Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties
Submitter: qonstant

Dinsdag heeft de rechtbank van Oost-Brabant het faillissement van Point of View uitgesproken. Het bedrijf uit Eindhoven was vooral bekend als fabrikant van videokaarten, maar probeerde in de afgelopen jaren andere markten aan te boren.

Point of ViewDe uitspraak van het faillissement van Point of View B.V. is gepubliceerd in het insolventieregister. Het bedrijf was actief onder de namen Bestcom, Point Of View Graphics, Point Of View Asia en Point Of View International.

Point of View is in 2000 opgericht en werd vooral bekend als Nvidia-partner. De markt voor GeForce-kaarten werd gaandeweg minder lucratief voor het bedrijf waarna Point of View andere productcategorieën begon te verkennen.

Het bedrijf bracht vanaf 2009 ook laptops en tablets uit, onder de Mobii-merknaam. Recent werden daar quadcopters en slimme verlichting aan toegevoegd. Van de laatste GeForce GTX 1000 Series bracht Point of View al geen videokaart meer uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Raar dat iedereen het jammer vindt dat een Nederlands bedrijf op de fles gaat, terwijl het volledige productieproces in China ligt en veel van hun producten gewoon rebrands zijn (tablets) of reference videokaarten met een eigen koeler. Hoe Nederlands is zo'n bedrijf dan nog?

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 23 november 2016 21:32]

Ooit is het een startup van Nederlandse bodem geweest. Zoveel zijn er daar niet (meer) van in de IT hardware wereld. Tegenwoordig worden de hoofdzaken in Amerika ontwikkeld en in China geproduceerd. Ik snap wel dat de meesten hier het zonde vinden om nog een Nederlands bedrijf ten onder te zien gaan.

Aan de andere kant, veel bijzonders hadden ze ook niet, alleen rebrands en reference producten. Daardoor hadden ze ook geen unique selling point, wat denk ik een grote rol gespeeld heeft in het faillissement.
Zijn die er niet nee? Dacht dat ze Eindhoven de 'next Silicon valley' hebben genoemd. Vreemd, daar wordt toch juist veel innovatieve hardware gemaakt?
Misschien alleen voor Nederland, maar voor de rest van de wereld toch echt niet!
http://www.forbes.com/sit...real-estate/#3fcfd22b1000
Dat artikel noemt alleen steden in de VS en dus is niet neutraal met een wereldscope. Of Eindhoven nou bij de 5 leidende techniek regio's in de wereld genoemd mag worden is een andere discussie.
Daarbij was het altijd al een bedrijfje waarvan je je af vroeg of ze wel mee zouden moeten proberen te doen met de grote jongens...
Ooit overwogen om een gpu van hen aan te schaffen. .. toch maar voor msi gegaan toendertijd en nooit spijt gehad.. point of view was in mijn ervaring slechts een van velen. Net de goedkoopste en op geen enkel punt een uit springer. . Dat het Nederlands was las ik 5 min geleden pas haha.
Erg jammer alweer een nederlands bedrijf weg, komt vooral door sterke concurentie.
De gpu's waren vaak niet echt speciaal veelal reference koelers en de laptops/tablets waren ook rebrands.

Waren vroegah wel scherp geprijsd in de begin PCI-e tijden.

[Reactie gewijzigd door lani100 op 23 november 2016 18:30]

Ik denk ook dat Nvidia gewoon te kleine marges rekent voor lokale assemblage. Je kunt gewoon niet op tegen de mega fabrieken in China tenzij je een marge hebt waarmee je meer kunt spelen. AMD is wat gewilliger om producenten te vinden die hun GPU willen gebruiken, tenminste dat zou logisch zijn.
Point of View stamt nog uit de tijd dat ze er alleen een andere sticker op plakten.
Dit dus, kan me nog wel herinneren dat ze actief waren in de oude tijden. Wist eigenlijk niet dat het een Nederlands bedrijf was, maar wel dat ik niet voor dat merk zou gaan. Het bood werkelijk geen meerwaarde, en als je enkel en alleen maar je eigen logo op andermans producten stempelt en daar weer een marge bovenop doet, heb je ook vooral geen meerwaarde of bestaansrecht.
Tja, maar denk ook wel dat Nvidia toen en Nvidia nu wel heel anders is qua marges. Hoeveel concurrentie is er nu dan in vergelijk met de tijd die jij bedoelt? Gewoon even een vraag, zodat ik weet welke tijd je bedoelt.
Erg jammer alweer een nederlands bedrijf weg, komt vooral door sterke concurentie.
De gpu's waren vaak niet echt speciaal veelal reference koelers en de laptops/tablets waren ook rebrands.
De vraag is even waarom het jammer is. Je geeft aan dat de GPU's vaak niet echt speciaal waren en de laptops / tablets waren rebrands. Ik snap dat men wat moet doen om het hoofd boven wat ter houden, maar als je geen USP's hebt dan is het natuurlijk vragen om problemen.
Einde was al langer in zicht toch jammer omdat het een Nederlands bedrijf is, ze hadden vroeger mooi spul en goeie support.
simpel chauvinisme: omdat het nederlands was en blijkbaar dus niet goed genoeg om het hoofd boven water te houden
Prima merk.
Te lang blijven hangen met dezelfde produkten en geen vernieuwingen doorvoeren.
Reacties hier zegt al genoeg, niemand wist dat het een Nederlands bedrijf is/ was.

[Reactie gewijzigd door tweaker2023 op 24 november 2016 06:54]

Apart dat je je vandaag registreert en dat dit dan je eerste post is... Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je iets dwars zit... Ik heb er inderdaad in het verleden ook gewerkt en kan er veel over zeggen maar vind dat niet nodig. Na de keuze om niet meer te focussen op VGA kaarten maar op tablets van bedroevend slechte kwaliteit was het wachten op het einde. Uiteindelijk is het personeel de dupe en dat voor de kerstdagen is zeker triest....
Voor de medewerkers is het altijd triest, ongeacht de periode.
Je vindt het niet nodig om er iets over te zeggen, maar vervolgens deel je wel nog even je mening over waar het bedrijf de fout in ging.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je als insider absoluut je mening mag geven. Juist als insider. Maar een ander aanspreken en vervolgens eigenlijk precies hetzelfde doen, is een beetje discutabel.
Ik begrijp je reactie. Echter heeft tweaker2023 zijn reactie inmiddels aangepast en stond er eerst iets heel anders. Ik heb geen moeite dat je er iets plaatst. Maar om gisteren speciaal een account te maken om dan hier je gal te gaan spuwen dat is niet nodig. Zoals gezegd mijn reactie was op zijn post van gisteren die hij vanmorgen aangepast heeft. Nu ziet mijn reactie er inderdaad ook raar uit...
Nu hebben we alleen noch onze rode vrienden uit Hoofddorp noch, in Nederland. :)
Ik denk Club3D

Aanvulling, ja club3d, http://www.oozo.nl/bedrij...-noord/179294/club-3d-b-v

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 23 november 2016 18:49]

Ja zeker Club3D! Hun beste line-up kaart is de Fury-X uit de 300 serie, Met HBM+.
Ik geloof je meteen. Maar is die kaart bij club3d niet alleen te krijgen met stock waterkoeler? Jammer dat ze geen Nvidia kaarten meer uit brengen, had graag een NL merk gekocht. Daarbij komt nog dat ze altijd nette koeloplossingen hebben.

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 23 november 2016 19:22]

Volgens mij zien er ook geen FuryX oplossingen die standaard zonder die koeler komen.
Dan moet je kijken bij de Fury of Fury Nano.
In de price watch vind ik 5 fury-x en in de HWI prijsvergelijker 9 fury-x.
Allemaal met de zelfde waterkoeler.

Net wat je zegt, de fury heeft spannendere koel oplossingen . De Nano lijken alle merken de zelfde lucht koeler te hebben:https://nl.hardware.info/...5maWCpZRSsZGhtbWCrF1tYCAA

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 23 november 2016 20:06]

De winst marge op Nvidia kaarten is waarschijnlijk te laag. Nvidia is Top dog op het moment, dus ze weten wat ze moeten vragen. Dan kan je niet op tegen merken als MSI en ASUS die de hele zooi in CHina laten assembleren. AMD daarentegen is misschien gewilliger om een producten een hoger percentage te geven. Waardoor er gewoon meer mogelijk is..
Ok, dat wist ik niet. Wel logische reden. :)
Pssst, ATi heeft ook nog steeds geen opvolger voor die chip uitgebracht. Qua brute rekenkracht komt de 480 er niet in de buurt.
Die kopen hun kaarten toch bij visiontek in met een club 3d sticker?
Ik zou dat niet weten. Heb er net naar gegoogeld, maar vind niets wat daar op wijst.

Als ik kijk naar de koelers die club3d gebruikt op zijn AMD kaarten, zijn ze wel origineel. Niet dat ze op andere merk kaarten ook gebruikt worden.

AMD wijst Club3d ook aan als echte partner:https://www.reddit.com/r/..._companies_that_make_amd/

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 23 november 2016 21:10]

wist helemaal niet dat die Nederlands waren joh, ik vind hun minimalistische design van de koelers erg mooi. wordt zeker een optie als ik een nieuwe GPU ga kopen, wat waarschijnlijk een RX490 of iets dergelijks wordt.

[Reactie gewijzigd door sjettepetJR. op 24 november 2016 09:29]

Hopelijk zijn ze er dan bij. Hun laatste reeks is de R9. Ik heb nog geen RX470 of RX 480 gezien van club3d.
Die hebben ook nog geen videokaarten uit de huidige generatie gemaakt, of wel?
Ja, dat dacht ik al. Wel jammer, ik had goede ervaringen met mij Club3D 7950 en toen ik ging kijken voor RX 470's had ik best weer voor een Nederlands bedrijf willen gaan, als de prijs weer gunstig was, maargoed dat was dus geen optie.
Trust? Ik ben het niet zeker.
Trust is het zeker niet, die brengen zulke ongelooflijke troep uit. Dat zijn geen vrienden dat zijn vijanden.

Daarnaast verkopen ze ook geen videokaarten overigens.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 23 november 2016 19:53]

Mee eens. Allemaal zooi waar de naam trust op staat. De prijs is er vaak ook naar, maar na een paar slechte ervaringen koop ik alleen nog maar logitech eigenlijk.
Trust zijn spammers. Ooit geregistreerd voor een driver. Krijg je vervolgens ongevraagd email op.
Pfoeh, dat je die ook nog had.

Volgens mij was de laatste keer dat ik ze zag staan alweer ten tijde van de GTX2xx serie... Nooit geweten dat ze zo dicht bij huis zaten.
Wat ik kan vinden zijn de laatste serie kaarten die ze uitbrachten op Maxwel ( GTX 9X0) gebaseerde grakas.
In mijn HTPC zit nog een ION moederbord van dit merk. Tot nu toe nooit geweten dat het een Nederlandse fabrikant is/was.

Het blijft toch lastig concurreren met de Aziaten.

[Reactie gewijzigd door dennisfr op 23 november 2016 18:34]

Ze zitten zelf in Taiwan, dus zal wel meevallen. ;)
Die website, mijn ogen haha

Ook het design van sommige producten, lijkt wel of ze nog in de jaren 90 leven bij dat bedrijf. Verder wel triest voor de mensen die er werken uiteraard. Nooit een kaart van POV gehad, kende het merk wel van de reference achtige kaarten.

Club3D heb ik meer ervaring mee. Vooral van de AMD 5 en 7 serie wat kaarten mogen ervaren, opzicht waren het hele prettige kaartjes. Het minimalistische design kon ik opzich wel waarderen.
ook nooit geweten dat het een NL bedrijf was, wel jammer, waren naar mijn idee toch altijd wel scherp geprijsd
Ze waren, net als Club3d, inderdaad vaak scherp geprijst. Dat was dan ook vaak wel het enige onderscheidende punt helaas. Ze grote meute gaat liever voor een bekender / groter merk denk ik. De prijs kwaliteit verhouding was volgens mij wel goed.
Ahh de nostalgie ❤️ Had eerlijk gezegd geen idee dat ze een Nederlandse grafische kaartbakker waren! Zonde want ik heb echt een aantal POV kaarten gehad en heb er nooit problemen mee ervaren.
Zonde, weer een NL-bedrijf op de fles.
Heb van hen nog een GTX560ti gehad, waren altijd schappelijk geprijsd.
Ik ook ! En hij draait nog als een zonnetje in mijn oude Alienware Aurora R3
Ja idd jammer, nu hebben we dacht ik nog maar 1 nl gpu kaart maker dacht club3d?
De website heeft een copyright 2008, deden zij uberhaubt nog iets actief op de markt? Even zo de webshop bekeken, leek de Mobii lijn hoofdzakelijk rebrands van aziatische producten (zoals die tab), maar al lang niet meer de POV van de hoogtijdagen van Nvidia.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2