Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De Chinese fabrikant TCL wil binnenkort de Idol 4 en 4S presenteren. De meest onderscheidende eigenschap van de duurste 4S zou zitten in het doosje waarin de fabrikant het toestel gaat verkopen. Het doosje zou namelijk ook dienst kunnen doen als vr-bril.

Gebruikers zouden het toestel in de verpakking kunnen doen en kunnen gebruiken als Cardboard-viewer, schrijft 'smartphonelekker' EvLeaks op Venturebeat. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een fabrikant de verpakking van een smartphone inzet als accessoire voor het toestel zelf.

De komst van de Idol 4 en 4S is geen geheim meer, omdat ze verschenen op de site van de fabrikant zelf. Daaruit bleken al enkele kenmerken, zoals een octacore-soc, 3000mAh-accu en de aanwezigheid van Android 6.0. TCL, die telefoons uitbrengt onder de naam Alcatel One Touch, voorziet volgens EvLeaks het duurste model van een 5,5"-amoled-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels. De telefoon zou draaien op een Qualcomm Snapdragon 652.

Het is onbekend of de kleinere Idol 4 hetzelfde doosje heeft, maar het ligt wel voor de hand. De 4 zou een 5,2"-lcd hebben met een resolutie van 1920x1080 pixels. TCL toont de nieuwe Alcatel One Touch-telefoons over twee weken, op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Zou dit voor mensen echt een verkoopargument zijn? Ik zie het meer als een aardige gimmick maar daar houd het voor mij wel op.

Datzelfde vind ik overigens van de kartonnen versie van Google. Hoewel ik hem nooit heb gebruikt heb ik hem ook nog nooit bij anderen gezien. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen zo'n feature echt met regelmaat gebruiken.

Ik heb zelf een 3D-tv en zelfs die functie gebruik ik weinig..

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 11 februari 2016 07:09]

Ik heb ook een 3d tv en gebruik die functie ontzettend vaak. Het is voor mij echt een toegevoegde waarde en als ik moet kiezen tussen een 3D film of non-3D film dan is de keuze ontiechelijk snel gemaakt vanwege de betere beleving.

Ik denk dat 't ook met deze VR bril een beetje heeft te maken met hoe open je staat voor dit soort technologiŽn. De content is ondertussen aan het komen, en ook de kwaliteit van phone VR verbetert. Ik denk hoe dan ook dat dit een toegevoegde waarde kan zijn voor thuis op de bank of in bed.
Ik denk dat 't ook met deze VR bril een beetje heeft te maken met hoe open je staat voor dit soort technologieŽn.
Niet zozeer open. Sommige mensen zijn open naar alles wat nieuw is, maar er zijn gewoon veel zaken die weinig toegevoegde waarde hebben. Een voorbeeld zijn 3D films: leuk voor in de bioscoop, maar de massa ziet er niets in voor in de huiskamer. Niet elke vernieuwing is een succes.
Ja het is ook een gimmick, ik heb ook een gekocht jaar geleden, de Homido VR.

In de begin speel je er aardig veel mee maar dan woord het steeds minder tot je hem niet meer aan raakt, en ik heb een Qualcomm Snapdragon 801, en meerdere dingen kan ik net aan goed draaien op 1920x1080, ik denk dat VEEL niet goed zal draaien op een Qualcomm Snapdragon 652 met een resolutie van 2560x1440.

En zo is het ook voor de meeste die een 3D TV hebben, wat iedereen heeft die een paar jaar terug een TV gekocht hebben, (komt er standaard bij tegenwoordig), in de begin gebruik je hem maar al snel woord het minder, zo was het ook voor mij met NVIDIA 3D Vision, het is eenmaal een gimmick.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 februari 2016 10:47]

Ik denk dat veel mensen dit ook zullen zien als onnodige kosten, vooral met het 1080p scherm wat nauwelijks een fijne ervaring oplevert
Heb je het artikel Łberhaupt gelezen? Resolutie is 2560x1440. Los daarvan, een gleuf in een kartonnen doos zal niet meer dan een paar centen op de prijs zijn. Alcatel is wel lekker bezig de laatste tijd. Ben benieuwd naar het toestel
Sorry ik had mezelf wat duidelijker moeten maken in het artikel staat dat er ook een full hd versie uitkomt
Had dan ook een poging gedaan om het goed te lezen, alleen bij het duurste model met de 2560*1440 resolutie krijgt het cardboard doosje. ;)
Voor de idol4 is dan nog helemaal niet zeker

[Reactie gewijzigd door The-Source op 11 februari 2016 10:33]

Ja idd, ik vind het dan ook raar dat het voor de hand ligt om een vr kit mee te geven met een 1080p telefoon
Ik neem aan dat je met "nauwelijks fijne ervaring" doelt op FHD + VR?

Want voor algemeen gebruik is FHD op 5,2" nette resolutie, voor VR is het inderdaad 10x niks.
Er zijn zelfs mensen die live photo's htc zoŽ als verkoopargument zien. Alles voor wat extra aandacht eh.
TCL, die telefoons uitbrengt onder de naam Alcatel One Touch, voorziet volgens EvLeaks het duurste model van een 5,5"-amoled-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels en een diagonaal van 5,5". De telefoon zou draaien op een Qualcomm Snapdragon 652.
Gaat dit niet compleet mis? Ik bedoel ik weet nog dat LG G3 af en toe stotterde omdat de SD801 de resolutie niet helemaal aankon maar als ik even de specs van de SD 652 bekijk denk ik dat de resolutie "too much" wordt voor die SoC.

Wel voor de rest nette toestellen, enige waar ik vraagtekens bij zet is de performance van "de top toestel".
Ook dit klopt niet denk ik zo: zie http://www.gsmarena.com/alcatel_idol_4s-7896.php
Dit zal een Quad-core 1.8 GHz Cortex-A72 & quad-core 1.4 GHz Cortex-A53 zijn
Ik zie bij die link ook SD 652 staan, of bedoel je iets anders?
Ik bedoel inderdaad iets anders :) de SD652 scoort bijna gelijk aan de huidige SD810.
Zie http://www.notebookcheck....pear-online.156826.0.html
Best wel goed gevonden eigenlijk. Al zie ik dat het blijkbaar een harde plastic behuizing is? Ik had echt karton verwacht, dit lijkt mij toch iets duurder.

De prijzen van de voorgangers in de pw zijn echt wel ok! Misschien toch in de gaten houden omdat mijn vriendin een nieuwe telefoon wil. Is de kwaliteit en support (lees: updates ;)) hiervan in orde?

[Reactie gewijzigd door D-Three op 11 februari 2016 07:14]

'k Heb zelf de Vodafone Smart 4 Power (= Alcatel One Touch Pop S7). Toestel is op zich prima, maar qua updates typisch chinees. Aangekondigd in februari 2014 en geleverd met Android 4.4. Nooit een update naar 5.x, laat staan 6 uitgekomen.
Niet kopen dus als je qua OS bij wilt blijven (of er moet een CyanogenMod komen, wat gezien het gebruik van een SnapDragon misschien nog wel te verwachten is).
Die met qhd scherm is misschien wel leuk maar dan hoop ik toch dat ze geen 512mb ram of 1gb er in hebben gestopt. Minimaal 3 hoop ik toch. Verder zie ik het voordeel niet van VR.. Zie liever AR doorzichtige brillen maar verder in alcatel prima voor wat je er voor betaald

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 11 februari 2016 07:18]

Maar met AR doorzichtige brillen kun je niet echt games spelen. Je zit dan niet echt in de wereld. Maar in de echte wereld met 3D elementen geprojecteerd. Doe mij maar het eerste. Daar kan je veel meer mee qua gaming en entertainment. Dat tweede is leuker voor professioneel gebruik.
Maar ik zie een telefoon niet echt om te gamen en al helemaal niet met z'n bril op. Ik ben zelf juist meer geÔnteresseerd in AR omdat het een combinatie geeft tussen een telefoon en smartwatch op een bril. Je ziet de buitenwereld dus je kunt nog steeds je dingen doen terwijl je niet associaal met een bril op je hoofd zit (bv in de trein) je kan je notificaties zien zonder op je telefoon of watch te hoeven kijken wat ik een voordeel zie, ondertussen kun je nog steeds goed focussen op alles dat om je heen gebeurt.. Bv tijdens op straat lopen.


Ik snap dat VR beter is voor entertainment maar om nou samen op de bank te zitten met zoiets op je hoofd vind ik niks. De hololens heeft al laten zien dat je films zelf kan vergroten en "mee nemen" wat ik erg fijn vind.


Als je dan nog glazen hebt die je zelf lichter of donkerder kan maken dan zou het een oplossing zijn.


Normale tijden, doorzichtige bril met lichte glazen en zodra je film gaat kijken worden de glazen automatisch donkerder om zo "meer beleving" te geven. Ook handig als zonnebril trouwens. En dan popup notificaties zien en met je vinger kunnen weg swipen of gewoon zeggen "dismiss". Nee ik zie echt zoveel meer in AR
Leuk dat je veel meer in AR ziet. Maar volstrekt irrelevant want het zijn compleet andere technieken voor compleet andere doeleinden.
Geen draadloos laden, jammer ziet er verder wel leuk uit
Dat is dan ook wel 1 feature die 90% van de kopers niet mist. Als je ziet wat er wel in zit vind ik het een aardig toestel.
Ja, je moet wel Ūets kunnen vinden om op te zeiken natuurlijk.
Ik vind de toestellen van Alcatel sinds de Idol 3 erg interessant, en ook dit is weer een geweldig idee. Het enige probleem van Alcatel is dat je zo´n beetje zero updates krijgt. Hooguit wat beveiligingsupdates maar geen nieuwere Android versies.
Ik had gelezen dat ze 2Gb of 3Gb RAM in stoppen.

Lijkt op zich prima.
Midrange telefoon met 512mb ram of 1gb? No waaaaay. Daar moet je je echt geen zorgen over maken. Dat zal niet zo snel gebeuren. Aangezien de idol 3 2gb ram heeft.
Het is waarschijnlijk ongewenst omdat het nergens op slaat, je lijkt net wel het type gamers die ik ken, die beweren dat een een gaming PC met minder dan 32gb ram extreem traag is, terwijl hun niet eens de helft van die 32gb vol maken.

Ik ben enorm benieuwd ernaar hoe jij bij een OP2 4gb ram volkrijgt op een normale manier, ik kreeg de 3gb niet eens vol bij een kennis z'n Note 3 met hele boel games op de achtergrond, en chrome met meerdere tabs (2gb echter krijg ik wel vol, facebook en chrome does their job)

Misschien ken jij een magische manier om dat te doen op een normale manier (bugs en benchmarks tellen niet mee) maar de rendering dat 2gb low end is en 4gb te weinig slaat nergens op, je lijkt echt een type die 64gb ram in zijn telefoon wil hebben en een 5ghz octa core puur "omdat het kan".

Dat zou een reden kunnen zijn dat jouw reactie ongewenst is.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 februari 2016 08:33]

Ik ben enorm benieuwd ernaar hoe jij bij een OP2 4gb ram volkrijgt op een normale manier,
Misschien krijg ik het ram wel niet helemaal vol maar hij is wel langzaam naar mijn gevoel, soms doet alles haperen tussen switchen van apps of soms zelfs met het scrollen van web pagina's en weet niet of dat de soc is of ram er van.. maar een SD810 denk niet dat er nu iets snellers is (op de SGS6 na)

Volgens mijn systeem monitor heb ik 1.6GB vrij, om precies te zijn heb ik 2464MB ram in gebruik en ik heb nu absoluut niks open staan op de voorgrond (op die app na dan) en gebruik zo goed als geen social media apps etc.

Als ik dus meer zou gaan doen op het toestel zou 3GB niet eens voldoende zijn..
Ten eerste, SnapDragon 810 (ook de v2.0 variant) is een heethoofd, je telefoon voelt traag aan niet door tekort aan RAM maar doordat de 810 te veel gaat throttelen vanwege de hitte.

Punt 2, Android werkt net als Windows, hoe meer RAM je hebt, hoe meer het systeem gebruikt en dat is een goed iets aangezien ongebruikt RAM verspild RAM is.

Voorbeeld, Windows 10 PC met 1GB ram zal ongeveer (kaal) 400mb gebruiken, Windows op mijn laptop met 4GB ram gebruikt als alles uit is 1,2gb RAM en bij mijn partner haar gaming PC met 16GB RAM verbruikt Windows (nog steeds kaal) 3,5Gb RAM.

Ander voorbeeld, op een Android (kaal) telefoon met 1GB RAM vebruikt Android ongeveer 300mb RAM waarvan 600+ leeg blijft, op mijn LG G3 is vebruik echter meteen 1,1gb voor System en bij de kennis z'n Note 3 (net nagevraagd) is dat 1,9GB.

Hoe meer RAM, hoe meer een systeem gebruik van maakt en dat geldt ook voor sommige apps.

Terug naar de SD 810 verhaal, LG G Flex 2 van vorig jaar heeft die CPU en de boel throttelt zo enorm dat na paar minuten gebruik zelfs een LG G2 of Galaxy S4 sneller zijn, die CPU is gewoon een heethoofd en daarom gingen bepaalde fabrikanten de SD 808 gaan gebruiken vorig jaar, die problemen schijnen opgelost te zijn in SD 820.

P.S. Nog een mooi voorbeeld, een LG G3 met 3Gb RAM is trager dan een Galaxy S5 met 2Gb RAM.

Hoe dan? SImpel, de LG heeft een QHD scherm en de S5 een FHD scherm dus moet de CPU in de G3 harder werken, echter merk je wel dat ondanks dat de S5 sneller aanvoelt de 3Gb variant van de G3 meer apps ingeladen behoudt.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 februari 2016 10:06]

De 810 en de 820 zijn dan ook niet te vergelijken.
De 810 was een referentiemodel van ARM, terwijl de 820 weer een ontwerp is van Qualcomm zelf.

Maar we kunnen nog niet zeggen of de warmteproblemen zijn opgelost.
De problemen kwamen bjj de 810 pas bij de consument naar voren.
Dus altijd afwachten.
Ligt aan de software, en niet aan de hardware dan.

3GB moet makkelijk genoeg zijn voor zelfs extreem multitasken.
Als ram niet vol is dan ligt het niet aan de ram hoeveelheid, of je nu 1GB leeg hebt of 100GB dat zal niks uitmaken. Pas als je ram op randje zit en actieve data naar flash moet gaan schrijven(swappen) ga je in snelheid achteruit, maar zolang de data in het ram geheugen pas zal het niks uit maken hoeveel vrije ram je nog over hebt.
Maar als het hapert terwijl het geheugen niet vol zit dan is het toch redelijk makkelijk te bedenken dat het niet aan her geheugen ligt.
hij is wel langzaam naar mijn gevoel
Ik weet niet of jij dat verhaal kent over die vrachtwagenchauffeur die een nieuwe vrachtwagen kreeg. Hypermodern ding met een kracbtige stille motor. Toch vond de chauffeur het niet fijn want hij had het idee dat 'ie niet vooruit te branden was. Toen hadden de monteurs maar een gaatje in de uitlaat geboord en vertelden hem dat ze het hadden opgelost. Na een testritje kon de chauffeur vertellen dat hij merkte dat de nieuwe vrachtwagen het nu stukken beter deed.

Ik denk dat jij gewoon een stickertje op je telefoon moet hebben dat er 6GB in zit aan ram. En natuurlijk wat softwareaanpassingen die de missende 2 GB laten zien.
Nee ik maak geen grapje... soms blijft hij gewoon hangen een seconden of 10.. soms ook met websites bekijken of voor dat een app open is, super irritant
Bij mij komt dat ook wel eens voor hoor, maar wel sporadisch. Heb een Samsung Galaxy Note II. Ik denk dat het eerder ligt aan de software dan de hardware.
Mijn Samsung galaxy s6 heeft 3 gb drr4 ram en als ik die niet telkens op zou schonen kom ik aardig in de buurt van de 100 procent ram gebruik(al blijft hij dan nog steeds snel door het ddr4 ram geheugen)!
Android probeert altijd richting de 100% van je ram te gaan, gaat pas ram legen als het nodig is, betekend niet dat je ram vol is met actieve data, is vele al cache van je oude taken die android in het geheugen houd zodat het sneller geladen kan worden als het weer gebruikt word. Raakt je ram vol en je start een nieuwe app dan verwijderd android de oude cache zodat er weer nieuwe zaken bij kunnen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 11 februari 2016 10:16]

Galaxy S6 schijnt sowieso problemen te hebben met agressieve RAM management, schuld van Samsung zelf.

Schijnt opgelost te zijn in Marshmallow.
Grapje? Geen flauw idee wat jij met je telefoon doet maar 2gb is normaal en 3gb krijg je niet eens vol.

Enige reden dat telefoons in de toekomst 6gb ram zouden krijgen is 1 puur voor de cijfers, en 2 omdat apps onnodig zwaar worden.

(zo is uit een onderzoek gebleken dat Android tegenwoordig zwaarder is dan OSX of Windows 10 door slechte optimalisaties qua apps in de play store... mocht ik de linkje terugvinden plaats ik die hier)

P.S. 1gb ram is low end.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 11 februari 2016 07:58]

Op zich is 2GB genoeg, maar stock Roms hebben niet altijd het beste ram management. Ik dacht op mijn huawei p6 ook dat 2 te weinig was, totdat ik miui installeerde.
Ik kan me herinneren dat je je volledig tegen android gekeert had, en nu zeg je 4gb ram te hebben. Dus je hebt een s6+, note 5, v10 of chinaphone? Je bent zo veranderlijk als de wind. Blijft een genot om je te volgen alex.
OnePlus 2 , 64GB... en om het nog af te maken heb ik ook een motorola 360 gen 2 om te testen of het wat is

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 11 februari 2016 08:25]

3Gb is voor android nog altijd voldoende. Zelfs met 2Gb kom je ruim toe al heb je iets meer reserve met 4Gb in de toekomst.

Nu, Gigabytes zijn goed om snel te multitasken maar Ram verbruikt ook energie en het nut is ook afhankelijk van zijn doorvoersnelheid waardoor meer niet altijd beter is. Liever 2Gb Super snel dan 4Gb standaard.

Iphones slaan minder appdata op in ram. Dus je hebt ook minder ram nodig en tegelijk bespaar je energie. De ssd en ram controller in de iPhone 6s is Super snel waardoor apps toch supersnel inladen omdat de data van de ssd en ram tegelijk wordt ongelezen. De data van background apps staat ook klaar als een soort Quick lauch status. Om dit mogelijk te maken heb je nood aan snelle ssd's. DE iPhone 6s ssd leesnelheid is bijv het dubbele dan Samsung s6.

Mensen hebben de neiging om specs te beoordelen als het aantal uitlaten op een auto. 4uitlaten moet wel sneller zijn dan 2! Enkel beseffen ze niet wat er onder de moterkap gebeurd. Tesla proved them wrong :)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 11 februari 2016 09:36]

Daaruit bleken al enkele kenmerken, zoals een octacore-soc, 3000mAh-accu en de aanwezigheid van Android 6.0. TCL, die telefoons uitbrengt onder de naam Alcatel One Touch, voorziet volgens EvLeaks het duurste model van een 5,5"-amoled-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels en een diagonaal van 5,5".
No way!! Een 5.5" scherm met een diagonaal van 5.5"?

[Reactie gewijzigd door Smultie op 11 februari 2016 07:33]

erg handig dit, zorgt er ook weer voor dat de verpakking niet zomaar weg gegooid word.
Hier in NL als Alcatel verkocht. Nu is Alcatel al jaren samen met Lucent, wat in andere landen bekender/groter was. Wordt dit toestel daar als Lucent verkocht?
En nu Alcatel-Lucent samen gaat met Nokia... binnenkort weer Nokia toestellen?