Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aqua Computer maakt pcie-adapter voor m2-ssd's met leds en heatsink

Door , 72 reacties

Aqua Computer heeft een pcie-riser voor m2-ssd's aangekondigd die is voorzien van koelblokken en leds. Het accessoire is bedoeld voor snelle nvme-ssd's die warm worden bij intensief gebruik. De leds kunnen de ssd-activiteit weergeven.

Het Duitse Aqua Computer noemt de ssd-koeler kryoM.2 evo. Het product beschikt aan de voor- en achterkant over een heatsink en is geschikt voor ssd's met de m2-2280-formfactor. Na installatie zit de ssd ingeklemd tussen de twee koelblokken. De bracket waarmee het kaartje in de behuizing wordt geplaatst is voorzien van gaten voor ventilatie.

Tussen het pcb en de heatsink aan de voorkant zit een siliconen laag. Deze licht op dankzij de aanwezige oranjekleurige leds, die op het pcb zijn geplaatst. Gebruikers kunnen de leds aan of uit zetten, of kiezen om de schrijfactiviteit van de ssd te laten weergeven. Aqua Computer verkoopt de kryM.2 evo voor 34,90 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-04-2017 • 10:04

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Dit is wel een hele mooie oplossing voor de wat oudere moederborden. Nu had die led-strip voor mij niet gemoeten, maar als je ze toch kan uitzetten is dat ook opgelost :) .

De prijs is ook wel aardig, ben wel benieuwd naar de koelprestaties van dit product. Koel blijven is toch wel iets waar m.2 schijfjes problemen mee hebben.

Ik hou 'm in de gaten, lijkt me een mooi product om een m.2 schijf aan m'n systeem toe te voegen :) .

edit:
Hmm, vraag me wel af wanneer we dit product kunnen gaan bestellen. Geen een van de brackets is binnen een redelijke tijd leverbaar, ook de versie zonder LED. Hier een videoreview van die variant. Lijkt mij dat ze de vraag niet aankunnen? Want veel opties waren er niet voor brackets inclusief heatsink.

[Reactie gewijzigd door Case_C op 3 april 2017 10:30]

Pas wel op met compatibiliteit met je moederbord. Als je hem als bootdisk wilt gebruiken, terwijl je MoBo het niet ondersteunt, zal het dan ook niet werken. Ik heb zelf een custom build van een BIOS moeten aanvragen (zalige Asrock support) voor een oud moederbord om dit gedaan te krijgen.

Als tweede drive zou er geen probleem moeten zijn, maar je moet wel even de NVMe drivers van de producent installeren. Temperaturen kon ik ook niet aflezen.

Trouwens, als het toch voor een oud systeem is, ben je met de goedkopere DeLock adapter zonder passieve koeling beter af. Je oude chipset (PCI beperking) haalt toch niet de volle snelheid van bijvoorbeeld de 960 Pro om deze ook zo heet te kunnen laten worden. Ik gebruik beiden zelf en heb het al gemerkt.

[Reactie gewijzigd door Aardbol_23564 op 3 april 2017 10:36]

Mooi prijsje, maar worden die dingen echt zo heet dan? Wat is intensief gebruik? :)

Zou mooi zijn als de leds de temperatuur van de SSD ook konden weergeven. Groen - geel - rood.

[Reactie gewijzigd door Tormbo op 3 april 2017 10:08]

Ze kunnen inderdaad vrij heet worden, sommige modellen hebben zelfs thermal throtteling om niet kapot te gaan.
Zie bijvoorbeeld de samsung 960: http://www.guru3d.com/art...tb-nvme-ssd-review,7.html
De 950 had nog veel meer last van thermal throtteling.
Had ik inderdaad ook last van met de 950 in de server. Gelukkig zit bij mij het M.2 slot op de achterkant van het moederbord. Heb nu koelpasta tussen de SSD en de moederbord tray gedaan. Daarna nooit meer boven de 40c gezien!
Kan je daar eens een foto van tonen want mijn gebrekkige inbeelding kan niks werkbaars verzinnen
Creatief! Dat is er n om te onthouden :)
Da's wel een beetje een matig thermisch design, zo wordt thermal throtteling gebruikt als 'mode of operation' in plaats van beveiliging.
True, maar liever dat ie langzaam wordt als ie te warm begint te worden dan dat hij defect gaat.
Gebeurd ook bij procs en videokaarten, opzich niets vreemds aan.
Wat ik bedoel is dat ik (op basis van wat jij schreef) vind dat er teveel thermal throtteling plaatsvind. Zo wordt de ssd sneller voorgesteld dan hij is, ook vermoed ik dat het ding constant warm is.

Bij cpu's is er iets anders aan de hand. Die overklokken juist als ze koud zijn, da's een stuk eerlijker. Bovendien zitten gpu's en cpu's dichter tegen bepaalde limieten aan, een grotere koeler heeft gevolgen voor formaat en geluidsproductie van een computer. Bij de SSD had er nog wel een klein koelblokje op gekund.
Dat valt reuze mee bij de 960 zoals je kunt lezen in het eerder gelinkte artikel:

"Likely at roughly 75 Degrees C the controller would start to down-clock, and thus that will have an effect on write performance. The default load heat signature is in fact close to that number at almost 7- Degrees C under (heavy) load. We pointed out thermal camera at the SSD, and indeed under continued writing the controller (M1) lights up pretty significantly. We measure almost 70 Degrees C at the controller core. This however is a heavy stress activity test. But yeah that is on the high side."

Ofwel alleen in hele extreme situaties kan de temperatuur in de buurt komen van het punt waarop er gethrotteld wordt.

"The outcome of the results with the Samsung 960 PRO is very good, exceptional even. Sustained read / write performance, again excellent. Read performance in particular leads and is top ranking. Overall the series is impressive. Zoom in at both IOPS and trace performance and you'll notice that the SSD can manage serious workloads without breaking so much as a drop of sweat. So whether you write lots of small files, copy big 8GB MKV movies in 10 seconds or do it all together, the 960 PRO remains a top dog on all fronts."

Zoals genoemd is de performance geweldig en wordt hij dus niet sneller voorgesteld dan hij is.
De vraag is dan ook in hoeverre deze koeler zinvol is bij de 960, maar kwaad kan het uiteraard niet.

Bij de 950 is dit wellicht een ander verhaal, deze ging wel eerder throttelen en zou deze koeler dus wat meer nut kunnen hebben. In hoeverre je van deze kan zeggen dat de snelheid verkeerd voorgesteld wordt/werd zal afhangen van je invalshoek, bij normaal gebruik is hij zo snel als voorgesteld, maar bij intensief gebruik wordt hij langzamer.

Voor wat betref de koeler op een ssd, dat zou ik zeker niet standaard willen, ik heb verschillende pc's gebouwd met een m.2. ssd erin en vaak genoeg zit het m2 slot onder de processorkoeling, onder de videokaart, aan de achterkant van het moederbord. Met een standaard koeler zou je de ssd dus bijna nooit kunnen gebruiken.
Ahh, dan valt het wel mee dus.
Op sommige moederborden zitten ze ook nog eens heel onhandig weggefrot tussen het moederbord en de GPU in, ook verre van ideaal. Samsung geeft voor de 960EVO "average" 5.6W aan, da's nog aardig wat voor zo'n klein stickje.
op mijn ATX bordjes plakt die zelfs aan de onderkant, waar het lekker fris is, maar geen airflow, gelukkig wel voldoende koel om m'n 950 evo niet te laten throttlen
Waarschijnlijk niet, anders kwamen die dingen wel standaard met een koel oplossing.
Is gewoon puur voor de show, verbaast me dat ze er niet gewoon direct een waterkoelblok op hebben geknald voor in een custom loop. :9
Die dingen worden volgesmij wel heel warm, maar ze worden niet te warm doordat ze gewoon langzamer worden als ze te heet zijn.
dus wil je koelen om je snelheid te behouden
Het kan nut hebben, een NVME SSD kan erg warm worden. En gaat throttelen wanneer die te warm wordt. Bij normale workload komt dit niet snel voor wel met benchmarks aan te tonen.
Ben benieuwd of throttling hiermee voorkomen kan worden.
heb zelf een Samsung 960 die ik in een zelfgemaakte kast heb gefrummeld, zo gebouwd dattie de buitenwand aanraakt (om wat warmte af te geven) en merk duidelijk dat bij een beetje disk activiteit, er een behoorlijk warme plek ontstaat waar die SSD zit. Zeer zeker niet overdreven om er koeling op te zetten zodat de SSD altijd maximaal performt.
Het is moeilijk om op die M.2 kaartjes een grote heatsink te zetten, aangezien deze ook in laptops moeten passen en op moederborden vaak ergens tussen de PCIe slots of aan de onderkant worden weggewerkt. Het is net omdat er gebruik wordt gemaakt van een PCIe riser dat er een koelblok op kan.

En zoals al vaak genoeg is gezegd ondertussen, snelle M.2 SSD's worden wel degelijk zo warm dat de controller bij langdurige belasting zich in snelheid beperkt.
Het oog wil ook wat, toch?!
Persoonlijk vind ik al die visuele toeters en bellen complete onzin, ongeacht of dat nou bij computers of auto's is. Maar goed; ieder zijn / haar hobby.
ik persoonlijk ook wel maar de mods van l3p zijn toch wel een plaatje
Je kunt iets wat je complete onzin vindt toch mooi vinden :Y)
Inderdaad, Ik kijk zelf meer naar me monitor dan in mijn computerkast.
Inderdaad. Overdadigheid aan lampjes met kerst enzo maar verder....
Zolang het iets wat functioneel blijft.

En als je je kast dan toch vol met LED's zet, hier een paar ideeen:
LED's nemen kleuren van omgeving over: groene gestructureerde kabels worden "gevolgd" door andere lampjes (Kameleon mode), verlicht je CPU, verlicht je GFX slot, verlicht je audio chip, verlicht sata poort 1/2/3/4/..., mini led vu meter op de audio poorten, ...

[Reactie gewijzigd door goarilla op 3 april 2017 23:51]

Zou een oplossing kunnen zijn voor m.2 SSD's die te heet worden, weet niet hoe goed dit werkt in de praktijk. De prijs valt ook nog mee.

Echter vind ik het wel jammer van de oranje led verlichting. Had het RGB gemaakt, of gewoon helemaal zonder verlichting.
Een beetje tweaker soldeert er toch gewoon blauwe leds op? Stuur ze maar op ik doe het wel ;-)
Je kunt de verlichting uitzetten, dus als je het oranje niet mooi vindt zet je het toch gewoon uit. Voor de prijs zal het niet zo veel uitmaken.

Ik denk dat dit voor bepaalde m2-ssd's een goede oplossing is en vooral voor de die hard overclockers. Daarnaast valt de prijs reuze mee, had toch eerder rond de 60,- verwacht. Misschien dat in de toekomst fabrikanten zelf met dit soort oplossingen komen. Al verwacht ik niet dat de standaard gebruikers ooit warmteproblemen zullen hebben.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 3 april 2017 11:02]

Zo te zien echter alleen voor 80mm m.2's en niet voor kleinere. Die vallen, als ik op de afbeelding afga, in een gat...
Er is inderdaad geen schroefje voor kleinere m.2s maar ze vallen niet in een gat, ze liggen dan op de kleinere koelblok, dus in principe zou dat moeten werken.
Ok, dan zou de aansluiting wel iets andes werken dan veel van die slots voor m.2, daar blijft dat ding omhoog staan als je hem niet vastschroeft volgens mij.
Zover ik weet zijn er geen algemeen verkrijgbare 2260 m.2 ssd's die pci-e aansluitingen hebben. De meeste 2260 ssd's zijn SATA, en ik weet niet of deze riser SATA ssd's ondersteund. Dus het kan zijn dat er geen noodzaak was om 2260 te ondersteunen.
Oh ja, dat is weer iets dat ik nog niet bedacht had - waarschijnlijk omdat het PCI-e /SATA verhaal me nog steeds niet duidelijk is. Vooral ook omdat ik soms de indruk heb dat een aansluiting duaal kan zijn. Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen :-) Tnx.
Dit zou dus dan ook op oudere moederbordjes geprikt kunnen worden? Ik heb altijd al m2 ssd's op mijn moederboard willen hebben maar mijn moederbord is net een generatie te oud voor de nieuwste versie. Dit zou een uitkomst kunnen zijn!
Even checken of je bios het dan wel snapt. Dan kan je er misschien niet van booten.
Even checken of je bios het dan wel snapt. Dan kan je er misschien niet van booten.
Anders booten vanaf een SATA SSD of USB stick en doorstarten op de PCIe riser card. Dat kan met Linux, en dat zal ook wel met de Windows kunnen met een truc.
Dat kan inderdaad, maar daarvoor bestaan ook al normale PCI-E risers zonder koeling die maar de helft kosten.
Maar dan loop je het risico dat je goedkope riser je dure nvme pcie ssd limiteerd.
grammatica

[Reactie gewijzigd door goarilla op 4 april 2017 15:29]

Ik zou zelf graag een PCI-e X16 kaartje zien met 4 M.2 sockets. Leuk voor 4 Intel Optane SSD's of iets anders naar keuze.

Wel een goed koeler ontwerp met de koeling aan beide kanten.
De Asus Maximus IX Apex misschien een optie, die heeft een speciaal slot naast de geheugen module die dubbele m.2 toelaat en ook gekoeld worden.
Ik vraag mij een aantal dingen af:
Wat is een "normale" idle/werk/piek temperatuur?
Hoe kan je dit meten? Ik zie namelijk geen temp in HD Tune.
Als je goed naar plaatje 2 kijkt, moet het Samsung stickertje er niet af i.v.m. optimale warmtegeleiding?
Stickertje er af is beter voor de geleiding, maar minder goed voor de garantie.

Aangezien een SSD veel minder warmte geeft dan een CPU volstaat een koelblok bovenop het stickertje wel, mits er maar een thermal pad tussen zit die het verschil in dikte kan compenseren voor het lager gelegen deel. Wel typisch trouwens die warmte. Ik heb hier nog steeds Intel 80GB SSD's in gebruik en daaraan kan ik na vele uren nog steeds geen verschil voelen tussen de SSD temperatuur en de rest van de behuizing. Het ding blijft gewoon koud.

Vind het een mooie oplossing, maar geen LED's hadden er af gemogen, volgens mij maken die ook nog een vrij groot deel van de prijs uit. Gewoon een paar jumper headers voor een HDD activity led lijkt mij persoonlijk voldoende. Ik heb geen raam in mijn pc kast ;)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 3 april 2017 11:10]

Eerst foto's gekeken, toen dacht ik, zal wel weer 120 euro zijn. Dat was een flinke meevaller, goede prijs.
Vind je? Het is gewoon een passief printplaatje, die hand vol weerstandjes en transistors veranderen daar weinig aan. Ik vind het een hoop geld voor een product dat voor een paar euro bij ali te bestellen is.
Jij hebt duidelijk nog nooit een product moeten ontwikkelen, fabriceren en verkopen... 29,33 euro (ex btw, want dat is wat ze krijgen!) ben je zo kwijt om ook maar iets te maken in Europa.

Dat je alleen het print plaatje en weerstanden/transistors ziet en niet het koelblok, adhesive, LEDs, maar nog veel belangrijker in de uiteindelijke kosten: ontwerp, testen, verpakking, distributie, opslag, kantoorkosten, overhead kosten, etc. wil nog niet zeggen dat het duur is!

Jij vind het misschien veel geld voor dit, maar ik denk dat ze er nog geen 4 per stuk op verdienen en dan moet je er erg veel verkopen om nog een beetje winst te maken uiteindelijk!
Helemaal waar dat ik dat nooit heb moeten ontwikkelen. Ook nooit willen doen zelfs. Maar wat doet dat er toe? Als consument is het toch simpel? Ik zie bv https://nl.aliexpress.com...257.html?isOrigTitle=true en ik zie hier een prijs van 34,90. Rechtvaardigen een paar leds het prijsvershil? Voor mij niet. Dat het in Europa duur is om te ontwikkelen maakt me ook niets uit, als de Chinezen hetzelfde truukje kunnen voor een fractie van de prijs haal ik het uit China. Zo gaat het overigens met een hoop van dit soort verloopjes, ook de actieve. Dit is gewoon duur, de reden waarom het duurder is doet er niet toe.
Of het duur is, is relatief, jij vind het duur ten opzichte van Chinese meuk, ok, het is duurder dan de $5 die jij stuurt, maar het product is ook niet te vergelijken, die van jouw heeft geen heatsink en LEDjes. Verder omzeil je waarschijnlijk de BTW en ja, dan ben je veel goedkoper uit. Daarbij zijn er ook genoeg mensen die niet 19-36 dagen willen wachten.

Kijkend naar wat ze bieden en waar het vandaag komt, is het niet duur.
Dat is precies wat ik zeg, relatief aan een vergelijkbaar product elders. En het is wel degelijk vergelijkbaar, uit die vergelijking komt dat het het zelfde doet, de ene heeft LEDs en een heatsink en de andere ruimte voor 2 SSD's. Je vergelijkt om de verschillen te beoordelen. In de basis is het hetzelfde product.
Of het meuk is betwijfel ik gezien het product technisch niet veel voorstelt en de verloopjes die ik vaker uit China heb gehaald prima van kwaliteit zijn. Een paar LEDjes en een heatsink verklaren het prijsverschil echter niet. En btw omzeil je niet, die ben je niet verschuldigd over alles onder de 22. En ook al betaal je btw, 21% over nog geen 5, een hele euro. Dan is er nog steeds een enorm gat.