Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

De ronde smartphone Monohm Runcible is op Indiegogo verschenen. Backers kunnen de ronde smartphone kopen vanaf 399 dollar. Het Californische bedrijf wil in september beginnen met leveren, mits het doel van 250.000 dollar gehaald wordt.

Het bedrijf Monohm liet de Runcible voor het eerst zien op telecombeurs Mobile World Congress in maart 2015 en in de tussentijd is er veel veranderd aan het apparaat. De processor, die Monohm nog niet bekend had gemaakt, bleek uit productie te gaan en dus ging het bedrijf over op een gangbare Qualcomm Snapdragon 410. Het apparaatje draaide Firefox OS, maar Mozilla is daar zo goed als mee gestopt. Het bedrijf heeft een eigen skin gemaakt over Android 5.1, BuniOS.

Het scherm is ook gewijzigd. De resolutie is nu 640x640 pixels op 2,5", goed voor 256 pixels per inch. De camera aan de achterkant schiet op zeven megapixels, maar Monohm zegt dat hackers dat kunnen opvoeren naar maximaal dertien megapixels. Vermoedelijk is het een reguliere 13-megapixelsensor waarmee Monohm ronde foto's maakt.

De ronde telefoon heeft 1GB aan lpddr3-geheugen en 8GB emmc 5.0-opslag. De smartphone heeft een usb 2.0-poort en twee 4-pins poorten die werken met blsp. De Runcible is, zoals de makers het zelf zeggen, een antismartphone, een telefoon die niet bedoeld is om altijd verbonden te zijn en constant informatie naar je toe gepusht te krijgen. Je kunt er weliswaar mee bellen, sms'en en fotograferen, en het is ook mogelijk om apps te draaien, maar het is niet de bedoeling van Monohm om met de Runcible dezelfde mate van functionaliteit en productiviteit te bieden als je zou hebben met een gewone moderne smartphone. De reguliere versie kost 399 dollar, de variant met hout moet 499 dollar opbrengen, blijkt op de Indiegogo-pagina.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Voor 250.000 dollar kan je geen hardware maken. Gewoon niet. Wat ik hier zie is één prototype. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Hardwaredevelopment wordt chronisch onderschat door dit soort campagnes. 250.000 dollar voor al die onderdelen? Dacht het niet. Apple lukt het wellicht om voor 200 dollar een iPhone in elkaar te draaien maar vergeet de investering niet.
One of the biggest challenges we face with putting Runcible into production is with wireless connectivity and wireless Operators.
Neen. Zie eerst maar eens een productielijn neer te zetten. Voor (proest) 250.000 dollar.
Maar wie zegt dat die 250k dollar hun totale budget is? Er kan nog steeds ander vermogen bij betrokken zijn om het geheel op te zetten. Verder als ik het verhaal zo lees is alles erg veel standaard hardware in een raar jasje.
Goed punt! Daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Als ik hun verhaal zo lees draaien ze al even mee (dus op iemands kosten), maar willen ze niet afhankelijk worden van anderen.
we don't want to be tied financially to people who didn’t necessarily share our values and vision for Runcible’s future
Dat geeft me weer de indruk dat ze elke cent nodig hebben.
Maar ook weer niet daar indiegogo en kickstarter natuurlijk wel platforms zijn voor investeerders die het product ook daadwerkelijk interessant vinden. Dus niet de eerste de beste die geld ruikt, maar meer mensen die het product gewoon leuk, handig of goed bedacht vinden.
Ze hoeven voor 250.000e geen productielijn op te zetten he, die kunnen ze gewoon huren. Wel zullen ze zelf moeten tekenen maar een productdesigner en een electrotechnische engineer komen samen een heel eind. Een ronde smartphone-print is ook het probleem niet.

Wat ik met je eens ben is dat hardware-ontwikkeling veel duurder is dan gedacht maar de vraag is hoeveel ze hier zelf ontwikkelen.

Edit: ff de indigogo gelezen en ze willen het ding 'local' produceren. Dat kan idd niet met 250.000¤. Wat wel kan is in China een print volgens jouw spec laten maken en die in de VS in een houten doosje doen. Het is trouwens een horloge formfactor, geen telefoon.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 16 juni 2016 04:17]

Je kan hem wel huren, maar je moet hem nog steeds ontwerpen. En nee, je komt niet "een heel eind" met een electrotechnisch engineer en een productdesigner. Tenzij je alleen maar kant en klare componenten gebruikt.

Dan hebben ze verder ook nog niet nagedacht over het hout. Probeer maar eens het ideale hout te vinden hiervoor. De bewerking, moet er lak overheen? Wat zijn de marges bij houtbewerking? Wat gebeurt er met warmte, met vocht? Wie is een betrouwbare leverancier? Wat vraagt hij voor zijn hout? Wat krijgen we dan, wat moeten we dan doen?

Kortom die 250K kan je niks mee.
Wie zegt dat ze geen kant en klare componenten gebruiken? Een printje ontwerpen met daarop kant en klare componenten is niet zo ingewikkeld en hoef niet zo duur te zijn.
Welke stap van de ontwikkeling kost zoveel rijd volgens jou?
Heb je een +3 gegeven.
Ik heb zelf een $300.000 Kickstarter gedaan, je post slaat de nagel op de kop.

(moet zoals simon hieronder aangeeft extern gefinancieerd zijn, $250k een lachtertje voor dergelijk project)
Apple 200 euro voor iphone? Hahahahaha.. Het kost apple nog geen 100
Maakt toch niks uit voor mijn punt :')
waarom krijg jij +2?

Het enige wat ik lees is jouw kijk op de zaak. Dat interesseert mij helemaal niets. kom eens met feiten of baseer je uitspraken op iets concreets.

Misschien zou het beter zijn als Tweakers een "ik ben het met je eens" knop zouden toevoegen.
Sure, en een "vind ik leuk" knop, en een "ik ben een fanboy van het andere kamp dus ik haat deze persoon" knop. De mogelijkheden zijn eindeloos :Y)
Het enige wat ik lees is jouw kijk op de zaak. Dat interesseert mij helemaal niets.
Welkom bij de reacties, waar mensen blijkbaar niet hun eigen kijk op de zaak mogen delen.

Ik ben het met je eens dat er wat concrete feiten bij hadden mogen staan, maar een reactie als deze vind ik een beetje overdreven.

[Reactie gewijzigd door ghangster op 16 juni 2016 11:33]

Ik denk dat dit serieus toch wel een succes kan worden. Mensen willen altijd iets vernieuwends, en dat is dit.

De prijs is in orde, specs wat minder maar het concept helpt ze wel denk ik.
Iets is pas vernieuwend als het daadwerkelijk iets toevoegt. Dit is alleen een andere vorm. Er zijn in het verleden vaker dit soort "vernieuwingen" geprobeerd maar die zijn uiteindelijk nooit succesvol. De huidige vorm van de meeste producten zijn niet "zomaar" succesvol geworden maar omdat ze doen wat ze moeten doen. Je ziet het ook bij bijvoorbeeld camera's. De eerste digitale camera's hadden een hele andere vormfactor dan de filmcamera's. Uiteindelijk zijn camera's toch weer naar een traditionele vorm ge-evolueerd, domweg omdat die het beste werkt.
Eens. Deze telefoon biedt niets behalve een opvallende vorm. Daarvoor lever je functionaliteit in, en dat wordt weggepraat met een soort zweverige mindfulness-achtige filosofie. Verder biedt het ding niets. Helemaal niets. Ze hebben besloten dat ze een ronde telefoon wilden en konden vervolgens niet bedenken wat ze daarmee konden bieden.

Echte innovatoren denken andersom. Die zien functionaliteit die mist, en komen vervolgens - indien dat de functionaliteit kan bieden en versterkt - met een afwijkende vorm.

Dit zijn mensen met een lollig idee waar ze geld voor willen. Waardeloos.
Ben benieuwd naar je mening over designerkleding?

Als iets duurder, minder functioneel, en slechter van kwaliteit is wil niet zeggen dat er geen markt voor kan zijn. Mensen willen zich onderscheiden, en willen daar voor betalen.

Schat overigens de kans dat dit wat gaat worden ook laag in, maar als dit dingetje echt verkrijgbaar gaat zijn buiten crowdfunding sites om, en gewoon werkt(beetje bellen, beetje whatsappen, een fototje maken, en even flaregramsterren), dan is het het voor de toch best grote doelgroep een interessant ding.
En toch vond ik de nokia lipstick een heel grappig apparaatje, wat voor mij deed wat een telefoon moet doen: er mee kunnen bellen en gebeld worden.
De interface was ruk, maar hij was erg cool.
Je gebruikt er nog steeds een?
Defect gegaan jammer genoeg.
Waarom heb je dan niet weer een andere gekocht?
Niet meer te koop.
Had dit niet beter kunnen verwoorden. Zitten waarschijnlijk van die veel te fanatieke ondernemers achter die het zo graag willen dat ze er zelf in zijn gaan geloven. Toen hij begon met die zweverige filosofie had ik het niet meer...

[Reactie gewijzigd door ws1989 op 16 juni 2016 10:23]

Absoluut mee eens! Sustainable, hyper-connected, ... deze sales pitch scoort hoog op de bullshit buzzword bingo...
Heb je het filmpje wel gezien??
- het ding wordt geproduceerd in de VS. Daar zijn veel Amerikanen gevoelig voor.
- het wordt milieu- en mensvriendelijk geproduceerd, dus wat anders dan de lippendienst van de Samsungs en Apples van deze wereld
- het is zelf te repareren en aan te passen

Kortom, het is meer dan de (aantrekkelijke) vorm en uitvoering.
- het ding wordt geproduceerd in de VS.
Lees: "De componenten worden in China geproduceerd en in America van een houten jasje voorzien".
Componenten natuurlijk wel, maar dat geldt voor elk (milieuvriendelijk) stuk electronica van zonnepaneel tot Tesla.
Ik denk dat dit serieus toch wel een succes kan worden. Mensen willen altijd iets vernieuwends, en dat is dit.
Meer een kortdurende hype. Als later blijkt hoe nutteloos het apparaat mischien toch wel is, zal de verkoop vanzelf stoppen...
Idd een hype waarvan het de vraag is op het echt iets gaat worden. Als ik dan dit lees:
De Runcible is, zoals de makers het zelf zeggen, een antismartphone, een telefoon die niet bedoeld is om altijd verbonden te zijn en constant informatie naar je toe gepushed te krijgen. Je kunt er weliswaar mee bellen, sms'en en fotograferen, en het is ook mogelijk om apps te draaien, maar het is niet de bedoeling van Monohm om met de Runcible dezelfde mate van functionaliteit en productiviteit te bieden als je zou hebben met een gewone moderne smartphon
Een antismartphone. Dus gewoon een domme telfoon? Nee je kan er apps op draaien dus zelfs dat niet
. Maar wie weet gaan we nog 25 jaar terug, koop een oude motorola ter grote van een baksteen en je hebt de ultieme antismartphone en bent zelfs nog retro cool bezig.
Bovendien gezond want je doet de hele dag aan fitness zonder te meten hoeveel bewegingen je maakt = anti fitnesshype.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 16 juni 2016 10:22]

Met een uitschuif antenne, super cool.
De Ipad had op de datum van release revolutionaire hardware en was iets waar nog maar weinig vergelijkbaars van op de markt was, en bij het grote publiek nog niets van op de markt was, maar wel vraag naar was. Ook had Apple al de nodige reputatie opgebouwd met hun Mac's en Iphone's.

Het betreffende apparaat hier boven heeft voor zo ver ik kan zien geen van allen.

Als je dan toch iets neer wil gooien, onderbouw het dan wel even..

[Reactie gewijzigd door Gillded op 15 juni 2016 21:34]

ik vind dit soort out-of-the-box ideeën ook altijd fantastisch en hoop dat het een succes wordt. Als ik naar hun pagina kijk zijn er tot nu tot 19 hackers backers, niet echt veel....

[Reactie gewijzigd door Dr C op 15 juni 2016 20:22]

Ik hoop toch echt dat je 'backers' bedoelt?

[Reactie gewijzigd door Wouter Lucassen op 15 juni 2016 20:22]

Hehe, inderdaad. Gevalletje 'damn you autocorrect' :D
half uurtje later 82 backers tho ;)
Dit is juist niet out-of-the-box (kant-en-klaar, confectie), je bedoelt 'outside the box' (buiten het kader).
Sorry, dit wordt geen succes omdat het een niche hipster product is (dat is iets anders dan dat ik zeg dat ik de form factor niet mooi vindt; ik denk dat ik die form factor best mooi zou kunnen vinden!). De specs zijn peperduur voor de performance, en dat maakt de prijs eigenlijk te belachelijk voor woorden. Een snapdragon 410 met 1 GB RAM. Kommop dat is minder dan een midrange telefoon zoals een Moto G van dit jaar (kosten: rond de 200 EUR). Ter vergelijking: een FP2 kost 530 EUR, is duurzaam & slaafvrij gemaakt, en modulair. Heeft betere specs dan deze telefoon voor slechts 30 EUR meer en heeft ook een leuke hoes. Daar betaal je allemaal extra voor. Nog een vergelijking: ik heb voor m'n moeder's iPhone 5s destijds een screen protector en een hoesje gekocht. Het hoesje was aan de achterkant van hout (7,50 EUR) en de screen protector kostte iets van 25 EUR.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 15 juni 2016 20:27]

Als ik het filmpje goed begrepen heb kun je er zo niet mee bellen, alleen met een verbonden bluetooth apparaat. Dat lijkt mij knap waardeloos voor een smart"phone".

Ook kan ik me goed voorstellen dat je elke keer dat je dat ding uit je broekzak haalt op zoek bent naar wat nou de bovenkant is.

Ik vind het een prachtig ontwerp, maar praktisch is het gewoon niet, nog los van het feit dat er geen 1 app rond ontworpen is.
Zou die bovenkant niet gewoon mee draaien?
De prijs is in orde en de specs wat minder?

Voor die prijs had ik op zijn minst specs van vorig jaar/max 2 jaar geleden verwacht.
Ik zou wel een ouderwetse kleine flip phone willen. Met dan een steengoede wap stijl internetsite over 4g waar je dan al je diensten kan gebruiken.
Leuk idee, maar de uitwerking minder wat moet je met 640x640, das veelste weinig om tegenwoordig mee te kunnen...
De resolutie is nu 640x640 pixels
Lijkt me stug met een rond scherm... :9
Zou dan inderdaad ongeveer π * r2 moeten zijn, dus π * (320)^2 pixels resolutie moeten zijn

Edit: machtsverheffingssymbool niet zichtbaar en daarom aangepast.

[Reactie gewijzigd door fprins94 op 15 juni 2016 20:55]

Yup! Komt neer op ongeveer 21% minder pixels dan een 640x640 scherm.
Of misschien gewoon een vierkant 640x640 scherm waarvan niet alles zichtbaar is?
Ja, dat is ook hoe ze het doen. Die dikker and rond het scherm verbergt het vierkante scherm.
Ik ben benieuwd hoe ze dat inderdaad oplossen.

Bij dit stukje video is de "bezel" groot genoeg om een vierkant scherm te verhullen.
https://vimeo.com/170746821#t=30s

Maar in dit stukje video gaat dat niet lukken.
https://vimeo.com/170746821#t=10s

Kortom de hele video is nogal fake.

En als je kijkt naar FairPhone ook ¤500+ met een redelijke productie schaal. Dan is de prijs voor dit afwijkende product met lage productie schaal en het kleine budget vind ik het een beetje discutabel.

Maar ik zit er graag naast. Ik vind het een leuk apparaat. om te zien. Maar ik zou eerst een werkend en geverifieerd prototype willen zien.
Geldverspilling noem ik dit.

Koop dan gewoon een budget smartphone, en als je geen spellen wilt spelen... speel dan gewoon geen spellen. Als je geen social media wil gebruiken. gebruik het dan niet.

Het idee is niet geweldig, en de uitvoering hetzelfde. Dat het (gedeeltelijk!) van hout is gemaakt maakt het er wel mooi uitzien, maar er komt natuurlijk meer bij kijken dan er aleen mooi uitzien.
Ik heb een wat oudere smartphone. Misschien 4 jaar echt ouder kun je dat niet noemen. Mijn fiets gaat al 5 keer zo lang mee. Maar ik ben kwa smartphone geen zware gebruiker. Muziekje in de trein, soms wat reddit. En buienalarm. Gaat best prima.

Soms ben ik ergens op vakantie en moet je echt wat zaken regelen op internet. Dan is zo'n telefoon niet de handigste. Maar een stuk beter dan niets!

Bellen doe ik misschien 2 keer per maand. Net als sms. Whatsapp/ facebook/ email doe ik zo om de dag op mijn pc. (buiten werk mail om, maar daar heb ik op werk een desktop voor).

Moest ie het ooit begeven haal ik wel een fair phone. Lijkt me meer waarde voor mijn geld dan nog een samsung. En dat is dan meer omdat ik geen essentiële haat tegen het menselijk ras ontwikkeld heb. En jullie hopelijk nog een tijdje door kunnen met elkaar.
Mijn punt is dat je een goedkoper (of zelfde prijs) telefoon kan kopen die betere specs heeft, betere ondersteuning zal hebben (hoe zien apps er uit op een rond scherm, de video laat niets van zien behalve een lockscreen achtig scherm)

Als je wilt bellen of bereikbaar wilt zijn moet je blijkbaar een Bluetooth headset bij je hebben (lekkere "smartphone" dus)

Ik bel ook niet vaak en ben ook geen zware smartphone gebruiker maar ik zou hier geen ¤400 voor uitgeven.
Het is dan ook geen smartphone. Het apparaat is helemaal niet bedoelt voor wat jij beschrijft....

100 jaar geleden kon je ook gewoon de tijd op de kerkklok zien. Toch kochten mensen voor veel geld een zakhorloge. Dat zijn dezelfde mensen als die Monohm verwacht dat de Runcible gaan kopen. Mensen die gewoon een zakhorloge willen, maar dan van deze tijd.

De functies die jij noemt zijn leuke hebbedingetjes aan dit apparaat. Ze zijn niet de primaire functionaliteit. De primaire functionaliteit is iets leuks in je zak te hebben wat op een "sustainable" manier geproduceerd is en op een "sustainable" manier werkend te houden is. En er is weinig concurrentie op dat gebied; er is nog niemand die dat maakt.
Yeah right al die onderdelen kopen ze gewoon in china in, niks substainable aan.
Ah leuk "sustainable" marketing, gelijk kopen dus.

WAAR is dit ding dan voor bedoeld?

Tijd: goedkopere horloge.
Af en toe willen bellen, foto maken: budget smartphone


Waarom zou je $400 uitgeven voor iets wat "sustainable" is gemaakt, terwijl er betere apparaten zijn, die goedkoper zijn, behalve omdat het leuk klinkt/voor de heb?

($100 meer als je de achterkant van hout wilt....)

Dit ding is voor de mensen die iets kopen omdat het op het eerste gezicht leuk klinkt, of er leuk uitziet, zonder ook maar iets af te vragen.

Bij de specs staat: Wireless: Wi-Fi 802.11b/g/n 2.4 GHz single band, Bluetooth 4.1, 4G/LTE Data (hopefully)

"hopefully" nou fingers crossed dan maar hè?

Hoe zien apps er uit (aangezien het mogelijk om ze te gebruiken?
Het enigste wat ze laten zien is een clock/watch face https://c1.iggcdn.com/ind.../ouzplyxm3ybg3dllirrh.jpg

Heel leuk en aardig maar groots zal dit niet worden.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 15 juni 2016 22:15]

en $50 meer voor een blauwetand oordopjes...
Nee dankje 8)7
Waarom zou je $400 uitgeven voor iets wat "sustainable" is gemaakt, terwijl er betere apparaten zijn, die goedkoper zijn, behalve omdat het leuk klinkt/voor de heb?
Misschien juist omdat het sustainable gemaakt wordt?
Persoonlijk koester ik geen sympathie voor bedrijven die hun werknemers als lijfeigenen gebruiken. Aziaten in het algemeen dus.
Dit lijkt me echter wel een sympathiek bedrijf.

Ik vind het ding ook gewoon mooi.
Waarom zou je $400 uitgeven voor iets wat "sustainable" is gemaakt, terwijl er betere apparaten zijn, die goedkoper zijn, behalve omdat het leuk klinkt/voor de heb?
Heb je nog meer reden nodig dan?

Waarom kochten mensen een zakhorloge? Er waren eenvoudigere en goedkopere manieren om de tijd te kunnen zien.
Waarom kopen mensen een 80" OLED televisie? Er zijn eenvoudigere en goedkopere manieren om TV te kijken.
Waarom kopen mensen sieraden? Die hebben überhaupt helemaal geen functie.

Zoals gezegd: Dit ding is niet bedoelt om functioneel te zijn. Dat is slechts een bijproduct..... Hij is niet bedoelt om mooie ronde apps te hebben of om goed mee te kunnen bellen of om tijd te kunnen zien.
Het blijft ook lastig heh.....
Omdat je er in dat geval op voruit gaat. Nu ga je er op achteruit.
Waar ga je op vooruit als je sieraden koopt?
Dit ding is gewoon voor de heb en niets meer.
Heheh, je hebt hem door....
Net zoals die sieraden, net zoals die enorm dure, grote televisie, net zoals die ferrari, net zoals die dual-1080, i7-extreme computer is ook dit ding gewoon voor de heb. Gewoon omdat het kan. Gewoon omdat ik het wil hebben (waarbij "ik" niet slaat op mijn persoon maar op de persoon die hem koopt).
Dat het ding puur voor de heb is ben ik helemaal mee eens. Echter slaan de voorbeelden die je geeft helemaal nergens op. Dat zijn namelijk allemaal voorbeelden van producten die inderdaad een grote heb-factor hebben, maar deze hebben omdat ze ergens heel erg goed in zijn.

Als je het dan met een auto wil vergelijken zou je het moeten vergelijken met de body van een Ferrari (er van uit gaande dat de koper de Runcible heel mooi vindt) met daarin dan de mechanica van een Fiat Panda. En wel een prijskaartje van de Ferrari.

Die i7-extreme computer heb je omdat het het beste van het beste is waardoor die games er extra mooi uitzien en geweldig soepel draaien. Dat heeft toegevoegde waarde.

Sieraden laten je er mooier uit zien Heeft toegevoegde waarde.

Ik zie de toegevoegde waarde van dit ding niet in. Het is geen vervanging van je smartphone en als ik een mooi rond ding met een houten achterkant omdat het zo mooi is dan koop ik wel een houten knikker. En als ik dan ook nog wil dat dit ding de tijd laat zien dan laat je er een klokje in zetten. Als het puur een esthetisch object is wat je nooit daadwerkelijk zou gebruiken is die hardware allemaal totaal niet nodig.

En als je echt sustainable wil zijn dan plant je een boom. Hoe 'sustainable' een product ook is, het niet kopen/produceren is nog altijd beter voor het milieu.
Die ferrari gaat je niet sneller op je werk brengen dan een Fiat Panda. En hij is een stuk minder practisch dan die Fiat Panda.

Deze Runcible gaat niet beter bellen dan een ¤100 Smartphone. En hij is een stuk minder practisch dan een ¤100 Smartphone.

In beide gevallen doen de dingen hetzelfde, de een kost meer, de ander is minder practisch. Waar zit het verschil?

Sieraden laten je er mooier uit zien. Runcible laat je er mooier uit zien. Waar zit het verschil?

Een i7-Extreme computer laat graphics er mooier uit zien. Runcible ziet er mooier uit dan een ¤100 smartphone. Waar zit het verschil?
Die ferrari gaat je niet sneller op je werk brengen dan een Fiat Panda. En hij is een stuk minder practisch dan die Fiat Panda.
Gelukkig zijn er nog meer mogelijkheden dan alleen op en neer naar je werk rijden. Met een Ferrari beleef je (de meeste mensen dan) iets meer plezier als je er in rijd, je kan er mee klannen op een circuit of de snelweg in Duitsland. Maar wat je er mee doet maakt niet uit, het gaat er om dat het in bepaalde gebieden beter is dan andere auto's.

Net als je i7-computer. Deze is beter dan andere computersen heeft dus meerwaarde.

Zoals ik zei, als het bij de Runcible puur om het design gaat dan is de hardware die er in zit overbodig. Ja als je net als met sieraden jezelf er beter door gaat voelen door dit ding in je broekzak te hebben of op de keukentafel te hebben liggen en je dat 400 euro waard vind, dan moet je het zeker kopen. Andere toegevoegde waarde heeft het namelijk niet, is namelijk, op design na, op alle fronten slechter dan de concurrentie.

Vergelijk het met een hele mooie koelkast die je voedsel maar tot 10 graden kan koelen, een hele mooie elektrische tandenborstel die je tanden niet schoon krijgt, een hele mooie vrouw die als een zoutzak bovenop je zit. M.A.W. Het ziet er mooi uit maar je hebt er niks aan.

We zijn het met elkaar eens dat het een object is puur voor de heb. Echter vergelijk jij het met producten die (los van het design) beter zijn dan de concurrenten, terwijl deze slechter is.
Niks tegen de Fairphone hoor. Maar, als die je voorkeur heeft vanwege de ethische aspecten (gaat langer mee, eerlijke grondstoffen/arbeidsvoorwaarden etc.), is een tweedehands "gewone" telefoon misschien wel nog beter.

Ikzelf ben bijvoorbeeld al 6 jaar tevreden met een Galaxy S1. Omdat die zo populair is/was, is er veel kennis bij tweakers hoe die te repareren/modden, veel onderdelen beschikbaar, en worden er nu nog steeds ROMs voor gemaakt (zelfs Android 6), dus gaat ie zowel hardwarematig als softwarematig zeer lang mee.

Daarnaast, koop je een nieuwe Fairphone, dan stimuleer je veel meer de productie van telefoons, dan wanneer je tweedehands een populair ex-vlaggeschip koopt. Ze doen dan wel hun best een eerlijke telefoon te maken, maar een nieuwe telefoon produceren blijft altijd milieubelastend.

Als je je foon zo enorm weinig gebruikt als jij, heb je toch niet het nieuwste nodig.
Anderzijds, er spreken ook weer andere dingen _voor_ de Fairphone (stemmen met de portemonnee etc.), maarja hier een andere optie om te overwegen iig.
Het zou leuk zijn als de Fairphone marktaandeel wint, dan kunnen we straks ook tweedehands Fairphones kopen.

edit: wat custom roms betreft; je moet altijd maar afwachten of iemand zin heeft jouw toestel zo lang te ondersteunen natuurlijk.
Het spreekt voor zich dat je met een heel populair model het meeste kans hebt, en dan bij voorkeur eentje die makkelijk te repareren is dus.
Wat daarnaast nog wel kan helpen is kiezen voor een foon met Qualcomm cpu, want die werken goed samen met de community qua documentatie en open drivers.
En Sony is ook erg open source vriendelijk (al hebben andere Sony-afdelingen in het verleden wel rottigheid uitgehaald), zo veel zelfs dat je inmiddels een ongepatchte(!) Linux kernel op je Xperia (Z3?) kan draaien.
Sorry, het is een lang offtopic verhaal geworden, nouja mss heeft iemand hier wat aan.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 16 juni 2016 02:11]

Tja.. het is een leuk idee en uniek.
Geldverspilling noem ik dit.

Koop dan gewoon een budget smartphone, en als je geen spellen wilt spelen... speel dan gewoon geen spellen. Als je geen social media wil gebruiken. gebruik het dan niet.
Als je het niet interessant vind koop het dan niet.......
Je kunt er altijd nog mee gaan sjoelen.
Dan combineer je geldverspilling met tijdverspilling, twee vliegen in één klap.
Sluit mij helemaal aan. Trouwens de vorm, het kan eerder uit je handen glippen dan een langwerpig voorwerp, probeer maar eens. Het ronde is niets functioneel, het is gewoon om op te vallen, onderscheidend te zijn. Inderdaad, het idee is niet geweldig, en de uitvoering hetzelfde, helemaal mee eens. Geen innovatie, gewoon anders, andere formfactor. Waarschijnlijk wordt het toch een kort durende hype omdat het een afwijkende vorm heeft en dus opvalt.
Lijkt me toch zeer onhandig om zo'n ding bij je te dragen (in broekzak) en te gebruiken
Glipt zoiets niet heel makkelijk uit je hand? Ook is de prijs redelijk hoog voor die specs.
Het is een gimmick. Wil je die gimmick, dan betaal je de prijs. Wil je een inhoudelijk goede smartphone, dan zoek je elders ;)

Helaas zal door het ronde scherm het app-aanbod beperkt zijn en zal het denk ik een stille dood sterven.
Tja ik zie het nut er niet zo van in. Er zal absoluut een markt voor zijn ala "hipsters" ... Kijk mij nou eens geen smartphone hebben in een gekke vorm. Maar uiteindelijk geldt weer, zoveel mensen zoveel wensen }:O
Ik ben ook echt benieuwd of dit product gaat aanslaan. Dit wordt sowieso een niche product, en het lijkt me ook goed dat daar de focus op gelegd wordt. Een product als dit gaat nooit iedereen aantrekken, en dat moet je ook niet willen.
Dit anders dan Microsoft die na 48 dagen haar Kin-telefoons (waar deze me trouwens telkens aan doet denken) de markt weer af moest halen. Deze waren ook wat 'apart', maar met de bedoeling om door een breed publiek gebruikt te gaan worden. En nee, dat sloeg dus niet aan.

[Reactie gewijzigd door bjonnie op 15 juni 2016 19:53]

Veel te duur met die specs...
Je kunt er weliswaar mee bellen, sms'en en fotograferen, en het is ook mogelijk om apps te draaien, maar het is niet de bedoeling van Monohm om met de Runcible dezelfde mate van functionaliteit en productiviteit te bieden als je zou hebben met een gewone moderne smartphone.
Daarvoor bestaan genoeg low-budget alternatieven.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 15 juni 2016 19:48]

We don't want to tell you what you're supposed to do with runcible. We want you to tell us.
Nou, ik denk dat ik je wel kan vertellen wat ik er niet mee ga doen: Vrijwel alles wat met een normale en veel goedkopere smartphone wel kan. In deze tijd wordt het openen van een e-mail met deze specs nog een dagtaak.

De specs zijn ontzettend slecht in deze prijscategorie. Daarnaast zie ik de vorm van het object enkel als een nadeel.
Het lijkt me meer een fashion statement voor iemand die dit soort producten koopt. En voor fashion geldt een andere prijsklasse die niet gebaseert is op specs maar op het gevoel van de klant.
Op het eerste gezicht een leuk idee, maar uiteindelijk betaal je een hoop geld voor een nutteloos apparaat die sowieso in korte tijd geen ondersteuning meer gaat krijgen. En het enige wat je dan hebt is een 400 euro trage klok.
400 euro?? haha ik had eerder rond de 75 euro verwacht

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True