Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: 3dfx

3dfx vertelt ons in een press release dat de al zo vaak uitgestelde Voodoo5 6000 nooit op de markt zal komen. In plaats daarvan heeft 3dfx licenties gegeven aan Quantum3D, een bedrijf dat met haar AAlchemy lijn van grafische kaarten een professionele markt aanspreekt. De 4-wegs SLI techniek uit de Voodoo5 6000 moet gebruikt gaan worden in simulatie- en trainingstoepassingen. Quantum3D denkt dat de pure kracht van de V5 6000 goed van pas kan komen op deze markt. 3dfx realiseert zich dat sommige gamers teleurgesteld zijn over deze beslissing, maar denkt dat zij op deze manier beter af zijn:

"Licensing our breakthrough 4-way SLI technology to Quantum3D is the best way to expend our engineering resources in a way that offers the best return," said Byran Longmire, vice president of the graphics business unit. "While we are sympathetic to the disappointment this may cause to a small number of our loyal gaming consumers, we are looking forward to seeing this incredible technology marketed to the visual simulation industry where visual quality is the most important attribute."
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Jammer , maar het is wel een aanwijzing dat de Rampage(Spectre) niet zo ver is als we denken , want ik denk dat ze het anders niet zullen reddden zonder vlagschip(ja , letterlijk en figuurlijk ik weet het , kom maar op).Als de v5 5500 de komende 4 maanden het beste zal zijn wat ze te bieden hebben zullen ze het waarschijnlijk niet gaan redden.Ik denk dat ze nog dat ook wel beseffen en een beetje zakelijk instinct hebben daar , dus ik denk dat de Rampage nog op deze Comdex zal worden vertoond en binnen 2 maandjes(of eerder?) op de markt zal gaan verschijnen.En dat hoop ik echt , maar deze move kwam ook totaal onverwacht en ik vind het zeker zeer jammer, ik had hem waarschijnlijk wel gekocht vanwege de combinatie van superieure FSAA en hoge res. met een mooie beeldkwaliteit in 2d en 3d.Ja , de Rampage of de Radeon Maxx gaat het nu worden , ik denk niet dat ik voor die NV20 ga.
Ik word(en dat is zeer persoonlijke mening,geen flamebait of zo) gewoon een beetje moe van dat Nvidia voor en Nvidia na.(ik heb zelf een gladiac hoor).
Nvidia heeft zijn zaakjes zeker voor elkaar en kan er bewondering voor hebben , alleen hun uitstraling en hun PR bevalt mij totaal niet.Die "openheid" van 3dfx is mij ook tegengevallen, ze wisten dit natuurlijk al heel lang.Maar ja , een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Mee eens. Zat er inderdaad dik in, het ging gewoon te lang duren, en de laatste berichten over de Rampage waren toch wel heel erg "definitief" om het zo te noemen. (ofte wel: Rampage is dichtbij)

Ik zelf denk trouwens dat Rampage wel eens de aanzet zou kunnen zijn (zeg maar, de TNT2) die er voor zorgt dat de volgende 3dfx kaart (zeg maar, de GeForce) de Balance of Power weer naar 3dfx' zijde doet kantelen. Volgens mij heeft 3dfx voor de nu komende tijd veel betere kaarten in handen en gaat nVidia het juist erg moeilijk krijgen. Maar er kan nog een boel gebeuren natuurlijk, we zien wel. Ik gun 3dfx in ieder geval van harte dat ze weer een flink succes krijgen.

[edit]Wat ik er dan mee bedoel dat 3dfx voor de komentde tijd de betere kaarten in handen heeft is gebaseerd op de volgende observaties:
*)Geheugenbandbreedte is voor de komende tijd de grootste bottleneck.
*)nVidia is al door de snellere geheugentypen heen, terwijl 3dfx voor de V5 nog met standaard SDRAM speelt en dus nog wat ruimte over heeft.
*)Als 3dfx ook aan de maximale geheugenBB zitten kunnen ze uitwijken naar meerdere chips (en dus meerdere geheugenbussen)
*)Van wat ik ervan kan zeggen (okee, niet heel veel) zal de GigaPixel technologie die 3dfx in handen heeft een stuk effectiever zijn in het terugbrengen van geheugenbehoefte dan de HSR waar nVidia mee speelt.
*)TnL is niet meer exclusief aan nVidia voorbehouden, 3dfx heeft vanaf de rampage ook een TnL processor.
*)Nu de framerates al zo krankzinnig hoog zijn zal de nadruk verschuiven richting beeldkwaliteit. De FSAA van 3dfx is kwalitatief beter dan die van nVidia, en naast TnL beschikt 3dfx nu al over meer mogelijkheden dan nVidia. Per-pixel shading is een onderdeel van DirectX 8 en zal dus ook door 3dfx ondersteund worden, daarnaast heeft 3dfx nog een heel arsenaal aan T- en W-buffers die nog niet gebruikt worden, maar al wel voor handen zijn op de Voodoo 5 (en waar developers dus mee kunnen gaan spelen).

Als mijn voorspelling inderdaad uitkomt neemt 3dfx nu weer een tijdje de leiding en ach, een jaar of wat daarna neemt nVidia of een ander het wel weer over. Feit is dat op dit moment de rek wel uit het TNT ontwerp is. Dat moment is voor Voodoo na de V3 geweest en je hebt gezien hoe lang het heeft geduurd voor 3dfx een nieuw ontwerp had. Ik denk dat nVidia nu op het punt staat die "duistere" periode in te gaan.

Het hangt er waarschijnlijk om of 3dfx de Rampage en de opvolger ervan op tijd op de markt kan zetten. Als ze deze ronde verliezen is het afgelopen.

Ik hoop dat ze winnen. Als één bedrijf het te lang voor het zeggen heeft gaat de vaart er ook uit.
*)Geheugenbandbreedte is voor de komende tijd de grootste bottleneck.
Dat is waar. Dat is ook de reden waarom dat zowel de Rampage als de NV20 hoogstwaarschijnlijk gebruik maken van Hidden Surface Removal (HSR). Dat valt af te leiden tot de 'gelekte' info over clockspeed en aantal pixels per seconde. Volgens die berekeningen zouden dan zowel de NV20 als de Rampage 16 (!!!) rendering pipelines hebben, wat natuurlijk ongeloofwaardig is (gezien de geheugen bottleneck die we nu al hebben).

Echter wordt er aangenomen dat HSR de effectieve fillrate er met een factor 4 verhoogt. En op die manier kom je uit op chips die beide 4 rendering pipelines hebben, wat natuurlijk wel een geloofwaardig getal is.
*)nVidia is al door de snellere geheugentypen heen, terwijl 3dfx voor de V5 nog met standaard SDRAM speelt en dus nog wat ruimte over heeft.
*)Als 3dfx ook aan de maximale geheugenBB zitten kunnen ze uitwijken naar meerdere chips (en dus meerdere geheugenbussen)
Tsja, tot nu toe is duidelijk bewezen dat het snelste DDR-geheugen er op plakken net zo snel en duur is als meer SDR-geheugen en rendering chips er op zetten. Met een multi-chip solution zal 3dfx niet zomaar effe 128 MB DDR er op gaan zetten. Dat is namelijk niet te betalen. ;)
*)Van wat ik ervan kan zeggen (okee, niet heel veel) zal de GigaPixel technologie die 3dfx in handen heeft een stuk effectiever zijn in het terugbrengen van geheugenbehoefte dan de HSR waar nVidia mee speelt.
Helaas wordt in de Rampage nog geen Gigapixel technologie gebruikt. En gezien de gelekte specs van zowel de Rampage als NV20 valt af te leiden dat beide gebruik maken van HSR.

En verkijk je niet al te veel op tile based rendering omdat die slechts een zeer eenzijdig gedeelte van het totale performance probleem probeert aan te pakken. Om namelijk tot zero overdraw te komen moet een zeer rekenintensief voorproces aan te pas komen wat meer dan evenredig stijgt als het aantal polygonen stijgt. Dus hoe ingewikkelder de scene, des te slechter zal tile based rendering gaan performen ondanks de zero overdraw. Anders gezegd: zo effectief mogelijk de fillrate gebruiken is slechts 1 zijde van de munt. ;)
*)TnL is niet meer exclusief aan nVidia voorbehouden, 3dfx heeft vanaf de rampage ook een TnL processor.
Dat is waar. Het is echter wel weer zo dat nVidia aan hun derde generatie T&L toe is en ATI (en S3 half meegerekend ;) ) aan hun tweede generatie. 3dfx heeft nog geen enkele chip uitgebracht op dat gebied.
Mischien hebben ze eindelijk door dat de consument geen duizenden guldens voor een videokaartje over heeft. (een paar uitzonderingen nagelaten natuurlijk)

Ik denk trouwens dat nVidia het ook moeilijk gaat krijgen nu. De kaarten van nVidia zijn ook vrij prijzig en "te snel" voor de gemiddelde klant. De enige kaart die echt goed verkoopt is de mx op het moment. Mensen willen niet eens massaal geld neerleggen voor 32mb ddr-ram.
Laat staan de opvolger van de ultra die op het moment zo'n 1500 ballen kost
Goede zet van 3dfx! Op deze manier verdienen ze er tenmninste nog geld aan,want geef nou toe, welke gamer zou de V5-6000 nou kopen met de NV20 aan de horizon.

Quantum kennende zullen ze het zaakje wel zo tweaken dat de 16-voudig SLI krijgen, in het segment waarin zij werkzaam zijn zal dit een 'goedkope' oplossing zijn!
Ik zou hem zeker niet kopen. Maar nVidia mag de NV20 ook in de spreekwoordelijke kont schuiven als die $600 of meer gaat kosten.

De consument mot maar eens aan de rem gaan trekken. Videokaart voor de prijs van een hele comp slaat nergens op.

Dat doet gebrek aan concurrentie nou.
Wordt je dan gedwongen dat ding te kopen?
De Xeon is ook vet duur, maar je hoort toch niemand zeggend dat het nu maart eens afgelopen moet zijn, dan worden ze namelijk gewoon niet meer gemaakt.

Wees blij dat nvidia de 3d markt heeft open gebroken, zodat we nu gelukkig voor realtief weinig geld een gf2 mx kunnen kopen ipv een opgeleukte voodoo 2 voor de dubbele prijs en met een kwart van de prestaties...


* 786562 blouweKip
Hopelijk brengt 3dfx straks met die rampage een goede kaart uit...
Je vergelijking met de Xeon raakt kant nog wal. De Xeon is bedoeld voor de servermarkt, en in de servermarkt betaal je nou eenmaal een stuk meer. De GF3 (NV20) is bedoeld voor de consumer markt, en in de consumer markt behoort alles een beetje betaalbaar te blijven.
Die Xeon heeft voornl. een grotere cache
Ofwel [om het bericht WEL van een sprekende kop te voorzien]:

3dfx dumpt V5-6000

Domme move als je kijkt naar je marketing [ze staan nu nogal voor lul]. Slimme move als je kijkt naar geld [investeren in iets wat bij voorbaar al slecht verkoopt].

Oorzaak: 3dfx krijgt zijn producten niet snel genoeg de deur uit [half jaar geleden persbericht en hype rond V5 6000 en dan niet binnen 3 maanden doorkomen = niet slim].
Dat heb je helemaal mis.

Quantum is een leverancier voor speelautomaten in speelhallen. Voor dergelijke systemen is een V5 6k enorm geschikt. En aangezien de kaart klaar is zal het een marketing overweging zijn geweest om de kaart niet voor consumenten doeleinden te gebruiken. Het heeft mischien te maken met het komende Rampage project.
Dus zeg niet dat zoiets dom is want je hebt niet genoeg info om dergelijke conclusies te trekken.
uhm, ze hebben de V5 6000 een half jaar lang als consumentenproduct gemarket. Zelfs in interviews gezegd dat ie ECHT zou komen. Dat is voor mij genoeg info om te zeggen dat het niet slim is dit te cancelen [marketing wise]. Hype voor niets kan niet goed zijn voor het imago van je bedrijf, dat ben je toch hoop ik wel met me eens.

3dfx stond sowieso al niet in een al te goed daglicht [veel geroddel over toekomstig falliessement en dergelijke]. Dit draagt daar alleen maar aan bij.

Dat het voor de professionele markt een goed product kan zijn, heb je mij niet zien tegenspreken. Mijn opmerkingen hadden betrekking op het consumentengedeelte.
En om het verhaal kompleet te maken. Met de laatste drivers is ook HSR geintroduceerd. Dus is het helemaal top kaart voor dergelijke systemen omdat je de software alleen maar op jouw systeem gericht is.
al hadden ze hem verleden maand al uitgegeven dan had het DE kaart geweest die je maar kon hebben

NU zou die al zowat verliezen van de GF2 Ultra en al helemaal van de GF3 binnenkort

dus 3DFX heeft nu een goede zet gedaan ja...

ze moeten wel leren kleinere kaarten te maken en ze eerder uit te geven.... nu beloven ze veel maar ze doen het niet...zo maak je geen vrienden :)
Mmm, is dit een eerste stap in de richting van de oude "vooodoo 2"tijd? Gewoon chips maken en doorverpatsen? :) Dat concept was voor 3dfx erg succesvol, er was eigenlijk maar 1 3d kaart, nl de voodoo2.... ;)
Zou 3dfx dan toch eindelijk in zien dat ze het op deze manier niet redden???

Alle andere bedrijven die 3d-kaarten maken, maken of alleen de chips (e.g. nVidia) of hebben nog wat andere activiteiten om op te steunen (e.g. ATi en misschien binnenkort ook nVidia ;) )...

Vanaf het moment dat 3dfx besloot om zijn eigen kaarten te gaan produceren hebben ze problemen gehad en zeg nou zelf... is het toch veel voordeliger (voor zowel de consument als de fabrikant) om het productieprocess en de marketing/verkoop aan een ander bedrijf over te laten???
Als je toch nog wilt proberen(zucht!) om er eentje in de retail van Quantum 3d te krijgen , teken hier:

smat.dyndns.org/petition.html
Nou kan iedereen wel blijven lullen over de te hoge prijs maar die nieuwste procesor van intel/amd is ook erg prijzig. Toch zul je altijd mensen hebben die zo'n ding kopen. Andere mensen wachten ff tot de prijs wat gedaald is en dat zal toch pas gebeuren op t moment dat er een opvolger is. Het is op t moment voor mensen die games spelen met de pc net zo belangrijk wat voor grafische kaart dat je hebt, als wat voor proc. dat je hebt.

Maar om ook nog wat over de v5 6000 te zeggen: ik had dit al lang aan zien komen. De kaart is al ruim een jaar geleden aangekondigd maar nergens ook maar een preview van de kaart te zien. Niks over performance, niks over de prijs. En nu de nv20 aan de horizon verschijnt lijkt t me een goeie zet om maar af te zien van de v5 6000. Qua prijs zouden ze overeen komen maar qua features en performance waarschijnlijk niet.
sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry
sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry
sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry
sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry

maarrrrrrr

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAA

3dfx heeft dus bewezen dat zij niet in staat zijn om een product te lanceren wat tegen de Nvidia product lijn opkan. Hun high end kaarten zijn niet snel genoeg en hun low-end kaarten zijn niet goedkoop genoeg.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True