Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sega brengt 2d-game Sonic Mania half augustus uit

Door , 59 reacties, submitter: Sonicfreak

Sega brengt de 2d-game Sonic Mania half augustus uit. Dat heeft de uitgever bekendgemaakt in een trailer. De pre-orders voor de game zijn al begonnen. De game komt uit op pc en alle grote consoleplatforms.

Het bedrijf belooft dat Sonic Mania zowel gemoderniseerde versies van oude levels als volledig nieuwe levels bevat. Datzelfde geldt voor de eindbazen in de game. Sega grijpt hiervoor terug op Sonic 1, 2, CD, 3 en Knuckles. Spelers kunnen spelen als Sonic, Tails en Knuckles.

De game wordt ontwikkeld door Sega of America in samenwerking met PagodaWest Games. Ook Christian Whitehead en Simon Thomley, twee onafhankelijke ontwikkelaars die in het verleden aan Sonic-remasters hebben gewerkt, zijn van de partij. Sonic Mania komt 15 augustus uit voor pc, Xbox One, PS4 en Nintendo Switch. De game kost 17,99 euro.

Reacties (59)

Wijzig sortering
Heel tof dat Sonic in de oude stijl uit wordt gebracht!
Dit is ook mijn eerste game die ik in mijn jongere jaren (zoals veel andere) op de Sega Megadrive heb gespeeld!

Tevens had het misschien leuk geweest als de Collector's Edition ook werd vernoemd in het artikel.
Deze wordt alleen op de Amazon website verkocht:

https://www.amazon.co.uk/...Edition-PS4/dp/B01MA31B2C

[Reactie gewijzigd door neotag op 1 juni 2017 12:34]

Nu vind ik persoonlijk deze game iets TE retro, er had naar mijn mening meer gedaan kunnen worden met de graphics.
Rayman legends vond ik persoonlijk een geweldige game, de perfecte combi tussen een retro game en moderne game elementen...
Ik ben dan weer heel blij met het ontzettend retro uiterlijk van de game en ga deze zeker kopen voor mijn PS4!

Misschien hebben ze een high defenition / retro modus ingebouwd voor best of both worlds? Of is dat té optimistisch? :P
Ik denk dat dat te optimistisch is. Al heeft JBVisual wel gelijk ze hadden ook in de stijl van Raymen Legends of naar mijn mening Mario Run kunnen doen.

Voor de mensen die graag helemaal terug gaan in de tijd ziet dit er oud en vertrouwd uit, al ben ik van mening dat ze makkelijk een 2,5d game er van hadden kunnen maken. Om toch ook wat meer de jongere gamers aan te spreken die het spel niet van vroeger kennen. Op deze manier spelen ze enkel en alleen weer in op dat nostalgisch gevoel.
Op deze manier spelen ze enkel en alleen weer in op dat nostalgisch gevoel.
Er is vaker met deze opties gespeeld. De manier waarop hiernaar wordt gekeken heeft onwillekeurig effect op hoe het spel uiteindelijk speelt. Kijk maar naar Sonic the Hedgehog 4. Daar heb je 2.5D. Trekt dat veel spelers? Krijgt SEGA veel complimenten vanwege dat spel? Nee. Sonic the Hedgehog 4 is een nostalgie cash-in. Let ook op dat de studio waarschijnlijk een significant kleiner budget had dan het Sonic Team dat achter StH4 zat. Er "Makkelijk" een 2.5d game van maken, zit er misschien gewoon helemaal niet in. Sprites zijn nou eenmaal makkelijker dan 3D rigs op een 2D vlak animeren.

Dit spel wordt ontwikkeld door (origineel) fans. Christian Whitehead is bekend met wat de oude spellen goed maakte, en kan deze dingen toepassen op een nieuw verhaal. Spellen zoals Undertale en Minecraft laten duidelijk zien dat grafische presentatie niet High-Def hoeft te zijn, zolang alles op elkaar is afgestemd.


Er kan later alsnog een sprite-pack worden verkocht om het spel "modern" te laten ogen, maar momenteel wordt Sonic Mania gepresenteerd zoals het speelt. Het wordt gepresenteerd als een Genesis/Mega Drive release.
Ik ben dan weer heel blij met het ontzettend retro uiterlijk van de game en ga deze zeker kopen voor mijn PS4!

Misschien hebben ze een high defenition / retro modus ingebouwd voor best of both worlds? Of is dat té optimistisch? :P
Ik las in het artikel 2D game wat bij mij niet meteen gelijk staat aan retro graphics. Nu ben ik groot geworden met C64/NES/SNES/MD, maar ik kan persoonlijk heel erg blij worden van remakes als die van WonderBoy (www.thedragonstrap.com), bij welke ook nog kunt switchen tussen originele en remake graphics. Het filmpje gaf me de hoop namelijk wel door de getekende figuurtjes in het begin. Ik denk dat een spel als Sonic zich namelijk heel goed zou kunnen lenen voor zo'n remake :)
Game gaat stukke verder dan het switchen tussen de oude en nieuwe graphics; Zelf de passwords uit de oude Master System game werken op de nieuwe PS4 remake.
Ja zelfde hier, heb me rot gespeeld met Wonder Boy op de Amiga toen ik klein was, en veel op de kermis :-)

Ja heb hem meteen op de verlanglijst gezet in Steam.
Er zijn de laatste 10 jaar al zo veel 2D Sonics uitgebracht met mooie nieuwe graphics (de meeste waren wel voor de DS, en later de 3DS). Ik vind het wel leuk dat Sega een poging doet om een meer retro gevoel te geven aan deze.
Ik begrijp niet waarom de game engine niet wat opgepoetst is. Ik snap dat retro weer hip is tegenwoordig maar ze hadden er wat mij betreft beter een next gen 2d sonic van mogen maken.

Gemiste kans.
Dat is Sonic 4 toch gewoon?
Ja en nee. Sonic 4 moest inderdaad een moderne 2D Sonic zijn, maar die game miste alles wat Sonic zo goed maakte. Het voornaamste gemis was het verdwijnen van de originele feel, de physics, het spelen op basis van momentum, dit was volledig verdwenen, en werd beter gedaan in de fanmade Sonic Fan Remix of de eveneens fanmade Sonic 2 HD waarbij het eerste level van het origineel opnieuw gemaakt is in HD.

Fan Remix heeft nieuwe interpretaties van de graphics, maar Sonic 2 HD ziet er gewoon hetzelfde uit, maar dan scherp. Dit is precies wat Sega naar mijn mening had moeten doen met deze nieuwe Sonic games ipv de easy way out te kiezen.

Zowel Fan Remix als Sonic 2 HD bieden de gameplay om met Sonic op basis van momentum de game te spelen. Ik neem aan dat dit in Mania ook weer voor elkaar zal zijn, en ze waarschijnlijk de engine van bestaande games als basis gebruiken (zowel Whitehead als Thomley gebruikten Sonic CD als basis voor hun individuele projecten).
Maar het blijft jammer dat dit dus feitelijk een game is die er niet beter uit ziet dan wat we in de jaren '90 hadden.

In Sonic Generations heb je ook 2D levels, en daar is het momentum-aspect wat beter voor elkaar, maar nog altijd niet zoals in de originele games en de genoemde fan-remakes. Daarnaast zijn die levels naar mijn mening niet zo vermakelijk als de 3D-levels in Generations.
Inderdaad, Sonic 4 was er al:
reviews: Sonic 4
Met slechtere physics dan Sonic 1...
Inderdaad. Wat een prul was dat.

Liever een goede 2D, dan een slechte 2.5d.
Oneens. Ik ben juist blij dat het terugkomt precies zoals het was. Ik wil deze game heel graag spelen.
Sonic, mijn aller eerst game op mijn aller eerst console (16-bit SEGA Mega drive). _/-\o_

Leuk om te zien dat ze weer terug zijn naar 2d!
Voor mij ook mijn eerste SEGA game, maar dan op de 8bit Master System 8-)
Okay, technisch 2e game, omdat er eentje ingebouwd is.
Alex the Kidd in Miracle World! Die hebben we thuis ook helemaal kapotgespeeld :)
Alex the Kidd in Miracle World! Die hebben we thuis ook helemaal kapotgespeeld :)
Leuk maar ontzettend frustrerend spel was dat :9 Ik hoor het doodgaan geluidje en het opnieuw starten van het achtergrond muziekje nu nog.. :+

Ik vind het wel tof dat ze sonic op deze manier nieuw leven in proberen te blazen alleen kan ik mij er toch wel enigszins aan ergeren dat wel heel veel sprites van de oude games zijn gebruikt. Een goede 2D game vergelijkbaar met de oude gameplay maar met opgepoetste HD sprites had ik persoonlijk leuker gevonden. Ik heb de oude games zo grijs gespeeld dat ik bij het kijken van de trailer al een gevoel oproept van been there done that.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 1 juni 2017 13:03]

Het had er gewoon zoals dit uit moeten zien: https://www.youtube.com/watch?v=QA5XqON9OcI

En als je niet perse de originele look wil aanhouden, had iets als dit ook gekund: https://www.youtube.com/watch?v=R4y9-_yxsa8

Als fans dit kunnen, waarom kan Sega dit niet brengen?
Het had er gewoon zoals dit uit moeten zien: https://www.youtube.com/watch?v=QA5XqON9OcI
Ik vind dat redelijk steriel uitzien en weinig charme hebben wat de oude game en Sonic Mania wel hebben.
En als je niet perse de originele look wil aanhouden, had iets als dit ook gekund: https://www.youtube.com/watch?v=R4y9-_yxsa8
Die stijl kan me niet echt bekoren. Verder zie ik voornamelijk veel belichtingseffecten en de focus op hoe water eruitziet. Die tijd hadden ze beter kunnen steken in de animaties van Sonic en Flickies.

Zelf als kind was ik voornamelijk onder de indruk van nieuwe (soms kleine) toevoegingen aan de Sonic reeks. Tails in Sonic 2? Awesome, twee spelers die tegelijkertijd kunnen spelen. Tails die kan vliegen in Sonic 3 en Sonic kan oppikken? Awesome. Sonic die met genoeg snelheid over water kan rennen waarbij er golven achter hem ontstaan? Awesome. Elemental shields in Sonic 3 voor een uitgebreidere moveset? Awesome. Knuckles speelbaar in S&K? Hij kan gliden en sloopt rotsblokken? Awesome.

Gameplay en kleine animatiedetails leveren veel meer op dan simpelweg te kiezen voor high definition graphics.

Als Sega ooit besluit om een high definition 2D Sonic game te maken, dan zie ik liever dat ze het doen in de style van de Sonic Mania preorder-trailer of de Sonic CD cutscenes. Dan kun je Sonic echt tot leven laten komen en z'n lichaamstaal en gelaatsuitdrukkingen goed in beeld brengen.
Als fans dit kunnen, waarom kan Sega dit niet brengen?
Christian Whitehead, die o.a. werkt aan Sonic Mania, is een Sonic fan en heeft voorheen aan fanprojecten gewerkt. ;)
Natuurlijk komt het steriel over, het is gewoon die 16-bit game met HD-graphics. Maar je kan het natuurlijk inkleuren. Wat ik bedoel met die comment is dat het mogelijk is de oude Sonic games te gebruiken als footprint en toch niet de retro weg te gaan als je de klassieke Sonic gameplay wil brengen.

Zowel Whitehead als Thomley hebben individuele fan projecten gemaakt. Beiden op basis van de Sonic CD engine als ik me niet vergis. Dit hebben ze net Mania waarschijnlijk ook gedaan.
Zowel Whitehead als Thomley hebben individuele fan projecten gemaakt. Beiden op basis van de Sonic CD engine als ik me niet vergis. Dit hebben ze net Mania waarschijnlijk ook gedaan.
Eigen engine: Retro Engine. :)
Ah, interessant. Maar de basis van hun ideeën was dus wel SOnic CD. Interessant dat ze die feel zo goed hebben kunnen capturen. Hebben ze dit apart zelf erin geprogrammeerd of toch iets uit het origineel overgenomen en geďmplementeerd in de code van hun Retro Engine? Dit laatste moet toch haast wel het geval zijn?
Hoe de engine precies tot stand is gekomen is vziw onbekend, maar platform games zijn over de jaren heen best flink uitgepluisd, hetzij via reverse engineering, hetzij op basis van de code in de ROMs zelve.

Hier is een algemeen artikel: The guide to implementing 2D platformers

En hier is een hele wikicategorie over de physics in Sonic.
Helemaal mee eens. Met name die tweede. Leuk om terug te gaan naar oude 2D sidescrolling, maar je mag het heus wel wat moderner maken. Recentere Donkey Kong games op Wii en WiiU is een goed voorbeeld. Ziet er prachtig uit en is (semi)-2D met 'feel' van de oude games. Deze nieuwe Sonic is nogal.. lui.

edit:
Kennelijk bestaat dat al, Sonic Generations |:(

[Reactie gewijzigd door Aemstel op 1 juni 2017 19:08]

Nee, Sonic Generations is weer anders. De 2D-secties bieden niet dezelfde physics waarmee je op basis van momentum Sonic bestuurt.
Het had er gewoon zoals dit uit moeten zien: https://www.youtube.com/watch?v=QA5XqON9OcI

En als je niet perse de originele look wil aanhouden, had iets als dit ook gekund: https://www.youtube.com/watch?v=R4y9-_yxsa8

Als fans dit kunnen, waarom kan Sega dit niet brengen?
Als deze twee filmpjes samen een baby hadden gekregen had je de perfecte sonic remake gehad. :+
Ja, ik ken het gevoel. Ik heb in een andere reactie de Remake van WonderBoy Dragon's Trap/Curse aangehaald (http://www.thedragonstrap.com/) die het naar mijn mening heel goed doet.

Ik ben echt een gigantische fan van de art style en de animaties. 2D als een bewuste keuze vind ik niet erg, maar er is tegenwoordig (vooral voor grotere studio's) zoveel meer mogelijk dat we niet perse op ouder graphics terug hoeven te vallen...

Bij sommige spellen voelt het namelijk heel goedkoop, alsof ze een stagair met een 30 jaar oude level editor hebben laten klooien :p
Zowel Alex Kidd als Wonder Boy mogen wat mij betreft wel weer terugkomen. Wonderboy zou zomaar een soort Zelda-alternatief kunnen zijn. Vroeger zag ik het ook als het alternatief voor Zelda door de thematiek. Qua gameplay waren ze toch anders (hoewel je in Zelda 2 natuurlijk ook een zijwaarts perspectief hebt).

Maar goed, Sega neemt zelf geen grote projecten meer aan zo lijkt het. Ook die 3D-sonics blijven redelijk conceptueel en op rails. Dus een episch avontuur voor een van de grote Sega-IP's zullen we wel niet meer krijgen. Geen nieuwe Shinobi, Sonic, Wonder Boy, Alex Kidd. Enkel uitbesteedde kleinere games. Wellicht commercieel slimmer, maar niet best voor de footprint van het bedrijf door de jaren heen.
En steen schaar papier for life om goede items te krijgen! :D
Second! Pas kennis gemaakt met de Mega Drive versie via emulatie toen ik een PC had.
Lijkt me heerlijk spelen op de Switch. Voor dit bedrag ga ik hem zeker downloaden. Lekker nostalgisch en gewoon ijzersterke gameplay (als ze het niet vernachelen natuurlijk).
Vind het wel nice dat deze game voor een mooi bedrag van ongeveer ¤18 uit komt.
Beter dan een remake uitbrengen die full price gaat.

Ik denk dat dit voor een switch o.i.d. een erg leuke game is om ook onderweg te kunnen spelen.
Dit vind ik toch wel mooi dat er nu einderlijk weer een 2d versie uitkomt, deze ga ik zeker kopen.
Ben zelf geen fan van 3d sonic games. sommige spellen mogen voor mij alleen 2d blijven zoals megaman spellen.
Sonic, de goede oude tijd. Persoonljik vond ik dit destijds veel leuker dan mario van de concurrent.
En voor 18e haal ik m wel even op.
Nu nog een tekenfilmshow op zaterdagochtend in deze stijl!
Wikipedia:

Two upcoming Sonic games were revealed at the Sonic 25th Anniversary Event during San Diego Comic-Con 2016. The first game was Sonic Mania, which emulates the gameplay and visuals of the original Sega Genesis titles, and will release in Q2/Q3 2017. Development was done by PagodaWest Games, Christian Whitehead, and Headcannon's Simon Thomley. The second upcoming game developed by Sonic Team, titled Sonic Forces, is currently slated for a Q4 2017 release. This title brings back the dual gameplay of Sonic Generations, along with a third gameplay style featuring the "Custom Hero", a customizable third character who uses special gadgets. Both titles will release on the PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, and Microsoft Windows.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*