Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 11 reacties
Bron: Beyond 3D

Beyond 3D heeft een paar pagina's vol geschreven over het vergelijken van screenshots tussen de Voodoo5 en GeForce2, iets blijkbaar in het geval van de Voodoo5 heel vaak fout wordt gedaan omdat ze 22 bit screenshots zonder ditheren naar 16 bit omzetten:

Well Beyond3D is proud to show you one of the first correct 16 bit 4x AA image taken using a special screen capture mode that 3dfx is placing inside the OpenGL drivers. Ken Dyke from 3dfx wrote some special code in Glide that can go and read from all 4 sample buffers, combine them at full precision (thus getting 22 bits of color), and then gamma correct the image before writing out the .tga file. Using this code, you get to see exactly what you'd see on the screen. Since 3dfx still uses Glide as code base this screen-capture code is available to the OpenGL driver, which can thus capture screen-shots correctly. Unfortunately the drivers that were send out with preview boards did not contain this code and as a result screen captures are incorrect. 3dfx will soon send out new improved drivers together with instructions on how to take correct screenshots. Below you find the V5500 shot suffering from truncation as taken using the old drivers, and also the corrected screenshot taken using the new driver with special screen capture code. Also included for quality comparisons is the 16bit GeForce image.

Uncorrected shot on V5 Corrected shot on V5

In short, we can conclude that all the Quake III Arena screenshots (and almost all other screenshots for that matter) out there that aren't being taken by 3dfx are invalid. So websites like Anandtech, Firing Squad, Reverend etc are showing incorrect screenshots in most of their Voodoo5 articles/reviews/previews thus far - incorrect as in they do not reflect the true on-screen image quality of the 3dfx V5500 boards. All these shots suffer from data truncation, which results in uniformly colored zones in the images and an overall loss of detail due to a truncation of data during the screen capture phase.

Dit verklaard dus ook waarom het artikel van Thresh's Firingsquad niet correct is, iets waar 3dfx wel blij mee is aangezien die toch wel een eer hoog te houden heeft op het gebied van FSAA.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (11)

abraxas:

*zucht* weet je nu nog steeds niet dat de inhoud van de 16-bit frame-buffer van 3dfx kaarten vanaf de Voodoo3 (of was het al de Voodo2?), door de RAMDAC naar 22-bit wordt ge-upsampled voordat het naar de monitor gaat? (Als je die instelling hebt aangevinkt uiteraard).

Dus de kleurdiepte van de 3dfx screenshots *zou* eigenlijk 22-bit moeten zijn, maar omdat alle screengrabber-code niet gebruik maakt van dat upsample-filter, is het slechts 16-bit in werkelijkheid.

Dus nu heeft 3dfx een screenshots-utility gemaakt die wel gebruik maakt van die upsample-code om de daadwerkelijke kleurdiepte die je op de monitor ziet (en dus niet in de frame-buffer zit!) in een plaatje te vangen.

Dus alle screenshots die je tot nu toe gezien hebt, zijn in 16-bit, en zien er dus minder goed uit dan je op de monitor ziet met je eigen ogen...
22 bit screenshots ???
zal best aan mij liggen..... maar wat is nou het verschil?!? ik zie helemaal niets!!!!

ik ga maar een appel eten
22 bit screenshots ???
Is net als met screenshots waar ze een duidelijk verschil mt en zonder FSAA willen laten zien maar de screenshots iets gedownscaled hebben om ze te laten passen, helaas doen ze dit dan met een pakket dat de hele zooi automatisch resampled, vervolgens zie je het verschil dus niet meer..

h, wat mooi! :> Waar?
wrom grabben ze gwoon niet et plaatje uit et RAMDAC?? want dat krijgt je monitor te zien en dus dat wort op je netvlies geprojecteert, nix geen gedoe met FSAA of interpolation shit, gwoon 32bits RAMDAC grab :) ook geen gedoe met et omzetten van 22bits naar 16bits
-Als je die instelling hebt aangevinkt uiteraard-

welke optie is dat dan?

en waarom zijn alleen de "screenshots" 22bit? en niet het uiteindelijke resultaat? (bv als je een game speelt) ach ja, beetje ingewikkeld..
Zoals ook al in het artikel van Firingsquad te merken is zie je heel duidelijk dat de G-force (rechts) veel donkerder is kleur lijkt te hebben dan de V5 (links). (Kijk maar naar de lucht)
Als ik deze shots zo bekijk vind ik de FSAA van de GTS helemaal niet slechter dan die van de V5. Maar er staat niet bij of het om 2 of 4x AA gaat
Ik zou zeggen lees de messageboard op Beyond 3D over dit punt. Hier wordt haarscherp uitgelegd waarom die pix van de V5 en minder uitzien dan de pix van de GTS.
Als je dat hebt gelezen zul je begrijpen wat er mis gaat met het nemen van screenshots (voornamelijk in Q3A)

broekkie
Dat hele 16 bits gedoe is toch al achterhaald, dus ik zie het probleem niet echt.
FSAA doe je toch juist voor een mooier beeld, en dan ga je zeker in 16 bits (a.k.a. "22 bits", haha!) gamen?
NOT!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True