Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Microsoft dwingt sites apps uit de Store te halen wegens Windows in de naam'

Microsoft lijkt op te treden tegen apps in de Microsoft Store die de naam Windows dragen. Twee Duitse sites die de naam al jaren dragen kregen afgelopen zaterdag het verzoek om hun app te hernoemen of te verwijderen.

De beheerder van de Duitse site Dr. Windows kreeg zaterdag een brief van AppDetex met de melding dat de Windows-app met zijn naam in de VS inbreuk op het merkenrecht van Microsoft maakt. AppDetex zou bevoegd zijn namens Microsoft klachten over inbreuk te behandelen.

Dr. Windows stond daardoor voor de keuze om zijn app te verwijderen of de naam te wijzigen. Dit zou binnen een werkdag moeten, anders zou Dr. Windows permanente verwijdering uit de winkel riskeren. De beheerder verklaart dat Microsoft hiermee in zijn recht staat, maar hij noemt het 'amusant' dat er nu problemen met de naam zijn, terwijl de app daarmee al zes jaar in de winkel staat.

"Ik wens Microsoft veel succes om alle apps die in welke vorm dan ook Windows in de naam dragen van de landkaart te vegen", schrijft Dr. Windows. Hij heeft ervoor gekozen de app alleen nog in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland aan te bieden en weigert de naam aan te passen.

De eveneens Duitse site Windows Area kreeg dezelfde brief afgelopen weekend over zijn app, die het al sinds september 2012 onder die naam aanbiedt. Ook die site koos ervoor de app uit de Amerikaanse winkel te halen. "Het zou voor ons heel jammer zijn als de Universal Windows App, waar we maanden werk in gestoken hebben, zo uit de Store verdwijnt", aldus Windows Area.

Er zijn twee dingen die opvallen in de brief die de Duitse sites kregen. Ten eerste is dat de titel luidt 'Windows Store Content Infringement Complaint', terwijl de app-winkel inmiddels Microsoft Store heet. Daarnaast bevat de brief de passage 'Tell us what you believe is infringing about the app: The app uses the trademark of Microsoft Corporation without authorization' wat er op lijkt te duiden dat het om een automatisch gegenereerde brief op basis van een klacht lijkt te gaan, waarmee het de vraag is of die klacht van Microsoft zelf afkomstig is.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-02-2018 • 08:10

133 Linkedin Google+

Reacties (133)

Wijzig sortering
Zouden jullie Microsoft dan niet even om commentaar vragen ipv direct dit te roepen?
Wat wil je zoal van Microsoft horen? Microsoft staat volledig in z'n recht. Dit is gewoon het beschermen van het Windows trademark door Microsoft. Wat wel interessant is, is de vraag hoe deze namen ueberhaupt ooit mogelijk zijn gemaakt. Het is toch kinderlijk eenvoudig het woord Windows in de naam te blacklisten?
Volgens mij had Microsoft veel eerder in actie moeten komen voor het beschermen van hun recht op deze manier. Ik ben zeer benieuwd wat de rechter gaat roepen als Microsoft moet gaan uitleggen dat dit al jaren gewoon doorgelaten wordt en dus ook door hun eigen keuringssystemen sijpelt. Zo'n Dr. Windows die er blijkbaar al 10 6 jaar in staat dat is toch een beetje lastig uit te leggen als bescherming van het merkrecht.
Het is niet één of ander obscuur hobbyprojectje op één of andere webhost, het is gewoon een app in hun eigen toko en volgens mij geeft je dus impliciet toestemming voor die naam.

Ook is dit nu iemand die namens Microsoft meent te handelen maar een beetje hoor en wederhoor van Microsoft zelfs specifiek hierover lijkt me sowieso goed.
Dit kan evengoed een of andere copyright bot zijn waar ze niet persé achter staan.

En waar houd dat merkrecht op? Windows is namelijk ook gewoon een naamwoord. Als je dat niet mag gebruiken terwijl je je voornamelijk met ramen bezighoud (noem even een afslag) lijkt me dat een onredelijke beperking. Dr.Windows kan ook gewoon slaan op een kozijnenboer.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 12 februari 2018 15:11]

Redelijk simpel waar het ophoud: als het niet meer over de IT gaat. Zie de reactie van Arnoud Engelfriet verderop mbt Apple.

Het klopt inderdaad dat je je merkenrecht actief moet verdedigen. Daarom is Google ogenschijnlijk niet blij met het werkwoord googlen.

Of Microsoft te laat is hun merknaam Windows te verdedigen is oninteressant om aan Microsoft te vragen. Dat zou ik eerder aan onafhankelijke derden vragen. Te denken valt aan jurist Engelfriet.
Het artikel werpt (letterlijk) vragen op over de aanleiding is van deze brieven en of ze wel echt door MS zijn geinitieerd. Doe dan ook je journalistieke due diligence door het even te checken bij MS :)
Het lijkt automatisch gegenereerd te zijn. Dat betekent niet dat het wel of niet door Microsoft is geinitieerd. De vraag of dit door Microsoft is geinitieerd is in dit geval niet interessant. Microsoft staat immers in hun recht om hun merknaam te verdedigen. Als Kaspersky anti-virus hun product Windows anti-virus zou noemen of Adobe Photoshop zou het Windows Photoshop noemen dan zou dat ook not done zijn. Want dan probeert Kaspersky of Adobe immers te impliceren dat het om officiele Windows software gaat, van Microsoft.
De vraag of dit door Microsoft is geinitieerd is in dit geval niet interessant.
Die stelling is wat er niet interessant is. Op het moment dat het artikel er expliciet melding van maakt, zoals ze in hun laatste alinea doen, dan siert het de schrijver om daar ook actief op in te gaan. Anders is het niets meer dan stemmingmakerij.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 februari 2018 13:40]

Gezien Microsoft ogenschijnlijk in z'n recht staat, is dit gehele item niet interessant. Het artikel probeert het nieuws interessanter te maken dan het is.
Microsoft heeft hoogst waarschijnlijk dat recht niet.

Dat Microsoft van automatisch aangemaakte "cease or desist letters" gebruik maakt is algemeen bekend. Of dergelijke hagelschoten ook voor de recht op te houden zijn is veelal twijfelachtig. In het merkenrecht komt een gewoon woord (windows) zelfstandig geen bescherming toe; een onderscheidende combinatie van woorden komt die bescherming mogelijk wel toe, maar dan ook alleen die combinatie, niet de losse woorden.

Het merk in kwestie is overigens niet Windows, maar Microsoft Windows. De nare neiging van dergelijke bedrijven om zich een deel van de taal toe te eigenen is iets waar wij ons allen tegen moeten teweerstellen, dus zeg of schrijf, of zeg, niet "windows" maar neem de moeite om dan ten minste te zeggen "MS Windows". Ze moeten van onze woorden afblijven en wij moeten niet voetstoots het "recht" van Microsoft aanvaarden.
Nou ja, het voorbeeld van Apple is wel interessant. Het hele iGebeuren ook, met name omdat er in 1999 al het Zuid-Korenaase bedrijf iriver bestond. Da's een dikke 2 jaar voor de eerste iPod in okt 2001.

Ook is er al eerdere jurisprudentie: https://en.wikipedia.org/...Corp._v._Lindows.com,_Inc. en die is in het nadeel van Microsoft.
Met de onderscheidende i heb ik minder problemen dan met het toeeigenen van gewone woorden.
Ah, dus je het toeeigenen van ~4% van alle woorden minder erg dan het toeeigenen van een specifiek woord dat in een specifieke industrie een specifieke betekenis heeft. Goed, dat laat dan wat mij betreft jouw vooringenomenheid zien.

Ik vind het toeeigenen van een beginletter in 1 woord belachelijk. Maar wat nog belachelijker is, is dat ze in de portable DAP markt niet de eerste waren die een product met een i op de markt brachten. (Ik vond mijn iriver ook beter beter dan de iPod van die tijd maar dat is een ander verhaal.)
ik kan je niet volgen.
ben benieuwd hoe ze dat met apps als windows central gaan doen, zou jammer zijn als die er ook onder vallen

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 12 februari 2018 15:31]

Wat roept Tweakers dan wat jou niet bevalt? Ze doen alleen verslag van iets.
Het zou getuigen van goede journalistiek als je als site Microsoft vraagt hoe zij tegen de zaak aankijken. Waar dit vandaan komt en wat de achterliggende gedachte is.

Nu lijkt het een kijk we horen iets en dan gaan we vragen stellen.

Eerst schieten dan vragen dus.
Helaas voor jou. Maar zo werkt nieuws niet. Hoor en wederhoor doe je uitgebreid als je nieuws gaat duiden.
Helaas is goede journalistiek steeds zeldzamer.

Hoor en wederhoor behoort namelijk wel tot de basis, echter als het iets directs of urgents betreft wordt er alleen eerst geraporteerd waarnaar later de details duidelijk worden.

In dit geval vind ik dat tweakers.net Microsoft Store of Nederland tenminste om een reactie had moeten vragen.
Nou inderdaad. Hoor wederhoor?

"wat er op lijkt te duiden dat het om een automatisch gegenereerde brief op basis van een klacht lijkt te gaan, waarmee het de vraag is of die klacht van Microsoft zelf afkomstig is."

Er staat ook niet dat Microsoft geweigerd heeft commentaar te geven. Moet zeggen dat ik dit wel erg triest vind.. Lijkt er zo op dat er niet eens een poging is gedaan dit bevestigd te krijgen. In de basis wel interessant, namelijk..
...misschien is dit artikel ook wel een automatisch gegenereerd :P
Dat is ook mijn initiele eerste reactie. Waarom zou ik daar uberhaupt gehoor aan geven? Ze moeten eerst maar eens bewijzen dat ze voor MS werken. Plus. het is maar de vraag of MS hiermee in z'n recht staat als de beste Dr Windows al 6 jaar deze naam hanteert. Dan moeten ze toch echt wat vlugger reageren, vooral op hun eigen platform.
offtopic:
Initieel en eerste is nogal dubbelop hier.
Geen zin om te mierenneuken, maar als niemand het zegt heb je het misschien helemaal niet door. :+
Maar als ze dat werkelijk zouden doen dan is het geen nieuws meer en hebben veel meer andere sites het wel zo rechtstreeks gepubliceerd.
Blijft toch fascinerend dat je 1) een UI element in elk modern OS, 2) een woord met een algemene betekenis ("raam", "venster") kunt vastleggen als merk of product naam.

Beetje flauw van Microsoft dit.
Apple heeft het ook gedaan met het woord "apple" en probeert het ook met zo'n beetje alles waar een kleine "i" voor staat, dus MS is hierin echt niet de enige.
Met als gevolg dat ze de naam iPhone verloren hebben in een land waar een bedrijf zat dat al voor Apple vaste telefoonsmaakte met die naam. :) Dat krijg je van die Amerikaanse agressiviteit.
Met als gevolg dat ze de naam iPhone verloren hebben in een land waar een bedrijf zat dat al voor Apple vaste telefoonsmaakte met die naam. :) Dat krijg je van die Amerikaanse agressiviteit.
Nee. Het bedrijf in kwestie maakte geen vaste telefoons maar lederen accessoires. En het gebruikte de naam iPhone lang NA dat Apple de iPhone op de markt had.
Foutje.
Het bedrijf ging in China in 2007 de markt op met de merknaam iPhone. Met toestemming van de Chinese autoriteiten.
Pas in 2009 werd de eerste iPhone in China uitgebracht.
Beide merkennamen zijn in hetzelfde jaar gestart metde verkoop. 2007.

Echter neemt de Chinese markt het al een hele tijd niet zo nauw met namen en uiterlijk van producten.
Neen.
Apple filed a trademark bid for the name for electronic goods in 2002, but it was not approved until 2013.
Xintong Tiandi trademarked "IPHONE" for leather products in China in 2010.
Wat in dat land al hoesjes maakte met de naam iPhone maakte voordat de iPhone in dat land officiëel verkocht werd was het toch?
Was met de iWatch toch ook ergens een issue?
Klopt, maar ik dacht mij te herinneren dat ze hem eerst iWatch wilde noemen, maar dit niet ging omdat er al bedrijven waren met die naam. Geloof in India ofzo.
Klopt! Zie: https://www.cnbc.com/2015...nt-called-the-iwatch.html

@Deckkie, beetje domme reply...

[Reactie gewijzigd door Martao op 12 februari 2018 11:21]

Apple is echter wel een merknaam. Er is een groot verschil tussen Windows rubik's cube game en Apple rubik's cube game. Bij dat 2e zou je al snel kunnen de impressie hebben dat het hier gaat over een officieel product.
Bij Windows dus ook, aangezien dat minstens net zo erg een merknaam is. Goed het is niet de naam van het bedrijf, maar veel mensen weten niet eens beter dan dat Windows het bedrijf is.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 12 februari 2018 14:13]

"Apple" is geen beschrijvende term, dat maakt fundamenteel uit. En dat "i-" verhaal moet je ook weer niet overdrijven, iDeal betalen is geen ApplePay.
zouden ze wel willen hahaha
Denk het niet. Zit je misschien met 5 miljoen klanten. Veel te weinig.
Te weinig? Ze zijn afgelopen 2 jaar juist enorm gestegen en wordt niet alleen in Nederland gebruikt.
Dat is natuurlijk peanuts voor bedrijven als Apple en Google Microsoft. Die willen de grotere groep. Ganze europam
Dat is natuurlijk peanuts voor bedrijven als Apple en Google Microsoft
Als dat zo was hadden ze nooit de service toegevoegd aan hun Store. Google doet dit en Amazon is er ook mee bezig. Dus nee, ze zijn zeker wel geïnteresseerd. In 2017 was er 32,5 miljard euro aan betalingen verricht, dus zeker geen klein bedrag.

[Reactie gewijzigd door vali op 12 februari 2018 11:44]

Ze maken het gemakkelijker. Want NLD staat nou niet bekend al een CC land of PayPal ;) waar andere landen dat wel zijn.

In Nederland bank-overschrijving / iDEAL. Net zoals bij Belgie BankOCash of zo puur om het makkelijker te maken om inkomsten te genereren. Maar anders als ze dat nodig hadden ze het wel 5-10 jaar geleden al gedaan..
jaarlijks wel miljoenen euros aan betalingen... zou ik niet willen missen
Apple sowieso was de naam van het label dat The Beatles oprichtten.
Apple is de bedrijfsnaam, dat is wel iets anders. Dat wekt de illusie dat het product van Apple (of Microsoft) is. Heb je Windows in je naam dan is dat wat breder. Moderne UI's zijn gebaseerd op Windows (vensters), hence de naam: Windows. Dat is bij macOS al weer minder.

Het is dus een beetje gek dat dit soort apps uit de store geweerd worden. Zeker ook omdat Microsoft zo z'n best doet om die store vol te krijgen.
Terwijl Microsoft toch niet de uitvinders zijn van het concept "Windows" in een gebruikersomgeving. De allereerste computer met een GUI en met vensters is de Xerox Alto uit 1973.
ze proberen dat soort dingen zelfs als de naam al geregistreerd is.
En Apple dan? Dat is een vrucht!
En Apple dan? Dat is een vrucht!
Zelfde verhaal: context. "Golden Apple Juice" voor appelsap kunnen ze niet verbieden.
Apple Computers was niet strijdig met Apple Music (van de Beatles), maar het werd wel weer een probleem toen Apple Computers muziek ging verkopen.
Vooral omdat Apple met Apple een afspraak had gemaakt om dat niet te doen.

Leuk detail uit die tijd, het bestandje sosumi.wav op de Mac heet zo vanwege die reden: http://nowiknow.com/the-h...-the-beatles-in-old-macs/
De 2 voorbeelden die in het artikel gegeven worden betreffen apps/sites die zich specifiek richten op Microsoft Windows, niet een andere betekenis van het woord Windows. Het lijkt mij dat hier toch wel op gefilterd wordt.
Je puntje 2 is het meest makkelijk te weerleggen. Je kunt een woord met een algemene betekenis vastleggen als merknaam in een andere context. Dus als je raamglas verkoopt kun je "Windows (TM)" niet vatleggen, maar voor andere producten wel.

Nu je eerste punt - ja, elk modern OS heeft het als UI element. En vandaag de dag zou je Windows ook niet meer als naam kunnen registreren. Alleen, Microsoft Windows is als trademark heel veel ouder dan dat. In de tijd dat het geregistreerd werd, was het nog lang niet zo ingeburgerd. En trademarks - in tegenstelling tot copyright en patenten - moet je actief handhaven.
Dat heeft er 15 jaar geleden ook toe geleid dat het geweldige Windows Commander omgetoverd werd tot Total Commander. Het is natuurlijk niet zo dat zo'n tool de ramen gaat zemen, maar wel degelijk pretendeert Windows te verbeteren. Al met al blijf ik het ook een beetje flauw vinden.
Inderdaad nogal kinderachtig. Het leek lange tijd dat Microsoft wat rustiger was geworden op juridisch vlak en het stokje heeft overgedragen aan Apple.
Laten we hopen dat het bij een eenmalige actie blijft.
Het gebeurt ook andersom. Een Zeeuwse snackbar voorkomt dat er een fastfoodgigant naar Europa komt. Het zijn niet altijd giganten, maar heeft wel flinke gevolgen.
Bij de lokale omroep ook ooit een filmpje gemaakt over "spinning" en dat woordje ook gebruikt in de titel en het filmpje zelf. 2 weken later brief in de bus van een Zwiters advocatenkantoor dat we het filmpje moesten verwijderen. Is blijkbaar ook een beschermde naam. |:(
Je kunt ze gewoon beleefd vertellen dat je dat niet gaat doen en je geen enkele inbreuk maakt op een merknaam.

Er mogen zelfs meerdere bedrijven met dezelfde merknaam actief zijn in verschillende markten, zolang ze maar niet direct concurreren. Die kunnen daar niet veel aan doen. Dat mag.

Tenzij er al iemand een film heeft gemaakt die "spinning" heet, is er 0% kans dat je inbreuk maakt op wat dan ook. Zelfs als die film er is, dan kun je zeggen dat het een normaal Engels woord is wat jij gebruikt.

Als iemand een filmpje maakt dat hij zijn "windows" aan het poetsen is, dan kan die ook niet worden aangeklaagd.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 12 februari 2018 11:56]

Het lijkt meer op een nieuw soort trademark trolling, een korte zoektocht op bv. reddit blijkt dat ze dezelfde soort brieven ook uitsturen namens Google en het IOC bv:

https://www.reddit.com/search?q=appdetex
1) Het is Windows met een hoofdletter W; dat duidt op een merknaam.

2) De context refereert naar software. Het Windows besturingsysteem is een 30+ jaar oud besturingssysteem.

Die i die voor elk Apple apparaat staat of de g voor elk Google product is stukken belachelijker. Maar ik geloof dat Google wel een beetje er van af is gestapt.
er zit natuurlijk wel verschil in hoe je het gebruikt in een normale zin of als naam voor je account of app.
"dr. Windows" is toch aardig specifiek.
Maar in hoeverre zijn die duitse sites ook daadwerkelijk “infringing”? Wat is Dr. Windows? Als ik de website bekijk gaat het wel degelijk om MS nieuws en dus wordt er wel gedoeld op MS Windows. En niet op een ruitenschoonmaak bedrijf oid.
Als ik op de Microsoft Store kijk dan lijkt het me vooral een vrij waardeloze app waar weinig mensen rouwig om hoeven te zijn als deze verdwijnt. Vervangen door een website lijkt me ook geen uitdaging.
Microsoft wil volgens mij juist promoten dat dit soort websites ook als app beschikbaar zijn. Dat is ook de algemene trend tegenwoordig, alles in een app.
Was die trend op de smartphone niet juist op de terugweg? Dat de smartphones met hun grote beeldschermen met hoge resoluties ook de gewone website kunnen weergeven en dat daarmee de Apps die gewoon een website weergeven niet meer nodig zijn?
Tegenwoordig zie ik vooral dat er wordt gepusht naar app-wrappers om websites heen, omdat het gepeupel (:P) liever een app ziet en niet vaak internetsnelkoppelingen gebruikt.
Toen ik net een Android-telefoon had was er een Tweakers app. Ik heb die toen gedownload omdat ik ook dacht dat het cool was om apps te hebben, maar als ik er op terug kijk dan schaam ik me daar voor. Erger: ik heb wel eens een app gemaakt om het weekprogramma van een activiteit in op te kunnen zoeken, vooral omdat ik geen ervaring heb met het maken van mobiele websites. Gênant.
For the record - Tweakers wilde geen app maken omdat de website prima responsive was, maar heeft hem toen alsnog gemaakt omwille van druk uit de community.
Logisch. Vind ik nog steeds. Zolang de website geen push notificaties ondersteund ie het geen volwaardig alternatief voor iedereen die geen desktop Chrome gebruikt. Oftewel iedereen met een smartphone.
Maakt dat uit voor de claim die ze maken? Als zij zeggen dat het merkrecht hier van toepassing is dan wil ik wel weten waarom dan precies. Dat is nu vanuit het artikel totaal niey duidelijk aangezien de app ook al 6 jaar online staat.
Het is erg flauw, maar ze maken inbreuk doordat ze de Windows naam in die store gebruiken als een soort clickbait.
Maar is het clickbait? Hun hele bedrijf heet zo omdat ze daarin gespecialiseerd zijn. Nieuws omtrent windows. Vrij logisch dat je dan iets met windows in je naam doet toch? “Windows expert” is toch ook een valide bedrijfsnaam.
Misschien als je alleen service aanbiedt en niet software dat het dan verschillend genoeg is dat je geen inbreuk maakt op het merkrecht.
Ben benieuwd of er ene reactie van Microsoft gaat komen, en wat die dan zal zijn. Het is wel een beetje krom om na 6 jaar te eisen om binnen 1 werkdag de naam te veranderen. Zou mij niet verbazen indien MS hier niet echt achter staat, en het dus idd om ene automatisch aangemaakte melding gaat.

[Reactie gewijzigd door LankHoar op 12 februari 2018 08:16]

Ben benieuwd of er ene reactie van Microsoft gaat komen, en wat die dan zal zijn. Het is wel een beetje krom om na 6 jaar te eisen om binnen 1 werkdag de naam te veranderen. Zou mij niet verbazen indien MS hier niet echt achter staat, en het dus idd om ene automatisch aangemaakte melding gaat.
Ik vermoed dat er een overijverige advocaat zonder werk zit, en dus bedacht heeft een paar copyrightzaken binnen te slepen.
Waarschijnlijk zullen de ontwikkelaars wel bezwaar kunnen maken bij MS, zodat het allemaal wel zal overwaaien

De 'automatisch opgestelde' brief riekt iig naar massawerk, een weekendje store scrapen om 'slachtoffers' te vinden
Kan natuurlijk ook een nepbrief zijn... Is er überhaupt wel bij MS gecontroleerd of dit echt is?
Een overijverige derde partij inschakelen kan leiden tot een botte aanpak. Soms wil je die botte aanpak en dan is een derde partij heel handig (denk ook aan het verkopen van openstaande rekeningen). Als je als Microsoft nu niet zo blij bent met dit voorval dan ben je wederom met een derde partij in het voordeel, want nu kun je de schuld van de botte aanpak mooi afschuiven en zelf gewoon excuses maken.

Belangrijk is nu wel dat Microsoft snel gaat reageren, want nu het de media haalt straalt het wel op ze af.

[Reactie gewijzigd door Ras op 12 februari 2018 08:19]

Belangrijk is nu wel dat Microsoft snel gaat reageren, want nu het de media haalt straalt het wel op ze af.
Lijkt me een goede zaak dat aandacht wordt besteed aan dit soort vervelende praktijken. De neiging om gewone woorden toe te eigenen mag niet geaccepteerd worden. Microsoft is geen goed doel of zo, het is een keihard Amerikaanse bedrijf.

Kleine spelers worden met juridische procedures geconfronteerd die ze met geen mogelijkheid financieel kunnen dragen. Power play van het nare soort en met recht heeft het meestal weinig uit te staan.

[Reactie gewijzigd door Joep Lunaar op 12 februari 2018 17:20]

Gaande weg is er al serieus iets verkeerd aangepakt. Nu komt het over als een scam. Jammer.
Nou, dat wordt dan lachen, want er zijn veel blogs/sites met eigen apps met "Windows" in hun naam, zoals Windows Central.

waarom een blog beslist een app te bouwen ipv een te focussen op een betere website en waarom gebruikers die apps downloaden kan ik niet helemaal begrijpen, maar is thema voor een andere discussie.
waarom een blog beslist een app te bouwen ipv een te focussen op een betere website en waarom gebruikers die apps downloaden kan ik niet helemaal begrijpen, maar is thema voor een andere discussie.
Waarom noem je het dan überhaupt? :P
Yep, en zij hebben hier nog niks over gerapporteerd, dus het lijkt alleen deze 2 sites te zijn tot nu toe. Ik heb zelf ook een app in de Microsoft Store staan die deze regel zou overschrijden en heb nog niet zo'n melding ontvangen.
Microsoft heeft er altijd al werk van gemaakt om de productnaam van Windows te beschermen. Winternals en Lindows hebben indertijd ook al hun naam moeten wijzigen.
Wininternals is toch overgenomen door MS?
Jazeker. Nadat het gedwongen werd de naam te wijzigen naar Sysinternals.
Ja, ik ken het dispuut met wxWindows nog, een cross-platform C++library. Die is gerenamed naar wxWidgets en MS heeft de ontwikkelaar een paar gratis software licenties op Visual Studio gegeven in ruil. Dat ging toen nog allemaal zonder dat er meteen dreigbrieven door advocaten werden verstuurd.
Op zich snap ik het wel, maar in een tijd dat Microsoft er alle belang bij heeft dat er juist meer apps in de store komen, is dit wel een vreemde maatregel.

Ik had er in hun plaats voorlopig niet moeilijk over gedaan.