'Google wil gebruikers die geld uitgeven in Play Store belonen met Play Points'

In de Google Play Store-apk zitten verwijzingen naar Play Points. Daarmee lijkt Google gebruikers van de downloadwinkel die geld uitgeven te willen belonen. Gespaarde punten kunnen worden omgezet in saldo voor de Play Store.

Website 9to5google zet uiteen hoe Play Points werkt. Het beloningsprogramma is nog niet actief, maar uit code in de apk is op te maken dat gebruikers punten krijgen voor het uitgeven van geld in de Play Store. Concreet zou dat in de Japanse downloadwinkel één punt zijn voor iedere honderd yen die is uitgegeven. Omgerekend is dat ongeveer 0,77 euro.

Gebruikers moeten expliciet aangeven of ze mee willen doen en Play Points willen ontvangen. Mensen die zich inschrijven krijgen in de Play Store een icoontje te zien van een medaille en door meer geld uitgeven, worden er andere medailles ontgrendeld. Het bereiken van een hoger level zou weer voordelen opleveren.

In de Play Store-apk is te zien dat het Account-menu is aangepast en dat er een Rewards-sectie is toegevoegd. Daarin zouden gebruikers promotiecodes kunnen verzilveren en speciale aanbiedingen of gratis items kunnen vinden. Deze beloningen zijn waarschijnlijk gerelateerd aan de verdiende Play Points. Google heeft zelf nog niets bekendgemaakt over de Play Points. Wanneer het beloningssysteem actief wordt, is nog niet bekend.

Play Points

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-09-2018 • 09:02

118

Reacties (118)

118
116
39
0
0
22
Wijzig sortering
Dit lijkt me in combinatie met Google Rewards een uitstekend systeem :)
Alleen rewards, en hun enquite app is wel een lachertje. Heb al 1-2 jaar niks ontvangen om een enquite te doen.

Andere krijgen het om de maand/week heel raar.
Af en toe openen (minstens 2x per week) zodat deze weer actief draait. App kan namelijk wel eens door Android gesloten worden ivm besparing. Als je een dagje op stap gaat kan je er soms wel eens 2 per dag krijgen.
2 per dag. Nou dan loop je binnen hoor :P
Best wel. Tot nu toe 177 enquêtes gehad en het bedrag staat nu op €38,99.
hoelang bleef dat geld ook alweer geldig?
Bij mij schijnbaar oneindig, mijn vrouw was laatst alles inneens kwijt?!
Geldigheid staat er gewoon bij in je play store account. Mijn huidige tegoed verloopt 03-08-2019.
Google heeft in de voorwaarden staan dat het bedrag wat je met rewards ontvangt een jaar geldig is.
Na een aanvulling van een nieuwe enquêtes wordt deze periode telkens weer gereset. Als je geen enquêtes meer invul moet je dit binnen een jaar doen, dacht ik.
een jaar. Ik doe al vanaf oktober 2014 mee. 343 enquêtes en al €66,07 verdiend. Deze week al 4 enquêtes gehad.
Uit interesse, hoeveel tijd kost 1 enquête? (beetje gemiddeld)
Afhankelijk van de vraag. Meestal tussen de 3 en 5 seconden.
Ik vind het best wat geld voor af en toe een kleine vraag.

Ik doe mee sinds september 2014, 79.99 verdiend totaal.
Met dat geld koop ik weer apps en doe in-game aankopen.

Tip:
het levert soms wel een hele euro op, als je gevraagd wordt om een review te maken van een hotel. Je krijgt de vraag soms al, als je maar een half uur bij het hotel in de buurt bent geweest.
Loop even een dag in Oostenrijk rond, en je bent er 7 rijker! ;)
Stroombesparing van Android zelf maar vooral die van Samsung kan riet in het eten gooien. Heb de rewards app overal uitgezonderd (3 plekken op mijn S7 Edge) en dat werkt prima nu. Verder na een telefoon update een tijd geen enquêtes meer gehad behalve voor Youtube (in het Engels) toen mijn telefoon-taal en mijn account-taal op Engels gezet en weer terug en 10 minuten later kwamen ze weer binnen. Sta nu op 214 enquêtes totaal over de 50 euro.
Google stuurt die enquetes op basis van een aantal gegevens.
Welke apps je geinstalleerd hebt, waar je komt (gps), hoevaak je de opinion app opent en de belangrijkste hoe eerlijk je antwoorden zijn! Vooral dat laatste kan ervoor zorgen dat je weinig tot geen enquetes meer krijgt. Af en toe herhalen ze wel eens een vraag om te kijken of je nog steeds hetzelfde antwoord geeft.

Maargoed, dit lijkt me een prima plan! Op de een of andere manier lijkt iedereen te verwachten dat apps op je smartphone gratis moeten zijn, misschien kan dit helpen om duidelijk te maken dat het normaal is dat een app geld kost.

[Reactie gewijzigd door Axewi op 23 juli 2024 12:41]

Kan het zijn omdat ik GAPPS gebruik in combinatie met Custom ROM?
Zolang je de GAPPS geinstalleerd hebt en gewoon de normale dingen als locatie etc aan hebt staan zou het niet uit moeten maken. Tenminste, ik had destijds ook vaak genoeg een custom rom en root.

Heb je geen dingen als het Xposed geinstalleerd?
Ik had altijd mijn locatie uitstaan, toen kreeg ik ook bijna geen enquêtes. Wanneer ik mijn locatie aanzet, vooral in winkelstraten krijg ik vaker een enquête van Google rewards.
Hmm, vreemd. Als ik in min historie terg kijk, zit er nooit meer dan 3 dagen tussen verschillende enquêtes in bij mij. Vaak korter, en soms krijg ik er wel 3 op één dag.

De meeste gaan over een bezoekje aan de AH, waar ik vrij regelmatig kom omdat ik daar langs kom op weg van werk naar huis, en dan vaak even snel nog een boodschap doe.

Heb je toevallig locatievoorziening standaard uit staan? Want dan kan ik me wel voorstellen dat je er een stuk minder krijgt, omdat de meeste van mijn enquêtes dus daarop gebaseerd zijn.
Open je de app wel om de zoveel dagen. Anders denkt de app dat je niet actief bent en sturen ze je niks.
Om de dag ofzo, zit op 7,50 en ben vorige maand begonnen.
Gaan vooral over de winkela waar ik kom, en dat zijn er aardig wat hier in de buurt en aangezien ik bijna altijd de boodschappen doe.

[Reactie gewijzigd door Finger op 23 juli 2024 12:41]

Jep zelftse hier. Heb de app inmiddels zo een 4 jaar en krijg meestal 2 enquête per jaar. 1 rond de zomer of ik op vakantie ga, en 1 of ik op vakantie ben geweest.

Waarschijnlijk gebruik ik te weinig diensten dat ze op basis daarvan enquêtes kunnen sturen
Dat heb ik ook een tijd gehad. Sinds een half jaar ofzo krijg ik ze weer, en moet zeggen toch minstens 2x per week, soms wel dagelijks (nu kom ik ook vaak in supermarkten waar google in geinteresseerd blijkt te zijn). In totaal €42,64 opgehaald in 160 enquetes.
Ik krijg het bijna dagelijks, komt z'n 3€ per maand zeker 🤔

Ik heb wel mijn locatie gegevens aan... En ik merk dat als ik naar een bepaalde winkel ben gegaan, dat ik de dag daarna of max 2 dagen erna een enquête krijgt

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 23 juli 2024 12:41]

Zodra je bullshit invoert (plekken waar je niet geweest bent, inconsistente antwoorden) word je niet meer gevraagd voor nieuwe enquetes... ze hebben dan niets aan je.
Bedoel het niet lullig ;), maar je moet wel buiten komen en in de buurt van winkels etc.
Merk bij mezelf namelijk dat als ik niet bij winkels kom oid, dat ik ook geen enquêtes krijg.
Ben sinds begin 2015 begonnen en ondertussen 87 euro verder en 377 enquêtes gehad.

Moet wel zeggen dat ik ook dat geld gebruik om dingen in de store te kopen. Wat ik anders nooit zou doen. Noem het ook wel mijn ziel verkopen.
Nja ik kom er wel. maar toch krijg ze nooit. Heel vaag ik heb gapps opnieuw geinstalleerd en alle intellingen aangepast. Kijken of ik nu het wel krijg.

Kijk dat is eens prima, ik heb total 1.03,- verdient. Dus moet nog genoeg sparen.
Je kan je profiel tegenwoordig aanpassen (leeftijd/postcode). Leverde mij meer enquêtes op.
Dit inderdaad. Beloond worden met beloningen. Nog nooit een cent uit gegeven vanwege Google Rewards
Het lijkt een achievement systeem van gaming......
Ipv " gratis shit" weggeven zie ik liever de prijzen omlaag gaan als ze het toch kunnen missen.
In de tussen tijd worden langzaam aan alle prijzen omhoog gegooid zonder dat je het door heb omdat je toch "gratis" dingen kan krijgen en die moeten betaald worden.
Vervolgens zegt men na een paar jaar " het is toch geen geslaagd plan geweest" en gaan ze het scrappen.
Echter de verhoging zullen nooit terug gedraaid worden.

Je kookt een kikker door geleidelijk de temp omhoog te draaien.
Met andere woorden, ze geven op een verkapte manier een paar procent korting en iedereen die een spaardrang heeft gaat zo meer geld uitgeven in de play store. Ik vind het altijd byzonder om te zien hoe makkelijk mensen vallen voor dit soort dingen. Net als zegeltjes kopen om een niets zeggende korting te krijgen in de supermarkt.
Net als zegeltjes kopen om een niets zeggende korting te krijgen in de supermarkt.
Het is gewoon een verkapte manier van sparen. Maar wel met meer rente dan bij de bank. ( dat is ook niet zo moeilijk natuurlijk }> )
Exact, je kan je geld gewoon terugkrijgen dus het is niet echt te vergelijken. Maar ja je gaat er wel sneller voor terug naar die ene supermarkt dus het werkt wel.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 12:41]

Euh die koop zegels zijn zo gek nog niet. Je levert ze namelijk weer in voor cash. Bijv bij de Jumbo koop je voor 25 euro aan zegels (spaarboekje vol) dan krijg je daar 26 euro voor. Dat is dus een veel beter rendement dan dat je krijgt op bijv. je spaarrekening.
Ja dat is leuk als je de moeite wilt nemen om al die zegeltjes in te gaan plakken, maar voor die paar euro die je er per week mee kan verdienen kan ik mijn tijd wel beter besteden.
misschien hebben mensen niet zoveel geld als jij? Maar die mensen met veel geld gaan dan ook niet nar de Jumbo/Aldi/Lidle die gaan naar de premium ketens waar dit soort dingen niet gedaan worden.

Sommige mensen vinden het wel de moeite waard die met een kleinere inkomen, etc.
Ik heb uit een interessante doelgroepstudie bij economie wel eens gezien dat juist de middenmoot naar de Albert Heijn gaat, en de onder- en bovenkant van de markt vaak naar de prijsvechters zoals Lidl en Aldi gaan. Dit was wel vóór/tijdens de supermarktoorlog.
Eigenlijk wel logisch, de "meute" volgt elkaar. De bovenkant is de bovenkant geworden omdat ze slim nadenken en rekenen, de onderkant moet wel, want budget.

Desondanks zeker interessant :Y
Even een correctie: Jumbo heeft gewoon alle A merken. Ik zou het niet willen vergelijken met Aldi waar ze bijvoorbeeld geen Nutella pasta verkopen.
Albert heijn heeft ook spaarboekjes. Volgens mij zijn ze er zelfs mee begonnen. Je spaart daar voor 49 euro een boekje vol en krijgt er 52 euro voor terug. Dat is een rendement van 6,12%. Als je er van houd levert het geld op. Het zorgt wel echt voor vendor lock in. Ik begin er niet aan omdat ik het niet leuk vind en bang ben dat ik te veel zegeltjes kwijt zou raken. Dat resulteerd uiteindelijk in een negatief rendement.
Nou het is dus ook niet eens een paar euro per week verdienen. Om 1 euro te kunnen verdienen zul je dus eerst 250 euro aan boodschappen moeten doen. Echt niet de moeite waard, zeker niet omdat het papieren zegeltjes zijn die je in een boekje moet plakken.
Nou ik ken genoeg mensen die dat doen, kost helemaal niet zoveel moeite als je het eenmaal gewend bent, en als je 1x per jaar je spaarkaarten inlevert heb je ineens een leuk bedrag om wat van te gaan doen.

Prima dat je die moeite niet wil nemen, maar er zijn veel mensen die dat wel fijn vinden.
Schijnt dat de zegels van de AH inderdaad beter sparen dan de banken op het moment. Tegenwoordig is het nog maar een schamele 0,50% rente.

Ik spaar die zegeltjes niet, mij te analoog. Telegram en de Bitcoin, Litecoin en Ethereum bot daarentegen doen hun werk dagelijks goed met 1,4% per dag. ;)
0,03% zelfs op de bank hoor ;).

AH / Jumbo zegels hebben een vrij goed rendement ^_^
Belg zijnde, vind ik die koopzegels toch ook wel iets raar.
Hier spaar ik bij de supermarkten gewoon punten, zonder dat ik er voor moet bijbetalen, waar 1 punt = 1 eurocent, en je per 500 punten kunt inwisselen voor aankoopcheques van 5 euro. Die Google Play Points lijken ook veel meer daar op dan op die koopzegels.
Koop je echter bij een goedkopere winkel of bij meerdere winkels alleen de daar goedkopere producten is je rendement veel groter.
Je betaalt het echt zelf als je blindelings bij 1 winkel shopt.
Daar zeg je iets he,

zou je als persoon dit kunnen doen om zo sneller een groei te zien in je spaar geld?
Je hebt het in het 25/26 voorbeeld over een een "rente" van 4%.

Stel je kan €2.000,- aan die spaar kaarten kopen, dan heb je een "winst" van €80,-!

Even voor de grap, stel je kan door langs meerdere vestigingen te gaan voor €60.000,- aan koopzegels kopen, dan heb je €2.400,- aan "winst" :o

Vanuit gaande dat je gemiddeld per zegel ong. 6 seconden nodig hebt om hem te plakken en er 250 zegels in een spaarkaart gaan, ben je (60.000 / 25 = 2.400 x 250 = 600.000 x 6 = 3.600.000 / 3600 = 1.000 uren verdeeld over 3 uren per dag ) iets meer dan 333 dagen bezig!

En dat voor 4% rente! :+


Bron aantal zegels per kaart spaarkaarten: https://www.klantacties.nl/koopzegels-sparen
Waarom 6 seconden? De zegel moet van een stickervel af en dan weer geplakt worden. Deze 6 seconden is een gok.

[Reactie gewijzigd door odiw op 23 juli 2024 12:41]

Leuk rekenvoorbeeld.

Helaas werkt het niet zo. Je kan alleen een koopzegel kopen over iedere euro die je uitgeeft. Als je 50 euro boodschappen hebt bij albert heijn, dan mag je voor 5 euro 50 koopzegels er bij kopen. Het rendement kun je dus alleen behalen over 10 procent van je boodschappen uitgaven.

Daarnaast denk ik dat je wel sneller zegels kan plakken. Het zijn namelijk zogehete likzegels op een rol. Je kan dus binnen een seconde 5 zegels afscheuren er een lik aan geven en ze op plakken. Ik denk heimelijk dat ze deze likzegels om 2 redenen in stand houden en niet overgaan op een spaarpas: 1. Mensen raken ze kwijt (winst voor de supermarktketen). 2. Er zijn hele volksstammen verslaafd aan het likken van de koopzegels en het afschaffen zou maatschappij ontwrichtend werken.
Oh, ik dacht de begrijpen dat je die zegel los kon kopen voor €25,-. Dan maakt het hele rekenvoorbeeld niets meer uit :+
Dat zegeltjes ding is gewoon sparen; je geeft 10 cent per euro meer uit en daarmee kun je dan later weer boodschappen doen. Ik doe er niet aan mee, maar niks mis mee toch?

Met de meeste rewards programma's van plekken waar ik toch al geld uitgeef doe ik gewoon wel mee (Airmiles, KLM Flying Blue, T-mobile punten etc). Ik ga er denk ik weinig tot geen geld extra door uitgeven, maar het zorgt wel voor wat loyaliteit (ik kijk toch wel graag of ik met KLM naar mijn bestemming kan vliegen of dat ik reward miles kan krijgen bij een KLM partner).

Ik geef niet zo veel geld uit in de PlayStore maar ik zal mij wel aanmelden. Elke paar cent in rewards is weer mooi meegenomen toch?
Het is wel een verkapte manier op korting voor mensen die veel uitgeven, maar heel omslachtig (iig de AH-zegeltjes):
Je kan 10 cent meer betalen voor elke euro, en dat kan je altijd terug ruilen voor 10 cent per zegeltje. Echter, als je iets van 500 zegeltjes hebt, kan je ze allemaal terugruilen voor 52 euro - je zegeltjes zijn 10.2 cent waard ipv 10 cent.
Natuurlijk kan je dit ook andersom redeneren, dat jouw zegeltjes korting geven op je boodschappen (er van uitgaande dat je de zegeltjes gebruikt om boodschappen te betalen), zolang je er genoeg hebt.
Probleem is je betaald er gewoon voor, je krijgt dus eigenlijk niets terug.
Ik heb liever gewoon meteen 3 of 5% korting.

Maar goed sommige mensen vinden het leuk voor de gek gehouden te wordne met die spaarsystemen waar je zelf voor betaald.
Het is geen sparen en het levert niks op het is klantbinding omdat de winkels standaard duurder zijn. Je koopt zegeltjes je krijgt een boekje en daardoor voel je je genoodzaakt terug te gaan naar de duurdere winkel je heb immers al geïnvesteerd in een doel.
als het einde in zicht komt heb je nog 5 zegels nodig je doet boodschappen en je krijgt er 10 je houd dus fein 5 zegels over. nieuw boekje maar weer en je blijft WEER terug komen.
Klanten worden al decennia zo genept en blijven er instinken en daarom lopen duurdere concerns nog altijd.
Ga eens elders shoppen en prijzen vergelijken pas dan ben je echt goedkoop uit. zolang je jezelf blijft binden aan al dit soort acties bedonder je jezelf en geef je jezelf het gevoel dat je goed en zuinig bezig ben terwijl je een dief ben van je eigen portemonnee.
De goedkopere winkels doen hier niet aan mee omdat het geld kost en ze toch wel lopen.
Ik shop bij de vomar de lidl de jumbo de dirk en picnic en ga naar wat toko's.
een deel laat ik brengen wat daar te duur is haal ik elders en ga op de koopjes af.
Gemiddeld betaal ik rond de 145 euro per maand voor eten en drinken voor mij alleen en een paar euro voor benzine.

hier geld dus hetzelfde je koopt apps vor 99 cent je krijgt punten maar je heb net niet genoeg punten voor nieuwe apps dus koop je nog meer apps. Je bedonderd jezelf want vaak heb je het niet echt nodig of zijn er gratis alternatieven.
Dit is een prima voorbeeld hoe manipuleerbaar mensen zijn en dat velen echt niet verder kijken dan hun neus lang is.
Dit is een prima voorbeeld hoe manipuleerbaar mensen zijn en dat velen echt niet verder kijken dan hun neus lang is.

Maarja laten we eerlijk zijn zolang 95% van nederland te veel betaald kan ik nog goedkoop leven. gaat iedereen zo efficiënt doen als dat ik doe gaat het leven voor mij al snel heel er duur worden omdat overal dan gewoon 20% gegooid word minder omzet en winst is immers geen optie voor de multinationals.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2024 12:41]

Zegeltjes kopen in een supermarkt voor korting? Die actie ken ik niet.
Ik veronderstel dat je Belg bent?
Elke keer dat win in NL op vakantie gaan is dat een standaardzin in de supermarkt.
"Wenst u koopzegels?"
Ik versta het na al die jaren nog niet...
Voor elke 1 euro dit je spendeert mag je 1 koopzegel t.w.v. 0,10 cent kopen. Met 490 zegels heb je een boekje vol, dit dus ten waarde van 49 euro. Lever je deze vervolgens in bij de AH dan krijgt je er 52 euro voor terug. Dit is een rentepercentrage van 6 procent! Waar krijg je dat tegenwoordig nog...? Dus zo gek nog niet..

Wij hebben ongeveer elke 2 maand een boekje vol.. Dus 6 per jaar.. 6x 52 = 312 euro.. altijd leuk beetje extra zakgeld voor de vakantie.

http://alweereennieuwemoe...heid-eigenlijk-heel-slim/

[Reactie gewijzigd door damster_mark op 23 juli 2024 12:41]

312 - de 294 euro die je zelf hebt ingelegd (49 x 6) = 18 euro winst per jaar. |:(
Ja.. prima toch? Beter dan sparen op de bank.... Daar krijg ik helemaal niets.
Zo te lezen ben je de ideale klant voor de Albert Heijn. Die 18 euro glinsteren in je ogen terwijl je ondertussen een veelvoud van dat bedrag kwijt bent omdat je aan het shoppen bent bij de duurste supermarkt in de omgeving.
Dat is allang niet meer zo. Ik ben vaak genoeg voor dezelfde producten minder kwijt bij de AH dan bij de ALDI of de LIDL... En als ik al die cheap producten bij verschillende winkels ga kopen ben ik meer kwijt aan de benzine om er te komen dan dat ik bespaar op de boodschappen.

Moet je natuurlijk niet alleen A-merk kopen. Maar die prijzen zijn bij verschillende supermarkten ook nagenoeg gelijk.
Noem eens 10 voorbeeld! En dat je benzine nodig hebt voor je boodschappen is voor de meeste een keuze. (uitzonderingen daar gelaten als de dichtstbijzijnde supermarkt op 15 kilometer zit)
Dat is niet per definitie zo. Dat ligt volledig aan je aankoopgedrag. Kijk voor de gein is met de sjoprz app. Het kan verrassend uitpakken. (de app is even wennen en de productvergelijking gaat niet altijd 100% goed, maar het geeft wel een indicatie)
Je chargeert nogal. Veel koopzegels bieden je 50-100% rendement: je koopt de zegels voor 10ct ofzo en krijgt daar als je het boekje vol hebt bijvoorbeeld het dubbele voor terug. Maar ja, als je een beetje online zoekt kun je ook wel korting krijgen en je moet maar net datgene wat de supermarkt voor de boekjes teruggeeft willen hebben. Ik koop dus ook geen zegels :)
Huh? Over welke zegels heb jij het? Op de koopzegels van de AH, waar het in deze thread over ging, zit een vast bedrag. Daar krijg je niet bij de ene winkel meer voor dan bij de ander.
OK, die 100% rendement blijkt niet te kloppen (dat hoorde ik afgelopen weekend op een verjaardag), maar 50% kan wel degelijk:
https://www.plus.nl/info-pluspunten
Wist je dat PLUSpunten het meest winstgevende spaarsysteem van Nederland is? Iedere euro die je spaart is maar liefst 1,50 euro waard. Dat is een rendement van maar liefst 50 procent! Dat doet geen andere supermarkt ons na!

Hoe werkt het?
Bij elke euro aan boodschappen* koop je voor 2 cent een PLUSpunt
Met 200 PLUSpunten is je spaarkaart vol (kosten 4 euro)
Lever je volle spaarkaart in en ontvang 6 euro contant
Zo heb je supersnel 2 euro verdiend!
Hm...

Plus is volgens Kassa vrijwel even duur als Albert Heijn en het spaarzegel programma is dus per 200,- ipv per 490,-.én met een hoger 'rendement'. Winst op alle fronten dus.

Als er nou nog een Plus bij ons in de buurt zat :+
Je vergeet dat je eerst 200,- aan boodschappen moet doen, weet helaas niet hoe duur plus is in vergelijking met andere supermarkten (want ik heb er geen op loop afstand), maar dat kan ook die winst drukken.

Als de gemiddelde prijs per product 2 cent duurder is dan moet je al 4 euro meer investeren en heb je een verlies van 2 euro.
(Reis/parkeerkosten zijn ook extra kostenposten als je ervoor omrijd)

Persoonlijk kies ik voor de winkel op loop afstand, was helaas de AH, maar sinds ruim een jaar is er ook een Hoogvliet (er is ook een of andere Tanger markt gekomen maar daar moet ik nog naar binnen gaan om te zien hoe zij zijn.)

Ieder supermarkt heeft hun eigen boodschappenlijstje om aan te toen de goedkoopste te zijn, al kan een prijsgarantie interessant zijn als je daar echt moeite voor wil doen.
Ik vergeet helemaal niks. De discussie ging over het rendement op de zegels en dat dat heel laag, doch hoger zou zijn dan een spaarrekening. Ik leg enkel uit dat Plus een beter renderend koopzegelprogramma heeft, als het je daar om te doen is. Dat het rendabeler is om gewoon naar de goedkoopste te gaan (zal in de praktijk als je niet A-merkgeil bent wel Aldi/Lidl zijn), staat buiten kijf. Parkeerkosten erin betrekken is flauw, want dat kun je bij je dagelijkse super ook hebben.

Ik shop bij de Jumbo omdat ik een hekel heb aan boodschappen doen en geen uren van m'n leven in de rij wil staan. Heel andere overweging misschien, maar hij zit ook nog eens het dichtst bij. Ik doe boodschappen met de auto, gewoon als ik uit werk kom, dus ik maak er eigenlijk geen kilometers voor, want ze liggen op de route :) Als ik dan weer een keer bij Aldi of AH ben en 10 mensen voor me heb die allemaal een boodschappenkar vol hebben, weet ik weer hoe het ook kan :X

Mijn ouders haalden de boodschappen vroeger bij allerlei verschillende supermarkten omdat product X daar en daar een paar cent goedkoper was. Ik snapte al nooit waarom ze dat deden, want spaaracties kun je dan al helemaal vergeten en je bent er vooral heel druk mee, moet met de auto steeds kleine stukjes rijden om naar de volgende te gaan, etc... Niet praktisch...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 12:41]

Ja, maar dan moet je niet doen alsof je €312 extra zakgeld hebt, want €294 daarvan was gewoon wat je zelf eerst aan zegels betaald hebt. Je hebt dus €18 extra zakgeld.
of gewoon 6 x 3 euro ;)
Je kunt het ook op de bank zetten voor 0.1% rente inderdaad, bij de Appie krijg je er toch een fijne 6% voor
6% op een bedrag van 1/10e van je kassabon. Wat dus feitelijk betekent dat je 0,6% korting zou krijgen op je aankoop. In dat geval kun je beter een andere supermarkt kiezen waar de prijzen gemiddeld meerdere procenten lager liggen dan bij de AH.
Je hebt gelijk, maar het gaat eerder over het verschil tussen al klant zijn bij AH, en al klant zijn bij AH en tegelijk zegeltjes sparen.
Ja Maar hij heeft het toch niet over de winst?.

Hij gebruikt de spaarzegels van de AH als spaarpotje voor de vakantie. Dus de 312 euro is in zijn geval extra om uit te geven voor de vakantie. Daarbij heeft hij 18 euro rendement op het sparen.

Voor veel mensen zijn dit soort manieren enorm goede spaarmethoden. Net zoals een grote pot waar je steeds kleingeld in stopt die je in de avond uit je broek haalt.

Mensen doen het niet perse om de winst maar je kan wel negatief doen over maar 18 euro winst per jaar. Het is wel tegen een rente van 6% dat vind je nergens anders.
Op deze manier werken wij thuis inderdaad ook, maar dan met de Jumbo zegels. De spaarboekjes gaan vol in een la, en de dag voor de vakantie worden de boekjes die we over een jaar verzameld hebben ingeleverd. En dat geeft toch een erg leuk zakcentje extra voor in de vakantie.

Met een gezin van 4 kom je toch al makkelijk aan €75 per week aan Jumbo boodschappen, dus zeg maat voor €7,50 aan zegeltjes. Dat bedrag mis ik niet per week, maar die €400 die de boekjes opleveren is wel een leuke extra voor op vakantie.

En inderdaad, die spaarboekjes zijn momenteel een betere manier om wat rendement op je geld te krijgen dan het op een spaarrekening te plaatsen :).
Als je elke zegel moet kopen voor 10 cent dan heb je eigenlijk dus maar 6 x 3 = 18 euro als beetje extra voor de vakantie en niet 312 euro.
Uiteraard.. logisch.. echter vinden wij dit een fijne manier van sparen...
Als je elke zegel moet kopen voor 10 cent dan heb je eigenlijk dus maar 6 x 3 = 18 euro als beetje extra voor de vakantie en niet 312 euro.
Klopt, maar zolang je de kaart niet inlevert, heb je niets, en staat het 'vast'
Ik breng/bracht ook één keer per jaar de kaarten terug, al zijn er dat dit jaar minder dan voorheen, want Lidl is erbij gekomen.

Wij hielden de kaarten vast tot begin november, en daar werden de feestdagen van betaald.
Elke week een paar euro in een spaarpotje gooien kan ook, maar in praktijk 'verdwijnt' dat sneller dan de drempel kaarten inleveren.
Dat bindt jou dan lekker aan de Albert Heijn (want het boekje moet toch vol)

Bovendien vind ik het maar bezigheidstherapie.
Wij zijn ook behoorlijk gebonden aan de AH... hebben een dochter met gluten-intolerantie en eentje met lactose--intolerantie. AH heeft hierin het grootste aanbood. Maar goed.. genoeg over de zegels :)
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Als je het goed bijhoudt dan is het idd 6% rendement. Dat is vrij goed, en al helemaal als je je bedenkt dat dat (in jouw geval) 6% per twee maanden is, wat dus 36% op jaarbasis is (je kan geen compound interest rekenen omdat je je inleg elke keer terugkrijgt).

Helaas is het moeilijk schaalbaar (je kan niet ineens €100.000 erin stoppen), je moet bij de AH blijven kopen ipv bij een goedkopere Lidl of Aldi, en de AH verdient natuurlijk het meeste geld aan alle zegeltjes die verloren raken in keukenlades. Hetzelfde geld voor waardebonnen en cadeaubonnen. Een briljant business model als je het mij vraagt.

Voor mensen die netjes en secuur zijn is het dus een goede investering. Mijzelf kennende ben ik er echter zeker van dat ikzelf hier alleen maar verlies op zou pakken.. :'(
En hoeveel tijd ben je kwijt om die 11.760 zegels in de boekjes te plakken? Ik mag hopen niet veel langer dan een uur want anders wordt het wel een heel matig uurloon met die €18 winst.
En hoeveel tijd ben je kwijt om die 11.760 zegels in de boekjes te plakken? Ik mag hopen niet veel langer dan een uur want anders wordt het wel een heel matig uurloon met die €18 winst.
Dat is nu écht de reactie van een tweaker ..... het is zwart, of wit ....
Je krijgt die zegels bij het afrekenen, komt thuis en plakt ze op de kaart
Dat is een routine ...
Je gaat niet al die zegels op de dag vóór het inleveren plakken ....

* FreshMaker kan zich echter wel de DE puntenacties herinneren, waar we bij oma gezellig puntjes bijelkaar aan het zoeken waren, om per 1000 te bevestigen voor dat nieuwe koffieapparaat
Dus 6 per jaar.. 6x 52 = 312 euro
Volgens mij is het 6x €3, dus amper 2 tientjes. ;)

De 'winst' is imo eerder 0,6% dan 6%. Omdat je per €1 aan boodschappen maar €0,10 aan koopzegels kunt kopen. ;)
Natuurlijk super als je er toch je boodschappen doet, maar rijk ga je er niet van worden. :P
Grappig, ik heb hier dus ook eens naar gekeken omdat we heel lang naar de Albert Heijn gingen (ex-vakkenvuller van de AH, dus dan klopt je blauwe hartje net wat harder, en je kent de winkel goed), maar we de Lidl een fijnere winkel vonden worden. Gekeken naar de koopzegels, want inderdaad, een goed rendement, makkelijk verdiend, maar die paar extra euros geef je al gauw uit omdat voor onze producten de Lidl die paar euros dubbel en dwars goedkoper was. Daarnaast word je in de Albert Heijn op elke hoek uitgedaagd om eens A-merkproducten te proberen om je toch van je standaard basisproduct af te krijgen.

Ik klaag niet over het feit dat ze dat doen hoor, maar geef alleen aan dat die koopzegels meer zijn om jou daar te laten komen en elke week toch net wat meer meeneemt of net wat duurders dan je eigenlijk wilde, dan dat jij echt winst of je zegeltjes gaat maken.
Ja en het duurt even voordat jij je boekje vol hebt. In die tijd kan de ah lekker van jou centen genieten en er rente van trekken of iets anders mee doen.

Sommige mensen gaan dan naar de AH omdat ze daar koopzegels kopen. Je kan ook gewoon kiezen om naar lidl, aldi of andere goedkope super te gaan. Daar zijn de boodschappen vaak stukken goedkoper en bespaar je per jaar meer dan 312 euro.
ondertussen heb je bij de ah al 15% teveel betaald. een negatief rendement van 9% dus :)
Jij krijgt dus van de AH na het uitgeven van 490 euro 3 euro "gratis". Dat is een korting van ongelofelijke 0,6% (nadat je wel eerst je geld bij AH geparkeerd hebt). Je zou bij de Aldi kunnen kopen en zou direct 10-40% kunnen besparen.

De vergelijking met rente op de bank is onzinnig, zolang je niet zonder boodschappen zegels kunt kopen. Maar goed, als jij je er beter bij voelt.

Edit: ik lees net boven je andere reacties, schijnbaar ben je sowieso aan de AH gebonden en vind je het gewoon een leuke manier om te sparen. Dan kan het natuurlijk een prima actie zijn, ook al is het rendement zwak of negatief.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 23 juli 2024 12:41]

Nee, ik ben geen Belg. Spaar wel de koopzegels (heeft alleen zin bij winkels waar je vaak komt). Aangezien beide supermarkten zo'n spaarsysteem hebben, heeft het geen invloed op waar ik iets koop. Rendement is niet verkeerd.
Dat is old skool. Vroeger bij de melkboer of de srv wagen denk ik

[Reactie gewijzigd door TWyk op 23 juli 2024 12:41]

Vermoed dat hij doelt op de koopzegels van Albert Heijn
En de Plus, volgensmij ook bij Émte...
Jumbo ook. Toch wel 0,10 euro gratis per 2,50 euro aan koopzegels (en minimaal 25 euro aan boodschappen)!
Maar de koopzegels van AH en Jumbo geven geen korting.
Je spaart een boekje vol en krijgt meer geld dan dat je erin gestopt hebt.
Je kan bij de Appie zegels kopen:

"Voor iedere euro boodschappen kunt u bij de kassa een zegel kopen ter waarde van 10 eurocent (na aftrek van 35%-kortingsstickers en de Bonuskorting). Bij inlevering van een vol zegelboekje (490 zegels) ontvangt u 52 euro contant. De premie op een vol boekje bedraagt dus 3 euro."

Dan heb je dus een rente van ongeveer 6%. Dat is meer dan ik bij de bank kan krijgen. Het zet alleen geen zoden aan de dijk. Dan kan je beter naar een goedkopere supermarkt gaan.

[Reactie gewijzigd door Orac op 23 juli 2024 12:41]

Daarnaast kost het verwerken van deze zegels meer tijd dan het geld op de bank laten staan. Het is redelijk wat werk voor die rente van 6%.
En als je zelf slim bent koop je bij een goedkopere supermarkt lidl, aldi, daar kun je vele halen wat je ook bij de ah haalt alleen voordeliger. Dan bespaar je jaarlijks meer dan zegeltjes plakken.
En hoeveel bespaar je door niet bij de AH boodschappen te doen? de AH is immers gewoon een dure winkel.
Op 490 euro boodschappen krijg je 3 euro korting. Het is een korting, van 0.6%, geen rente van 6%.
Dit systeem wordt niet veel toegepast, maar nog wel bij enkele bedrijven. De Plus is daar een goed voorbeeld van. Veel klanten hebben het vgm niet in de gaten omdat het vaak over een paar cent gaat, maar betalen wel voor de koopzegels. Hoe het dan uiteindelijk zit met de korting en of dat die dus totaal waardeloos is of dat je er echt iets aan hebt weet ik niet. Maar het systeem is er nog wel degelijk.
Ik denk dat je doelt op de AH Koopzegels? Volgens mij is dat meer een spaaractie waar je gewoon voor betaald. Echt korting krijgen doe je daar natuurlijk niet mee.
Plus in dit geval, en daar krijg je voor 4 euro aan zegels een korting van 6 euro, je krijgt dus 2 euro korting.
2 euro korting op een kassabon van 200 euro dat is 1%. Dat is al meer dan de 0,6% van AH en de 0,4% van Jumbo. Nog steeds geen reden voor mij om de moeite te nemen om zegels te kopen en ze in een boekje te plakken.
Klopt, is het ook niet. Ik kan mijn tijd ook wel beter spenderen, maar het is wel een korting, in tegenstelling tot wat Brummetje zei.
Korting is dat ik een brood vandaag voor € 1,50 kan kopen terwijl dit op andere dagen € 2,00 is

Rente is dat ik een bedrijf tijdelijk wat geld geef (de bank of de supermarkt) en uiteindelijk meer geld krijg als ik mijn geld weer terug haal.

Ik zie koopzegels niet als korting maar als rente. Nadeel bij de supermarkt is natuurlijk wel dat het pas goed werkt als ik alle zegeltjes ook weer terug kan geven. Die supermarkten lachen zich een breuk met al dat gratis geld wat ze krijgen omdat er genoeg zegeltjes nooit meer terug ingeleverd worden. Men raakt ze kwijt, boekjes niet vol, enz.
Als je doelt op koopzegels, dan is dat best rendabel hoor. Ik doe het zelf niet, maar ik kan me best voorstellen dat iemand daar wel voor kiest.

Bij de AH moet je voor 490 zegels kopen à 10 cent voor een volle kaart. Daar krijg je dan 3 euro voor.
Je moet daarvoor voor 490 euro aan boodschappen doen.

Uitgaande van 60 euro boodschappen per week red je die 490 euro in 2 maanden.

Je verdient dan dus 3 euro elke 2 maanden. Oké, het is geen vetpot, maar als je dat bij de bank wil krijgen moet je heel veel geld vastzetten op je spaarrekening.

Verder is het geen nietszeggende korting, je krijgt er gewoon cash geld voor.

Je hebt vaak inderdaad ook andere spaaracties bij bijvoorbeeld de AH, maar deze zegels krijg je gratis bij je boodschappen. Bij het verzilveren van die zegels krijg je inderdaad vaak een product (glazen, bestek, pannen, lunchtrommel) voor een gereduceerde prijs.

(oeps, zie dat ik nogal lang over mijn reactie gedaan heb, en nu een beetje spuit 11 ben)

[Reactie gewijzigd door TheFes op 23 juli 2024 12:41]

Ik vind het eerlijk gezegd BS en ben verbaasd dat Nederlanders zich hier massaal aan laten vangen. Je krijgt dus uiteindelijk een korting van €3 op een totaal van €490 aankopen, of dus iets van 0.6% korting. Hier in België krijg je die korting ook gewoon bij veel supermarkten, maar zonder dat je daarvoor spaarpunten moet kopen, je krijgt ze gewoon.
Enige voordeel van het kooppunten systeem is dat je het geld terugkrijgt in cash, terwijl het hier in België dan in de vorm van aankoopcheques is voor dezelfde winkel.
Daar doe ik ook niet aan, wel de gratis zelgels van de poisze. Bij een vol boekje krijg je 2,5euro cash. Gratis geld laat ik niet liggen.
Met andere woorden kan je alles wel nuanceren. Als dit nu gewoon grappige manier is om korting te geven. Ik heb veel liever een punten korting systeem waarbij ik zelf de keuze heb om iets aan te schaffen met de punten (korting) dan steeds nietszeggende acties die niet op mijn wensen gericht zijn.
Volgens mij exact hetzelfde als wat Nintendo aanbied in de estore.

https://my.nintendo.com/?lang=en-US
Hetzelfde als de Microsoft Rewards ook. Prima methode w.m.b. je hoeft er niets extra’s voor uit te geven en je krijgt er iets voor terug. Bij Microsoft kun je bijv. Sparen voor een loterij voor de Xbox one x en een surface pro, maar ook tegoedbonnen die je weer kunt inleveren om iets aan te schaffen. Kan toch weer wat schelen. Je accountgegevens hebben ze toch al, in tegenstelling tot de AH of willekeurig ander detailhandel bedrijf.
Anoniem: 457607 6 september 2018 22:24
Oftewel een mechanisme wat app aankopen stimuleerd, zodat je nog meer tijd op je smartphone besteed. Terwijl tegelijkertijd er een (niet gemeend) streven is om je usage in kaart te brengen. Ze weten eigenlijk niet wat ze willen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.