Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Wileyfox-smartphone met Windows 10 Mobile komt over twee weken uit

De Wileyfox Pro met Windows 10 Mobile komt over twee weken uit. Dat blijkt uit de listing van het toestel bij een grote Britse webwinkel. Het toestel kost inclusief verzending naar de Benelux rond 229 euro. Wileyfox presenteerde het toestel eerder dit jaar.

De Britse tak van webwinkel Amazon verzendt het toestel vanaf 4 december, zo blijkt uit de listing. Het is het eerste toestel met Microsofts mobiele besturingssysteem van de Britse smartphonemaker, die tot nu toe louter Android-smartphones uitbracht. De webwinkel vraagt 190 pond voor het toestel en inclusief verzending komt de prijs uit op 229 euro. De webwinkel levert het toestel ook in de Benelux. De Nederlandse webwinkel Belsimpel heeft hem volgens de Pricewatch ook in het assortiment voor 229 euro, maar de levertijd staat daar op drie weken.

De Wileyfox Pro zal draaien op een Qualcomm Snapdragon 210-soc, een quadcore met vier Cortex A7-processorkernen op 1,1GHz. De Snapdragon 210 is dezelfde soc als een van Microsofts laatste Lumia's tot nu toe, de Lumia 550. De telefoon krijgt 2GB aan lpddr3-geheugen mee.

Het toestel heeft een 5"-lcd met een resolutie van 1280x720 pixels. De accu heeft een capaciteit van 2100mAh, terwijl de telefoon een achtmegapixelcamera aan de achterkant en tweemegapixelcamera aan de voorkant heeft. De Wileyfox Pro draait op Windows 10 Mobile. Afgelopen jaren brachten onder meer ook HP en Alcatel toestellen uit met dit besturingssysteem van Microsoft.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-11-2017 • 21:16

220 Linkedin Google+

Reacties (220)

Wijzig sortering
De Snapdragon 210 werd 3 jaar geleden geÔntroduceerd als een low budget soc voor sub-100-dollar toestellen. Als je anno 2017 dan +200 euro moet betalen voor een toestel met die soc (en verder ook niet zulke goede specs) dan lijkt het me heel verstandig om eens heel goed te kijken naar alternatieven. Dit is verre van een koopje.
Inderdaad, een Lumia 550 met - buiten de ram - dezelfde specs kostte §100...
En laten we naast de fanboys (zijn die er?) ook de mensen niet vergeten die met angst en beven hun keuze beperkt zien tot de schimmige Androidmarkt en de dure Apple-lock-in.
Wat een bijzonder nieuws! Nu iedereen dit best goed werkende platform leek te verlaten toch weer een nieuwtje.
Ik wil niet negatief klinken maar wat kun je eigenlijk nog met Windows Phone? Heel veel apps zijn letterlijk abandoned (ook van grote bedrijven) en werken niet meer (of worden niet meer geŁpdate).

Ik vond Windows 10 mobile ook erg fijn maar heb mijn Lumia 930 letterlijk uit ellende verkocht omdat ik bijna geen enkele app er meer op kon draaien. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu beter is.
Ik heb de ABN app moeten vervangen door de webpagina, maar tot mijn eigen verassing werkt dat net zo goed als de app en is zelfs uitgebreider. De website is gepind op mijn startscherm als tile met logo en ik log in met een pincode. Foto's zijn nog steeds fantastisch met mijn lumia 959xl, facebook, instagram, whatsapp, twitter etc zijn up to date met de nieuwste ontwikkelingen. Mail en agenda zijn mijn betreft nog steeds uitmuntend qua kwaliteit. Hier nog steeds een hele gelukkige gebruiker. Vooral als ik zie dat de ratrace alleen maar meer van het zelfde te bieden heeft en mij eigenlijk niet kan bekoren.
Ik heb ook de ABN app vervangen door de website, maar in tegenstelling tot de app lockt de website zichzelf niet als je naar een andere app of ander tabblad switcht. Toch wel een gemis.

Volgende op het hakblok is de Rabobank-app deze maand: ook irritant, want in tegenstelling tot de app heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe je op de Rabobank-site inlogt met een pincode...
Inloggen met pincode kun je eenvoudig door 1-malig op de pagina aan te melden met je randon reader. Vervolgens die pagina pinnen op je startscherm en je kunt inloggen met pincode
Even naar deze site https://mb.rabobank.nl/registreren/aanmelden
Vervolgens kun je het net zo gebruiken als met de app.
Ik vind de webversie van ABN echt totaal niets. Krijgt de hele website te zien ipv wat relevant is voor het bankieren zelf, wat dus traag werkt en het kost veel meer data dan de app. Ja de webversie biedt meer functies, maar bijvoorbeeld bij het inloggen met pincode krijg ik een lettertoetsenbord in beeld ipv het numerieke toetsenbord. En ik ben zo iemand die eigenlijk niet de cijfers kent, maar de beweging.
Welke pagina heb je gepind aan je startscherm, ik heb namelijk de inlogpagina van internetbankieren gepind en zie meteen mijn inlog.
https://www.abnamro.nl/po...ngen/overzicht/index.html
Op de tegel staat er dan: Mijn rekeningen - ABN

Precies deze, maar dan de 'mobiele versie', al is er weinig mobiele versie aan. Voorkeursinstellingen van Edge staat ook gewoon op mobiel.
Ja deze heb ik ook, ik heb de tegel klein dus ik zie alleen het logo.
Stuur dan een mail naar de klantenservice/feedback kanalen want van dat toetsenbord is een zeer simpele fix.
ja 1x de &123 toets indrukken blijft na jaren met een telefoon werken voor mij ook nog steeds lastig.
Er is wel een verschil tussen het numerieke keyboard en de 2e pagina van het Qwerty keyboard
Eens, maar als je je enkel de beweging herinnert heb je daar niks aan bij een andere layout.
Neemt niet weg dat je de beweging over een numeriek keyboard wel terug zou kunnen vertalen naar getallen en deze in kan voeren in het Qwerty totsenbord :)
Ik wou vroeger altijd al een iphone hebben. Mijn ouders vonden dat niks en zeiden dat ik een windows phone moest nemen (nokia lumia 520).
Mijn ouders zouden er dan voor gaan betalen.
Dit was mijn eerste smartphone en vond het na een paar dagen een van de beste mobiel os.
Ik heb wel vaker een iphone gebruikt en had een oude andriod telefoon vroeger als nood toestel.
mijn ouders zijn uiteindelijk naar de iphone gegaan en die willen ook weer terug.
Het probleem van mijn ouders is dat veel apps die ze nu gebruiken op w10m er gewoon niet zijn, of gewoon te buggy(whatsapp).
Wat mij nog hoop gaf was uwp en de andriod subsysteem, maar van de eerste merk ik niets en de 2e werkte heel goed alleen is gecancelt.
Nu dat de rabobank app ook niet meer beschikbaar word maak ik me zorgen.
En toch wil ik bij w10m blijven.
De redenen?
+ een van de veiligste mob os.
+ start screen bevat veel informatie en is naar wens goed aan te passen.
+ telefoons zijn aardig goedkoop(heb mijn ms lumia 950xl vorige jaar voor 250 euro met display dock gekocht).
De enige minpunten zijn:
- app-gap (valt mee te leven gelukkig)
- buggy/glitchy (de vastlopers zijn merendeels gefixt maar veel apps zijn nog niet uwp en dus buggy(whatsapp!!))

Als microsoft het echt wil opgeven wil ik dat ze het nog even proberen met een andriod emu,
misschien slaat het dan nog aan..

ps: sorry voor de lange tekst en dat het merendeels off-topic is

[Reactie gewijzigd door rick.b op 22 november 2017 22:21]

Daarnaast ook een lange support qua beveiliging i.t.t. Android die schijnbaar ergens tussen de 1,5 en 3 jaar na de eerste of laatste verkoop van een toestel al geen beveiligingsupdates geven. Correct me if I'm wrong, maar dat is toch echt gestoord.

Ga je een abonnement aan voor 24mnd met een toestel die iets van 500 kost ofzo en is die praktisch al onbruikbaar na 1,5 jaar. Ben je lekker mee.

Ik geloof dat alleen iPhones langere ondersteuning krijgen al ben ik daar niet zeker van.

[Reactie gewijzigd door Yooo Kerol op 22 november 2017 23:16]

Ter info, m'n spreadsheet met afschrijvingskosten van telefoons die (beveiligings-)updates ontvangen. Android toestellen zijn inderdaad erg duur, als je redelijkerwijs zegt dat een toestel na de allerlaatste security update total-loss is. Pas met de iPhone X zit ook Apple in het hogere prijzen spectrum van flagship Android toestellen.

Windows 10 Mobile is juist vrij goedkoop, maar je zit wel met erg slome toestellen in vergelijking tot de rest. Deze Wileyfox Pro is bijvoorbeeld langzamer dan een iPhone 5 uit 2012. Een apparaat dat Apple al niet meer wil ondersteunen (want te langzaam, etc.).

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 23 november 2017 12:22]

Nice! Zal de pagina bookmarken om er later eens gericht naar te kijken, maar het ziet er erg goed uit zo op het eerste oog. Zal zeker van pas komen als ik van m'n Lumia 640 over ga stappen op iets nieuws over iets van 1,5/2 jaar aangezien ik net overgestapt ben naar een nieuw abonnement voor een eurie per maand.
Als ik je een +3 kon geven had ik het gedaan.
Bedankt voor de bijdrage.

Nouja het gaat er niet om of ik het een total-loss vind na de laatste security update, maar of dat feitelijk gezien ook gewoon zo is. @Morgan4321 zegt dus dat het systeem dichttimmeren door er een goede firewall op te zetten de levensduur verlengd. In het geval van Android dan, ik weet niet zo goed of er goede firewalls zijn voor W10M namelijk. Ik denk dus dat ik het moet benaderen alsof ik nog op WinXP zit en het dan alleen kan gebruiken door FF ESR, Malwarebytes AntiExploit, een nog werkende goede firewall en een AV.

Zelf ondervind ik weinig last van traagheid bij mn toestel, maargoed ik sta dan ook totaal niet representatief voor de gemiddelde telefoongebruiker. Die zitten sowieso niet op W10M meer. Voor hen zijn wellicht op de 950 na alle W10M toestellen een dinosaurus puur naar specs gekeken.
Zal zeker van pas komen als ik van m'n Lumia 640 over ga stappen op iets nieuws over iets van 1,5/2 jaar
Niet om het een of ander. Maar die toestellen hebben toch maar 3 jaar ondersteuning? Dus tot april 2018? Sterker nog, de Fall Creators update (1709) heeft 'ie al niet eens meer. Edit: "Tentatively September 2018"
Nouja het gaat er niet om of ik het een total-loss vind na de laatste security update, maar of dat feitelijk gezien ook gewoon zo is.
Persoonlijk denk ik, als de software ontwikkelaars van fabrikant 'm niet meer willen, moet ik 'm dan nog wel willen?
Voor hen zijn wellicht op de 950 na alle W10M toestellen een dinosaurus puur naar specs gekeken.
De Lumia 950 SoC is langzamer dan een iPhone 5S uit 2013. Maar ongeveer vergelijkbaar met een huidige Android 'middenmoter'. Het verschil tov. high-end zal je voornamelijk merken aan alles dat met de browser werkt (of games, maar 🤷‍♂️). Een iPhone 8 is bijv. 2x zo snel als de snelste Android toestellen. Maar beetje WhatsAppen en bellen kan natuurlijk met alles dat nu te koop is.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 23 november 2017 15:16]

Oh wow dacht dat de eol altijd 2 jaar was na een update, maar blijkbaar was dat alleen zo met de eerste twee builds (om en nabij dan). In het geval van 1703 nog maar 1,5 jaar. Dus ik kan er nu effectief nog maar 9 maanden ofzo mee door. Dat is wel een domper, want ik dacht dat het rond april 2019 was.

Ja FCU krijgt ie helaas niet had ik begrepen.
Vertel dat eens tegen de mensen die destijds een update naar windows 10 beloofd werd maar vervolgens de helft van die lijst met compatibele toestellen ineens geschrapt werd en uitsluitend nog de laatste toestellen van die update werd voorzien (ik dacht de lumia 850 bijvoorbeeld). Dat toestel was nog niet zo oud maar kreeg toch geen update (terwijl dat wel beloofd was) en zo zijn er nog een tal van toestellen die hetzelfde lot ondergingen.

Dus in mijn ogen is de ondersteuning door ms ver te zoeken. Kan me wel voorstellen dat de laatste toestellen nog geupdate worden, maar ms moet ook wel als ze zelf niets nieuws meer uitbrengen.
De (security)updates zijn iets heel anders dan upgrades. De updates voor Windows 8 stoppen over 2 maanden. De eerste Lumia's kwamen hier uit in jan 2012. Die dingen hebben dus 6 jaar lang updates gekregen.
Klopt, maar er was een feature update naar windows 10 beloofd. Die zijn op het laatste moment geschrapt voor een select aantal toestellen. Ik snap wel dat die toestellen gewoon mindere specs hebben, maar toch zijn er mensen geweest die zo’n toestel hadden aangeschaft en daarbij de verwachting hadden de update naar Win 10 te kunnen doen. En tja windows 10 is iets meer feature packed dan windows phone. Maar goed dat het 6 jaar security updates kreeg had ik geen idee van.

Maar goed ik denk dat microsoft wel moet, aangezien ze niks nieuws hebben. En het platform helemaal afschieten zal ze wellicht een hoop boze gebruikers opleveren (een paar miljoen mensen zijn er toch nog best veel :P).
Ik heb het over security updates zoals SirBlade ook aangeeft. Feature updates stoppen altijd wel eerder, maar daar wordt een telefoon niet 'onbruikbaar' van, wel van een lek OS. Een afdankertje met android erop kun je niet eens meer aan je oma of aan een afrikaans kindsoldaatje sturen na 2 jaar.

Ik weet niet of dat zo is, maar geloof je wel heb dat ook voorheen gelezen.
Echter wil ik daar wel als kanttekening bij plaatsen dat er ook een boel providers de upgrade van W8 naar W10M nooit hebben geaccordeerd of iets in die trant. Zelf zat ik destijds bij Tele2 en daar kwam die na een maand of wat nog niet door en toen heb ik het zelf maar via een omweg gefixt. Ik had contact met ze opgenomen en ben pissig geworden op ze, omdat ze het zelfs nog op hun website hadden staan bij de aanbieding dat die W10M zou krijgen. Helaas weten de meeste anderen natuurlijk niet eens dat die mogelijkheid bestaat. Ik weet ook niet of Tele2 in dit geval het later wel goedgekeurd heeft.

640LTE btw.


Sterker nog, ik dacht zelfs voorheen ook altijd dat iPhones altijd veel te prijzig waren en dat je er qua toestel veel te weinig voor terugkreeg. Maar die mening heb ik het laatste jaar toch wel bijgesteld met dank aan android en die EOL verhalen. Denk je met android redelijk goedkoop af te zijn, blijkt het uiteindelijk duurkoop! Zelfs in vergelijking met een iPhone 8)7. Aan die laatste ben je dan wel 1,5x zoveel kwijt qua aanschaf, maar hij gaat wel 2x zo lang mee mits je geen telefoonsloper bent. En dan zijn ze nog goed te verpatsen ook, omdat ze zo waardevast zijn na een paar jaar nog. Sommige van die androids (Samsungs vooral) worden zo dramatisch traag na verloop van tijd. Dat probleem heb je veel minder met W10M en iPhones en wellicht veel belangrijker is dus de duur van de ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Yooo Kerol op 23 november 2017 02:13]

het is niet echt beloofd, ze zeiden alleen dat ze ernaar streven om windows 10 mobile op alle huidige wp8 toestellen te krijgen. ze hebben daarin alleen een keuze gemaakt om die niet vrij te geven voor toestellen met 4gb opslag en minder dan 1gb ram dacht ik, naast een aantal problemen met andere hardware. deze keuze is gemaakt na een testperiode, met de technical preview en later de insider preview.

het is ze gelukt om toch een redelijk aantal toestellen te updaten naar 10, al mocht wel duidelijker zijn dat je een app moest downloaden, ik kwam daar zelf pas achter toen ik dat op windows central las.
Als je daar bang voor bent moet je ten eerste geen Google account er op zetten en de boel met iets als Xprivaxy en een firewall afschermen. Daarna kun je er nog gewoon alles mee. Als je daar niet bang voor bent kun je nog gewoon doorgaan met wat je al deed.

En als de CIA en NSA echt interesse in je hebben denk ik dat ze in een recent gepatched toestel ook wel binnenkomen.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 23 november 2017 10:56]

WhatsApp buggy? Serieus?

Ik gebruik een 950XL en mijn vriendin ook, en WhatsApp is nog wel een van de apps die het meest up to date zijn / prima werkt.
Hier ook, weliswaar op de 640, maar heb het platform (helaas) ook verlaten. Helemaal na het nieuws dat ms er zelf de brui aan geeft.
WhatsApp mag dan wel de nieuwe updates ontvangen maar elke update wordt weken later ontvangen dan andere platformen
voordat ik naar android en toen ios ging was whatsapp juist eerder met updates op windows phone 8/windows 10 mobile, daar had je nieuwe functies meestal als eerste van de 3 platformen. daarbij kun je daar al jaren per chat een achtergrond instellen, wat nog steeds niet kan op ios en android (die laatste weet ik niet 100% zeker)

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 november 2017 07:50]

Mijn problemen met whatsapp zijn:
Als ik wil typen zie ik niet wat ik typ of ik moet dan weer opnieuw klikken. Loopt regelmatig vast. De ingebouwde camera app maakt bijna nooit scherpe foto's. En zo zijn er wel meer die ik zo niet meer uit me hoofd weet, sommigen kunnen al gefixt zijn maar het is geen andriod/ios kwaliteit.
is whatsapp ondertussen al uwp dan? want tot nu toe was het een wp8 app met het uiterlijk van een uwp app. wat ik het meeste mistte was het reageren vanuit een melding
Nee helaas geen UWP. op de desktop is het ook een web wrapper. En inderdaad net als bij Skype kunnen reageren direct op de melding, dat zou heel fijn zijn.
dat het op desktop een web wrapper is vindt ik niet zo erg, je hebt toch je telefoon nodig om het te gebruiken, dan heeft het weinig zin om moeite te stoppen in een native app denk ik.
dat reageren via een melding gebruik ik erg vaak bij ios, echt jammer dat ze dat nooit voor windows 10 mobile gedaan hebben. normaal kreeg whatsapp voor windows vaak eerder de updates in functionaliteit dan android en ios
Ik heb nog een 735 die het prima doet. Ik heb tijdelijk een 950 gehad, maar de snelheid van WA viel me tegen; ik had verwacht dat het op de 950 zou vliegen tov de 735 maar dat viel me eigenlijk wel tegen. Ik zat nog steeds regelmatig tegen een 'resuming...' scherm aan te kijken. De fotokwaliteit van de 950 is wel zo goed als onovertroffen, maar uiteindelijk ben ik toch maar weer teruggegaan naar mijn 735....
Herkenbaar die "resuming" bij whatsapp. Is toch echt een Whatsapp specifiek iets. Andere apps hebben dat namelijk niet. Ik vermoed dat het gewoon een oude codebase is op een oude SDK. Dat ze daarom dus ook niet de functie hebben om te reageren op een notificatie. Daarmee is het wel meer compatible met oudere windows phones (x2x reeks) want volgens mij zit dat reageren op notificaties pas in de creator update.
Nokia 735 gebruiker hier. De apps die ik dagelijks gebruik werken voor mij prima. Whats app, kaarten (navigatie), stocard, lastpass, ING (overschrijven en saldo inzien is tot nog toe afdoende voor mij) official Steam app, ms autenticator (werkt ook met Google autenticator meldingen), Huetro for Hue (meest uitgebreide HUE app van al mijn platformen, gebruik ook een ios en android tablet), ds audio, facebook, NOS app, mail en agenda. Ik krijg ook nog gewoon bug fixes binnen van W10M.

Ik geef toe, ik zou geen W10M toestel meer kopen. Puur omdat ik op termijn waarschijnlijk wel dingen zal gaan missen. (app updates) MS lijkt verder geen vertrouwen meer te hebben in W10M gezien het uitblijven van nieuwe toestellen.
het uitblijven van nieuwe toestellen is niet alleen microsoft verantwoordelijk voor, maar ze lijken wel windows 10 mobile naar de achtergrond geschoven te hebben. maar het schijnt dat ze met iets nieuws bezig zijn voor zowel mobiel als pc, met cshell (benieuwd of ze dat ook echt zo gaan noemen, gezien de gelijkenis met c shell op linux)
Interessant. Wat achtergrond over "Composable Shell": https://www.windowscentral.com/windows-cshell
dat vond ik dus ook, alleen jammer dat je er niet zoveel meer van hoort
Nieuws van een maandje terug: Andromeda.exe & CShell for Surface Phone/Mobile in Redstone 4 code already

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 23 november 2017 15:19]

Ik ben nog die laatste persoon die een Lumia 930 gebruikt. Heb dus geen fall creator update, maar wel een antieke versie van een ING app. Ik ben niet zon app gebruiker. Gebruik met name whatsapp, outlook, twitter, parkmobile, ing (ook al loopt die mijlen achter op de overige platformen)
Voor facebook ben ik de app zo zat (en de beta) dat ik FB gewoon via de browser benader. Het vervelende is dat je dan bijvoorbeeld geen mensen kan taggen in een reactie onder een bericht.
Het liefste zou ik over gaan naar een 950, maar vind (zelfs de 2e hands) nog redelijk aan de prijs. Dus zeker nu mijn 930 nog werkt en geen kapot scherm heeft ook al is hij regelmatig gevallen, blijf ik hem nog even gebruiken en blijf ik (als optimist) wachten/hopen op de surface phone, of dat notitie ding dat kan bellen ;)

Dit aangekondigde toestel zou een optie zijn als mijn 930 kapot zou vallen.
Hey, ik heb precies hetzelfde, alleen wel in bezit van een 950xl. Ik mis persoonlijk ook niets en blijf ook hopen op een nieuwe windows 10 mobile topper! Ben dan ook blij dat deze telefoon er in ieder geval is, dan kan ik desnoods daarop overstappen...
Hetzelfde hier met een 950XL, en mijn vriendin ook.

Het enige wat ik mis is de SNS app, en zij de Rabo app. Verder mist er echt niets voor wat wij er mee doen, en ik heb er toch zo'n 50 apps op staan.
Ik heb ookeen 950, maar moet zeggen de website werkt prima! Kan je ookkoppelen en snelkoppeling maken. Login je in met 5 cijferige code en werkt dan net zoals een app.
Ah nice, dan moet ik die eens gebruiken ;-) thanks!
Same, Lumia 950. Ben pas van plan een nieuwe te kopen als deze stuk is. Aangezien de lumia Nokia roots heeft. Kan dat nog wel even duren...
Nou dan zou ik de 950 gewoon aanhouden. Significant betere chipset, camera, scherm.
Mee eens, alleen deze is toch een keertje op helaas...
Same here, ook nog een 950XL gebruiker.
Wil echt niet terug naar Android en al helemaal niet naar die rotte iOS!
Ook met de 930 kun je gewoon naar de FCU hoor. Installeer de upgrade advisor, switch naar de fast ring, ga er weer uit en je krijgt de update als het goed is. Je toestel kan het makkelijk aan; mijn 735 heeft het ook en de 930 heeft meer pk's onder de motorkap dan die van mij (mijn vrouw is die andere Nederlander met een 930 dus ik kan vergelijken ;) )
Ok, ik zat altijd al in de fast ring. Draai 15063.608 dat is (volgens mij) de creator update. Maar die fall creator builds kwamen niet meer naar de 930. Zal eens kijken naar die upgrade advisor dan.

*edit* ik zie hier dat ik dus niet eens de productie build heb: https://www.windowslatest...0-mobile-creators-update/
als ik aangeef dat ik wil stoppen met insider builds dan kan ik alleen kiezen voor release preview. Dus volgens mij krijg ik dan niet die nieuwere build. Ik zal eens gaan klooien met die settings en paar keer herstarten.

[Reactie gewijzigd door capsoft op 23 november 2017 08:46]

Ik weet niet hoe snel het gaat voor je de update krijgt, maar dit /zou/ moeten werken, check voor meer info hier: http://allaboutwindowspho...umias_acquire_product.php
Thanks! heb zelf ook deze link gevonden https://www.windowslatest...ile-fall-creators-update/ Hoop dat die build ondanks dat hij unsupported is, toch stabieler is. Heb nog wel eens spontane reboots bij het maken van foto's (met name bij opslaan) en dat terwijl er geen externe SD is bij een 930.
Een factory reset wil nog wel eens helpen; mijn 735 is er wel weer wat vlotter / stabieler van geworden
Van wat ik op XDA zelf kan vinden, lijkt het meer te zijn om naar de creator update te gaan. Ik heb de side load optie aan staan (stond op ontwikkelaar modus omdat ik wel eens een app maak) en vanuit de bestanden app krijg ik de popup om hem te installeren. Er staat dat ik die file explorer dan niet moet sluiten en 5 minuten geduld moet hebben, maar er gebeurd niets.
Pracht telefoon de 930, helaas dat hij niet makkelijk open te maken is. Nu een 950. Mooi spul.
Voor de 930 lang volgehouden met een HD2.
probeer ipv facebook app eens "slimsocial" app
Draai nog watsapp, en een bankieren app en spotify.
Meer gebruik ik eigenlijk ook niet dus heb ik maar een nieuwe accu voor mijn 950XL gekocht, oja en foto's maakt die erg goed.
Ik gebruik niet veel apps en mis er nu maar 1, dat is de rabobank app.
De meeste apps zijn gewoon first party apps al zijn er ook veel en vaak ook betere third party apps te vinden.
Persoonlijk heb ik eigenlijk dat probleem niet. Facebook, instagram, snapchat of al die andere onzin heb ik niet. Telegram werkt prima op WP10. Voor de gemiddelde gebruiker is het echter denk ik inderdaad wel een belemmerende factor, zeker aangezien het web/browser based apps toch nog niet echt als platform worden gezien. Jammer, want dan zouden we van die OS lockin af kunnen.
Mis eigenlijk alleen Google apps.
Mijn Lumia 925 met WP 8.1 doet alles wat ik nodig heb: de standaard-zooi (mail, browsen, muziek, foto's), de Nokia app bundle, Here Maps, Office/OneDrive. En verder als losse apps NOS (nieuws en teletekst), Tube Pro (on-officiele Youtube app, werkt prima), WhatsApp/Slack, Netflix, Synology DS, Blue Skies (weer), ReAlarm (wekker).

Mobiel bankieren doe ik niet, social media, trendy hype apps en games heb geen behoefte aan - dus ik red me meer dan prima met het huidige aanbod.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 23 november 2017 14:34]

Ik begrijp het ook niet, nu zelf Bill Gates een Android Phone heeft gekocht en Windows 10 Android en IPhones gaat ondersteunen maar geen Windows Phone meer.

Windows Phone stilaan aan het uitsterven is en iedereen naar andere besturingssystemen overstapt gaat Wileyfox terug een Windows Phone op de markt brengen?

Het zou bijna hetzelfde zijn dat de videorecorder terug op de markt zou komen met het Video 2000 systeem.
Misschien niet echt een goed vergelijk, maar lijkt me even absurd.
Ik heb een Lumia gehad maar uiteindelijk weer naar Android gegaan. Wat zou de reden zijn om nog Win 10 Mob telefoons uit te brengen?
Stiekem ken ik best veel mensen die helemaal weg zijn van windows 10 mobile en het liefst er weer eentje aanschaffen. Maar zoals bekend is er maar weinig uitgebracht en zitten veel van die kennissen nog altijd op de oudere lumia’s te werken. Voor die mensen is er eigenlijk geen keus, want Apple spreekt ze vaak niet aan (voornamelijk vanwege de prijs) en android vinden ze vaak een bewerkelijk systeem (of ze zijn bezorgd over privacy en bij android is dat wel een beetje terecht).

Ik vind het vooral jammer dat MS niet harder zijn best heeft gedaan voor dit systeem, want het ziet er best ok uit en het schijnt fijn te werken, maar ja app developers hebben het eigenlijk allemaal af laten weten. Nu hoor ik mensen roepen van ja maar dan zouden ontwikkelaars voor een derde besturingssysteem ook nog moeten gaan ontwikkelen, maar hoe zit dat met gamemakers? De switch, de xbox en de playstation daar moet ook apart voor geschreven worden (of geport, iets waar ms ook mee bezig was). Dat is dus een argument waar ik weinig mee kan. Ik snap best dat er weinig te verdienen valt op windows phone, maar heeft dat niet ook deels te maken met het feit dat niemand op een paar na het platform echt de kans heeft gegeven?

Ik ben geen ms fanboy ofzo, gebruik al jaren een iphone icm een windows pc, maar ik zou een windows toestel die de kracht heeft van een surface tablet geen ongewenste en overbodige luxe vinden. Continuum is namelijk echt een goed idee. Ja je kunt het met android ook, maar toch draai ik liever windows als desktop omgeving. Dit is in ieder geval goed nieuws en wellicht komen er nog meer verrassingen uit de hoek van Microsoft.
De switch, xbox en playstation hebben ieder vele miljoenen gebruikers. Als je daar een game op lanceerd en deze slaat aan, vang je 50 euro of meer per klant.

App developers verdienen in de gewone stores doorgaans al geen knoop, laat staan in een Windows store met zo weinig gebruikers. Een simpele rekensom dus.
Dat klopt, maar nogmaals is daar ook een oorzaak toe, buiten het feit dat ms natuurlijk ontwikkelaars het moeilijk gemaakt heeft, is het wel zo dat ontwikkelaars geen zin hebben in een derde OS. Dat is een beetje hetzelfde als het platform geen kans geven.

De switch heeft miljoenen gebruikers zoals je zegt, maar zouden er ook miljoenen gebruikers zijn als ontwikkelaars geen zin hadden om te ontwikkelen voor de switch? Ik denk het niet. En als het om het geld te doen was, microsoft heeft verscheidene ontwikkelaars een flinke duit geld beloofd als ze de apps ook compatible zouden maken met windows.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap de ontwikkelaars heel goed. Maar het was een mooier ideaal geweest als er 3 besturingssystemen waren in plaats van de huidige 2 (ja er zijn er meer, maar niet significant genoeg om te benoemen).

Het probleem van dit zie je terug in de prijzen van smartphones. Samsungs Note 8 kwam voor §999 op de markt. Apple, dat het imago heeft van duurder maar dan beter, wil dat imago behouden en gaat dus boven de prijs zitten van Samsungs flagship. Ik durf zelfs te zeggen dat als Samsung de Note 9 §1500 zou maken dat de volgende iphone §1650 gaat kosten. Puur omdat ze het duurste main-stream merk willen blijven (het imago verhaal). Als de Note duurder zou zijn dan die van Apple dan kan Apple nooit claimen dat ze het duurste materiaal hebben gebruikt en de beste smartphone hebben. (Welke beter is laat ik buiten beschouwing, aangezien beide toestellen hun voor en nadelen hebben). Dat is gewoon marketing. Tuurlijk zijn er andere smartphone fabrikanten zoals Huawei, OnePlus of iets dergelijks die nog wel betaalbare smartphones aanbieden met zeer degelijke specs. Maar ze kunnen nog zo mooi zijn, de meerderheid wil het liefst een Galaxy/Note of een iPhone. Waardoor er in feite maar 2 echte concurrenten zijn en waar de rest vd smartphonewereld dus omheen draait. (Zoals Samsungs techniek voor een vingerafdrukscanner onder het scherm, Samsung gaat vol in voor gezichtsherkenning en gaat daar eerdergenoemde techniek voor laten vallen).
Uiteindelijk draait alles om het besturingssysteem, want die bepaalt de ervaring dat het de gebruikers geeft.

Daarom zou een derde speler (en dan met name OS) geen slecht idee zijn, concurrentie drijft namelijk de prijs omlaag. Stel dat Microsofts telefoons ineens wel aantrekkelijk werden en concurrerend met Samsung of Apple, dan zouden de huidige gebruikers misschien wťl overwegen om eens over te stappen. Waar ze nu eigenlijk maar een keuze hebben tussen a of b. En eerlijk is eerlijk, de meeste ios gebruikers zullen ios missen en android gebruikers zullen android missen. En persoonlijk ben ik geen fan van android (al is het nu op een punt gekomen dat het weer te overwegen is voor mij persoonlijk), maar windows heeft altijd mijn aandacht getrokken en als Microsoft een flagship met windows had uitgebracht (waarvan ik vind dat ze nooit echt een high end toestel hebben uitgebracht) dan had ik wellicht al lang mijn iphone van de hand gedaan.

Wat ik ermee wil zeggen is dat ik heel goed snap waarom ontwikkelaars er niet voor ontwikkelen, maar aan de andere kant hoor ik ook vaak dat ze klagen dat ze zoveel geld af moeten staan aan Apple voor hun apps, of dat de Playstore te gefragmenteerd is dat hun apps nooit bovenaan komen. En dan denk ik soms van ja, klopt we verdienen nog niks aan windows apps, dus gaan we voor het snelle geld. Maar in the long term is er dus een duopolie gecreŽerd (meer in OS dan in smartphones, maar in mindere mate ook Apple en Samsung) en daar is moeilijk vanaf te komen. In de techwereld kan het uiteraard ineens afgelopen zijn (bijv. RIM en Nokia) maar tel daarbij eens op hoe lang dat Nokia bijna globaal een monopolie had en daarbij dus (no offense to Nokia) vooruitgang en innovatie heeft afgeremd. Waarom zou je harder je best doen als je toch al het beste product hebt?
Volgens mij heeft de Note 8 een adviesprijs van $999 en heeft de iPhone X ook een adviesprijs van $999. Je argument over prijzen valt daarmee eigenlijk om :P

Waarom er in Nederland zo'n groot verschil tussen zit weet ik ook niet.
Ik denk dat simpelweg je verwachting van developers verkeerd is. Developers hebben geen enkel belang bij het in leven houden of doen groeien van welk platform dan ook. Een app developer wil simpelweg zijn apps onder zo veel mogelijk ogen krijgen, en soms ook onder bepaalde ogen (koopkrachtige mensen).

Als het aan developers lag, was er maar een enkel platform, puur vanuit hun perspectief is dat ideaal.
De meeste developers krijgen hun primaire platform niet eens rendabel.

Wat Microsoft echt enorm verprutst heeft is desktop Windows. Men had hun desktop monopolie kunnen inzetten als voordeel in Windows Phone. Windows 8 heeft echter zoveel mensen doen walgen dat een typische verstokte Windows gebruiker amper weet dat er een Windows Store is op de desktop.
Klopt maar Samsung heeft vrij snel de prijzen laten dalen, iets wat Apple niet snel doet in de eerste maanden.
De switch daarentegen niet, die was nieuw en draaide op een volledig andere chipset. Toch zijn bedrijven hier ook mee bezig.
Microsoft is zelf ook maker van games. Dus als Microsoft zelf al niets doet waarom zou een ander dat wel doen?
ik ben er zo een, windows 10 mobile werkt super goed, met al die info die je op je startscherm kunt zetten.
bij android heb je dan al snel veel verschillende designs van widgets, of je hebt gewoon een pagina met een paar meest gebruikte apps. bij ios heb je dan alleen een badge counter. ik ben ooit met windows mobile 6.1 begonnen, wat opzich goed werkte in die tijd. later weer ingestapt met windows phone 8, wat het beste systeem ooit was, echt supersnel en efficient. 8.1 was wat minder, met het eigenlijk overbodige notification centre, omdat je alle info die je wilt gewoon op je startscherm kunt zetten.

ik gebruik zelf ook een iphone, wat ook erg fijn werkt, maar mis het minimalistische en toch uitgebreide systeem van windows wel.
De do-not-disturbfunctie was een geknoei om in te stellen met Cortana, taal- en lokatieinstellingen. Een zoekfunctie die meteen op internet ging zoeken en op de smartphone niets kon vinden. Was er ook niet iets dat een attachment hechten aan een reply met een grote omweg moest? En al helemaal idioot dat de MS-apps nogal eens niets konden met Officedocumenten (opgemaakt met MS Office) terwijl deze documenten probleemloos werden geopend door third party apps op andere mobiele OS. Wat een troep dat WP8 en W10M. Hoewel WP8 nog wel ging, W10M leek wel eeuwige betatroep, altijd wat, ondanks de vele 'updates'.
dat do not disturb gekoppeld was aan cortana snap ik ook niet, maar ik had geen problemen met de zoekfunctie, werkt bijna hetzelfde als in android. dat probleem met outlook weet ik zo niet. en de office apps konden prima bestanden openen, nooit problemen mee gehad. zowel de office app in wp8 als de afzonderlijke apps in windows 10. in windows 10 ging het precies hetzelfde als de android en ios versies van de office apps.
Ik ben zelf zo'n gebruiker van een Lumia en ik zou Windows Mobile niet graag willen inruilen voor Android, dit ondanks het feit dat er steeds meer apps niet meer werken, maar daarbij gaat het meestal om games en die gebruik ik toch niet. Maar ja, wat Wileyfox aanbiedt heeft wel een heel slechte prijs/kwaliteitsverhouding. In de toekomst dus toch een dure iPhone.
Ik heb jaren Nokia / Microsoft Lumia toestellen gehad (Lumia 800, Lumia 920, Lumia 925 en Lumia 950)... Stuk voor stuk top toestellen met een goede bouwkwaliteit en makkelijke / eenvoudige bediening... 't is dat er nu langzaam aan ook wat belangrijke apps aan het verdwijnen zijn (bijv. de Rabo bankieren app van de Rabobank) anders had ik deze echt wel kunnen overwegen...

Maar de ondersteuning vanuit Microsoft / app ontwikkelaars is niet goed... Alle reden om dus de overstap naar Android / Apple te maken als je nu nog op een Windows 10 mobile toestel zit...

En dat vindt ik zeer jammer, daar ik persoonlijk echt liefhebber van het Windows 10 Mobile platform ben... Zo'n Lumia 950 met dockinstation is een geweldig stukje techniek, maar dan moeten er wel voldoende apps zijn en gebruikers die er mee werken...
Misschien is het voor wanneer een bedrijf draait op Windows telefoons ze hiermee nog toestellen kunnen vervangen die versleten zijn?
Ik denk dat praktisch ieder bedrijf in overweging zal nemen om naar een ander OS over te stappen in dat geval. Gezien je tegenwoordig een prima budgetsmartphone voor de helft van dit geld kan krijgen lijkt me dat een beslissing die niet heel simpel te nemen is :P
klopt, die beslissing is inderdaad erg simpel als men duizenden euro's uitgegeven heeft aan een interne applicatie gemaakt voor Windows mobile en dus niet veel zin heeft dit nogmaals te doen voor android/ios.

Meschien moet je eerst even kijken naar de overige kosten buiten aanschaf van het apparaat voor je dit soort stellingen aanneemt
Als je de afgelopen 3 jaar ervoor hebt gekozen om een Windows Phone exclusive applicatie te maken en daar ook daadwerkelijk duizenden euro's in hebt gepompt, dan had je het destijds niet helemaal goed begrepen denk ik. Ik denk eigenlijk niet dat er veel business applicaties zijn die Windows Phone exclusive zijn. En daarbij, als ze er al zijn, is de kans zeer aanwezig dat ze in bijvoorbeeld HTML5 of Xamarin zijn geschreven (en dus makkelijk geport kunnen worden).
Werknemers hebben ook soms een voorkeur voor een smartphone, en die voorkeur zal waarschijnlijk niet vaak bij Windows Phone uitkomen.

En wat is dan je visie op de lange termijn? Dit is naar mijn weten de enige smartphone met Windows 10 die in 2017 is uitgekomen. Het platform lijkt stervende. Die investering in een native Android of iOS app gaat er toch wel komen dus, waarom niet meteen?
zo te zien is jouw smartphone labeltje alleen gericht op consumenten producten.

1. Windows mobile (of Windows CE wat voor zover ik mij kan herinneren als de eerste versie) is gereleased op 16 november 1996 en word voor elke nieuwe iteratie als stervend aangemerkt (nu al meer dan 20 jaar oud)
2. wat de consument doet is totaal niet interessant in het bedrijfsleven en het enige waarnaar gekeken wordt is hoeveel het kost de applicatie te maken en of het OS lang genoeg ondersteund wordt tot er opnieuw gekeken wordt naar een platform.
3. het OS word niet alleen gebruikt op telefoons maar ook in auto's en andere kleine (meestal energie zuinigere) apparaten en is het dus voorlopig nog lang niet dood

zoals het eruit ziet is Microsoft nog lang niet klaar met het mobiele OS en blijft de ontwikkeling nog wel even doorgaan zeker aangezien het een allemaal de zelfde kernel heeft en de aanpassingen vereist voor een telefoon momenteel minimaal zijn vergeleken met vroeger.
Windows Mobile is een ongoing product inderdaad. Qua IoT biedt het meer dan genoeg opties, en dat blijft het doen. UWP is een prima toolkit om het te benutten.
Maar dit is geen Windows Mobile. Dit is een Windows 10 smartphone, gemaakt voor consumenten, die gewone burgers als smartphone moeten gaan gebruiken.

Bedrijven kijken wel degelijk naar meer factoren dan enkel geld. Daarbij heb ik er (nog steeds) mijn twijfels bij of WP wel echt de goedkoopste kant is voor het bedrijfsleven.
zoals het eruit ziet is Microsoft nog lang niet klaar met het mobiele OS en blijft de ontwikkeling nog wel even doorgaan
https://www.engadget.com/...ile-is-no-longer-a-focus/
https://www.theverge.com/...its-windows-phone-is-dead
Bedrijven zullen ook inzien dat het trekken aan een dood paard is.
en dan link je naar the verge, dat is wel een van de meest negatieve sites over windows.
als microsoft met iets nieuws komt is het gelijk dood. alleen windows phone 8 was een soort van dood, omdat die vervangen werd. ze zeggen dat ms toegegeven heeft dat windows phone dood is, ookal bedoel the verge daarmee windows 10 mobile. ms heeft het bovendien helemaal niet toegegeven, maar zegt alleen dat het op dit moment niet de focus heeft. hun focus ligt op dit moment meer op pc en op apps voor andere platformen, omdat die apps ontzettend veel gebruikt worden. ook zijn ze met iets nieuws bezig, maar dat is nog afwachten (cshell)
Eerlijk gezegd heb ik gewoon van Wikipedia 2 van de 3 bronnen overgenomen waarin Microsoft zelf zegt dat ze er mee stoppen.
ja oke, maar dan nog, ze zeggen niet dat ze er compleet mee stoppen, alleen dat hun focus er minder op licht, dat wordt door de verge opgevat als "windows phone is dood, ze stoppen er helemaal mee"
Waarmee stoppen ze? Ze stoppen met het uitbrengen van nieuwe telefoons met Windows 10 mobile erop.

Dat betekend niet dat Microsoft stopt met werkzaamheden op telefoon gebied.
1. Telefoon uitbrengen met android en dan een laag van Microsoft erover heen, net als Samsung dat doet.
2. Telefoon uitbrengen met Windows 10 erop.

Natuurlijk kan het zijn dat het echt helemaal links laten liggen, maar dat geloof ik niet.
Omdat ze echt nog wel de markt op kunnen.

Nokia is aan onder doorgegaan, omdat de smartphone op de markt kwam. Waarmee die toestel ouderwets leken.

De volgende generatie telefoons zijn de smartphone wel ouderwets.
Al heeft MS vaak geneog gezegd dat W10M gewoon updates krijgt en deze krijg ik ook nog gewoon. Features worden nog steeds toegevoegd. Het is misschien naar een langzaam pitje gegaan maar ze zijn ook bezig met een nieuw apparaat op de markt te brengen die hoogstwaarschijnlijk hiermee werkt.

Volgens hun eigen beschrijving is het iets dat lijkt op een telefoon, maar een compleet nieuw apparaat is (net als 2 in 1 een tijd geleden) waarmee ook gebeld kan worden.

Ik zit nu op heel slecht internet dus een bron meegeven gaat niet. Dat zal ik doen als ik sneller internet heb.
De Surface Phone? Die gaat niet meer komen nu Intel gestopt is met de ultrazuinige X86 processors. Het ontwikkelteam van telefoons is vertrokken naar HMD en maakt dus nog steeds Nokia's.

De bronnen die ik hierboven noemde zijn extreem duidelijk en zeer recent, ik denk niet dat er nog grote features komen.
Waar heb ik ooit surface phone genoemd? De surface phone is namelijk nog steeds een telefoon.
Wat ik bedoel werd in de meest recente berichtgeving van MS over W10M gedaan.
Ik vraag me af of je ooit in het bedrijfsleven uberhaupt bent. Wat de consument doet met smartphones is tegenwoordig cruciaal voor hoe smartphone ondersteuning ingericht wordt in het bedrijfsleven. Steeds meer is het de norm om gewoon een sim kaart te leveren die in het prive toestel gebruikt wordt.

Los daarvan is het een ontzettend slecht idee om bedrijfs apps te maken voor Windows smartphones.
Dat hangt er vanaf. Grote bedrijven zie ik nog altijd telefoons uitdelen. Bij overheid net zo. Als je toch al een Windows omgeving draait is dit best een handige optie.

Blackberry zie ik ook nog af en toe voorbij komen nu ze die paar Android toestellen hebben. Een grote onderaanneming van Telenet hier in BelgiŽ geeft hun medewerkers die klanten bezoeken Nokia dumbphones. En zo zijn er nog heel veel die eigen telefoons uitdelen. Ook kwa privacy en gedoe is dat makkelijker. Natuurlijk kun je een telefoon zo instellen dat er ook werk gerelateerde dingen op draaien maar voor veel heeft het een voorkeur om gewoon de telefoon zelf te leveren.
lijkt me sterk dat dat steeds meer de norm wordt, dan moet de werknemer steeds van simkaart wisselen, of zelf zorgen voor een dual sim toestel. dat wilden ze bij mij ook doen, "oh je hebt geen dualsim toestel, dan moet je maar wisselen van simkaart". ik wil gewoon bereikbaar zijn op mn privenummer. bovendien als ik dan storingsdienst heb zou ik een hele week onbereikbaar zijn op mn privenummer, omdat je dan 24/7 bereikbaar moet zijn. en dan mag je de simkaart van de zaak ook niet voor privezaken gebruiken.

en dan nog, mn telefoon is te duur om de simkaartslot te verslijten door het vele wisselen.

nee dit zou een heel slecht idee zijn.
Voor een bedrijf met die instelling heb ik nog wel een onverwoestbare Nokia E72 met Symbian S60v3 liggen. Bellen en smsen werkt er nog uitstekend op.
wat de consument doet is totaal niet interessant in het bedrijfsleven
Ben ik niet met je eens, als iedereen thuis Android gebruikt is het niet echt handig om vanuit het bedrijf WM telefoons uit te gaan delen met bijna 0% marktaandeel. Ik ken ook genoeg bedrijven die eerst met Blackbery's werkten en zelfs WinMo en die delen nu Samsung Galaxy's uit.

Het bedrijf is toch een weerspiegeling van thuis, Vaak wel wat conservatiever dus niet de nieuwste modellen maar toch.
Er zijn genoeg bedrijven die iPhones uitdelen, terwijl de meeste consumenten toch echt een Android telefoon hebben.
Onzin er zijn genoeg mensen met iPhones, exact hetzelfde verhaal. Vaak is het ook de persoonlijke voorkeur van de werkgever of degene die daar over gaat.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 23 november 2017 13:42]

De reden dat ik naar android ging na mijn Nokia 820 is dat Whatsapp opeens vaak ging vastlopen vooral met filmpjes enzo. Als ze hier een betere update voor hadden gehad dan was ik vast nog gebleven . Maar android went ook wel hoor .
Misschien is het voor wanneer een bedrijf draait op Windows telefoons ze hiermee nog toestellen kunnen vervangen die versleten zijn?
Of voor consumenten. 😉
Ik ben wel geÔnteresseerd als mijn Lumia vervangen zou moeten worden.
Maar er zijn steeds minder apps beschikbaar. Laatst in het nieuws dat de laatste bank, rabo, nu ook met de ondersteuning van W10 gaat stoppen.
maar voor bedrijven maakt dat niks uit, die kunnen hun eigen apps leveren. en op je zakelijke telefoon mag je vaak toch geen prive dingen doen
Vaak? Meestal wel hoor.
als je een zakelijke telefoon krijgt gebruik je die sowieso al niet zo snel voor privezaken lijkt me? ligt natuurlijk ook aan de policies van een bedrijf.
Meestal mag dat, in de praktijk zijn er meestal regels over wat redelijk privegebruik is en worden die niet gecontroleerd tenzij je het echt te gek maakt.
Met daarbij de toevoeging dat je via de browser deze functionaliteit terug krijgt. Niet veel anders dan Android en iOS dus, waar de Rabo-app volgens mij weinig meer dan een wrapper is.
Maar er zijn steeds minder apps beschikbaar. Laatst in het nieuws dat de laatste bank, rabo, nu ook met de ondersteuning van W10 gaat stoppen.
Mijn eigen Energiedisplay app blijft voorlopig beschikbaar voor Windows mobile... ;)
Ik schat dat het toestel simpelweg in de pipeline zat en het te laat was om om te keren.

Het nekschot van Windows Phone is nog vrij vers. De ruzie met HP die een toestel terugtrok en Microsoft die eindelijk toegaf dat ze er het bij laten is pas enkele weken oud.
Inderdaad, zeker omdat laatst nog in het nieuws kwam dat Microsoft zelf niets nieuws meer bouwt voor Windows 10 Mobile.
dat klopt ongeveer, maar ze zijn wel met iets nieuws bezig, wat pc en telefoon nog meer bij elkaar brengt met cshell
Dan heb jij die berichten anders gelezen dan ik, ze maken namelijk nog steeds updates voor W10M en er zit een niet telefoon product in de pipeline die hier ook op zal draaien.
Tuurlijk, maar volgens mij voornamelijk security gerelateerde updates. Nieuwe features zullen niet meer gebouwd worden begreep ik. Zal eens kijken of ik het bericht erbij kan zoeken.

Hmm, kan eerdere bericht dat ik gelezen heb niet meer vinden, Wel dit artikel gevonden, al twijfel ik hierbij over de betrouwbaarheid.

Oh, in het engels zoeken levert meer op. Zoals dit artikel.

[Reactie gewijzigd door Bart© op 23 november 2017 10:19]

Ik had het mis met dat het device ook op W10M zou draaien, maar toevallig heb ik vandaag nog een update gekregen van mijn telefoon met nieuwe features erop. Ze zijn er dus gewoon nog meer door aan het gaan.

Dit was het device waar ik het over had:
https://www.windowscentra...andromeda-foldable-device
Ik gebruik nog steeds een Lumia 950 met veel plezier maar heb ernaast ook een Nokia 6 voor de ABN Amro app te kunnen gebruiken onder andere
Ik had ooit moeite tijd en geld gestoken in app development voor het windows mobile platform, geen tweede keer.
Over een dood geboren kindje gesproken....
Ik ben nog altijd erg tevreden met mijn 950XL. Maar de berichten van afgelopen tijd hebben me doen beseffen dat mijn volgende telefoon helaas en Android moet gaan worden
Ik heb naast mijn 950XL een Android als sidekick, en dat heeft mij doen besluiten om bij een definitieve overstap niet voor Android te gaan. Voorlopig is er echter geen reden voor een overstap, het W10M OS wordt tot minimaal eind 2019 van maandelijkse updates voorzien en ik zie nu nog dagelijks/wekelijks updates voor diverse apps voorbij komen. Blijkbaar zijn er diverse app ontwikkelaars die het onderhouden van hun app wel de moeite waard vinden.

Zelfs het opzeggen van de Rabobank app heeft een positieve uitwerking, de vernieuwde website is vele malen beter. Laten alle banken het zo maar gaan doen.
Ik ben ook nog niet aan vervanging toe, de app van mijn bank is er nog (ING) daarnaast werken inderdaad nagenoeg alle sites prima in Edge. Ik ben meer een hardware-lover dan een app-lover 😉. Maar mijn volgende toestel wordt dus wel Android, hoe fijn ik W10M ook vind, als mijn toestel het begeeft ga ik niet naar een Snapdragon 210, 2GB toestelletje met HD ready scherm als ik voor hetzelfde geld een Android toestel met Snapdragon 625, 3/4GB met FullHD scherm kan kopen.
Tsja ik mis het wel hoor, de tijden met mijn Lumia 950... Wat als Microsoft een marketingstrategie had gehad voor de mobiele-divisie? Dan hadden we echt wel een derde pilaar gehad in smartphoneland. Ik gebruikte altijd met plezier mijn Lumia 920, totdat ik bijna in tranen uitbarstte bij het aantal random reboots dat mijn 950 in het eerste halfjaar heeft gemaakt.
Temeer levert dat bij mij vraagtekens op wat Wileyfox denkt te doen met deze smartphone?

...om nog maar niet te spreken over hoe vaak Microsoft het wiel opnieuw uit dacht te vinden door backwards compatibility vrijwel onmogelijk te maken met apps. En upgrades die moesten gebeuren via een 'Upgrade Advisor' applicatie!?

Als ze morgen aangeven dat er een Surface foldable komt, waarmee je kunt bellen, waarop je goede ondersteuning hebt van Spotify, waar penondersteuning op zit... Dan denk ik dat ik er snel genoeg een zou kopen (mits er wat wordt gedaan om apps te sideloaden) ;)
MS heeft al de eerste plek op pc devices. Hadden ze daadwerkelijk een goed marktaandeel gehad op mobiele dan hadden we weer tegen een monopolie aangekeken, ik pas ervoor.
En nu gaan we richting een monopolie van android. Is nu al dik 75% wereldwijd, en let op als android go uit is, speciaal voor budget phones. In afrika en west aziŽ zal niks anders verkocht worden, tientallen miljoenen nieuwe smartphone gebruikers. Dan halen ze zo de 85% marktaandeel wel.

Ergens snap ik het ook wel, toestellen kunne goedkoop zijn, en persoonlijk vind ik android qua gebruiksgemak mijlenver voorlopen op ios en windows phone.
Het is geprobeerd, een derde OS voor telefoons haalt het gewoon niet.

Het lijkt een beetje op de situatie met Windows op desktop.

Als iemand iets maakt dat net zo goed is als Android stap ik graag over maar tot die tijd...
Het had, met de nadruk op had, prima gekunt mits Microsoft op tijd was geweest met de introductie van het os. Het had voor ons allen ook goed geweest als het marktaandeel van Google een stuk lager had geweest, misschien hadden ze dan wat meer oog voor hun klanten (ons dan heh) gehad.

Android land is een rotzooi met fabrikanten die enkel in eigen belang handelen en waar planned obsolescence aan de orde van de dag is.
het kan prima, maar dan hadden ze niet naar de feature2 branch moeten gaan, niet meer gelijk met de redstone branches voor pc, zoals het eerder wel was.
Je verward marktaandeel met monopolie. Het een is dat je een deel van de markt jouw product kiest tegenover die van concurrenten. De ander is dat de markt alleen maar jouw product kan kiezen (of veel slechtere alternatieven).

Microsoft zal niet snel een monopolie kunnen krijgen op mobiele besturingssystemen. Daar zijn er al een aantal te grote en goede concurrenten voor.

Vanuit een consumenten positie is concurrentie echter altijd goed. Dus liever 3 concurrenten dan maar 2.
Jammer dat pc land zo verzadigt is. Maar gezien mijn gebruik van laptops en pc ga ik me maar eens wagen aan MacOS. Gamen doe ik toch niet echt meer op pc en al mijn ander gebruik kan prima op andere beschikbare OSen (Linux vond ik niks, en de te stijve leercurve en te grote overvloed aan distros zorgen er voor dat het waarschijnlijk nooit een succes zal worden buiten “tweakers” om)
Niet een beetje duur voor de specs? :?
Het is de enige in zijn soort _/-\o_
Ja, de enige smartphone met low-end specs, een hoge prijs en een compleet gebrek aan apps en support. Ik zie echt nul reden om dit ding te kopen.
Ik zie echt nul reden om dit ding te kopen.

Daar niet echt mee oneens, maar wie toch perse een Windows 10 Mobile telefoon wil kan of een mooie doch dure HP Elite x3 kopen, of deze, of een model dat ergens al twee jaar op een plank lag. Dat laatste is niet bevoorderlijk voor de batterij.

Wat ik begreep is dat dit vooral voor bedrijven bedoeld is die vervangingstoestellen zoeken voor hun Lumia's die kapotgegaan zijn. Deze bedrijven zullen tzt evident overstappen, maar tot die tijd is dit handig.
Ik wil geen ander mobiel OS maar er is geen alternatief, want er worden niet tot nauwelijks telefoons met Windows 10 mobile gemaakt. Ik zit er dus wel op te wachten ja, al heb ik liever een met wat betere specs inderdaad.

Genoeg apps naar mijn smaak. Webapps waren toch de toekomst? Wat dat betreft is dit platform future proof, haha!
Ik kan een 950XL aanraden :)
Ik kan je ook de 950(XL) aanraden. Ik heb de mijne een jaar geleden voor net iets meer gekocht dan waarvoor je deze Wileyfox kunt kopen. Als je nog ergens een 950 kunt kopen is dat echt een veel betere keus.
Progressive web apps heet dat en heeft wel potentie. (Was een reactie op stfu)

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 22 november 2017 21:35]

Aan de andere kant hebben progressive web apps al sinds de aankondiging van HTML 5 potentie maar nog steeds moet een app downloadbaar zijn voordat mensen het interesseert. Misschien word het eens tijd dat je in google play & app store een web app in een soort 'wrapper' kan publiceren zodat mensen denken dat het een normale app is, en tot die tijd je 'native apps' maar met behulp van Cordova en/of ionic maken...
Die wrapper is precies wat Microsoft van plan is in hun eigen store. Maar dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk als 99% van de gebruikers die store niet hebben.
Als de plannen van Microsoft voor die wrapper concreet zijn zouden google en apple hunzelf in de vingers snijden als zij de wrapper implementatie ook zouden accepteren, want ťťn HTML5-base zou dan betekenen apps in App Store, Google Play en Windows Store. Achterlijke van verhaal is wel dat Google al jaren roept dat progressive apps de toekomst zijn (Doen ze zelf ook met chromebooks) maar niet een makkelijke optie bieden voor dev's dit makkelijk native-like uit te brengen.
Shame on Google (En natuurlijk ook shame on Apple, maar die hebben nooit beweerd daar toekomst in te zien)
Je hebt helemaal gelijk. Indien PWAs goed uitgerold zouden worden, zou dat ons bevrijden van deze smartphone wars. Net als bij de PC gewoon lekker vrij zijn in de keuze van hardware en zelfs OS, en van daaruit kun je alles benaderen.

Het is schrijnend dat met name Google, min of meer de uitvinder van PWA, dit actief tegenwerkt. Er was ooit een plan om PWAs diep te integreren in Android, dat is inmiddels flink afgezwakt. Men wil gewoon niet dat web apps op gelijke hoogte komen met native apps.

Het is zeer doorzichtig waarom dit zo gebeurd: native apps zijn sterk in het verzamelen van onmetelijk veel data. Het kan op de achtergrond je lokatie in de gaten houden, allerlei persoonlijke info uit je smartphone vissen (bijv contactenlijst). Een web app kan dat allemaal niet.
Nu is het onhandig als whatsapp een webapp zou uitbrengen en het niet bij je contactenlijst zou kunnen :+ , maar inderdaad. Hoewel je tegenwoordig ook permissies hebt in Android (waarom zou een game bij je contacten moeten kunnen?), zoveel mensen zeggen ja tegen die permissies zonder na te denken (En neem het ze is kwalijk). Ik schrok me een paar jaar geleden de tandjes toen ik net linkedin had aangemaakt en het ineens rond de 50 accurate suggesties had, bleek ook mijn contactenlijst ingelezen te zijn. Wat een vreselijk spelletje speelden die lui. Sinds dien privacy guard in cyanogenmod/lineage, maar daar zal google nog wel langs kunnen komen, als is het met behulp van google play services.
Klopt helemaal, allemaal onzin apps die toegang eisen tot alle data, soz maar nergens voor nodig alles weggepleurd. BV bij fb kan je geen berichten meer ont vangen of versturen zonder messenger te installeren, maar die wil overal toegang toe, waarom ? Komt er mooi niet op, reageer thuis wel via de browser doei.
Probeer is Friendly for Facebook.
Feed & berichten in best wel geavanceerde wrapper en voor een paar euro adblock.
of je zet gewoon het woordje "sponsored" op je filterlijst :D
Aan de andere kant heeft Android dan wel weer F droid.
Je hebt helemaal gelijk. Indien PWAs goed uitgerold zouden worden, zou dat ons bevrijden van deze smartphone wars.
Ja vast. Omdat native altijd sneller is is native zeker in de low-end markt veruit te prefereren. Ook in de high-end klaagt men nu al over bloated en trage apps, dat wordt met webspul alleen maar erger. Ook beter voor je accuduur.
Ja een nee, het is in ieder geval zo dat het verschil heel rap heel kleiner wordt.
Ook is de vergelijking niet helemaal zuiver. Een app is al installed en heeft gewoon honderden MBs aan assets lokaal staan, wat natuurlijk snel is. Een web pagina/app moet alles on demand laden.

In render performance kan het web al zo goed als mee met native apps. Logisch, aangezien de meeste native apps gewoon web views zijn.
Een app is al installed en heeft gewoon honderden MBs aan assets lokaal staan, wat natuurlijk snel is.
Dat is een van de redenen waarom native te prefereren is.
In render performance kan het web al zo goed als mee met native apps. Logisch, aangezien de meeste native apps gewoon web views zijn.
Bij webviews zal het weinig uitmaken. Bij spellen of software om beelden te bewerken (grappige filters over fotos en zo) wel. Veilige messengers zijn niet echt mogelijk met webviews omdat je niet betrouwbaar lokaal keys kunt opslaan. En software die direct op de hardware werkt al helemaal niet, gps of wifi monitoren. En navigatie software met vele GB's aan kaarten heb ik zeker liever offline.
Achterlijke van verhaal is wel dat Google al jaren roept dat progressive apps de toekomst zijn (Doen ze zelf ook met chromebooks) maar niet een makkelijke optie bieden voor dev's dit makkelijk native-like uit te brengen.
dit hebben ze wel degenlijk:
https://getmdl.io/

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 23 november 2017 08:58]

Dit is niet de makkelijke optie die Google bied waar ik het over heb. Tuurlijk kan je HTML als app releasen. Maar het is niet zo dat je een html bestand naar de play store upload zodat Google dit natively-like in de play store gooit.
Daar kijk ik van op :) Ik had het idee dat W10Mobile langzaam afgebouwd zou worden.
Ik dacht dat het al dood was.
Kan me derhalve ook niet voorstellen dat er nog specifiek naar WM10 toestellen gezocht word door het grote publiek.
En met die prijs kunnen mensen ook het voor hun bekende android krijgen.
Ik gebruik android al een jaar of 2 als 2e telefoon, maar nog steeds moet ik zeggen dat de UX nou niet echt geweldig is. Ik heb verschillende schillen en mods erop gegooid maar het is voor mij nooit een net zo'n fijn systeem als W10M geworden.
Het grote publiek blijft achter omdat deels door de pers, deels door MS en deels door MS haters onjuiste of onvolledige informatie verspreid wordt.
En consument hoort "er zijn geen apps". Maar iedereen die dat argument tegen mij gebruikt heeft is tot inkeer gekomen dat er wel degelijk aps zijn die die mensen gebruiken. Het is er vaak maar een of twee die er niet zijn maar dan zijn er wel goede alternatieven.
De Wileyfox Pro zal draaien op een Qualcomm Snapdragon 210-soc, een quadcore met vier Cortex A7-processorkernen op 1,1GHz. De Snapdragon 210 is dezelfde soc als een van Microsofts laatste Lumia's tot nu toe, de Lumia 550. De telefoon krijgt 2GB aan lpddr3-geheugen mee.
We kunnen misschien gezamenlijk constateren dat het W10M platform niet meer helemaal je van het is anno 2017.

Maar het is eigenlijk wel tof dat W10M ook waarschijnlijk net zo soepel op de Wileyfox draait als op de nokia 550. En dat je met relatief lichte hardware een os zo soepel kan draaien.
Dat is IOS ook niet als je het mij vraagt. Een waardeloze browser, agenda en mail app.

Kort geleden overgestapt van w10m naar IOS, tot mijn verbazing begon steeds vaker mijn laptop te gebruiken. Nu over naar Android en dat past mij meer.

Alle 3 de besturingssystemen hebben zijn voor en tegens, maar IOS vind ik een soort van MyFirstSony systeem.

[Reactie gewijzigd door whoptimus op 22 november 2017 21:38]

Ik ben zelf ooit van iOS (iPhone 4) naar Windows phone gegaan (Lumia 920,930,950) en weer terug naar iOS (iphone 7+) en ik kan me niet echt vinden in jouw klachten. Edge werkte brakker dan safari (door lage marktaandeel), outlook voor iOS is lichtjaren beter dan hij op Windows phone (en w10m) ooit geweest is. Ook de mail en agenda apps van Apple zelf werken goed en zijn feature rich.

Wil je echt naar het Android (ik heb Android telefoons van de zaak namelijk) waar je animaties niet meer vloeiend zijn, achtergrond processen regelmatig vastlopen, serieuze updates maar een enkele keer komen en datamining een diepgaand onderdeel is van het OS zelf is?
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst edge gebruikt hebt, maar deze heeft na een aantal updates updates flinke stappen vooruit gemaakt. Microsoft heeft met w10m de eindgebruiker als een soort betatester gebruikt, dat is een van de grote problemen geweest.

Ik vind de apps van Apple (mail, agenda, browser) onoverzichtelijk en minimalistisch. Logisch dat het allemaal stabiel en snel werkt, want je kan er ook vrij weinig mee.

In tegenstelling tot IOS draait het bij android om keuzes en dat begint al bij de aanschaf van welke telefoon van welke fabrikant. Daarna kan je allerlei zaken aan het OS aanpassen, om de boel soepel te houden en niet te veel informatie prijs te geven aan Google.

Ik vind Android ook niet geschikt voor alle eindgebruikers, omdat er te veel mogelijk is en je er ook een beetje in moet verdiepen. Daarom vind ik het jammer dat w10m nooit uitgegroeid is tot een 3de alternatief.
Ik vond W10 op een iets snellere Soc. (4*A7 1,2Ghz) na verloop van tijd anders alles behalve soepel. Sowieso de browser gaat al niets geven om welk besturingssysteem er draait, en met de SD210 kan je nog net naar YouTube, als je veel geduld hebt.
Hier is toch helemaal geen markt meer voor?
blijkbaar wel, anders zouden ze het echt niet doen.. Ik zie het zelf ook niet, maargoed..
Kan goed zijn dat dit ding al een hele tijd op de plank heeft gelegen. Heb ergens gelezen dat de Snapdragon 210 maar net aan toereikend is.