Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chinese fabrikant claimt goedkope smartphone met dunne bezels uit te brengen

Door , 121 reacties, submitter: Chocoball

De Chinese smartphonefabrikant Maze zegt een 6"-telefoon uit te brengen die aan de zijkanten en bovenkant een dunne schermrand heeft. De randen zijn wel groter dan de fabrikant doet voorkomen. Het toestel wordt in de voorverkoop aangeboden voor 180 dollar.

De Maze Alpha maakt volgens de specificaties gebruik van een 6"-lcd met een resolutie van 1920x1080 pixels. Het toestel is 159,8mm hoog, 82,5mm breed en 8,1mm dik. Daaruit is op te maken dat er aan de zijkanten een rand van 3,75mm naast het scherm zit. Dat is vergelijkbaar met toestellen als de HTC U11 en LG G6.

Op sommige afbeeldingen van de fabrikant lijkt het alsof de schermrand kleiner is. Ook spreekt Maze in zijn specificaties over een screen-to-body ratio van 83 procent, terwijl met de opgegeven specificaties de berekening uitkomt op zo'n 75 procent. Het is niet de eerste keer dat een fabrikant claimt dat het scherm groter is dan het daadwerkelijk is. Zo heeft ook de Xiaomi Mi Mix een lagere relatieve schermgrootte dan wat het merk zelf opgeeft. Dat komt omdat Xiami de zwarte rand naast het scherm meetelt als schermoppervlak. Vermoedelijk doet Maze hetzelfde.

Er zijn nog geen foto's van de Maze Alpha verschenen, alleen de renders van de fabrikant staan online. Waarschijnlijk geven de renders een vertekend beeld van de werkelijkheid, iets dat vaker voorkomt bij Chinese telefoonfabrikanten.

In de Maze Alpha zit een Helio P25-soc van MediaTek, een octacore die draait op 2,5GHz. Er komen versies met 4GB en 6GB ram, die hebben respectievelijk 64GB en 128GB opslagruimte. Aan de voorkant zit een vijfmegapixelcamera, aan de achterkant zitten twee camera's met resoluties van dertien en vijf megapixels. De accu heeft een capaciteit van 4000mAh en ondersteunt snelladen via usb-c. Volgens de fabrikant draait het toestel op stock Android 7.0.

Vooruitbestellingen kunnen tussen nu en eind juni geplaatst worden voor 180 dollar. Dat is omgerekend met btw zo'n 195 euro. Daarna gaat de prijs omhoog naar 220 dollar, omgerekend zo'n 238 euro.

Reacties (121)

Wijzig sortering
Op de website zijn de volledige specs al te vinden:

OS: Android 7.0
CPU: MediaTek Helio P25 (MT6757) - OctaCore 4x2.5GHz ARM Cortex-A53+ 4x1.4GHz ARM Cortex-A53
GPU: ARM Mali-T880 MP2 900MHz
RAM: 4GB / 6GB LPDDR4x
Opslag: 64GB / 128GB (uitbreidbaar tot 2TB)
Scherm: 6" Full HD LCD - Corning Gorilla Glass 4
Camera Front: 5 MP, FF, HDR
Camera Back: Samsung S5K3L8 Sensor (13 + 5 MP), EIS, AF, f/2.2, HDR
Verbindingen: Bluetooth 4.1, GPS, GLONASS, BeiDou, 2,4 / 5G Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
Sim-kaarten: Dual Nano-SIM (Dual Standby)
Frequenties 2G: 850/900/1800/1900 MHz
Frequenties 3G: 900/2100 MHz
Frequenties 4G: 4G LTE (Cat. 6) 800/900/1800/2100/2600 MHz (Band 1/3/7/8/20)
Sensoren: Fingerprint Sensor, Hall Sensor, Gravity Sensor, Gyroscope, Proximity Sensor, Ambient Light Sensor, Accelerometer,
Electronic Compass, HotKnot
Aansluitingen: USB2.0, Type-C / 3.5mm
Batterij: 4,000 mAh met Fast Charge
Kleur: zwart
Formaat: 159.8 x 82.5 x 8.1 mm
Gewicht: 225 g

Het goede nieuws is dat deze telefoon gewoon band 8 en 20 ondersteund, waardoor 4G volledig werkt in Nederland. Verder is het ook mooi om te zien dat 5Ghz wifi gewoon ondersteund wordt. Dat gebeurd niet vaak bij toestellen onder de 250 euro.

Verder is de telefoon wel een heel stuk groter dan de S8 / S8+
Alpha: 159.8 x 82.5 x 8.1 mm
S8: 148,9 x 68,1 x 8mm
S8+: 159,5 x 73,4 x 8,1mm

De telefoon is 1,1cm langer dan de S8 en ongeveer even lang als de S8+. Het toestel ook een heel stuk breder dan de S8, namelijk 2 cm en 1 cm breder dan de S8+.
Het is een leuke telefoon maar er zijn meerdere fabrieken die hier mee bezig zijn. Zoals deze (in mijn ogen nog onbekendere fabrikant) Doogee MIX. Deze kost voor nu maar 150 euro (ongeveer).

Specificaties:

OS: Android 7.0
CPU:MediaTek Helio P25 (MT6757T) - 4x 2.5 GHz ARM Cortex-A53+ 4x 1.4 GHz ARM Cortex-A53
GPU: ARM Mali-T880 MP2
RAM: 4GB / 6GB LPDDR4x
Opslag: 64GB (Uitbreidbaar tot 2TB)
Scherm: 5.5"" Super Amoled - Medium Density, 267
Camera Front: 5 Mpx, FF, HDR
Camera Back: Samsung S5K3P3 16 Mpx, Second Rear camera 8MP Samsung
Verbindingen: Bluetooth 4.0, A-GPS, GLONASS, GPS, 2,4 / 5G Wi-Fi 802.11 b/g/n
Sim-kaarten: Dual Nano-SIM (Dual Standby)
Frequenties 4G: LTE 1800, 2600, 800, 900 MHz
Frequenties 3G: 2100, 900 MHz
Frequenties 2G: 1800, 1900, 850, 900 MHz
Sensoren: Fingerprint Sensor, Gravity Sensor, Proximity Sensor, Accelerometer,
Electronic Compass, HotKnot
Aansluitingen: USB2.0, Type-C / 3.5mm
Batterij: 3380 mAh met Fast Charge
Kleur: Verschillende
Formaat: 76.2 mm x 144.0 mm x 8.0 mm
Gewicht: 193g

Product informatie van Doogee - Specificaties op kimovil

Tot nu toe altijd erg verbaast over de kwaliteit van dit toestel. Het is wel minder dan het toestel in het artikel maar mijn ervaring is dat ze wel altijd goed gebouwd zijn en goed in elkaar zitten.
En wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze liegen over de schermranden in de renders, kijk maar naar dit filmpje van de Doogee Mix, dan zie je de werkelijk schermranden: https://gathering.tweaker...message/51470893#51470893

Ik vind het trouwens nogal idioot dat ze met termen komen als bezel-less, terwijl ze eigenlijk gewoon de bezel van boven naar onder verplaatsen. Ik vind persoonlijk een symmetrisch toestel nog steeds mooier dus doe mij maar gewoon de helft van die bezel bovenaan en de andere helft onderaan, zoals bij de meeste toestellen.
Dat is inderdaad wel heel anders dan dat ze laten zien. De schermranden zijn inderdaad een stuk dikker dan ze zelf laten zien.
Dat ziet er interessant uit! Grootste probleem bij die toestellen zijn toch wel updates als ik me het goed herinner, hoe zit dat bij die Doogee?
Doogee is op tweakers onder de China-Android fanaten toch best een bekende. Vooral hun Doogee Pixels DG350 was destijds een erg leuk toestel. Kijk alleen al hoevaak Doogee genoemd wordt in het topic voor "onbekende Chinese smartphones":
[Doogee Pixels DG350] Ervaringen en Discussie
Chinese toestellen maken grote stappen voorwaarts, ze worden steeds beter qua hardware en software. Terwijl ze vroeger helemaal niet stabiel waren zit daar nu echt verandering in.
Bouwkwaliteit iseen vaak ondermaats. Lijkt premium maar gebruiken goedkopere constructies en vaak zachter aluminium.

Zelfs een valkuil bij huawei toestellen. Jerryrigseverything op youtube heeft de wall of shame video serie betreft deze toestellen.
Op dat gebied maken de Chinezen grote stappen voorwaarts, Gisteren zo'n Doogee Mix binnengekregen. Zelden zo'n solide telefoon in men handen gehad. Voor 149 hoedje af.
Ik heb het over zeer recente flagship toestellen uit china. Valt echt heel erg tegen.
vroeger werd en zelfs gewoon staalhard gelogen over features en specs
Let op bij deze Doogee MIX : 1280 x 720 (HD)
(het zegt niet alles, maar wel iets)

Ik heb nu 2 jaar een Doogee F3 Pro; niks dan lof !

Tevens: Wie doet er bij tweakers het omrekenen van dollars naar euros?? :)

[Reactie gewijzigd door No-XS op 16 juni 2017 22:05]

Hele goede prijs kwaliteit dus. Ben benieuwd naar de reviews. Heel veel bang for buck _/-\o_
hmmm..

Het valt wel op dat veel chinezen opeens met exact dezelfde bezel-less phone uitkomen.
De umidigi crystal ziet er exact hetzelfde uit. (aan de voorkant):
http://www.umidigi.com/page-umidigi_crystal_activity.html

(die mikken btw op een from: prijs van $99,-!)

[Reactie gewijzigd door denan op 16 juni 2017 12:43]

De Umidigi crystal wordt alleen voor een actieprijs van $99 aangeboden aan een geselecteerde groep mensen die worden gekozen uit een soort van "win actie", ik ben overigens een van de mensen die van deze prijs gebruik mag maken . De telefoon gaat in de reguliere verkoop meer dan het dubbele kosten.
Zo "select" is die winactie niet. 100k aanmeldingen max, en ze zitten pas op 77k totaal. En ook in de reguliere verkoop gaat hij niet het dubbele kosten, er komen meerdere varianten (2gb/3gb/4gb geheugen) waarbij men ook nog niet duidelijk is over de processoren (MT 6575 tot helio 20-25?)

Wel grappig hoe de volledige marketing campagne al begonnen is maar men nog met het productdesign bezig is bij Umi.

Maar het belangrijkste punt wat ik wilde maken is dat er schijnbaar een stortvloed aan bezel-less telefoons aan komt. De schermen/housing zijn bij iedere leverancier praktisch hetzelfde.
Dat komt omdat ze vrijwel allemaal gebruik maken van dezelfde OEM / ODM. Merken zoals Doogee / UMI etc ontwikkelen zelf niks. Het enige wat ze doen is hun eigen ROM en wat kleine design features op een OEM toestel gooien. In dit markt segment zijn er vrijwel geen merken die hun eigen fabriek hebben.
Waar kunnen we de pre order bestellen?
Op websites zoals Gearbest en dergelijke.
Op gearbest kost ie straks $218. Nu nog $180 inderdaad.
Is flash sale bij gearbest nu 160 euro als je er op klikt.
Artikel mag worden aangepast. Kost nu alweer 193 euro.
En het is nog geen 30 juni...
en bij Gearbest komt er nog douanekosten bij.. althans bij mij toch ( net een brief gekregen van de douane hierom.... ondanks de Trackingnummer eindigend op NL en niet CN )
Is die al verstuurd dan?
Aan de voorkant zit een vijfmegapixelcamera
Waar dan? Ik zie ze nog niet op de Renders, en hoe willen ze dat uberhaupt dan doen met zulke dunne bezels.
Hopelijk niet zo'n lelijke inkeping (naar mijn mening) zoals ik ergens heb gezien (bij andere nieuwe smartfoon). Dat vind ik maar niets.

(Edit: Jeetje hoe helder hebben jullie je scherm wel niet staan, mensen!!
Hij blijkt dus rechtsonder te zitten! 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Blinkiej op 16 juni 2017 12:13]

rechtsonder is de camera te zien
Rechts onder, dat kleine puntje, denk ik zelf.
Kijk eens rechtsonderin op de renders.
http://www.mazemobile.com/maze-alpha.html?type=camera
Rechtsonder naast home knop, daar is hij best goed te zien.
Kijk heel goed op de renders, hij zit rechtsonderin.
offtopic:
(Edit: Jeetje hoe helder hebben jullie je scherm wel niet staan, mensen!!
Hij blijkt dus rechtsonder te zitten! 8)7 )
Tijd voor een scherm met een hoger contrast :+
En ik dacht dat onze Cinema Displays op het werk goed waren, ik moest er preview bij halen en wat toveren om het te zien.

Wat een positie, liever geen selfie camera dan en 40mAh meer batterij :+
Rechtsonder is hij te zien, maar dan moet je je schermhelderheid wel normaal hebben staan.
6", helaas weer vl te groot. Gemiste kans!
Vergeet niet dat het om dunne schermranden gaat, dus het hoeft niet echt (veel) groter te zijn dan bijvoorbeeld een 5,5 inch. Tenzij je dat natuurlijk ook al te groot vindt...
75% scherm... Evenveel als mijn moto x play die nooit als 'dunne schermrand' gepromoot werd, dit is gewoon iets boven gemiddeld...
In veel iets armere landen hebben veel mensen alleen een telefoon waar ze alles op doen. Dan lijkt me een groot toestel wel prettig. En met deze prijs is dit wel de doelmarkt.
In veel iets armere landen hebben veel mensen alleen een telefoon waar ze alles op doen.
Ja klopt, maar ook dat Chinese karakters er niet uitzien bij een te kleine scherm (wel leesbaar, maar de details van de verschillende Chinese lettertypes zijn niet goed te zien).
Ik denk dat het qua afmetingen nog zal meevallen aangezien er een zeer grote screen to body ratio is, net zoals de galaxy s8 die een 5.8" scherm heeft, maar kleiner is dan de meeste 5.5" smartphones.
Het formaat van de Galaxy S8 is kleiner dan alle 5,5" smartphones. Sterker nog: het toestel is qua breedte vergelijkbaar met een 5" smarphone of een iPhone 7. Het toestel is alleen ietsje hoger.
Ik gebruik al meer dan twee jaar een toestel met een schermgrootte van 6" en naar mijn bescheiden mening komen er niet genoeg toestellen in die maat uit. Ik vind het heerlijk, ik hoef echt geen kleiner toestel te hebben hoor. Ik kan dit soort ontwikkelingen alleen maar toejuichen!
Helemaal mee eens! Zeker met zo'n dunne schermrand kunnen ze wellicht een 6.5" in een 6" behuizing proppen. Kom maar door met de grote schermen! Heerlijk voor vrijwel alles wat je doet op een smartphone; internet, foto's, videos, groot toetsenbord.. _/-\o_
Uhuh, heb nu de Allview X2 Xtreme 6" (Gionee Elife E8). 6" is echt minimaal voor mij :+
Hoezo is 6" te groot?? Ideaal formaat! Ik bedoel, nogal subjectief :)
Kunnen we ophouden met het beoordelen van de grootte op basis van schermdiagonaal? Dat is totaal onzinnig tegenwoordig.
http://i-cdn.phonearena.c...hone-7-comparison---1.jpg
4,7 vs 5,8". Breedte van deze toestellen is gelijk, de S8 gaat alleen ongeveer 9 millimeter verder de hoogte in.
Volgens mij klopt er iets niet met de omrekening naar euro. "Daarna gaat de prijs omhoog naar 220 dollar, omgerekend zo'n 238 euro." als ik op wisselkoers.nl kijk dan is 220 dollar omgerekend 196,88.
Is dat verschil er niet altijd i.v.m. (invoer)belasting?
De dollar prijs is altijd zonder belasting.
Dus als je het om rekent naar euro,s met btw klop het aardig.
Je moet er ook nog 21% btw bij rekenen :Y)
"met BTW" staat in de tekst
Omgerekend met btw, dus 197 x 1,21.
Waarom moet alles bezelloos zijn. Ik mis de tijd dat ik een telefoon gewoon lekker kon vast houden zonder dat ik gelijk al dingen op het scherm aan tikte of knoppen/fingerprint scanners raakte. Helaas lijkt bij de consument design belangrijker dan ergonomisch gebruik.
Zeker waar. Vooral oudere mensen hebben dit sneller.
Ja dan zeker, van mij hoeft het ook geen oudere telefoon zijn die geen mooi design heeft.
Ik ben recent over gestapt van een HTC One M7 naar een OnePlus 3T en ik mis de M7 wel qua hoe deze in de hand lag. Fijne bolle achterkant, en de speaker grills boven en onder het scherm gewoon een stuk zonder knoppen of iets waar ik hem makkelijk aan kon vast houden als ik hem horizontaal hield.

Bij mijn 3T zit ik constant op de terug knop te gangen en moet ik de telefoon dus aan de zijkant vastpakken waar ik vervolgens vaak op de uitknop druk.
Hey! Heb ik ook! Die knoppen zijn gewoon niet lekker geplaatst. En ik ondersteun de telefoon vaak met mijn pink om te voorkomen dat ie valt. Meteen de speaker geblokkeerd.
Of dat je in ieder geval zelf kan kiezen voor gewoon rechte zijkanten, in plaats van steeds die vertekenende schermen met afgeronde zijkanten.
Inderdaad en iets dikker met betere accucapaciteit vind ik ook geen probleem.
Hiervoor hebben toestellen tegenwoordig palm rejection.
Ik vind het ook vreselijk om te moeten vaststellen dat uiterlijk belangrijker wordt dan functionaliteit. Dat het scherm groter kan in de hoogte (of het toestel kleiner) heb ik niks op tegen maar laten we vooral nog wat rand overhouden om vast te houden. Ik heb geen zin een gsm te hebben in de vorm van een in de breedte uitgerekte zuurstok zoals de Galaxy S8
Ik zie nauwelijks toegevoegde functionaliteit voor bezelless. Het wordt m.i. teveel gehypt nu, kalm aan maar.
Ik mis de tijd dat smartphones klein waren. Zoals de iPhone 4. Wat een surfplanken zijn het geworden zeg!
Ben benieuwd of de specs kloppen. Zo ja en het is een dualsim dan is het wel wat voor mij.
Op hun site staat dat het een dualsim is. http://www.mazemobile.com/maze-alpha.html?type=specs

Edit: Site veranderd naar Specs pagina.

[Reactie gewijzigd door Looboer op 16 juni 2017 12:09]

Ze noemen het wel 'dual sim standby', geen idee hoe je dat moet lezen.
uitleg:
https://www.pdashop.nl/advies/dual-sim-hoe-werkt-dat.html

niet ideal maar niet dramatisch. Lijkt mij dat je even geen 4G hebt wanneer je met de niet data sim belt.
Ook met een single sim telefoon heb je geen 4G als je belt, tenzij je VoLTE doet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 juni 2017 17:22]

je hebt gelijk. mooi, thanks!
als deze ook wereldwijd verkocht word, in winkels in dat specifieke land. is het een echte flagship killer. die zelfs de samsung galaxy S8 gaat verslaan.
Er zit een MediaTek processor in...

edit: typo

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 16 juni 2017 19:50]

Met stock android lijkt me dat snel genoeg. GPU dus bv games spelen is natuurlijk stukken minder.

[Reactie gewijzigd door alwaysleft op 16 juni 2017 12:47]

Nu wil ik niet de vervelende jongen zijn, maar een socket is heel wat anders dan wat jij bedoelt. Jij doelt op soc; system-on-a-chip. ;)
Ha, je hebt inderdaad gelijk. De socket is natuurlijk waar je de cpu inzet. Ik ga het aanpassen.
Heeft deze MediaTek ook een FM ontvanger erin (dan bedoel ik FM Radio, niet de radio voor GSM verkeer)
Een echte flagship killer die geen VoLTE/VoWiFi ondersteunt? Ik denk het niet.

Ja bellen via 2/3G werkt maar qua gesprekskwaliteit en connectieviteit (beter indoor bereik ivm 800mhz) gaat zo'n telefoon het niet winnen van 'n VoLTE capabel model.
Alle Android telefoons van 4.4 en hoger ondersteunen Wifi Calling en VoLTE (mits natuurlijk 4G), het hangt van de provider af of hij het exclusief houdt voor bepaalde toestellen of dat hij de carrier settings naar alle toestellen pusht.
Dan hoop ik dat het onderdaad zo'n simpel feest is en alle providers die settings pushen. Ik was zelf in de veronderstelling dat fabrikant ook bewust moeite moet doen om VoLTE van bepaalde providers te ondersteunen.

Daarnaast moet de fabrikant volgens mij ook licenties afdragen. Doen ze dit niet dan zit de met een half functionele soc. Goedkoop kan dus duurkoop zijn imo.
Er zijn tegenwoordig nog meer Chinese budgettelefoons met dunne randen, bijvoorbeeld de Doogee Mix. 5.5 inch scherm voor rond de 160,- Lijkt veel op dit toestel
Ja klopt! ik kwam dit tegen misschien voor anderen leuk:

https://www.review-hub.co...l-less-borderless-phones/
Heerlijk hoor, USB type-C, dual sim, samsung rear camera, stock android. En k nog 3.5 mm audio jack! :) Ik word hier wel blij van.
En volledige 4G ondersteuning!

[Reactie gewijzigd door alwaysleft op 16 juni 2017 12:39]

De telefoon heeft erg goede specificaties, alleen wel jammer dat er een Mediatek processor in zit, maar goed, veel meer voor deze prijs kun je niet verwachten.
is mediatek echt zo slecht tov SnapDragon? Ik dacht dat die Helio p25 lekker scoorde in de Umi Z pro bijvoorbeeld.. Maar ik ben niet zo bekend met mediatek dus kan het niet plaatsen ten opzichte van QC
Niet slecht, maar voor support en Community voor andere roms bijvoorbeeld. Is MTK slecht.
De Mediateks worden op een wat ouder procede gebakken dus zijn i.h.a. wat onzuiniger dan bv de 14nm Snapdragon 625.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 juni 2017 17:23]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*