Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

EVGA heeft onder de noemer Pro SLI Bridge HB vier sli-bruggen aangekondigd die het nieuwe high bandwidth-protocol van Nvidia gebruiken. Het logo boven op de bruggen is voorzien van leds en kan naar keuze in rood, groen, blauw of wit weergegeven worden.

De Nvidia GeForce GTX 1080 en 1070 kunnen gebruikt worden met bestaande sli-bruggen, maar de nieuwe HB-varianten bieden een hogere bandbreedte. Volgens EVGA kan dat met name bij opstellingen met meerdere schermen zorgen voor betere frame pacing.

Het bedrijf toont op zijn forum een voorbeeld van Shadow of Mordor, gespeeld op een resolutie van 11520x2160 pixels. De opstelling van twee GTX 1080-gpu's zet met de HB-bridge consistentere frametimes neer. Volgens Nvidia is een HB-bridge niet nodig tot een resolutie van 2560x1440 pixels bij 60Hz. Bij hogere framerates of resoluties moet de hogere bandbreedte voordeel bieden.

EVGA komt met vier verschillende bruggen. Alle ondersteunen ze maximaal twee GeForce GTX-kaarten, maar de afstand tussen de connectors is verschillend. Zo kunnen opstellingen gemaakt worden met 0, 1, 2 of 4 pcie-slots aan 'spacing' tussen de twee videokaarten. Een europrijs is nog niet bekend, maar EVGA heeft de nieuwe sli-bruggen op zijn website staan voor een adviesprijs van 39,99 dollar per stuk.

EVGA SLI-HB-bridgesEVGA SLI-HB-bridgesEVGA SLI-HB-bridges

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Misschien een rare vraag, maar waarom de volgende resolutie: 11520x2160.
Dit lijtk mij namelijk niet een standaard resolutie, dus dan begrijp ik meteen het nut ook niet.

Is er ook iemand die tegenwoordig wat meer weet over hoe goed SLI functioneert? Ik heb het 3x geprobeerd en het was ALTIJD drama (laatste x is alweer 2-3 jaar geleden).
Even schaamteloos linken

https://www.techpowerup.c...DIA/GeForce_GTX_1080_SLI/

TL:DR - SLI schaalt gemiddeld zo'n 75-85% door op de tweede kaart. SLI met 3/4 way is altijd al zinloos geweest, of soms zelfs contraproductief, en nu kan het in principe ook niet meer zomaar. Verder blijkt uit bovenstaand stuk dat de HB SLI Bridge vrijwel volledig zinloos is tov een oude bridge.

Mijn persoonlijke twee centen over SLI: niet meer doen. DirectX 12 maakt van SLI een rampenplan omdat je nu veel meer variatie kent: developers mogen kiezen voor multi GPU, maar het hoeft niet, ze kunnen ook de asymmetrische multi GPU ondersteunen - maar het hoeft niet. Kortom het wordt een bende nu, en dat is het al. AotS, de game die multi-GPU en Dx12 features zou showcasen, heeft een matige implementatie en is super buggy, stuttered als de pest.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juni 2016 11:23]

Ligt dus net aan het spel zo te zien, de ene heb je een flinke winst, de ander haal je minder fps. (Rainbowsix Siege bijv doet de stock 1080 het beter dan de SLI setup...)

En aan het einde (summary) kan je dus zien dat in totaal de winst dus echt nihil is: https://www.techpowerup.c...orce_GTX_1080_SLI/20.html

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 22 juni 2016 12:52]

En aan het einde (summary) kan je dus zien dat in totaal de winst dus echt nihil is: https://www.techpowerup.c...orce_GTX_1080_SLI/20.html
Ik heb ervaringen met SLI en CrossFireX en kan dit beamen. Het is zeer frustrerend als je een nieuw spel start, ziet dat er iets mis is (geflikker, crashes, zeer lage framerates, andere problemen...) en je na een klein zoektocht op Internet leert dat het enige werkende advies is om SLI/CrossFireX uit te schakelen. Vervolgens staat één GPU te zweten en doet de ander niets. Daarvoor heb je geen meerdere videokaarten.

Wat nog meer frustrerend is, is wanneer de problemen pas veel later of helemaal niet worden opgelost. Zeker in het hedendaagse "eerst vroegtijdig uitgeven en cashen, daarna misschien nog wat patchen voordat wij onze handen ervan terugtrekken" klimaat waar veel ontwikkelaars in zitten is SLI/CrossFireX gewoon een groot risico.

Al heb je het geld voor twee videokaarten, dan kan je van hetzelfde geld een enkele krachtigere kaart kopen die beter presteert. Alleen bij het hoogste high-end heb je deze optie niet meer. Bewaar dan het geld voor een tweede videokaart voor een toekomstige upgrade van je enkele kaart (met alle voordelen van een nieuwe GPU generatie). Zo kan je veel meer plezier van je hardware hebben. ;)
Ik draai hier zelf ook een Sli opstelling, en ben het dan ook wel met je eens.
Nu is het in mijn geval wel zo dat ik altijd maar één kaart heb aan staan, en wanneer ik op internet nagezocht heb of een game ook voor Sli of Crossfire geoptimaliseerd blijkt te zijn, zet ik de tweede er pas bij aan.
Scheelt één op je energie rekening, en twee gestotter en crashes in games, zoals je zelf al aangeeft, en ik het dan ook volledig mee eens ben.
En gebruik ik mijn PC niet om te gamen, dan staat de tweede kaart sowizo uit ;)

Off-topic:
Nu we het hier toch over videokaarten hebben, zins ik Windows 10 draai & van één naar twee kaarten wil, of andersom en dan op toepassen klik, krijg ik telkens de melding dat ik eerst de Windows rekenmachine uit moet zetten.
En dat terwijl ik de rekenmachine voor de tijd helemaal niet gebruikt heb, weard, i know.
En het wordt nog vreemder als ik taak beheer open zet en dan hetzelfde wil doen, dan kan het namelijk wel zonder problemen en dus zonder de melding te krijgen dat ik Windows rekenmachine eerst moet uitschakelen.
Hebben meer mensen hier last van, dan hoor ik het graag.
Ik vind het meer een raar iets namelijk.
Bij voorbaat dank _/-\o_

Het betreft een schone Windows 10 installatie by the way, en geen update.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 22 juni 2016 18:53]

Ik vermoed drie schermen naast elkaar van 3840 x 2160. En die hoge resolutie wordt gebruikt om het voordeel van de bridge aan te tonen. Ik neem aan dat ze een zo hoog mogelijke resolutie willen pakken voor de demonstratie, zodat het verschil met de 'oude' bridge zo groot mogelijk is ;)

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 22 juni 2016 10:53]

Welke GPU's heb je gebruikt? mijn ervaring is dat het sinds de 600 series grafische kaarten de SLI scaling erg goed werkt, de meeste nieuwe games hebben volledige SLI ondersteuning waarmee je zomaar 90 - 95% performance efficiëntie hebt.

Als je een 200 series kaart of ouder gebruikte was de performance een stuk minder was mijn ervaring, naast het feit dat er toen in die tijd een stuk minder games waren die SLI ondersteunden, werkte het wel gaf je 2e kaart maar zo'n 60% performance winst.

Nu met de nieuwe SLI bridges verwacht ik dat de performance winst van de 2e kaart wel richting de 95 - 99% moet gaan.
3 of 4 way SLI is echter nog erg bagger, was nooit echt geschikt voor gaming en je word eigenlijk wel gedwongen om dan ( custom ) waterkoeling te nemen op je kaarten omdat ze anders elkaar gaan verhitten en je er dan achter komt dat 2 kaarten sneller zijn dan 3 omdat hij zichzelf downclocked ivm de hitte!
"De meeste nieuwe games"
"90-95% performance efficientie"

Wouw ik koop volgens mij de verkeerde games én verkeerde videokaarten. De hoeveelheid games dat >80% schaalt met 2 GPUs in SLI is volgens mij meer richting 10% dan 90%
https://www.techpowerup.c...eForce_GTX_970_SLI/5.html

Zie voor jezelf, houd er rekening mee dat op lagere resoluties de processor gaat bottlenecken, maar op hogere resoluties is het verschil duidelijk te zien.
Joh, inderdaad zeg... Ik speelde destijds ook BF3/4 met CF en het was zo goed als de enige game die ik speelde die er echt goed gebruik van kon maken. Daartegen heb je wel extra framelag en stottering die funest zijn voor shooters
Wel apart dat je reageert op sli terwijl je nu zegt crossfire gebruikt te hebben.
Heb ook 3 keer SLI gehad :) De 7xxx serie, de 9xxx serie en de 2xx serie
Er is een essentieel verschil tussen crossfire en SLI. De eerste is alleen mogelijk met AMD gpu's, de ander alleen met nvidia gpu's.

*edit* écht? -1? Dit is gewoon on topic.

[Reactie gewijzigd door ParaVince op 22 juni 2016 14:32]

Oppervlakkig gezien werkt het vrijwel hetzelfde

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juni 2016 14:10]

In werkelijkheid niet, omdat je afhankelijk bent van de implementatie van zowel game als driver. En dat maakt het dus essentieel verschillend voor AMD en nVidia hardware, die beide hun eigen API's kennen daaromtrent.
Los van het afhankelijk zijn van goede driver en game support voor SLI moet je je bedenken dat als je CPU de bottleneck is, je never nooit 80% hogere framerates gaat zien.

Verder werkt SLI scaling beter op hogere resoluties, maar vanaf Full HD zou 't echt wel een overduidelijk verschil moeten zijn zolang je CPU snel zat is.
De 8800GT in SLI gehad en voor wat ik me kan herinneren werkte dat meestal prima.
Dat heb ik ook gehad. Dat waren zulke value kings, die vroegen er gewoon om in SLI gezet te worden. En dan de 9800 GTX te kakken zetten die bijna net zo duur was als die 2 8800GTs. Crysis 1 draaide prima op die dingen.

Geen (merkbaar) last gehad van microstutters.
8800GT SLI. Dat was echt de bom in die tijd. Single-slot high-performance kaarten.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juni 2016 14:12]

Het zelfde geldt voor mij, ook ik heb in het verleden twee 8800GT's gehad in Sli.
Mijn broer gebruikt ze momenteel nog steeds met veel plezier, al is hij niet echt van de gamen.
Maar ik was op een gegeven ogenblik aan een nieuwe PC toe, en heb hem toen mijn "oude" kado gedaan.
Echt top kaarten waren dat :)
SLI levert vaak meer problemen op dan dat je er echte snelheidswinst mee boekt. Het word daarom tegenwoordig aangeraden om gewoon 1 goede kaart te kopen ipv 2 wat minder goede kaarten in SLI te zetten.
SLI support is juist slechter geworden, de moderne games gebruiken bijna allemaal deffered rendering en daar werkt sli gewoon heel slecht mee, out of the box UE4 heeft zelfs helemaal geen SLI support meer.

https://answers.unrealeng...4-engine-support-sli.html
Dat is gewoon 3x 4K naast elkaar volgens mij.
Jammer er -1 bij je staat, want volgens mij is de UHD 4K standaard gewoon 3840*2160.
Mocht met uit gaan van de film- en video industrie, dan spreken we bij 4K over een 4096 x 2160 resolutie.

Je -1 lijkt mij dus onterecht ;).

On Topic:

Ik vind het een flinke prijs voor een sli-bridge. Nou heb ik enkel jaren terug eens sli geprobeerd, maar toen kreeg je die bruggetjes sowieso bij je videokaart staat mij bij.
Vroeger kwamen ze ook bij het moederbord. Heb nog een EVGA brug liggen die bij mijn nForce 750 EVGA sli bord zat.

Naar mijn weten worden ze juist niet bij de videokaart geleverd. Lijkt me ook ietwat onlogisch omdat je per 2 kaarten maar 1 brug nodig hebt. Als je daaraan toevoegt dat maar een klein deel SLI draait, zou je een hoop bruggen over houden met z'n allen.
Helemaal gelijk in! :)
Heh, inderdaad. Bij mijn huidige plankje (ASUS VII Ranger) werd ook idd. een SLI bridge-draadje geleverd, ook precies op lengte wat nodig zou zijn van het moederbord.

Hoe kan de fabrikant van de GPU nou weten op welke afstand de GPU-slots van je moederbord staan?
Dit is dan ook 3x 3840, oftewel 3x een UHD display. Dit zal wel gekozen zijn om zo veel mogelijk intercommunicatie te genereren.
3x UHD (3840x2160) naast elkaar is 11520x2160
Misschien een rare vraag, maar waarom de volgende resolutie: 11520x2160.
Dit lijtk mij namelijk niet een standaard resolutie, dus dan begrijp ik meteen het nut ook niet.
Dat is gewoon 3x 3840*2160 naast elkaar.
Is de standaard-resolutie voor 3 UltraHD schermen naast elkaar.
Heb het sinds vorig jaar.
En ga nu van onspeelbare framerates bij gta 5 naar vloeiend speelbaar bij alles op ultra op full hd.
Bij alle spellen die ik speel merk ik wel verbetering het een wat meer als de ander meestal zo'n 50% meer fps.

Het is fijner natuurlijk als 1 kaart het haalt.
In mijn geval de 2e kaart was 2e hands maar 350 euro daaromheb ik een 2e gekocht en bijgeplaatst.
Nadat de spellen zwaarder gingen worden kan ik mooi nog even spelen.
Voor een wat uitgebreid antwoord over mijn ervaringen SLI/CrossFire ondersteuning verwijs ik graag naar deze reactie van mij twee weken terug; Annihlator in 'nieuws: Nvidia: GeForce 10-lijn krijgt geen ondersteuning drie...
Waarom geen kabel als brug, dan komt het tenminste altijd uit en zal je geen gezeik hebben dat je brug te kort of te lang is
Je hebt ook SLI bridges met flat cables ertussen maar die gaan maar tot 400Mhz terwijl de HB bridge tot 650Mhz gaat. Ik vermoed dat het verschil met afscherming voor hogere frequenties te maken heeft zodat er niet teveel last is van EM straling.
Je kan voor UHD/4K ook nog de 'oude' LED SLI bridges gebruiken. De HB SLI bridge maakt pas verschil bij 5k+ en Surround opstellingen. (Zoals het voorbeeld in het artikel)
Uiterlijk, en wellicht durability.

Een SLI bridge is vaak een stuk mooier om te zien (Helemaal i.c.m. de vaak ingebouwde LED's) dan een kabel, en meestal ook een stuk steviger.

Qua snelheid zal het idd geen verschil maken, en heb je in principe ook maar één standaardlengte nodig, maar goed.
Dat vinden sommige mensen minder mooi. En het zou een grote dikke rare kabel worden ivm de benodigde connectors..
Het zou mij niets verbazen dat dat is om productiefouten te minimaliseren. Met hoge snelheidsbussen komt het nogal nauw qua lengteverschillen van de kanalen en wellicht kan het productieprocess niet voldoende kwaliteit leveren met ribbon cables of andere vormen. Bovendien gaan die kabels (vooral dunne PVC varianten die veel gebruikt worden, niet de dikke oude pata kabels) nogal snel stuk.

Bijkomend voordeel van PCB connectoren: Je kan decoupeling en dergelijke op de connector plaatsen zonder veel moeite. Geen idee of dit nodig is voor deze bussen maar goed, ze hebben in ieder geval de optie om extra componenten en logica toe te voegen.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 22 juni 2016 11:08]

Dan houd je ruimte over met kabel management, dat is dus minder mooi en zo kunnen ze 4x geld verdienen, een kabel lijkt wss wat te goedkoop.
zoals vroeger met de 3Dfx kaarten? Dat zou ideaal zijn... maar kabels zijn trager dan pcb's met gegoten kanalen (oid).
Ik ben zo ongelooflijk teleurgesteld in SLI de afgelopen jaren dat ik er niet meer aan begin. Gewoon 1 nette 1080 in mijn PC en alles draaien wat ik wil. Geen gezeur meer met drivers, gameinstellingen, game ondersteuning en alle andere zaken die ervoor zorgde dat ik meer spijt had dan lol van mijn 1000+ euro investering in Videokaarten van vorige generaties.
Tja, dat is altijd nog zo geweest dat de spellen het wel moeten ondersteunen wil je gebruik kunnen maken van SLI. Beter gelijk één snelle gpu dan twee langzame aanschaffen.
Als je graag UHD op Ultra wilt spelen dan zul je toch wel SLI nodig hebben om het op speelbare framerates te kunnen draaien voor bepaalde spellen. En een beetje tweaker draait zijn hand niet om voor een beetje tweaken. :P
Op één van de afbeeldingen staan de modellen; 40mm, 60mm, 80mm en 120mm.

Waar is de 100mm (3-slot spacing) dan gebleven..?
Staat deze er toevallig niet bij, of wordt deze gewoon niet geproduceerd, en.. waarom?
Mogelijk geen board-layouts die een optie hebben om graka's 100mm te spacen?
Maar het is toch een vrij logische optie om een 3-slot spacing te hebben tussen de 2 GPU's (Of graka's) dan een 4-slot?

Overigens vindt ik het uberhaupt absurd om méér dan 2-slot spacing tussen 2 GPU's te hebben, maar goed.

(1 slot evt. voor potentiele betere airflow, maar 3/4..?)
Die dingen zien er, op eerste oogslag, uitschuifbaar uit. Wellicht bieden ze wat speelruimte.

EDIT: nee, toch niet.

[Reactie gewijzigd door albatross op 22 juni 2016 10:57]

Er van uitgaand dat er verder geen electronica in de brug zit hadden ze inderdaad gewoon een opgevouwen flatcable kunnen gebruiken en het geheel uitschuifbaar kunnen maken.

Dit zijn prima margemakers voor een fabrikant ;-)
Marge,mwah.40euro, 21%btw, is 33 verkoop, minus de marge van shop, import,heffingen en prodcutie. Tuurlijk verdienen ze relatief meer dan andere producten,maar rijk worden ze er niet van.
idd, gewoon 1tje die je zelf kan aanpassen.. stukje erbij prikken of stukje eraf halen.
bus erop prikken en klaar.
Dat ligt toch echt aan de mobo fabrikant :)

als je (bijv. bij ASUS) 1e slot 16 lanes heeft, hebben je 2e en 3e slot vaak 4 lanes... je 4e slot heeft dan 8 lanes.

dan is het (lijkt mij) het slimst om slot 1 en 4 te gebruiken voor je GPU's :)
(zomaar een random voorbeeld)
Dat klopt, maar dan zal je moederbord (Ofmeer pricerange) specifiek moeten gaan kijken.

Duurdere bordjes, maakt niet uit van welke fabrikant, komen vaak al met méér dan 1x 16-lane slots, dus dan is het weer n.v.t.

In de ¤150-¤250 pricerange zal je inderdaad bordjes vinden met verschillende lane-slots, maar dat bied alsnog geen garantie, aangezien je SATA (of M.2.) connectoren vaak ook gelinked zijn aan de verschillende lanes.

Stel dus dat jij 1 M.2. SSD (of dergelijke) + een aantal sata devices hebt aangesloten, die toevallig gelinked zijn aan de onderste lane, verlies je alweer bandbreedte en dus potentieel je snelheid, waardoor slot 2/3 weer een beter alternatief kunnen bieden...

Het is allemaal heel erg scheef, maar ik begrijp je punt en ben het met je eens.
40 euro voor een stom bruggetje? Voor de gek, zeg ik dan.
Als je 2 gtx 1080 videokaarten in je systeem durft te zetten dan is 40 euro een lachertje....
Kromme redenering. Het is en blijft veels te duur voor zo'n lullig bruggetje.
Uit eten gaan voor 2p a 100 euro is dan ook een koopje.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juni 2016 16:10]

juist door de redenering van innerchild kunnen ze dit wél rekenen.. je hebt per definitie 2 GTX1080's nodig (of 1070's) om deze bridge te gebruiken. Marketing heet dat.
Prachtig. Een redenering van lik mijn vestje, zeg ik dan. Kan ook 100 euro voor een fles kraanwater vragen, wed met je dat het ook nog te beredeneren is.
Maar wacht, het blijft belachelijk veel geld voor zo'n simpel, dom product.
Dan begrijp je mij verkeerd. Dat een ander het niet duur vind en het er wel voor over heeft is zijn beleving, maar zegt natuurlijk niets over of het idd gewoon wel of niet duur is.
Dat is echt een nihil verschil in frame time in het grafiekje ..
Wel raar dat ze niet gewoon FPS neer zetten maar frame time. Misschien omdat 50 FPS (20 ms/frame) afschrikt.
Het geschatte gemiddelde verschil in FPS is, voor de luie rekenaar, 47.6 FPS met standaard SLI vs 50 FPS met HB SLI.
Dat is dus 2,4 fps meer voor 10-30 euro, Ik heb mensen wel eens meer zien uitgeven voor een winst van 1-5 fps. Tevens denk ik ook dat mensen die SLI draaien nu niet bepaalt de type mensen zijn die weinig geld spenderen aan hun onderdelen. Of je dan een standaard bridge (10 tot 30euro) koopt of een HB bridge (40 euro) Zal die mensen denk ik niet zoveel uitmaken.
Bijna 5 procent meer framerates dus. Wanneer iemand geld neerlegt voor 2 x 1070/1080 dan kan die 39 dollar er ook nog wel vanaf.
Het gaat ook niet zozeer om de framerate, maar om de consistentie. Minder hoge pieken en minder diepe dalen.
Door de hogere bandbreedte is de kans op microstutter ook kleiner. Wat dat betreft lijkt het mij een nobrainer om bij een flinke aanschaf van GPU's je daar ook een accessoire koopt die het meeste uit de aanschaf haalt.
Huidige dure LED bridges kosten nu al ong 50 euro dus dat bedrag ben je minimaal kwijt en waarschijnlijk nog wel wat meer. (70 euro?)
Jammer dat het blijkbaar niet echt wil lukken met CF/SLI. Draaide jaren CF maar het liep niet altijd soepel. Nu met één 980Ti hen ik eindelijk weer smooth framerate zonder haperingen. Zou leuk zijn als dit met Pascal opgelost zou zijn.
Eens. Ik ben ook wel klaar met dual graphics voorlopig. Het is leuk, ik wil er best voor betalen, maar het levert zoveel gezeik op en het werkt vaak genoeg niet.
Iemand die toevallig weet of dit alleen telt voor de GTX1000 series of ook voor de oudere serie? Ik draai zelf namelijk met 2x een GTX980TI in SLI op een 2560*1440 144Hz GSYNC scherm met "standaard" SLI bridge (prutding dat met mobo meekwam)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 22 juni 2016 10:50]

Is alleen relevant voor de GTX1000 serie.
HB-sli is volgens mij alleen voor de GTX1000 serie ( daar is het geintroduceerd )
Eva verkoopt ook mooie bridges voor de 980 serie. Ook msi en Asus hebben die in het assortiment https://tweakers.net/pric...s-sli-bridge-2-way-l.html kijken maar in price watch
Klopt had ik gezien, vroeg me alleen af of die nieuwe brugjes ook performancewinst zouden geven op de oudere generatie. Misschien dat ze die functie er toen stiekem al in gebakken hadden :+
back from the dead... de fysieke brug :o (of was dat bij SLI nog steeds nodig?)
zou leuk grappig, worden als AMD nu ook weer bruggen invoert :+

[Reactie gewijzigd door PT-Scribble op 22 juni 2016 10:42]

Dat is waar inderdaad.. ze zouden toch SLi via het moederbord laten lopen kan ik me herinneren?
Werkt een MSI SLI bridge ook als een HB-sli brug ?

Zoals de MSI Gaming Series SLI Bridge 2-Way L
Kan iemand mij dat even uitleggen.
http://images.techhive.co...ation-100661339-large.png

Dus afhankelijk welke resolutie je gaat gebruiken. Ik gebruik nu één van Asus en verwacht een klein beetje meer prestaties met een nieuwe Nvidia SLI HB versie

[Reactie gewijzigd door VTec op 22 juni 2016 13:11]