Nieuwe generatie Chromecast komt mogelijk op 9 oktober uit

De nieuwe Google Chromecast zal mogelijk onthuld en gereleased worden op 9 oktober. Een poster op Reddit wist vroegtijdig een exemplaar te halen bij Amerikaanse elektronicaketen Best Buy, waar hem verteld werd dat de speler eigenlijk pas vanaf die datum verkocht mocht worden.

De datum die Best Buy opgaf, komt overeen met de datum waarop Google zijn 'I <3 NY'-evenement houdt. Daar wordt naar verwachting de Pixel 3 onthuld, maar het voorval bij Best Buy doet vermoeden dat de techgigant ook de nieuwste versie van zijn mediaspeler de revue zal laten passeren.

Helaas kon Redditgebruiker GroveStreetHomie maar weinig vertellen over het apparaat. Het is wat dikker, het oppervlak van de behuizing is mat in plaats van glimmend en de micro-usb-aansluiting is nog altijd aanwezig. Toen hij het apparaat in gebruik wilde nemen, werd hem verteld dat hij de Google Home-app op zijn Android-apparaat moest updaten, maar die was al bijgewerkt.

De prijs was dezelfde als die voor de tweede generatie Chromecast, maar onduidelijk is of dat werkelijk het geval zal zijn of dat dat komt omdat de kassamedewerker het apparaat onder de oude generatie heeft aangeslagen. Bij andere foto's van een andere Redditgebruiker is te zien dat de sku bij het Best Buy-schapkaartje 4397400 is, een nummer dat leidt naar de oude Chromecast. Op de doos staat juist GA00439-US.

Van eerder uitgekomen FCC-documentatie weten we al wel dat de nieuwe Chromecast betere 5GHz-wifi moet krijgen door een kleine aanpassing aan de antenne. Daardoor zou de maximale versterking van de antenneontvangst toenemen van 2,1 naar 4dBi. Daarnaast zou volledige bluetoothondersteuning ook toegevoegd zijn.

Chromecast 3 'in het wild'

Door Mark Hendrikman

Redacteur

30-09-2018 • 10:55

167

Submitter: andrewkun

Reacties (167)

Sorteer op:

Weergave:

Wat zou je met Bluetooth op de Chromecast kunnen doen? Streamen?
Geruchten gaan dat de bluetooth ondersteuning voor controllers is en dat Google komt het een gamestreamingdienst (Project Yeti)
Afstandsbediening voor pauze en volgende vorige. Heeft de Amazon Fire TV stick ook, heel erg handig dat je je telefoon niet hoeft te pakken en unlocken.
Dat werkt met veel tv's ook met de eigen remote :). (Nu weet ik niet welk protocol/standaard hier verantwoordelijk voor is, maar Any Connect heeft er mee te maken).

Hieronder: thanks voor het verduidelijken :).

[Reactie gewijzigd door Epsilon op 25 juli 2024 22:03]

Hdmi CEC, dat door verschillende fabrikanten als andere namen zoals anyconnect, vierra link etc wordt geïmplementeerd.
Dat is ook bij de huidige al overigens. Mijn Chromecast kan de tv aanzetten en uitzetten
Het gaat verder. Met de afstandsbediening van de TV kan ik een Netflix of YouTube stream op pauze zetten en zo. Werkt ideaal. (Samsung tv)
Ideaal is een woord dat ik gebruik voor dingen die zonder problemen werken. Mijn receiver gebruikt in stand-by 40 watt als ik CEC aanzet. Als ik mijn televisie uitzet omdat ik alleen maar wil luisteren naar muziek, dan gaat dankzij CEC decreet van de apparatuur ook uit. Leuk protocool? Jazeker. Ideaal? Niet bij mij.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 25 juli 2024 22:03]

Hier gebruik ik nu ook hdmi cec(bravia sync). Enige wat op mijn tv remote werkt zijn pauze, play en stop knoppen. Voor mij dus perfect. Al een tijdje een chromecast maar kwam er pas een maand geleden achter dat mijn tv het ondersteund. Geen gezeur met telefoon oppakken en pauze te drukken.
Ik zou juist zeggen, gebruik lekker je telefoon voor dit soort zaken. Maar ik lees dat men juist graag hun afstandsbediening wil gebruiken. terwijl het apparaat bedoeld is om te bedienen via een mobiel.

is er een bepaalde reden dat je het liever bediend met de afstandsbediening? #dtv
Ik zit nog al vaak wat te eten. Vieze vette handen. Druk ik vaak met mijn pink de pauze knop in 😆

Ook als je word gebeld gaat chromecast niet op pauze.

Zijn wat kleine dingetjes maar het werkt gewoon net iets beter.
Vrouwen eten altijd! Haha ;) ik herken de situaties.

Daarvoor gebruik ik mijn Chromecast alleen te weinig. Maar ik heb een Bravia, ga hem ook eens proberen te koppelen.

Hartstikke mooi als het beter werkt voor je, was er benieuwd naar.

Fijne dag!
Ja de reden is dat ik maar met Mn arm naar de tafel hoef en op pauze te drukken i.p.v. telefoon pakken, ontgrendelen en op pauze zetten.
Haha snap ik. Alles voor een handeling minder.
Jazeker:

Ik weet niet wàt net het probleem veroorzaakt en ik lees hier en daar dat het kan liggen aan het type smartphone maar: de remote-optie van zowel de Netflix app als de Google Home app laat het steeds afweten van zodra mijn smartphone's schermpje uit gaat, in zo'n 8 van de 10 gevallen...
Gevolg: afstandsbediening is niet repsonsief (bij Netflix-app is die gewoon verdwenen), je moet de app sluiten, uit geheugen halen, terug opstarten en pas dan werkt pauze/stop weer en kan je voordat je weer verder kijkt, eerst even terugspoelen omwille van dat gezeik met die app... héél irritant. |:(

Oplossing is bvb. 'scherm altijd aan' instellen maar je kan begrijpen dat ik dat allesbehalve een ideale oplossing vind.

van daar: oldschool afstandsbediening met knopjes is nog zo handig.

Ook handig: die kan je blindelings bedienen, smarphone moet je eerst ontgrendelen alhoewel dat met touchID snel genoeg gaat, en toch minstens eens naar kijken om op pauze te tikken...

en dan ook wat @MissBluefinger zegt: krijg je telefoon is het onhandig om eerst even op pauze te zetten, ook dit gaat bij mijn toestel niet voordat ik oproep beantwoord.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 25 juli 2024 22:03]

Ja, heel vervelend. ik ben ontzettend blij met mijn Netflix op de TV ontvangen van Xs4all. geen problemen mee, bediening via mijn afstandsbediening. kastje op i'net kabel aangesloten.

ik had idd op mijn ipad scherm altijd aan ingesteld omdat de accuduur van mijn ipad langer was, zodra ik dit instelde voor het zogenoemde 'bingwatch zondag' deed ik de ipad aan het netstroom.
Same reason dat ik dat heb afgezet - werkt ook niet lekker samen als je een remote zoals een Logitech Harmony gebruikt.
In dat geval zou je een Chromecast audio kunnen gebruiken, of het rechtstreeks naar de receiver sturen als je wilt dat de TV niet aan moet zijn.
Probleem met de chromecast audio is dat bijvoorbeeld youtube niet ondersteund wordt. Dus inderdaad rechtstreeks naar de receiver is een betere oplossing (heb ik thuis ook, dat gaat prima!).
Natuurlijk stuur ik het rechtstreeks naar de receiver, maar mijn receiver stuurt CEC door naar de televisie. En een tweede chromecast met minder functionaliteit kopen omdat CEC zo ‘ideaal’ is?
dit, werkt ook met de raspberry pi als mediacenter
Hoeft nu ook niet per se. Ik krijg op zowel Android als iOS een mini remote op m’n lock screen.
Als die bluetooth optie nu eens met logitech harmony gaat werken dan zou ik daar erg gelukkig van worden. Ik heb zo vaak het probleem dat een app om een of andere reden geen verbinding met chromecast meer heeft waardoor de controlls niet meer werken. Erg vermoeiend. En als hij daadwerkelijk de zelfde prijs als de vorrige gaat zijn dan ga ik er direct een halen. Maar dat zal wel niet.
Misschien is het om een bluetooth toetsenbord erop aansluiten? Ik heb zelf geen ervaring met een Chromecast, maar ik zou me zoiets kunnen bedenken.
Maar dat kan bij Smart TV's (wat veel mensen tegenwoordig hebben) ook al.
Ja, maar Smart TV's gaan doorgaans maar een jaar of twee mee voordat de fabrikant stopt met de updates. Bekend verschijnsel waar de Consumentenbond ook al jaren over moppert maar er verandert helaas niets.
Dus omdat de fabrikant stopt met de updates stopt de Bluetooth-chip met werken? Volgens mij blijft 'ie het gewoon doen, bij mijn ouders althans wel ondanks dat ook hun smart tv geen updates meer krijgt.
Als je TV geen ondersteuning meer krijgt moet je hem ook niet aan het internet hangen bedoeld hij want dan heb je grote kans dat het ding gehackt wordt en voor andere doel einden zal worden in gezet zal worden.
https://youtu.be/304Lcn0nU3c
het is meer dat bepaalde apps dan ook stoppen met werken, of dat je voor veel functionaliteit verplicht moet updaten terwijl die er niet meer zijn, waardoor je dus een simpele tv overhoud. ik hang liever een minipc of raspberry pi aan mn tv om er een smart tv van te maken.
Het idee is dat je van je telefoon of tablet kan "casten" naar het beeldscherm, hierbij is je telefoon dus de afstandsbediening/toetsenbord.
Ik denk niet dat dit zinvol is, 't is een streamingdevice, hij heeft bijvoorbeeld geen ingebouwde browser dus ik zou niet weten in welk vlak je tekst kan invoeren.
Heb je die niet nodig om je eerste connectie mee op te zetten tussen de home app en de cast. Zodat je hem kan configureren?
Nee, dat gaat dan via zijn eigen WiFi netwerk, daar maakt je telefoon dan verbinding mee om te kunnen configureren.

[Reactie gewijzigd door xippie op 25 juli 2024 22:03]

Nee, de Chromecast opent een eigen wifi netwerk waarmee je hem kan configureren.
Dat gaat op het moment via een WiFi verbinding tussen de Chromecast en het apparaat met de app. Daarna neemt de Chromecast het ingestelde WiFi netwerk over.
Ik hoop op direct streamen. Lijkt me erg handig in hotels waar je de cc moeilijk kan configureren via wifi.
Ik hoop op streamen als Chromecast audio device . Ik heb nu een Google home in de keuken en een Chromecast in de woonkamer. Ik zou graag als groep Multiroom audio van Spotify op beide afspelen bij een verjaardag ofzo ...
Met een extra home mini kan dat geloof ik wel, koppel je eentje via bt en de andere gewoon via wifi. Kost net zoveel als een Chromecast. Maar, 100% zeker weten doe ik het niet, maar één mini koppel je dan voor audio via bt en beiden vormen je home group voor multi room audio. En dan gewoon casten naar home group. Als je interesse hebt pm even, dan test ik het voor je...
Hoe bevalt z'n Google Home en wat doe je er precies allemaal mee? #dtv
Nou, opzich goed. Hij is natuurlijk nog Engels op dit moment. Maar ik heb er 2. Eentje in de keuken, gebruik ik vooral om muziek via Spotify op te spelen "hey Google, play playlist x" .

Ook hebben wij er eentje bij de tv met een Chromecast erbij. Hoef je dus niet je afstandsbediening te zoeken, maar vertel je Google wat je wilt zien. Netflix bijvoorbeeld.

Daarnaast heb ik een custom scriptje gemaakt die het deurbel geluid afspeelt zodra de deurbel ingedrukt wordt. En met kerst is dat een speciale kerstbel ;)
Dat is goed voor de ontwikkeling natuurlijk ;) Helder, ik heb nu een Heos one in mijn keuken, ik weet niet of je de betreffende speaker kent... maar is het geluidskwaliteit enigszins te vergelijken? het gebruiksgemak van 'hey google, play playlist' lijkt me heerlijk!

kun je het apparaat ook je reguliere zenders laten zappen wanneer ik hem connect met mijn TV/TV ontvanger? of ga ik nu iets te ver in mijn fantasie/wensen?

haha, dat is leuk! maar nu snap ik niet hoe je dan z'n script toevoegt aan het apparaat?
Custom commando's zijn makkelijk te sturen via ifttt . Zo zou je ook een normale tv zender kunnen aanzetten, mits je tv of decoder dat ondersteunt of een http API heeft.
Hier wacht ik dus ook op. Omdat m'n soundbar weer op me tv aangesloten zit. Als iemand een oplossing heeft voor dit verhaal waarbij hoor ik het graag.
Ik gebruik de Chromecast icm een LED beamer en audio via een soundbar en hdmi/audio splitter. Bluetooth zou handig zijn om audio rechtstreeks naar de soundbar te kunnen streamen
Als de timing ook overal lekker strak loopt ivm de verschillende connecties.
Zou heel handig zijn als ie het geluid via Bluetooth zou kunnen versturen, kan ik gewoon met de koptelefoon op tv kijken
Ik zou graag via bluetooth muziek kunnen streamen
Een nvidia shield heeft een ingebouwd chromecast ultra alsook bluetooth dus als je het wil uitproberen moet je daar even naar kijken.
Handiger pairen met de thuiswifi, omdat Bluetooth altijd beschikbaar is zonder verbinding te maken met het ingebouwde access point van de Chromecast?
DLNA ondersteuning???
Ik had graag een netwerk aansluiting gezien in de nieuwe Chromecast.

Ik merk dat soms, ook met goede wifi, de Chromecast wat langere tijd nodig heeft om Netflix in 4k af te spelen, terwijl met mijn TV die wel met kabel verbonden is, gaat de streaming binnen no time naar 4k / high bitrate.

Ook met de Chromecast als je dan pauzeert of naar de volgende aflevering gaat, duurt het lang voor dat het in 4K weer afgespeeld wordt.

Dat was reden genoeg voor mij om de Chromecast 4k terug te sturen.

Edit: @Cave_Boy @Ikke_Niels @Matszs @Yucko & @prinsvlad jullie allemaal bedankt! Ik had geen idee dat de Chromecast compatibel was met een enthernet adapter, had me niet in dit territorie verdiept.

Ga ik dan zeker overwegen om weer een Chromecast ultra te halen of wachten op de nieuwe met 4k, want TV menu is minder praktisch vind ik.

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 25 juli 2024 22:03]

Ja kan je Chromekast met een speciale adapter op je kabelde netwerk aansluiten, dat heb ik ook werkt prima, weg wifi problemen :)

https://store.google.com/...et_adapter_for_chromecast

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 25 juli 2024 22:03]

Staat wel bij 'niet meer beschikbaar' :(
Ik gebruik die van ugreen op aliexpress.
https://www.aliexpress.co...ra-Audio/32846242794.html

Werkt prima bij chromecast 1 en 2 (de 4k-versie heb ik niet, maar staat er ook tussen). Als je dan configureert met google home geeft hij netjes aan dat het via utp verbonden is, werkt ook prima. Alleen heb ik dan nog vaker dat aflevering met wat lagere resolutie begint, is blijkbaar iets in de app/handshake/chromecast zelf.
Thanks! Hier was ik al een tijdje naar op zoek. Heb hem meteen besteld.
Op amazon (de) hebben ze deze nog wel van Ugreen, van de week in gebruik genomen en werkt prima 15 euro geloof ik.
Dat is handig! ik ben onlangs overgestapt naar Xs4all en daar kan ik gelukkig via de TV ontvanger netflix kijken.

Maar ik ervaarde zeer regelmatig WiFi verlies tijdens het kijken van Netflix.

Mooi dat ze hier iets op hebben bedacht.
Maar heb je dan een goede 5ghz wifi?
Yup, link met mijn telefoon in het zelfde plek als de Chromecast is ook van 650Mbps.
je had ook een ethernet-2-micro-usb adapter kunnen proberen.
Zelf heb ik hier een officiele van Google en dat werkt an sich goed op de HD versie. Geen ervaring met de 4K Chromecast versie tho
En hoe krijgt de chromecast stroom met zo'n ding? Meeste adapters hebben juist daarom twee kabels :)
Als je wilt.. je kunt gewoon diverse USB -> lan adapters op een Chromecast verbinden. Gaat gewoon via een USB verdeler. Het is 100Mbit/s op dit moment maar dat is volgens mij ruim voldoende.
Er zijn adapters (bijvoorbeeld die van Google zelf, weet niet of deze nog in Nederland te koop is met EU stekker https://store.google.com/...et_adapter_for_chromecast) welke een netwerk aansluiting hebben in de stekker waardoor je Chromecast bekapeld is.
Ik had graag een netwerk aansluiting gezien in de nieuwe Chromecast.

Ik merk dat soms, ook met goede wifi, de Chromecast wat langere tijd nodig heeft om Netflix in 4k af te spelen, terwijl met mijn TV die wel met kabel verbonden is, gaat de streaming binnen no time naar 4k / high bitrate.

Ook met de Chromecast als je dan pauzeert of naar de volgende aflevering gaat, duurt het lang voor dat het in 4K weer afgespeeld wordt.

Dat was reden genoeg voor mij om de Chromecast 4k terug te sturen.
oplossing: productreview: UGreen USB 2.0 10/100Mbps ethernet adapter review door prinsvlad
Is 4K kijken via de Chromecast echt zo'n slechte ervaring? Sinds de release van de eerste generatie Chromecast gebruik ik die vrijwel dagelijks, voornamelijk om Netflix en af en toe een YouTube video naar mijn domme TV te casten. Destijds waren de apps op smart TV's erg gebruiksonvriendelijk, waardoor ik toen voor een domme TV had gekozen, i.c.m. de Chromecast. Nu 4K gemeengoed begint te worden, overweeg ik een upgrade, waarbij ik neig naar de Chromecast Ultra, gezien ik goede ervaringen heb gehad met z'n voorganger. Alternatieven lijken mij een smart 4K TV of een domme variant met een Chromecast of een 4K settopbox van KPN of Ziggo, die er aan schijnt te komen. Helaas is het tegenwoordig een flinke uitdaging om nog ergens een domme 4K TV te vinden.
Ja ik zou niet slecht noemen, maar minder vlot.

Ieder device heeft dan wat tijd nodig om de verbinding goed op te bouwen en om de hogere bit rate te pushen, maar ik vond dat bij de Chromecast erg lang duren.
Een LAN aansluiting zit eral op. Tenmiste op Chromecast 3
Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn! Wellicht werkt het nu beter met iOS apparaten?
Beter? Naar mijn idee is de ondersteuning erg goed met apps.
Beter? Naar mijn idee is de ondersteuning erg goed met apps.
Om eens een voorbeeld te geven:
- Start Netflix
- Verbind met Chromecast
- Start aflevering
- Kijk.... en aan het einde laat je hem tot timeout komen (dus niets nieuws starten tot het Netflix scherm weg is)
- De Netflix app op iOS denkt dat je nogsteeds verbonden bent. Er is geen enkele mogelijkheid om hier iets aan te doen behalve Netflix afsluiten of met de Google Home app de Chromecast herstarten
Die problemen zijn er alleen met iOS, nergens anders mee (niet met Android, niet met Windows).

[Reactie gewijzigd door Croga op 25 juli 2024 22:03]

Heeft weinig met iOS te maken... Mijn Android toestel (LG Nexus 5X) raakt ook voortdurend de verbinding met de Chromecast kwijt.

Vaak werkt het op de iPhone 7 van mijn vriendin zelfs beter...

Ik zou graag een IR ontvanger zien en afstandsbediening. Dat werkt tenminste gewoon...

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 25 juli 2024 22:03]

Dat kan hoor, moet je een MiBox 3 kopen. Zit Android TV op kun je direct veel apps met je (infrarood) afstandsbediening bedienen alsmede de ingebouwde chromecast.
Die is op zich wel interessant. Ik vind het alleen jammer dat er zo weinig keuze is qua Android TV systemen. Je hebt eigenlijk alleen die MiBox en de Shield.
Maar je hebt 'm zeker op WiFi zitten?
Hoe zou je anders kunnen casten?
Door te verbinden over Ethernet met een Ethernet adapter.
Ik heb een tv uit 2006 en die heeft hdmi cec. Ook al valt de app soms weg bij mij ik kan nog steeds op pauze klikken van de afstandsbediening. Als ik pas een nieuwe aflevering aan moet klikken dan merk ik dat de app niet meer verbonden is.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 25 juli 2024 22:03]

Dat is inderdaad ideaal, maar mijn TV van 10 jaar oud heeft dat niet ;)
Heb ik ook last van gehad met mijn Nexus 5x, ik denk echt dat het aan dat toestel ligt icm Chromecast. heb nu een S9+ en nergens last van, vriendin Samsung A8 en heeft ook nergens last van.

iOS op de apple ipad air 2 werkt wel haperend.
Mja, ik verdenk het toestel er ook weleens van. Aan de andere kant is het stock Android zonder fratsen er op. Je verwacht dan ergens dat het gewoon werkt.
Dat is ook het vreemde, stock Android met Android/ Google apparaten zou vloeiend moeten verlopen.

Kijk naar Playstation en Sony apparatuur.. verloopt vloeiend.

Misschien hebben andere telefoonmerken net een betere toevoeging in de hard-/software wat het verschil maakt.
huh je streamt toch via je telefoon, waarvoor zou je een afstandsbediening willen gaan gebruiken dan? je telefoon is toch je AB?
Omdat mijn telefoon de hele tijd de verbinding ermee kwijtraakt... dus even de film of serie pauzeren, is een heel gedoe waarbij ik via de Google Home app opnieuw met de Chromecast moet verbinden, voordat ik eindelijk weer eens op pauze kan rammen.

Dan klinkt een ouderwetse afstandsbediening die gewoon point en click is, ineens heel aantrekkelijk.
heb ik totaal geen last van...de vebinding is stabiel en wordt nooit verbroken eigenlijk, heb je wel fatsoenlijke wifi ontvangst op zowel telefoon als op de Chromecast?
Dat is op mijn BlackBerry KEY2 met Android 8.1 ook het geval, dus is dat een iOS-comptabiliteitsprobleem of een algemeen Chromecast-probleem?
Tenzij Google airplay gaat implementeren, wat ik erg twijfel, maakt de hardware die je dan gebruikt geen verschil voor beter of slechter ervaring met iOS, dat zit in de apps die je gebruikt.
Kans is bijzonder klein. Airplay is een Apple eigen technologie en zoals veel van hun makelij dien je licentiegelden te betalen om het te mogen ondersteunen. Gezien Google miljoenen van zulke Chromecasts verkoopt (en je bij Apple betaald op afname) zal Google niet zo graag Apple op die manier gaan subsidiëren.
Als dat betekent dat Google de Apple gebruikers kan binnenhalen die nu nog geen Chromecast gebruiken omdat het geen Airplay ondersteunt weet ik niet zo zeker dat ze het niet zullen doen. Vergeet niet dat Chromecast ook in veel andere apparaten zit ingebouwd. Voor Google is het interessanter als mensen chromecast in de versterker of TV gebruiken dan Airplay. Het zal vooral een business case zijn die bepaald of ze een licentie op Airplay willen hebben,.
En de businesscase is om mensen Google producten te laten kopen en niet de kas van Apple te spekken.
Die 9 miljard voor Google zoekmachine op iPhones is ook alleen maar om Apple te spekken?
En WiDi "wireless display"?
Wellicht werkt het nu beter met iOS apparaten?
Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar. Sinds ik overgestapt ben van Android naar iOS, is de Chromecast functie in de webbrowser wel één van de functies die ik mis.
Er zijn apps in de App Store die het onderstuenen bijvoorbeeld iWebTV.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 25 juli 2024 22:03]

Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn! Wellicht werkt het nu beter met iOS apparaten?
Om de werking met iOS apparaten te verbeteren is geen aanpassing aan de Chromecast nodig. Noch zal een aanpassing aan de Chromecast überhaupt helpen. Aanpassingen aan iOS daarentegen........
Chromecast werkt prima met de iPhone bij mij, apps als zigggo/RTL/ uitzending gemist/ Netflix etc doen gewoon prima.
Screen Mirroring ook? Want dan moet ik echt even gaan kijken waar het aan ligt. Want bij mij gaat het niet perfect.
Dat heb ik nog nooit geprobeerd, waarvoor gebruik je dat eigenlijk ?
Wanneer familie leden langs komen, dan is het leuk om vakantie foto's te laten zien alsmede videos.
Ah ja oke die staan op mijn Nas, dus daar heb ik geen telefoon voor nodig.
Tv van lg kan er gewoon direct bij, dus speel alles zo af.
Hopelijk is het mogelijk om chromecast audio samen met deze chromecast te syncen. Dan is het mogelijk om audio van de tv te delen met andere apparaten.
Dat laatste kan nu al dmv een hdmi audio splitter. Die maakt het hdmi audio signaal analoog/digitaal beschikbaar (rca/toslink/coax) en voert het complete hdmi signaal door naar de tv. Zo gebruik ik één chromecast voor video en audio, als ik beeld wil zet ik de tv aan, als ik alleen of goed geluid wil zet ik de versterker aan. Youtube / spotify, netflix, alles naar één chromecast. Ideaal.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 25 juli 2024 22:03]

Je hebt het over het splitten van video/audio signaal.
@Leff heeft het over je audiosignaal los syncen met de andere (non-audio-)chromecasts in je woning. Een feature waar ik ook op hoop _/-\o_
Helaas zijn dat soort oplossingen omslachtiger en duurder dan gewoon een losse Chromecast Audio en een Chromecast.
Dat bedoel ik niet helemaal en lost mijn probleem niet op. Het zou juist mooi zijn om luidsprekers te koppelen die ergens anders in het huis staan.
Benieuwd of hij eindelijk Google Photos in 4K kan streamen, iets wat de Ultra vreemd genoeg niet kan.
Waarom niet? Je koopt de Ultra toch juist omdat je 4K wilt streamen? Daarom heb ik ook niet de Ultra gekocht, omdat mijn TV 1080p is dus aan 4K heb ik niks, en dus aan de Ultra ook niet.
Op de afbeelding staat dat ie compatible is met HDTV. Ben bang dat ie op 1080p blijft hangen en de Ultra op termijn ook een refresh krijgt die dit wel kan.
Mijn Sony tv uit 2018 heeft ingebouwde Chromecast, ook niet altijd best. Moet vaak de cache leeggooien om het weer te laten functioneren.
Hoe gooi je die cache precies leeg?
.. de tv op zijn kant houden ?
Home/Instellingen/Apps/Chromecast built-in/Cachegeheugen wissen
Dus als je van plan bent je Chromecast met een netwerkkabel te verbinden aan je router/switch, kan je net zo goed de oude Chromecast Ultra kopen?
Dan wacht ik mooi nog even totdat deze nieuwe uit is en de oude in prijs zakt :)
Heb nog steeds de eerste chromecast, mis eigenlijk niks.
Die doet het inderdaad prima. Maar dat kan Google simpel "oplossen" door het chromecast protocol te wijzigen....
Ik ook en die is eigenlijk hetzelfde qua specs, met dien verstande dat de eerste 2GB opslag heeft en de latere slechts 512. Alleen 5GHz wifi en 4K dat dan niet inderdaad.
Ik heb altijd dat het beeld bevriest met de oude chromecast bij de Telfort TV app.

En het komt dan ook niet meer los.

Nu weet ik niet of dit helemaal aan Chromecast ligt maar ik had denk ik toch liever een ethernet kabel aangesloten voor een stabielere netwerk verbinding.

Wifi is toch vaak onbetrouwbaar.
Al eens volledig gereset die Chromecast?
Het zou fijn zijn als er 4K support zou zijn en dts. Maar dat zal wel niet gebeuren.
Hoezo zou 4K niet gebeuren? De Ultra ondersteunt nu ook al 4K, dus waarom zouden ze ineens stoppen met 4K als ze al een Chromecast met 4K op de markt hebben?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 25 juli 2024 22:03]

Oops beetje incomplete post van mij: 4K 60fps HDR :)
Maar het grote gebrek op dit moment zijn de beperkte support op de Audio codecs
Als codecs het probleem zijn, dan kunnen ze toch wel alvast de hardware compatibel maken? Als er dan later betere codecs komen, dan kunnen ze de functionaliteit alsnog activeren middels een software-update.
Probleem zijn de licenties... Geen idee waarom Google Dolby niet betaald
$0.50 per chromecast ex btw. En na 5 jaar dat bedrag +15% opniew aftikken of Google moet firmware update doen om 5> jaar oude cc’s hun codec af te nemen.

Wie wil dat?

[Reactie gewijzigd door Malarky op 25 juli 2024 22:03]

Waarom worden er nog steeds Chromecasts verkocht zonder 4K?
Zoals met alles dat te koop is, er is vraag naar. Niet iedereen heeft een 4K tv en zal geen behoefte hebben aan een chromecast die dat ondersteunt. Simpel lesje economie vraag en aanbod :)
Omdat daar natuurlijk duurdere hardware voor nodig is. Als je 4K wil haal je de bijna dubbel zo dure pricewatch: Google Chromecast Ultra

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.