Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve haalt games van Steam na verwijderbeleid te hebben verduidelijkt

Valve heeft een aantal games van zijn Steam-platform verwijderd, kort nadat het zijn beleid hierover had verduidelijkt. Bij de verwijderde spellen gaat het om exemplaren met titels als Aids Simulator en Isis Simulator.

De verwijdering is op te maken uit gegevens van de site Steam Tracker, waar te zien is dat de spellen een ban hebben gekregen of de status 'unreleased' hebben ontvangen. Er staat geen reden bij vermeld, maar Valve maakte onlangs duidelijk dat het alleen ingrijpt als spellen illegaal zijn of neerkomen op  'straight up trolling'. In het huidige geval lijken de games in die laatste categorie te vallen, waardoor Valve de vrij vage norm enigszins van invulling voorziet.

De spellen, waarvan de simulatorvarianten allemaal van dezelfde ontwikkelaar afkomstig zijn, zijn niet meer op Steam te vinden. Een zoektocht in de Google-cache leert dat de beschrijving van Aids Simulator teksten bevat als 'Aids Simulator is een zeer korte first-person shooter met saaie gameplay, slechte graphics en generieke assets'. Bovendien had de ontwikkelaar de game zelf als een 'zero effort cash grab' omschreven.

Hoewel het in dit geval vrij duidelijk is waarom dit in de categorie 'trolling' zou kunnen vallen, betekent dit niet dat alle gevallen duidelijk zijn. Valve zei van mening te zijn dat de keuze voor games aan spelers en ontwikkelaars is en dat het in principe alle games welkom heet op Steam. Het wil tools ontwikkelen waarmee spelers een betere eigen keuze kunnen maken en bijvoorbeeld bepaalde games kunnen filteren. Eerder verwijderde Valve al de game Active Shooter van zijn platform. Het bedrijf zegt tegen VentureBeat dat dit ook onder het nieuwe beleid was gebeurd.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

08-06-2018 • 21:10

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Hoe de @&!# komen games als Aids Simulator en ISIS Simulator in Steam terecht? Is er geen selectieprocedure voor nieuwe of twijfelachtige publishers/ontwikkelaars? Misschien dat ze daar naar kunnen kijken in plaats van achteraf kijken wat wel en niet kan.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 8 juni 2018 21:16]

Dat was er deels, Steam Greenlight. Maar dat werd ook misbruikt doordat devs en publishers gratis keys beloofden aan mensen als ze op de game zouden stemmen, waardoor die games uiteindelijk gewoon op Steam verschenen. En daarna kon men onbeperkt games releasen als publisher/developer, wat ook zeker gedaan werd.

Sinds Greenlight is vervangen voor Steam Direct (waarbij een dev $100 dollar per game betaalt en dit zelfs terugkrijgt als er meer dan $1000 omzet is gemaakt) is het gewoon een rotzooi geworden met allerlei onzin games en asset flips. Vaak met trading cards en als het even kan minimaal 1200 achievements. Iedereen zijn ding natuurlijk, maar het wordt steeds moeilijker om de echt goede indie games er uit te plukken.

Dat ze nu achteraf ineens allemaal problemen ervaren daar bij Valve is hun eigen schuld door het lakse beleid. Ik zeg niet dat de nummer twee (GOG.com) het met hun eigen verplichte screening een stuk beter doet (worden ook goede games geblokkeerd omdat ze te 'niche' zouden zijn bijv.) maar het helpt wel de grootste rotzooi te weren van het platform.

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 9 juni 2018 02:16]

Het beste wat steam kan doen is die trading cards afschaffen. Dan zijn die goedkope assetflips niet meer commercieel interessant.
Ja ik snap die trading cards sowieso niet... heb dat nooit begrepen en nooit interessant gevonden.

Moet eerlijk zeggen dat ik het zelfs uitermate irritant vind dat steeds mijn berichtbox icoon groen oplicht omdat ik weer een of andere kut kaart ontvangen heb door een beetje nn spelletje te spelen..

Kan t ook niet eens uitschakelen, echt super irritant.
Je kan ze verkopen in Steam. Kan je op die manier af en toe weer een spel kopen. Je krijgt niet erg veel voor de meeste kaarten, misschien tussen de 0.01 en 0.10 cent, dus heel hard gaat het niet.

Wel is het grappig dat als je bijvoorbeeld een Humble Bundle koopt en dan de goedkoopste versie, van laten we zeggen 1 EUR voor misschien 3 spellen, dat je die euro toch vaak weer redelijk snel kan terugverdienen door die trading cards.
Ja maar daar heb ik dus HELEMAAL geen zin in.
Denk je dat ik tijd ga spenderen om die dingen te verkopen en doen terwijl dat maar tussen de 0.01 en 0.10 cent oplevert? Dat is echt tijdsverspilling (voor mij).

Leuk voor een 12 jaar oud jochie wat misschien maar 5 euro zakgeld per week krijgt of zo maar ik heb daar dus echt geen geduld voor als volwassene. Het voelt bij mij gewoon aan als een soort van trading cards game/shop die je door je strot geduwd word of je het nou wilt of niet. Als ik op zijn minst die notificaties in m'n berichteninbox uit kon schakelen dan zou ik het al een stuk minder storend vinden maar dat kan dus ook gewoon niet en daar stoor ik me enorm aan.

De steam interface is verder mooi donker maar dat berichtenicoontje licht felgroen op. Prima als je een ongelezen bericht hebt van een vriend of zo maar die 'new inventory item' notificaties zijn ruk. Je moet ook daadwerkelijk op dat ding klikken en wachten tot die kut pagina geladen is voordat die notificatie oprot. :(
Maar wie koopt dit soort dingen en wat doen ze er dan mee?
Geen idee wie het koopt, maar ik heb met enige regelmaat wat van die trading cards verkocht. Met trading cards kan je het volgende:
Steam Trading Cards are virtual cards earned by playing games on Steam. Sets of cards can be turned into game badges and tradable Steam community items.



Once you’ve collected a set of cards you can craft them into a game badge. Like the current badges, they are tied to your account and are shown on your profile. Unlike the current badges, crafting game badges earns you marketable items like emoticons, profile backgrounds, and coupons. Level up your badge by collecting the set again and earning more items.

...
Meer info hier. Lijkt me dus vooral een stukje "vanity".

Soms zijn er trouwens ook wel trading cards die wel heel veel waard zijn.
Ik zie het probleem niet. Dat ratingsysteem zorgt er toch voor dat crap nooit al te succesvol wordt? Je kunt dit als consument toch prima herkennen en negeren?
Je ziet dat dit het geval is bij een deel van de games. Maar het werkt niet altijd. Veel staan al snel op 'overweldigend negatief' waarbij je deze er meteen al uithaalt. Fijn ook voor het Steam algoritme dat games aanbeveelt.

Maar toch krijgen er genoeg devs het voor elkaar om honderden positieve reviews te vergaren, waarbij de reviews net zo'n grap zijn als de games zelf. Logisch ook, de mensen die het kopen reviewen het zodat de devs weer een andere game uitbrengt voor de trading cards of achievements. Of ze doen het voor gratis keys en andere onzin.

Maar of een game nu 20 positieve reviews heeft of 800, als het blauwe duimpje er maar staat zijn ze binnen. En dan krijg je ze toch wel te zien in alle lijstjes, als je zoekt op reviews, prijs of bepaalde tags. En dan wordt het wel een stuk vervelender om toffe games te vinden. Maar dat is mijn ervaring. :)

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 9 juni 2018 02:43]

Ik geloof dat een game minimaal 25 reviews nodig heeft om een rating te krijgen als mostly positive e.d. net zoals dat voor Workshop items geldt voor de sterren. Dat zou men voor de reviews omhoog moeten gooien met een factor 10 of misschien wel 100. De lat ligt nu gewoonweg te laag.
Dit dacht ik dus ook. Maar ik heb dit rondgevraagd en "normale" mensen lopen een winkel binnen zonder dat ze weten wat ze willen kopen. Klaarblijkelijk zijn er velen die ťcht Steam afstruinen om te kijken of er iets leuks is. En deze mensen missen enig kritisch en analytisch vermogen.
Heb je ook echt last van de rotzooi games? Ik gebruik Steam vrij veel en zie ook wel eens suggested games voorbij komen maar ik kom maar zelden echte cashgrabs / asset flips tegen zoals de genoemde games in dit artikel.

Liever een marketplace waar alles op kan dan wat mij betreft. De nadelen van een marketplace waar games geweerd worden wat voor een reden dan ook vind ik zwaarder wegen dan de voordelen van een open marketplace. Het is aan Valve om ervoor te zorgen via algoritmes dat juist de games waar je interesse in hebt naar voren komen en de 'crap' games niet gevonden worden tenzij je ernaar gaat zoeken. En games die bepaalde grenzen overschrijden mogen wat mij betreft best een Adult Only label krijgen waar je eventueel voor moet opt-in'n, als het maar eenvoudig aan/uit te zetten is en transparant is. Dat + goede parental controls en Valve hoeft zelf niet veel meer te doen..
Als je wilt dat Valve waarborgen op kwaliteit dan maak ik me meer zorgen over zogenaamde "asset flips", spellen die modellen uit andere spellen stelen en daar een stuk rotzooi uit bouwen. Als die niet aangepakt worden zie ik ook niet waarom Aids Simulator en ISIS Simulator niet zouden moeten kunnen. Steam is zeker niet verplicht om dergelijke titels toe te staan, maar als volwassen mensen voor dergelijke rommel willen betalen dan vind ik dat ze die mogelijkheid zouden moeten hebben.
Asset Flipping is wat anders dan modellen uit games jatten. Asset Flipping is het gebruiken van prefabs in de stores van bijvoorbeeld UE4 of Unity. Dus je koopt wat models van bomen, een huisje, een shotgun, wat FPS-scripts, voegt die bij elkaar en je hebt een horrorgame. Je hoeft er geen moeite voor te doen, kost je nauwelijks tijd, ziet er hartstikke klote uit en speelt voor geen meter. Het liefste pak je de gratis models en pakketten zodat het ook geen geld kost.

Dat soort dingen vervuilen in principe je platform. Er is geen moeite gedaan voor een fatsoenlijke game en het is puur bedoeld als easy cashgrab. Weten dat Youtubers zoiets mogelijk oppakken omdat het zů kut is waardoor anderen het ook gaan kopen want zů kut kan het toch niet zijn? Vervolgens kijkt men Steam aan want 'waarom staat dit soort meuk op jullie platform'.

Er zijn echt tal van 'Simulators' die op die wijze in elkaar steken. Kutter dan kut, vol met prefabs en puur bedoeld om te trollen. Het is niks anders dan vervuiling van Steam en daarmee slechte publiciteit voor Valve. Bij de Aids en ISIS Simulator is het dan ook niet alleen de name of de basis van die games, maar voornamelijk het bovenstaande waardoor ze verwijderd zijn.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 8 juni 2018 22:28]

Wat maakt het uit of developers content gebruiken die ze gekocht hebben uit de stores van UE4 of Unity, het gaat om het spel zelf. Hoop grotere gamebedrijven kopen ook gewoon content in. Het gaat er dus uiteindelijk vooral om wat je er mee doet. Probleem is vaak genoeg dat een developer niemand kan vinden om voor hem/haar de graphics te doen, en dan kom je dus zeker uit op inkopen van die content via zo'n store, vroeger kon je als programmeur nog weg komen met zelf gemaakte graphics omdat het toch maar een paar blokjes waren, maar nu ziet het er allemaal zo gelikt uit.
En asset flip is eigenlijk toch echt een bestaande gametype gebruiken en daarvan alleen maar de modellen veranderen.

En voordeel van steam is, als je het spel niets vind kun je altijd nog een refund vragen EN een negatieve review plaatsen.
Het gaat ook niet zozeer om het gebruiken van content uit die stores want dat doen grotere publishers inderdaad ook. Het gaat erom dat er mensen zijn die gewoon de goedkoopste/gratis dingen pakken, niks geven om wat wel en niet bij elkaar past en dat gewoon 'as is' in een 'game' stoppen. Geen eigen werk, vaak zelfs nauwelijks eigen code. Gewoon alles bij elkaar geraapt. Vervolgens plakken ze er een belachelijk label op en hopen ze dat het opgepakt wordt als zijnde zů slecht dat het eigenlijk niet moet bestaan. Genoeg Youtube-kanalen die daar aandacht aan besteden.

En je moet het zo zien: hoe meer van dat soort waardeloze rommel, hoe meer negatieve reviews, hoe meer Valve/Steam negatief in het nieuws komt want zij faciliteren dat soort praktijken. Van de ene kant snap ik best dat je zoiets aan wilt pakken, zeker als blijkt dat de maker zoiets puur uitbrengt voor shits en giggles en om een beetje te trollen. Zolang Valve het bij het verwijderen van dat soort nutteloze content houdt vind ik het prima.
Tja, een andere simpele manier is de fee om te publiceren te verhogen van $100 naar $1000, of weer iets dergelijks als greenlight introduceren.
Het gaat niet om assets kopen, maar om hoe je ze gebruikt. Wat ik bijvoorbeeld doe is, ik pak dit en maak er dit van. Als je echter een heel spel opbouwt uit gekochte of gratis gedownloade onderdelen, dan heb je eigenlijk weinig invloed over hoe het spel werkt. Je kan ook bugs niet fixen, want je weet niet hoe alles werkt.

Daarnaast bewijst Ravenfield dat ook slechte programmer art nog steeds kan verkopen. Je moet alleen wel je best doen.

Ondanks dat ben ik van mening dat alles (zolang het legaal is) op Steam zou moeten worden toegelaten. Steam heeft bijna een monopoliepositie op de markt, en als een game niet op Steam staat verkoopt het ook niet (tenzij je een grote publisher bent).
Je weet dat PUBG veel assets ingekocht heeft? Zo'n slechte game (op wat hitreg issues na) wil ik dat niet noemen.
Valve lijkt compleet niet meer te controleren wat er op de store komt en alleen als er over een spel veel geklaagd wordt er wat aan te doen, alsof het zo veel zou kosten om een paar mensen in te huren die controleren of de spellen die uitgebracht worden in het minst acceptabel of Łberhaupt functioneel zijn.
Ik weet het niet zeker, maar afhankelijk van de grondigheid van de controle en de hoeveelheid games, en ook of je een "labelbeleid" wil afdwingen kan dit best veel kosten. Niet alleen personeel, maar ook administratie, communicatie etc. Ze zouden zelfs hele kleine titels kunnen gaan weren omdat ze dan minder hoeven te controleren. Of de kosten doorberekenen aan de ontwikkelaar, wat toch wel een extra drempel opwerpt.

Gerelateerd: als de uitgave van game(updates) vertraagd wordt t.o.v. andere download winkels verliezen ze ook geld.
Titel van een game zegt toch niet zoveel. Aids simulator kan wel een wetenschappelijke onderbouwd simulatie-spel zijn voor het bestrijden van epidemieŽn. Isis Heeft ook zat betekenissen, kan wel een Egyptisch godenspel zijn. Zullen ze toch de spellen echt moeten spelen (of het publiek het laten testen)..
Aids Simulator was moord de Afrikanen met aids uit de beschrijving.
Achteraf is goedkoper. En nee er is geen selectieprocedure, iedereen kan er alles opsmijten (en achteraf misschien verwijderd geraken). Had je dat nog niet gemerkt aan de oceaan aan games die nergens op trekken?
Het filmpje van Jim sterling licht het een en ander toe.
Ik denk dat ze dat doen om "neutraal" te blijven. De community beslist via Greenlight wat er wel en niet op komt. Niet altijd de beste keuze maar tjah. Alles heeft zo wat voor en nadelen.
Waarschijnlijk waren deze games eerst als VR games aangemeld en steam heeft een tijdje (of nog steeds) automatische goedkeuring gegeven aan VR games. Op youtube staan hierover een paar onderzoekvideo's.
Ergens stiekem wel hypocriet, games waarbij je de russen, de 'overduidelijk midden oosten' legers of elke andere 'us vs them' vrij mogen afschieten, maar andersom blijkbaar niet zo? Of kennen we de 'punch bin laden' flashgames nog?

Goed, blijf het raar vinden dat ISIS nu een 'slecht' woord is, we hadden vroeger 100% isis, IS group (goed, KPN heeft nu eindelijk de naam veranderd).
Archer :/

Associaties veranderen. 100 jaar geleden was de swastika ook geen probleem.
De Godin Isis, zoals de terreur groep zich ernaar vernoemd heeft, is niet per definitie slecht!

En de Swastika staat voor welvaart en geluk en weet ik wat nog allemaal meer. (Even ter attentie voordat we erover vallen op de Wiki-page die gelinked is laten ze alleen rechtsomdraaiende Swastika's zien, naar mijn mening is dat niet altijd zo, per definitie!, maar dat ter zijde.)


Ontopic:

Uiterst vreemd, dat hier absoluut geen check wordt uitgevoerd op Steam-titels en inhoud, maar na aanleiding van community-klachten of inhoudelijke informatie content wordt verwijderd. De titels alleen al zouden bij mij argwaan oproepen en tot reden zijn om ze nader te onderzoeken. Ik ben benieuwd waar Valve mee zit, dat dit soort "meuk" erop komt. De eerdere reactie van onze mede-tweaker over flashgames vind ik daarom wel erg leuk/correct/verwijzend geplaatst, aangezien Valve nu wel heel erg amateuristisch of geldbelust overkomt, correct me if I wrong, maar Valve moet zich nu heel hard achter de oren gaan krabben wat ze willen met hun platform. Dit kan toch niet? What's next?
Euhh, de terreurgroep ISIS heeft niks met de godin Isis te maken. Zou een beetje raar zijn voor een streng islamitische groepering, nietwaar? ISIS staat voor Islamitische Staat in Irak en al-Sham.
Dat geldt alleen voor de India'se swastika, die ook nog eens gewoon horizontaal wordt afgebeeld en niet 45 graden gedraaid zoals een ander bekend symbool. ;)
ISIS is eigenlijk de foute benaming. Het is ISIL of IS. ISIS is ontstaan door een verkeerde vertaling maar daar weet ik het fijne ook niet van.
Stond ISIS niet voor "Islamic State for Iraq and Syria" oid?
Je snapt toch ook wel dat 100% Isis (waarbij Isis de voornaam van de DJ is) compleet iets anders is dan een shooter over de Islamitische beweging?

Ik neem aan dat als je een spel uit wil brengen over de Egyptische godin Isis dat ook nog steeds gewoon kan. Het gaat niet om het woord maar om waar het voor staat.
Ik snap echt niet wat het uitmaakt dat deze trolling games op het platform staan. Als je dat soort zooi download is het toch je eigen schuld?
Als je het download is het je eigen schuld en betaal je ervoor. Echter door de negatieve commentaren op de 100den trolls die komen gaat je bedrijf er ook aan ten onder want je verkoopt alleen maar trollgames. Dus, als je kwalitatief aanbod kunt verzekeren zal je je cash flow ook kunnen verzekeren. (Les 1 Economie 😉)

[Reactie gewijzigd door JeroenED op 9 juni 2018 23:16]

Het is ronduit verschrikkelijk dat dit kan, maar het lijkt echt op een troll.
Als mensen dit kopen en kwaad worden dat het slecht is, ligt de fout echt bij de koper mijns inziens. Dit is natuurlijk geen excuus voor dit soort bagger. Voor de grap, lees onderstaand de "systeemeisen" over deze "game" eens. Vers uit de Google cash, aangehaald in het artikel.

MINIMUM:
OS: Windows XP, 7, 8 or 10
Processor: Intel/AMD Quad-Core 2+ Ghz
Memory: 2 GB RAM
Graphics: nVidia GT 400 / Radeon 6000 or better
DirectX: Version 9.0c
Storage: 2 GB available space
Sound Card: Any
Additional Notes: 720p24 cinematic, human eye can't see more than 24 FPS anyways. Į\_(ツ)_/Į


RECOMMENDED:
OS: Windows 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 and so on
Processor: Whatever, just don't forget to bring eggs to cook on it
Memory: 666 GB RAM
Graphics: Doesn't matter, the game runs like crap even on Titans
DirectX: Version 6.0
Storage: 666 GB available space
Sound Card: Earplugs preferred, the game sounds horrible
Additional Notes: 1080p30 silky smooth if lucky, good luck! Į\_(ツ)_/Į
Persoonlijk vind ik dat als een spel daadwerkelijk door greenlight heen komt op zijn minst geprobeerd en beoordeeld moet worden worden door het personeel van Valve voordat het spel op de hoofdpagina van Steam terecht komt want het is net alsof je in een grote vuilnisbak moet zoeken naar een leuke titel.
Zelfs de aanbevolen games slaan de laatste tijd nergens meer op.

In het verleden toen Steam iets van 1200 games in totaal aanbood had ik 400 games al aangeschaft en was bijna elke titel wel goed. Nu is het net een mobile app store aan het worden.

Eerst waren de meeste indie games geweldig op Steam en brachten ze veel nieuwe concepten uit maar ik durf bijna geen nieuwe indie titel meer aan te raken of uit te proberen vanwege de zooi wat ze toe laten.
Toch blijf ik een dubbel gevoel houden bij : "Isis simulator kan echt niet", want ze hebben al zoveel leed veroorzaakt vs. "Hup GI's, hoe meer hoefdoeken vermoord, hoe meer vrijdheid", dat dan wel normaal is of zelfs gevierd moet worden...

I know, niet echt direct on topic, maar is wel het eerste wat bij mij omhoog komt, truth is in the eye of the beholder.
Noem eens een game waarin "hoofddoeken" vermoord moeten worden. :?
Wat een onzin. :(

Ik snap wel waar je op doelt, maar er zijn niet eens echt games waar je "Allahu Akbar!"-schreeuwende mannetjes moet neerschieten.
Dus even je perceptie bijstellen aub. Sjeezz.
Ik ben geen 18 meer, dus mogelijk haal ik iets uit de prehistorie. Er was/is een best leuke shoot'mup Wolfenstein, waarin de Amerikaanse soldaat Duitse collega's omver moest schieten. Ze riepen regelmatig "Halt!" en als ze werden geraakt hoorde je soms "O, mein Himmel!". Ik vond het een grappig spelletje, ik heb me nooit afgevraagd hoe het nu is met het gevoelsleven van Frau Schmidt in Aken als ik het speelde.
In latere uitvoeringen van Civilization is een disclaimer opgenomen die meldt dat de aanwezigheid van een religie in het spel niet betekent dat de maker deze onderschrijft. Tot we in het Westen verrijkt werden met ideologieen die het minder nauw nemen met het recht op leven, was zoiets afwezig.
Er is nu eenmaal een tegenstander nodig en een wereld waarin mensen begrijpen dat een spelletje niet echt is. Als de tegenstander een nazi is draagt hij een Duits uniform, als het een arabier is zie je een hoofddoek en als het een gorilla is zie je hem bananen gooien. Een spel waarin iedereen er politiek correct bij loopt is heel verwarrend, zoiets zie je tegenwoordig al veel te veel in het echt.
Ik mag dan wel op -1 gezet, en dat is prima, maar hoeveel games hebben we wel niet waarin vermoorden word vergoelijkt zolang je het "juiste" doel aanmoedigt?

Om deze "kleine" vraag te beantwoorden in het geval van Steam bij een paar ontwikkelaars, moeten we (denk ik) eens kijken naar waar we het over eens zijn, kaders stellen.

[Reactie gewijzigd door mg794613 op 8 juni 2018 21:36]

"Ik mag dan wel op -1 gezet, en dat is prima, maar hoeveel games hebben we wel niet waarin vermoorden word vergoelijkt zolang je het "juiste" doel aanmoedigt?"
Meer dan genoeg, zeker aangezien ook spellen als Super Mario hier al onder vallen.
(Goomba's en de reguliere Koopa's gaan zelfs niet specifiek op Mario af, maar alles is goed te praten voor het redden van de prinses toch?)

Maar juist hierbij moet je naar mijn mening geen kaders willen stellen. Iedereen hoort zelf volwassen genoeg te zijn om zijn eigen grenzen en waarden te kunnen stellen. Het echte probleem is wat mij betreft dan ook niet het spel zelf, maar eerder de mensen die het spel willen spelen.

Als iemand besluit een spel te maken over Hitler die baby's in een magnetron stopt om stroom voor zijn gaskamers te genereren, dan zegt hoeveel mensen het spelen veel meer over de mensheid dan het gegeven dat het gemaakt is...
Mischien rare vraag. Maar voor wat voor prijs werden deze games voor verkocht, of waren ze free to play?
Geen. "AIDS Simulator" zou uitkomen op 12 juni, nog geen prijs opgegeven. De meeste van dit soort "spellen" zijn niet gratis, omdat gratis spellen geen trading cards hebben en dus een stuk minder interessant zijn voor de markt. Ze kosten vaak minder dan 2 euro en de dev strooit dan ook nog eens uitgebreid met gratis keys op diverse sites. Het klinkt raar, maar hele volksstammen bestaan bij de gratie van trading cards schrapen en verkopen voor genoeg grijpstuivers om "echte" spellen te kopen (of andere assets die te traden zijn). Er is een hele "cottage industry" rondom verschrikkelijke non-games ontstaan. Valve staat erbij en kijkt ernaar omdat alles wat je op Steam doet geld oplevert.

Alleen als het heel erg wordt en te negatieve publiciteit veroorzaakt, zoals je spel adverteren als troep en een cash grab, dan grijpt Valve een keer bij wijze van uitzondering in. Maar je merkt dat ze eigenlijk niet weten wat ze ermee aan moeten en maar wat doen. Als het aan Valve lag bleef alles gewoon zoals het is, want ze verdienen hun centen toch wel, maar zo af en toe heeft iemand daar door dat het misschien anders moet en dan stuiptrekken ze eens wat. De hele discussie rondom wat er nu wel en niet op het platform moet ("Vrijheid!" "Censuur!") is alleen de meest recente oprisping. Ironisch genoeg is Valve verreweg het minst betrokken bij dit alles; het enige ideaal dat Valve aanhangt is money, money, money.
"About This Game... " niet lezen, wat een hatelijk kortzichtige persoon

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True