Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kalypso koopt rechten Commandos-gamereeks en plant nieuwe titels en remasters

Kalypso Media heeft de rechten op de gamereeks Commandos van Pyro Games overgenomen. De uitgever neemt ook de rechten over op andere games van Pyro, zoals Imperial Glory en Praetorians. Kalypso spreekt over nieuwe games en waarschijnlijk de komst van remasters.

Met de deal neemt de Duitse uitgever Kalypso niet alleen de rechten over op het toekomstig gebruik van de naam Commandos; het bedrijf gaat ook de distributie verzorgen van de oude games uit de serie: Commandos: Behind Enemy Lines uit 1998, Commandos 2: Men of Courage uit 2001, Commandos 3: Destination Berlin uit 2002 en Commandos: Strike Force uit 2006. De vier games in de serie werden gemaakt door het Spaanse Pyro Studios.

Ignacio Pérez, de oprichter van Pyro, meldt dat zijn studio al lang op zoek was naar een geschikte overnamekandidaat en dat de toekomst van de serie bij Kalypso verzekerd is. Simon Hellwig, de oprichter van Kalypso, meldt dat hij het als de verantwoordelijkheid van zijn studio ziet om deze games nieuw leven in te blazen en verder te ontwikkelen. Daarbij noemt hij het maken van geheel nieuwe games, maar Hellwig spreekt ook over 'uitgebreide aanpassingen van de bestaande titels voor de hedendaagse technologieën en platforms'. In dat laatste geval doelt Hellwig waarschijnlijk op remasters.

Pyro ging in 2012 samen met Play Wireless, waarna het zich als Pyro Mobile ging richten op de ontwikkeling van mobiele games. Sindsdien werd er niet meer aan nieuwe Commandos-games gewerkt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-07-2018 • 11:21

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Oh men... wij spelen nog steeds op menig lan-party deze game, vooral Commandos I en II. Blijft geweldig. Ik hoop echt dat er een goed modern vervolg aan wordt gegeven. Gamen op die resoluties is niet echt heel comfortable meer ;).

[Reactie gewijzigd door Nielsvr op 13 juli 2018 11:26]

Niet echt een "opvolger" maar wel hetzelfde genre is: Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Ik heb het spel zelf nog niet gespeeld, ook al is het al een tijdje op de markt, maar wellicht is dit iets voor jou (als je het nog niet gespeeld hebt uiteraard).
Oh ziet er goed uit! Wel prijzig voor een indie (?) game... maar wel de moeite waard denk ik
Het is idd prijzig. Je kan hem gewoon proberen op Steam, refund aanvragen (binnen 2 uur gametime), wishlisten en wanneer hij in prijs daalt kopen :)
Momenteel, maar zat pas in de Steamsale en in de Humble tier van $10 dus gewoon op je wishlist zetten. heb de game zelf voor ¤25 gekocht en dat was het me meer dan waard. Zit echt goed in elkaar.
Hij staat momenteel op G2A voor 7 en een half euro.
Ja i know maar meestal worden grijze keys niet zo gewaardeerd hier. Ben er zelf ook niet echt fan van, maar pas ook deze game voor een vriend gekocht voor die prijs.
Apart, maar wel onderdelen kopen bij andere paralelboeren op tweakers pricewatch..
Dit is zeker de moeite waard, erg vergelijkbaar inderdaad maar dan meg mooie graphics.

Zeker een aanrader!
Ik heb 'm toen bij launch voor de volledige prijs gekocht en dat was het echt waard. Top game waar ik zelfs vandaag nog af en toe plezier mee heb omdat alle levels ontzettend replayable zijn. Jammer dat de makers van deze game niet de rechten op de Commando's series over konden nemen want de basis die ze hier leggen zou zich daar uitstekend voor lenen.
Heb je een Xbox One? Dan kun je hem bij Base.co.uk bestellen voor ¤12.. Heb ik ook zojuist gedaan :-)
Desperados heeft van de week een update gekregen (na 17 jaar) en is ook een erg goede in het genre.

Shadows is ook nice idd.
Waar kan je die remaster kopen dan? Zie alleen de oude op stram voor ¤1,-
Update geen remaster. Gewoon die op Steam of GOG voor ¤1. Ze hebben enkel gefixt dat het weer op iets na win XP werkt en volgens mij widescreen. (Zie update sectie Steam)
Die heb ik toevallig vanochtend op gog gekocht voor 1 euro. Deed me inderdaad denken aan commando’s. Vanavond eens uitproberen.

Tevens op zowel win/linux/macos :)
Laad nu level 1, hartelijk dank voor de tip!
Graag gedaan.
Ik heb er wel al een aantal uren inzitten en het is echt een waardig "opvolger". Het commando's-gevoel is terug en de kwaliteit is top, alleen nu wel in 3D. In het begin dacht ik dat het spel te makkelijk was (net zoals alle moderne games tegenwoordig), maar verderop wordt het echt moeilijk. Heerlijk.
Niet echt een "opvolger" maar wel hetzelfde genre is: Shadow Tactics: Blades of the Shogun
Gemaakt door een zwik developers die hardcore fans waren van het eerdere werk van Pyro (Commandos, Desperados). Ze hadden zelfs gevraagd om onder de vlag van Daedelic en met behulp van de technologie die ook in Shadow Tactics zit een nieuwe Commandos game te maken en uit te brengen maar dat wilde Pyro destijds niet.

Jammer dat ze ervoor hebben gekozen om het spul te verkopen aan Kalypso ipv Daedelic. Kalypso staat niet echt bekend om hoogstaande kwalitatieve games (op een enkele titel zoals Tropico na dan)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 13 juli 2018 14:17]

Opvallend: Kalypso publisht ook werk van Daedelic.. Zie de boxart van Shadows.. Dus wie zegt dat zij de klus niet krijgen?
Je kan ook XCOM spelen, met heel veel plezier gespeeld. Niet echt een opvolger maar ook in het hetzelfde genre.
Ik dacht dat het alleen een singleplayer game was
Idem, @Nielsvr hoe werkte dit dan in multiplayer/co-op?
Elke speler kiest een karakter, je kan in game switchen tussen de karakter die je bestuurt. Je kan meerdere karakters als speler besturen. In steam kan je rechtermuisknop doen en Multiplayer starten (uit mijn hoofd). Je kan dan gewoon een game maken, en binnen het netwerk kunnen andere die lobby zien.
Nee zeker niet, lekker ouderwetse TCP/IX multiplayer. Iedere spelen kan dan 1 of meerdere karakters besturen. Heeft zelfs multiplayer savegames. Dat laatste werkt niet altijd even lekker trouwens...
Werken die games onder W10 nog dan? Volgens mij heb ik het destijds op W7 nog eens geprobeerd en kreeg ik hem niet aan de praat.

Echt lang geleden dat ik Commandos: Behind Enemy Lines gespeeld heb, echter staat de herinnering nog vers in mijn geheugen :)
Je hebt er zelfs een html versie van. Wel echt een van de coolste games ooit. Of is dat nostalgie.
Begin dit jaar nog gespeeld op W10, steam versie geloof ik.
Ik heb het vorig jaar op W10 nog geïnstalleerd vanaf de CD-ROM. Even zoeken op internet voor uitleg hoe, maar kan wel. Ik had het idee dat het spel wel sneller liep dus het werd nog iets moeilijker.
Hoop ik inderdaad ook op en dan ook de mogelijkheid om van birdview te kunnen switchen naar 1st person! Wist trouwens niet dat er ook MP mogelijk was, binnenkort eens proberen!
Ik heb destijds het gat opgevuld met Soldiers Heroes of Worldwar 2. Ook erg veel stealth missies die je op verschillende manieren kan aanpakken. Dat spel is wel meer een kleine crossover tussen Commando's en RTS games.
Die commandos series heb ik nooit gespeeld. Praetorians wel. Weet nog dat je andere spelers eindeloos kon zieken met die parthian cavalry. Je kon ze niet vangen en ze schoten al je legers overhoop.
In mijn ervaring konden wij niet langer dan een uur spelen of de game was totaal out of sync en de savegame onbruikbaar
Met verschillende protocollen nog geprobeerd een paar lvls verder te komen maar de co-op was gewoon iets te bugged.
Momenteel nog steeds te koop op gog.com :)
Dat zou na deze overname zomaar eens kunnen veranderen...

Edit: deel 1 voor ongeveer ¤5, en deel 2+3 zijn alleen samen te koop, voor ongeveer ¤8.

@SuperDre: tegen ¤1 kan gog idd niet op. Hoewel ik liever iets meer voor drm-vrij op gog betaal, dan Steam (wat fanatical verkoopt).

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 13 juli 2018 20:57]

Tja, en de hele collectie op fantical voor 1 euro
Goeie ouwe tijd, heb laatst nog 1,2 en 3 op Steam gekocht voor een paar euro. Puur voor de heb. Vroeger veel "gespeeld" maar had geen idee wat ik aan het doen was (was 12 destijds) altijd binnen een minuut al "ALARM! ALARM!" :+

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 13 juli 2018 11:31]

Ein verletzter!

Meer on topic: Ik heb hem ook op Steam gekocht voor de leuk, alleen het is eigenlijk niet meer te spelen op een moderne PC. Allemaal resolutie issues, muis die slecht bewoog etc.

[Reactie gewijzigd door RuuddieBoy op 13 juli 2018 11:41]

vorig jaar nog volledig uitgespeeld zonder problemen.
(paar jaar eerder nog wel problemen gehad maar ik denk dat steam ondertussen een patch erop heeft gezet waarmee je geen probleem meer zou mogen hebben. // kan ook wel dat ik de problemen via google heb opgelost...)
Goeie ouwe tijd, heb laatst nog 1,2 en 3 op Steam gekocht voor een paar euro. Puur voor de heb. Vroeger veel "gespeeld" maar had geen idee wat ik aan het doen was (was 12 destijds) altijd binnen een minuut al "ALARM! ALARM!" :+
Haha ik had precies hetzelfde, vond het echt supervet, maar volgens mij gebruikte ik altijd cheats om de levels door te komen. Weet nog wel dat er een cheat was dat je onzichtbaar was en zo iemand voor ze neus kon afknallen zonder dat ze terug schoten.

Vond het wel een origineel spel.
Geen excuus, ik was ook 12 (of 13) en ging bij mij prima :P
Waarna het zich als Pyro Mobile ging richten op de ontwikkeling van mobiele games. Sindsdien werd er niet meer aan nieuwe Commandos-games gewerkt.
Als er iets prima omgezet kan worden naar een mobiele variant is het wel de Commandos-reeks. Misschien iets minder snel cashen en wat meer werk, maar beter dan de vele 13 in het dozijn mobile games.
You cannot move commander, buy happy coins to advance :x
Commercieel zou dat best werken ja, maar voor spelers zou dit wel een erg donker scenario zijn :'( ;(
Ondanks dat heb ik zo het vermoeden dat we met een jaar of wat een commando's game in appstores gaan zien verschijnen :|
Wie graag een moderne Commando's wil: Shadow Tactics - Blades of the Shogun is een GEWELDIG spel. Het is simpelweg gewoon commando's, maar dan in Japan tijdens de Edo periode, uitgebracht in 2016 en dus ziet en speelt het super gelikt.

Als je de groene viewcone van de vijanden ziet snap je wel wat ik bedoel als ik zeg 'dit is gewoon commando's' ;)

Enorme aanrader!

[Reactie gewijzigd door kiang op 13 juli 2018 11:59]

Je bent ongeveer de 4e post die dit spel aanraadt... :Y)

Joever in 'nieuws: Kalypso koopt rechten op Commandos-gamereeks'
Joever in 'nieuws: Kalypso koopt rechten op Commandos-gamereeks'
Joever in 'nieuws: Kalypso koopt rechten op Commandos-gamereeks'

Edit: Ik zag net pas dat het allemaal dezelfde poster was }:O

[Reactie gewijzigd door bed76 op 13 juli 2018 12:07]

Ja ik dacht regeer op de mensen die het allemaal hebben over hun wens voor een opvolger. Ik weet niet of ze namelijk de reacties meerdere malen doorlezen. ;)
En terecht, Shadow Tactics is echt een leuke game! Zo kun je nu ook de camera bewegen rondom om een puzzel vanuit een andere hoek te bekijken. Erg grote aanrader en is het geld zeker waar. Ik hoop dan ook dat er een opvolger van komt. Overigens zijn de makers van Shadow Tactics grote fans van Commandos.
Imperial Glory vond ik een ondergewaardeerde game. Er zaten mooie elementen in die een extar toevoeging gaven (zoals het opzetten van een verzetgroep in bezet gebied) en een tal van andere politieke opties die ik echt miste bij Empire total war.

Ik hoop dan ook echt dat er een 2e game hierin uitgebracht zal gaan worden, die weer kan concurreren met de total war reeks
Alleen was het plaatsen van units in gebouwen en er weer uit komen echt een ramp. De AI op het slagveld was mijns inziens minder intelligent dan bijv. Rome Total war.
Ik heb die zaken inderdaad in mijn geheugen verdrongen.
Hopelijk kunnen ze met de IP's weer van de grond krijgen.

Alleen vrees ik dat Kalypso niet de aangewezen partij is voor deze games.
Na "Tropico 5" DLC collector, het verpesten van "Partician" en "Port Royale", de gebrekkige AI in "railway empire" en het droppen van support in "Urban Empire" heb ik nog maar weinig vertrouwen in hun games.

Tuurlijk hebben ze een paar pareltjes in het verleden uitgebracht, maar hun games voelen behoorlijk Rushed aan.
Eerste game waar ik echt mee begonnen ben was Commandos II. Nog steeds draai ik het af en toe.

Blijf het een geinig concept vinden en vindt ook jammer dat er niet meer van z'n soort zijn. Je hebt wel de desperados reeks maar daar blijft het ook bij dacht ik
Probeer anders eens Shadow Tactics: Blades of the Shogun. Een moderne game met dezelfde opzet. Alleen een andere setting.
Desperado's opgepoetste versie is overigens 99 cent op steam momenteel voor de mensen die wat nostalgische gevoelens willen ophalen. Een commando's vervolg/remake zie ik wel zitten :)
Shadow Tactics: Blades of the Shogun is een modernere opvolger (2016). Zelf nog niet gespeeld, maar het spel krijgt goede recensies.
Hier word ik wel heeeeel erg blij van! :) Toevallig gisteren voor een kleine 3 euro Desperados gekocht (1 en 2), deze is sinds kort geupdate zodat hij ook op Windows 10 (en Mac, Linux) draait, grote aanrader als je van de Commando's reeks hield!
Ik toevallig deel 1 vanochtend, puur omdat de screens me heel erg aan Commandos deden denken. Die ene euro wilde ik daar wel op gokken, vanavond eens uittesten.

Op GOG trouwens voor dezelfde prijs maar dan DRM vrij :)
En niemand noemt Commandos: Beyond the Call of Duty? Was een stand-alone expansion die in 1999 uitkwam. Erg vermakelijk voor wie na de eerste Commandos meer wilde. :)

Het originele spel en de expansion zijn in dit pakket te koop bij GoG.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 juli 2018 13:09]

En op fanatical de gehele collectie voor 1 euro