Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

De TU/e heeft donderdag een nieuwe elektrische toermotorfiets getoond, de Storm Wave. Studenten van het Storm-team gaan daarmee in 80 dagen de wereld rondrijden om de 'potentie van elektrisch vervoer' te laten zien. Half oktober presenteerde het team het prototype Storm Pulse.

De Storm Wave is een nieuwe motorfiets en er zijn er twee van gemaakt. Het Storm-studententeam start op 14 augustus aan zijn reis en gaat het grootste deel van de tocht met één motor rijden; één is reserve. Op sommige plekken zal wel met beide motoren gereden worden, zegt Bas Verkaik, woordvoerder van het team. De motoren kunnen 380 kilometer afleggen en hebben een topsnelheid van 160km/h. Optrekken naar 100km/h kan de motor in vijf seconden.

"De technische verschillen zijn niet zo heel groot", zegt Verkaik. "Er zit een nieuw battery management system in, de voorvork is twee keer zo licht, twee keer zo smal en twee keer zo sterk en hij is helemaal iets lichter geworden. Ook is de motor een stuk betrouwbaarder dan zijn voorganger Pulse. Die was niet in staat om in 80 dagen de wereld rond te gaan. De totale motor is overal een beetje getweakt."

De motor is nog steeds opgebouwd rond een modulair accupakket dat bestaat uit 24 losse cartridges. In totaal is de accu goed voor maximaal 28,5kWh aan energie en kan de motor 380 kilometer rijden zonder opladen. Het kunnen aanpassen van het aantal cartridges om sportiever te kunnen rijden, zit ook nog steeds in het systeem van Wave. Dit systeem was al bedacht voor de voorganger Pulse.

De Storm World Tour gaat over het noordelijk halfrond, vanuit Europa naar Azië en vervolgens Noord-Amerika. De totale afstand die de motor af moet gaan leggen is 26.000 kilometer. Via het Storm Grid kunnen mensen, bedrijven en instellingen elektriciteit of andere faciliteiten aanbieden.

Storm WaveStorm WaveStorm Wave

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Bij aardig wat elektrische voertuigen wordt er meestal motor in de wiel gedaan. Dat doen ze om al die weerstandsverliezen klein te houden en zo min mogelijk bewegende delen. Kettingen en riemen zijn dus eigenlijk uit de boze, het kan slijten en stuk gaan. Dan zit je alweer stil.

Motoren met motor in wiel is dus mogelijk. Waarom zie ik hier klassieke opzet. Niet erg effectief omdat hier een slijtbare aandrijfriem is gebruikt.

Is een motor in wiel zoals bij solar voertuigen echt niet te doen? Er is met gemak AustraliŽ mee overgestoken. Met aandrijfriem moet je alsnog paar keer stoppen en omwisselen omdat die versleten is...

Enige reden waarom men voor klassieke opzet kiest is dat de wielen makkelijk om te wisselen zijn. In buitenland is reparatie dus minder moeilijk. Gewoon motorwinkel in, nieuwe band erop.
Toch is het geen effectieve oplossing en beetje ouderwets. Aandrijfverliezen zijn aanwezig en dat kost allemaal wat energie. Hier zal het vast wel paar tot enkele tienden kilometers te kort komen.

En ook als motor in de wiel zit, kan het beter gekoeld worden en in middendeel is er dan meer ruimte voor accu pack, of kan wat smaller gemaakt worden, dus lichter.
Veel elektrische scooters hebben motor in de wiel, als ik goed heb.

Of gaan ze ook ermee door modder en slijk rijden als een offroad motor, dan kan ik voorstellen dat motor iets hoger neerzetten veiligere keuze is. Maar ik verwacht niet snel dat ze door slecht terrein gaan rijden.
De reden dat hier geen naafmotor gebruikt is is ten eerste omdat bij een naafmotor de motor ook onafgeveerd gewicht is, waardoor je motor dus volkomen kut rijdt (die dingen zijn nogal zwaar). Verder is de motor die er nu in ligt 35kW RMS, volgens mij is er geen naafmotor die dit aankan.

De riem die erop zit kan gemakkelijk die reis halen, nog wel 2 of 3 keer ook zelfs. Doordat de as van de motor in het verlengde van de as van de achterbrug zit komen er bij invering geen andere krachten op de riem, waardoor er geen spanmechanismen nodig zijn en dit komt de levensduur ook ten goede. Het enige probleem dat je kunt hebben is dat er iets tussen de riem en pulley zou komen dat de riem doet knappen, maar deze kans is niet zo groot.

Daarnaast vraagt deze motor dus ook redelijk wat koeling. Er zit zoals iemand anders al speculeerde inderdaad een waterkoelingscircuit in, anders brand de motor door.

Verder weet ik niet of je de wegen over de rest van de wereld al eens hebt bekeken, dat zijn doorgaans geen mooie 5 baans ZOAB snelwegen. Vandaar dat de motor ook wat hoger staat en een lange veerweg heeft.

En het wiel is er inderdaad simpel uit te halen en te vervangen, afgelopen week nog gedaan bij de Wave, ging een stuk sneller dan ik normaal bij mijn eigen motor erover doe.

Edit: kreeg net nog een berichtje dat ik nog wat vergeten was, dus ik zet het er maar even bij: Nog meer redenen om de motor niet in het wiel te plaatsen is vanwege de smesh gear, een nieuwe innovatieve versnellingsbak waardoor de motor efficiŽnter is op hoge snelheden, en de motor kan naar boven de 100kW pieken (zal bij de Wave begrensd worden op 70kW piek ivm wetgeving).

[Reactie gewijzigd door mark-k op 15 juli 2016 09:12]

Ja, als je ergens in onbekende land zit, hou je liefst bij standaard opzet. Dus geen moeilijkere motor in wiel want dan moet je bedrading soms losmaken. Met motor in body en riem is dat niet nodig. En klopt inderdaad met onafgeveerd gewicht.

Motor in body heeft andere voordeel dat stroomkabels kort kunnen blijven. Daar gaan ook wat verliezen over. Een naafmotor kabel is stuk langer.
De in-wheel motoren zoals ze gebruikt worden bij zonne-auto's hebben veelal een piek vermogen van 15kW. Door de slechtere aerodinamica van een motor heb je al zeker zo'n vermogen nodig om uberhaupt op een normale verkeerssnelheid te kunnen rijden. Als je dan ook nog eens snel (<8s) wil kunnen optrekken moet je of je motor groter maken of met een andere motor werken. In het geval van een grotere motor is er weinig op de markt in de juiste vermogensrange en moet je ook rekening houden met veel ongeveerde massa. Al met al een risicovolle stap om van de 'klassieke opzet' af te stappen.

Koeling bij een in-wheel motor is zeker niet makkelijker dan extern. Extern kan je er een apart koelblok of zelfs waterkoeling op zetten iets wat bij in-wheel niet zonder flink redesign mogelijk is. Zelfs met een rijdende motor kan natuurlijke convectie hier niet tegenop.
je eerste punt is totale onzin en zo uit je duim gezogen.
je 2e punt is juist.

in wheel motoren hebben meer pole pairs, dus zijn door hun bouw juist sterker bij lage toeren.
en trekken harder op dan een alternatief.
Maar maybe klap je achterover als je de massa van de motor ook nog eens in het achterwiel stopt? Je wilt het zwaartepunt van de motor zo veel mogelijk naar voren leggen lijkt me.

Het lijkt me overigens echt onzin dat een vsnaar op deze rit vervangen moet worden.
Ligt het zwaartepunt te ver naar achter is de kans op een (niet geplande) wheelie veel groter. of inderdaad zelfs achterover klappen.
Andersom is echter ook niet goed ligt het gewicht te ver naar voren en moet er hard geremd worden krijg je een zelfde situatie, de kans op een (niet geplande) stoppie wordt groter en je zou ook voorover kunnen klappen.

Meest ideale blijft zwaartepunt in het midden, liefst zo dicht mogelijk op de grond.
https://lati-solar-car.wi...tor+Information+Sheet.pdf Dit is de motor die veel zonne-auto's gebruiken. Om het maximaal koppel zes maal zo hoog te krijgen (gelijk aan de Storm Pulse https://www.storm-eindhoven.com/STORM_Pulse) moet je wel degelijk met de grootte van de motor gaan spelen.

edit: http://in-wheel.com/product-category/motors/ hier wat voorbeelden van andere in-wheel motoren: of groter of zwaarder.

[Reactie gewijzigd door Bgro op 15 juli 2016 07:40]

Is een motor in wiel zoals bij solar voertuigen echt niet te doen? Er is met gemak AustraliŽ mee overgestoken. Met aandrijfriem moet je alsnog paar keer stoppen en omwisselen omdat die versleten is...
Welnee, ze kunnen de route twee keer rijden voor die riem vervangen moet worden. En ik neem aan dat ze toch wel een paar keer stoppen om bij te laden denk je niet? Het vervangen van een dergelijke riem doe je in een uurtje, dan is de accu nog niet vol. En een motor in het wiel is een optie, maar omdat je dan altijd op zeer lage toeren draait is dat niet efficient. Daarnaast is het niet comfortabel en veilig.

Waarom toch altijd die enorme hoeveelheid negatieve commentaren als het over electrische aandrijving gaat? De tegenargumenten worden er bij de haren bijgesleept.
Hoezo negatieve commentaren? Ik vind het een relevante vraag over het technische ontwerp van deze motor.
Geen motor in het wiel kunnen ze om verschillende redenen hebben gedaan.
Het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk houden bijvoorbeeld, komt de wegligging nogal ten goede. scooters zijn wat dat betreft niet echt met motoren te vergelijken.
ongetwijfeld zal ook het rijden door de bagger mee hebben geteld bij deze keuze.
de aandrijfriem kan met gemak 50.000 km mee als hij de ton niet haalt, en heeft daarnaast vrij weinig vermogensverlies. (en daarnaast, het is een toermotor geen sportfiets).
Ik zou zelf ook geen motor in het wiel plaatsen.
delen die vaak verwijdert moeten worden voor onderhoud zo licht en hanteerbaar mogelijk maken of houden.

Na het accupack zullen de wielen de meeste aandacht nodig hebben.
controles op bandenspanning , proefieldiepte van de band en slijtage aan de remmen.
Een motorband heeft maar een relatief kort leven t.o.v. een autoband. 10.000 - 15.000 km, sterk afhankelijk van het soort motor en het rijgedrag van de bestuurder.
dat betekend dat beide wielen 2x een nieuwe band krijgen. als ze tussentijds niet lek rijden.

en niet te vergeten het gehele wiel zal netjes gebalanceerd moeten worden na iedere bandenwissel. Gaat dat ook als je met een naafmotor zou werken?
De snelheid van deze motor ligt aanzienlijk hoger dan een elektrische scooter en daarmee zijn ze niet direct met elkaar te vergelijken.
Motoren met motor in wiel is dus mogelijk. Waarom zie ik hier klassieke opzet.
Ik vermoed dat jij niet met de motor rijd?
Een motor stuur je niet zoals een auto waarbij je goed aan je stuurwiel draait en daarbij geholpen word door stuurbekrachtiging. Een motor stuur je vooral door hem te laten hellen naar de kant waar je naartoe wil (simpel gezegd).

Een krachtige elektrische motor heeft een behoorlijke massa. Als je die massa in het wiel steek en laat meedraaien word een motor quasi onbestuurbaar op hogere snelheden door de centrifugale krachten die aan het werk zijn. Je zal de grootste moeite hebben om de motor te laten hellen.

In zo'n solar voertuig is dat geen probleem als je 3 of meer wielen hebt, dan stuur je zoals een auto. Al zal je ook meestal zien dat het wiel met de motor in niet moet sturen.
Bij een elektrische fiets zie je ook veel naafmotoren maar daar is de massa veel kleiner (van zowel motor als het geheel), de snelheden veel lager en dus ook de hellingshoek die je nodig hebt om bochten te nemen veel kleiner.
Op zich een mooi ontwerp en ik ben benieuwd hoe de test gaat verlopen.

Alleen als er iemand op ziet valt je op dat de wielbasis echt groot is, dat kan niet handig zijn voor een motor.

Ben ook wel benieuwd wat dit ding weegt, lijkt mij toch aardig zwaar. Gelijk een erg nadeel voor een motor. Maar goed, het begin is er!

[Reactie gewijzigd door RJC82 op 14 juli 2016 17:44]

De vele accu's die in het ontwerp zitten maken het zwaar. Er zit nu een gespoten plaat overheen maar als je die eraf haalt zie je 12 grote accu's! ;)

Zal wel lekker snel zijn met accelereren daar accu's geen vertraging kennen. Binnen 2 seconden op de 100! :9 :P 8-)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 14 juli 2016 18:06]

Volgens de tekst kost het de Wave 5 seconde om van 0-100 te geraken. Zal vooral het gewicht zijn waardoor het niet sneller gaat denk ik. De Pulse (het vorige model) haalde trouwens ook in 5 seconde de 0-100 dus denk dat er motorisch niet veel veranderd is. ;)

Ben zelf erg benieuwd hoe deze motor in het gedeelte van Turkije naar China gaat presteren omdat dit natuurlijk een stukje wereld is waar niet alle wegen even top zijn en waar de motor toch wel zwaardere omstandigheden zal moeten trotseren.

De route is trouwens hier te zien.

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 14 juli 2016 18:38]

3-4 seconden naar de 100 is nog snel. ;)

Ik zie het inderdaad. Staat in de text. 5 seconden. Er zijn wel al sport auto's op accu's die in het 2-3 seconden kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 14 juli 2016 18:40]

Ja, elektrische motoren zoals de Zero of Lightning halen ook de 100 in 3 seconde. De meeste verliezen het daarna wel van de verbrandingsmotoren omdat deze na de 100 wegschieten. Ze hebben vaak het meeste vermogen bovenin de toeren.

5 seconde is natuurlijk alsnog snel zat voor een tourmotor. Met een max van 160 km/u is ook prima te rijden als je tourt. Sneller hoeft niet en is ook niet verstandig als je ver wilt komen. :)

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 14 juli 2016 18:59]

En oud wilt worden :+

En tja, zo snel accelereren is lache maar dat vergt wel veel energie en is niet super efficiŽnt natuurlijk, en dan moet je ook nog eens HEEL goed vasthouden. Van 0-100 in 2 seconde op een motor lijkt me wel erg eng om mee te maken. :P
Dat gaat je ook niet lukken zonder wheeliebar ;)
wat nou als je heeel erg voorover leunt? :P
Ga je niet redden ;).
Ik vraag mij af of het niet sneller is dan vijf seconden omdat anders de motor een backflip maakt...
Nee, een beetje moderne sportmotor zal rond de 3 seconden zitten, sommige er onder. En tegenwoordig kan er ook anti-wheelie in de software ingebakken worden.
Zoals Whatts al aangeeft gaat zo'n beetje elke sportieve motorfiets in heel ruim minder dan 5 seconden naar de honderd; zelfs de meeste grote tourmotoren halen dit.
Zeker in het geval van deze elektro-fiets is achterover slaan niet aan de orde; ruim vůůr het achterwiel zit een belangrijk deel van de massa: de batterijen.
Alleen als er iemand op ziet valt je op dat de wielbasis echt groot is, dat kan niet handig zijn voor een motor.
Op lange ritten en mooie wegen (daarvoor is ie gemaakt), is een langere motor juist erg fijn. Veel minder nerveus en veel makkelijker in de juiste koers te houden. Een motor voor ruig terrein is meestal wat minder lang en wat hoger.

Geen probleem dus.
Dat klopt in principe, maar dat gaat niet tot in het oneindige door. Kijk maar eens naar de onhandigheid van verlengde voorvorken op van die choppers. Ook een hele lange wielbasis, meestal lange rechte wegen in de USA, maar toch onhandig.
Ze claimen trouwens ook met deze motor off road te willen, dus ook dan is die wielbasis belangrijk.

Ik weet de wielbasis van deze motor niet, maar hij lijkt erg lang. Dus te lang, ook voor een toermotor. Daarnaast moet elke motor wel bochten maken, ook al is deze bedoeld voor toeren.

[Reactie gewijzigd door RJC82 op 14 juli 2016 21:18]

Smaken verschillen, ik vind hem erg lelijk.

En per volume wegen battery packs + elektromotor minder dan de metalen delen van een verbrandingsmotor +versnellingsbak.

Half off-topic: Harley-Davidson deed een marketing tour met een elektrisch prototype; bij de motorbeurs in Utrecht vonden de meeste niet-Harley rijders hem wel aardig en de die-hard Harley liefhebbers vonden hem in het algemeen maar niks.
graag nog foto's zonder kappen? O-)
Een quote uit dat artikel:
"Vanwege het bereik zijn de twee motoren volgens het team de eerste elektrische toermotoren ter wereld."

Dat ligt toch echt anders. Er zijn veel elektrische motorfietsen inmiddels.
Kijk o.a. eens bij het merk Zero bij voorbeeld. Of google op andere merken.

En als je nou de ultieme petrolheads de mond wil snoeren, moet je die eens de ogen uitsteken met de Lightning LS - 218. Accelereert sneller, rijdt sneller, rijdt rondjes om gas powered bikes op de Pikes Peak bergrace; kortom, geen enkele reden om benzine meer te tanken als motorduivel :) . Bereik ligt tegen de 300 km aan, maar er zijn dacht ik ook extra battery packs.
En de grootste kicker: deze beul blijft accelereren, ook op hogere snelheden (vanwege het enorme koppel).
Let op 'toer'motor
Lees mijn 1e alinea :)
"Vanwege het bereik zijn de twee motoren volgens het team de eerste elektrische toermotoren ter wereld."

Dat ligt toch echt anders. Er zijn veel elektrische motorfietsen inmiddels.
Ja, er zijn andere elektrische motorfietsen maar die (vooral Zero) zijn niet echt toermotors, dus daarmee claimen ze de eerste te zijn.
Je kunt met elke motor toeren.

En als je bedoelt dat een "toer"-motor gemaakt is voor "rustig langdurig rijden" en dat die 380 km range dus exceptioneel zijn en voor het eerst bereikt met een elektrische motorfiets, dan moet ik je opnieuw teleurstellen.

Behold: Brutus V9: 280 miles, ofte wel 450 km. Ook een "toer"motorfiets. Okee, 210 miles (338 km) op de highway....
http://www.cheatsheet.com...-of-range.html/?a=viewall

[Reactie gewijzigd door Tao op 15 juli 2016 23:07]

Natuurlijk kun je met elke motor toeren, maar motors worden nou eenmaal gecategoriseerd in types als 'sportmotor', 'toermotor', 'naked', etc. Dat is gewoon een benaming die bestaat. De Brutus V9 is duidelijk een cruiser.
Jammer dat het filmpje van de TU/e er niet bijgeplaatst is, of de foto's zonder kappen..
https://www.facebook.com/STORMEindhoven/

Hier kan je ze volgen en meer foto's en filmpjes bekijken
Brammo impulse is ook een elektrische motorfiets, ongeveer zelfde idee.

https://www.motorzaak.com/brammo-empulse-r-rood
Die laatste foto, ligt dat nu aan mij, of zit je relatief heel ver naar achter op die motor? Geen idee hoe je normaal qua midden/achter op een motor zit, maar lijkt me toch best raar zo :P

Maar zijn er eigenlijk al electro motoren? Auto's al aardig wat, scooters weet ik ook, maar zie zelf nooit een electrische motor langszoeven. Vraag me alleen af wat dit model zou gaan kosten als het een consumenten versie zou worden.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 14 juli 2016 17:43]

Klopt , maar stuuur zit ook vrij ver naar achter , voordeel is dat je met optrekken en vooral remmen meer druk op je achterwiel hebt en dus met remmen minder snel weg breekt (op je snufferd gaan) omdat bij normale motoren meer als 90% van de remkracht van het voorwiel komt.

Daarnaast zit de accu waarschijnlijk in de tank en is wat verder naar achter een betere gewichtverdeling
Met remmen druk op je achterwiel? Dat dacht ik dus niet, dan schiet alle gewicht juist naar voren, door traagheid van de massa. Vandaar dat de voorrem ook de belangrijkste rem is en een dubbele schijf heeft ipv een enkele schijf achter. Het beste is gewicht laag en in het midden tussen de wielen. Ook dan komt er nog steeds meer gewicht op het voorwiel bij remmen.
Heb ooit een KTM E geprobeerd.
Weliswaar een crossmotor maar was hier zeer over te spreken.
Helaas is geen geluid voor mij geen echt motorrijden.

Overigens lijkt mij inderdaad die persoon erg ver naar achter zitten.
maar aangezien de accu's waarschijnlijk veel wegen zal het gewicht wel eerlijk zijn verdeeld.

Lees trouwens nergens hoeveel de motor weegt.
Er bestaan al meerdere elektrische motorfietsen. Alleen geven de bouwers van deze aan dat het dan meestal gaat om stadsmotoren met een klein bereik. "Eerdere elektrische motoren hadden een bereik van ongeveer 100 kilometer, bovendien waren dat stadsmotoren."
"Verschil met bestaande elektrische motoren is dat de STORM Wave draait op een modulair batterijenpakket."

Bron

Merken zoals BMW hebben al elektrische motoren gemaakt
Een motor blijft een motor.

Weinig mensen beseffen dat een motor de airflow van een baksteen waardoor die gruwelijk veel energie verbruikt. Een beetje motor rijd ongeveer 1:20. Een motorscooter gebruikt een stuk minder en gaat richting 1:30 mede dankzij een goede flow.

Ik heb niet het gevoel dat ze hier voldoende rekening mee hebben gehouden waarmee ze het verschil hadden kunnen maken.

http://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-ds-specs?model=dsr
Een van de grootste bouwers,
de capaciteit van de accu is weliswaar maar dat kun je uitbreiden zonder al te veel trammelant.
Dat zit hem meer in het motorblok (vaak hoogtoerig ipv zuinig) dan in de motorfiets. Een BMW F800 blok haalt met rustig rijden ook rond 1 op 30 simpelweg omdat het een vrij laagtoerig blok is.
28kWh begint ergens op te lijken voor een motor! Energica biedt leuke motoren, maar die hebben maar een ~11kWh accu, gewoon te weinig.

We moeten nog even geduld hebben, maar voor motoren ligt denk ik het punt bij een 20kWh accu. Dan kan je ťcht probleemloos 250km rijden en even aan de snellader.
28kWh begint ergens op te lijken voor een motor!
Is meer dan het oude model nissan leaf. Met een motorfiets moet je dan wel enorme range hebben als je langzaam genoeg gaat.
De Zero's hebben tegen de 15kWh, daar kan je al bijna 300km mee. De meeste benzinemotoren hebben een range tussen de 300-400km (1 op 20 met 15-20 liter bezine). Dat gat tussen elektische motoren en benzinemoteren is dus al een stuk kleiner dan tussen elektrische auto's en ICE-auto's.
Maar bij ons motorrijders komt er nog het argument van geluid en gevoel bij. Dus die zijn nůg koppiger met overstappen!
Ik rijd zelf een Model S, maar ook motor. Dat geluid idd! Dat zou ik missen
Ik woon in een buurt met daarin zo'n enthousiaste motorrijder... :| Ik zou het geluid geen minuut missen!
Maar bij ons motorrijders komt er nog het argument van geluid
Praat aub alleen voor jezelf, ik heb mijn motoren graag stil, voor mezelf en voor mijn omgeving. Don't be a fag.
Die van mij maakt ook vrij weinig geluid, en als het even kan zou ik hem meteen inwisselen voor een Zero.
Met 'ons motorrijders' bedoelde ik meer de algemene of gemiddelde mening van de Nederlandse motorrijders. En het was een schatting.
Maar bij ons motorrijders komt er nog het argument van geluid en gevoel bij.
Het lijkt mij juist bijzonder kicken om weg te stuiven met een elektrische motorfiets met het (nu nog) science-fiction achtige geluid van een krachtige electro-motor.
Maak je (ook weer: nu nog) meer indruk mee dan een knallende plofmotor.
Die 380km, bij welke gemiddelde snelheid is dat? En is dat op vlak terrein.
In de bergen/ heuvels, wat nog weleens voorkomt op deze planeet, gebruik je een stuk meer energie ondanks de afdalingen. Ben benieuwd naar de werkelijke, gemiddelde afstand per lading nadat ze terug zijn.

Mooi project iig!
Ik neem aan dat je dat niet haalt als je continue 160Km per uur rijdt. Bij een kruissnelheid van zo'n 90-100km per uur zal dat wel redelijk moeten kunnen.
50KM per uur max. dus.
Leuk voor de toeristische route.
120 km/h max dus:
De testrit bestaat uit een viermaal herhaald stadsritje en een buitenrit. In elk stadsritje wordt 1 km afgelegd in 200 seconden waarbij driemaal opgetrokken en gestopt wordt. Maximale snelheid is 15, 32 en 50 km/u. In de buitenrit wordt 7 km afgelegd in 400 seconden, waarbij 70, 50, 70, 100 en ten slotte 120 km/u gereden wordt. In de hele testrit wordt 11 km afgelegd in 19 min 40 s.

[Reactie gewijzigd door Bgro op 15 juli 2016 07:09]

Leuk om te zien dat de TU/e zich hier mee bezig houdt, maar als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een Zero S (tot 50kW, 317km actieradius in stadsverkeer) is dit niet revolutionair.

Ik weet dat Tweakers hier de website niet voor is, maar het zou leuk zijn om een vergelijking tussen bestaande elektrische motoren en deze "nieuwe ontwikkelingen" te zien in specificaties en gebruik.

Overigens kan ik nergens vinden of de actieradius van 380km ook op hoge snelheid is. Bij de Zero S lijkt dit niet het geval.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 14 juli 2016 17:49]

Leuk om te zien dat de TU/e zich hier mee bezig houdt, maar als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een Zero S (tot 50kW, 317km actieradius in stadsverkeer) is dit niet revolutionair.
En jij gaat de wereld rond op die machine? Je hebt het hier over een hele ander apparaat. Om grote afstanden af te leggen heb je stabiliteit, comfort, veiligheid en boven alles betrouwbaarheid nodig.
380 km is best netjes. Ik haal ongeveer hetzelfde met mijn R1200GS uit 2006.

Maar ik snap niet waarom ze toch altijd blijven kutten met een riem/ketting bij elektrisch aangedreven motoren. Zet die motor gewoon op het as van je achterwiel. Of heeft het misschien met gewichtsverdeling te maken?
Dit gaat onder andere om het ongeveerde gewicht, als je een achterwiel motor hebt dan is dat een zwaar ding dat geen vering heeft. Dat scheelt nogal wat comfort

Daarnaast is het veel minder efficiŽnt, vooral in een high torque low rpm situatie zoals de heuvel op. Een electrische motor doet liever low torque high rpm als het om efficiŽntie gaat
Lijkt me meer op soort omgebouwde crossbike, maar dan met kappen en zijkanten van een snelheidsmonster...
denk dat tussen die grote wielbasis onder andere de batterijen zitten, we zien het niet
Nou... Ik moet wel zeggen dat het wel een interessante trip lijkt. Ik ben best benieuwd naar waar ze tegen gaan aanlopen als ze gaan rijden. Daarnaast vind ik het wel een goede idee, zelfde als met de boot om de wereld maar dan op het land :P

Ook ben ik wel benieuwd in hoeverre de motor de afstand kan leggen, elektrisch is altijd anders dan met de standaard brandstof motor. Hopen dat ze het wel redden en dat ze de onderzoek/verslag van de trip ook publiceren.

Ik wens uiteraard het hele team heel veel succes in het voorbereiden en tijdens het rijden! Het zal dan niet altijd goed weer zijn :P

Edit: woordjes toegevoegd

[Reactie gewijzigd door gamezfreak op 14 juli 2016 17:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True