Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties
Submitter: nickurt

Dell en Intel werkten sinds halverwege 2014 samen aan een apparaat met een 6,4"-scherm en een laptopprocessor van Intel. Het apparaat had geen belfunctie en had op zijn vroegst in 2017 moeten verschijnen met een Kaby Lake Y-processor aan boord.

Smartphonelekker Evan Blass schrijft op VentureBeat over de Dell Stack, een project van Dell en Intel met als doel om een volledige computervervanger te maken op smartphoneformaat. Het gaat om het toestel waar in het weekend foto's van verschenen, maar toen was niet duidelijk of het ging om een product dat nog aangekondigd moet worden, of dat het een prototype betreft dat nooit op de markt is gekomen.

De naam Dell Stack werd intern gebruikt om het project te omschrijven. Het 6,4"-apparaat zou een full-hd-resolutie krijgen en moest zowel als laptop, desktop en als tablet gebruikt kunnen worden. Het geheel leunde sterk op de Continuum-functionaliteit van Windows 10. Dell en Intel waren volgens Blass van plan om een x86-processor te gebruiken uit de Kaby Lake Y-serie. De apparaten zouden geconfigureerd kunnen worden met zowel de Intel Core-m3, -m5 vPro als de -m7 vPro. Dat zijn chips met een tdp van 4,5 watt.

In tabletmodus zou het apparaat 3,5 watt gebruiken en in desktopmodus zou dat naar 12 watt stijgen. Er zouden opties met 4GB en 8GB ram moeten verschijnen en 128GB of 256GB opslagcapaciteit. Het apparaat zou maximaal 9mm dik moeten zijn. Volgens Evan Blass hadden Dell en Intel ook een tweede generatie van het apparaat in de planning en dat zou een volledige smartphone zijn.

VentureBeat heeft verschillende documenten ingezien, die aangeven dat het apparaat in de lente van 2017 op zijn vroegst op de markt had moeten komen. Het is niet duidelijk wat op dit moment de status is van het project, maar het artikel van Evan Blass lijkt er niet vanuit te gaan dat het apparaat nog op de markt komt.

Mogelijk Surface Phone-lekMogelijk Surface Phone-lek

Eerder gepubliceerde foto's van de 'Dell Stack'
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

Ik hoorde laatst op een podcast wat interessants. Microsoft is aan het inzetten op de post Smart Phone tijdperk. Opboxen tegen de huidige partijen iOS en Android heeft geen zin, de markt in verdeeld. De vraag werd ook gesteld: Waarom blijven jullie Windows 10 mobile ontwikkelen met slechts <1 % marktaandeel? Het antwoord was dat er eigenlijk geen aparte Mobile divisie meer is. Het is gewoon Windows 10, maar dan eventueel met Arm proc of cellular. Microsoft heeft nu ook de kans om dingen uit te "proberen", want met zo'n klein markt aandeel valt er niet veel te verliezen. Dat zie je ook bij de Surface Studio. Nieuwe product groepen aanmaken en een soort voorbeeld product te ontwikkelen als inspiratie voor hun OEMs. Dell heeft nu ook zijn studio variant getoond. Microsoft wil ook eigenlijk zelf helemaal geen hardware maken. Het wordt vast weer een leuk 2017 in tech land :)
Ik vraag me wel heel hard af of MS nú aan het inzetten is op het post Smart phone tijdperk (want dat dat komt, daar geloof ik wel in, de grenzen tussen apparaten vervagen al flink) of dat dat nú het argument is om de steeds opnieuw falende pogingen van het neerzetten van Mobile te verbergen. Ik denk dat het vooral een beetje van beide is - een mooie manier om de gemaakte kosten om te zetten in nieuwe kansen.

Dat ze geen hardware willen maken, vind ik totaal niet geloofwaardig. Ze maken consoles. Twee versies nu van Band. En ga zo maar door... Misschien willen ze geen smartphones en PC's maken, maar de rest? Als je gelooft in post smart phone, dan heb je ook ideeen over de apparatuur.

Linksom of rechtsom laat MS wel zien dat ze véél sneller de koers bijstellen. Stoicijns doorgaan is er niet meer bij. Ze luisteren echt beter naar de markt en reageren zoveel sneller. Het eerste voorbeeld was Xbox One met het always online gebeuren en op Windows de snelle draai naar 8.1 en 10. Duidelijk dat er een andere vent CEO is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 november 2016 20:49]

Dat is het idee inderdaad. Voorbeeld hardware. Lage aantallen, goede marge.
Innovatie. HoloLens kan je aan dat rijtje toevoegen.

PS Zo fijn om tussen die vele brainfarts iets up to date inhoudelijks te lezen.
Ik denk dat hier wel iets revolutionaires te behalen valt. Echter ben ik bang dat dit idee nog iets te vroeg is met de techniek van vandaag. Over 10 jaar verwacht ik dat de huidige kracht van laptops (van ongv ¤1000) op een smartphone formaat hebben. Dan zou het vet zijn. Alle applicaties die je op je pc of laptop hebt, kunnen draaien op je smartphone.
10 jaar?

iPhone 7 (2016)
https://browser.primatelabs.com/v4/cpu/848113
  • Singlecore - 3491
  • Multicore - 5718
MacBook (2016)
https://browser.primatelabs.com/geekbench3/6170528
  • Singlecore - 2514
  • Multicore - 4996
Dat is een crippled Core-M @1.1 GHz (in een zo klein mogelijk laptopje).
Ga eens wat beter vergelijk zoeken graag.
Dat is de baseclock alleen. Daarnaast is het een chip met een vergelijkbare TDP

Interestingly, he finds, too, that “Apple’s new CPU actually compares better against Intel’s (INTC) mainstream x86 cores.” The A10 can deliver “nearly identical performance” to Intel’s “Skylake” generation of “Core” processors. The difference, of course, is that Intel PC chips don’t operate within the battery constraints of the A10.

Gwennap ends on an ominous note for Intel: “Apple’s CPU prowess is beginning to rival Intel’s. In fact, the new Hurricane could easily support products such as the MacBook Air that today use lower-speed Intel chips.”

http://blogs.barrons.com/...tition-says-linley-group/

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 9 november 2016 07:42]

Die zit in een MacBook van 1350 euro.
Overpriced (qua hardware, geen zin in de rest van de apple discussie) macbook ja, er zijn goedkopere laptops te vinden met betere specs
er zijn goedkopere laptops te vinden met betere specs
Wat is je punt? Wordt dat dan beweerd? Koop jij dan alleen de goedkoopste dingen? Zit je constant te zoeken naar het goedkoopste? Nee, de prijs is niet het belangrijkste bij de aankoop van een produkt.
Daar gaat het ook niet om, ik reageer op iemand die claimt dat het nog 10 jaar duurt voordat dit soort chips beschikbaar zijn, terwijl de huidige op ARM-gebaseerde chips in een grotere behuizing al de concurrentie aan kunnen gaan met de snellere Intel-processors. Het is niet voor niets dat Intel zich in de afgelopen jaren steeds meer heeft gericht op het produceren van efficiëntere chips.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 november 2016 00:15]

Snellere...CoreM...@1.1GHz....je bedoelt al de concurrentie aan kunnen gaan met de tragere Intel-processors.....wazig dat ze hun eigen chips dan niet in die laptop gestopt hebben, of toch niet.
De benchmark laat gewoon de baseclock zien. Die geliefde tablet van jou draait zelfs op een baseclock van 0,9GHz, 200MHz langzamer dan de MacBook. :'( Dus voordat je dingen gaat afkraken zou ik eerst eens wat research doen voordat je dit soort onzin online plaatst.

Niet erg wazig, aangezien Apple niet zomaar de overstap maakt van ARM naar x86. Daarnaast claim ik ook nergens dat de huidige smartphones en tablets sneller zijn dan een Intel Core i5, echter gaat dat in het huidige tempo geen 10 jaar meer duren - iets waar dit hele draadje juist om draait.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 november 2016 02:09]

Niet erg wazig, aangezien Apple niet zomaar de overstap maakt van ARM naar x86.
Speel ik nu even de advocaat van de duivel.
Maar als het gaat over het weghalen van een 3,5mm jack dan doen ze het wel "zomaar" en worden ze innoverend genoemd?
Ja, want het fysiek verwijderen van een aansluiting is te vergelijken met de onderliggende architectuur van een besturingssysteem.
Wel ja, 10 jaar, lang niet iedere laptop wordt met een m3 verkocht. Je hebt ook nog zoiets als i5 en i7.
ARM dicht zelf geen gaten, het zijn de state-of-the-art uarch designers als Qualcomm, Samsung, nVidia en Apple, ism de fabs die dat moeten doen. Een 'desktop class' ARM (of SPARC, of MIPS, of POWER) chip is altijd mogelijk geweest, maar de concurrentie aangaan met Intel zou miljarden kosten.

Inmiddels zijn de ARM-based fabrikanten groot en technisch ervaren genoeg geworden om langzaamaan de stap aan te durven, maar nog altijd is de opkomst van ARM in de traditionele desktop wereld maar erg voorzichtig (sommige Chromebooks, Windows RT) en probeert men een directe confrontatie te vermijden, en omgekeerd heeft Intel met hun telefoonchips ook maar een kleine teen in het water durven steken, en bij het eerste teken dat ze serieus moesten discounten om marktaandeel te winnen, zijn ze ook direct weer opgehouden in dat segment.

Iedereen is happy in zijn eigen segment, en veel te bang voor een prijsoorlog. Als je tien jaar geleden had voorspeld dat in 2016 ARM nog steeds in 100% van de mobieltjes zat en x86 voor 99% in laptops en desktops, had elke tweaker je voor gek verklaard, maar hier zijn we.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 november 2016 23:15]

Ja, want de Cortex cpu-cores en Mali-gpu's zijn natuurlijk niet afkomstig van ARM.
Die Cortex cores zitten niet echt meer in state-of-the-art chips. Mali GPU's is idd een ander verhaal, maar dat heeft niet echt iets te maken met de ARM vs x86 instructieset.
Inderdaad, ARM geeft enkel licenties.
Dit is ook voor een groot deel een OS/Software gedreven feestje, beetje kip/ei.

Windows heeft wel een ARM versie, maar die is kreupel (Versie voor Pi, telefoon, etc.).
Apple heeft waarschijnlijk een ARM versie van OSX, maar die ligt in een kluis (ze hebben destijds altijd POWER en X86 naast elkaar ontwikkeld, zal nu niet anders lopen denk ik).
Linux: geen idee wat daar de status is.

En als je dan een dus een OS hebt dat werkt, kom je vervolgens bij software die niet meer werkt. Alle software zou geschikt moeten worden gemaakt voor ARM architectuur.

Ik denk dat je nu perfect in staat bent om een laptop, desktop, whatever te maken met een ARM processor die vergelijkbaar met een X86 presteert. Echter heb je dan dus een laptop die niet bruikbaar is gezien de software. Dus er wordt geen software geschreven omdat er geen hardware wordt gemaakt. Er wordt geen hardware gemaakt aangezien niemand het zou kopen omdat er geen software is.
Maar kun jij met een iPhone desktop programma's draaien? Denk het niet, we zullen hier nog even op moeten wachten.

Op zich jammer, want Continuüm had hier een mijn ogen de meeste potentie voor. Maar het zou mooi zijn als deze telefoon daadwerkelijk deze mogelijkheid krijgt.

PS: Weet niet of dit al mogelijk is m.b.v emulators, maar als deze bestaan zou ik een linkje ervan zeker op prijs stellen.
Kun je een ARM chip met een X86 zo vergelijken?
Beetje het standaard probleem bij Microsoft. Of ze zijn 10 jaar te vroeg met een idee en een ander pikt het later in en doen net alsof zij het bedacht hebben. Of ze zijn 10 jaar te laat...
Of ze hebben gewoon niet door wat ze hebben en zitten te lang op hun gat.

Ze hadden praktisch een monopolie op grote touchscreen "smartphones", de mda's met windows mobile. Ze zaten al in die markt en had maar bar weinig concurrentie. Markt voor de normale consument begint net aan te wakkeren omdat mobiele processoren zuinig en krachtig genoeg worden. Komt Apple met een iPhone en Google met Android. Microsoft lacht ze uit, denkt dat deze apparaten toch alleen voor pro's bedoelt zijn die een pennetje en een toetsenbord willen en zit jaren op hun gat.

Nu trekken ze de haren uit hun kop omdat ze met geen mogelijkheid meer een poot in de markt krijgen (sukkels). De andere grote uit die tijd, Nokia, hebben ze opgekocht, maar dat lijkt ook maar weinig effect te hebben (ondanks het mooie toestellen zijn).

Als je bedenkt dat dit toen de CEO was:
https://www.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U
Snap je wel waarom ze hard hun kansen hebben gemist, Totaal verkeerde mindset.
Yep, Balmer heeft ze geen goed gedaan.
Waarschijnlijk gaat het veel sneller dan je verwacht.
Kijk eens naar de exponential growth of computing op https://steinbuch.wordpre...oad-to-superintelligence/
Als dit uitkomt staan we aan de vooravond van hele interessante dingen :)
Uiterst interessant "concept" (want dat is het niet). Ik hoop dat we iets gelijkaardigs in de nabije toekomst gaan zien, waarschijnlijk wel want dit is de grote droom van Continuum gewoon. Al veronderstel ik niet dat de huidige versies van Windows iets in deze aard al mogelijk maken, misschien dat Redstone 2, 3 en/of 4 hier wat aan gaan doen. Zeker als dit apparaat redelijk specs kan bieden zou dit nog eens zomaar een succes kunnen worden. Hoop wel dat ze er dan direct een belfunctie aan geven en misschien iets kleiner (of gewoon belachelijk kleine/geen bezels) zodat het ook echt een smartphone kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 8 november 2016 21:38]

Ik vind het wel meevallen, persoonlijk zie ik meer in de universele apps, echter heeft Microsoft de boot mobiel volledig gemist. Het feit is inmiddels dat de Core M-chips eigenlijk net zo snel zijn als de snelste mobiele chipsets van het moment, waardoor het belangrijkste voordeel (prestaties) eigenlijk al is verdwenen.
Als je denkt dat men deze processoren gebruikt vanwege de prestaties dan heb je het niet begrepen.....

De reden om hier een Core-Y in te zetten heeft niets met prestaties te maken. Zoals al opgemerkt door anderen zijn die in het geheel niet bijzonder. Wat wel bijzonder is, is dat deze processoren gewoon de volledige desktop versie van Windows kunnen draaien én alle programmas die je op je normale desktop ook zou draaien.

In plaats van UWA, virtualisatie of remote apps kun je op dit ding dus gewoon je normale SAP client, de volledige versie van Office of zelfs World of Warcraft installeren. Daarmee is het verworden tot het "Één apparaat voor alles" concept.

Het enige wat ik dit ding niet zie doen is mijn tablet vervangen, tenzij ze een soort "tablet dock" à la Asus er bij ontwikkelen. Maar telefoon, laptop, desktop zie ik zomaar gebeuren....
Telefoon helaas niet, want er is geen belfunctie, wat waarschijnlijk data inhoud. Daarom geen vervanging voor mij.
Qua GPU misschien, maar halen chips als de Qualcomm 820 werkelijk Skylake cpu snelheden - en dan niet eventjes in turbo maar langdurig? De Apple A10 chips zijn idd vergelijkbaar met de Core M's, maar die zijn niet te koop voor OEMs.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 november 2016 22:57]

Je kan ze hier op verschillende punten met elkaar vergelijken.
Kijk eens naar die kloksnelheid van de crippled Core-M in die laptop.
Maar @1.1 GHz
Dezelfde Intel Core m3-6Y30 SoC in mijn Galaxy TabPro S draait
op @2.2 GHz. Scheelt een poepje zeg maar ;)
Niet echt, gaat namelijk om dezelfde processor, jij hebt het over de Turbo Boost die de MacBook ook continu kan behalen. De benchmark laat gewoon de baseclock zien. Die geliefde tablet van jou draait zelfs op een baseclock van 0,9GHz, 200MHz langzamer dan de MacBook. :'(

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 9 november 2016 02:10]

Misschien verrast Microsoft ons nog wel. De Surface Phone komt ook nog.
De Lumia 950XL kwam heel dichtbij, met een x86 CPU zou het inderdaad een hele mooie, zo niet perfecte, combi zijn.
Yep. Alleen begrijp ik dat Intel nu niets in de aanbieding heeft voor dit soort apparaten.
Ze maken geen phone/tablet SOCs meer en hun laptop processors zijn te hongerig voor een telefoon accu.
Allicht dat dit met Cannonlake technologie (10nm, eind 2017) wel gaat lukken, maar dan zijn we dus weer een vol jaar verder.
De Skylake/Kaby Lake-Y chips zijn net zo hongerig als een Apple A10 Fusion, daar ligt het niet aan. Vergelijkbare gpu, cpu, uncore, die size, transistor count, pipeline lengte/breedte, etc. De trend bij high-end telefoons en tablets is vrij duidelijk richting relatief laaggeklokte 'desktop-class' dualcore chips ipv hoogeklokte quad/octocores met kleine cores. Wat dat betreft komt de trend voor Intel de juiste richting op, 'big core' chips is precies hun kracht.

Probleem is nog altijd de software stack, er is nog altijd geen efficient x86 telefoon OS. Microsoft kan er een maken, maar zonder een duidelijke commitment van Intel gaan ze het niet doen (kip en ei probleem), en Google ontwikkelt Android nu enkel voor ARM, de x86 versie moest door Intel gedaan worden, liep structureel een jaar achter en miste alle leuke optimalisaties.

Maw, als je morgen een prachtige telefoon maakt met Core M chip, wat ga je erop draaien?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 november 2016 00:12]

Ware het alleen dat met een x86/x64 CPU, al de bestaande apps niet meer werken. Immers die zijn geschreven voor ARM32.
Niet helemaal juist. De echte windows 10 (universele) apps werken op elk windows 10 apparaat. De onderliggende code kan gedeeld worden, de ontwikkelaar zal alleen per apparaat geoptimaliseerde layout moeten maken.. De processor maakt dan niet uit. Kijk maar naar een app als Groove. Dezelfde app werkt op pc, mobiel, Xbox en Halo lens
Niet helemaal juist. De echte windows 10 (universele) apps werken op elk windows 10 apparaat

Nee, dat wordt vaak gedacht maar is niet zo. De API's zijn universeel en het UX framework past zich dynamisch aan resolutie aan. Maar de code zelf wordt nog steeds gecompileerd naar machine code - en wel ARM32.

Het is dus niet dezelfde app, maar de app wordt gecompileerd voor verschillende platformen en bij publiceren worden er verschillende varianten klaargezet. Dat gaat automatisch als de ontwikkelaar het juiste vinkje aanzet, maar kan evident niet retroactief.

Echter alle bestaande apps -- ook de universal - moeten dus nog steeds opnieuw gecompileerd worden.

(Maar goed, meerderheid van de telefoon apps is uberhaupt nog non-UWP.)
Dat zou echt super gaaf zijn zeg!
Wat mij betreft is dit de toekomst. Maar het lijkt er dus helaas op dat dit voorlopig ook toekomst blijft... :'(
Jammer genoeg zie ik dit te vaak bij Windows/MS. Een revolutionair iets ontwerpen, maar dan door budget of andere moeilijkheden zichzelf in de rug steken met een half product.

Andere mooie voorbeelden:
Windows 8 (startscherm/metro interface moest functioneler voor goed success; zie GNOME3 en KDE)
Windows Vista (UAC was te snel en onnauwkeurig in elkaar geflanst; goedgemaakt met win7)
Windows 10 mobile (Beloven, beloven, beloven maar niets van gekomen op mijn lumia 925 en andere oude toestellen)
Het tegendeel is waar. UAC was best prima, maar omdat mensen niet bereid waren het kleine beetje ongemak te aanvaarden in ruil voor die veiligheid hebben ze UAC vanaf win7 gewoon standaard (te) laag ingesteld.
Same here, heb ook een Lumia 925 gehad en wachtte met smart op de W10m update maar helaas... die kwam nooit.

Maar mijn telefoon kon wel de beta draaien zonder enige moeite. En uiteraard hun drift om alles te vernieuwen waardoor er van alles stuk gaat.
Die toekomst komt linksom of rechtsom. Ubuntu Touch is klein, maar niet dood. En Android lijkt in de richting van een samenvoeging met chromeos (andromeda) te bewegen.
Over tien jaar weet je niet beter dan dat je telefoon ook je laptop is (ook al moet je er een los bluetooth toetsenbord mee verbinden).
Over een paar jaar kun je voor een paar tientjes een Bluetooth scherm/ toetsenbord halen bij de Action.
Ik heb toevallig net een onderzoek afgerond op het gebied van het gebruik van de smartphone als desktop. Hier is gebleken dat een van de problemen momenteel is dat er te weinig software gebruikt kan worden op smartphones met de huidige processors.
Heb je een link naar het onderzoek? Ben wel benieuwd naar de opzet. Het eindresultaat is in ieder geval in lijn met mijn verwachtingen.
eens!

Ik ben ook wel benieuwd.

Ik kan wel al heel wat op m'n smartphone maar dat zijn toch een beetje de standaard dingen als word, excel, powerpoint en mailen

Viso bv hoef je nog niet echt te proberen net als veel andere software
Iets wat met een Intel processor totaal geen probleem zou zijn. :)

Maar eh, heb je nog andere weetjes uit dat onderzoek? Klinkt interessant.
Ja, want alle x86-apps hebben natuurlijk wel een geoptimaliseerde mobiele interface.
Iets wat natuurlijk irrelevant is voor een toestel met een functie als Continuum. Niemand gaat ooit geavanceerde apps gebruiken op een smartphone scherm, stop met te doen alsof dat de enige use-case is.
Hier is gebleken dat een van de problemen momenteel is dat er te weinig software gebruikt kan worden op smartphones met de huidige processors.
Tja, dat had ik je ook wel kunnen vertellen. Het is ook een Smartphone, het is geen PC.
Ik heb toevallig net een onderzoek afgerond op het gebied van het gebruik van de smartphone als desktop. Hier is gebleken dat een van de problemen momenteel is dat er te weinig software gebruikt kan worden op smartphones met de huidige processors.
Dat is net het punt van dit apparaat |:(
Dit is wat de industrie nodig heeft, iets revolutionairs. Stukken beter als een nieuw kleurtje en waterdicht maken van je vorige telefoon. Of stereo speakers verwijderen en de prijs met de helft verhogen. Nee van google en apple hebben we niets hoeven verwachten dit jaar.
Just another phablet, het is me helemaal niet duidelijk wat er hier revolutionair aan zou moeten zijn. 8)7
Microsoft en mobiel, het wordt nooit iets.
Nee dit apparaat is krachtig genoeg om te gebruiken als computer. Dit is een volledige computer, laptop, en telefoon in je broekzak. Er zit echt wel toekomst in dat continuum, en ook in windows phone, wat er nodig is is een apparaat als dit. Niet meer je laptop meeslepen naar de vergaderruimte en die aansluiten op de beamer, enkel dit apparaatje in een dock klikken en gaan.
Ja, en als je het aansluit op een 10 inch scherm is het een tablet :).

En onderweg zit je met een onhandig 6.4 inch schermpje met een desktop OS. Niemand wil daarvoor zijn smartphone inruilen. Of zijn laptop.
Het is een device dat niets beter doet dan wat we al hebben, maar wel verplicht tot een heleboel compromissen.
Dat is het hem net. Windows 10 probeert het concept "desktop OS" achter zich te laten en richting unified OS te gaan. Mijn Lumia 950 heeft in smartphone-modus een echt mobile OS zonder nadelen van een desktop OS op klein scherm en via Continuum heb ik een goed desktop OS voor Office/mail/internet gebruik.

Je zit heus niet met een W7 achtig besturingssysteem op zulk toestel bij mobiel gebruik. Dat zou inderdaad niet handig zijn. Je zit dus niet met een (traditioneel) desktop OS op een smartphone zoals jij lijkt te denken.

Dus in theorie kan een x86 toestel met W10 erop én een goede smartphone ervaring én een goede desktop ervaring combineren dmv. Continuum.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 9 november 2016 12:57]

Aan de bezels te zien kan ie nauwelijks groter zijn als een iphone plus model.
Moeten ze dat natuurlijk wel voor elkaar krijgen.
https://i.ytimg.com/vi/dE8cvgAfoOo/hqdefault.jpg
Hier een ander 6.4 inch model met 90% screen to body ratio ipv 65% oid wat iphones hebben.
Als "dunne bezels" het USP van dit device moet zijn, dan zijn ze 5 jaar te laat.
Nergens zeg ik dat dat het USP moet zijn. Jij noemt een 6.4 inch scherm onhandig. Lijkt mij wel mee te vallen in een goed design.
Ik heb het niet over de hardware, maar de software. Op een 6.4 inch device ben je niet fundamenteel productiever dan op een smartphone. Met Windows zelfs minder want er missen apps.
Just another phablet, het is me helemaal niet duidelijk wat er hier revolutionair aan zou moeten zijn.
Ondanks dat je veel minnetjes op je conto geschreven krijgt, heb je wel gelijk. Het is inderdaad gewoon een phablet. Misschien eentje met wat betere specs, maar dat is het dan ook wel. Geen echte revolutie. De iPad was dat destijds bijvoorbeeld wel.
Microsoft en mobiel, het wordt nooit iets.
Volgens mij krijg je hier de minnetjes voor.
Weer erg wishfull thinking, dit gaat weer geen deuk in een pakje boter slaan net als de rest van Windows mobile.
Dat zeg ik ook niet. Ken je die lachwekkende vingerafdrukscanners nog op android phones 5 jaar geleden? Apple liet met de 5s even zien hoe het wel moest en nu is dat de standaard. Ken je die lachwekkend kleine 3.5 inch telefoons nog? Htc knalde het formaat al snel naar 4.7 inch, samsung zelfs naar 5.5, en nu zijn dit soort formaten standaard.
Als microsoft een apparaat als dit kan neerzetten en het heeft echt wat te bieden, dan zullen anderen volgen. En wie wordt hier beter van? De consument. Kan mij echt niks schelen welk merkje er op mijn product staat, als ik maar het beste product voor mij heb.
Dit was precies wat ze (WP/WM) nodig hadden, hopelijk komt het toch nog echt.
waarom zou je er dan geen volwaardige windows 10 op draaien met continuum ipv je te beperken tot een mobiel os met amper marktaandeel?
Windows 10 wordt al opgezet als crossplatform zijnde, en dit device wordt voorzien van X86 en mogelijk AMD64 based CPU, aangezien ik Core M processoren genoemd zie.
Omdat dit bijvoorbeeld whatsapp niet draait?

Windows als 1 platform (x86/Amd64) op meerdere devices gaat gewoon totaal niet werken. Hoe gaan we dan bijvoorbeeld een telefoon App ondersteunen inclusief baseband? En hoe gaan we voorkomen dat dit niet op desktops wordt gezet die dit helemaal niet kunnen handlen?

Het hele unified platform gezeik gaat gewoon niet werken. Ik wil je best helemaal uitleggen waarom maar dat doen we dan morgen even. Dan schrijf ik even een stukje uit waarom Msft nu zelf ook niet meer helemaal snapt wat Balmer precies allemaal wilde.
Waar ik wel meerwaarde in zie is een device-met-sim die ik ergens in mijn broekzak/rugzak heb en met Bluetooth-low-energy kan connecten met een device zoals in dit artikel. En in mijn auto / thuis ook een dergelijk connectiemodel. Dan kan dit apparaat zijn maximale batterijduur gebruiken om te werken en de verbinding naar buiten OF met WiFi lopen, of met je eigen wandelende hotspot. 6.4Inch zou wel IETS groter mogen, maar is groot genoeg om mijn stukken in vergaderingen bij de hand te hebben. En dan kan ik met Lync ook gewoon bellen met dat ding, eventueel via mijn mobiele hotspot.

Ik zeg: Doen!

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 8 november 2016 21:48]

Dat heet toch gewoon een phablet?
Tuurlijk, alleen heb ik nog niets voorbij zien komen met deze specificaties. Een m5 of m7 vPro met een dergelijk grote opslag? Heb ik nog niet gezien ...
En wie heeft een phablet met zoveel opslag en power nodig? De specs zijn niet zo indrukwekkend: mobiele chips komen stilaan in de buurt (Apple is er al) en wat extra opslag inprikken is ook niet zo'n probleem. Het is niet de hardware die van een dergelijk concept een succes zou kunnen maken, maar de software en met name de mobiele apps. En daar wringt het schoentje bij Windows.
Nou, ik bijvoorbeeld. Aan mobiele apps heb ik niet zo'n behoefte, wel om desktop software ook mobiel - en draagbaar - te kunnen gebruiken met enige rekenkracht (CAD toepassing). Kan ook op mijn laptop, maar dit is net weer wat meer portable.
Desktop software (cad!) op een 6.4-inch scherm: succes ermee!
Veel workplaces hebben gewoon schermen staan waar je de telefoon op kan aansluiten. Dus niks 6.4inch schermpje
Wat is dan de toegevoegde waarde tov een Nuc? Als je hem loskoppelt is het gewoon een 6.4 inch tablet waar je niks bent met desktop apps.
Ik had twee jaar terug een Asus Fonepad 7 van slechts 120 euro die qua hardware heel dichtbij een lichte desktop kwam (7" phablet, dualsim, Android, behoorlijk rappe quadcore Intel Moorefield, helaas maar 1 GB waarbij eigenlijk 2 GB toch wel minimaal is).

Die miste eigenlijk twee belangijke dingen voor een alles-in-1 device: een docking station met monitor aansluiting en een OS met een desktop mode. Maar Windows Phone was er niet voor die Intel chip, Windows 8 had nog geen telefoonstack, Continuum bestond nog niet, Android heeft net pas drie maanden terug een desktop mode gekregen (nu het met ChromeOS is samengevoegd) en Asus was zo dom om een paar centen te besparen op een HDMI of docking poort.

We zijn nu twee jaar verder, en deze Dell zou al mijn wensen van toen hebben ingelost.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 november 2016 23:30]

Bijna 4 keer zoveel power nodig in desktop modus?
Zouden ze er een extra videochip in stoppen voor extern scherm? Widi slurpt bv. al veel minder.
Of zou er meer power voor eventueel aangesloten usb-hardware leverbaar zijn.

Anders lijkt het erop dat ze op accu de boel underclocken of zo. (?)

Ben je wéér niet helemaal blij! ;)
lijkt me dat hij gewoon een hogere clock, etc. heeft als hij in desktop modus gebruikt word, die modus gebruik je immers voor het wat intensievere werk.
+ @ triflip

Je wilt uiteindelijk alle power ook onderweg kunnen inzetten, toch? ;)

en owkee, 4 x 3,5W > 12 ik weet... Maar toch...
Een m-3/5/7 cpu draait standaard op een hele lage clock snelheid. Een m3 (skylake) draait op 0,9ghz met een turbo naar 2,2ghz. Op zijn standaard clock is hij snel genoeg voor de meeste applicaties maar zodra hij aan de dock/netspanning hangt dan kan de turbo veel langer draaien.

Hier in huis een asus zenbook flip met een m3 met verder vergelijkbare specs als de tablet. Als hij aan de netspanning hangt dan draait hj bijna standaard op zijn turbo clock van 2,2ghz zodra hij iets te doen krijgt. En in idle stand kan hij evt nog lager clocken als 0,9ghz.

(sidenote, de tdp aan netspanning 12W is niet 4x 4,5W maar 2,66x 4,5W. Is toch wel een verschil ;) )
Als ze een telefoon nu eens 9 mm ofzo dik maken, fikse accu. Intel core m chip die alles kan draaien, pure windows 10 ipv continuum. Die alle normale sofware kan draaien, genoeg apps heeft (misschien dubbele gui in bvb Spotify dat als je de kabel eruit haalt dat hij dan zelf de gui aan past naar mobiel formaat) dan zou dit echt wel iets moeten worden. Geen consessies. En een lcd display met apart dimbare led's. Apps zullen wel volgen. Ben zelf eigenaar geweest van een Lumia 735, was er super erg tevreden mee. Alleen de apps die ik miste waren jammer... (Toen YouTube, Snapchat, Signal, PowerAmp en nog wel het een en ander.)
Feitelijk beschrijf je hier een HP Elite X3 met ipv een Snapdragon 821 een Core m3 erin.

Probleem is dat Microsoft vooralsnog geen x86 Windows distro beschikbaar heeft met de telefoonstack en de Mobile UI erin.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 november 2016 23:36]