Dead Rising 4 Review

Te licht bevonden

Door , 37 reacties

Frank is terug

De gameplay van Dead Rising 4 is beperkt en biedt weinig originaliteit. De Exo Suits zijn een aardige toevoeging, maar je komt ze te weinig tegen en ze worden niet op de juiste manier ingezet. Dat je zo makkelijk al die heerlijke en knotsgekke Combo Weapons kunt maken, is erg leuk, maar dat je weinig met je wapens kunt, is vervolgens jammer. Het verhaal is verrassend sterk en wordt ook goed door de campagne geweven. De humor is uiteraard lomp, daar moet je van houden. Dat geldt ook voor de stijl, vooral doordat Capcom een ouderwetse engine heeft gebruikt die veel clipping veroorzaakt. Dat je af en toe een puzzeltje op moet lossen en in voertuigen kunt scheuren, is prettig voor de afwisseling. Het totaal is echter toch te mager. De gameplay wordt vrij snel saai, doordat je zo weinig kunt met je wapens en doordat de game je zo weinig uitdaagt. Het maakt van Dead Rising 4 een wat matig deel binnen de serie.

Dead Rising 4, Xbox One

Prijs bij publicatie: € 56,66

Vanaf € 36,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (2)

De grote stroom zombiegames van een paar jaar geleden is inmiddels een beetje opgedroogd, maar Microsoft gelooft nog heilig in het genre. Vandaar dat het vlak voor Kerstmis nog even snel een nieuwe Dead Rising op de markt brengt. Je mag daarin opnieuw met Frank West op stap, de hoofdrolspeler uit de eerste games die echter opvallend afwezig was in Dead Rising 3. West is niet het enige herkenningspunt, want ook de omgeving waarin je zombies tegen het zieke lijf zult lopen, komt bekend voor. De game speelt zich opnieuw af in Willamette, hoewel er behalve de naam weinig herkenbaar is aan de stad.

Met Dead Rising 4 probeert ontwikkelaar Capcom Vancouver tegemoet te komen aan de wensen van fans van de serie. In de nieuwe editie loop je weer ouderwets rond in de omgeving van het winkelcentrum van Willamette, waar je met West op zombies mag jagen. Uiteraard is het eigenlijk andersom - 'officieel' wordt er door de zombies op jou gejaagd - maar in Dead Rising is daar weinig van te merken. De games in de serie zijn zelden eng. Het gaat niet om het beklemmende gevoel van constante dreiging, en deel 4 is daar geen uitzondering in. Je wordt belaagd door zombies, maar echt dreigend zijn ze zelden. Zij zijn de prooi, niet jij.

Weinig uitdaging

Het is meteen de voornaamste kritiek die we hebben op de game: er zit bijzonder weinig uitdaging in. Overleven tussen al die zombies is verdacht eenvoudig. De uitdaging valt ook niet te creëren, want je kunt geen moeilijkheidsgraad instellen. Misschien is het ook niet waar Dead Rising om draait. De makers willen je eerder een zorgeloos potje zombie-bashen voorschotelen. Daar zijn ze in geslaagd. Het gaat in Dead Rising 4 eerder om het zorgeloos omver maaien van duizenden zombies en andersoortige tegenstanders, dan om een uitdaging. Neem dat aantal van 'duizenden' vooral letterlijk. Als je de campagne hebt uitgespeeld, is de kans groot dat je ruim 10.000 zombies omver hebt gemaaid.

Het winkelcentrum van Willematte.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*