Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus presenteert mini-itx-moederbord met passief gekoelde Celeron J4005-soc

Asus heeft een moederbordje op basis van het Intel Gemini Lake-platform aangekondigd. De Prime J4005I-C is voorzien van een Celeron J4005-soc, een dualcore met een tdp van 10 watt en een turbosnelheid van 2,7GHz.

Het Asus Prime J4005I-C-bordje heeft de mini-itx-formfactor en is dus 17x17cm groot. De processor is geïntegreerd op het moederbord en voorzien van een heatsink voor passieve koeling. Er zijn twee sleuven beschikbaar voor ddr4-2400-geheugen en twee sata600-aansluitingen voor hdd's of ssd's. Ook is er een m2-slot voor een ssd en een m2-slot voor een wifikaartje.

Aan de achterkant van het bordje zit een hdmi-uitgang en er zijn vier usb-aansluitingen, waarvan twee usb 2.0 en twee usb 3.1. Ook is er een ethernetaansluiting en zijn er twee ps/2-aansluitingen aanwezig. Asus geeft het bordje ook een com-poort en d-sub-aansluiting.

De Intel Gemini Lake-socs zijn op de Atom-architectuur gebaseerd. Ten opzichte van de vorige generatie Apollo Lake zijn onder andere de Goldmont-cores verbeterd en is de cache vergroot van 2MB naar 4MB. De Celeron J4005-soc op het Asus-moederbordje is een dualcore met een snelheid van 2GHz, met een turbosnelheid van maximaal 2,7GHz.

In januari kondigden ASRock en Gigabyte al vergelijkbare moederborden rondom het Gemini Lake-platform aan. Het is nog niet bekend wat het Asus Prime J4005I-C-bordje gaat kosten en wanneer het in de winkels verschijnt.

Door

Nieuwsredacteur

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
Maar wat kan ik hier dan mee? Is dit snel genoeg voor een HTPC, of kan ik het beter bij m'n (kleinere) Raspberry Pi houden?
De cpu heeft harwarematige ondersteuning voor h264, h265 en meer codecs. Voor HTPC zal het dus wel geschikt zijn, maar of het een upgrade(?) waard is betwijfel ik.
Let op met de hardware-acceleration; ondanks dat dit bord vrij veel aan kan qua codecs/decoding, is de HDMI-output (wat je vaak wil bij HTPC-setups) gelimiteerd tot 24Hz op de hoogste resolutie (grofweg 4100x2300 pixels). Doet me vermoeden dat dit een 1.4 aansluiting is en misschien niet voor iedereen voldoet in 2018 als HTPC.
Inderdaad, volgens specificaties:

- Supports HDMI with max. resolution 4096 x 2304 @ 24 Hz

Net zoals Asrock J4105B-ITX, in tegenstelling tot de J4105-ITX heeft die géén HDMI 2.0

Punt is dat Netflix hdcp 2.2 vereist, dacht ik, voor 4k. Dus dat zou dan niet kunnen gaan werken.

Waarschijnlijk gaat de beste deal toch een Gemini Lake laptopje zijn; het zullen vast de eerste laptopjes van ca. 250 euro zijn met HDMI 2.0.

[Reactie gewijzigd door Frank71 op 7 maart 2018 10:25]

Het eerste laptopje met een N4100 Gemini Lake cpu zou volgende week te koop zijn voor 269 euro.
pricewatch: Acer Aspire 1 A114-32-C6U9

De handleiding op acer.com geeft aan:
HDMI-poort: Ondersteunt High-Definition digitale videosignalen

High-definition, dus niet Ultra high definition, volgens de handleiding... hopelijk is dit de uitzondering.
Voor mij is dit nog net te langzaam. En dit is ook geen goed HTPC board. Hij kan niet eens 4k @ 60Hz afspelen maar slechts op 24Hz: https://www.asus.com/Moth...-J4005I-C/specifications/

Neem dan deze pricewatch: ASRock J3455-ITX die ik zelf ook alweer 2 jaar naar volle tevredenheid gebruik. Die is wel HDMI 2.0 dus 4k @ 60Hz, ook fanless, HEVC 10-bit (speelt H265 perfect af) en heeft 4 cores in plaats van deze Asus j4005 die slechts 2 cores heeft. Slechts 2 cores zou me te langzaam worden, zelfs voor een HTPC. Ik heb ook de fanless Beebox gehad met 2 cores en die was te langzaam. Een simpele browsertab openen duurt al een paar seconden (echt te lang) voordat je de webpagina ziet. Maar de J3455 is dus top. En scheelt nauwelijks iets (echt verwaarloosbaar) met de Pentium J4205 (zie ook https://tweakers.net/pricewatch/compare/619341;619343/ ).

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 7 maart 2018 09:55]

En scheelt nauwelijks iets (echt verwaarloosbaar) met de Pentium J4205.
De Pentium J4205 heeft een betere GPU, met 18 eu's i.p.v. de 12 eu's die de J3455 heeft. Voor mij was dat het verschil tussen 4k30Hz gamestreamen met onmogelijke latency en veel skipped frames, en 4k30Hz gamestreamen zonder problemen. 4k60Hz blijft helaas teveel gevraagd.
@Slingeraap2 speelt dit bord ook HDR goed af? Ik ben op zoek naar een moederbordje met een passief gekoelde CPU (of ik moet een CPU vinden die 4K HDR 60 FPS doet en passief gekoeld kan worden). Daarnaast de wens om ook een passief gekoelde PSU aan te sluiten, die mogelijkheid heeft deze helaas niet zie ik...
Of het HDR goed afspeelt weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb geen Netflix etc.

Passief gekoelde PSU: Jawel, dat kan, gewoon dit kastje kopen, daar zit een passieve voeding bij: pricewatch: LC-Power LC-1340mi
ik zou daarmee oppassen. Vaak zijn passief gekoelde CPU's wel dependent op enige airflow in de kast. Hoewel je dat natuurlijk ook op andere manieren kunt oplossen.

edit: @Slingeraap2 hieronder: Dat snap ik. Maar dat betekent dat je een kast hebt zonder geforceerde airflow. Dat is vaak een slechte combinatie met een passief gekoelde CPU. Dit is dus iets om over na te denken.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 7 maart 2018 12:02]

Het is een extern blokje, net zoals bij laptops. ;)
Het schijnt dat de Intel Gemini Lake lijn geen HDR ondersteunt.
AMD komt met de V1000 soc, die wel HDR ondersteunt:
https://www.amd.com/Documents/V1000-Family-Product-Brief.pdf
Wss krijgt Gemini wél HDR support

https://lists.freedesktop...2017-December/036403.html

edit: "Hardware wise you'll need a HDR capable display obviously, and
you'll need an Intel Geminilake GPU. Older Intel platforms don't
support the HDR infoframe, so the display wouldn't know what to do
with the data you're feeding it."

[Reactie gewijzigd door roT- op 7 maart 2018 13:00]

Not Found
The requested URL /archives/w...36403.html was not found on this server.

Apache/2.4.25 (Debian) Server at lists.freedesktop.org Port 443
Heb jij jouw mobo met een passief gekoelde psu?.
Jaja, helemaal stil. Deze heb ik pricewatch: ASRock J3455-ITX (zoals ik al zei ;) ) En dan dit kastje dat ook helemaal stil is door zijn externe PSU blokje: pricewatch: LC-Power LC-1340mi (de zilveren stukjes heb ik met een Edding zwart gekleurd).

En als we dan toch aan het opsommen zijn, mijn laptop is ook helemaal stil: https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_620996.html?wid=21 (nu heel goedkoop zo te zien, voor zoiets betaal je in NL het 2-3 dubbele). Heel erg tevreden over, 8GB geheugen en 256GB SSD. Super scherm, zelfde als in de Surface Book. Aangesloten op mijn externe monitor met USB-C naar HDMI d.m.v. een Havit hubje (40 euro op Amazon.de). Als ik dan de ellende van laptops hier lees bijvoorbeeld een herriemakende Lenovo 720S die bijna 1000 euro kost, hahaha. :)
Hahaha, leuk man. Ik had je review al gelezen. Ik vroeg me zelf dus af of je dat bordje in die LC had gestopt.
Wat is er mis met 24hz. Als het gaat over het bekijken van media is dat toch prima? Mijn mening natuurlijk, maar zou graag weten waarom het voor sommige mensen niet voldoet.
Zelf gebruik ik mijn HTPC ook wel eens voor wat anderen noemen kantoortoepassingen. Maar stel je browst een paar uur in Chrome dan merk je het ook al. Werken/raadplegen met 60Hz is voor mij duidelijk zichtbaar rustiger voor de ogen dan 24Hz. Voor alleen een film die toch op 24Hz afspeelt maakt het niet uit.
ah ja, zover had ik nog niet nagedacht :D. Gebruik de mijne alleen om video's te kijken, en dan merk ik er idd niet veel van.
De ASRock J3710-ITX of ASRock J4205-ITX nog een optie? de laatste heeft HDMI 2.0, de meeste anderen slechts 1.4 b.v. de Gigabyte GA-J3455N-D3H.

Nu vindt ik zelf 2 SATA aansluitingen van de Asus nog al pover, ik ben meer geïnteresseerd in een versie met 4 SATA's en een fatsoenlijke uitbreiding, de Gigabyte GA-J3455N-D3H heeft een gewone PCI, dus die bandbreedte is niet echt denderend, en op PCI-E 1x zijn er wel SATA kaarten met 4 aansluitingen, maar die bus zit ook zo vol voor een leuke thuis server.
Die Asrock J4205 stond al in mijn vergelijking ja. Die Gigabyte en die Asrock J3710-ITX had ik maar niet meegenomen, want beiden inderdaad slechts HDMI 1.4 en die Asrock is bijna 2x zo duur als de Asrock J3455. Vandaar :-)
Ow, vele malen sneller dan een Raspberry Pi.
Ik had Kodi op een RPi, geswitched naar een Asrock Beebox (soort nuc) met celeron n3150. Alles liep veel lekkerder, geen spijt van gehad. En deze j4005 is nog veel sneller.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 7 maart 2018 09:12]

ik heb nu Plex op een RPi draaien maar kan geen ondertitels afspelen. is het wel mogelijk dit met het Asrock of de j4005 te doen? en dan icm met plex/kodi?
met externe .srt files wel, gewoon als zelfde bestandsnaam als de .mkv of .mp4 en dan tijdens het spelen de ondertiteling kiezen. welkt hier thuis prima.
op welk apparaat? ik gebruik een RPi 2B
Met een 3B, maar ik denk dat het niet aan de RPI ligt maar het zit in de RPI client, deze is voor de 2 en 3.
http://www.rasplex.com/get-started/rasplex-installers.html ->
Downloading the latest (or any selected) version of RasPlex for either the RPi1 (Raspberry Pi B 512 or B+, Pi Zero) or RPi2 (for Raspberry Pi B2 1024, Pi 3)

Ik gebruik de afstandsbediening van de Philips TV om via de OK knop de balk in de Plex client van de RPI aan te kunnen sturen. vervolgens met de cursor toetsen naar links en selecteer het "toetsenbord".
Er staan in de directory 2 .srt files samen met de .mkv, die overigens wel een text-stream heeft, die zie je als eerste in het menu staan om te selecteren, daaronder zal er 2x "onbekend extern" staan om te selecteren.

[Reactie gewijzigd door veloce op 7 maart 2018 16:00]

Plex weet ik niet. Kodi heeft daar geen problemen mee.
Plex adviseert een Passmark score van tenminste 2000. Daar komt deze J4005 niet aan.
Dat is alleen als je deze Asus als server gebruikt én gaat transcoden. Als je al een server hebt met Plex server en deze Asus alleen gebruikt voor playback werkt het prima.
Hier hetzelfde verhaal maar ik ben gegaan voor een ASRock Deskmini 110 met Pentium G4560
Deze kan uiteraard alles wat de Pi kan maar is sneller. Denk bijvoorbeeld aan encryptie of rarren + parren als je hem als nas gebruikt.
Het lijkt me een goede basis voor een zelfbouw nas met voldoende kracht om er nog een paar kleine VM's op te draaien.

Edit: nee, te weinig sata poorten. Ik zie het nut van de plank niet direct.

[Reactie gewijzigd door oef! op 7 maart 2018 10:23]

een Pi is zeker geen snelheidsmonster, wel een leuk goedkoop speeldingetje. Als je hem voor serieuzere zaken en / of performance wilt gebruiken kun je beter zoiets als dit gebruiken.
een Pi is zeker geen snelheidsmonster, wel een leuk goedkoop speeldingetje.
Soms is een Pi ook essentieel. Dit soort borden missen bijvoorbeeld GPIO, SDIO, I2C en dergelijke zaken. Voor low-level aansturing zaken is een Pi (zelfs een Zero, eventueel geschakeld met een gewone PC) een goedkope oplossing.
Ja, maar de toepassing waar het hier over gaat is een mediacenter.
i.d.d. ik gebruik die aan de TV als Plex client, dat werkt wel lekker, Android voor RPI is me helaas nog niet gelukt, dus de RPI is dedicated....
Waar deze ook prima voor geschikt is is bijvoorbeeld een pfsense router.
Deze Celeron heeft de AES instructies, dus bij VPN gebruik zal de processor minder belast worden en kun je redelijke snelheden halen met een goede encryptie.

Alleen het zou wel prettig zijn in dat geval dat er 2 LAN poorten aanwezig zijn, zoals op de J3455N van gigabyte
Hmm, geen dual ethernet voor router en maar 2 SATA poortjes dus ook geen NASje.
Vreemd beestje.
Er zijn maar weinig mensen die een nas met 2+ schijven gebruiken.
Voor gemiddeld thuisgebruik is een 2 Bay absoluut voldoende. Als je echt redundantie op redundantie wilt hebben (offsite backup) zet je er nog eentje bij familie neer en laat je ze synchroniseren.

Voor bedrijven is het idd een ander verhaal

Edit hieronder, Raid 5 zal niet sneller zijn met software Raid. Daarbij trekt zelfs een raid 1 (disk redundantie met 1 extra disk) je thuis netwerk (1GB/s) helemaal dicht. (+/- 120 Mb/s)

[Reactie gewijzigd door procyon op 7 maart 2018 09:56]

Ik ben het met @Nindustries eens, had er liever 4 sata poorten op gezien. Niet omdat ik redundantie op reduntatie wil maar omdat ik Raid 5 wil draaien om ook nog enigzins snelheids winst te behalen t.o.v. 2 disks.

Maar er komen vast wel versies uit met meer poorten, dat kwamen ze in het verleden ook.
Wel jammer dat het ddr4 is geworden, ddr3 heb ik genoeg liggen en ddr4 is nu pittig duur :/

Edit: Ondersteund geen enkele hardware raid blijkbaar

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 7 maart 2018 10:11]

RAID5 en snelheid winst? Enkel als je hardware RAID gebruikt en dat heeft dit moederbord niet.
Onzin. Software raid5 op een modern systeem houd met gemak de throughput van een handvol schijven bij. Het is tenslotte maar een eenvoudige XOR.
Gebruik maar eens Intel Firmware of Microsoft Windows RAID5. Dan zul je zien dat het niet zo geweldig is.
Dit staat in de bootlog van mijn laptop, een Intel Celeron N2840:

[ 0.129846] xor: measuring software checksum speed
[ 0.149879] xor: using function: prefetch64-sse (8316.000 MB/sec)
[ 0.196993] raid6: sse2x1 xor() 2214 MB/s
[ 0.231057] raid6: sse2x2 xor() 2636 MB/s
[ 0.265112] raid6: sse2x4 xor() 2281 MB/s
[ 0.265126] raid6: .... xor() 2281 MB/s, rmw enabled

Dat ding kan dus ruim 2GB/sec XORren, per core. Om raid5 te doen met 4 schijven, moet je één xor bewerkingen per weggeschreven byte doen, oftewel, deze bejaarde budget dualcore laptop zou 2GB/sec weg kunnen schrijven, en dan nog een core overhouden voor ander werk.
De schijven moeten dan iets van 700MB/sec aan kunnen, en de sata poorten (die deze laptop helaas niet heeft) dus ook.
Onder de streep staat dus dat je al stevige SSD's zou moeten hebben voordat deze bejaarde CPU de bottleneck wordt.

Een wat modernere CPU, een Intel Core i5-4310U

[ 0.039417] xor: automatically using best checksumming function avx
[ 0.076005] raid6: sse2x1 xor() 4626 MB/s
[ 0.110006] raid6: sse2x2 xor() 5281 MB/s
[ 0.144004] raid6: sse2x4 xor() 6363 MB/s
[ 0.178001] raid6: avx2x1 xor() 8916 MB/s
[ 0.212004] raid6: avx2x2 xor() 9814 MB/s
[ 0.246001] raid6: avx2x4 xor() 12046 MB/s
[ 0.246132] raid6: .... xor() 12046 MB/s, rmw enabled

Nog eens 5 keer zo snel.
Is dit Intel Firmware or Microsoft RAID?
Dit is Linux kernel bootlog. Het software raid subsysteem spuugt dit ertussen, hoewel ik natuurlijk geen raid gebruik op mijn laptop. (En zeker geen raid5/6)
Ah wow ik zie het ja, jammer zeg...
Dit is dan ook niet bedoeld voor consumenten. Het is een bord dat voornamelijk gebruikt zal worden voor de aansturing van processen, consoles voor het monitoren of managen van een machine. Om die reden zitten er ook RS232/COM poorten op. Of gewoon een simpel administratief systeem. Er zit ook een LVDS aansluiting op zodat je het bord direct op bijvoorbeeld een geintegreerd touchscreen aan kan sluiten (het touch deel via usb uiteraard).
Precies dat: embedded/industrial bordje. Helemaal niet bedoeld voor htpc/end user gebruik. Dit spul zie je in mediazuilen op beurzen/ point of sale/ in een fabriek in rvs kast in een machinekast, zulk soort gebruik. Zal om die reden niet goedkoop zijn. Dit is meer in lijn met producten als die van quanmax / advantech / jetway / ebox / moxa / phoenix contact etc.
Maar wél COM, VGA en ps/2
Prima kandidaat voor het vervangen van oudere computers in allerhande functies.
Ook voor een simpele kantoorpc moet zoiets voldoen.
Hmm de sock celeron j4005 is geschikt voor een Pfsense box met harwarematige ondersteuning voor Intel® AES New Instructions (Intel® AES-NI). Maar het heeft helaas te weinig ethernetaansluitingen.

[Reactie gewijzigd door MuVo op 7 maart 2018 09:16]

Die ethernet-aansluitingen kan je wel opvangen met VLANS :)

Maar hier zit waarschijnlijk een Realtek NIC op en die wil je niet gebruiken met een PfSense.
Linux ondersteund Realtek's vaak wel prima (afhankelijk van het model).

Je kan er altijd nog prima een router on a stick mee maken met *distro naar keuze*, vlans, iptables, dhcp server en bind9. Maar ik zou inderdaad toch naar andere keuzes kijken. Het laat me eigenlijk afvragen wat de doelgroep van dit mobo is.
Als je dan toch op die tour gaat, koop een goedkoop WiFi-routertje en vervang de default software met een image van OpenWRT. Dan heb je voor een euro of 15 een doosje dat amper stroom gebruikt, passief gekoeld, genoeg UTP poorten heeft, Linux draait en praktisch alle mogelijkheden heeft van een pfSense box.

Voor een gemiddeld tot zwaar thuis-netwerk uitermate geschikt, voor kleine bedrijven ook.

pfSense en de fork OPNsense werken wel met Realtek NICs, maar doen het met Intel NICs echt veel beter.
Het automatisch schakelen tussen twee ISPs, wat ik hier in Paraguay (Zuid-Amerika) echt wel nodig heb, heeft nooit goed gewerkt wanneer er van RealTek NICs gebruik word gemaakt.
Vandaar dat ik me ook afvroeg wat de doelgroep van dit mobo is. Ik beschreef ook eigenlijk meer dat je er wel een router van zou kunnen maken maar je moet het eigenlijk niet willen natuurlijk.

Voor failover loadbalancing heb je zoiezo op zijn minst 2 poorten nodig (tenzijn je met een managed switch de twee inkomende lijnen over een trunk naar de router stuurt). Echter ben ik wel benieuwd waarom altijd zoveel mensen graag sterke hardware willen voor pfSense, veelal routeren die mensen niet meer dan enkel wan <-> lan en gebruiken ze nog niet eens bijzondere functies van pfSense. Dan denk ik toch vaak wel dat een dedicated router met custom firmware of een Ubiquity of Mikrotik ook wel goed genoeg geweest was.
Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat de extra hardware resources wel goed van pas komen als men veel met (inkomende) VPN verbindingen en bijbehorende encryptie werkt.

Zelf maak ik gebruik van een financieel afgeschreven PC waar ik extra NICs in heb gezet en daarop OPNsense geinstalleerd. Is een eerste generatie i5 met 4GByte aan RAM. Voor 15 personen, 44 computers, 8 tablets, een hele zut aan smartphones en 3 laptops is deze computer als router zware overkill. Maar ja, om die PC nutteloos in een magazijn stof laten verzamelen is ook zoiets.

Had voor de gein eens OpenWRT op een goedkoop 4 poorts WiFi routertje uitgeprobeerd. Wat ik zag aan mogelijkheden en hoe soepel dat ding werkte op een zeer trage CPU en 284MB aan RAM, dat maakte wel een positieve indruk.
Leuk bordje vooral dankzij de kleine heatsink overal in te proppen. Alleen onwijs jammer dat Asus niet op z'n minst een PCI-e x1 slot heeft geplaast. Dan had er nog een RAID controllertje opgekund of een quad NIC. Nu is er niks meer aan te sluiten dan op het bordje zit en beperkt de inzetbaarheid behoorlijk...
Ik zie dat er een LVDS connector op zit en is dus aan te sluiten op een laptop scherm.
Wat zijn hier de usecases voor vraag ik me af?
Bijvoorbeeld Point of sale terminal, showroom demo kit, industrial control, appliances,...
Mischien dat er ook een system integrator is die er een all-in-one omheen wil bouwen

Waar je 'm waarschijnlijk niet of zelden tegen zult komen is bij de PC-componenten-shop-voor-zelfbouwers. Er zijn voor generieke zelfbouw PC's interessantere oplossingen. Als je een projectje hebt waarvoor je een LVDS scherm wil kunnen aansturen is het natuurlijk leuk, maar "wie wil dat nou" ;-)
Misschien een leuke voor tweakers.net om een aantal van dit soort bordjes in een multireview te gooien voor htpc/nas/router gebruik?
wellicht is de asrock j4205, j4105 of j5005 iets voor je...
De J4205 is nog van de vorige generatie; de Apollo Lake lijn. Geen reden meer om voor Apollo Lake te gaan,
Aangezien de j4205 ook gewoon HDMI 2.0 is en de j4105 nauwelijks verkrijgbaar is en de j5005 nog überhaupt moet uitkomen is de j4205 nog steeds een prima alternatief voor HTPC doeleinden.
Vanaf 14 maart 2018 wordt bij een shop voorraad verwacht van een Intel NUC met J5005 of j4005, dat is over een week.
Hier moet ddr4 op ipv ddr3, zodat je hiermee het ddr3-tijdperk achter je kunt laten ;). Ook al een reden om niet meer voor Apollo Lake te gaan.
Was ikzelf ook niet van plan. Ik wacht geduldig op asrock j5005-itx of asrock n5000-itx :)
Neemt niet weg dat de j4205 een prima alternatief is als je nog een hoop ddr3 hebt liggen en et niet te duur wilt maken ;-)
Intel Pentium J5005 Gemini Lake review (Asrock J5005-itx):

https://youtu.be/_7SMhSRbac0 ;)

[Reactie gewijzigd door Frank71 op 8 maart 2018 11:56]

Yes! Zag em vanmorgen staan. :)
Hopelijk snel te koop.
Waarom ga je eigenlijk voor zo'n bordje in plaats van een Intel NUC met een J5005?
De Intel NUC komt ook inclusief een wireless module:
https://ark.intel.com/products/codename/126434/JUNE-CANYON
Jammer van de J4005 inderdaad. Zou interessanter zijn met een J4105, J5005 of de nog zuinigere N5000. Nog even wachten op de Asus PN40 dus.
Ik heb een I5 7400 op een ITX bordje...die is al bijna passief gekoeld. Voordat de stock koeler begint te blazen moet ik echt mijn best doen.
Ik vraag me af of dit bordje een interessante vervanging is voor een i3-3225
De i3-3225 is superieur t.o.v. deze SOC.

Door het slopen van het vorige moederbord, gebruikt die machine nu een moederbord met SATA300 poorten. Dat is merkbaar trager dan SATA600.

Qua formfactor is ie wel interessant.

[Reactie gewijzigd door Huxley op 7 maart 2018 10:28]

Voor puur een HTPC is de Intel Gemini Lake reeks meer dan geschikt. Jouw intel HD4000 gpu kent geen hw-versnelling voor H265 of VP8/9 codecs. Ikzelf gebruik nog een i3 3225 met een GT1030 Nvidia card als office PC, maar draai er ook divers videomateriaal er op. Jammer dat Nvidia zelf in Linux geen 10bit ondersteunt ondersteunt...

Ikzelf zou meer voor de Asrock J4105 gaan. Die heeft 4x SATA en biedt een hogere refresh op 4K: 60fps ipv 24fps. Altijd nuttig als je er nog een simpele 4K-kantoorpc van wilt maken.
Ideaal als mini-server in je meterkast. Geen externe DC voeding, dat is wel jammer.

Heb nog een ASRock N3150DC-ITX voor media streaming/downloads/nfs/home automation etc. Samen met een 3.5" disk verbruikt het ding minder dan een gloeilamp :-).

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 7 maart 2018 09:50]

Deze is een handige oplossing voor je psu “probleem” ;)
https://tweakers.net/pric...mini-box-picopsu-120.html
Klopt, maar dan moet je de PSU + Adapter kopen. Samen snel 50eur :).

De N3150DC-ITX was juist super voordelig omdat dit er allemaal al bij zat.
Samen met een 3.5" disk gaat die picopsu niet werken.
edit: bij FDD stroomaansluiting

[Reactie gewijzigd door NCSP op 7 maart 2018 13:06]

Werkt hier toch echt al jaren prima, 120w pico psu met een 7200rpm schijf voor data en een ssd voor het systeem :)
Uitermate stil, en je behuizing kan een stuk kleiner aangezien het voedingsblok niet ingebakken zit.
bedoelde bij FDD stroomaansluiting.Heb reactie aangepast.
Hoeveel watt is de adapter bij jou ?.
Even uit mijn hoofd, een 8A 12v voeding.
Maar hoeveel watt output, minimaal 100 watt lees ik al. Dacht met 60 watt weg te komen :)

[Reactie gewijzigd door NCSP op 7 maart 2018 13:36]

12*8=96 watt
Ik ga voor de 80 watt versie van de picopsu :)
+-25 watt voor een 7200rpm hdd en +-15 watt voor de cpu, dan heb je nog +-80 watt over voor usb devices en andere moederbord zaken.
Het bordje heeft geen pcie poort dus daar moet je ook al geen rekening mee houden.
Ik ga voor de 80 watt versie, zie ik nu op mini-box. heb nog een 60 watt adapter liggen.
ben zuunig ;)