Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Slechts anderhalf jaar na de overname van Motorola vindt Lenovo dat de stap 'de verwachtingen niet waargemaakt heeft'. Dat maakt de Chinese hardwarefabrikant met de presentatie van zijn jaarcijfers bekend.

Over het hele fiscale jaar verkocht Lenovo 66,1 miljoen tablets en smartphones. In het vierde kwartaal wist het bedrijf 10,9 miljoen smartphones te verkopen, waarvan een kleine 5 miljoen het Motorola-merk droegen. Lenovo brengt nog altijd smartphones uit onder de Motorola-naam, al zei het begin dit jaar de merknaam te willen vervangen door Moto by Lenovo.

Vooral de Chinese markt liet het afweten; het aantal verkochte telefoons in China was 85 procent lager en ook het herstel in de VS viel tegen. Een jaar eerder wist Lenovo wereldwijd nog 76 miljoen mobiele apparaten te verkopen, waarbij Motorola in het vierde kwartaal van het boekjaar 7,8 miljoen smartphones voor zijn rekening nam.

De pc-divisie, waar ook Windows-tablets onder vallen, genereerde een omzet van 6,2 miljard dollar in het vierde kwartaal. Daarmee daalde de omzet twintig procent in vergelijking met vorig jaar. Lenovo zegt op zoek te gaan naar niches met groeipotentie, zoals gaming en detachables.

Lenovo sloot zijn boekjaar af met een verlies van 128 miljoen dollar. De totale omzet van het bedrijf kwam op 44,9 miljard dollar, 3 procent lager dan vorig jaar. De omzet over alleen het vierde kwartaal was 19 procent lager.

Lenovo zegt veel geleerd te hebben van de overname en zegt dat het die nieuwe kennis snel zal toepassen om het bedrijf weer te laten groeien. Het ziet daarbij vooral kansen op de Chinese markt en Lenovo wil daar met zijn ZUK-merk stappen maken. In de rest van de wereld verwacht Lenovo groei in opkomende markten en in de zakelijke markt in de VS.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Tja, misschien moeten ze dan betere toestellen releasen?

De Moto G staat al sinds de eerste generatie bijna stil, en nu er eindelijk wat beweging inkomt, blijkt dat de Snapdragon 617 in de nieuwe 4e generatie gewoon overhit bij normaal gebruik. 8)7

En de Moto X lijn is helemaal om zeep geholpen. Waar Motorola gewoon een fijne 4,7" telefoon neerzette, heb je nu de keuze tussen de "high-end" Style van 5,7", of de X Play van 5,5". En nu komen ze wéér met twee toestellen in de X (of is het nu Z?) lijn... En we gaan weer richting de gekke "modules", net zoals LG.

Heel jammer, want ik had graag opnieuw een Moto gekocht, maar boven de 5" kom ik gewoon niet.
Ik zou toch eerder kijken naar de totale afmetingen van de telefoon dan naar Screen Size. Sommige fabrikanten kunnen grote schermen in een relatief klein toestel stoppen (LG bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben een gigantische telefoon met een mini-scherm (iPhone)
True. Maar wat dat betreft was de eerste X juist perfect, medium scherm van 4,7" met super kleine randen, vooral aan de onderkant. Het is daardoor nagenoeg onmogelijk een telefoon met een groter scherm dan 4,7" te maken met dezelfde afmetingen van de Moto X.

Geef me een Moto X met een Snapdragon 820 en 3-4GB geheugen met de afmetingen van de originele Moto X. Instant buy!

Om Jeroenneman's comment even aan te passen:
Waar Motorola gewoon een fijne telefoon neerzette van 129.3 x 65.3mm, heb je nu de keuze tussen de "high-end" Style van 153.9 x 76.2mm, of de X Play van 148 x 75 mm.
Oftewel: Ze hebben de voorkant 31+% groter gemaakt en 15% breder. dat is voor velen gewoon te veel.

Also: De Moto X moest het opnemen tegen de Galaxy S4.
Galaxy S4: 69.8mm
Galaxy S7: 69.6mm (scherm +0,1 inch, breedte -0,2mm)

Moto X : 65,3mm (4,5mm kleiner dan Galaxy S4)
Moto X: 76,2mm (breedte +10,9mm!!!)

Een van de redenen dat ik zo van de originele hield was dat het het laatste toestel (samen met iPhone en Sony Z compact) die lekker compact was. Nu hebben ze de breedste flagship van allen!
Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

De Moto X, met een iets beter AMOLED paneel, en updated hardware. Instabuy.
Mijn vriendin heeft sinds kort de oneplus X.

Prima moto alternatief
Heb ik absoluut naar gekeken!

Helaas stelt de accuduur volgens velen reviews nogal teleur.
Ja, dat daxgt ik dus ook. Echter, haar telefoon outperformed mijn heavy customized galaxy s5 :/

Ik kijk nu bijvoorbeeld, en hij heeft nog 66 procent met 23uur resterend! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 26 mei 2016 19:49]

Dan kun je doen. Maar een toestel kan nooit kleiner zijn qua fysieke afmetingen, dan zijn schermgrootte. En dan vind ik alles boven de 5" gewoonweg lomp.

Ik zou wel kunnen wennen aan een grotere telefoon, maar ik doe het liever niet.
En dan vind ik alles boven de 5" gewoonweg lomp.
Ik ga er toch van uit dat Lenovo een goede reden heeft om het te doen, zou er toch meer vraag naar 5.5" toestellen zijn?
Waarschijnlijk wel.

Maar in plaats van je opnieuw te mixen in een segment waar toch al iedereen probeert mee te pikken, waarom niet focussen op het segment van de markt waar bijna niemand meer actief is?

<5".
Tja, dan moet je als fabrikant afstappen van de beproefde formule de consument dood te gooien met groter, meer, beter(?), als het om de cijfertjes op de doos aankomt. En daar hebben ze - vermoed ik - weinig trek in.

Ben het overigens wel roerend met je eens: ik heb nu een Lumia 925 (4,5") welke ook niet het eeuwige leven heeft. Een groter toestel zit ik totaal niet op de wachten (5" is echt de absolute bovengrens), maar de spoeling is wel verrekte dun als je meer wil dan een entry-level telefoontje... :(
Apple, een van de weinigen met een fraai, modern en rap < 5" toestel, is geen optie omdat ik niet aan hun iCosysteem wil vastzitten en de meerprijs tov. gelijkwaardige toestellen imo. niet te rtechtvaardigen is. En in Sony heb ik niet bijster veel vertrouwen: althans, als het op smartphones aankomt.
Sony heeft in zijn laatste lijn met telefoons ook al geen compact meer zitten. Sony smartphones lijken me best oké, waterdicht waarschijnlijk goede software support, z5 serie draait netjes Android 6, z3c krijgt zelfs al Android N beta's.

Als mijn mi2s het begeeft zal het waarschijnlijk een z5c worden.
Ik blijf, ondanks de herhaaldelijke update-naaierij van Microsoft, toch het liefst bij het mobiele Windows platform (het pro's/con's plaatje van Android slaat, voor mij althans, net als bij iOS, iets te ver door in het negatieve).
Maar goed, met een beetje geluk gaat mijn 925 nog geruime tijd mee: het doet alles wat ik van een smartphone verwacht, en heeft, ook vergeleken met actuele toestellen, een camera die nog steeds bovengemiddeld goed kan meenkomen. En als het ongehoopt toch mis gaat, dan is er iig. een relatief ruime keuze aan kleinere Windows toestellen (ook al zijn deze over het algemeen low end).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 26 mei 2016 23:31]

Ja, dit. Motorola was bezig met telefoons die comfortabel zijn: die je makkelijk bij je draagt, die goed in je hand liggen en die je met één hand kunt besturen. Toen verkocht Google ze aan Lenovo en sindsdien is er niks meer te horen van gebruikerscomfort. Ze maken dezelfde telefoons als iedere ander en daardoor vallen ze dus niet op, ze proberen het nog wel met de custom looks die ze aanbieden maar die zijn lang niet overal beschikbaar.
Sja, veel mensen vinden het uiteindelijke toch fijn gezien zo'n grotere telefoon ook een groter scherm heeft ;).

Ik zelf zit met het probleem dat ik mijn telefoon absoluut in mijn broekzak wil hebben, niet in een tas oid. Helaas zijn mijn broekzakken niet erg groot. Een Nexus 5 is net te groot. Een originele Moto X is niet zo heel veel kleiner dan een Nexus 5, maar precies klein genoeg om in mijn broekzak te passen. En al mijn broekzakken groter laten maken zodat ik een grotere telefoon kan hebben vind ik ook nogal overdreven. Vooral dat het blijkbaar nodig is. Dan heb ik nog kleine handen en de Moto X kan ik nog net met één hand besturen.

Overigens is die Oneplus X even groot als de Nexus 5. Ik vind het zelf een mooi toestel, al mist ie geloof ik NFC. Ik heb mijn Moto X deze zomer twee jaar, en de afgelopen twee jaar zijn de enige high-end-ish toestellen van deze grootte die zijn uitgekomen de Sony Xperia Z# Compact lijn en de iPhone 6. Die laatste is wel een volle centimeter langer dan de Moto X / Xperia Compact. Dus not sure of die uberhaupt telt. Maar ja het klinkt zo sneu als er in dit hele segment slechts één lijn is he ;) klinkt het net alsof helemaal niemand kleine smartphones maakt! oh wacht.........

Ik zou zelf niet weten wat ik moest als mijn Moto X stuk ging, de Xperia Compacts zijn van glas en ik ben bang dat ik die binnen de kortste keren stuk laat vallen. Ik denk dat ik dan een of ander tasje zou moeten kopen wat aan je broek bevestigd kan worden en een telefoon die daar dan weer in past. Of een low end telefoon die wel in mijn broekzak past.
Ook als je daarnaar kijkt is wat Motorola/Lenovo deed/doet gewoonweg achterlijk: https://imgur.com/D9ycN4v

De G4 is gewoonweg belachelijk, idioot lomp.
En toch is de originele Moto X voor mij ooit het voorbeeld geweest van hoe het wél moet, als je dan toch onscreen knoppen wilt:
http://www.gsmarena.com/motorola_moto_x-pictures-5601.php

Enkel LG was nog efficienter, maar helaas alleen bij hun niet-Nexusen:
http://www.gsmarena.com/c...Phone2=5705&idPhone3=5543
Waar haal je dat oververhitten vandaan?
https://www.youtube.com/watch?v=aKsafW5SS7Q

Vanaf 8:42.

Hij is eigenlijk de hele tijd lovend, maar ik hoef geen telefoon die opeens overhit, en niet meer bruikbaar is na een kwartiertje filmen.

"Unless you are a very light user, I would not reccommend the G4 Plus, despite all its pro's".
Een YouTube filmpje kun je ook met een X tijd inspring delen:
https://youtu.be/aKsafW5SS7Q?t=8m42s
Hmmm ik zet het nu nog op vroege software of 64 bit. Ik wacht even tot meer review komen en meer info uitkomt
Het grote scherm heb je wel een punt mee. Hierin hebben ze naar mijn mening de grote stroom gevolgd door er ook maar een groot scherm op te zetten.

Verder is naar mijn inzicht de moto e en de moto g hele goede no-nonsens toestellen geweest. Niet te veel rommel op de toestellen zoals samsung dat heeft. Daarnaast draait het toestel heel stabiel met snelle updates. Op dat punt kan je verder alleen nog in de Nexus lijn een toestel zoeken maar die worden ook steeds duurder.

De gekke modules is denk ik gewoon een try-out maar staat los van de stabiliteit van de toestellen. Dat staat helemaal los ervan. Ik verwacht niet dat ze direct massaal op de markt komen.
Snelle updates en Moto in 1 zin? Marginaal minder traag dan andere fabrikanten is een betere verwoording. Alleen Nexus devices krijgen snel updates in de Android markt (tot minimaal 18 maanden na release).

Helaas gaat de Nexus lijn dezelfde lijn als de Moto x lijn. Mijn n5x is onhandelbaar met 1 hand waar de n5 nog net pastte dankzij de minimale vezels.

Eisen:
Handelbaar, highend (everyday, niet synthetisch) performance en snelle updates. Helaas wordt ik zo tot Apple veroordeelt 😭

Edit: De Moto E van mijn vriendin kon anders goed lang wachten na de belofte dat 6.0 zou komen. Dat de meeste andere fabrikanten het nog slechter voor elkaar hebben, praat dit nog niet goed. Vergelijking is trouwens smartphone en smartphone.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 27 mei 2016 09:47]

Onzin, na ruim 4 maanden kreeg de moto G een update naar Android 6.0

https://androidworld.nl/n...or-moto-g-2015-nederland/

Dit vind ik toch een knap staaltje werk voor de ontwikkelaars van android.
Daarnaast vergelijk je Motorola met appels.
  • andere prijsklasse
  • Ander segment (uiterlijk, hoog gadget gehalte, tegen robuust, functioneel)
  • Apple ontwikkeld voor zijn eigen devices
De Moto G staat al sinds de eerste generatie bijna stil,
Wat had Motorola er dan aan moeten verbeteren? 2GB RAM / 16GB opslag is OK IMO, SD615 is qua CPU nauwelijks sneller dan SD410.

En wat zijn de (niet-Chinese) alternatieven met up-to-date en stock Android?
Qua (scherm) grootte heb je zeker een punt, alleen de Moto G4 Play is nog 5".

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 26 mei 2016 16:47]

2GB RAM was een goede vooruitgang, 16GB opslag mag wel naar 32GB, de camera is ook mondjesmaat verbeterd telkens, maar het scherm had gewoon op 4,7" gelimiteerd moeten worden. Ipv groter, had ik liever beter gezien. Meer contrast, betere kleurechtheid.

Er had een SD650 in gekund, met twee écht snellere cores, ipv gewoon 8 "langzame" cores.

De Moto G Play vind ik een leuk ding, maar die krijgt dan weer de verouderde specs, geen Quickcharging, en een slechtere camera... WHY? Waarom moet een klein scherm gelijk staan aan kleine prestaties?
... En wat zijn de (niet-Chinese) alternatieven met up-to-date en stock Android? ;)
16GB opslag mag wel naar 32GB
Natuurlijk, maar is dat realistisch voor 200 euro? Er is ook nog SD.
Waarom moet een klein scherm gelijk staan aan kleine prestaties?
Dat weet ik ook niet.. het is ook gewoon de 2016 Moto E denk ik.
Jammer! De bijna pure android software en prijs/kwaliteit van de moto g maakte het een paar jaar geleden ronduit de beste smartphone in zn prijsklasse. Zelfs met 100 euro meer budget had je geen beter toestel gekocht.

Gezien de Moto g4 denk ik niet dat Lenovo het beter gaat doen. Het design is nagenoeg niet veranderd, en chinese merken bieden tegenwoordig beter design/specs tegen lagere prijs.
Ook al een paar keer gezien op internet: Amerikanen die hun Motorola mijden nu het overgenomen is door Chinezen
Yep, ook wel een veel voorkomende houding.


Motorola had voor de overname juist sterk ingezet op "Made in the USA". Met Motomaker, Amerikaans leer opties, covers met de NFL teams erop, echt alles om te cateren aan "the patriot".

Na de overname door Lenovo: Nope, doen we niet meer.
En ondertussen is Motomaker nog steeds niet beschikbaar in Nederland!
En niet heel vreemd gezien de destructieve aanpak van de Chinese overheid en industrie voor lokale bedrijven. De gemiddelde intelligentie is er misschien lager maar ze weten wel wat niet goed voor ze is. Iets waar we in Europa nog van kunnen leren. Ik ontwijk dan ook Chinese producten voor zover ik kan, niet gefabriceerd in China is helaas lastiger.

Daarnaast is het product in Chinese handen gewoon de volgende default smartphone met Android geworden naast de Huawei, ZTE, LG en HTC modellen en tot op zekere hoogte ook Samsung. Voldoen op de meeste vlakken aan de verwachtingen van een smartphone en qua specificaties maar maken de consument op geen enkele manier geïnteresseerd. Ook verwacht ik niet dat ze op de zakelijke markt veel kans maken, het zijn geen modellen die zich onderscheiden qua design of een premium merk waar zakelijke gebruikers meer in geïnteresseerd zijn, zeker nu er zoveel keuze is. Daarnaast draaien ook BlackBerry's tegenwoordig Android Apps en die trekken gewoon ondanks dat het bedrijf het niet heel goed doet, meer zakelijke interesse.

Ze zullen in "emerging markets" ongetwijfeld succesvol zijn omdat dat nou precies is waar China goed in is. Met grotendeels gekopieerde concepten tegen een lage prijs concurreren in landen waar mensen geen premium producten kunnen betalen.
Sommige Amerikanen zijn dan ook een beetje gek. Las net in een discussie op een artikel over de Huawei Nexus 6P dat iemand die niet wilde kopen omdat hij bang was voor de privacy en inmenging van de Chinese overheid. Ik zou me meer zorgen maken over een bedrijf als Google wat betreft.
En vooral na dat Superfish verhaal, dat is best breed uitgemeten in de media. Lenovo is dus wel de laatste fabrikant waarvan ik iets koop tegenwoordig. Misschien niet helemaal eerlijk, bv als het 2 verschillende takken zijn ofzo, maar zo werkt de consument nou eenmaal.
Ik vind het nog steeds een rare zet dat ze de merknaam 'Motorola' gaan vervangen door 'Moto by Lenovo'. Daarmee maak je denk ik toch een beetje de naamsbekendheid kapot en dat zal ook geen positieve invloed hebben op de verkoopcijfers.
Helemaal mee eens. Motorola staat voor mij nog steeds voor een krachtig merk. Lenovo zie ik meer als een B-merk waar ik niet snel iets van zou kopen.
Lenovo zie ik meer als een B-merk waar ik niet snel iets van zou kopen.
Voor consumenten heb je gelijk. Zakelijk Lenovo is bekend als een partij die degelijke apparatuur maakt. Natuurlijk zitten hier ook flaters tussen, maar er zijn bedrijven die de werkpaarden (zoals de T, W en X series uit de ThinkPad lijn) nog steeds in grote getallen afnemen.

Zie ook het hele malware schandaal. Het bleek dat dit in hun consumentenlijn plaats vond, en daarom hebben ze onder die doelgroep een slechte naam. Hun zakelijke lijn wordt elders gefabriceerd, en maakt nog steeds degelijk spul.

Als Lenovo een hint wil voor zakelijke gebruikers: een leuke Android landscape slider met QWERTY toetsenbord, goede accuduur, microSD slot, dual-SIM en verwijderbare accu, alstublieft? _/-\o_

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 mei 2016 09:50]

mis mijn vorige telefoon ( galaxy 551) idd nog steeds in dat opzicht, ideaal was dat qwerty uitklap toetsenbord...
Ik zeker wel heb nu al paar jaar ervaringen met de Lenovo laptops en desktops, dingen van 8 jaar oud draaien nog als een intercity trein.
We hebben tegenwoordig hp en het is niet normaal hoe vaak dat kapot gaat, terwijl ik lenovo in 3,5jaar misschien 3 keer gebeld heb bel ik hp elke 1 a 2 weken wel.

Met mobiel dan verder geen ervaring met hun.
Een B merk?! Heb je de recente producten van Lenovo wel eens in je handen gehad? Die laptops zijn van degelijke kwaliteit en hebben een goede prijs/kwaliteits verhouding.
Niet alleen recent ook 4 tot 8 jaar oude laptops/desktops zijn nog goed :), en in mijn ervaring bijna nog nooit iets kapot gegaan dan hardware matig.
Met de oudere heb ik geen ervaring alleen met de wat recentere producten. ;-)
In elk geval is het garantiebeleid van Lenovo in lijn met een B-merk. Garantie na het eerste jaar (de standaard fabrieksgarantie) voor laptops die direct online bij Lenovo worden gekocht worden herhaaldelijk geweigerd en pas via escalatie, een beroep op EU/NL wetgeving en lang wachten ingevuld. Gewoon een stel opportunistische Chinezen.
Ik heb recent nog contact gehad met de support. Mijn indruk is dat ze vrij coulant omgaan met support geven. Daarnaast heeft mijn laptop gewoon twee jaar fabrieks garantie wat ook netjes bij Lenovo staat. Alleen op de batterij geld een jaar garantie maar daar is Lenovo niet enige in. Dus ik weet niet wat voor horror/spook verhalen jij vertelt maar ik deel die in ieder geval niet.
Ze kochten met Motorola natuurlijk ook een stuk goodwill van de naam. Juist het toevoegen van de naam Lenovo doet daar afbreuk aan, dan denken mensen toch eerder aan de spyware incidenten op laptops.

Amerikanen willen het niet want het is nu Chinees en Chinezen denken vooral dat het nog Amerikaans is en willen het zo ook niet.
Beste Lenovo,

Zet een team van specialisten die een week lang reviews leest en websites als twekers afstruint om te kijken waar een gewilde telefoon ongeveer aan moet voldoen. Zoek binding met je doelgroepen.

Met vriendelijke groet,

Oud Motorola liefhebber.
Beste Adje123,

Waarschijnlijk heeft Lenovo zo'n team al bestaan, die gedegen onderzoek doen naar wat de gebruiker wil en op basis daarvan een goed advies geven over wat de markt wil. Vervolgens zit daar dan een manager boven die de beslissing moet nemen welke richting het op gaat. Die luistert vervolgens totaal niet naar zijn team, want hij heeft vorige week het nieuwe toestal van samsung gezien en die gaan voor 5,5 inch. En dan moet dat het worden, want dat doet de ander ook.

Lijkt me logisch toch en waarom zou je mensen geloven die er onderzoek naar doen.
Mijn ervaring is dat het niet zo werkt. Ik zit zelf in zo'n positie waarbij ik betrokken ben bij ontwikkeling d.m.v. ervaring en onderzoeken delen. Ik zit zelf bij een groot bedrijf waar veel lijntjes boven mij zijn en toch word ik wel gehoord.

Het probleem is dat bedrijven te weinig onderscheidend durven te zijn als Apple. Apple heeft heel lang een eigen weg bewandeld met een kleiner toestel dan de rest en dat heeft gewerkt. Vervolgens zijn ze met grotere toestellen gekomen en vanuit verschillende hoeken hebben ze gehoord dat een kleiner toestel toch gewenst is, maar dan wel met enkele features van de huidige toptoestellen.
Omg, zo herkenbaar. :)
Moto by Lenovo, doet mij denken aan Sony Ericsson. Nu zie je ook niets meer terug van Ericsson. van Sony weten we het wel.

Zal dit ook gaan gebeuren met Motorola?
Een updatebeleid van Android dat zich onderscheid van de andere Android-"hagelschieters" (Samsung, HTC die per jaar honderden types lanceren) en focussen op 3 toestellen met één type soc maar net een iets grotere beeldscherm ipv honderden zal gaan helpen.
HTC, Sony, Motorola eigenlijk zijn er maar weinig Android-fabrikanten die het echt lekker doen.
Toch ben ik heel benieuwd naar de Moto G4 en G4 Plus. Mijn Lumia 920 is aan vervanging toe en de Moto G4 Plus ziet eruit als een goede telefoon. Midrange hardware met een lichte versie van Android en een belofte op ongeveer net zoveel, zo niet méér updates dan ik heb gekregen op mijn 920.

Maar dat is natuurlijk wel mits Lenovo de telefoon blijft ondersteunen en niet gewoon de hele Motorola tak overboord gooit omdat ze schijnbaar niet genoeg presteren.
Zou de echte cijfers wel eens willen zien.
Zijn er behoudens Samsungs en Apple fabrikanten die echt geld verdienen met mobieltjes? En fabrikanten in de tablet markt behoudens Microsoft. Zodat ze het langer kunnen volhouden. De markt van mobiels en stale tablets (veel) zakt. Als je ziet dat het gross een 150-200 euro euro mobiel koopt dat net zoveel kan als een >500 euro smartphone van een paar jaar geleden.
En dan die vele nieuwe Chinese fabrikanten. De vele fabrikanten die in dezelfde vijver vissen. Tablets zijn ook al (spot)goedkoop. Worden steeds minder vaak vervangen.
Zouden ze een plan B hebben? Van wearables is al gebleken dat die dat niet is.

[Reactie gewijzigd door Sake op 26 mei 2016 21:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True