Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Remasters van Shenmue I en II komen op 21 augustus uit voor pc, PS4 en Xbox One

Sega heeft bekendgemaakt dat de remasters van Shenmue I en II op 21 augustus verschijnen. Het gaat om een bundel van de twee spellen die oorspronkelijk voor Sega's Dreamcast verschenen. De bundel kost 35 euro.

Sega maakt de verschijningsdatum bekend in een trailer met nieuwe beelden van de remasters. Het uiterlijk is niet veel veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke Dreamcast-games, wel is de resolutie hoger. Shenmue was een van de eerste openwereldgames en kwam eind 2000 in Europa uit voor de Sega Dreamcast.

De games draaien om krijgskunstenaar Ryo Hazuki, die op wraak zint voor de moord van zijn vader. Shenmue I speelt zich af begin jaren tachtig in Yokosuka, Japan. Het tweede deel speelt zich af in 1987 in Hongkong.

In april kondigde Sega de remasters aan, maar de uitgever noemde toen nog geen verschijningsdatum en prijs. Los van de remasters is er ook een nieuw deel op komst; Shenmue III. Dat spel wordt niet door Sega gemaakt of uitgegeven, maar door de bedenker van de serie, Yu Suzuki. Hij heeft van Sega de vrijheid gekregen om een nieuw deel te maken. Het nieuwe deel moet ergens in 2019 uitkomen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-07-2018 • 17:04

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Dit zijn geen remasters, maar ze zijn nu speelbaar gemaakt op moderne hardware. Textures en dergelijke zijn niet veranderd maar hogere resoluties zijn nu wel mogelijk. Wel meen ik gelezen te hebben dat deze versies gecapped zijn op 30FPS, mogelijk door hoe de game in elkaar zit. Een port zou dus een betere benaming zijn.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 3 juli 2018 19:33]

Een kleine aanmerking op het bericht: Deel 1 begint in de herfst van 1986, deel twee speelt zich in 1987 af is een directe opvolger. De enige tijd die er tussen zit is in feite "Chapter 2" van het verhaal, wat niet meer dan een week aan ingame-tijd zou hebben kunnen duren.

Op Steam is op het moment overigens een 10% Pre-Order korting van toepassing.

Edit: Op resetera is nog de nodige additionele informatie te vinden: https://www.resetera.com/...t-29-99-pc-ps4-xbo.53075/
Which version of Shenmue II did we port?
For technical reasons we started with the Xbox source code and data. This has the advantage of some additional features missing from the Dreamcast version:

Snapshots system
Filters
Texture mip-maps to improve anti-aliasing
As some community members will know, the Xbox does have some graphical differences to the DC version which will also be present in our version.

What features have we added?
As well as the herculean effort of porting the code to the new platforms, there is a huge number of things we have added:

Choice of Japanese or English speech in both games
Saves can be carried over from Shenmue into Shenmue II on all platforms
Saving anywhere in both games
HD resolution rendering
Updated UI
New post processing effects for both games
Full controller support and configurable mouse and keyboard for PC users
Full Achievement support for both games on all platforms

What does Modern control scheme mean?
Modern control scheme means we have enabled use of the analogue stick instead of the D-Pad for movement of Ryo, as well as adding full mouse and keyboard support for PC users.

Will the games run at 60Hz?
Throughout the engine, game code and scripts there are hard coded assumptions about a fixed 30Hz frame update rate, so the game needs to run at 30Hz.

Is the game 4:3 or widescreen?
Gameplay where the player can control the camera is 16:9.

Cutscenes are letterboxed in their original formats.

Can the emulated arcade games be played?
We are pleased to announce that all the arcade games in the original are fully playable in the new release!

Who do we have to thank for this incredible work?
The amazing team at d3t.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 3 juli 2018 23:31]

De fameuze machtstrijd intern tussen Sega of America en Sega of Japan medio jaren '90 ligt ten grondslag aan waarom ze uiteindelijk de handdoek in de ring hebben gegooid met hardware. Het resulteerde in 2 geflopte consoles achtereen, de 32x en de Saturn. Miscommunicatie en interne machtstrubbelingen leden tot een chaotische next gen transitie en twee dure next gen consoles waarvan een (32x) Sega's onderzoekslab beter niet had kunnen verlaten. De Dreamcast moest alles veranderen maar consumenten en devs waren na 2 gefaalde consoles het vertrouwen in Sega kwijt. De Dreamcast deed het initieel niet slecht maar verkocht uiteindelijk niet genoeg om levensvatbaar te zijn.

Meer factoren waarom de Dreamcast faalde:
Geen EA support. In plaats daarvan had Sega het 2k label dat zich na de dood van de dc afsplitste en zelf uitgever werd. Ironisch genoeg zijn ze nu de publisher van rockstar, de dev van oa GTA. GTA 3 wordt gezien als een van de redenen waarom mensen voor een Playstation 2 gingen boven een Dreamcast.

Sony had een enorm momentum met de Playstation en de Playstation2. En een groter marketingbudget. Sony vroeg consumenten te wachten en dat deden ze ook. Sega's budget was na 2 onsuccesvolle pogingen een stuk kleiner en ze hadden daarom dus niet de lange adem van Sony. Na 3 jaar was hun budget op en konden ze niet anders dan weer de handdoek in de ring te gooien.

Het Shenmue project had toendertijd het duurste productie budget aller tijden (45-70 miljoen dollar volgens Wikipedia) maar flopte omdat uiteindelijk de Dreamcast userbase (9,13 miljoen) te klein was. Om toch nog wat kosten terug te verdienen werd de amerikaanse Shenmue 2 van de Dreamcast geschrapt en werd het een Xbox exclusive. In de EU kwam Shenmue 2 normaal uit voor de Dreamcast met Japanse dub en Engelse subs.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 4 juli 2018 08:38]

Shenmue was destijds flink zijn tijd vooruit, zowel grafisch als qua gameplay, en heeft ongetwijfeld gediend ter inspiratie van games zoals Grand Theft Auto of Yakuza. Ikzelf ben ook backer van de Shenmue III kickstarter en kan haast niet wachten totdat het zover is. Kwaliteit staat echter stipt op nummer 1 bij Yu Suzuki dus hij zal niks releasen voordat het ook écht af is, iets waar sommige gamestudios nog een voorbeeld aan kunnen nemen ;)
Maar helaas was de enorme prijs (volgens Sega retro: 40-70 Miljoen) die Sega moest betalen voor Yu Suzuki's Shenmue te groot, en heeft deze mismangement hun uiteindelijk de console markt gekost.
Dus of het allemaal waard was ? Als je het aan mij vraagt nee. 36 jaar oud hier en heb het allemaal 1st hand meegemaakt. Vond het erg jammer dat Sega de deur uitging, vooral na geweldige games, kleuren hand-helds etc. En net met de release v.d Dreamcast wat op dat punt het meest krachtige systeem was met geweldige opties. De gaming landscape van Nintendo/Sony/Microsoft had er mischien anders uitgezien als Sega dingen anders had aangepakt.
Daar valt zeker iets over te zeggen, maar ik twijfel of dit enige reden is die hun de kop heeft gekost. Had het er ook niet mee te maken dat de Dreamcast binnen de kortste keren gekraakt was en dat piraterij dus vanaf het begin een gigantisch issue was?
Er waren een hoop factoren die er aan bijgedragen hebben dat de Dreamcast vroegtijdig tenonder ging. Mismanagement aan de kant van SEGA speelde zeker een rol, qua games waren ze ook erg gericht op de perfecte arcade beleving thuis, gerust old school te noemen in een tijd waar RPG's en epische series als Metal Gear Solid tot de kaskrakers behoorden.

Tevens had Sony een gigantisch momentum, het grotere budget, en de complete media op de hand. Iedere port naar de PS2 werd bij voorbaat als de betere afgedaan, en gamers werd vooral aangeraden te wachten op de PS2 omdat deze zoveel beter zou zijn dan de Dreamcast. Tekenend was hoe het bericht dat SEGA nog genoeg Dreamcasts op voorraad had om de productie tijdelijk op een lager pitje te kunnen stellen: "Dreamcast discontinued!" waren de headlines.

Helaas, het was een goed systeem met erg leuke games, plus met veel zaken z'n tijd ver vooruit: Cross-platform online gameplay, DLC, een tweede scherm in de controller, PAL60, standaard progressive scan output.
Dank voor de achtergrond informatie!

Eens, de DreamCast was een mooi systeem dat zijn tijd ver vooruit was. Ik was bijzonder onder de indruk van de Memory Cards met (monochroom) LCD schermpje... over futuristisch gesproken!
Ik denk dat Shenmue het probleem niet is/was. Het feit dat het zeer gemakkelijk om gekraakte spellen te downloaden en op een cd'tje te branden heeft Sega de kop gekost.
Sega lijkt wat dat betreft helaas heel veel op Philips. Ze waren de eerste met praktisch alles, maar te vroeg voor de massa.
Volgens mij had ik nog nooit een thumbstick gezien op een controller tot die 3d controller van Nights. En ik meen dat ze al een netwerkkaart hadden in de Master System. Spellen op cd's op de Mega Drive. Etc, etc. Het was dus niet alleen Shen Mue waar ze te ver vooruit liepen om rendabel te zijn, het zat in hun genen/beleid. Gewoon het beste en nieuwste bieden. Nu zouden ze denk ik met dezelfde wow-factor echt een half miljard hebben verdiend aan zo'n baanbrekend spel. Maar uiteindelijk, denk ik dat ze zo diep in ons Game-hart zitten, juist vanwege hun toenmalige keuzes.
Ik heb nog steeds mijn oude vertrouwde Sega Dreamcast aangesloten :*) Sega was met de dreamcast ver zijn tijd vooruit en het gevoel van UDC komt bij mij ook altijd naar boven. Zij hadden namelijk op een gegeven moment het concept Impulz en dat was qua muziek en vooral decoratie zijn tijd ver vooruit. Het zat altijd goed in elkaar.
Het gaat meer om de 32X, zonder de 32X was de Saturn waarschijnlijk succesvoller geweest en had Sega meer geld gehad om de Dreamcast overeind te houden.
Ik heb hier nog een Dreamcast liggen met Shenmue I en II origineel. Af en toe zet ik ze nog eens aan :D

"Do you know what happened that day?"
"That day?"
"Lan Di"
Shenmue was destijds flink zijn tijd vooruit, zowel grafisch als qua gameplay, en heeft ongetwijfeld gediend ter inspiratie van games zoals Grand Theft Auto of Yakuza.
Behalve dat GTA twee jaar ouder is dan Shenmue.
De oorspronkelijk 2D GTA misschien, maar niet de rijkelijk uitgebreide 3D variant met z'n minigames. Overigens vind ik Sleeping Dogs ook wel een Shenmue tintje hebben :)
Vanaf GTA 3 is die game pas 3d en op het grafische niveau van Shenmue. GTA 1 en 2 waren met een topdown view super leuk maar hadden er niks mee te maken GTA 3 kwam in 2001 uit ... 1.5 jaar na Shenmue

[Reactie gewijzigd door terracide op 3 juli 2018 21:44]

"Hij heeft van Sega de vrijheid gekregen om een nieuw deel te maken".

Wat is het toch een fantastische club, elke andere uitgever zou denk ik NEE hebben gezegd. :)
Misschien komen we weer een beetje in de buurt van de gloriedagen. De afgelopen 15 jaar hebben hebben ze vooral veel verkeerd gedaan in de ogen van de fans.
Ik hoop het van harte. (Verstuurd vanaf de bank met sonic T-shirt aan ;) )
Is deeltje 1 en 2 nog aan te raden voor mensen die de games niet kennen? Ik speel regelmatig 'oldskool' games dus het grafische aspect doet mij dan zeer weinig. Maar ik vraag me af of de controls/verhaal het nog waard maakt om hem te spelen.
Qua verhaal zit je hier zeker goed. Controls zijn voor zover ik heb gelezen aangepast aan de 'huidige standaard', hoewel je dat ook schijnt uit te kunnen zetten. Als je geïnteresseerd bent in het spel dat echt een doorbraak was in de game geschiedenis zou ik het zeker proberen. De gameplay is wel 'ouderwets', maar dat kan ook niet anders voor een Dreamcast spel. Als je er met dit in het achterhoofd in stapt denk ik dat je echt wel kunt genieten van Shenmue.
Top! Nog even wachten en dan zal ik mijn kans wagen, dankjewel!
wat is er daadwerkelijk geremastered? lijkt alleen alsof de resolutie setting omhoog is gezet.
Both games still retain their Dreamcast aesthetics but with higher resolutions, improved textures, graphical options on PC, and an updated user interface. Players can also choose between modern and classic control settings, as well as English or Japanese dubs.
Toch kan het beter. Kijk naar Outcast: second contact. Een remaster die ze remake hebben genoemd, omdat de graphics extreem verbeterd zijn. Maar achter de schermen is t t oude spel wat in een op plugin in de unity engine draait. Een remaster dus, maar wat voor één. Ziet er 15 jaar nieuwer uit dan t origineel.
Tja, daar noem je er ook één. Een spel met twee effectief twee remasters, waar de eerste, Outcast 1.1, op de (aangepaste) oorspronkelijke engine draaid.

Dat ze in de tweede de voxel-polygon-engine hebben vervangen met iets wat met GPU acceleratie om kan gaan is natuurlijk niet zo heel gek. Daarnaast zijn alle grafische assets en animaties compleet opnieuw gemaakt voor hun nieuwe engine, dat is wel even heel andere koek dan simpelweg 't oude spel in een plugin in de unity engine draaien, daar dit dus enkel om de backend gaat. Als je na 15 jaar alle 3D modellen opnieuw maak volgens huidige standaarden, is het niet zo gek dat het er dan ook 15 jaar nieuwer uitziet. 8)7

Wil niet zeggen dat dat geen mooie remake is, maar wat Outcast: Second Contact doet is haast ongekend voor een remaster en zeker niet de norm.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 juli 2018 07:09]

Iemand die me kan vertellen waarom dit een remaster wordt genoemd? Dit lijkt meer een port!
Nu nog de games net als crazy taxi richting iOS doen en mfi controller ondersteuning en het is instant purchase voor mij.
Ja weet ik maar ik bedoel als ze crazy taxi er in hebben staan mag shenmue niet ontbreken. Maar dat vind ik ook van slies of arcadia en grandia 2.
Grandia is niet van Sega. Skies remastered is wel een instabuy natuurlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True