Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Vodafone brengt de eerder aangekondigde Smart Platinum 7-smartphone uit in Nederland. De telefoon heeft een 5,5"-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels en draait op een Qualcomm Snapdragon 652-soc.

De Snapdragon 652 uit de Vodafone Smart Platinum 7 heeft vier Cortex A72-kernen op 1,8GHz en vier Cortex A53-processorkernen op 1,4GHz. Vodafone heeft 3GB aan lpddr3-geheugen in het toestel laten plaatsen. De opslagcapaciteit bedraagt 32GB.

De telefoon heeft een 5,5"-oledscherm met een resolutie van 2560x1440 pixels. In de zijkanten zijn stereoluidsprekers verwerkt en de accu heeft een capaciteit van 3000mAh. Vodafone heeft een camera laten inbouwen met een maximale resolutie van zestien megapixel, met pixels van 1,12 micrometer en een f/2.0-lens.

Het lijkt te gaan om een omgebouwde Alcatel Idol 4s, een toestel dat de Chinese fabrikant eerder dit jaar presenteerde. De specs, maar ook grote delen van het ontwerp komen overeen. Vermoedelijk komt de Idol 4s ook in een variant van BlackBerry uit, de Dtek60. Vodafone brengt de telefoon uit voor 399 euro, de Idol 4s is voor rond hetzelfde bedrag te krijgen. De provider verkoopt ook een optionele vr-headset voor 29,95 euro bij het toestel.

Vodafone Smart Platinum 7Vodafone Smart Platinum 7Vodafone Smart Platinum 7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

even een completer specs lijstje;

NETWORK Technology GSM / HSPA / LTE
BODY Dimensions 154 x 75.7 x 7 mm (6.06 x 2.98 x 0.28 in)
Weight 155 g (5.47 oz)
SIM Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)
DISPLAY Type AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
Size 5.5 inches (~71.5% screen-to-body ratio)
Resolution 1440 x 2560 pixels (~534 ppi pixel density)
Multitouch Yes, up to 10 fingers
Protection Corning Gorilla Glass (unspecified version)
PLATFORM OS Android OS, v6.0.1 (Marshmallow)
Chipset Qualcomm MSM8976 Snapdragon 652
CPU Octa-core (4x1.8 GHz Cortex-A72 & 4x1.2 GHz Cortex-A53)
GPU Adreno 510
MEMORY Card slot microSD, up to 256 GB (uses SIM 2 slot)
Internal 32 GB, 3 GB RAM
CAMERA Primary 16 MP, f/2.0, phase detection autofocus, LED flash
Features 1.12 µm pixel size, geo-tagging, touch focus, face detection, . panorama, HDR
Video 2160p@30fps
Secondary 8 MP, 1080p, LED flash
SOUND Alert types Vibration; MP3, WAV ringtones
Loudspeaker Yes, with stereo speakers
3.5mm jack Yes
. Hi-Fi audio
. Active noise cancellation with dedicated mic

COMMS WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot
Bluetooth v4.2, A2DP, LE
GPS Yes, with A-GPS
NFC Yes
Radio To be confirmed
USB microUSB v2.0, USB Host
BATTERY Non-removable Li-Ion 3000 mAh battery
FEATURES Sensors Fingerprint, accelerometer, gyro, proximity, compass
Messaging SMS(threaded view), MMS, Email, Push Email, IM
Browser HTML5
Java No
. Fast battery charging: 50% in 30 min (Quick Charge 3.0)
. MP3/AAC+/WAV/WMA player
. XviD/MP4/H.265 player
. Document viewer
. Photo/video editor

Bron; http://www.gsmarena.com/vodafone_smart_platinum_7-8154.php

[Reactie gewijzigd door jimz93 op 27 september 2016 11:40]

Ik vind het een duur toestel voor de specs... maar zal wel aan mij liggen. :|
Tsja, de OnePlus 3 heeft nog steeds meer "bang for buck" inderdaad.

Ach, het gaat iig een goede kant op ;)
Ik neem aan dat dit toestel in nl verkocht wordt, met de bijbehorende garantie en dergelijke. Dat brengt extra kosten met zich mee.
Oneplus verkoopt ook gewoon vanuit Europa tegenwoordig.
Oneplus verkoopt al sinds dag één in Europa, met Europese garantie.
+15 dagen bedenktijd na ontvangst mobiel (voor de volledigheid)
het toestel is al verkrijgbaar bij de vodafoneshops 399
Met welke versie van welk besturingssysteem? (zal wel Android zijn...)
The Platinum runs Android Marshmallow 6.0.1 right out the box, and we were impressed with the ease of the set up. Vodafone has opted for nigh-on stock Android here, so it’s Google all the way.
Zie ook de uitgebreide specs op: http://www.vodafone.com/c...-blog/smartplatinum7.html#

[Reactie gewijzigd door Equator op 27 september 2016 11:24]

heb ik ook op gekeken maar staat werkelijks NIKS op die pagina over het toestel (vodafone website) :')

edit: verkeerd gekeken, op de verkoop website van vodafone --> platinum 7 --> specs https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/pakket?duration=2 staat er niks bij, excuses. :'(

[Reactie gewijzigd door jimz93 op 27 september 2016 11:56]

Voor alle specificaties kan je het beste hier kijken.
Android versie staat gewoon in het lijstje bovenaan :)
PLATFORM OS Android OS, v6.0.1 (Marshmallow)

Dit toestel is trouwens al vanaf juli te krijgen bij Vodafone

Erik
Erik,

Het lijstje is gepost na mijn post... In het artikel staat het niet.

Ik heb hem gezien.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 27 september 2016 15:57]

Niet duur, mooi toestel. Potentiële OnePlus killer? :o
Resolutie is beter, de SoC en geheugen is minder. Ik zou mijn geld op de OnePlus zetten, voordeel van deze is wel dat je het in Nederland kan kopen met Nederlandse garantie.
De OnePlus koop je ook in Nederland, met Nederlandse wet- en regelgeving. Dat het toestel wordt verzonden vanuit het buitenland heeft daar niets mee te maken.
Oneplus is toch een beetje grijs gebied. Ik kan als Nederlands bedrijf geen BTW terugvragen op een OPO en wel op deze telefoon. Ik weet niet wat voor trucks OnePlus uithaalt, maar volgens mij worden de telefoon heel creatief Nederland binnengehaald en gaat hier zeker niet de Nederlandse wet en regelgeving op.
De OPO worden verzonden uit Engeland, geen idee hoe die hier binnen gehaald worden, maar denk zoals elk ander bedrijf dat doet.
Kan ook vanuit Duitsland of Polen zijn. Mijne was van Duitsland verzonden.
Als er VAT of BTW op je bon staat wel, maar zoals ik het lees is dat niet het geval.
Ik dacht dat het bij die van mij er wel opstond, VAT. Dit is ook al 2 jaar geleden dus ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Lees dit

Thanks for clarifications. I didn't get this info from Oneplus customer service when asked for VAT-invoice without success.

So the low price of Oneplus is result of taxation planning / finding out a loophole in taxation. Oneplus isn't paying taxes same amount as other players in EU. I wonder how come any tech-journalist hasn't written stories about Oneplus from this angle.
Klopt niet, OnePlus geeft je geen Belgische of Nederlandse factuur. Ze beloven dit via hun chat support wel, en nadat je gekocht hebt krijg je niets meer. We zijn nu bezig met verschillende toestellen terug te sturen.
Ook kan je als bedrijf geen BTW verlegging vragen, en ook daar hadden ze via chat verteld dat je een factuur van het land zelf kom vragen. En ook hier vertellen ze nu doodleuk dat dit niet mogelijk is na aankoop.

Ik zou zeer voorzichtig zijn met OnePlus, er is een reden dat dit goedkoper is dan een ander vergelijkbaar toestel. Ze volgens alleszins niet de Europese wetgeving
Is raar, geen enkel bedrijf zou kunnen verkopen zonder vat/btw binnen EU. Als zakelijke koper is dit niet handig, tenzij de prijs zonder de btw lager is dan de concurrent met btw :). Zolang je een factuur hebt, kun je dit gewoon afschrijven in 5 jaar.

[Reactie gewijzigd door kritischelezer op 27 september 2016 15:15]

ZTE Axon 7? :Y)

Cutomers who bought Axon 7 from our store also enjoy following VIP treatments:
1. Local after-sales service
2. Additional one year warranty, the smartphone get 3 years warranty
3. A free repair service for screen within 6 month for one time
4. A free repair service for problem which caused by water for one time

Amazone :). Maar dat geld voor alle winkels afaik, is gewoon een boekje in de doos.
Zal ook per gebruiker verschillen. Niet iedereen heeft de specs van de oneplus nodig, maar die mensen kunnen wel weer behoefte hebben aan een hoge Resolutie.
En sommige hebben de resolutie niet nodig, en hebben liever een krachtigere SoC met meer geheugen zodat de telefoon (in theorie) meer toekomstbestendig is.
Resolutie is niet beter maar hoger. Beter, het is dus maar net hoe je het bekijkt. Wat vind jij er beter aan? Het visuele verschil is minimaal. Dat het een OLED scherm is, maakt een veel groter verschil.
De hoge resolutie zorgt voor meer accuverbruik en minder prestaties omdat nu een fiks hogere resolutie moet worden aangestuurd.
Wat ik er beter aan vind is dat je meer informatie kan bekijken op dezelfde grootte. Al had ik er ipv beter, eerder "hoger" neer kunnen zetten.
Een hogere resolutie is voor VR gebruik een must. Het is persoonlijk natuurlijk of je dit gebruikt of niet, of wilt gaan gebruiken de komende periode dat je de telefoon gaat gebruiken.

Voor 29,95 een VR bril erbij, zal ik niet laten liggen, het geeft een leuke ervaring. Heb dan ook een 360 graden camera voor fotos en films, is erg leuk om te bekijken met een VR bril. Kan ook zonder, dan kun je gewoon schuiven op het scherm, maar is het WOW gevoel weg :).
Ik weet dat dat VR wordt genoemd, maar ik vind dat totaal geen VR ervaring. Dan is het 100 jaar oude Omniversum ook VR. Voor een VR ervaring zou ik toch eerder verwijzen naar iets als de HTC Vive.

Het blijft wel heel cool natuurlijk en ik begrijp idd dat sommigen die hoge res dan een eis vinden voor hun volgende smartphone. Ik zou het hooguit 1x gebruiken dus zal altijd fulhd preferen, accuduur en performance vind ik belangrijker.
Ik denk dat het slim is om een (O)LED scherm te gebruiken, waarbij een deel van de resolutie kan worden uitgezet, bij "normaal" gebruik. Dan heb je het beste uit 2 werelden.
Niet echt. Er zit nogal een gat tussen de 600 en 800 serie SnapDragons. Het is een midrange SOC.
Inderdaad, dit kwam ik ook tegen tijdens vergelijkingstest, behoorlijk verschil. Geef mij maar een Oneplus in plaats van een Vodafone toestel.
mwa een 652 is stuk beter dan een 810 hoor.. Moet natuurlijk wel onderdoen voor de 820 maar erg merkbaar zal het niet zijn.
Maar niet bij deze CPU
Ik denk dat deze cpu echt gewoon beter is dan de 810
de A57 draaien wel iets harder in de 810 tov de a72 in deze. Maar de a72 is een betere cpu:
http://www.carbondesignsy...ex-a72-and-arm-cortex-a57


Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt het verschil gaan merken in dagelijks gebruik van deze tov de 820

Veel van de high ends (mediatek en zo) zijn precies deze config.
Samsung eigenlijk ook maar de a72 zijn daar een beetje getweakte eigen cores

Als qualcomm geen eigen kraits cores hadden gehad voor de 820 was deze socket gewoon de 820 geweest.. Misschien wel iets hogere frequenties
En toch heeft de OP3 wel de 820 gekregen, voor een vergelijkbare prijs. Waarom dan een deze nemen?

1440p op een telefoon t.o.v. 1080p is niets meer dan e-penis, dus dat is geen argument natuurlijk.
heb ik een vergelijking getrokken met OP3?
Nee ik heb het puur over de vergelijking met deze 652 vergeleken met de 820 of de 810

De 652 is echt een hele goeie soc, zit echt tegen de huidige high ends gewoon aan.
Vorig jaar zou deze soc gewoon de absolute high end wezen

Maar dat neemt niet weg dat de OP3 nog steeds gewoon een betere koop kan zijn, daar twijfel ik niet over, de OP3 heeft meerdere plussen zoals geheugen/opslag. Maar het zit niet echt in de soc
Je hoeft geen vergelijking te trekken met de 810 omdat die niet meer relevant is. Ik twijfel er niet aan dat het geen goeie SOC is, maar hij zit in de generatie van de 820 en heeft een 3x langzamere GPU, dus hij is onderaan de streep toch echt midrange. Dan kan je fanboyen op je 600 sok, maar feit is feit.
Ik snap niet dat je minnetjes krijgt. De snapdragon 650 in de redmi note 3 pro scoort in benchmarks al beter dan de 810. Tuurlijk is de 820 beter als de 652, maar de 652 en 650 zijn ontzettend goede socs. Een europese telefoon voor 400 euro met een soc als deze is naar mijn mening gewoon een goede combinatie. Dat oneplus toevallig een telefoon met 820 aan kan bieden voor 400 euro, wil niet zeggen dat dat een normale prijs is. Dan waren alle andere 820 telefoons ook wel goedkoper.
Voor wat betreft de CPU valt dat wel mee, de snapdragon 820 CPU in bijv. de S7 Edge (snapdragon variant dus) is slechts marginaal sneller den de 652 in de A9.
De GPU van de 820 is wel aanzienlijk (ongeveer een factor 3) sneller
Beste om dan de Alcatel 4S te vergelijken met de OnePlus 3.
Bijvoorbeeld hier: http://www.androidguys.co...lus-3-vs-alcatel-idol-4s/

Het ligt er dan erg aan waar je de nadruk op legt. De Alcatel 4S heeft een beter scherm (hogere resolutie) maar de OP3 heeft de betere CPU/GPU en meer (basis) geheugen. De A4S heeft dan weer beter geluid.
Inderdaad qua interne specs is de Oneplus 3 beter, zoals probeerde aan te geven. Dat van geluid wist ik niet, was heel blij met de Oneplus One qua geluid, maar bij de Onyx is wat tegen vallend.
Hoezo "OnePlus killer"? Toen ik het artikel las, wilde ik zeggen: "Waarom zou je in godsnaam deze willen kopen als je voor t zelfde geld een OnePlus 3 kan kopen met SD 820, dubbel RAM, dubbel opslag, en full HD (Ja, lager, maar goed genoeg en beter voor je accuduur)".
Denk het niet. OP3 heeft SD 820, 64 GB opslag, 6 GB LPDDR4 RAM, 3000Mah batterij, 16 MP camera met zelfde pixels en lens. Het enige verschil is dat deze een 2K scherm heeft.
Dit zou best wel eens kunnen. Wel heeft Oneplus 3 extra ramm, dus een verschil van 3 GB. Wel is deze voorzien van een 1080P scherm, dus daarmee heeft dit toestel een voordeel. Even de CPU's vergeleken, die van Oneplus 3 is toch stuk sneller.
Nee, dit is een midrange toestel wat gericht is op de algemene consument die alleen de simpele specs zoals resolutie interessant vind.
De SoC in deze telefoon is een stuk langzamer fan de Snapdragon 820.
Vanwaar die 2 CPU's eigenlijk? Dat zie ik steeds vaker. Wat is de reden hiervan?
Het is eigenlijk 1 cpu met 2 types cores :)
Duidelijk. Kan je als ontwikkelaar zijnde ook deze specifieke cores aanspreken? Om bijvoorbeeld bepaalde taken trager uit te voeren op achtergrond.
Goede vraag, volgens mij doet de software dat zelf. Je weet natuurlijk niet of je taak zwaar is voor de cpu, omdat je niet voor elk type CPU gaat programmeren. Het os bepaalt dan zelf op welke core het komt te draaien.
1 wordt gebruikt voor high-performance taken (bijvoorbeeld apps die in de voorgrond draaien) en 1 voor low-performance taken (bijvoorbeeld apps/taken in de achtergrond).
Dit maakt dan een verschil uit in energieverbruik en is potentieel dus voordelig voor je accuduur.
Dat geldt alleen onder bepaalde voorwaarden, als je een processor kan uitschakelen. Of als de processen niet netjes over processoren verdeeld kunnen worden. En het is zoals je zelf aangeeft sterk afhankelijk van hoe het apparaat gebruikt wordt.
Op deze manier kan het energie verbruik mogelijk omlaag. De A72 kernen hebben hoge performance maar verbruiken ook meer (ook als ze niet volledig belast worden). De A53 presteren minder (goed genoeg voor normaal gebruik) en zijn een stuk energiezuiniger. Door de A72 kernen uit te schakelen als er niet veel met de telefoon gedaan word (lees browsen, muziek afspelen, etc.) gaat de batterij langer mee. Bij games en dergelijke zullen de A72 kernen wel gebruikt worden.
De ene is low-power de ander is high-power, trager/sneller, om energie te besparen warneer je geen intensieve apps draait.
Inderdaad geen lelijk toestel.
Ik vraag me altijd af hoe het nu met de kwaliteit zit van dit soort toestellen.
Ik heb op dit moment een Note2 die aan vervanging toe is, maar ben altijd een beetje huiverig voor die chinese toestellen.
Heb een Vodafone Smart Prime 7 gehad, erg net toestel, strak design en bouw ook de software was erg goed en gewoon Stock. Was wel wat vodafone software aanwezig maar dit kon je netjes verwijderen. Mijn persoonlijke mening is dat het zeker de moeite waard is om naar te kijken in ieder geval.
Chinese phones kunnen best goed zijn, ligt uiteraard ook aan hoeveel eisen je eraan stelt/waar je zelf mee tevreden bent :)
Mijn ervaringen met de diverse Smarties van Vodafone waren helaas minder positief. Veel langer dan een maand heeft het bij geen enkel toestel geduurd, voordat het scherm was gescheurd. Destijds waren dat hele goedkope telefoontjes, waardoor je daar toch minder van wakker ligt. Maar dat vind ik bij een telefoon van ¤ 400 toch wel een ander verhaal. Maar wellicht is de bouwkwaliteit er ook op vooruit gegaan...
Ik heb drie jaar lang de Alcatel OneTouch Idol X gehad (onlangs naar de OnePlus3 overgegaan). Qua hardware en bouwkwaliteit in al die drie jaar geen klachten gehad, enkel een keer de USB connector moeten vervangen. Maar da's "wear and tear".

[Reactie gewijzigd door Omer op 27 september 2016 12:14]

Welke hi-end toestellen komen niet uit China?

Assemblage van b.v. Apple is gewoon in China.
Ik zou Alcatel toch nog echt gewoon wel Frans noemen en niet Chinees, of is dat niet terecht meer?

Anders zou je Volvo ook Chinees moeten noemen nu :+

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 27 september 2016 11:33]

Da's toch wel heel anders, Volvo's worden nog steeds in Zweden ontworpen en gebouwd, deze Alcatel telefoons zijn 100% Chinese toestellen (die daar onder de eigen merknaam van TCL worden verkocht) met voor de Europese markt enkel een Alcatel sticker erop geplakt.
Waarom brengt Vodafone eigenlijk een telefoon onder eigen naam uit? Er is al keus genoeg. Mensen hebben nog steeds een hekel aan branded toestellen, dit toestel lijkt dus bij voorbaat niet al te kansrijk. Wat is dan de gedachtegang van Vodafone?
Try before you die :o . Maar je hebt gelijk. Dit geldt hetzelfde voor vele andere telefoonmakers, ook voor de bekendere zoals HTC, hele reeks Samsung en Sony telefoons, naar mijn mening. Maar het verkoopt, wellicht in lage aantallen nog steeds verdienstelijk.
Als het toch branded moet zijn, zouden ze hem goedkoper moeten maken imho. Dan trek je misschien wat extra mensen aan.
Nu weet ik niet in hoevere de software branded is.
Niet onaardig, maar doe er 50 euro bij en je hebt de zte axon 7 met een 820.
Ivm VR denk ik beter wachten op een daydream device. Wanneer komen die eigenlijk? Zijn de pixel gsm's daydream ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True