Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google-diensten hebben last van storing in combinatie met Chrome - update

Door , 73 reacties, submitter: SubSense

Verschillende Google-diensten hebben vrijdag last van storing als ze gebruikt worden in combinatie met de Chrome-browser van Google zelf. De problemen zijn te voorkomen door gebruik van Googles QUIC-protocol uit te schakelen.

Gebruikers klagen onder andere op Reddit en Hacker News over de onbereikbaarheid van de Google-diensten zoals YouTube en Gmail. Het uitschakelen van het QUIC-protocol bij chrome://flags/ in de Chrome-browser lijkt in de meeste gevallen soelaas te bieden.

In combinatie met andere browsers lijken de diensten gewoon bereikbaar en ook lijken de storingen alleen op Nederland betrekking te hebben. Google introduceerde het QUIC-protocol in 2013. QUIC staat voor Quick UDP Internet Connections en werkt dan ook via udp. Het kan beveiligde verbindingen tot stand brengen vergelijkbaar met het veelgebruikte tls. De bedoeling is dat het aantal keer dat server en gebruiker heen en weer communiceren om een verbinding tot stand te brengen wordt gereduceerd. Het protocol bevindt zich nog in de experimentele fase.

Update, 15.45: De problemen zouden voorbij moeten zijn volgens Google.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

17-03-2017 • 12:20

73 Linkedin Google+

Submitter: SubSense

Reacties (73)

Wijzig sortering
We hebben er hier ook last van. Op zowel OSX, Linux als Chromebooks. In alle gevallen werden de problem verholpen door QUIC uit te zetten. Een link naar de QUIC setting: chrome://flags/#enable-quic

[Reactie gewijzigd door OrangeTux op 17 maart 2017 12:25]

Helaas haalt chrome de dubbele punt uit de link.
Copy/past in je adresbalk:
chrome://flags/#enable-quic
Helaas haalt chrome de dubbele punt uit de link.
Chrome doet dat niet (ik zie hier in Firefox hetzelfde), maar Tweakers. Het is op zich een logische veiligheidsmaatregel om alleen bekende protocollen zoals HTTP en HTTPS te ondersteunen; zo kunnen bijvoorbeeld javascript:-linkjes worden gebruikt om Cross-Site Scripting-aanvallen uit te voeren.
TOP deze optie werkt!
Bij mij was het opgelost door een nieuwe versie van de browser te gebruiken. Ik heb nu versie: 57.0.2987.110
Hmm. Blijkbaar was dit dus de versie waar anderen over klaagden.
Ik vermoed dan dat Google het aan hun kant heeft opgelost.

[Reactie gewijzigd door Mafra op 17 maart 2017 13:18]

Nope zelfs met 110 blijven hier de problemen (op meerdere systemen getest)
Ok,
Heb nog ff wat andere diensten getest.

Weer werkend:
Youtube.com

Niet werkend:
maps.google.nl
gmail.com
translate.google.com

Lijkt er dus op dat het meeste eruit ligt via chrome browser.
Ik had hier vandaag ook last van. Eerst dacht ik dat mijn adsl lijn weer haperde, maar het probleem trad alleen op bij google.com en .nl. Een snelle google actie op google.be (die werkte nog wel) toonde ook deze oplossing.
Dank Androidworld:
1. Ga naar chrome://flags/ in je browser
2. Zoek op 'QUIC'
3. Klik op uitschakelen
4. Start Chrome opnieuw op
Dit staat gewoon in het artikel? :?
Niet iedereen begrijpt zo'n 'cryptisch' zinnetje, dus klein stappenplannetje kan geen kwaad toch?
Bedankt thanks! Heeft inderdaad geholpen

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 17 maart 2017 12:26]

chrome://flags/#enable-quic

vervolgens uitschakelen


spuit 11 :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 17 maart 2017 12:29]

Oude versies lijken hier geen last van te hebben. (Bijv. 56.0.2924.87).
Oude versies lijken hier geen last van te hebben. (Bijv. 56.0.2924.87).
Jammer, maar ook die kon bij mij geen Youtube vinden gisteravond/vannacht.
Eenmaal weer gevonden bleef het allemaal goed werken.
Ah vandaar dat ik nergens last van heb, hier draait ook 56.0.2924.87 . Gelukkig is het al weer opgelost, dus thuis ook nergens last van straks ;)
Ik had last op 56 en 57
Ik heb geen problemen meer. Lijkt verholpen? Of zijn er nog mensen die wel last hebben van deze storing? Had er op het moment dat ik het merkte na 10 minuten geen last meer van. Dit was ongeveer rond 9:00.
Ik heb er nog steeds last van helaas, begon bij mij vanaf een uur of 2 vanacht als ik me niet vergis.

Edit: alles werkt nu ook weer bij mij :)

[Reactie gewijzigd door LGunit op 17 maart 2017 12:52]

Het lijkt hier op Opera 44.0 ook slecht te werken.
kan kloppen, want die is tegenwoordig ook op Chromium gebaseerd.

Ben eigenlijk benieuwd of we ooit de reden gaan horen.
Ik vond het al raar dat ik al de hele morgen geen Google.com kon bereiken. Ook het benaderen van Jquery library's die verwijzen naar Google werken daardoor vaak niet. Hopelijk werkt het snel weer.
Je bedoelt de jquery versie die google host in het host libraries project? Lijkt me niet dat je die via QUIC benadert maar gewoon via HTTPS.
HTTP of HTTPS heeft absoluut niets te maken met TCP/IP danwel UDP.
Google Fonts werken ook niet (CDN)
Ja, klopt. Die jquery libs op googleapis.com werkten bij mij ook niet meer. Volgens mij zijn hiermee 100 duizenden websites mee getroffen als deze niet goed kan ingeladen worden.
Hmm dat is te merken. Kan nauwelijks maps op mijn pc (Chrome) gebruiken terwijl de maps app op mijn Android wel prima werkt.
Ah, dit verklaard. Mijn collega's zaten vanochtend ook al steeds te zeuren dat Google zo slecht bereikbaar was, maar bij mij werkte het zonder problemen. Maar goed, nu blijkt dat zij met Chrome browsen en ik met Firefox :+
Probleem lijkt inmiddels verholpen. Werkt weer met laatste Chrome update, Quic enabled over Ziggo Zakelijk.

Ik kan bevestigen dat het niet specifiek ligt aan de Chrome update, want ik had het probleem ook met de laatste Chrome. Er lijkt iets aangepast in het netwerk. Volgens de GOT thread heeft Google iets aangepast in de back-end, maar echte probleem is nog steeds niet beschreven.