×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox en Windows 10 krijgen functie om geld terug te vragen voor apps en games

Door , 101 reacties, submitter: pven

Microsoft gaat het mogelijk maken voor gebruikers om hun geld terug te vragen als zij niet tevreden zijn met de aanschaf van een app of game voor Windows 10 of de Xbox One. Dat kan tot twee weken na aanschaf, mits de game niet langer dan twee uur is gespeeld.

Xbox-gebruikers die toegang hebben tot het alfagedeelte van het Insiders-programma hebben de functie al tot hun beschikking gekregen. Dat melden onder andere Ars Technica en gebruikers op Reddit. Microsoft noemt de functie 'Self-Service Refunds' en gaat deze invoeren voor de Windows App Store en de Xbox Store. Wanneer alle gebruikers de mogelijkheid krijgen is nog niet bekend.

Om geld terug te vragen moeten klanten naar hun Microsoft-accountpagina gaan. Bij de geschiedenis van gemaakte bestellingen verschijnt een optie om geld terug te vragen. Een refund kan worden aangevraagd als het betreffende spel of programma met alle accounts maximaal twee uur is gebruikt. Valve voerde in 2015 op Steam al de mogelijkheid in om geld terug te vragen na aanschaf van een game. Dat bedrijf hanteert dezelfde voorwaarden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-04-2017 • 08:20

101 Linkedin Google+

Submitter: pven

Reacties (101)

Wijzig sortering
Goede reden om helemaal digitaal te gaan. Super move van Microsoft.
Behalve dat digitale games nog steeds vaak tientallen euros duurder zijn dan in de winkel. Vooral als een game al een paar maand uit is. DOOM ligt bijvoorbeeld al voor 15 euro in de winkel, maar kost in de "Spring Sale" bij XBOX nog steeds 40 euro...

Ik snap die logica niet helemaal. Ik ga namelijk niet 25 euro teveel betalen om mijn game zelf te downloaden en dan alleen het voordeel te hebben dat ik geen disc hoef te wisselen.
Dat is met een reden. Je moet niet vergeten dat fysieke winkels al sinds het begin het distributienetwerk vormen van gamedevelopers en publishers, en je gaat niet je oude vaste distributienetwerk "out of business" duwen door zelf je prijzen te verlagen.

Het zal ooit wel komen, fysieke winkels verdwijnen al mondjesmaat, dus zodra de laatste winkel weg is zul je langzaam de prijzen zien zakken online gok ik. Maar voorlopig blijf je dus de makkelijke optie houden om in de winkel even in de graaibak te zoeken naar een koopje ;)
Daarentegen, waarom zou je je prijzen laten zakken als de andere winkels weg zijn. Immers er is geen directe prijs concurrentie meer dus meer winst te halen.
Je hebt veel minder variabele kosten als alles digitaal is.

De eerste paar weken/maanden verkoop je voor de volle prijs aan de mensen die je game perse willen hebben. Dat is de bulk van je inkomsten (ingame aankopen en dergelijke even buiten beschouwing gelaten).

De maanden daarna doe je je game een paar keer per jaar in de aanbieding voor de meer casual gamers. Dit is pure winst voor een uitgever. Het merendeel van deze groep zou de game nooit kopen voor de volle prijs en de enige kosten die je er aan hebt zijn een paar downloads.
Maar dat doen ze nu al met de sales vaak kortom ik zie het niet wijzigen als de laatste winkel zijn adem heeft uitgeblazen
Die sale in een winkel is oude voorraad opmaken. Als dat gedaan is gaat de uitgever niets meer verdienen. Die digitale sale kan je jarenlang blijven doen zolang de verkoopprijs maar hoger is dan de kosten die je maakt voor die download.
Dat er meer exemplaren verkocht worden als er vlak boven kostprijs wordt verkocht betekent niet per se dat het ook gebeurt. Een bedrijf doet een marktanalyse en als daaruit komt dat ze meer winst kunnen maken door de game voor 60 euro aan te bieden en niet minder dan doen ze dat.
Vandaar ook het "gok ik" in mijn opmerking. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de trend zich zo voortzet, maar de winstmarges zijn nu dusdanig groot dat ik me kan voorstellen dat die prijsdaling (vooral in het begin) gewoon niet ingezet gaat worden om maar zoveel mogelijk winst te kunnen trekken.
Ik snap die logica niet helemaal. Ik ga namelijk niet 25 euro teveel betalen om mijn game zelf te downloaden en dan alleen het voordeel te hebben dat ik geen disc hoef te wisselen.
De macht en het nut van de reatailers is groot, vooral dat van Gamestop in de VS.

Zodra MS hun digitale games goedkoper aanbiedt dan de grote retailers dan koop niemand meer bij de retailers.

Zodra je als retailer de games niet meer kwijt raakt kun je de zaak wel sluiten.

Waarom zou een retailer de console nog langer verkopen als ze de games die er voor zijn niet aan de straatstenen kwijtraken?

Retailers zijn ook nog een stukje reclame voor gaming en zodra dat wegvalt zal ook dat een negatief effect hebben op de game verkoop.
GameStop is binnen nu en een jaar failliet. Zodra ze minder macht raken zullen MS en Sony minder rekening met ze houden waardoor het in een stroomversnelling raakt; er worden dan namelijk ook minder fysieke games verkocht. De core-business van GameStop is de tweedehands markt.
Werknemers worden dan ook zwaar onder druk gezet om dat te pushen. Verkopen ze niet genoeg tweedehands, dan worden ze ontslagen. Er wordt zelfs gelogen over beschikbaarheid van nieuwe games om tweedehands exemplaren te verkopen.
Consoles zijn ook gewoon online te koop.
Op pc is dat gelukkig niet het geval, omdat er daar wel degelijk concurrentie is tussen verschillende digitale 3rd party stores. De digitale pc-versie van Doom is daardoor al maanden voor ¤15 te krijgen.
De grootste concurrentie voor de PC games zijn de piraten.
Vooral bij single player games is dat volgens mij een ramp op de PC, daarnaast de slechtere optimalisatie en etc vergeleken de console games. Ja het is wel logisch dat ze de prijs voor de PC lager moeten maken, 1 niet iedereen kan de game volledig benutten en 2 je hebt mensen die naar de gratis manier (downloaden) kijken.
Dan heb je ergens nog punt 3. Zo lees ik nu al op het BF1 topic hier op tweakers dat het niet raar is als je cheaters tegenkomt... Voor mij zou dat al een reden zijn om het spel niet meer te spelen, tenzij ze zwaar compenseren op de prijs.
Er zijn gewoon zoveel factoren waarom ze niet dezelfde prijs kunnen vragen als bij de console (ps4/xbox one), het heeft simpelweg een reden waarom pc games goedkoper zijn.. En dat is niet puur en alleen de ''concurrentie'' die het allemaal hoe dan ook van dezelfde ontwikkelaar/fabrikant moeten kopen.

Voor bijv de xbox one kan je kiezen tussen digitaal KOPEN of fysiek (in de winkel) KOPEN, er is geen keuze voor: illegaal / gratis downloaden. Je hebt zga geen cheaters op de xbox one (of ps4?), je hebt de volledige optimalisatie voor jouw hardware etc etc.

PS. ik noem puur een maar redenen waarom de PC games over het algemeen goedkoper zijn, ik ga hier niet op discussies in over pc vs console.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 13 april 2017 13:01]

Je hebt een mooie opsomming gemaakt van (deels achterhaalde) nadelen van pc-gaming, maar slechts weinigen daarvan hebben te maken met de lagere prijs van pc-games.

Ik had het trouwens enkel over "digitale" games: op console kan je die meestal uitsluitend kopen uit de ingebouwde store van de consolebouwer (of partners die eveneens de RRP vragen). Steam daarentegen staat toe dat devs gratis en onbeperkt keys genereren voor hun games, om te verkopen op hun eigen website of in concurrerende 3rd party webshops. Voor games die op die manier worden verkocht, hoeven de devs ook geen royalties te betalen aan Valve. Het spreekt voor zich dat dit leidt tot lagere prijzen en betere sales.
Inderdaad, zo geeft GreenManGaming minimaal 20% korting op alles, oplopend tot 26% inclusief pre-orders. En ze zijn een officiele verkoper, geen "grijze verkoper" zoals G2A en Kinguin (zelfs daar zijn de meeste keys gewoon legit)

Het is zo gek nog niet, want Valve krijgt meestal 30% (er kunnen wel deals met grote developers gemaakt worden)
GreenManGaming is blij in dit geval met maar 4-10% marge.
Jou "argumenten" hebben absoluut niks met de prijs te maken.
Prijzen zijn niet lager omdat ze slechtere optimalisatie hebben, want ze hebben betere optimalisatie op de PC.
Nou noem je een mooie voorbeeld, Battlefield 1, die haalt op 1080P Ultra settings meer dan 60FPS voor een kaart van 180 euro zoals de RX470.
De PS4 draait deze game op 900P Medium/High settings en met dips naar 27FPS

Ook is het niet zo dat er meer cheaters zijn op PC. Juist op consoles lopen honderd duizenden "unbanable" cheaters die met muis/keyboard spelen. Deze gast heeft een K/D gehaald van 62-4
Als jij dit nog geen cheaten vindt, wacht maar totdat je de ingebouwde cheats ziet van een ChronusMax Plus, een kleine usb stick die je voor 60 euro kan halen.

Prijzen zijn op PC lager doordat developers geen royalties moeten afdragen aan Sony of Microsoft, ze moeten enkel een deel afstaan aan Valve als ze het op Steam verkopen, in geval van Battlefield 1 krijgt EA op Origin de volle 100%.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 13 april 2017 15:12]

Een beetje meer betalen om nooit meer een disc te hoeven gebruiken vind ik echt een pluspunt. Geen rommel van game-doosjes meer en op je luie reedt blijven zitten bij het wisselen van games..heerlijk :)
Ik vind dat er toch ook een hoop nadelen aan games zonder fysiek medium zitten.

Zo kun je de game niet verkopen als je 'm zat bent. Ook kun je 'm niet delen met je vrienden, wat ik echt een serieus nadeel vind.

En wat als je het over 15 jaar nog eens wil spelen? Is de server dan nog online?
Delen met vrienden kan op zich wel, al is dat niet heel makkelijk.
Verkopen is idd lastig, maar daarom moet je het ook vooral doen met games die je wel wilt bewaren. Games die je na 15 jaar nog eens wilt doen.

En over 15 jaar zijn de servers vast nog online. Van de 360 is het in ieder geval nog beschikbaar en dat sinds 2010. Al heb je wel te maken met verlopen van licenties, maar als ik zo kijk zijn de meeste grote releases nog gewoon beschikbaar. Zo is een 007 of 50 cent game verlopen, maar Alan Wake staat er nog.
https://en.wikipedia.org/...wnloadable_Xbox_360_games
Met de day one patches van tegenwoordig heb je ook weinig aan de disc versie als de servers offline gaan. Het is treurig, maar veel games worden incompleet in de winkel gedropt tegenwoordig en dat lijkt alleen maar erger te worden.
Dat is lauter en alleen door de grootschalige diefstal die plaatsvind op gamediscs. Vaak worden containers vol gestolen. Door day one patches te doen kan je gestolen goederen uitsluiten door het product incompleet te leveren
Want?

Als ik een gestolen disc in mijn ps4 druk dan krijg ik toch gewoon netjes mijn patches binnen? Hoe ziet de server dat ik een gejatte disc heb ipv een legale?

[Reactie gewijzigd door Dograver op 13 april 2017 13:13]

En digitaal worden ze natuurlijk niet gestolen? Er zullen meer games verdwijnen die betaalt zijn met gestolen CC als dat ze fysiek gestolen worden. Helaas betalen we daar allemaal een beetje aan mee.
Nee dat is omdat uitgevers de ontwikkelaars onmogelijke deadlines geven die ze niet kunnen halen. Dat de consument dan de eerste tijd met een game zit die half af is zal dan wel.

Kijk bijvoorbeeld naar de laatste Mass Effect. Binnen een paar weken hadden ze een patch die zoveel punten aanpakte dat ze dat nooit allemaal na release gemaakt kunnen hebben.

Zoals gezegd kan een disc nooit gecheckt worden op eerlijkheid.
Doelt hij niet op bijv online games, althans fysieke disk waarmee men online gaat spelen?
Stel in NL zijn al 10 man de nieuwste COD of BF aan het doen, al een aantal dagen voor de release.. Dan klopt er iets niet lijkt mij (tenzij het personeel is, wat vast wel op een lijst zal staan).
Winkels zijn verplicht zich aan een bepaalde release datum te houden, als er dan toch spontaan een aantal spelers het spel aan het spelen zijn dan weet je toch dat er spraken is van diefstal (of iets wat daarop lijkt)?

Ik durf zelf niet te zeggen of hij dit bedoelt hoor en/of deze mensen überhaupt een ''ban'' krijgen.
Dat zijn inderdaad twee dingen die voor mij ook meespelen. Digitaal is leuk, maar het heeft naast de vaak hogere prijs ook nog de nadelen die jij opnoemt.
Overlaatst COD2 nog eens proberen installeren. Ik had de cd's en al nog dus geen probleem zou je denken.

Blijkbaar werken bepaalde zaken niet meer en heb ik uiteindelijk een no-cd patch moeten zoeken om het toch te kunnen spelen.

Het was veel gemakkelijker geweest had ik het op steam gehad, dan had ik waarschijnlijk enkel dubbelclick moeten doen op het icoontje en klaar
Op welk platform? Ik heb toevallig vorig weekend CoD2 geinstalleerd op de Xbox One en kon gelijk spelen.
Gezien het feit dat ik over steam spreek, dan is het PC.
Dingen ik en vele met mij op xbox en ps4 delen door systeem share iedere digitaal aangekochte game.
Dit maakt het mogelijk om bv om de beurt een game te kopen.
Ook is dit handig bij multiplayer games. De persoon waar je veel mee speelt heeft het spel / dlc direct ook.

Mede hierdoor koop ik haast geen fysieke games meer.
Van de 100 games zijn er 6 fysiek.
dat heb ik inderdaad ook ja.... 10tje meer vind ik geen problem.
En het enige nadeel is dat je ipv 15 minuten moet wachten op de dvd installatie je 3 uur bezig bent om die game te downloaden, als het een nieuwe game is van 40gb pak maar een halve dag :)
Een beetje gamer is verbonden met een draadje (lan) ipv wifi..dan gaat het redelijk snel hoor. Meestal kan je al beginnen met de game na een paar minuten en komt de rest wel binnen tijdens het gamen.
alsnog is het een nadeel. je kunt die tijd je internetverbinding niet voor andere dingen gebruiken, zoals je netflix abonnement.
Omdat je je hele internetverbinding nodig hebt om die game te downloaden?
Er blijf vast wel wat bandbreedte over voor overige online activiteiten tijdens het downloaden...
Dat hangt van nogal wat dingen af. als je adsl hebt heb je max 40Mbps en dan duurt het downloaden van 40GB dus wel een tijdje. alles wat je daarnaast doet zorgt dat het langer duurt.

installeren vanaf een schijfje heeft dat nadeel niet.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 18 april 2017 11:54]

Zelf met 2 a 3 uur downloaden met een 40mbps verbinding zie ik voordelen. Bijvoorbeeld online een spel aanschaffen op je werk wat als je thuiskomt geïnstalleerd en wel voor je klaarstaat. Dat wil niet met een schijfje :) Maar goed, downloadversies zijn uiteraard aantrekkelijker met een snelle thuis- en internetverbinding. Ik heb er in ieder geval wel iets extra's voor over.
Hier net zo. Diablo RoS had ik een behoorlijke poos terug voor 25 euro gekocht in de winkel terwijl hij op Xbox live nog dik 60 euro was.

Aan de andere kant heb ik ook een paar weken terug dragon age Inquisition in de xbox marketplace voor 9 euro. Ligt er maar net aan. Er zijn mooie topics op o.a. reddit waar je de prijzen en aanbiedingen mooi kunt bijhouden.

@vexxon
Ik bedoelde de ultimate evil edition. Naar mijn weten is de base game nooit op xbox one verschenen.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 13 april 2017 10:51]

RoS is een uitbreiding en is never nooit ¤60 geweest, en als het de volledige game was icm met de uitbreiding is ¤60 een aanbieding.
Ik ben overigens ook niet ontevreden over de AAA titels die je krijgt als gold member. Heb ondertussen een aardige verzameling games waarvan de meeste enkel mijn 60 euro lidmaatschap kosten/gekost hebben
Een (veel) hogere prijs is echt niet inherent aan of een game digitaal is of niet. Zie: pricewatch: Doom (2016), PC (Windows)

Het probleem dat je digitale XO games duurder zijn is gebaseerd op het feit dat MS de enige digitale vendor is op het platform. MS heeft dus geen/weinig incentive om op prijs te concurreren.
De prijzen in de pricewatch zijn van "steamey sites" dat is een heel grijs gebeid varierend van grijze import (ingescande officieel gekocht retail boxen uit goedkoprere gebieden), tot keys uit bundels geript, en gekocht met gestolen creditcards. En alles ertussen in Dit kun je dus niet vergelijken.

Als je naar de officiele steam site zelf gate, is hij daar nog steeds 60E.
Dus je argument klopt niet.

Overigens heeft steam al veel langer een uitprobeer/retour traject, met dezelfde voorwaarden

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 13 april 2017 12:54]

Ik snap die logica niet helemaal.
Heel simpel, een winkel kan nog altijd zijn eigen prijsbeleid bepalen.
Kijk maar naar de Pricewatch. Wat voor prijsverschillen je daar tegenkomt... :D
En gelukkig maar; al is het maar om op de markt te overleven. Leveranciers bepalen gelukkig (nog?) niet alles. Als alles digitaal wordt en alles alleen maar rechtstreeks van de leverancier moet komen, dan gaan we wel die kant op.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 13 april 2017 09:34]

Winkels kunnen gewoon leegverkopen, die willen de voorraad ophebben en klaar.

De Gold Edition bijvoorbeerd van Wildlands is 99,99 bij Bart Smit, maar ook gewoon in de Xbox Store game die toch ook al eventjes uit is.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 13 april 2017 09:43]

Behalve dat digitale games nog steeds vaak tientallen euros duurder zijn dan in de winkel.
Plus in de winkel heb je het fysieke medium, coverart en handleiding. Zo heb ik Civilization VI Collectors Edition.
2 uur.. Kan je geen één tutorial mee afmaken. Elke strategie game die ik speel is dat compleet onvoldoende om ook maar een idee van de game te krijgen.
Heb je geluk gehad want in de wetgeving valt digitaal geleverde software in het "grijze gebied". Ik heb namelijk ook eens met MS gebeld een kleine tijd terug voor het retouren van een digitaal aangekocht product en de persoon aan de andere kant van de lijn ging er niet in mee. Zelfs toen ik aangaf dat ik de digitale aankoop 0x had gebruikt.

De consument heeft soms geen bedenktijd bij digitale inhoud die via internet wordt geleverd. Dat is het geval als:
- de consument heeft ingestemd met het leveren van de digitale inhoud voordat de bedenktijd is verstreken; en
- de consument heeft verklaard afstand te doen van de bedenktijd.

(Bron)

Je doet hier namelijk afstand van als je gebruikt maak van de Windows Store en dus akkoord gaat met het Microsoft retourbeleid een tijdje terug. Tegenwoordig hebben ze dit aangepast.

Al met al ben ik dus erg blij met dit besluit van Microsoft!

[Reactie gewijzigd door xMuchux op 13 april 2017 09:09]

o, gisteren nog gedaan..
Met chat geld terug gevraagd. Maar had ook verkeerd spel gekocht :)
Correct. Zo heb ik vorig jaar nog het prijsverschil terug gekregen nadat de prijs van een spel was gedaald in dezelfde week dat ik het had gekocht. _/-\o_
Klopt zo heb ik dat ook 1x gedaan, buiten dat deze manier zeer omslachtig is (wat nu eraan komt is in mijn ogen een flinke verbetering), kreeg ik ook de melding van de chat medewerker (of medewerkster) dat ik dit 1x per jaar mocht doen. Eerst werd er ook redelijk moeilijk gedaan en kreeg ik alleen de keuze om een andere game uit te zoeken voor hetzelfde bedrag (ipv een creditering op mijn account).
Het duurde ongeveer 30-45 minuten maar toen kreeg ik toch plots het bedrag terug op mijn account. Nu was hij/zij redelijk bijdehand en ik bleef rustig en beleefd, maar ik kan me indenken dat er genoeg mensen zijn die allang boos waren geworden met als gevolg wellicht niks terug te krijgen.
Een neefje van mij wilde het bedrag voor dezelfde game terug, en dat was wel weer binnen 5 minuten geregeld, die kreeg niet als reactie: dat is niet mogelijk, we kunnen je wel een andere game aanbieden voor hetzelfde bedrag. Hij legde de situatie uit (100% zoals ik dat deed) en kreeg het geld gecrediteerd. Wel kreeg hij dezelfde melding van de medewerker als ik kreeg: 1x in het jaar mag je een game laten crediteren.

Nu hoef je geen discussie aan te gaan, nu krijg je met 1 klik je geld terug op je account.
Nu Sony nog. Dan zou ik een stuk meer PS4 games kopen/proberen, aangezien er nauwelijks nog demo's worden uitgebracht. Nu bij twijfel koop ik ze vaak niet.
Ander probeer je toch hier: GoT: Spielerij even informatie in te winnen? :)
Of op YouTube. Kan mij niet voorstellen dat je nergens voldoende geïnformeerd wordt over een product dat van belang is.
Natuurlijk kan ik voldoende informatie verzamelen, maar dan weet ik nog niet (zeker) of een game naar mijn smaak is. Bij twijfel koop ik nu niet, terwijl bij de mogelijkheid tot refund zou ik bij twijfel wel kopen.
Refund op fysieke games heb je deels ook doordat je ze altijd kunt doorverkopen.

Vroeger kon je een game in de winkel uitproberen als je twijfelde of de game het wel waard was, jammer dat dat in deze tijd bijna nergens meer kan.

[Reactie gewijzigd door Consoles4life! op 13 april 2017 10:48]

Ik koop eigenlijk vrijwel geen fysieke games meer. Zeker in het geval van VR zijn digitale games een groot voordeel.
Eens, ze hebben vaak leuk aanbiedingen en koop ook af en toe wel licentie tot online games, (Witcher + uitbreidingen voor 30 euro onlangs!) Geen seconde spijt en honderden uren speelplezier..

Echter bij de aanschaf van GTA 3, vice city en San Andreas remake ging het mis. Ondanks vele fijne memories vond ik het voor geen meter spelen en dan is je geld gewoon weg zucht..
Zeker een goede move, we kunnen wel echt merken dat MS zijn achterstand vlink aan het bijpoten is. Console hardware, check. Refunds, check. Wat is het volgende?

Vindt het alleen jammer dat het maar 2 uur is om je te beroepen op het refund recht. Vaak worden de games dan pas een beetje interessant. Maarja beter iets dan niets :)
Als een spel echt afwijkt en het is niet wat je ervan had verwacht merk je dat meteen.
Niet na 2 uur.
Een verwachting kan je zelfs al zien voor de aankoop doormate van een video of screenshots. Of een game interessant blijft na een paar uur is altijd maar de vraag.
Precies, met uitzondering van de besturing. Dat is voor mij soms ook een dealbreaker.
No Man's Sky vergeten? Zo zijn er wel meer titels die echt wel wat meer als 2 uur nodig hebben.
plus dat er op de steam store page van no man's sky ook nog eens de verkeerde plaatjes staan die niks met de actuele game te maken hebben.
Ik zat al op 6 uur toen ik mijn 3de zonnestelsel in vloog om erachter te komen dat de rest van de game hetzelfde zou zijn.

6 uur is niets, games die me 60 euro of meer gekost hebben, heb ik allemaal vele honderden uren in zitten. Maar geen refund van Steam gekregen want "over de 2 uur heen". Waarbij Valve gewoon willens en wetens onze Nederlandse wetgeving breekt :) Recht op deugdelijk product en misleidende reclame en waarschijnlijk wel een paar anderen.

Maar goed, ik geef niets meer uit op Steam, 103 games gekocht in die store, meerdere miskopen, maar slechts 1tje willen refunden. Valve kan de rambam krijgen.
Zijn er dan stores die wèl een refund geven als je een game al zes uur gespeeld hebt?
De normale winkels in Nederland wel, daar heb je doorgaans 48 uur tot 2 weken de tijd om je gekochte meuk terug naar toe te brengen.
Da's mooi! Hier in België wordt een game doorgaans niet teruggenomen als de plastic folie er niet meer rond is.
Ik heb al jaren geen games meer in fysieke winkels gekocht, maar in het verleden werd er eigenlijk nooit moeilijk over gedaan. Met folie kon je je geld wel terug krijgen, zonder folie kon je het omruilen of van die store credit krijgen.