Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties
Submitter: -8-

Alcatel gaat een variant van zijn smartphone Idol 4S uitbrengen met Windows 10 Mobile en die combineren met een vr-headset. Dat blijkt uit een afbeelding van de verpakking die op Twitter is verschenen. Provider T-Mobile gaat het toestel verkopen, maar in welk land is onbekend.

De telefoon stond eerder bekend als Idol 4S Pro, maar zal volgens de doos Idol 4S With Windows 10 heten, zo blijkt uit de tweet van de redacteur van WinFuture.de. De doos vermeldt bovendien 'virtual reality included'. De telefoon zal in elk geval bij provider T-Mobile verkrijgbaar zijn en gezien de Engelse taal op de verpakking lijkt het erop dat het gaat om een Amerikaanse release.

Het is voor het eerst dat een fabrikant Windows 10 Mobile combineert met virtual reality. Eerder verscheen in de Windows Store al een app voor vr van de Chinese smartphonemaker. De Idol 4S met Android heeft eveneens een focus op vr.

Het toestel zou een 5,5"-scherm hebben van het oled-type met een resolutie van 1920x1080 pixels. De soc zou een Snapdragon 820 zijn van Qualcomm, bijgestaan door een werkgeheugen ter grootte van 4GB. De Chinese fabrikant heeft de smartphone nog niet officieel aangekondigd. Het zou na de Elite x3 van HP de tweede Windows-smartphone zijn met een Snapdragon 820.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Wanneer gaat er nu eens een telefoon gericht op VR uitkomen met een degelijke resolutie? Ik begrijp best dat 4K stroom vreet, maar in plaats van 1080P is 1440P toch ook al een flinke stap omhoog. Wil je echt goede VR dan is 1080P gewoon een te lage resolutie, het brengt je terug naar het 1024x768 tijdperk onder windows. Overal blokjes in het scherm dus.. en belangrijker daar hoef je deze telefoon (of elk willekeurig ander "vr model" van de laatste tijd) niet voor aan te schaffen. Niks geen dure Gear VR bril kopen dus zolang je er een S6 of ouder in doet. Goede 1080P telefoons zijn er namelijke al een jaar of 3 en die werken allemaal net zo goed voor het afspelen van VR filmpjes als deze telefoon. Enige is dat gaming natuurlijk makkelijker wordt op modernere SoCs/CPU's.

Maar kortom wanneer komt er nou eindelijk eens een VR telefoon uit die wťl gewoon een resolutie heeft die hoog genoeg is om geen of nauwelijks pixels meer te zien (1440p @ 5 inch)...

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 5 oktober 2016 18:26]

Sony heeft toch begin van het jaar al de Z5 met 4K scherm uitgebracht?

Ik gebruik mijn telefoon vooral voor nuttige zaken. Zou niet graag continu een apparaat op zak hebben die vooral op VR is gericht terwijl ik dat 90% van de tijd niet gebruik. Koop dan liever een Vive of Oculus.
Er zijn al genoeg 4k toestellen, maar die passen niet zomaar in een Gear Vr of andere bril.

Excuses, dat zijn 2k toestellen e.d.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 5 oktober 2016 21:15]

Dan ligt het probleem toch daar, dat een 3d bril frame voor smartphones niet modulair genoeg is. Maar dan ben ik het eigenlijk nog eens met Jazco2nd, waarom zou je dit nu in een smartphone willen hebben. De capaciteit van de accu is nog niet voldoende Zonder ineens onbereikbaar te worden gedurende de dag na een kort gebruik en dan er is over het algemeen ook nog geen externe connectie mogenlijk die de benodigde bandbreedte ondersteunt als je hem op PC of console zou willen aansluiten.

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 5 oktober 2016 19:25]

Is nog maar 1 toestel met 4K
Klopt, verwarde het even met 2k
Mocht je 1000 euro over hebben, probeer de nieuwe pixel xl. Precies waar je over praat. Er gaan overigens ook geruchten over een s8 of note 8 met 4k scherm.

Overigens, dat een hoge resolutie stroom vreet kan mij weer niks schelen, zolang er maar flinke accu's in geplaatst worden. Dan maar een wat dikker toestel, 4500 mah accu erin, en buiten vr alles renderen op 1080p. Nu nog een fabrikant die dit doet.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 5 oktober 2016 19:04]

De Pixel XL biedt ook maar 2560x1440 voor die 900 euro.
Dat is niet meer dan een Lumia 950 die je al voor 314 euro kan krijgen en die ook een uitmuntend OLED scherm van 2560x1440 heeft
De Alcatel uit het artikel is iets sneller dan zo'n Lumia 950 maar legt het qua resolutie toch duidelijk af en dat is voor VR jammer.
Het is geen kwestie van stroom vreten, maar gewoon niet aangestuurd krijgen. Laten we onszelf nou niet voor de gek houden; je kan geen 'premium' VR hebben met een smartphone. Daar hoef je niet over te miepen. Je kan ook de formule 1 niet rijden in een Fiat Panda, maar die worden toch gewoon verkocht.
Het verschil in de vergelijking zit hem in dat de Idol 4S wordt aangeprezen als VR toestel. Ik heb nog nooit een Fiat Panda doos gezien met 'Formule 1 ready' erop ;) .
Dat klopt, maar voor bepaalde VR toepassingen zal de Idol 4S wel volstaan denk ik. Heb al met mindere telefoons VR demonstraties bekeken en hoewel de immersie dan natuurlijk niet vergelijkbaar is met bv. een Vive of Occulus aan een stevige desktop, waren dat wel degelijk leuke ervaringen. Ik had toen ook de indruk dat niet zozeer de resolutie, maar de framerate en de tracking van beweging voor betere immersie zouden kunnen zorgen. Als deze telefoon en de platformen die erop draaien dat goed doen, dan denk ik dat je wel van een 'toestel voor VR' mag spreken. De lagere resolutie zal daarbij eerder helpen dan een tekort zijn. Ik geef wel toe dat het natuurlijk ook een beetje spin is, 'VR Smartphone' op de doos zetten ;)
Precies dat. En bovenstaand toestel dus ook, en diverse andere nieuwe toestellen met 1080p worden als VR setjes aangeboden. Panda's met een ferrari verpakking dus.

Ik heb trouwens zelf ervaring met zowel de vive als 1440p smartphones en kan zeggen dat buiten de kijkhoek om er bar weinig verschillen zijn. Als je een controller op je smartphone aansluit is zelfs gamen in VR (afhankelijk van de game) behoorlijk in de buurt van een Vive. Kortom, zo heel "ferrari" zijn die vive's niet, je ziet ook daar gewoon nog pixels.

En er zijn inmiddels al heel betaalbare 1440p toestellen te koop (lumia 950!) die dus voor vr een veel betere deal zijn dan bovenstaand "vr pakket"
De Idol 4S heeft gewoon een 1440p scherm hoor.
Deze versie niet eh.
Een S6 heeft 2560x1440 als resolutie... Geen idee waarom je zegt S6 of ouder...
En met m'n Gear VR zie ik pixels.
Afhankelijk van de prijs, leuke tussenstap voordat ik volgend jaar weer wat groters ga uitzoeken. Al vraag ik wel af hoe die VR gaat werken, zal wel hardware locked worden (dus geen 950 waarop dit gaat werken), maar de beschikbare apps voor VR op dit moment zijn ook niet zo bijzonder.
Dit is idd een leuke telefoon met goede specs, alleen jammer dat het scherm niet een hogere resolutie heeft. Ik ben toch benieuwd of deze ook in Nederland uitkomt, en of ie dan natuurlijk ook verkocht wordt.

Laatst bracht mijn zoon een kartonnen VR bril mee, die je zelf in elkaar moet zetten, geen kwaliteit dus, maar wel leuk om even met VR te spelen op mijn Lumia 950XL. Geeft in ieder geval een beeld wat het kan, en zag er redelijk uit. Alleen jammer dat ik bril dragend ben, en mijn bril niet kon gebruiken, of de lenzen niet in kon stellen. In de Windows Store zijn al verschillende VR apps te vinden zoals:
https://www.microsoft.com.../p/froggy-vr/9nblggh3vsjv
https://www.microsoft.com...azy-swing-vr/9nblggh3rsrc

Btw, de app van Alcatel zal wel hardware gelocked zijn.

[Reactie gewijzigd door ardvark99 op 5 oktober 2016 19:10]

Een goede VR bril (loop de reviews maar na) is de BOBOVR Z4.
https://nl.aliexpress.com...1020&SearchText=bobovr+z4

Alles is in te stellen, van de maat van je telefoon tot je pupilafstand en de afstand van het scherm tot je ogen.
Ik heb een Lumia 930 maar kan uit ervaring zeggen dat het aanbod VR zeer beperkt is. Nog wel, althans.
Ook werkt het op de Lumia 930 nog nietn zo lekker (kan ook aan de apps liggen). Er zijn tevens geen goede VR players te vinden.
Ik heb laatst een tweedehands android gekocht om toch wat meer met VR te doen. Dis is nu m'n dedicated VR Phone geworden.
Ok dit klinkt wel interessant. Maar zet mij ook aan het denken, volgend jaar zou er een 'holo' telefoon moeten uitkomen met Windows 10. De holographic shell komt al naar de desktop om te gebruiken icm een Vive/oculus/etc. Het zou echt fantastisch zijn om een gear achtige headset te combineren met een telefoon die ook de holographic shell kan tonen. Dan hoeft het niet eens per see met spatial mapping te zijn(de VR sets kunnen dit immers ook niet, maar je kunt wel een 3D scene nabouwen).
Zonder het kunnen stellen van IPD etc blijft dit bagger. Mijn Gear VR die gratis bij mijn S7 Edge zat is na een weekje mooi weer in de doos beland omdat het altijd wazig is voor mij. Waarom? Omdat de afstand tussen mijn pupillen groter is dan het gemiddelde Koreanse hoofd, en dat kun je dus mooi niet aanpassen.
Dit is misschien wel een mooie vervanging voor mijn 930.
Nu maar hopen dat deze ook naar Nederland komt.
Grappig, maar die is er dan weer wel ;)
MS brengt geen nieuwe Lumia meer uit, maar de reden is simpelweg omdat andere fabrikanten dit jaar terug toestellen met W10M in de verkoop doen.

Het OS is helemaal niet dood, MS blijft ontwikellen aan het platform en blijft het platform verbeteren. W10M en UWP zullen de eerste jaren dan ook gewoon blijven ontwikkeld worden.
Dat maken sommige tech websites er van ja, maar zoals je ziet is het dus gelukkig nog niet dood :)
Gelukkig? Het is basically een outsider die z'n beloftes niet waarmaakt. Er zou een simpele en vriendelijke methode komen om Android en iOS apps te gebruiken, en daar is weinig van terecht gekomen.
Dat is nooit beloofd. Daarnaast is het prima mogelijk voor developers om hun iOS apps te porten naar UWP.
Alle populaire apps zouden komen, maar dat is nog steeds niet zo,
Dat is nooit beloofd
en soms zijn de apps die er wel zijn zo gebrekkig en instabiel dat je ze beter niet kan gebruiken.
Geen last van.
De UI is maar mijn smaak niet bepaald handig (elementen die niet in beeld zijn en geen logische reden om in alle hoeken te moeten gaan zoeken voor het geval er wel wat staat),
Klinkt alsof je WP7 voor het laatst hebt gebruikt, verder persoonlijk
er is allerlei integratie die alleen vanuit MS mogelijk is, er is een drang om developers binnen het Windows platform te forceren
Anders dan andere platformen? Lijkt me niet
en ze laten qua support vrij vaak steekjes vallen, zoals beta's en RC's die wel prima draaien, maar GM releases die dan niet uit komen voor toestellen zonder goede reden.
[...]
Daarbij heb je nog dat geen enkele developer zit te wachten op UWP, Trident, of het lock-in model (Wat nog steeds gehandhaafd wordt ondanks dat .NET Core beschikbaar is), en ze liever geld verdienen op iOS, of de massa aanspreken op Android. Hoe eerder Windows de hardware divisie van BlackBerry achterna gaat hoe beter.
Ik kan niet geloven dat je graag een duopolie hebt. Ja MS heeft fouten gemaakt, maar een derde partij op de markt kan alleen maar goed zijn.
1: Windows op telefoons bestaat al 15 jaar, langer dan Google en Apple. MS gaat niet zomaar stoppen!
2: Er is een app gap maar om te zeggen dat er nauwelijks apps zijn is gewoon onzin.
3: MS heeft 2 weken terug nog gemeld dat ze zich niet terug trekken, ze blijven telefoons maken.
4: WM heeft gewoon toekomst, UWP, ContinuŁm etc etc.
5: Geruchten over de Surface Phone gaan al een tijdje rond, en nee Intel is niet gestopt met het maken van mobiele processoren! Dus de Surface Phone zou best kunnen bestaan.
6: Als WM dood is waarom kondigen andere fabrikanten nieuwe WM telefoons aan?

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 5 oktober 2016 20:18]

Je redeneert vanuit emotie. Kijk naar de feiten: nagenoeg geen apps en een marktaandeel wat compleet is ingestort naar iets van 1% nog maar. Noem het schijndood.

Microsoft is niet snel van het opgeven. Dat er een nieuw model wordt uitgebracht zegt niets, Blackberry bracht ook tot het eind aan toe nieuwe modellen uit. Zelfs tot een switch naar een heel nieuw platform.

Het is wat ik aangaf: de verkoopresultaten zullen moeten aantonen dat het bestaansrecht heeft. Maar je moet wel heel veel vertrouwen hebben om er nu je geld in te steken, het is een grote gok.
Emotie of niet ik persoonlijk wil nooit meer ios of Android gebruiken.
WM is een goed OS en het heeft toekomst, ja er is een app gap maar om te zeggen dat er geen apps zijn is gewoon onzin!
2014 187.000 apps
2015 669.000 apps
2016 ong 750.000 apps

WM, UWP is gewoon de toekomst naar mijn mening.
Jay, hoewel W10M mij aan het hart gaat maakt het aantal apps natuurlijk niet uit. Het gaat om de bruikbaarheid en UX, en voor al mijn huis tuin en keuken apps doen de W10 (vaak nog silverlight) apps gewoon fors onder voor Android of iOS tegenhangers. Ik heb een hele lijst van gebrekkige apps in mijn "ik stop met de 950 en koop een S6" post en in mijn L950 review gezet, en geen van die zijn siginifact verbeterd (alhoewel Nu.nl wel beter is geworden, en ik het van Flitsmeister niet kan zeggen omdat ik hem nooit meer mee hebt in deauto). Maar van alle apps die ik veel gebruik op mijn S6 is het merendeel niet of nauwelijks aanwezig op W10M. En consumenten zijn simpel; ja de grote apps zijn er (in one shape or another) maar de app van de snackbar om de hoek niet. Het zijn juist de kleine apps die altijd missen.

En dat is ook niet meer erg! MS zelf zegt al tijden te gaan focussen op business met w10m en niet op consumenten. En mochten ze het verschil kunnen maken in business, dan maken ze weer kans op de consumenten markt.

Wat ik persoonlijk oprecht niet snap is dat Xamarin niet veel meer wordt gepushed door MS; cross platform developing was de toekomst en het zou zo makkelijk worden voor devs om voor alle drie de platformen apps te gaan maken, maar MS doet het zelf niet eens! Als ze zelf met al hun garage of productie apps nou een xamarin versie maakte, dan konden ze echt laten zien wat de kracht is en dan zouden ze nog een beetje developers interest kunnen trekken. UWP gaat dat opzich zelf niet doen; apps op computers zijn totaal overbodig en irrelevant. (Het is wel cool overigens voor xbox en hololens)

[Reactie gewijzigd door Djerro123 op 6 oktober 2016 08:40]

Er is een gigantische app gap. Het is niet voor niets dat Microsoft desperate noodgrepen aan het toepassen is zoals met Universal apps omdat er bijna geen developers zijn die nog voor Windows Mobile willen ontwikkelen.

En wat is er mis met iOS of Android. Vele malen meer keuze aan kwalitatief goede Apps en vooral bij Android veel goedkopere toestellen.

Alleen de totaal verstokte Microsoft fans kopen nog die dingen is mijn ervaring. Want de kans dat er opeens toch de stekker wordt uitgetrokken is hoog.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 6 oktober 2016 23:04]

6: Als WM dood is waarom kondigen andere fabrikanten nieuwe WM telefoons aan?
En kijk, dat was dus de onderliggende toon van mijn eerste bericht... ;)

Maar goed, dat is de toekomst en we zullen het gewoon moeten afwachten wat er gebeurt...
Op alles is wel weer een tegenantwoord te geven natuurlijk.
1: Windows op telefoons bestaat al 15 jaar, langer dan Google en Apple. MS gaat niet zomaar stoppen!
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Motorola (1976), Nokia (1992) en Blackberry (1999) waren lang voor Microsoft al bezig met mobiele telefoons.
2: Er is een app gap maar om te zeggen dat er nauwelijks apps zijn is gewoon onzin.
Okay dan... Nauwelijks goede en bruikbare apps.
3: MS heeft 2 weken terug nog gemeld dat ze zich niet terug trekken, ze blijven telefoons maken.
Microsoft zei 2 jaar terug ook dat ze apps gingen porteren van Android en IOS.
4: WM heeft gewoon toekomst, UWP, ContinuŁm etc etc.
UWP ziet er mooi uit, maar om nou te zeggen dat het de toekomst heeft. Dat is te voorbarig.
5: Geruchten over de Surface Phone gaan al een tijdje rond, en nee Intel is niet gestopt met het maken van mobiele processoren! Dus de Surface Phone zou best kunnen bestaan.
Er gaat ook geen gerucht over Mark Rutte. Iets met dat hij op mannen zou vallen.
6: Als WM dood is waarom kondigen andere fabrikanten nieuwe WM telefoons aan?
Als WM niet dood is, waarom zijn er dan niet meer fabrikanten die nieuwe WM telefoons aankondigen?