Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Capcom sluit studio achter Dead Rising-games

Capcom Vancouver, de studio die na de eerste twee delen de Dead Rising-games maakte, gaat sluiten. Het is de grootste studio van de ontwikkelaar buiten AziŽ. Ongeveer 158 werknemers verliezen hun baan.

Tot januari 2019 zal er een minimale bezetting zijn, voor de afhandeling van de sluiting. In een verklaring aan Kotaku stelt Capcom dat het besloten heeft de studio in Vancouver te sluiten nadat het 'de spellen die nog in ontwikkeling waren bij Capcom Vancouver had beoordeeld'. De ontwikkelaar wil dat de productie en ontwikkeling van zijn grootste titels wordt uitgevoerd in Japan. In februari van dit jaar werden al vijftig van de tweehonderdvijftig werknemers ontslagen, waardoor de toekomst van het volgende Dead Rising-spel onzeker werd. Wat er nu gaat gebeuren met de Dead Rising-serie is nog niet bekend.

Capcom Vancouver werd in 2005 opgericht. De eerste twee Dead Rising-spellen zijn in Japan ontwikkeld, maar vanaf 2010 kreeg de studio de opdracht om aan de vervolgen te werken. Er zijn in totaal twee vervolgen, vier dlc-paketten en een remake van Dead Rising 2 door Capcom Vancouver ontwikkeld. Dead Rising is een third-person-actiespel waarbij de speler hordes zombies moet bestrijden en tegelijkertijd op zoek moet gaan naar andere overlevenden.

Screenshot uit Dead Rising 4 (Xbox One)

Door LoÔs Franx

Stagiair nieuwsredactie

19-09-2018 • 09:51

25 Linkedin Google+

Reacties (25)

Wijzig sortering
Time-to-market lijkt te worden gepushed: publish or perish (lijkt de academische wereld wel ;) ). Dead Rising 4 was al 'afgeraffeld' door druk van bovenaf. Als gevolg heeft het ook matige tot slechte reviews gekregen. Maar je ziet ook dat er in al die tijd nauwelijks vooruitgang is geweest in DR over de jaren.

Uiteindelijk zitten er bij die grote bedrijven ook gewoon bestuursleden aan de de top die zo snel mogelijk geld willen binnenharken... net als bij alle grote bedrijven.
Het EA syndroom noem ik dat. Kosten wat kost geld willen maken terwijl de kwaliteit er onder lijdt.
Ik noem dat eerder passie voor geld ipv passie voor games/gamers.
Het EA syndroom noem ik dat. Kosten wat kost geld willen maken terwijl de kwaliteit er onder lijdt.
Vergeet ook niet dat games al gelijk een day one patch krijgen... Iets wat vroeger bijna overbodig was. EA was nog goed in de tijdperk van de PS2/3, heb heel wat uurtjes in de NFS reeks zitten, vooral in NFS:U2. Toen kon je je spellen niet updaten en moesten zij wel de spel compleet maken en soms zaten er ook bugs / glitches in.

De game industrie is volledig veranderd, mede door microtranacties / pay to win / lootboxes / early access games. Maar waar ik juist aan erger is dat de games eigenlijk voor 45% afgemaakt zijn en daarna de verkoop in gaan en daarna de nodige patches binnen krijgen.

Rockstar heeft met GTA:V de ontwikkelkosten uitgehaald met alleen de preorders. Natuurlijk blijft de GTA serie heel interessant, vooral omdat de graphics steengoed zijn ťn het er ook beetje realistisch uitziet (als je tegen een paaltje rijdt, heb je al schade). Maar door de komst van microtransacties (Sharkcards), vind ik een minpunt. Op die manier kan je mensen die geld hebben, een grote voorsprong geven en diegene die het spel wel hebben maar geen geld hebben om de transacties te betalen, blijven daardoor achter.

Ook ben ik het beu dat er 'tijdelijke' acties zijn, waarbij je als je NU een bepaalde microtransactie / lootbox haalt dat je extra dingen of ingame cash ontvangt. Dat verziekt imo de gehele spelervaring en geeft anderen de grote voorsprong t.o.v. spelers die dat niet halen. De laatste jaren wordt er meer de MP kant verbetert en uitgebreid, terwijl SP ook wel leuk is. Zodra ik GTA:V speel, dan doe ik meestal SP, omdat ik dan zelf de regie in handen heb en niet wordt aangevallen door kinderen van 10-14 jaar die gillen als je hun een keertje mept.

Met de komst van Fortnite is de stand ook een stukje erger geworden, zie bijvoorbeeld deze artikel van De Stentor. Mensen gaan scheiden omdat de een verslaafd aan een spel is en/of te veel uitgeeft ťn daardoor ruzie krijgt met zijn/haar vriend/vriendin.

Ook kinderen zijn allergisch als het gaat om een microtransactie te doen. "Ach het kost maar x aantal euro's om een uitbreiding / skin te halen". Paar honderd euro later zien ze wat ze er aan hebben uitgegeven en krijgen er daardoor ook ruzie met hun ouders. De lootboxes van nu vind ik te vergelijken met de ringtones die je een jaar of 10-15 geleden kon "kopen", je moest er wel maandelijks voor betalen.

Maar goed, dit artikel ging niet over lootboxes en dergelijke, maar over de sluiting van een studio.
Dead Rising vond ik zo nu en dan wel een leuke spel, het is wel jammer dat er beetje bij beetje studio's gesloten worden. Misschien doen ze dat omdat ze geld tekort komen, of misschien om op andere platformen te reageren? Maar ik denk eerder om de winst op die manier te verhogen, dat is althans wat de meeste bedrijven (niet alleen in de game industrie) ook doen.
Het genre is ook gewoon niet echt populair, de wereld verandert en deze games waren bijna altijd hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door stewie op 19 september 2018 12:03]

Dit lijkt mij geen fijne industrie om te werken. Games zijn wellicht je passie, maar je kan ook snel zonder baan zitten en dan mag je een nieuwe baan gaan zoeken waar je meteen met je voormalige collegae moet concurreren.
En het nare is ook dat die "passie" voor games compleet wordt misbruikt om lagere lonen en meer werkdruk/overwerk door je strot te duwen in vergelijking met ander software werk.

Zit zelf al best een tijd in het software vak, en nee, business/enterprise software is niet sexy of cool, maar no way dat ik mezelf ga laten uitbuiten alleen maar om iets met games te mogen doen, dan ga ik wel op een zolderkamertje een indie game bouwen
Ik heb juist begrepen dat de salarissen voor game developers over het algemeen hoger liggen juist vanwege de risico's van oa sluiting. Veel mensen zijn huiverig voor ontslag en daardoor is de aanwas laag. Daarom worden ze juist beter betaald.

Althans dat zijn mijn ervaringen toen ik benaderd werd als full time (technisch) game tester.

Uiteindelijk niet erop ingegaan overiges want ik moest daarvoor wel verkassen naar het buitenland en zat er een uitgebreid relocation package bij :p

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 19 september 2018 10:23]

Hmm, zou kunnen dat dat tegenwoordig wat rechtgetrokken is. Ik sprak een aantal jaar terug een kennis die in de nederlandse game industrie werkt en daar was het toch echt lagere lonen, meer overwerk en minder zekerheid...

Zal waarschijnlijk ook wel per studio/land enigszins verschillen
Ik dacht dat de hoge lonen ook andere mee te maken heeft doordat een game ontwikkelaar veel meer dan 40 uur per week werkt op bepaalde momenten.
Gelukkig bestaat er tegenwoordig ook nog een indiescene die serieus wordt genomen.

Vaak genoeg duiken er in de indiescene game devs op die werkzaam zijn geweest bij grote AAA companies.

Kijk bv naar de (ex-Ubisoft) level designer van Rayman origin en legends.

Omdat hij tegenwoordig niet meer voor Ubisoft werkt, kan hij nu zijn eigen games maken.

Dat heeft hij met Splasher dan ook gedaan en zijn Ubisoft tijd heeft hem dat mogelijk gemaakt.

In de trailer zijn dan ook best wat overeenkomsten te zien tussen Splasher en Rayman, vooral qua leveldisign.

https://m.youtube.com/watch?v=JUMaL4kN3pA
Dat is zeker waar, maar hoeveel van die 158 gaan zoiets doen en kunnen er van leven? Als ik moest gokken, hooguit 1 a 2?
Er zijn ook studio's die werken zonder BS van boven of dev's die zo'n fanbase inmiddels vergaard hebben dat zij kunnen zeggen ik werk het af, en we doen niet aan deadlines. Alleen er is een verschil tussen een deadline stellen die je nooit niet gaat halen en een financiŽle deadline stellen en hopen dat de eindgebruiker het niet opvalt dat je er met de pet naar gooit. Vroeger merkte men dat niet zo snel, tegenwoordig is aanbod groter dan de tijd die je erin kan steken dus valt het sneller op (mede door internet) dat je product rommel is. Dan ga je naar de haaien en krijg je een EA syndroom(boooe zei de melkkoe), een Ubicomplex (laten we bij voorkeur 3 dezelfde games uitbrengen in nog geen anderhalf jaar tijd van dezelfde franchise) bij sommige is de seasonspass nog niet eens verlopen en het nieuwste deel in de serie ligt al in het schap.

zolang de eindgebruikers (de doelgroep) niet met hun bankrekening stemt en vrolijk in de rij gaat liggen voor de shut up and take my money and more please pre-orders krijgt die industrie ook geen stimulans om grondig eens het ontwikkeltraject onder de loep te nemen en weer kwaliteit uit te brengen. Per jaar is dat aantal toch echt wel naar ik durf 5? games te gaan ipv vroeger had je van elke categorie wel een Must Buy, maar de wowfactor momenten van Red Alert, Mario, Sonic en etc etc zijn wel beetje langzaam maar zeker minder aan t worden.
tja.. Capcom. DR was nog beetje uniek in z'n soort, maar DR4 was al op druk afgeraffeld en dat merkte je behoorlijk. Dan maar weer een nieuwe Megaman, nieuwe ER, poging 30 op Streetfighter, uitmelken van Monster hunter.

Hoop dat gros van die gasten mogelijk elders in Canada aan de bak kunnen, er zitten daar best grote studio's, Ubisoft, Bioware, EA, volgens mij ook Square Enix.
Volgens bronnen van Kotaku heeft een groot aantal medewerkers zich de afgelopen maanden inderdaad gevoegd bij de Vancouver-studio van EA.
One source tells Kotaku that many Capcom Vancouver employees had been heading to EA Vancouver in recent months.
bron
Komt het misschien nog een keer weer goed met EA. Die hebben ook een kwaliteitsimpuls nodig.
Hahahahaha , ze naar EA sturen is gewoon het verplaatsen van lijken.

Capcom is fan van EA, qua management. 😜
Beste wel jammer, want ik dacht dat ze hard bezig waren met de ontwikkeling voor DR5?
Begrijpelijke zet. Over de jaren heeft de studio eigenlijk alleen maar middelmatige zombie spellen uitgebracht. In een markt die verzadigd is met zombie spellen heeft het geen nut om er een aparte studio voor open te houden.
Geen wonder, het laatste deel 4 was ook een drama. Wat de serie uniek maakte met tijd en coop hebben ze in deel 4 eruit gehaald. En dan ook nog extra geld vragen voor het echte einde via DLC. 8)7

[Reactie gewijzigd door jigsaws op 19 september 2018 10:59]

Hmm? Ik heb DR4 met 2 maatjes gecoopt.

Verder vermakelijk spel maar je merkt wel dat het niet helemaal af is en de hoeveelheid content is ook snel saai.
Ja maar niet het hele verhaal in coop spelen wat met de vorige delen wel kon. De coop modus in DR4 stelde weinig voor.
Vond er eigenlijk ook niet veel aan.
Wel jammer dat EA nooit geen moer geeft om quality control.
'de spellen die nog in ontwikkeling waren bij Capcom Vancouver had beoordeeld'


Ze zullen wel de pay to win features vergeten zijn in te bouwen waardoor er minder simpele zielen uitgeknepen kunnen worden en gaming er beter van word. dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ze willen tegenwoordig dat mensen honderden euro's uitgeven aan spellen ipv eenmalig 30 tot 50 euro.
Waar mensen dat vandaan moeten toveren lijkt ze niet te interesseren maar betaalbaar is gamen niet meer.
Ik vraag me iedere keer als ik naar een pc upgrade kijk of ik nog wel een nieuw game systeem wil met de huidige staat van gaming en alle lootboxen, DLC en pay to win meuk die altijd invloed heeft op[ de gameplay.
Toch jammer... Hoop wel dat er nog wel DR games komen...… Snap alleen deze zet niet, is niet logisch als je in Europa wil scoren.....

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 19 september 2018 19:57]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True