Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft treedt op tegen aangepaste versie van Halo Online

Microsoft en Halo-ontwikkelaar 343 Industries treden op tegen de onlangs uitgebrachte aangepaste versie van Halo Online. De ontwikkelaars van ElDewrito zijn tijdelijk gestopt met de ontwikkeling van de mod en zijn in gesprek met de rechthebbenden.

343 Industries heeft een verklaring online gezet waarin het zegt het werk van de modders te waarderen, maar de Halo-ontwikkelaar benadrukt ook dat in de mod assets en trademarks worden gebruikt die het nooit heeft vrijgegeven en dat Microsoft moet optreden tegen het onwettige gebruik daarvan.

Er is niet direct een takedownverzoek gestuurd naar de makers van de mod; Microsoft en 343 Industries zijn het gesprek aangegaan met de makers en hebben verzocht om het werk tijdelijk stil te leggen. De modders zijn daarmee akkoord gegaan.

Volgens 343 Industries zijn de makers van de mod geschokt, omdat zij veel werk hebben gestoken in hun project, maar ze hebben begrip voor de situatie. De studio merkt daarnaast op dat het duidelijk is dat de pc-community een Halo-game wil en zegt enthousiast te zijn over een eventuele officiŽle release van een klassieke 'Halo-ervaring' voor de pc. 343 Industries voegt daar aan toe op dit moment niks aan te kondigen te hebben, maar geeft aan dat de pc-community belangrijk is en dat het bedrijf eraan denkt voor in de toekomst.

Het team achter de mod zegt in een eigen blog dat het nog niet weet wat er gaat gebeuren met ElDewrito. Ze verwachten dat de mod beschikbaar blijft, maar dat de assets, die nodig zijn om de game te spelen, waarschijnlijk door toedoen Microsoft offline gehaald worden. De mod is op dit moment nog speelbaar.

Onlangs verscheen versie 0.6 van ElDewrito en dat ging gepaard met veel media-aandacht. De aangepaste versie van Halo Online was al langer beschikbaar, maar bleef onder de radar. Halo Online was oorspronkelijk door Microsoft zelf in ontwikkeling en bedoeld voor de Russische markt. Na een testperiode en verschillende vertragingen annuleerde het Amerikaanse bedrijf de game.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-04-2018 • 16:58

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
"De studio merkt daarnaast op dat het duidelijk is dat de pc-community een Halo-game wil en zegt enthousiast te zijn over een eventuele officiŽle release van een klassieke 'Halo-ervaring' voor de pc."

Dat klinkt nu toch eens aardig interessant
Pff.. wat overdreven zeg. Vergeet niet dat een bedrijf zijn patenten/copyright moet verdedigen. Doe je dat niet en piet op de hoek besluit wel "echt" misbruik te maken van jou werk dan sta je dus niet sterk omdat je in het verleden ook niks gedaan hebt om het te beschermen. Microsoft is echt niet de enige die dit doet hoor (99% van alle grote bedrijven doen dat).

Ik vind zelfs dat Microsoft het nog netjes oplost door niet direct een takedown te doen en eerst in gesprek te gaan. Genoeg voorbeelden te vinden op google van bedrijven die gewoon direct een takedown doen. Prima dat je het niet op Microsoft hebt, dat is wel duidelijk. Maar dit is nog een vrij nette oplossing als je ziet hoe het er gemiddeld aan toe gaat (in Amerika).
Hoe jammer het ook is, dat er copyright protection geldt voor franchises, moet dit nog steeds gerespecteerd worden of het hek is van de dam. Geef aub een pluim aan Microsoft dat ze willen samenwerken ipv een leger advocaten te sturen zoals alle andere bedrijven (inclusief Nintendo voor die community pokemon game waar de naam me even ontglipt).

Het is populair om te bashen op alles wat Microsoft doet, zonder dat je enig verstand van zaken hebt... Maar in onvrede je mening uitschreeuwen zorgt er niet voor dat je gelijk hebt en niet meer verder moet nadenken dan je buikgevoel over Microsoft...
Alsof dat echt niet allang duidelijk was. Man man man. Zo zie je maar, je moet het eerst laten zien (blijkbaar met grof geweld) en daarna begint een bedrijf pas te reageren, waar ze al een decennia lang op hadden kunnen anticiperen.
Wow, ik had dit exact voorspeld dat Microsoft en 343 er lucht van zouden krijgen bij de vorige berichtgeving
nieuws: Modders maken aangepaste versie van Halo Online.

Ik vind dan wel weer dat ze het adequaat en sympathiek aanpakken door samen naar een oplossing te kijken.

Ik snap wel dat Microsoft hun merk en assets moet beschermen, anders kan iedereen wel aan de haal met Halo merchandise en branding.

Hopen dat dit project blijft voortbestaan voor de communitie!

[Reactie gewijzigd door Turismo op 25 april 2018 19:16]

Kijk Nintendo, zo kan het ook.
Nintendo moet wel. Verdiep je eerst eens in de Japanse wetgeving voordat je makkelijk probeert te scoren :)
MS geeft in hun blog post ook aan dat ze moeten optreden volgens de Amerikaanse wetgeving. Echter probeert MS hier iets te redden voordat ze echt rechtmatig gedwongen zijn om actie te ondernemen.

Ik verwacht dat hier een take down verzoek achter aan komt, waarbij ze de getalenteerde mensen van dat team in dienst nemen bij 343.
MS lijkt het hier inderdaad best goed te doen, geen overhaaste takedown maar eerst contact opnemen met ElDewrito en verzoeken dat ze even geen updates maken terwijl ze over de details van de situatie kijken.

Zelf zie ik nog wel gebeuren dat ze inderdaad een aantal van de modders aanbieden om te werken bij 343, zelfs als het alleen voor een PC port van Halo (3) is, dat zou dan wel de beste uitkomst zijn zover ik kan zien. De mod zelf zal waarschijnlijk gestopt worden zodra ze deze situatie afgerond gedaan hebben en de officiŽle port onderweg is.

[Reactie gewijzigd door ingmar75 op 26 april 2018 12:30]

Ben ik het compleet mee oneens. Nintendo is echt een verschrikkelijk bedrijf qua copyright en releases. Ik zit in een band (Sector 8 ) waarmee ik videogame muziek cover/arrangeer, en wij hebben echt de grootste problemen om onze Nintendo muziekcovers "officieel" uit te brengen via iTunes/Spotify. Dit komt omdat alle muziek die je wilt coveren officieel op een ALBUM uitgebracht moet zijn in Amerika voordat je er rechten voor een cover voor kunt krijgen, wat natuurlijk gigantische onzin is aangezien geen enkel ander bedrijf dit zo streng naleefd en ook takedowns doet voor muziek. Je wordt gewoon gestraft als je via een legale manier echt toestemming probeert te krijgen om een cover van bijvoorbeeld Advance Wars of Rainbow Road online te zetten.

[Reactie gewijzigd door ShatterNL op 25 april 2018 17:20]

OT: refereert je bandnaam naar de game met dezelfde naam of is het een gevalletje puur toeval?
Zo gek is dit toch niet? Je probeert geld te verdienen met iets wat een variatie is op een bestaand iets...
OF je gaat niet zeuren en gewoon originele muziek maken, zeker als je nog eens geld zou verdienen aan die covers.
Dus volgens jou zijn coverbands alleen maar goedkope dieven van andermans creativiteit en hebben ze zelf helemaal geen creatieve inbreng in hun eigen optredens, en bieden ze geen entertainment-waarde?
optreden heb ik geen probleem mee (tot op een zekere hoogte met wat er verdiend wordt aan de covers), maar een cover op iTunes/Spotify vind ik al weer een ander verhaal worden (zeker als er dan niet netjes licentierechten betaald wordt).
Ik snap je punt niet helemaal? Wij regelen alles netjes officieel, maar worden gestraft omdat wij dit netjes regelen. Er staan genoeg covers online die dus sowieso geen rechtmatige licentie hebben, maar ermee weg komen op 1 of andere manier. Dat is dus mijn hele frustratie, het netjes willen regelen zorgt ervoor dat wij benadeeld worden.
Hoogstwaarschijnlijk worden ze uitgenodigd om het team te joinen, dan vind ik het wel een goed idee.
Ik snap dat ze halo willen , halo is Awesome
'Was' awesome toen Bungie de games nog maakte.
Beetje offtopic, maar ik zat mij laatst te bedenken, JA, bungie heeft shooters toegankelijk gemaakt op de console, maar Respawn heeft het genre verfijnd en geslepen met de Titanfall serie. Laatst Destiny2 uit de grabbelbak gepakt, maar wat een logge en cluncky Shooter is dat zeg. Het viel echt op hoe slecht het in elkaar steekt. Imho.
Ik vond Halo 5 anders ook heel aardig en heb me er erg lang mee vermaakt. Als 343 daar op voortborduurt dan zou dat geweldig zijn, het is alleen jammer dat het verhaal gewoon niet zo goed was als toen Bungie de game nog ontwikkelde. De multiplayer was/is echter wel gewoon erg goed, alleen is op de lange termijn niet zo van de grond gekomen als eerdere games.
Dat komt omdat het Bungie wat ooit Halo 1-3 heeft gemaakt niet echt meer bestaat, veel belangrijke mensen zijn naar andere studios (waaronder Respawn met Titanfall) gegaan.
Respawn met Titanfall? er zit flink wat verandering tussen de Halo-stijl en Titanfall-stijl shooter. Verandering die in andere games eerder al kwamen.
Leuk, nu worden er ook nog eens streamers op Twitch gedmca'd door Microsoft omdat ze beelden van het spel op hun account hebben staan: https://www.reddit.com/r/...n_twitch_are_being_dmcad/

Dankjewel Microsoft 8)7
Het siert je niet om zo op de man te spelen. En sinds wanneer staat de NL wetgeving gelijk aan de US wetgeving? Volgens mij is Microsoft nog steeds een Amerikaans bedrijf, bezit Microsoft en/of 343 nog steeds de rechten op de assets van de Halo franchise en mag je daar nog steeds niet zomaar mee aan de slag. Wat Annihilism ook aangeeft pakt Microsoft het nog hťťl netjes aan door niet gelijk een take-down te eisen.
Waarschijnlijk zijn gewoon in gesprek over mogelijke carriere mogelijkheden O-)
Even gespeeld vanochtend, nog niks getweakt aan settings maar voelde al best goed aan, en graphics waren ook prima.

Ik kwam in een server terecht waar mensen een heel beleefd gesprek aan het voeren waren over de mod en de Halo franchise in het algemeen. Dit in plaats van krijsende pubers die elkaars geslachtsdelen verschillende ziektes toewensen, een positieve verassing. :)

Hopelijk gaat deze community doorgroeien tot iets moois!
Microsoft is dit verplicht, anders vervallen al je rechten in de toekomst als er wťl iemand misbruik maakt met winstoogmerk.
Ze hebben niets offline laten halen, enkel de ontwikkeling is gestopt op vriendelijk verzoek. Ze zijn nu met elkaar in gesprek, waarbij het initiatief van Microsoft kwam.
In mijn ogen hebben ze dit dus juist erg netjes aangepakt gezien de omstandigheden.
Dus waarom ben je zo boos? Hier kan nog best iets moois uit voortvloeien lijkt me. Of heb je informatie die wij nog niet hebben om je emoties te rechtvaardigen?
Oei, oei, oei, ik was er al bang voor. Maar na een blije post van 343 studios net voor de launch dat ze het heel erg tof vonden en zelf ook speelden had ik toch goeie hoop gekregen.
Nou maar hopen dat Microsoft is een keer goed over zn hart strijkt en de jongens en meiden gewoon hun gang laat gaan. En zich er niet mee gaat bemoeien of wil gaan lopen graaien of er een Windows Store only release van wil maken |:( |:(

Het is echt een super toffe game waar ik nu al weer de nodige uurtjes in heb zitten en me echt qua gevoel weer terug brengt naar de goeie oude dagen _/-\o_
Hey! Kan je een linkje sturen naar die post?

"Maar na een blije post van 343 studios net voor de launch dat ze het heel erg tof vonden en zelf ook speelden had ik toch goeie hoop gekregen."
Dus als ik het goed begrijp heb je je geluid normaal via je monitor, en op het moment dat je je headset inplugd schakeld de voicechat niet mee over naar de headset? En dat is met de ingame voicechat?
Op het moment dat je je geluid niet via je monitor hebt gebruikt (audio kabel er uit), is het probleem er dan niet?
Kijk bij je afspeelapparaten (rechtermuis op volume in de taakbalk), je kan individuele apparaten instellen als standaard en standaard-communicatie. Kan zijn dat jouw probleem daar zit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True