helpen zij de speler in gevechten als het vechtende personage ermee is uitgerust.

Spelers kunnen spirits in een speciale modus, Spirit Mode, verzamelen door te kiezen voor gevechten onder bepaalde omstandigheden. De gevechten hebben verschillende moeilijkheidsgradaties, afhankelijk van de zeldzaamheid en eigenschappen van de spirit. Als de speler dit gevecht wint, krijgt hij de spirit als beloning.

De plaatjes kunnen sterker worden als spelers erin investeren door ze te trainen, te laten zoeken naar schatten en te gebruiken in gevechten. Spirits kunnen ingeleverd worden. Wanneer spelers dat doen, krijgen zij de kern van de spirit terug. Verschillende kernen kunnen gecombineerd worden om een nieuwe spirit te maken.

Hoewel spirits de trofeeën als verzamelterm vervangen, blijven de assist trophies beschikbaar. De verhaalmodus, World of Light, is gebaseerd op het spirit-systeem. Het legt onder andere de oorsprong van de plaatjes uit. Er komen zowel speciale gevechten als puzzels in voor.

Bij de online modus zijn een paar dingen veranderd ten opzichte van de vorige iteratie. Online matchmaking is dit keer gebaseerd voor voorkeuren van regels, winstpercentage en locatie. Voor de beste spelers worden Elite Battles beschikbaar gemaakt, waar men vecht tegen andere spelers met een hoog winstpercentage.

Naast de nieuwe modi zijn er drie nieuwe personages aangekondigd, waarvan één een pre-order bonus is. Het gaat om Ken, uit de Street Fighter-serie en Incineroar uit Pokémon. De Piranha Plant uit de Mario-serie is de pre-order bonus voor spelers die het spel via de eShop bestellen. Na de release van Super Smash Bros. Ultimate komen er nog vijf uitbreidingen uit met elk een personage, soundtrack en stage. Een enkele uitbreiding kost 6 euro en een bundel van vijf in totaal 25 euro.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

01-11-2018 • 17:13

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Jammer dat Nintendo de rest volgt met DLC. €6 voor een personage met zijn/haar stage is belachelijk duur als je het vergelijkt met wat je krijgt voor €60 voor het spel. In feite ben je dus €75-80 kwijt voor het volledige spel.

[Reactie gewijzigd door DutchEZmoder op 1 november 2018 18:52]

Jammer dat Nintendo de rest volgt met DLC. €6 voor een personage met zijn/haar stage is belachelijk duur als je het vergelijkt met wat je krijgt voor €60 voor het spel. In feite ben je dus €75-80 kwijt voor het volledige spel.
Nintendo is super transparant over wat je krijgt bij aanschaf en wat er in de DLC's zit. Ja het is jammer dat we voor €60,- niet nog meer krijgen, of dat de DLC niet goedkoper is, maar alles heeft een prijs en als je die niet wil betalen, koop je de game niet. De oorspronkelijke Smash Bros voor de N64 kostte bijna 20 jaar geleden ook 150 gulden; dat is meer dan €60,- en toen kregen we in totaal 10 personages. Ik vind €60,- een prima prijs voor een AAA titel bij launch en Nintendo kennende zal er uiteindelijk ook nog gratis extra content bijkomen. Wie de DLC niet wil hoeft 'm niet te kopen.
Super transparant? Sakurai kon ons niet eens vertellen wat er in die aankomende DLC bundel zit. Maar hij weet stomtoevallig wel hoeveel het gaat kosten. Dat kan ik niet echt transparant noemen.
Dat klopt inderdaad. Hij zei wel dat het geen 'echo fighters' zouden zijn, dus wel volledig nieuwe personages. Iets meer duidelijkheid daarover voor de mensen die de volledige DLC overwegen zou inderdaad wel netjes geweest zijn.
Ach van netheid is bij die kerel sinds het sluiten van de Miiverse op de Wii U geen sprake meer vrees ik. Hij en zijn team vertikten het namelijk om de helft van de online deel opties die afhankelijk waren van Miiverse te updaten om die afhankelijkheid weg te halen.
Nintendo is in mijn ogen een van de weinige developers die DLC op een eerlijke manier doet. Je krijgt al 70+ character en een shitload aan levels. En nog zijn er mensen die klagen.
Tja, als je DLC pakketjes krijgt van 1 karakter, 1 level, en de muziek van dat level/karakter, denken mensen ook maar aan 3 dingetjes voor €6,-.
Maar wat ze uiteindelijk krijgen is 1 volwaardig karakter uit een aparte franchise, 3 versies van dat level (normaal, omega en battlefield), en een heel album van die game franchise waar de DLC over gaat. dus eigenlijk vind ik de prijs wel prima.
Jammer dat Nintendo de rest volgt met DLC. €6 voor een personage [...]
Hoezo, "volgt"? DLC voor Smash 3DS/Wii U had vergelijkbare prijzen voor DLC.
Ze brengen een game uit met meer personages dan ooit. Als ze na de release nog moeten gaan werken aan compleet nieuwe karakters, lijkt het me niet meer dan realistisch dat ze daar geld voor vragen. Dat model hanteren overigens zoveel bedrijven dat het niet heel raar is. Als je een menu bij de McDonalds besteld, dan is een extra losse hamburger ook duurder dan die inbegrepen was. Bij een nieuwe auto mag je ook flink dokken als je later nog upgrades/add-ons wilt. De eerste 4GB van een telefoonabo kosten misschien een tientje, wanneer je bij wilt kopen, betaal je 5 euro voor een paar 100MB.

Overigens zijn de karakters geheel optioneel. Het hoeft niet. je hebt er altijd nog 75 om mee te spelen...
Ik vind het maar een makkelijke manier om meer voor je spel te vragen, de karakters zijn natuurlijk allemaal al af, maar worden bewust niet in het spel gegooid om er zo meer geld mee te verdienen.
Volgens mij zijn die echt niet af. Bij de WiiU-versie heeft het ook nog tijden geduurd voordat de nieuwe karakters uitkwamen. Volgens mij had het qua winst echt niet uitgemaakt of ze die allemaal tegelijk een half jaar later hadden uitgebracht, of verspreid over een paar jaar.
Wanneer kondigen ze Waluigi aan?
Geen idee, ik hoop vlug... :P
Waluigi is een assist trophy. hij komt niet meer terug als een playable character. wel jammer
Misschien komt die als een van de 5 DLC's. Al hoop ik zelf meer op Goku ofzo.
Goku vond ik zelf altijd enorm ver gezocht, niet onmogelijk maar tot nu toe zijn alle characters van origine game characters. Goku is natuurlijk ook in games te gebruiken, maar is en blijft een Anime character en die 'traditie' hebben ze tot heden niet verbroken.

Er zitten wel veel rare connecties tussen zoals een Virtua Fighter 'assist/soul/ding' een game die nooit op een nintendo console is geweest en ook inmiddels vrij achterhaald is. Dus er kunnen een hoop zaken nog een hoop kanten op gaan, maar anime... kweenie

[update]
Voor men denkt hey maar pokemon... de game is uit 1996, de anime uit 1997 :) dus oorsprong weer een game

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 1 november 2018 22:02]

Er is een hele zwik dragonball games uitgekomen op de nes en snes. Zo ver is het niet gezocht.

https://en.m.wikipedia.or...f_Dragon_Ball_video_games
Maar de franchise is begonnen als anime, niet als game.
Die is al een hulp trofee dus vergeet het maar dat hij een vechter wordt. Hell ze hebben zelfs Janne niet eens een echo vechter voor Bayonetta gemaakt dus.
Als een fan van Waluigi hoop ik dat het nog eens gebeurt. Helaas heb ik weinig hoop...
Ik vond de The Subspace Emissary Story Mode in Super Smash Bros Brawl toch zo geweldig!
Jammer dat ze dat niet meer doen.

Misschien de volgende versie?

:+
Is dat nu niet die Verhaalmodus een beetje?
Ja, maar zoals hij al aangaf in de Direct video is dat het minder op story is gefocust en meer op "fun".
Whatever ze daarmee bedoelen :P
Ik gok zo dat het een flinterdunne verhaallijn is, zoals dat eigenlijk ook bij The Subspace Emissary Story mode is.
Dat denk ik ook, alhoewel de Subspace Emissary best vermakelijk was om te doen. Ondanks de beperkte verhaallijn.
Minder cutscenes misschien? Daar kan ik mee leven.
No thanks, dan wordt m'n vriendin boos :+
om heel eerlijk te zijn lijkt dat hele Spirit systeem me echt zwaar kut.

Hoe high waren ze toen ze bedachten om een nieuw systeem erin te gooien waar je je characters mee kan boosten en doormiddel van de spirits je character sterker kan maken AKA een temp boost waardoor je als nieuwe speler die iets later in het spel komt in multiplayer of tegen je vrienden direct een disadvantage hebt? ik hoop maar dat er een instelling is waar je dit uit kan zetten want het hele spirit systeem opzich ziet er wel leuk uit en een grappige manier om toch nog wat meer characters toe te voegen maar het ziet er ook uit als een systeem waarmee je de spelers die niet direct het geld hebben om de game te kopen en dus iets langer moeten wachten met het kopen een unfair disadvantage te geven ten opzichte van degene die wel direct de game konden kopen.
Dat Spirit systeem is een aparte game mode. Heeft dus niks te maken met normale 'Smash' mode en online multiplayer. Niemand wordt dus bevoordeeld of benadeeld.

Mij lijkt de modus trouwens erg leuk, het doet me denken aan een uitgebreide versie van Melee's challenges.
Hm oke, ik meende in de direct iets te horen over Spirits in multiplayer mode maar dat zal ik dan wel zijn geweest die half doof was terwijl ik mijn avonturen in OSRS voort zette haha :P

Wel fijn om alsnog te horen dat het een aparte game mode wordt, in dit geval lijkt de mode inderdaad wel een leuke mode te worden ja. als het wel daadwerkelijk ook een Mulitplayer mechanic was geworden was het IMO wel een beetje raar geweest ook.
Je kan local multiplayer battles doen met spirits aan, maar dat is volledig optioneel!
ah oke, dan weet ik dat ook weer! als ik je een plusje kon geven had ik het gedaan haha
Is dat ergens terug te vinden? Heb er in de hele nintendo direct niets over gehoord, zou wel heel fijn zijn namelijk..
- In de Direct van augustus heeft Sakurai expliciet gezegd dat het een andere modus was
-Spirits heeft een aparte knop in het hoofdmenu, onder "Smash" mode. In Smash is dit altijd al het equivalent van een aparte gamemode geweest.
-Tijdens de Direct, rond 16:40, doet Sakurai verder expres de moeite om te vermelden dat local multiplayer met spirits mogelijk is, wat verder impliceert dat het iets apart is.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 1 november 2018 20:34]

Duidelijk, dank voor de uitleg!
Gaat helemaal niet op, net als in SSB WiiU. Daar kon je ook characters boosten, maar dat telde alleen wanneer je dat wilde gebruiken in local play. Online was altijd zonder die troep.
Wait.. What? Niet zo off-topic gaan he, dame! Ik snap ook niet helemaal waarom jij opgewonden raakt van DLC.. Zeker de nieuwe generatie gamers.


… wat? Bot? Wasda?

Edit; voor de minners; bovenstaande post was een reactie op een 18+-bot dat inmiddels verwijderd is.

[Reactie gewijzigd door Nitramuse op 1 november 2018 17:49]

Het is ontzettend wishful-thinking, maar ik zou echt een gat in de lucht springen om met Goku uit de Dragon Ball-serie te kunnen smashen. Akira Toriyama/Funimation heeft aangegeven het graag te willen en het is een van de meeste gevraagde personages, maar Masahiro Sakurai heeft aangegeven alleen personages uit games erin te willen. Toch hou ik stiekem een klein beetje hoop O-)
De WiiU wordt niet eens meer gemaakt. Ik neem ook aan dat Sakurai niet zelf verantwoordelijk is voor het sociale platform. Hij werkt aan games, niet aan mislukte Nintendo-facebook. Ik ben in ieder geval erg blij dat er een platform minder is waar jij je zo kiest te uiten. als je plaatjes wil delen, dan zijn er volgens mij genoeg sociale media om dat op te doen. Tenzij je de twaalfjarigen op Miiverse echt zo mist...
Miiverse is dood. Smash 4 was volledig afhankelijk van Miiverse. ze gaan niet meer een obsolete en een van hun slechtst verkochte consoles ondersteunen simpelweg omdat het te veel geld gaat kosten. vrijwel geen oude console van welke verkoper dan ook heeft nu nog online servers voor hun oude platformen, omdat ze nauwelijks meer werden gebruikt door releases van nieuwere platformen.
Miiverse != Smash 4. Het was een functie van de WiiU, een console die end-of-life is. Het verdwijnen van Miiverse heeft afzijdig van effect op de achtergrond van 1 stage (godzijdank geen pixel-penissen en scheldwoorden gekrabbeld), geen enkele impact op gameplay.
Wat zijn precies die "online deel opties" waar je het over hebt? Afzijdig van iets naar Miiverse posten, wat meestal domme onzinplaatjes/ "tweets" van kleine kinderen zijn, wat mist er dan precies? Je kunt je replays nog steeds opslaan/extraheren, voor zover ik weet. Wat was jij allemaal aan het "delen" dan?
Het op Youtube en Nintendo's servers zetten van Replays en het uploaden van afbeeldingen en zelfgemaakte levels is tegenwoordig allemaal niet meer mogelijk in Smash Bros op de Wii U omdat die functies allemaal gegijzeld worden door de Miiverse om te werken.
Je kon filmpjes volgens mij nooit uploaden vanuit Smash4 naar YT of Miiverse.
Jawel hoor. Zoek maar op.
Dus omdat je +- 3 jaar lang alsnog online hebt kunnen spelen maar de console een flop was waardoor de online services gestopt werden is Nintendo een grote dwaas?

als je deze logica door trekt kan je net zo goed gaan zeiken dat we mario kart wii niet meer online kunnen spelen en dat de mensen die het een weekje geleden gekocht hebben in de winkel (ja hij wordt nog verkocht in verschillende winkels) Volledig 100% genaait worden door Nintendo.

Nintendo heeft lang genoeg van te voren aangegeven dat ze de Miiverse zouden sluiten met een reden waarom, als jij of iemand anders tijdens die periode nog Smash 4 heeft gehaalt om het online te kunnen spelen is het jou fout voor het kopen van een game waarvan je makkelijk had kunnen uitvinden dat de online ervan ook zou stoppen.
Dat Nintendo de stekker uit Miiverse getrokken heeft kan ik begrijpen. Maar dat ze de gevolgen daarvan in andere games gewoon lekker laten bestaan zonder die gevolgen op te lossen vind ik getuigen van de luiheid en laksheid die bij Nintendo heerst op sommige gebieden. Online spelen in die game kan trouwens nog steeds. Het op Youtube en Nintendo's servers zetten van Replays en het uploaden van afbeeldingen en zelfgemaakte levels is tegenwoordig allemaal niet meer mogelijk in Smash Bros op de Wii U omdat die functies allemaal gegijzeld worden door Miiverse om te werken.
ik kan helaas niks zeggen daarover zelf aangezien ik een groot Melee fan ben en Smash 4 niet heel fijn vindt. maar inderdaad is de Miiverse wel een soort Facebook/Tumblr voor kleine kinderen alhoewel dr ook nog wel veel tieners/volwassenen opzitten. sws is Smash meer een soort Party Game en bedoeld om gezellig met vrienden thuis op de bank te spelen (IMO). Online is zeker wel een leuke toevoeging en ook een reden waarom ik Smash Ultimate ga kopen maar voor mij zal Smash toch wel echt een leuke party game blijven om met vrienden op de bank te spelen.
Oh Miiverse mis ik niet hoor. Ik mis echter wel de opties om afbeeldingen, zelfgemaakte levels en replays te delen in Smash Bros Wii U. Het feit dat Nintendo de gijzeling die Miiverse heeft over die opties niet wenst te verwijderen zegt alweer genoeg over hoe weinig zij hun klanten respecteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True