Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar van God of War wil vijf vervolgen maken

De ontwikkelaar van de game God of War wil in totaal vijf vervolgen maken. De ontwikkeling van de onlangs uitgekomen 'reboot' van het originele God of War op de PlayStation 4 duurde vijf jaar, maar de eventuele vervolgen moeten sneller gemaakt kunnen worden.

Cory Barlog, creative director van ontwikkelaar Santa Monica Studio, heeft in een podcast van gamewebsite Kotaku gezegd dat hij vijf vervolgdelen in zijn hoofd heeft. Omdat de ontwikkeling van het onlangs uitgebrachte God of War vijf jaar duurde, werd hem meteen gevraagd of het maken van de vervolgen ook zo lang zal duren. Dat is volgens Barlog niet het geval.

Hij licht toe dat de relatief lange ontwikkelfase van God of War grotendeels komt doordat Santa Monica Studio de nieuwe game vanaf de grond moest opbouwen. Er was al wel een engine, maar er moest veel opnieuw worden gemaakt. Zo duurde het aanpassen en vernieuwen van de engine voor de gevechten langer dan de bedoeling was. Uiteindelijk werden hieraan zoveel aanpassingen doorgevoerd dat zo ongeveer de hele engine opnieuw werd gebouwd.

Het is niet duidelijk of er daadwerkelijk vijf vervolgen van God of War zullen verschijnen, mede omdat uitgever Sony daarover meebeslist. De 'reboot' van God of War verscheen in april en doet het tot nu toe goed wat de verkoopcijfers betreft. Zo stond de game eind april op nummer 1 in een Britse ranglijst van fysiek verkochte games, ook al is de game enkel op de PlayStation 4 beschikbaar.

Terugkijken: review van God of War

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-05-2018 • 12:00

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Er is ook nogal een verschil tussen vervolgdelen in je hoofd hebben en ze ook daadwerkelijk willen maken. Valve zal ongetwijfeld ook Half Life 3 en Left 4 Dead 3 in het hoofd hebben, maar dat wil niet zeggen dat wij die games ooit te zien gaan krijgen :+

Edit:
Interviewer: "The future game plan for this, do you have it mapped out in your head?"
Cory: "5 games... :+ "
Interviewer: "So that's 25 years? O-) "
Cory: "Right.. :P "
Interviewer: "Is that what you're prepared for? :P "
Cory: "No...? O-) "

Daarna gaat het erover waarom het 5 jaar duurde om God of War te maken. Alles moest opnieuw, van de engine tot de gevechtsmechanieken, de personages, alles. Alleen de absolute basis is een beetje hetzelfde gebleven.

Dus nee, de ontwikkelaar wil niet nog 5 games maken. Ze zaten wat te dollen. Er zullen ongetwijfeld 5 games in zijn hoofd zitten, maar dat is 't dan ook. Misschien dat de schrijver in het vervolg even de desbetreffende podcast moet luisteren en niet alleen lukraak een titel moet verzinnen op basis van wat zinnetjes zonder de nuance erbij te betrekken.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 1 mei 2018 12:43]

En nog is het beter dan de manier waarop Polygon met hun titel woorden in zijn mond stopt.
Misschien is de titel veranderd, maar dat is echt niet woorden in zijn mond leggen. De maker legt vrij duidelijk uit waarom volgens hem Kratos is veranderd en moest veranderen om voor zijn zoon te zorgen.
Ja, maar "toxic masculinity" is niet de reden die hij gebruikt, maar een poging van Polygon om mensen te doen denken dat het een (intersectioneel) feministisch spel is. Cory Barlog is duidelijk geen volgeling van die religie.
Hij gebruikt niet specifiek die woorden, maar het is wel vrij letterlijk wat hij bedoelt.
This lesson that I hoped to pass on to [my son]: that the concepts of strength and emotional vulnerability and the ability to sort of be free to feel the range of emotions, that these are not two warring or diametrically opposed concepts.
Een deel van "toxic masculinity" (je lijkt niet echt te begrijpen wat het is), is de druk op mannen om emotieloos te zijn, dat sterk zijn betekent dat je zwijgt over je gevoelens. Dat echte mannen niet huilen. Dit is juist het beeld dat hij wil bestrijden. Polygon verwijst er terecht naar.

Aangezien een uitleg over toxic masculinity blijkbaar nodig is (want oh nee, feminisme). Toxic Masculinity, in de breedste zin van het woord, gaat over negatief mannelijk gedrag en de druk van mannelijkheid. Er zijn tal van voorbeelden te bedenken, zoals hierboven, maar bijvoorbeeld ook "Je bent geen echte man als je geen baard hebt". Vrouwen doen hier ook aan mee, bijvoorbeeld "Je bent homo als je geen sex met mij wil". Het is een legitiem concept met een goede onderbouwing en makkelijk observeerbaar voor de meeste mannen en vrouwen.
maar een poging van Polygon om mensen te doen denken dat het een (intersectioneel) feministisch spel is
Je enige tegenargument lijkt je eigen weerstand tegen feminisme te zijn. Voor zover ik heb gelezen (ik heb het niet gespeeld), lijkt het weldegelijk veel feministische invloeden te hebben. Wat heb je er precies op tegen?
Ik snap je punt, maar is dit ook weer niet een storm in een glas water.

"Je bent geen echte man als je geen baard hebt"
Van die metromannen met hun perfect bijgewerkte baardjes om hun lelijke porum te verbergen, sorry dit gaat echt volledig langs me heen. Laat ze lekker blij zijn met het laatste beetje mannelijkheid dat ze bezitten in deze androgene #metoo tijden. Veel meer dan wat gezichtshaar hebben ze niet meer.

"Je bent homo als je geen sex met mij wil"
Als je wel staart ben je een smeerpijp en eng, als je niet staart ben je homo. Dit is de doorgeslagen emancipatie, "wij doen nu alles wat mannen fout deden, want logica" 8)7 (fluitende mannen, die bij geen gehoor meteen 'LESBO' roepen). Of zo'n Amy Schumer die continue over haar 'smerige kut' praat (haar eigen woorden) want mannen deden dit schijnbaar ook. Ik ken heel wat stand-ups maar enkel Jim Norton die veel over sex dingen praat, en dan is dat nog maar een fractie van zijn materiaal.
Lekker part-time de administratie bijhouden, terwijl ze een HBO diploma op zak hebben waar ze niets mee doen. En dan lopen mauwen dat vrouwen te weinig betaald krijgen, terwijl vrouwen die daadwerkelijk hier last van hebben te druk bezig zijn met werken.
Doet me denken aan de 'black lives matter' beweging, compleet het doel voorbij geschoten. De mensen die ermee aan de haal gaan, hebben geen enkel recht van spreken op dit vlak.

Het is een hoop gezeik, en door een wildgroei aan weblogs moet daar gehoor aan gegeven worden, anders zijn ze bang hun bezoekers kwijt te raken. Dus dan krijg je van die dramatiek, wat je lekker langs je heen moet laten gaan. Het gaat godvernondeju over een videogame.

Aan het eind van dit jaar lopen we ons druk te maken over hele andere zaken en is iedereen dit weer vergeten. Gelukkig maar, want ik irriteer me mateloos aan de hoeveelheid zure hypocriete kutten en opgeblazen lullige ego's vandaag de dag. Alles draait om imago en schone schijn, daadwerkelijk inhoud vraagt zelfkennis en werken aan jezelf en dat vind men te ingewikkeld.
Genoeg vrouwen en mannen die hier genoeg van hebben, maar dit enkel op het internet durven uit te spreken omdat je binnen no time voor chauvinist,verrader,fascist of extremist word uitgemaakt.

[Reactie gewijzigd door Batauwer op 1 mei 2018 20:07]

Van die metromannen met hun perfect bijgewerkte baardjes om hun lelijke porum te verbergen, sorry dit gaat echt volledig langs me heen. Laat ze lekker blij zijn met het laatste beetje mannelijkheid dat ze bezitten in deze androgene #metoo tijden. Veel meer dan wat gezichtshaar hebben ze niet meer.
Dit is echt het toppunt van "toxic masculinity", mannen die voor andere mannen bepalen of ze mannelijk zijn of niet.
Als je wel staart ben je een smeerpijp en eng, als je niet staart ben je homo. Dit is de doorgeslagen emancipatie, "wij doen nu alles wat mannen fout deden, want logica" 8)7 (fluitende mannen, die bij geen gehoor meteen 'LESBO' roepen). Of zo'n Amy Schumer die continue over haar 'smerige kut' praat (haar eigen woorden) want mannen deden dit schijnbaar ook. Ik ken heel wat stand-ups maar enkel Jim Norton die veel over sex dingen praat, en dan is dat nog maar een fractie van zijn materiaal.
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Ik bedoel juist dat uitspraken als "Je bent homo als je geen sex met mij wil" slechte uitspraken zijn en juist toxic masculinity bevorderen.

De rest van je comment is totaal niet relevant voor wat toxic masculinity is. Jij wil je er niet druk om maken, prima, ga lekker oordelen over de mannelijkheid van andere mannen. Gelukkig zijn er wel veel mannen en vrouwen die er wel mee bezig zijn.
Genoeg vrouwen en mannen die hier genoeg van hebben, maar dit enkel op het internet durven uit te spreken omdat je binnen no time voor chauvinist,verrader,fascist of extremist word uitgemaakt.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een goed argument tegen toxic masculinity gezien (dat is ook lastig, aangezien het een beschrijvende term is, geen verklarende). De meeste tegenargumenten snappen niet eens wat het is (zoals die van jezelf, zo lijkt het).
Volgens Kotaku...
and done....

Die gasten brengen al jaren geen 'nieuws' meer
Het is dit keer niet Kotaku maar toch echt Tweakers die hier met een clickbait titel drama maakt. Als je naar het Kotaku artikel kijkt, dan zie dat ze daar gewoon netjes het interview in de context laten, en dat het interview over de 5 jaar ontwikkeltijd gaat.
Kotaku. Polygon. Dat is wel echt scraping the bottom of the barrel qua gamejournalistiek. 8)7

Oftewel nooit naar linken en enkel met Adblock bezoeken.
Gaat voornamelijk om de misleidende titel. Dat iemand ideeŽn in zijn hoofd heeft wil absoluut niet zeggen dat hij de intentie heeft die daadwerkelijk te maken, zoals @SomerenV hierboven ook zegt.
Voor de gein ook de rest luisteren en vooral op de nuance en context letten. Nergens zegt ie dat ie nog 5 games wil maken en buiten een halve minuut over of hij een toekomstplan heeft wordt er met geen woord over gerept. En zelfs tijdens dat stukje over het toekomstplan komt het niet bepaald serieus over.
Wist niet dat God of War van Ubisoft was.
Is het ook niet
Kom maar op!! De vorige reeks met Griekse mythology had ook 6 playstation games. Ik hoop dat de Noorse mythology genoeg stof heeft om het in totaal 6 games interessant te houden.

EN HET IS EEN SEQUEL GEEN REBOOT! Er zijn zo veel connecties naar dingen uit vorige games... Wat ik niet zal opnoemen vanwege dikke spoilers.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 mei 2018 12:59]

Feitelijk drie:

God of War, God of War 2 (beide voor PS2) en God of War 3 (voor PS3).

En twee spinoffs:

God of War: Ghost of Sparta en God of War: Chains of Olympus (beide voor PSP)

Feitelijk vertellen de drie PS2 en PS3 games alles wat je moet weten over de strijd van Kratos tegen het Griekse pantheon.
Vergeet God of War: Ascension coor de PS3 niet.
Dan dus God of War 1 tot 3 plus Ascension voor de hele Griekse verhaallijn.

Maar vier maakt nog niet zes, en vermoed zelf dat Sony ook weer maximaal drie a vier games rond de centrale verhaallijn op de PS4 op de planning heeft staan en dat de rest spinoff materiaal wordt (voor mobile en Vita, zoals met GoS, CoO en -hierboven eigenlijk ook nog vergeten- Betrayal), en ook niet gemaakt zal worden door Santa Monica maar bijvoorbeeld (weer) door een studio als Ready at Dawn.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 1 mei 2018 12:59]

T zijn er 6. Sowieso vergeet je Ascension. En naast dat maakt dat voor het gebruik van de mythology niet uit of t spin offs zijn of prequels. Elke game introduceert wel nieuwe mythologische karakters en/of omgevingen.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 mei 2018 12:40]

Oh ja hoor, ook daarvan zijn boeken vol mythen en sagas geschreven :D
En anders op naar Egypte ;)
en daarna het zuid-Amerikaanse pantheon
daarna romeinse, germaans. etc etc.

zat te doen dus
eh, romeins en germaans zijn basicaly grieks en noors, Mars = Ares, Wodan = Odin
goden? ja. verhalen? absoluut niet. de verhalen van de grieken draaien om de helden. en van de Romeinen om de goden. maar ja, de Noorse en Germaanse Mythologie is nagenoeg identiek. alleen de verhalen zijn anders
(en alle goden zijn met elkaar verbinden, Thor(Donar)>Jupiter>Zeus>Horus
god van de Donder/Hemel even gepakt als voorbeeld)

maar het zou een mooie draai zijn als ze is buiten Europa gaan kijken

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 1 mei 2018 19:52]

tis een halve reboot.
Athena, Zeus, aardewerk met afbeeldingen van Kratos met zn blades, Blades of Chaos zelf. Dit is geen reboot

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 mei 2018 16:11]

Welles een halve.
Een reboot wil zeggen dat men doet alsof de vorige gebeurtenissen in een franchise nooit gebeurd zijn. Dit is gewoon een sequel aangezien het volgt op de vorige gebeurtenissen.
Met de huidige God of War kwaliteit als maatstaf? BRING IT ON! _/-\o_
Geweldige game, weer een nieuwe maatstaf in singelplayer games. Typisch weer dat mensen hier al meteen negatieve reacties moeten geven.
Kan niet wachten om de overige goden een kopje kleiner te maken.
Onzin artikel wat alweer ontkracht is 8)7
Ik moet zeggen dat ik hele hoge verwachtingen had van dit spel, maar dat ik niet het beste spel ooit vind(zoals op veel reviews ziet).
Ik wordt niet echt helemaal opgenomen in het verhaal en alles, wat ik bij de vorige delen wel had.

Het is zeker wel een goede en hele mooie game, maar echt beste tot nu nee dat niet.
Ik ben misschien dan ook nog niet zo ver heb pas 2 keer gespeeld, maar denk niet dat ik volgende deel meer direct preorder zou doen.
Ik herken dat wel, maar dat heb ik met geen enkele game meer. Vroegah (ten tijde van GoW 1,2 en 3) kon ik hele dagen gamen en vergat ik alles om me heen, tegenwoordig moet ik m'n best doen om 2 uur achter elkaar een single player campaign te spelen. Waarschijnlijk wat andere interesses naarmate je ouder wordt. Misschien is dat het?
Zou uiteraard ook kunnen dat je interesses een beetje veranderen, ik ben tegenwoordig veel meer een serie kijker dan een gamer.
Ik kan wel makkelijk 2 uur of langer gamen afgelopen zondag nog gedaan, zat ik van 1 tot 6 gewoon God of War te spelen.

Ik ga dit toch ook wel eens in de gaten houden met de volgende games, dit jaar staat nog Spiderman, Tomb Raider en Red Dead Redemtion 2 op het lijstje(En The last of US 2 mocht die uitkomen.
Ik moet zeggen dat ik dit pas voor het eerst nu echt merk(En dit ook pas mijn 1ste spel is dit jaar), vorig jaar nog met veel zin en plezier Knack 2, Uncharted & Super Mario Odyssey gespeeld.

Sowieso ben ik geen Multiplayer gamer en game al nooit online, maar toch eens in de gaten houden of dat met meer spellen gaat zijn.
Dit deel kwam pas los na ~15 uur voor mij. Ik ben blij dat ik nog even vol gehouden heb.
Ik ga ook wel door spelen ik game echter niet elke dag, meestal 1 keer per week even op zondag ofzo paar uurtjes.
Dus ik doe gerust zo 2 maanden om hem uit te spelen, of misschien wel langer soms.

Ik heb er dus nog geen 15 uur achter gezeten, dus ben nog wel eventjes er zoet mee.
Zeker omdat na het uitspelen je alles nog een keer kan bezoeken, en dan alle objecten/kisten etc nog kan ophalen die je gemist heb.
Bij mij is het net andersom. Bij de vorige God of War's liet ik me steeds overhalen door de hype om het spel te kopen maar merkte telkens dat het mijn ding niet was. Ik snapte echt niet waarom de reeks zo mythisch was. Deze keer de boot dus afgehouden maar als een game een 10 krijgt moet het toch wel bijzonder dus toch weer gekocht en deze keer is het wel raak. Misschien waren mijn verwachtingen te laag ;)
Voor mij is het zeker geen 10 maar een 9 denk ik, dit omdat ik ook wellicht niet echt in het verhaal echt kom.
Het spel blijft prachtig met beeld en geluid/ gekozen muziek enzo, maar misschien komt het nog dat ik verhaal veel leuker ga vinden :).

Ik had toch ook al bij het zien van de trailer twijfels, ik zag al dat het wat anders ging worden.
Maar goed ik heb even 1 keer een walktrough erbij moeten pakken, en ben bij video walktrough 4 van de 25 ofzo dus heb nog een lange weg te gaan :) (Dus wie weet vind ik het straks leuker).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 1 mei 2018 17:56]

Ja ik zit toch al van het begin gekluisterd voor het verhaal dus ik vrees het voor je ;)
Bij mij is het net andersom. ... Misschien waren mijn verwachtingen te laag ;)
hehe nooit iets super verwachten, dat kan het toch niet waarmaken.
ideaal geizen, bagger verwachten, kan je enkel aangenaam verrast worden.
helaas werken onze hersenen niet zo :P
Jullie schrijven "de onlangs uitgekomen reboot". Dit is geen reboot, maar gewoon een sequel.
Cory Barlog noemt het zelf wel een reboot en sequel.

"I knew I didn’t want to simply reboot the franchise, starting over with a retelling of the origin story. I wanted to reimagine the gameplay, give players a fresh perspective and a new tactile experience while delving deeper into the emotional journey of Kratos to explore the compelling drama that unfolds when an immortal demigod makes a decision to change."

Bron:
https://web.archive.org/w...os-new-god-of-war-on-ps4/

Edit: Opmaak

[Reactie gewijzigd door Djinada op 1 mei 2018 13:47]

didn’t want to simply reboot the franchise, starting over with a retelling of the origin story

Snap je het nog niet? Hij wou geen reboot en het origine verhaal opnieuw vertellen. Het is een vervolg op GOW3. Dat is te merken aan SPOILERS!!!!!!!


Athena, Zeus, aardewerk in een schatkamer waar hij naar staart en kapot maakt voor Atreus t kan zien en de fucking BLADES OF CHAOS die je gebruikt in het spel. En dat je aan ALLES merkt dat Kratos beseft hoe hij dingen kwijt is geraakt en Atreus daar voor wil behoeden diezelfde fout te maken

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 mei 2018 19:28]

gaap :z Het is een halve reboot.
Het enige dat je uit die quote kan afleiden is dat hij geen reboot wou doen. Dat het "ook een sequel" is, verzin je er zelf volledig bij.
melken wat bekende naam iemand?

een vervolg oke, maar het zijn er al best wat

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 1 mei 2018 22:04]

Als het een goede game is keer op keer? Wat is dan het probleem.

Over GTA hoor je ook niemand zeuren en daar zijn ook veel varianten van..