Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hatch gaat met Qualcomm 'cloudgaming'-dienst voor mobiele apparaten aanbieden

Hatch Entertainment gaat door middel van technologie van Qualcomm een cloudgamingdienst aanbieden voor mobiele apparaten. Daartoe wordt gebruikgemaakt van de Qualcomms serversoc Centriq 2400.

Volgens Hatch Entertainment is de latency laag en geoptimaliseerd voor de distributie via mobiele netwerken. Hoe hoog de vertraging is, melden Qualcomm en Hatch niet in de aankondiging. Wel wordt gezegd dat games met de streamingdienst, waarvoor geen games gedownload of geïnstalleerd hoeven te worden, gespeeld kunnen worden met maximaal zestig beelden per seconde.

Daarvoor zou ongeveer de helft van de bandbreedte nodig zijn die normaal gesproken noodzakelijk is voor het streamen van hd-video's, al meldt Hatch niet of het bij deze vergelijking gaat om full-hd-video's. De cloudgamingdienst biedt ook de mogelijkheid om met andere gamers te chatten en hen uit te nodigen om mee te doen aan gespeelde games. De dienst komt zowel beschikbaar voor Android als voor iOS. Het is nog niet duidelijk wanneer de dienst definitief beschikbaar komt, maar op het komende Mobile World Congress in Barcelona zullen beide bedrijven de technologie demonstreren.

Qualcomm startte in november vorig jaar de levering van de Centriq 2400-soc, waarmee het bedrijf zich richt op servers voor cloudtoepassingen. De Centriq 2400 bevat 48 ARMv8-cores die op maximaal 2,6GHz draaien. De cores zijn onderverdeeld in twee groepen van 24 Duplex-clusters, met elk twee Falkor-cores die 512KB L2-cache delen. De Falkor Duplex-clusters zijn met elkaar verbonden met een coherent ring interconnect. In totaal is er 12 x 5MB gedistribueerd L3-cachegeheugen. De soc ondersteunt zeskanaals-ddr4 met ecc, tot aan 32 pci-e 3.0-lanes, zes sata600-interfaces en twee gigabitethernetpoorten. De chip wordt door Samsung gefabriceerd op zijn 10nm-finfetprocedé.

Een bètaversie van de Hatch Cloud Gaming-app is al beschikbaar voor onder meer Nederlandse en Belgische gebruikers van apparaten die draaien op Android 6.0 en hoger. Volgens Hatch worden er uiteindelijk meer dan honderd games aangeboden, zoals Angry Birds, Beach Buggy Racing, Rayman Fiesta Run, Badland, Monument Valley en First Strike. Het is nog niet duidelijk wat gebruikers zullen moeten betalen voor de dienst. Hatch Entertainment is een dochter van Rovio Entertainment en is in 2016 in Finland opgericht. Rovio Entertainment valt onder moederbedrijf Rovio, die de Angry Birds-franchise heeft ontwikkeld.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-02-2018 • 15:16

23 Linkedin Google+

Reacties (23)

Wijzig sortering
Mooi om te zien dat er steeds meer van dit soort initiatieven komen. Ik vraag me sterk af of er nog een toekomst is voor de opvolgers van de PS4, XboX One, Switch, etc. Of een dikke gaming PC. Nadeel is dat je wel je bragging rights verliest op LAN partjes ;).

*schamteloze plug* er loopt ook een topic over cloud gaming op GoT.
Er zal best wel een soort van markt voor komen, net zoals er streaming vanuit je eigen hardware al lange tijd kan (shield, XBO, mening PC software), maar het zal nooit bijzonder groot worden.

Er zitten nog veel ogen en haken aan het hele cloudsysteem, compleet buiten latency/bandbreedte, veel games kan je niet eens draaien vanwege anti-cheat (of juist de ruimte om te gaan cheaten, omdat er geen client-controle meer is), ben je enorm afhankelijk van de cloudgame service qua hardware, ondersteunende games en uberhaubt continuïteit.
Mijn probleem met streamen van eigen hardware is dat het voor veel mensen eigenlijk geen doel dient. Waarom zou ik in mijn eigen huis iets streamen naar een andere locatie? Ik schiet er meestal vrijweinig mee op.

De ideale setup voor mijn PC staat bij mijn PC, mijn ideale setup voor mijn consoles staat bij de TV.

Streamen van de PC naar de TV is leuk, maar dan moet ik geen toetsenbord en muis nodig hebben want ik heb geen tafel voor de TV staan maar een band en lage salon tafel.

Streamen naar een mobiel apparaat is ook leuk, maar ik heb een Switch en mijn tablet moet ik ergens neer zetten om een controller te gebruiken.

Ik denk dat dit voor veel mensen de situatie is, geen echt voordeel inhouse.
Kijk naar hoe die Playstation streamer (wordt inmiddels volgens mij niet meer verkocht) werd gepresenteerd. Kids spelen Fifa op het grote scherm in de woonkamer, maar dan wil pa/ma tv kijken, de tv gaat naar een zender, de ps4 blijft aan en de kids verkassen naar een andere kamer met een kleinere tv, en gaan daar verder.

Of wat de wiiu probeerde, relaxed op de bank je spelletje spelen alsof het een handheld is.

Als 4g verkeer hiervoor voldoende is / wordt (en goedkoop genoeg), dan wellicht ook gamen onderweg.

Dus dat zijn een beetje de gebruikssituaties die ze zelf konden verzinnen, moet ook toegeven dat dit behoorlijk beperkt is, een hoop moeite / kosten voor die 1e keer dat het wel eens handig kan zijn (maar meestal zit je gewoon op de latency te schelden).
Maar hoeveel van deze initiatieven waren succesvol? PS TV zie ik niet meer in de pricewatch staan, de Wii U is helaas ook geflopt en zijn opvolger verplaats juist alle rekenkracht naar de handheld. Game streaming diensten lees ik ook meer slecht nieuws dan succes verhalen.

Waarom is de Switch wel een succes en de Wii U niet? Het principe is het zelfde, geen TV nodig om te kunnen spelen.
Nou ja, geen. Er zijn genoeg initiatieven geweest, en ik vind het altijd wel interessant, maar latency is en blijft voorlopig echt killing voor de ervaring. Dat is dus je verschil tussen wiiu en switch, mobiel is prima, maar per se internet moeten hebben (en kon de wiiu het al over het internet? was volgens mij alleen lokaal over wifi) met de bijbehorend energieverbruik en latency maakt het (imo) onbruikbaar.

Als ze de latency problemen kunnen oplossen, dan komt het denk ik wel goed. Maar ben bang dat het een obstakel blijft.
Het zit ook in het praktisch principe dat er niet een grote doelgroep zal zijn. Geen mogelijkheid tot kabels trekken, geen switch, maar verder zie ik veelal beperkingen. Veelal de vraag 'waarom zou ik dat doen?', maar mobiel gebruik is gewoon hip dus waarom dan ook geen 2de poging om gaming weer wat beter te maken. Of je daar nu eigen hardware of een cloud-gaming voor gebruikt, principe blijft hetzelfde, wat is precies het praktisch nut?

Natuurlijk heb je dan nog een controller nodig (onscreen touch werkt gewoon matig) of zelfs een muis/keyboard, voor die 10x onderweg dat je wil gamen? Qua latency is het maar de vraag hoe 4G (of straks 5G) in een auto met ~100km/h zal zijn, of je rijd in gebieden waar even geen verbinding is (tunnel etc). Leuk met games waar reactie en latency niet zo van belang zijn, maar de huidig populaire games wil je eigen 0,0 latency hebben.
Maar hoe maak je gamen op een mobiel beter met het zelfde aanbod als wat je al hebt? Het is niet zo dat je GTA V op je telefoon kunt spelen met deze oplossing.

En raar is dat ook niet want dan moeten ze een touch input alternatief gaan bieden.

Of ik nu Angry Birds op mijn telefoon installeer of ik speel het van een of andere Quallcom server, ik denk dat de ervaring er niet beter op word.
De meeste cloud gaming diensten bieden je een VPS aan die geoptimaliseerd is voor games. Je kan er dus op installeren en draaien wat je wil, net als thuis. Er gelden dus ook dezelfde controles als thuis. Daarnaast bieden steeds meer diensten een geoptimaliseerd protocol aan voor streaming, zoals Parsec, die je latency/continuïteit vraagstuk ondervangt.
Er zal best wel een soort van markt voor komen, net zoals er streaming vanuit je eigen hardware al lange tijd kan (shield, XBO, mening PC software), maar het zal nooit bijzonder groot worden.
De mobiele game markt was in 2017 al winstgevender dan PC of console en in 2020 groter dan PC en consol samen. Dus als mobiel gamen voortaan via de cloud werkt is die markt per definitie groter dan de andere.

https://newzoo.com/insigh...17-with-mobile-taking-42/
Waarom niet? Zo lang streaming diensten flink de bitrate beperken zie ik geen reden om geen console te hebben die 4K aan kan.

Daarbij heb ik niet overal toegang tot snel internet op mijn mobiele apparatuur (regelmatig nog GRPS op mijn telefoon) dus ik zou mijn Switch niet snel inruilen voor iets wat games streamed.

En we hebben ook nog geen steeds databundels.
Ik vraag het me echt niet af. Dit past in een trend - alles moet online kunnen. Op zich geen verkeerde beweging, maar het besef daalt ook steeds vaker in dat online zo zijn nadelen kent, met name qua afhankelijkheden. Streaming betekent ook: elke idioot kan met een DDoS je avond verknallen; content is niet permanent en kan verdwijnen of niet aanwezig zijn, en de service zelf kan instabiel zijn of abrupt geheel stoppen. Allemaal afhankelijkheden bovenop wat je al had.

Verder is er nog een groot probleem en dat is de infrastructuur. Wordt steeds beter, maar niet overal. Er zijn ook in welvarende landen veel plaatsen waar internet en bereikbaarheid matig tot slecht is.

Persoonlijk ben ik er in elk geval wel uit; lokaal is koning als het gaat om stabiliteit, betrouwbaarheid en prestatie. Ik denk dat voor velen 'prijs' het doorslaggevend argument gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 februari 2018 20:08]

Volgens mij zijn apparaten met Android 6.0+ toch wel aardig in staat die spellen gewoon te spelen, en tegenwoordig heeft het overgrote deel van de apparaten genoeg interne opslag om gewoon spellen op te zetten... of dit nuttig is zal moeten blijken maar ik heb er een hard hoofd in.
Als ik het filmpje zo zie vraag ik mij ook sterk af wie de doelgroep is. Je zou denken dat je mensen iets wilt aanbieden wat niet op hun telefoon werkt, maar in plaats daar van zie ik allemaal mobile games die vrijwel elke telefoon kan draaien.

Dus wat is het voordeel? Kost je extra bandbreedte, latency als je geen goede verbinding hebt en extra kosten per maand.

Mijn Xiaomi Redmi Note 4 speelt tot nu toe alles.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is ruimtegebrek
Ja dat is waar, maar dan zou ik nog eerder een SD/Sim kaart mod overwegen dan een streaming dienst (leuk die hybrid dual sim slots, tot dat je dual sim gebruikt).

Maar zelfs dan, heb je zo veel zooi op je telefoon staan dat er geen Angry Birds meer bij past?
Volgens Hatch worden er uiteindelijk meer dan honderd games aangeboden, zoals Angry Birds, Beach Buggy Racing, Rayman Fiesta Run, Badland, Monument Valley en First Strike
Hele cloudgaming en dan ga je dat niveau games aanbieden? Dat soort games kan je al native draaien op mening telefoon, daar heb je toch geen enkele streaming voor nodig?
Dus nu moet je zelfs angry birds al naar je telefoon streamen ipv gewoon lokaal te draaien?

Dat dit voor pc games op je mobiel een oplossing zou zijn snap ik nog, maar om voor dit soort simpele games de latency en het hebben van een ononderbroken verbinding te gaan accepteren gaat me wat ver.
Ik heb de Hatch app in een pilot al een tijdje kunnen draaien en tot nu toe zitten er voor mij te veel problemen in, zoals het bufferen bij het laden van de game en als je even iets anders wilt doen, dan sluit de hele game af. En geld betalen voor alleen maar chatten tijdens het gamen (want bijna alle games die Hatch aanbied kan je gewoon native draaien) is niet iets wat veel mensen gaan doen naar mijn mening, daar hebben we Discord, Skype, Hangouts, WhatsApp etc. voor!
Na de dood van Onlive lijkt er toch een markt voor Cloud Gaming te ontstaan. Mooie ontwikkeling, ik zie er veel voordelen in. Kijk bijvoorbeeld naar PS Now, Playstation op de computer spelen, gewoon vet!
Is dit nou cynisme?
Vier of vijf keer Qualcomm-nieuws op één dag kan geen toeval zijn, toch?
En dan heb ik het niet alleen over "op Tweakers".
Onthoud de post maar, die -1's kunnen me niet schelen.
Mijn onvoorstelbare voorspellingsgaven zijn wel eerder uitgekomen.
Maar aan "zie je nu wel, ik zei het toch, zes maanden geleden"-posts doe ik niet. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True