Door , , 9 reacties

Wie zegt Sonic, zegt tegen veel mensen 'jeugdsentiment'. De blauwe egel was in de jaren negentig het boegbeeld van Sega en de MegaDrive. Had Sonic het rijk in het eerste deel nog helemaal alleen, vanaf deel twee heeft hij vrijwel altijd andere personages om zich heen gehad. Misschien begon dat toch te irriteren, want in Sonic 4 - een titel waarvan het eerste deel deze zomer als download in de Xbox Live Arcade zal verschijnen - is Sonic weer in zijn uppie. Tijd voor ouderwets sidescrollen op topsnelheid.

Verschijnt voor: Xbox 360, PlayStation 3, Wii

Sonic 4

Sonic 4 lijkt in veel op alle voorgaande games. Ervaren gamers zullen dus al weten hoe het spel ongeveer opgebouwd zal zijn: met een vrolijke, groene wereld aan het begin van het spel. De 'groene' levels werden door Sega alvast aan ons getoond. Dat was heerlijk, het voerde ons terug naar oude tijden, maar professioneel is het minder: wat kunnen we je vertellen over een game die, als we heel eerlijk zijn, gewoon een soort remake is van de allereerste Sonic The Hedgehog?

Vrij weinig natuurlijk, al springt het doel van de remake wel direct in het hoog: het hele spel is in HD. Daar legde men bij Sega naar onze mening iets teveel de nadruk op. Ja, het ziet er wel mooi uit, maar een klassieke Sonic-game draait niet om graphics. Wat kan ons het schelen dat de ringetjes net iets meer glimmen dan vroeger? Wij willen snelheid! Knallen! Racen! Gaaaan!

*Herkenbaar

Gelukkig blijkt Sonic 4 ons daarin prima te voorzien. Sega demonstreerde de eerste drie levels van het spel in recordtijd. De egel raasde soepeltjes door de levels heen, waarbij enkele zeer herkenbare elementen terugkwamen. De loopings en twisters zijn aanwezig, maar ook de irritante wesp-achtige vijand en de diverse doosjes die je kunt open maken om bijvoorbeeld een beschermende bubbel te krijgen, onkwetsbaar of supersnel te worden. Het is allemaal niets nieuws, maar zal oude Sega-gamers als muziek in de oren klinken.

Sonic 4

Toch biedt het spel wel iets nieuws. In de originele Sonic-games kon je vooral een kant op: naar rechts. Daar hoefde je verder niet echt bij na te denken. Nadenken hoeft nog steeds niet, maar er zijn in Sonic 4 wel meerdere wegen die naar Rome leiden. De levels zijn namelijk, van links naar rechts gemeten, niet per se veel langer dan de levels in de oude games. Ze zijn alleen wel veel hoger.

Lastigere stukjes kun je op die manier vaak omzeilen door het level op een iets hoger of juist lager niveau te doorkruisen. Bovendien vind je op andere hoogtes ook andere bonussen, meer of juist minder ringen, enzovoorts. Bovendien geeft het wat meer diepte aan de highscores. Als je maar een kant op kan, is het moeilijk een goede score te verbeteren. Door echter een slimmere route te vinden, kun je in Sonic 4 wel even doorgaan met het verbeteren van je beste tijd en score in een level.