Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft besluit Scalebound-rpg niet meer uit te brengen

Door , 53 reacties, submitter: Nieuwevolger

Microsoft heeft bekendgemaakt dat het de rpg Scalebound niet meer uitbrengt. De game, die alleen voor de Xbox One zou uitkomen, was ongeveer vier jaar in ontwikkeling. Microsoft meldt niet waarom het de beslissing heeft genomen.

In een officiële bekendmaking schrijft Microsoft dat het 'na veel beraad de moeilijke beslissing heeft genomen met de productie van de game te stoppen'. Daarnaast zegt het Redmondse bedrijf alleen dat het nog wel andere titels voor Xbox en Windows 10 wil uitbrengen, waaronder Halo Wars 2, Crackdown 3 en Sea of Thieves.

Eurogamer, dat het nieuws in eerste instantie bracht op basis van eigen bronnen, schrijft dat Scalebound voor het laatst te zien was op de GamesCom van vorig jaar en dat de relatie tussen Microsoft en de  Japanse ontwikkelaar Platinum Games sindsdien is verslechterd. Door de zware werklast moesten hooggeplaatste teamleden een tijd vrij nemen van het project, wisten bronnen aan de site te vertellen.

Toen de teamleden terugkwamen, was er te veel achterstand opgebouwd, waardoor verschillende deadlines niet meer gehaald konden worden. Daarna werd de beslissing genomen om te stoppen met de game. In het spel zou de speler de rol van de menselijke Drew hebben gespeeld onder begeleiding van een draak met de naam Thuban. De speler kon deze draak van commando's voorzien en de game zou in co-op speelbaar zijn geweest.

Begin januari 2016 kondigde het Japanse bedrijf nog aan dat de game dit jaar zou uitkomen. Platinum is bekend van onder andere Vanquish en de Bayonetta-games.

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

10 januari 2017 07:34

53 reacties

Submitter: Nieuwevolger

Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Nu is dit helemaal niet raar in de game industry. Zo kostte het mismanagement van team bondi de mentale gezondheid van hun werknemers en honderden miljoenen van Rocktar met het bouwen van L.A noire.

Nu zal ik wel gedownmod worden. Maar deze studios moeten gewoon gesloten worden, geen enkele game is het waard om enkele jaren voor te crunchen. Het is ontzettend vervelend voor de werkgevers en waarschijnlijk ook de fout van Microsoft.

Maar je hoort je personeel een reeele werkdruk te geven. Af en toe crunchen is tot daar aan toe. Maar het moet geen slavenarbeid zijn.
Laat ik vooropstellen dat ik het met je eens ben dat geen één game het waard is om je medewerkers als slaven voor te behandelen. Maar de game-industrie is niet anders dan welke industrie dan ook. In elke branche worden mensen afgebeuld en worden er, met als overweging 'winst, winst, winst', onrealistische targets gezet.

Zonder al te boomknuffelig over te willen komen denk ik dat de wereld op dat vlak gewoon een klein beetje gek is geworden. We stellen verkeerde prioriteiten, zijn alleen maar bezig met ontwikkelen en innoveren om maar meer geld binnen te harken, terwijl we onze krachten veel beter op een andere manier zouden kunnen inzetten.

Als medewerkers een gezamenlijk doel hebben en hier op een inspirerende manier naar toe geleid worden, dan ontstaan er veel mooiere producten. Misschien gaat de vooruitgang dan op een aantal vlakken wat trager, maar is dat dan zo erg? Is het een ramp als we nog een paar jaar met de hardware van vandaag moeten doen? Kunnen we onze ontwikkelenergie niet beter verdelen om echt een mooie plek te maken van onze planeet?
Zo werkt de wereld alleen helaas niet. Alles moet snel snel snel en liefst gisteren af zijn. Dat er daardoor (veel) kwaliteit verloren gaat word geen rekening mee gehouden. Immers dat je een deadline haalt is veel makkelijker meetbaar dan dat je een kwalitatief goed product neerzet.
En dat alles hebben we te danken aan de investeerders, de mensen die de gameindustrie met hun strenge eisen sowieso al om zeep helpen.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 10 januari 2017 10:18]

De game industrie is een risicovolle investeringsmarkt.

Investeerders willen een goed rendement met zo min mogelijk risico.

Dus stellen ze eisen in samenspraak met Publishers. Alleen zelfstandige of studio's met een grote naam komen hier onder uit.

Denk aan een Naughty Dog (grote naam) of CD projekt Red.

Ironisch genoeg leveren dat soort studio's structureel de beste games.
Door hun talent maar ook met name door de grotere hoeveelheid vrijheid en flexibele deadlines.
"De beste games" is relatief.
Een game dat door een flinke hype enorm veel verkocht wordt is niet automatisch een beste game.
Deze games zijn beide goed ontvangen door zowel de critici als de community.

The witcher 3 met name harkte overal awards binnen.

Hype no substance vind je meer bij annual releases zoals call of duty.

Hier zie je ook amper innovatie en we kunnen nu wel zeggen gedateerde technologie.

Zo min mogelijk development en zoveel mogelijk marketing/hype.
En dat alles hebben we te danken aan de investeerders, de mensen die de gameindustrie met hun strenge eisen sowieso al om zeep helpen.
Dus de gameindustrie is beter af zonder investeerders?
Succes ermee, zou ik zeggen :P

Als de werkdruk je echt te groot is, kan je altijd op zoek naar een rustiger baantje. Maar deze mensen doen dat niet, die accepteren de hoge werkdruk omdat ze dat werk willen doen.
Daarom lijkt mij de reden -dat dit soort werkomstandigheden mogelijk is- het grote overaanbod aan mensen die in de gameindustrie willen werken. Dan krijg je dat werkgevers zulke eisen kunnen stellen, want voor jou wel honderd anderen die staan te popelen om jouw plaats over te nemen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 10 januari 2017 10:31]

Ik zeg niet dat de gameindustrie beter af is zonder investeerders. Het geld moet immers ergens vandaan komen.
Wel zou het, denk ik, beter zijn als investeerders meer vertrouwen hebben en minder manipulatief zijn voor het te investeren gameproject en het ontwikkelteam zelf. Investeerders willen op safe spelen en kiezen alleen voor populaire ideeën. Dat is dan ook een van de redenen waarom we de afgelopen jaren doodgegooid worden met (online) shooters, MMORPG's en MOBA's. Andere spelgenres zijn er veel minder, omdat dit minder populair is en dus niet interessant voor investeerders. En dat bedoel ik met 'om zeep helpen'. Als je ergens in investeerd, heb dan respect voor wat het is ipv dat je het wilt aanpassen om het te 'verbeteren'.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 10 januari 2017 12:42]

Dan zou een game nooit af zijn. Als je de ontwikkelteams teams hun gang laat gaan heb je ten alle tijde een BIJNA werkende game met hun laatste briljante idee. De truc is hier de sweet spot te vinden.
Je bedoelt de mensen die het risico nemen geld op het spel te zetten zodat games (met een bepaalde scope in elk geval, kleinere games kunnen soms zonder) gemaakt kunnen worden?

Natuurlijk willen die een realistische kans dat hun geld in een game resulteert die tenminste evenveel geld op gaat brengen. Zou ik ook willen. En ik zou ook geen geld extra steken in een game die op niets uit lijkt te lopen.
Misschien moeten we als gamers ook eens naast onszelf kijken. Hoe snel zijn wij tegenwoordig uitgekeken op een game en downloaden we nog illegaal? Niet dat ik de moreelridder uit wil hangen, maar het is ook makkelijk afgeven op anderen.

Investeren kost tijd en geld, en dappere ontwikkelaars plukken daar ook de vruchten van (Blizzard / Rockstar (GTA)
Hij doet een voorstel van hoe het beter kan. Het is naar mijn idee juist de mensen die zeggen dat het zo niet werkt, zorgen dat we blijven steken op de huidige manier van functioneren.

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 10 januari 2017 09:03]

Ik geef juist een duidelijke reden waarom het nu zo gaat. Het is voor een manager veel makkelijker om te zeggen 'kijk we hebben deze deadline gehaald' dan dat je product echt goed is. Mensen blijven dan lekker hangen bij wat goed meetbaar is.
Maar zo behoudt je (in een normale markt) op de lange termijn geen klanten. Het investeren in iets duurzaams of kwalitatief hoogstaands lijkt lastig, maar is slechts een kleine investering als je ziet wat je er op de lange termijn voor terug kan krijgen.
Het probleem is dan ook dat er niet meer aan langetermijndenken wordt gedaan.
Helaas is lange termijn visie iets dat ik vooral in de theorieboekjes terug zie en zelden in de praktijk.
En de mensen die een foutief systeem in stand houden zijn, denk ik, meestal de mensen die ervan profiteren. Net als banken (plus andere financiële spelers) die met hun enorme graaicultuur de economische crisis hebben ingeluid. ;(
Met unittesting kun je wel degelijk kwaliteit afdwingen. Maar ja, dat kost tijd...
Een uiterst succesvolle ontwikkelaar bewijst dat het wel kan. Kwalitatief hoge games, lees weinig bugs en technische problemen, die pas uitkomen als het klaar is. Het kan dus zeker wel zo werken.
Veel uitgevers willen vaak een game voor de feestdagen in de winkel hebben liggen en gaan dan concessies doen.
Het gekke is dat het alleen in de game-sector zo gaat, je hoort nooit dat er in (ik noem maar wat) de Office-sector ontslagen vallen wegens tegenvallende resultaten... of in de OS-sector.... of wat dan ook.
👍 Mee eens. Ook worden er, vind ik, natuurlijke bronnen verspild bij de productie van onnodig veel "meuk". Van bijvoorbeeld nutteloze gadgets tot téveel verschillende modellen smartphones (van hetzelfde merk, in een korte tijd) zodat consumenten amper nog kunnen kiezen door de vele mogelijkheden. En inderdaad de kwaliteit uit het oog verloren wordt.
Volgens mij is het bij Platinum niet zozeer dit project, maar meer dat ze relatief veel projecten hebben lopen tegelijkertijd. Ze doen vaak ook meer commerciele games zodat er geld blijft binnenstromen (The Legend of Korra), daarnaast nog dit soort games voor bedrijven als Microsoft en Nintendo (Scalebound, Bayonetta 2), en als laatste nog de spellen die ze zelf graag maken (Vanquish). En dan nog houden ze het hoofd nauwelijks boven water.
Het lijkt er meer naar uit dat Microsoft onredelijke eisen had (zoals het continu aanpassen van milestones) waardoor het steeds onrealistischer werd voor het team om het product af te leveren. Dit zijn natuurlijk 'geruchten' maar uit meerdere bronnen en Kamiya's eigen Twitter-gedrag lijkt het er op dat Platinum niet echt netjes is behandeld. Hopelijk komt de 'waarheid' nog ooit boven tafel. Kamiya is nogal een uitgesproken persoonlijkheid dus die zal er links of rechtsom vast iets over kwijt willen :o

Het is vooral merkwaardig omdat het project al in een ver gevorderd stadium met meerdere publieke demo's; in veel studio's worden projecten 'gecancelled' (denk maar aan Blizzard's project Titan) maar doorgaans vindt dat plaats voordat men er mee naar buiten treed.
Ik vraag mij wel 'ns af hoeveel mooier games zouden kunnen zijn als ze een open source ontwikkelingsmodel zouden volgen. En dan met name de artwork. Of wanneer de artwork en code van gefaalde projecten gewoon onder een open source licentie beschikbaar worden gesteld. Een RPG kost zoveel geld, en brengt zoveel op per client (waarvan je er veel wilt hebben). Dat maakt het wel heel erg high risk high reward.
Jammer, dit spel leek mij leuk om te spelen. Het deed mij denken aan een ander spel met een draak. Ben alleen de naam vergeten haha.
Lair voor de PS3, een geweldige titel omdat je werkelijk alles van de controller nodig had (sticks voor de camera en het besturen van je char, de knoppen voor het selecteren en gebruiken van wapens, de gyroscoop voor het besturen van je draak.
De Divinity serie op pc?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Divinity_II

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 10 januari 2017 09:03]

Misschien Drakan: Order of the Flame (PC) of deel 2 voor PS2 The Ancient Gates uit 2002?
Ja!!! Drakan: Order of the Flame. Brings back memories! Grimstone mines wat een level was dat.

[Reactie gewijzigd door Julios op 10 januari 2017 14:00]

The last guardian? Totaal andere game maar ook een draak met blauwe hoorntjes. Deze draak is iig heel wat minder cute.
Ik vraag me langzamerhand wel af wat Microsoft aan het doen is. Gaan ze alle hoop vestigen op project Scorpio? Bijna alle exclusives die gaan/gingen uitkomen mag je niet bestempelen als blockbusters, triple A of systemsellers (zo ook deze scalebound niet). De rest van wat uit komt kun je zo ook op de PS4 of pc spelen en van de titels die uitkomen zijn er ook al twee gekilled (Fable en Scalebound)

Gaat de Xbox One het redden met de overgebleven exclusives als Halo Wars, Sea of thieves en wellicht een nieuwe Forza? Hebben ze zich bij de stijd neergelegd? Er komt geen enkele noemenswaardige exclusive uit waarvoor je een Xbox zou halen. Ik vind dat ze de Xbox gamer een beetje in de kou laten staan en dat is jammer. Heb mijn Xbox dan recent ook verruild voor een Playstation omdat daar wel de afgelopen jaren sterke exclusives op zijn uitgekomen (2016 was dan iets minder op gebied van de Exclusives).

edit: -1 ongewenst? Volgens mij som ik hier een aantal constateringen op die zeer goed meetbaar en volgens mij daarmee waar zijn. Ik misgun niemand iets en ben juist een xbox bezitter van het eerste uur. De laatste 2 jaar vind ik echter erg slap wat Xbox qua game exclusives heeft uitgebracht

[Reactie gewijzigd door Chrosser op 10 januari 2017 09:54]

Aankomende E3 kan je ook bestempelen als hun laatste poging om in de console markt nog serieus genomen te worden. Het is ergens erg sneu hoe dit zo heeft moeten lopen, maar eigenlijk zitten ze al jaren te prutsen. Ze beginnen vaak redelijk sterk, maar zwakken alweer snel wat af.

Ik durf geld te leggen op het feit dat ze het heel moeilijk gaan krijgen met de Scorpio, want alleen een nieuwe console promoten omdat hij ietsjes meer TF heeft gaat ze niet redden. Door het zien waarmee Sony komt komend 2 jaar kan geen enkel teraflop aan tippen. Ze zijn ook verder wel erg stil, dus hopelijk weten ze aankomende E3 nog te knallen en ieder geval nog wat concurrentie te bieden, anders zie ik langzaam het einde van de Xbox brand op de console markt in de buurt komen.
Zou mijn niet verbazen als ze werken aan exclusives voor de Scorpio. Of zullen de games ook op beiden platvormen te spelen zijn zoals bij de ps4 en de ps4pro?
Eum Gears of war 4 is net uit ....
Fable was een grote flop totaal anders(kwa gameplay) dan de vorige delen erg jammer.
Wel jammer van deze titel was er sinds de aankondiging al erg benieuwd naar.
Halo wars 2 word denk wel een toffe titel.
Maar dat gamers in de kou gezet worden absoluut niet ik vermaak me nog steeds erg goed met Forza horizon 3 (dlc is net uit) en Gears of war 4 en ik denk dat Sea of thieves ook erg leuk gaat worden
Playstation heeft er juist erg lang over gedaan om hele goede titels te brengen alleen Bloodborne in mijn ogen en 2016 uncharted dan Eindelijk.
PS ik heb zowel een PS4 als een Xbox one.
Ik heb ook niet aangegeven dat er slechte games uit komen. Het zijn alleen geen systemsellers of blockbusters (op Gears 4 na). Sea of Thieves zal weliswaar goed worden (ga ik dan maar even van uit) echter zal dat geen super verkoopaantallen gaan opleveren, evenals bijvoorbeeld Cuphead (lijkt me een super leuke indie overigens) en Halo wars 2. Bijvoorbeeld van Recore werd ook veel van verwacht maar blijkt ook gewoon middelmaat

Recent heeft Playstation op hun eigen Playstation Experience juist wel een aantal grote aankondigingen van top titels uit de doeken gedaan. In vergelijking met Xbox vind ik het dan erg magertjes wat er tot nu toe bekend is. Als ze alles voor de E3 bewaren dan vind ik het erg lang van Microsoft op een tegen antwoord
Ben op dit moment ook meer aan het uitkijken op de ps4 games maar ik vind niet dat xbox gamers in de kou gelaten worden.
Horizon zero dawn(ps4) lijkt me bijvoorbeeld erg tof.

Gedoe altijd met die exclusieve titels word tijd dat er een console is waar alles op werkt ps en xbox titels (nee geen pc haha).