Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte brengt Aorus M5-gamemuis met positioneerbare gewichten uit

Gigabyte heeft de Aorus M5 aangekondigd, een muis die op gamers is gericht. Gebruikers van de muis kunnen niet alleen het gewicht aanpassen, maar de gewichtjes ook aan weerszijden van de sensor plaatsen om de optimale balans te vinden.

De Aorus M5 is voorzien van een optische sensor, de Pixart 3389, met een gevoeligheid van 16.000 dpi, waarbij de gevoeligheid vrij precies tussen de 50 en 16.000 dpi kan worden ingesteld, met stapjes van 50 dpi. Om de sensor heen kunnen vier gewichtjes van 2,5 gram worden geplaatst, met nog eens plaats voor een vijfde gewichtje daaronder. Hiermee kan het gewicht worden aangepast van 118 gram tot 130,5 gram.

Gigabyte's Aorus M5-muis beschikt over rgb-verlichting die kan worden gesynchroniseerd met andere Aorus Rgb Fusion-producten. Ook kunnen er lichteffecten worden ingesteld. De muis is voorzien van Omron-switches, die 50 miljoen kliks zouden moeten meegaan.

De fabrikant heeft de release van de muis aangekondigd, al is niet precies duidelijk of het apparaat per direct beschikbaar is of op een later tijdstip beschikbaar komt. Ook is nog onduidelijk hoeveel de Aorus M5 gaat kosten.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-08-2018 • 14:13

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
12,5g of zo'n 10% van het gewicht, maakt dat nu echt veel uit? Zelf heb ik ook gewichtjes in mijn muis en vind het wel prettig, echter klinkt dit als heel weinig. Zelfde geldt voor de positionering, maakt dat nu echt voldoende uit?
De beste muizen hebben juist niet van die poespas. Heel veel pro gamers prefereren een zo’n licht mogelijke muis, hoe lichter de muis hoe meer je hem eigenlijk niet voelt en een extensie van je hand wordt.

Het grappige is van deze hele ‘balance’ constructie is dat het mechanisme e.d. zelf al een heel extra gewicht aan de muis hangt.

Er zijn nadelen van een hele lichte muis, maar dit is te compenseren met lagere sensitivity e.d.

Wat maakt een muis ècht goed? Geen poespas:

- Specifieke Omron switches, niet te veel actuation force. Leuk die 20/50 million click switches, maar vaak zo stug als wat.
- Goede sensor, 3366, gecentreerd in het midden.
- Coating, alhoewel persoonlijk.
- Kleine ronde afgewerkte glides (Zoals hyperglides ze fabriceerd)
- <80g alhoewel persoonlijk, zware lompe muizen zijn echt onzin, en dit is irrelevant aan de grootte of vorm.
- Mits kabel, zo dun en flexibel als mogelijk (Hier valt 95% van de gaming muizen al af) Behalve de nieuwe Draadloze Logitechs :P

Nee echt, gros van de gaming muis fabrikanten snappen het totaal niet, en hun doelgroep is jonge knulletjes die er zelf ook geen idee van hebben. Doe er nog maar lekker RGB licht in en gaan met die banaan! Vergeet de 16.000 dpi performance vooral niet! Mijn muis cursor zit daarmee al van de ene naar de andere kant van het scherm in een schamele centimeter beweging! Supa speed!!!

Mja wat het nut van zo’n balancing systeem in zo’n muis ècht heeft laat ik maar in het midden.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 7 augustus 2018 14:41]

Als je draadloos gaat, maakt de accu je muis toch al onnodig zwaar? Je zou dan denken, als een laag gewicht zo belangrijk is, dat gamers massaal voor bedraad kiezen. Nog even los van hoe snel de muis reageert op je bewegingen, maar ik denk niet dat je dat soort verschillen werkelijk merkt. Dat zit meer tussen de oren :)
Hij refereert specifiek naar de powerplay muizen.
Deze zijn qua gewicht niet echt zwaar juist vanwege dat ze maar een kleine accu hebben, omdat ze bedoelt zijn voor gebruik icm met constant chargen via het powerplay systeem.

Mijn G703 is bijv iets boven de 100 gram en is draadloos via powerplay.
G502 is ongeveer 170 gram en is bedraad.
G403 is rond een 90 gram en is bedraad.
Razor Deathadder Elite is iets boven de 100 gram en bedraad.

Maar te ligt is ook niet goed.
Dat werkt averechts op je gewrichten, omdat je dan constant spontane stops moet maken zonder extra gewicht en frictie welke hiermee helpen en dus stress op je gewrichten zetten.
De muizen die tegen RSI gemaakt worden zijn dus vaak ook zwaarder om deze reden.

Tevens is de draadloze techniek in deze nieuwe muizen sneller qua latency dan een standaard kabel, maar dit merkt eigenlijk vrijwel niemand dus non issue. :P

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 7 augustus 2018 16:02]

Gedeeltelijk waar, refereerde in principe op de meest optimale muis (in mijn en vele anderen), de beste muis is imho een modden muis :P

Maar even serieus, de beste muis kan je praktisch helaas niet realiseren want je kan geen kwalitatief goede muis designen specifiek voor je eigen hand, met bv. de rubber coating die Razer gebruikt (als voorbeeld)

Daarvoor staat 3D printing e.d. nog een beetje teveel in de kinderschoenen :D
Logitech g900 en g903 hebben vgm dezelfde accu.

g900 is echter niet geschikt voor powerplay.
Kijk eens hoe de G305 weegt met AAA en lithium battery +paar gram voor converter.

Beter dan het gros van de bedrade en draadloze muizen ;-)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 8 augustus 2018 01:55]

Ik heb de Logitech G603. Met een enkele AA batterij zit hij net over de 100g qua gewicht. Ik vind persoonlijk 100g een lekker gewicht, maar de meesten eisen de standaard die momenteel voor de veeleisende muizer rond de 85g ligt.
met mij is het net andersom......wil grote en zware muis en niet die kinderhandjesmuis waar je kramp van krijgt in de handen.
snap ook niet waarom ze zo klein en licht worden?? wij NL zijn groter gebouwd in alles.
licht? echt niet zwaar moet ie zijn en groot/plus hoog {13/15 cm lang 5/6 hoog cm breed 7/8cm en 130/150gr }.

alleen ze bestaan niet...word echt tijd voor custom mouse
Klein does not equal light... Zat grote muizen die niks wegen, en vice versa.

Je haalt nu twee dingen compleet door elkaar.

Wat betreft je vraag, Claw/fingergrip is gewoon beter qua precisie, zie je een doorsnee kleine aziaat al met een grote lompe zware muis fingertippen?

Nope.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 8 augustus 2018 01:59]

Kan je ook een aantal voorbeelden bij naam noemen?
Hoeveelheid actuation force lijkt mij ook zéér persoonlijk, naast de coating dus, en de kabel of draadloos (grotendeels afhankelijk van het gewicht... denk ik... persoonlijk... :P). Dan heb je nog de kleine ronde afgewerkte glides, die ik ook prefereer, maar wat óók weer persoonlijk is.

Dus; hoor graag van je hoe je aan je argumentatie komt ;). Ben oprecht benieuwd :)
De MX 500 de beste die ik ooit gehad heb.
De beste muizen zijn die het beste voldoen aan jou eigen eisen en wensen!

Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Leuk dat pro gamers een zo licht mogelijke muis willen, maar ik ervaar dat juist niet en er zullen er vast meer zijn. Ik heb een hekel aan lichte muizen waarbij je totaal geen gevoel en controle hebt.

Als de handeling goed is van de muis dan kan ik mij voorstellen dat men bepaalde zaken instelbaar wil maken, zoals het gewicht. Niet elk bedrijf wil direct 5 verschillende varianten ontwikkelen om zo iedereen een muis te kunnen aanbieden.

Zelf heb ik nog een Logitech MX518 :P Een van de beste muizen ooit gemaakt naar mijn mening. Al vaker naar andere muizen gekeken, maar ik heb nog geen betere gevonden en zolang de mx518 nog goed werkt komt er ook geen ander. Of er moet een goede draadloze versie komen van de MX518 ;)
Ik heb zelf ook idd een muis met gewichtjes maar merk er geen moer van met of zonder. Misschien dat de shroud spelers onder ons er hun voordeel uit kunnen halen?

Meer marketing lijkt me. Verder wel een mooi muisje!
Deze muizen worden, volgens mij, vooral gebruikt tijdens competities/wedstrijden. Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken gamer niet heel bijzonder denk ik zo.
Er is geen pro-gamer die muizen met gewichten gebruikt bij shooter toernooien ;) Misschien kan je er ééntje vinden als je heel erg goed zoekt, maar dat zou een zeer grote uitzondering zijn.
Ik merk het direct. Ligt ook een beetje aan je ondergrond. Ik heb in mijn muis alle gewichtjes. Op de 1 of andere manier ben ik preciezer met een zwaardere muis tov. een lichte.
Waarschijnlijk extreem weinig en de casual gamer zal het verschil niet gaan merken maar je moet toch blijven "innoveren" en onderscheiden als hardwareproducent. Nu alles inmiddels van RGB is voorzien moeten er nieuwe features bedacht worden om de gamer te lokken want gamers hebben een hoop geld over voor hun hardware. Als je 10 jaar geleden gezegd had dat men nu zonder blikken of blozen een keyboard van 200+ euro koopt of een muis van 100+ euro werd je waarschijnlijk uitgelachen.
Buiten het feit dat dit 10 jaar geleden al gedaan werd, zowel de features als de prijs ;)
Ik werk nog steeds graag met men Logitech G5, voorzien van gewichtjes (ook verdeelbaar) en toen rond de 75eur betaald ervoor...
Ik zou eerder zeggen dat dit voor mensen die last krijgen en door de gewichtjes net even wat minder last kunnen krijgen. Buiten dat, een muis moet je gewoon aan wennen. Natuurlijk moet je een basis kwaliteit hebben, maar als je een goede sensor hebt, zoals Pixart 3310 / 3325 of alles daarboven, en een vorm/shape waarvan je geen last krijgt, is het allemaal een kwestie van wennen.
Heb het ook in mijn G5 zitten, al jaren lang. Totdat ze er opeens uit waren gevallen toen de muis op de grond viel. Heb het verschil niet gemerkt, kwam er pas veel later achter toen ik het 'rekje' vond waar de gewichten inzitten.
Inderdaad. Dit doet mij denken aan het artikel van De Speld van vandaag: Amateurfietser van 94 kilo besteedt duizenden euro’s aan 200 gram lichtere fiets. 'Elke gram telt'

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 7 augustus 2018 15:03]

Logitech had dit gewichtjes systeem al in 2007 (!!) met de G5, dus wat hier nu zo super "vernieuwend of nieuwswaardig" aan is ontgaat me even :

pricewatch: Logitech G5 Laser Mouse
De nieuwswaardigheid is een nieuwe muis, net als bijna elke gamermuis van Logitech hier ook word aangekondigd ook al is het al jaren niet meer vernieuwend...

Tegenover GB's oude muizen is dus wel vernieuwend, en daarom wordt dat (het gewichten systeem) ook vernoemd...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 augustus 2018 14:57]

90% van de nieuwe producten van andere gaming peripheral fabrikanten worden hier ook niet aangekondigd, erg consistent is het allemaal niet. En videokaarten en moederborden (van gigabyte, maar de rest ook) krijgen amper aandacht, ondanks dat dat hun primaire producten zijn. Waarom een 13 in een dozijn muis zonder boeiende features dan wel?
Waarom moet ieder nieuwsartikel gerechtvaardigd worden? Accepteer gewoon dat de redactie een selectie maakt van wat ze denken dat wij interessant vinden. Niet interessant? Sla je het gewoon over.
Ik had daar steevast het maximale aan gewicht in zitten. Ik vind lichte muizen echt niet fijn werken. Ik vraag me alleen af of je echt merkt dat je het zwaartepunt links of rechts of voor of achter hebt liggen. Je hebt het over millimeters. Maar goed, menig top gamer zal beweren dat het duidelijk merkbaar is :P
Ik had voor de zwaardere gewichtjes en achter de medium gewichten zodat met je vingers makkelijker kon besturen t.o.v. de handpalm op een icemat :P

De reden voor die G5 was omdat mijn tweede MX518 kapot was gegaan en niet meer gemaakt werd ;( pricewatch: Logitech MX518 (wat was die MX518 een lekker allround gamemuis in die tijd)

[Reactie gewijzigd door Breezers op 7 augustus 2018 15:19]

Waarom moet alles met de tag "gamer" zo foeilelijk zijn?
Waarom moet alles met de tag "gamer" zo foeilelijk zijn?
Noem je mij nu lelijk O+
Offtopic: Nee, watercoolertjes zijn niet lelijk, zeker nu niet met deze hitte! :>
Hoeft niet hoor. G403, GPro, Zowie serie muizen etc zijn allemaal gamer producten die er niet 'gamer' uitzien per se, of waarvan eventuele lichten gewoon uitgezet kunnen worden en het verder gewoon mooie 'ronde' producten zijn. Had ik ook met gaming monitoren, veel zijn veel te 'agressief' met rode strepen en hoeken... tot ik m'n CFG73 van Samsung tegenkwam ;p Op de lompe voet na zou die op een kantoor niet misstaan!
Helemaal mee eens, alleen helaas vinden veel fabrikanten dat wij als gamers lelijke randapparatuur en veel leds willen hebben. Dat is ook de reden dat ik inderdaad zelf een G403 heb :)
Ik snap niet helemaal wat gewichtjes precies toevoegen aan een muis... maargoed whatever :) ik wil mijn muis juist zo licht mogelijk hebben
Misschien kun je zo'n muis dan verder 'choppen'. Plastic hoes eraf. kabel ipv. baterijen. Etc.
G502 heeft dit al tijden, lijkt op verkapte reclame dit artikel.
Dit dan ook allemaal verkapte reclame?
merk: Logitech

Nieuw product is in principe gewoon nieuws, ook als een andere fabrikant al iets vergelijkbaars heeft. Wat in computer/smartphoneland in 99% van de gevallen ook zo is...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 augustus 2018 14:58]

Het ziet er uit als een goed functionerende muis. De optie om te spelen met gewichten zal je waarschijnlijk alleen doen als je er ervaring mee hebt, want ik kan mij voorstellen dat je het ook niet mist als je muis dat niet heeft als je er nooit eerder gebruik van hebt gemaakt. Ik in ieder geval niet.
Maar mocht ik een nieuwe muis nodig hebben dan is deze zeker een optie, mits de prijs naar de kwaliteit is.

Over Omron switches wordt wel vaker gezegd dat ze 50 miljoen kliks kunnen hebben voordat ze versleten zijn, maar ik werd wel dat ze met wat vuil als snel niet goed registreren en ik weer mijn WD40 erbij moet pakken. (dat waren Razer muizen)
ik zie nu niet in waarom dit nou zo speciaal is. dit is niet de eerste muis met deze feature. de Logitech g502 had dit ook al een soort van en de Steelseries Rival 600 ook. waarom werd dit toen al niet geadresseerd?
hahaha sommige gamers zijn echt zo goed voor de gek te houden :) Lekker makkelijk geld verdienen zo.
Als je X hebt, word je beter
Als je X doet, word je beter

Ik ga ook maar iets bedenken

[Reactie gewijzigd door Tusk op 7 augustus 2018 14:36]

L0L Gigabyte Deathadder met logitech features.
Lelijk ding maar wel best of both worlds!
Kom aub met een dedicated zoom slide zoals mijn huidige rapoo, dit zover ik weet de enige op de markt en is aan vervanging toe. https://tweakers.net/pric...rapoo-8900p-(qwerty).html
Je kan iedere andere muis nemen met extra knoppen aan de zijkant/bovenkant en de knoppen "re-mappen" naar je gewenste functionaliteit :) Soms vanuit de muis zelf, soms via de driver, en soms via externe tools.

Van Logitech weet ik bijv. dat iedere knop te mappen is via hun driver. Wat normaal de DPI switch is, kan je bijv. mappen naar je gewenste zoom-functie.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 augustus 2018 15:43]