Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Streamingdienst Twitch heeft een nieuw 'Stream First'-initiatief opgezet dat erop is gericht om spellen te ontwikkelen, waarbij vanaf de ontwikkeling de nadruk ligt op livestreaming en participatie. Er zijn al drie dergelijke games in ontwikkeling.

Het doel van de integratie met games is om kijkers meer bij een stream te kunnen betrekken, zo meldt het Twitch-devblog. Tot nu toe was dit bijvoorbeeld te zien bij communityprojecten als 'Twitch plays Pokémon', waarbij de kijkers via bepaalde commando's de acties van het spelpersonage konden beïnvloeden. Dit was echter een functionaliteit die niet door het spel zelf werd ondersteund, maar er later omheen is gebouwd. In Rise of the Tomb Raider was er een ingebouwde mogelijkheid, waarmee het publiek het spel in beperkte mate kon beïnvloeden.

Als streaming bij de ontwikkeling van een spel wordt ingebouwd is er veel meer mogelijk, zo meldt Twitch. Het bedrijf noemt voorbeelden als een co-op-modus met kijkers, het structureren van feedback aan de hand van mini-enquêtes en het verzamelen van experience door het kijken naar een spel. Ook wordt er direct gerefereerd aan 'TwitchPlays', waarbij de kijkers bepalen welke kant het spel opgaat.

Engadget meldt dat er inmiddels drie Stream First-games in de maak zijn: Superfight, Wastelanders en Streamline. Wastelanders is een turn-based strategy-spel, waarin kijkers het opnemen tegen de streamers en op een slagveld krijgers besturen en de strijd ook op andere manieren beïnvloeden. In Superfight maken spelers een superheld aan de hand van eigenschappen die voortkomen uit een verzameling kaarten. Vervolgens wordt tussen de spelers een discussie gevoerd over de vraag welke superheld de andere in een gevecht zou verslaan. Kijkers kunnen daarna hun stem uitbrengen en bepalen zo de winnaar.

De laatste game is Streamline, dat het voor de streamer mogelijk maakt om eenvoudig een team op te stellen met zijn kijkers en vervolgens verschillende spelvormen kan kiezen. De kijkers bepalen ondertussen de regels en kunnen ook weddenschappen afsluiten over de mogelijke winnaar.

wastelanders Screenshot van Wastelanders

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Liever niet... Ik gebruik Twitch af en toe om een andere stream te kijken op mijn One. Nou doe ik dat niet regelmatig maar zo ongeveer eens in de week moet ik eerst de App updaten voordat ik mag kijken.

Omdat, in ieder geval op de One, de afhankelijkheden van Apps nogal wazig zijn, heb je dus zometeen kans dat je game X zit te spelen en dan even snel wil uitzenden en dan geconfronteerd wordt met het feit dat je Twitch-App te oud is. Of, elke keer als Twitch een update uitbrengt, moet de game worden gepatcht wat, bij Microsoft, nog wel eens langdurig "validatie-proces" door moet.

Ik snap het nut van ingebouwde streaming maar dan hoop ik wel dat er zeer goed wordt nagedacht over "in welke games", "welke bandbreedte-requirements" alsmede dat het ook nog uit te schakelen is. En voor sommige mensen misschien zelfs dat je niet eens een sign-up hoeft te doen op de site van Twitch alhoewel dat natuurlijk niet zal gebeuren want userbase = $$$.
Zolang ze een goede API neerzetten die stabiel is op langere tijd en makkelijk te upgraden zonder dat de integratie breekt zie ik geen probleem. Moet kunnen.
Helemaal mee eens! Het is nog maar afwachten of er een goede balans komt tussen voordelen en nadelen. Ik vrees ook dat $$$ nog weleens een weegfactor kan worden.

Ook een goed punt zijn de updates... Bij iedere API van twitch aanpassing is een game-update natuurlijk niet zo fijn; of mocht je Twitch leuk vinden, dat de ondersteuning wegvalt...
Maar wie heeft er dan recht op de ad-revenue? De ontwikkelaars of de streamer? Lijkt mij juist de streamer aangezien die eerst een fanbase moet opbouwen om goed bekeken te worden maar als kijkers de game kunnen spelen zonder het spel te hebben of te kopen dan vraag ik me af wie er meer recht heeft op de ad-revenue.
Misschien pay2win opties waarbij een deel van de donatie naar de ontwikkelaars gaat?
Denk nog altijd de streamer, zou niet inzien waarom een ontwikkelaar geld krijgt van de donaties van iemand die naar een streamer kijkt. Veel games worden de dag vandaag gemaakt of gekraakt door streamers. Ontwikkelaars zouden blij moeten zien als hun game gestreamed wordt en er niet nog eens geld willen opstrijken via streams.
Ze lopen wel een hoop inkomsten mis. Een game maken kost ook geld.
Daar worden ze toch voor betaald op het moment dat iemand de game koopt. Ze lopen dus helemaal niets mis.
Het komt erop neer dat maar 1 persoon de game hoeft te hebben. Ik weet ook niet wat ze met de prijzen gaan doen.
Mensen die game streamers volgen vallen in 3 groepen: ze hebben het spel zelf ook en vinden het leuk om anderen te zien spelen, ze hebben het spel niet en vinden het leuk om te kijken en beslissen hiermee of ze het kopen of niet, of ze hebben het spel niet en willen alleen maar kijken. In twee van de drie gevallen heeft het de ontwikkelaars al geld opgeleverd óf kan het ze wat opleveren, en in het laatste geval gingen ze er toch al nooit wat aan verdienen.

Ik weet dus niet waarom je zegt dat maar 1 persoon de game hoeft te hebben.
Ik kocht altijd best veel spellen. Maar nu kan ik ze gewoon kijken via Twitch. Ik hoef niet eens zelf iets te doen. En ik koop dus ook geen games meer. Dus eigenlijk stelen streamers en hun bekijkers gewoon geld van de game studio's!
Als game ontwikkelaars moeilijk willen doen kunnen ze het streamen blokken want er wordt verdient aan een produkt wat geen eigendom is van de streamer.
Minecraft had eerst juist al Twitch integratie, maar dit is juist in de nieuwste 1.9 update verdwenen.

Vraag me nu af, of dit de reden hiervoor is. Dat dit in een latere update weer terug gaat komen.
Ik kan me zo voorstellen dat Minecraft (tegenwoordig dus van Microsoft) niet één streamingsdienst wil voortrekken ten opzichte van andere (Youtube en bean bijvoorbeeld). Daarnaast is Microsoft ook weer eens bezig om zelf een gamingdienst op te zetten (soort games for Windows live, maar dan meer op de Apple manier waar alle controle bij hun ligt) dus wellicht dat ze daarom Twitch buiten de deur willen zetten om zelf iets op te zetten?
Ik kijk best vaak Twitch, en het bevalt zeker goed. Toch zou ik zeggen dat er wel veranderingen moeten komen op het gebied van streamen. Ik weet dat er veel problemen kunnen ontstaan met het streamen naar Twitch toe, en het bekijken van een stream. Kijk maar bijvoorbeeld naar een addon zoals "BetterTTV" voor Google Chrome. Deze addon heeft veel features waardoor bepaalde functies beter werken. Zo zijn er ook andere addons die zorgen dat streams beter laden etc.

Ik zou het veel beter vinden dat er gezamenlijk wordt gewerkt aan een goede manier van streamen. Elk programma waarmee je kan streamen is namelijk niet hetzelfde. Als ik kijk naar bijvoorbeeld ShadowPlay. Persoonlijk heb ik er goede ervaringen mee. Tevens gebruikt hij je grafische kaart meer tijdens het streamen, waardoor alles ook nog is beter loopt. En deze functies heb je ook in OBS of XSplit, maar toch is de performance/stabiliteit net weer anders.

Ook gebruik in sinds kort DXtory (icm OBS). Dit is een applicatie dat DirectX en OpenGL games kan opnemen. DXtory kan het originele beeld zo goed mogelijk opnemen, hierdoor zie je in OBS de gestreamde game 1-op-1. Met OBS (zonder DXtory) kan het beeld achter lopen of je kan framerate issues krijgen.

Kijk, het bovenstaande zal niet voor iedereen hetzelfde zijn. Dus daarom zullen sommigen het wel nodig hebben, en sommige niet. Daarnaast heb je mensen die een capturecard gebruiken, en sommigen niet. Mijn persoonlijke mening is dat er nog genoeg ruimte is voor verbeteringen op zowel technisch als functioneel gebied.
Ik denk niet dat er echt 1 programma zal komen die alles kan qua streamen/recorden.

Overigens is Shadowplay qua beeldkwaliteit wel wat minder dan x264 natuurlijk met de beperkingen die Twitch je oplegt qua bitrate. OBS/Xsplit gebruiken standaard x264 wat gebruik maakt van je CPU, maar hebben ook gewoon de mogelijkheid om NVENC (=de techniek die Shadowplay gebruikt) of Quicksync te gebruiken.
In OBS Studio kun je gewoon streamen met x264 en recorden met NVENC (op hoge bitrate) tegelijk.
DXtory heb je iig niet persee nodig, met game capture in OBS kun je hetzelfde beeld capturen.

[Reactie gewijzigd door Prometheus op 15 maart 2016 12:12]

Minecraft had ook Twitch integratie. Niet in de mate zoals hier beschreven is maar je kon je game in elk geval streamen. Je moest dan wel zelf op Twitch de chat bijhouden, je polls etc. In de meest recente versie van Minecraft is deze functionaliteit (helaas?) weer verwijderd. Ik denk dat Minecraft een van de eerste games was die ondersteuning bood voor Twitch.
Dat kunnen ze best willen, maar ik geloof niet dat ook maar 1 ontwikkelaar hierop zit te wachten!

Met "gratis" alternatieven als Open Broadcaster Software en Xsplit, zie ik voor ontwikkelaars geen rede om streaming in te bouwen in hun spel.

Als ontwikkelaar zou ik geen streaming inbouwen alleen maar "omdat twitch dat wil". Mocht twitch zelf met simpele oplossingen/plugins komen, dan zou ik er wel iets in zien, maar ik zou liever hebben dat ontwikkelaars meer tijd steken in de kwaliteit van hun spel.

Ik vind het schandalig dat games zoals Xcom 2 uitgebracht worden met zware prestatieproblemen die pas na een aantal weken na release gepatcht worden. Stel dan je spel uit, maar breng geen spel uit dat vol met gamebreaking performance issues zit en andere bugs.
als de optie erin zit is prima, maar ook graag de optie dat je het uit kan zetten zodat je de interface niet ziet! heel veel mensen streamen nou ook niet, als het boven de 8% is dan is het al veel!
Dat word heel makkelijk, gewoon developers zover krijgen om Amazon Lumberyard te gaan gebruiken. Deze is een korte tijd geleden uitgebracht en heeft onder andere integratie met Twitch waarmee je dus allerlei leuke dingen kan doen.
Dat ze eerst eens hun playback functionaliteit op orde zetten.
ook al zit je op kabel met een goede bb, beter dan smartphone kwaliteit krijg ik er nooit uit.
toegegeven de laatste 6 maand niet meer geprobeerd omdat het toch altijd belabberd was, wacht ik wel op de full HD youtube filmpies.
Niet echt een slecht idee. Als we het over het concept hebben.
Games en/of onderliggende systemen zo ontwerpen dat streamen makkelijker wordt. Maar niet vastgebonden aan één enkel streaming dienst.
Een standaard onderliggend platform waarvoor de verschillende streaming diensten een plugin leveren voor het streamen op hun dienst.
Daar valt nog over te praten.

Maar enkel geďntegreerd support voor Twitch? Uitgesloten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True