Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve neemt maatregel om 'neppe games' die achievements uitdelen te bestrijden

Eerder nam Valve al stappen om 'nepgames' die alleen bestaan om trading cards uit te delen te bestrijden. Inmiddels is het bedrijf klaar om dezelfde maatregelen toe te passen op games die schijnbaar alleen maar bestaan om makkelijk achievements weg te geven.

Valve stelt in een intern bericht dat het zijn algoritme gaat inzetten om te schatten of een game wel door echte mensen gespeeld wordt en niet door bots. Nadat de restricties op trading cards ingezet werden, zag het bedrijf juist een overstap naar achievements. Sommige games hebben duizenden achievements en delen deze zeer makkelijk uit. Een voorbeeld van een game die momenteel door het algoritme 'gevangen' is, is Running Through Russia 2.

Als het Steam-algoritme vermoedt dat een game alleen bestaat voor het farmen van achievements, dan worden diverse maatregelen genomen. Spelers kunnen dan maximaal honderd achievements halen, deze achievements tellen niet mee in de achievement showcase op hun profiel, de game telt niet mee in de totale bibliotheekinhoud van gebruikers en kan niet in de game showcase getoond worden, en er kunnen geen waardebonnen voor uitgedeeld worden.

Opvallend is dat met al die extra achievements geen werkelijk praktisch voordeel opgedaan wordt. Achievements spekken alleen de achievementteller op een Steam-profiel en leveren geen trading cards of iets dergelijks op, die verkocht kunnen worden voor tegoed in de Steam Store.

Beeld: PC Gamer

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

17-06-2018 • 13:43

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Ik ben een half jaar bezig om een game te bouwen, sta aan de vooravond van de release. En ja, ik heb ook deze notificatie op mijn store pagina gekregen... lekkere reclame is dat :(

Kijk, ik begrijp het wel. Ik ben 1 persoon. Heb nog nooit 1 game uitgebracht.
Dus dit past in het profiel van degenen die het systeem nu misbruiken.

Maar voor mijn gevoel zetten ze het systeem hiermee meer dicht. Dus bevoordelen ze de gevestigde orde en zorgen ze voor beperkingen aan de voorkant. Waar vooral mensen met kleinere budgetten last van hebben.

(En nee, ik heb nu geen achievements maar wilde er na release zo'n 10 tot 20 in stoppen. Achievements wil ik in mijn game stoppen omdat ik dat zelf ook altijd leuk vind als een game ze heeft. En nee, die moeten niet zomaar te halen zijn, dat zou ik zelf ook niets aan vinden.)
Lanceer je game zonder achievements, en eens je een bepaalde playercount hebt verzameld voeg ze dan toe? Ik snap best dat je als developer graag wat achievements toevoegt voor die mensen die ze echt verzamelen, maar als je spel zonder achievements geen publiek trekt denk ik dat er toch een groter probleem speelt dan die achievements hoor.
offtopic:
Ha, nee niet voor de playerbase ;-)
Ik heb een release datum voor mijn game en wil naderhand nog wat features toevoegen die het niet konden maken tot de release.

Ik denk dat het wel waarde toevoegt om in de game te hebben, maar dat andere dingen momenteel waardevoller zijn. En de game uitstellen valt niet meer onder de opties, dus...


Ik denk dat mijn aanpak tot de risicoprofielen behoort: wel intentie om achievements te gebruiken maar ze nog niet meteen er in hebben. Dat kan natuurlijk lijken alsof ik hun controles wil omzeilen om straks een lading nutteloze achievements er in te stoppen.
Maar goed, dat is de wereld op zijn kop. Iets met correlatie versus verband.
MMisschien stomme vraag. Maar wat kan je met die achievements/trading kaarts?
De trading cards kan je verkopen op de Steam market voor Steam "geld" waarmee je vervolgens games, andere kaartjes en spullen kan kopen.
Of je kan de trading cards verzamelen (Je krijgt een deel door te spelen, ander deel moet je bij elkaar verzamelen door te ruilen met vrienden of te kopen op de Steam market) totdat je een setje hebt en dan kan je er een badge mee craften. Zo'n badge komt met een achtergrond voor je Steam page en emoticon om te gebruiken in de chat met vrienden. Zodra je een badge craft gaat ook je Steam level omhoog. Vanaf Steam level 5 mag je meedoen aan bepaalde events (zoals je krijgt kaartjes tijdens de Steam sales als je een bepaalde handeling doet) en je kan per level meer vrienden in je lijst hebben.

Met achievements kan je niet echt iets, behalve tonen op je profielpagina.
LoL
Dus Steam is op zichzelf al een game geworden, waarin je games speelt om een level hoger te komen?
Welcome to The Matrix?
Of meer een infinite AI-game, waarbij de vraag gesteld zal gaan worden: "is god een computer die ons leven inblaast"?
Ja maar wat heb je er daadwerkelijk aan?

Geeft het je daadwerkelijk een gevoel van voldoening of is het echt iets waarvan je steam vrienden zeggen "hey tof man!" of zo?..

Ik zit al 12 jaar op Steam en ben 'maar' level 12 en bezit slechts 5 badges.
Ik zit NOOIT op het 'community' of 'profile' aspect van steam (behalve workshop maar dat is praktisch om mods te zoeken).

Kijk het vergroten van je potentiŽle steam friends lijst kan ik wel begrijpen dat dat meerwaarde zou hebben voor iemand die tegen die limiet aanloopt maar ik ben gelukkig niet zo sociaal ingesteld dus heb daar geen last van. :)
Tsja, wat heb je overal aan? Uiteindelijk doe je alles met als doel er voldoening uit te halen, linksom of rechtsom. Wat heb je er daadwerkelijk aan om hier op een nieuwsbericht te reageren? Eigenlijk ook niet zo veel behalve dat je er een stukje voldoening uit haalt (op welke manier dat dan ook is).

Ik kan alleen voor mij persoonlijk spreken maar ik vind het leuk om mijn profiel wat op te vrolijken en het een persoonlijke touch te geven, gezien ik toch de nodige uurtjes op het steam platform spendeer. Zelfde idee als mooie screenshots maken en op steam zetten. Waarschijnlijk kijkt er bijna niemand naar, maar ik kijk ernaar. :+
Maar goed, ik ben dan ook een malloot die wel eens geld uit heeft gegeven om bijvoorbeeld spellen weg te geven op een site als steamgifts.

Badges is voor mij persoonlijk iets om te doen als ik me weer eens wat verveel, dan ruil ik een halve set kaarten tegen de missende helft van een andere set kaarten via steamcardexchange. In het begintijd van de kaarten verkocht ik ze nog wel eens, had je soms toch weer een paar euro, maar dat is nu zo'n centenwerk dat ik de hele steam community market liever zoveel mogelijk links laat liggen en liever gebruik maak van een site als steamcardexchange die met een soort credit systeem werkt, wat een stuk makkelijker werkt dan de steam community market. Buiten de steam sales dan, dan ligt die praktisch op z'n gat.

Maar goed, als je nooit op je profiel kijkt of iets van de community op steam zul je daar uiteraard weinig mee hebben.
Maar dat was de vraag dus, wat kan je ermee? > Eigenlijk niets, is puur een visuele novelty, pretty much wat je kan verwachten van achievements in het algemeen en niks meer.
Achievements = niks, nou ja, je epeen wordt natuurlijk 'gigantisch' ;)

Trading cards kan je omwisselen in de store en krijg je steam tegoed voor.
Misschien dat de achievements meetellen voor de waardering van doorverkochte Steam accounts?
Ik weet nog dat ik dit met vrienden in TF2 deed om zonder te hoeven 'grinden' een bepaald nieuw wapen te hebben. Er waren zelfs servers met speciale maps die dit optimaal faciliteerden. Hopelijk gaat het niet teveel false positives opleveren.
Ik weet nog dat ik dit met vrienden in TF2 deed om zonder te hoeven 'grinden' een bepaald nieuw wapen te hebben.
Wat zonde moeite was. Men kon ook gewoon Steam Achievement Manager gebruiken. Daar heeft Valve nog nooit tegen opgetreden omdat achievements (zoals ook elders genoemd hier) waardeloos zijn.

Die speciale wapens kon men inderdaad ook zo krijgen via custom maps, en geven geen in-game voordeel.
Het gaat hem vooral over games die gemaakt zijn om duizenden achievements te behalen (voor dat spel), puur om de 'score' op je profiel op te krikken. Zoals deze dus.
Grinds en legale exploits voor achievements zijn dus nog steeds altijd toegelaten. Heb zelf ook op deze maps gespeeld om sneller TF2 achievements/wapens te kunnen unlocken :)
Jim Sterling mhmmm fantastisch kanaal / persoonlijkheid _/-\o_

sorry voor OT
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind het zelf maar een hatelijk mannetje, en kan niet serieus luisteren naar die stem, en gigantisch overdreven persona van hem. Hij heeft her en der goede punten, maar een groot deel van de game-wereld keert hem de rug toe vanwege bovengenoemde onzin.

Een soort verwaterde, gremlin-achtige versie van TotalBiscuit is hij.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 17 juni 2018 16:49]

De punten zijn dan ook het belangrijkste, persoonlijk vind ik zijn persoonlijkheid goed passen bij zijn Jimquisition video's ( plus zijn achtergrond natuurlijk, als je die kent dan snap je ook die 'hatelijkheid' richting publishers ).

Het overdreven persona waar jij je ( terecht, want persoonlijke smaak ) aan ergert is iets wat hij gebruikt om die punten mee aan te stippen, ik zou hem IRL ook rete-irritant vinden denk ik na een tijdje althans ( of niet, weet het eigenlijk echt niet zeker ) maar voor zijn content is dat personage best wel passend vind ik.

Van Jim hoef je echt niet alles te kijken, maar als hij een spel of publisher als onderwerp heeft waar ik wat mee heb ( positief of negatief ) dan is zijn content echt wel vermakelijk en door zijn ervaringen en contacten ook vaak wel heel inzichtelijk.
Die achievement maps waren ook leuk om een beetje in te klooien. Was leuk om met verre vrienden te doen, voice chat aan en gewoon virtueel "chillen" :9
Dit doet me denken aan "avatar" op de Xbox 360. Daar kon je met een glitch binnen No time alle 1000G binnenhalen.

Geen enkel nut, maar toch had m'n hele friendlist die game gespeeld en 1000G binnengehaald
Er is ook een tooltje om voor alle spellen alle achievements te unlocken op GFWL:
http://www.dev-c.com/misc/gfwlam/

Let wel op dat je dit mogelijk niet te overdreven moet misbruiken om bans te voorkomen, je bent gewaarschuwd.
Dat is geen glitch. Het hele spel heeft maar iets van 5 achievements. Voor elk moet je een bepaalde aantal combo's halen, iets wat binnen 5 minuten van het spel gehaald kan worden.

Als je er naar zoekt zijn er wel lijsten met games mat makkelijke achievements te vinden. Of eigenlijk games waar je makkelijk alle achievements kunt krijgen voor de completionist.
Dan vraag ik me af of alle gevangen games nog eens bekeken worden door een paar mensen voordat ze definitief als achievement farms worden gezien. Ik kan me nu al voorstellen dat anders verschillende devs en players problemen gaan hebben met de achievements tonen waar ze zo hard voor hebben gewerkt.
Bekijk die running through Russia 2 eens. 2043 achievements. Het is een spel van 80 cent.

Dit is gewoon puur gemaakt om je achievements op te krikken en niks meer.
Waarom dat deze "games" toegelaten worden... 8)7
Ze worden toegelaten omdat de developer er $100 per game voor betaald. Helaas is deze methode net zo gaar als de Steam Greenlight wat het ervoor hanteerde.
Er zijn vuile manieren die deze devs toepassen zodat ze maar 1x 100EUR betalen en dezelfde game met andere background & naam opnieuw kunnen verkopen als nieuw game. Je hebt zo'n Achievement Hunter games waarvan wel elke dag 1 uitkomt, en Quiz/Trivial games. Ze betalen 1x 100EUR maar brengen wel iedere dag een "nieuw" spel uit.
Dit klopt niet. Het kost $100 per game. Je krijgt wel je geld terug op het moment dat je revenue boven dat bedrag uitkomt, wat hun dan in principe weer een game kan laten uploaden. Maar je betaald per game.
Wat jij zegt klopte wel toen Steam Greenlight nog een dingetje was.
Boven de 1000 pas.
"As previously announced, a developer will have to pay the fee for each game they want to release on Steam. This is different from the existing Steam Greenlight system, which allows developers to pay $100 once and publish as many titles as they want. However, Steam Direct’s $100 fee will be recoupable — Valve keeps the money only if a game’s revenue doesn’t exceed that amount."

https://www.polygon.com/2...76/steam-direct-fee-valve
In dat geval, foutje in het artikel.

Van de Steam Direct partner pagina:

Product Submission Fee
In order to get fully set up, you will need to pay a $100.00 USD fee for each product you wish to distribute on Steam. You can pay this fee with any payment method supported by Steam in your region.

This fee is not refundable, but will be recoupable in the payment made after your product has at least $1,000.00 USD Adjusted Gross Revenue for Steam Store and in-app purchases. Payment of revenue from sales and repayment of fee may be withheld if deposit payment is charged-back, refunded, or otherwise identified as fraudulent.
Oh thx voor de info, daar was ik niet van op de hoogte!
Dubbel.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 18 juni 2018 13:56]

Als Steam nu ook eens aan een stukje kwaliteitscontrole deed... Voordat de spellen beschikbaar zijn, ipv erna. Net als de Apple app store, gewoon een week reviewen, guidelines en dergelijke vast stellen.
Precies, dat is wat ze moeten doen! Maar dan verdienen ze niet meer zo veel als dat ze nu doen, want je kan niet mensen de game weigeren en dan de $100 toch innen. Dan neemt men 't risico niet = minder geld = betere kwaliteit.. maar ik begrijp dat Steam geld wil verdienen. Ze zijn op het moment al zo groot dat t toch wel lekker loopt either way. Kijk maar naar de klachten over al die call of duties enz, toch blijft Ubisoft 't maken omdat ze weten dat er genoeg mensen zijn die 't toch kopen. In the end it's all about money.
Ze verdienen echt niet op die 100$ hoor, sterker nog - gezien dat ze dat geld teruggeven. Het is meer een filosophie dat wat zij leuk vinden, niet geld voor iedereen en andersom.

Meer hierover hier: https://steamcommunity.co...etail/1666776116200553082
Mijn vraag is alleen:

En dat is belangrijk omdat? Ik lees net dat de achievements geen enkel voordeel opleveren en je er dus eigenlijk geen bal mee kunt. Daarnaast als iemand je Steam profiel bekijkt en ziet dat hij/zij 2000 achievements heeft gehaald in een spel waar nog nooit iemand van gehoord heeft dan kun je daar zelf toch ook invulling aan geven?

Ik bedoel maar te zeggen als mijn vrienden achievements halen bij spellen die ik toch nooit zou spelen, wat maakt het dan uit en bovenal, wat schiet de speler er mee op?
Vanuit Steam is het enigzins redelijk. Dat is natuurlijk gigantisch veel data, als iedereen dat op ten duur gaat uithalen. En tja, wat schiet je ermee op... net zoveel als mooie t-shirts en hoedjes kopen in F2P games.
Er zijn ook mensen die pogen punten te hoarden op sites als astats, daarvoor is het redelijk funest.
Als astats blijkbaar een idioot puntentelsysteem hanteert dat afhankelijk is van allerlei verschillende 3rd party games is dat toch niet het probleem van Steam? Ik gebruik Steam om een spel te spelen maar heb eigenlijk verder nooit in dat verplichte Steam account gekeken.
wow, ik heb ooit eens een spel van iemand gehad, die me vertelde dat het een leuk cadeautje was ... ik moest het gewoon effe openen om te kijken wat het was zij hij ...

gewoon het opstarten van dat spel gaf me ineens meer dan 10000 achieves ... en verder zat er niet echt iets in dat spel in behalve iets dom met ballen vangen waar zelfs geen punten op stond.

ik kreeg toen wel 5 minuten lang allemaal popups van al die achieves... en die hadden allemaal random namen .. van achievement XCEFG behaald .. achievement LDOPY behaald ... enz enz... dat tot die alle 10k voorbij waren...
mjah, ik bedankte hem met de boodschap dat het toch niet gehoefd had, ik ben geen achievement hunter als er geen effort is geweest..
Wat heb je aan achievements?
In het geval van farmen niets. Voor mij persoonlijk gaat het om de zogenoemde 'sense of achievement'.
eerder zoiets als een clicker game.
met als achievement defeat monster ***
en dan voor elk monster in de game 1 achievement.
waardoor je 500 achievements kan verdienen in een korte tijd dmv een autoclicker script
maar dat spel is achievement hunter ... de monsters zijn de achievements ...
je krijgt daar idd veel achieves voor dat spel, maar het achievement hunter is niet zomaar een dom ding waarbij je na 2 minuten 3000 achieves erbij hebt gekregen, je moet ze nog wel eerst defeaten... en om ze allemaal te halen moet je echt wel wat gaan rondlopen in de wereld
wat ik bedoel zijn spellen zoals tap-titans.

hierbij hoef je niet eens rond te lopen, je kan gewoon idle playing.
en zo veel achievements behalen.
Ik denk niet dat er games getroffen worden waar zowaar 'hard werk' voor nodig is om een achievement te bemachtigen. Waar Valve hierop doelt zijn de asset flips waar er al 500 achievements uitgereikt worden voor 10x op de muis klikken of enkel het spel op te starten, zoals al deze troep: https://store.steampowered.com/bundle/7342/
Ik zie zelf het nut niet eens van achievements in Steam. Je kan er niet heel veel mee..
Ik ook niet. Maar schijnbaar is het voor sommige mensen een drijfveer om ze allemaal te scoren, dat wordt dan een spel op zich voor die groep. Maar geen spel voor mij.
Ik verkoop al die zooi elke keer. Ja, het brengt wat rotcenten op maar de paar euro die het samen brengt levert mij weer gratis games op. Genoeg lui die er echt geld voor geven :)
Achievements kun je niet verkopen.
Hij heeft het gewoon over de goedkopere (non-foil) trading cards van EUR0.04-EUR0.20. Heb op deze manier ook wat DLC's kunnen aanschaffen voor games :p Gisteren nog maar een 2EUR foilcard gekregen van een game die ik niet eens gespeeld heb, Steam doet raar de laatste 3 dagen.

[Reactie gewijzigd door BigLeBluffski op 17 juni 2018 17:21]

Is dit hetzelfde als al die Play Store XP boosters?

https://play.google.com/s...KillAtProm.LevelXPBooster
Wat zielig zeg dat dingen zoals dit bestaan. Speelt nou niemand meer een spelletje omdat hij/zij het leuk vind? Die achivements zijn toch bijzaak?
Je hebt gamers, en je hebt completionists. Completionists kopen games primair voor achievements en card drops. Het type wat even casual alle achievements gaat halen in Civilization 5. Dat zijn 286 achievements, na 600+ uur spelen heb ik nog niet eens de helft.

Mij niet gezien. Ik probeer alleen achievements te halen die ook daadwerkelijk leuk zijn om te halen.
Het halen van alle achievements is gewoon een enorme grind. Ik kan me niet voorstellen dat mensen daar plezier aan beleven.
Sommige achievements kunnen leuk zijn. Zo was er in Half-Life 2: Episode Two de mogelijkheid om een kabouter mee te slepen vanaf het begin van het spel tot bijna het einde. Een leuke uitdaging voor iemand die het spel een keertje opnieuw speelt.

Achievements waarvoor men enkel moet grinden zijn inderdaad erg saai. Maar goed, daar ga je ook niet voor als je er geen interesse in hebt. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 juni 2018 08:28]

Bij Payday the Heist help ik vaak met andere teammaten beginnende spelers. Echter zijn Achievement gemaakt om jouw game skills te beproeven. Achievements kosten dan geen geld maar we zien geregeld valsspelers die hun hun Achievements met een Steam Achievements Manager/Unlocker (SAM) hun doel bereikt hebben. Dit is vaak te herkennen aan het volgende:
Wanneer je een profiel bekijkt en vele Achievements zijn unlocked op dezelfde datum en tijdstip dan kun je 100% ervan uitgaan dat het een valsspeler is of zijn stats niet op een eerlijke manier verkregen heeft.

Ik zie deze unlockprogramma's dan ook als een cheattool. Vind juist goed dat Steam dit aanpakt

[Reactie gewijzigd door aliberto op 18 juni 2018 04:33]

Niet helemaal waar. Ik speel al een aantal jaar Payday 2 en ze hebben sinds een paar maanden veel achievement bijgevoegd waaronder heists halen op normal, hard en very hard. Ik kreeg toen een shitload aan achievements toen ik het spel opende. Waar ik het meestal aan zie is, vooral bij Payday 2, is dat je minimaal wel 500 uur gespeeld moet hebben om alle achievements legit te halen, en dat is nog weinig uur.
Ik vraag mij af wat precies het doel van Steam hiervan is. Zou Steam zo de hoeveelheid van deze games in de store willen tegengaan, omdat mensen dan zoiets hebben van "Als de achievements niet meetellen dan koop ik het spel niet"? Of komt er in de toekomst iets dat te maken heeft met achievements?
Simpelweg de integriteit van hun platform bewaken is niet genoeg reden?
De reden dat ze dit doen is omdat er spellen als Zup en OIK bestaan waarin je in anderhalf uur tijd 1500 achievements kunt halen. Maar dit is meer een geval van too little too late. Valve gedraagt zich al heel lang niet als een currator van het platform terwijl ze er bakken geld mee verdienen. Ze hadden vanaf dag 1 kunnen tegenhouden dat er zoveel achievements zijn te verdienen met zo weinig speel tijd. Inmiddels zijn er al veel versies van Zup die dit doen en gebeurd dit al heel lang.

Valve heeft wat mij betreft laten zien dat ze het platform niet willen beheren.
Soms staat omzet halen lijnrecht tegenover de wensen van de consument. Bijna alle grote bedrijven hebben schandalen en misstappen in hun repetoir, en Valve is hier zeker niet anders in

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True