Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 129 reacties
Submitter: Stekeltje

Een project voor een outdoor speaker van drie Denen heeft binnen vier uur zijn doel behaald op Kickstarter. Het ontwerp voor het audio-gedeelte in de speaker komt van Accusafe, het Nederlandse bedrijf van tweaker en kistradio-bouwer wesleytjuh.

De Soundboks belooft de luidste speaker te worden die werkt op een accu. Hij komt tot maximaal 130,5dB, hoewel de Denen op Kickstarter zeggen dat hij gaat tot 119dB. Het harde geluid vermindert wel de accuduur. Op 119dB komt de speaker voor buitengebruik, ter grootte van een aardappelkist, tot acht uur gebruik op een lading, bij een lager volume gaat dat omhoog naar dertig uur. De Deense fabrikant levert twee accu's mee. Het project ging woensdagochtend live op Kickstarter en behaalde zijn doel van 100.000 dollar binnen vier uur en staat inmiddels op bijna 250.000 dollar, met meer dan vijfhonderd backers.

Het Deense project heeft een behoorlijk Nederlands tintje. De voor de Soundboks gemaakte versterker is ontworpen door het Nederlandse Accusafe, het bedrijf van onder meer kistradio-liefhebber en tweaker wesleytjuh. Hij zat woensdagochtend ook vol spanning de Kickstarter-pagina te refreshen. "Het was het eerste dat ik deed 's ochtends. Gelukkig zaten ze er al snel overheen."

SoundboksSoundboks

De ontwikkelaars van de Soundboks kwamen bij Accusafe via een tip van een eveneens Deense kistradio-liefhebber, die de Nederlanders kenden van een forum. "Die Deen is een legende in dit wereldje. Hij nam contact op met de makers van Soundboks om mee te werken en wilde met ons samenwerken. Daardoor belde de oprichter ons ineens op en hij wilde praten. Het ging al snel over grote aantallen." De Nederlanders krijgen een percentage van de opbrengst via de licentie, omdat ze het ontwerp hebben gedaan. "De productie doen we niet, dat doet Flextronics."

Momenteel werkt Accusafe aan de derde revisie van hun ontwerp, waarbij de versterker automatisch zichzelf moet uitschakelen als er geen input is. "Het zijn nog kleine dingetjes en als dat klaar is, zit ons werk erop."

De Soundboks zou zomaar de eerste kunnen zijn in een serie soortgelijke producten. "Er zit een dsp in en het is makkelijk om een kleinere versie te maken, omdat het veelal software is. Aan het ontwerp hoeven we dan niet veel te sleutelen." Soundboks wil vanaf dit voorjaar gaan leveren.

Enkele jaren geleden stond wesleytjuh centraal in een aflevering van Gathering of the Tweakers, waarin hij vertelt over zijn passie voor kistradio's.

De aflevering van Gathering of the Tweakers uit 2013 met wesleytjuh

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (129)

Ik vraag me wel af wat ik me voor moet stellen bij Tertinary modulation...
Tertinary modulation is een spelfout zie ik net :D . Ze bedoelen daar Ternary modulation, wat weer een verbeterde variant is van 1SPW modulatie. Dit is een methode om bij Class-D versterkers het rendement nog verder te verhogen, voornamelijk bij lagere volumes.

[Reactie gewijzigd door wesleytjuh op 3 maart 2016 07:40]

Buiten de hele decibel discussie. 250.000 euro met meer dan 500 backers. Als er meer dan 500 genoemd wordt zal het dus sowieso wel onder de 1000 backers zijn..

Maar 250.000/500 is toch 500 euro gemiddeld per backer geïnvesteerd. Dat is toch behoorlijk wat!

*edit*

Ik zit op mijn telefoon. Zag de link niet direct. Het bedrag/backers verklaart zich dus natuurlijk omdat de box toch behoorlijk wat geld kost. Bizar dat er zo'n animo is voor dit product!

[Reactie gewijzigd door Valandin op 3 maart 2016 00:12]

Dezelfde discussie voerde ik met de oprichters van de Soundboks, echter is vooral in Denemarken de hele Festival cultuur nog een stukje heftiger dan hier, dat zie je ook wel terug aan de grote hoeveelheid backers uit Denemarken, zij denken hier dus heel anders over. Erg cool dat ze het voor elkaar krijgen :).
is 119 dB niet een beetje teveel van het goede? Wetende dat een beetje club, housefeest of festival op max 100 hooguit 110 zit en elke 3 dB een verdubbeling is?
Elke 10 dB is een 'verdubbeling' van het geluid.
3dB Is het minst waarneembare verschil.
10dB is de subjectieve verdubbeling waarneembaar met het gehoor... maar het is niet zo simpel als een optel of aftrek sommetje. 3dB is een verdubbeling van de kracht van het volume, oftewel 2x zoveel kracht. Het is dus maar hoe je het bekijkt ;)
Double or twice the loudness = factor 2 means about 10 dB more sensed loudness level (psycho acoustic)
Double or twice the voltage = factor 2 means 6 dB more measured voltage level (sound pressure level)
Double or twice the power = factor 2 means 3 dB more calculated power level (sound intensity level)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 2 maart 2016 19:59]

Om precies te zijn, decibel is een logaritmische schaal waarbij een toename van 10dB staat voor een signaal dat 10 keer sterker is. De factor bij een toename van x dB is dan ook 10x/10. De verbubbeling treedt op bij 10 * 10log 2 ≈ 3,01dB.

Ik snap eigenlijk niet waarom men het altijd uitlegt in termen van verdubbeling 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 maart 2016 20:47]

Tja het probleem met geluid, en andere stimuli, is dat wij deze natuurlijk niet 'direct' waarnemen maar enkel het 'verschil' zoals vergeleken met een andere stimulus.

Zie het zo:
Je kunt het verschil voelen tussen een gewichtje van 10 gram en 100 gram, maar niet tussen een gewicht van 10kilo en eentje van 10,090 kilo hoewel deze 'letterlijk' even veel van elkaar verschillen in gewicht.

De dB schaal is dan ook zo ontworpen (logaritmisch) om meer een 'gevoelsmatige' schaal te zijn van hoe luid we iets waarnemen dan van hoeveel geluidsdruk er 'letterlijk' is en deze schaal is dus enkel ter behoeve van ons mensen en onze waarneming.

Ter illustratie: als jij je zou bevinden in een kamer waar totaal geen geluid doordringt (die bestaan) dan zou je gek worden van het geklop van je hart omdat dat dan zo enorm luid zou klinken na een tijdje, dit komt omdat je zintuiglijke waarneming zich aanpast aan de hoeveelheid stimuli.
Je voelt het wanneer iemand op je hand licht drukt met een vinger, maar je voelt de luchtdruk niet omdat je hieraan gewent bent en je hersenen deze 'waarneming' onderdrukken (constante stimuli worden langzaamaan weggefilterd als irrelevant). Als je hersenen dit niet zouden doen, dan zou je helemaal gek worden en niet kunnen functioneren. Je zintuiglijke waarneming werkt omdat het probeert enkel te focussen op verandering.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 2 maart 2016 22:42]

Ik doel meer op het feit dat men altijd roept "3 dB is een verdubbeling", wat natuurlijk nogal arbitrair klinkt en daarom een heel vreemde eenheid is. Maar als je uitgaat van +10dB => *10 dan is het redelijk simpel te onthouden. En dan zie je ook dat die 3dB dus niet exact klopt.
Dat klopt maar 3dB, wat 'ongeveer' een verdubbeling is, is mijns inziens wel een meer voor de hand liggende uitleg omdat dit de (ongeveer) kleinste waarneembare toename is op de schaal. Met jou regel kan iemand niet meteen het verschil bevatten van 110dB vs. 116dB, maar met de 3dB 'vuistregel' kan je er van uitgaan dat 116dB ~4x harder is dan 110dB (4x harder in geluidsdruk en wellicht stroomverbruik, maar niet 4x harder zoals waargenomen door onze zintuigen, vandaar ook mijn post).

Voor een 'praktische' uitleg volstaat de 3dB 'vuistregel' dan ook prima lijkt mij, en als je exact wilt zijn vertel je mensen dat het idd een logaritmische schaal is die dus per 10 eenheden een *10 toename vertegenwoordigd.. maar ik denk dat heel veel mensen dat niet zo enorm veel boeit echter...

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 3 maart 2016 11:32]

Als 10dB = 10x sterker is, dan is:
3dB=10^(3/10)=1,995x sterker. Toch?
1,995 is afgerond "dubbel".
edit: oeps, waarom zie ik niet dat jij precies dat zegt :X

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 3 maart 2016 10:40]

Dit bedoelde ik met m'n post inderdaad.
Rond de 3dB is een factor 2x toename in de amplitude van het signaal, rond de 10dB is een door de mens waargenomen verdubbeling van de geluidssterkte.

Het verschil van 1dB horen vind ik trouwens wel knap, ik hoor in deze test: http://www.audiocheck.net/blindtests_level.php het verschil van 3dB nog maar net haha

3dB is de waarde waarbij mensen makkelijk onderscheid zouden kunnen maken, bv. 20dB vs 23dB.

[Reactie gewijzigd door julianbos op 2 maart 2016 20:22]

Het verschil in geluid is op die site echter immens.:
You scored 10/10. Perfect!
Als je de voorbeeld samples luistert kan je ook direct al horen waar je op moet letten om het verschil te kunnen horen zonder dat je daadwerkelijk het verschil hoort. De gegenereerde toon wijkt namelijk af in het hoog. Het verschil naar boven brengt een luidere boventoon met zich mee (meer ruis) en naar beneden wordt de toon doffer. Ook is er een duidelijk hoorbare klik te horen waar het fragment overschakelt.

Dit is net als met die piepjestest van beter horen. Als drummer is het ontiegelijk eenvoudig die test te doen terwijl je een gehoorbeschadiging hebt omdat de piepjes op een vast interval achter elkaar geplakt zitten. Ik voel dus wanneer hij er zou moeten zijn en hoor hem daardoor ook eerder, omdat ik weet dat ie op dat moment moet komen.
Sorry, maar dat is onzin. Elke 3dB erbij / eraf is een verdubbeling / halvering. Ik heb al een aantal jaren les in akoestiek op universitair niveau, en dit is toch wel het eerste wat je duidelijk gemaakt wordt.
Zo'n blanket statement mag je niet gebruiken over dB. Zoals eerder gezegd is de decibel een logaritmische verhouding tussen twee waarden. Je moet er daadwerkelijk bij vermelden over welke waarden je praat.
Historisch gezien wordt dit eigenlijk wel altijd verhouden tot vermogen of intensiteit (vermogen per oppervlakte-eenheid). Dan kan je inderdaad stellen dat de decibel gelijk komt te staan aan 10log P2/P1
Dus als je zegt, 3dB is een verdubbeling, dan heb je inderdaad gelijk als je over vermogens/intensiteit bezig bent.
Maar deciBels worden ook gebruikt om te spreken over spanningsverschillen, drukverschillen, enz... Zogenaamde veldgroodheden En daar gaat de rekening niet meer op.
Een voorbeeld : spreek je over spanningsverschillen, dan is +3 dB geen verdubbeling meer (maar iets in de trend van x1.41). Waarom? Omdat vermogen zich verhoudt tot het kwadraat met de spanning (P=U²/R). Je komt dan te zitten met een verhouding 10log(U2²/U1²) wat uiteindelijk 20log(U2/U1) geeft.
Dus +6 dB is een verdubbeling in spanning.
Zo bestaat er ook een kwadraatsverhouding tussen druk en vermogen, etc...

En inderdaad, geluidsintensiteit en geluidsdruk zijn technisch verschillende waarden. De intensiteit, zoals hierboven gezegd, is een vermogen per oppervlakte-eenheid. Gaan we uit van een perfecte puntbron in een vrij veld, dan zal dit vermogen op een sferische wijze verspreid worden. Verdubbel je de afstand tov de bron, dan verandert er niets aan het bronvermogen, maar de oppervlakte waarover deze verspreid is nu 4x groter (oppervlakte van een bol weetjewel) . Er zit dus weer een kwadraat in de rekening, en een omgekeerde evenredigheid ook nog (grotere afstand = kleinere intensiteit).

Je moet dus altijd in acht houden over welke metingen je het hebt. Maar eens je de omzetting gedaan hebt, vertelt de decibel hetzelfde verhaal.
Simpel voorbeeldje. Je staat op een afstand x van een luidspreker en hoort 97 dBSPL. Maar je zou er 100 willen. Je moet dus 3 dB extra hebben, en die kan je op meerdere manieren bereiken:
  • Het vermogen naar de luidspreker verdubbelen
  • Meer voltage naar de luidspreker sturen, maar niet dubbel zoveel
  • Dichter bij de luidspreker gaan staan, maar niet half zo ver
  • Een luidspreker gebruiken die 3dB gevoeliger is
  • Er een tweede identieke luidspreker bijzetten
  • ...
En dan komt inderdaad het menselijk oor er nog eens een schepje bovenop doen.
Want hoewel +3 dB een verdubbeling van het vermogen is, zal een mens het subjectief niet als dubbel zo luid ervaren.
De subjectieve ervaring van verdubbeling/halvering komt dichter bij de 10 dB (wat dus overeenkomt met 10x het origineel vermogen).
En dan spreken we nog niet over de subjectieve ervaring van toonhoogtes, komen nog eens andere logaritmes bijkijken :)
Erg goede reactie! Laat ik aanvullen met de volgende bron:
http://www.engineeringtoolbox.com/decibel-d_59.html
Daarin worden de subjectieve percepties van verschillende frequenties door het menselijke gehoor in technische termen omschreven a.d.h.v. de dB(A), dB(B) en dB(C) schaal. Die zijn overigens alleen geschikt voor het gemiddelde oor, iets wat niemand heeft. Voor niemand geschikt dus, maar het is toch handig om te definiëren wat 'normaal' geluid moet inhouden.

[Reactie gewijzigd door erikieperikie op 3 maart 2016 08:01]

je hebt een nieuwe smiley ontdekt B)
Hm, nu heb ik van jou in één bericht meer geleerd dan van de leraren in bouwfysica / akoestiek. Toegegeven, geluid is niet mijn hoofdonderwerp, maar ik had toch verwacht dat ze het toch wel iets beter uit zouden leggen.

Vraagje: als je bij een luidspreker uitgaat van een spreidingsveld van exact 1/4 bol, gaat de verdubbeling bij halvering van de afstand dan wel op?
Ja, want de oppervlakte van een halve/kwart bol wordt nog altijd berekend met het kwadraat van de straal.

Uiteraard zijn we in de volledige bol uitgegaan van een perfecte puntbron die zijn energie naar alle richtingen spreidt (je kan eigenlijk stellen dat alles wat ik hiervoor gezegd heb werkt in een perfecte theoretische wereld, in de praktijk komt er wat meer bij te kijken).
Een zeer belangrijk gegeven dat we in acht moeten nemen is de directiviteit (Q), waarbij de energiespreiding gelimiteerd wordt in een bepaalde richting.
In weze is deze Q gewoon een vaste factor van de energie. Je wint aan initiële intensite
De typische formule I = Q(W/4π²) wordt gebruikt om de intensiteit te berekenen.

Q zal 1 bij een omnidirectionele bron (onze puntbron in een volledig vrij veld), spreidingsveld is een bol
Q = 2, bron tegen één vlak oppevlak, komt overeen met een halve bol. Je wint 3dB
Q = 4, bron tegen twee oppervlakken (op de grond tegen een muur bvb), 1/4 bol, +6 dB
Q = 8, bron tegen drie oppervlakken (in de hoek van een ruimte bijvoorbeeld), 1/8 bol, +9dB

Dit gebeurt als de oppervlakken dienen als perfecte reflectoren, met een oneindig kleine puntbron. In de echte wereld echter reflecteren de oppervlakten niet perfect, en heeft de bron een bepaalde grootte. Lage frequenties kunnen gemakkelijk rond obstakels refracteren, hoge frequenties minder. Wat wil zeggen dat je in een echte situatie meestal enkel het effect van meer intensiteit zult horen in het laag.
Wordt vaak gebruikt om de "gevoeligheid" van je subs in jouw voordeel te buigen...

Nu, er bestaan technieken om minder verlies per afstand te hebben.
Als je verschillende puntbronnen naast elkaar zet (of boven elkaar zoals meestal gedaan wordt), zal door interferentie het resultaat zijn dat de verspreiding niet meer sferisch gebeurt, maar cilindrisch, waar het verlies omgekeerd evenredig is met de straal, en niet meer het kwadraat van de straal. Het beste voorbeeld dat je daarvan kan vinden is het lawaai van auto's op een autostrade. Duizenden "puntbronnen" die samen één groot front vormen.
Deze theorie wordt gebruikt bij Line Arrays (de "bananen" die je ziet hangen bij concerten), alhoewel we daar door fysische beperkingen ver van de perfecte theorie uitkomen.

En eigenlijk bestaat er nog een derde vorm van propagatie, vlakke golven genaamd. Theoretisch zouden deze geen verlies van intensiteit met de afstand moeten hebben.
welke opleiding is dat??
(uit nieuwsgierigheid, ik wist namelijk niet dat dat bestond)
Of ook van 100W naar 200W versterker levert 3dB op en een verdubbeling vd zelfde speaker levert 6 dB op.
Gezien de reacties hierboven (geordend op score) moet je nog maar even doorstuderen dan :+
3dB meer is wel degelijk een verdubbeling van energie hoor (ongeveer toch). Het kleinst waarneembare verschil is rond de 1dB (afhankelijk van de persoon).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_%28eenheid%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Just-noticeable_difference

[Reactie gewijzigd door Robbedem op 2 maart 2016 19:57]

Nee, + 3dB = Verdubbeling
offtopic, en zonder de moraalridder te willen uithangen maar waarom wordt deze persoon omlaag gemod?

-1 wil zeggen: ongepast of ongewenst, niet verkeerd!

Al is z'n reactie fout :) , toch is het on-topic hoor...

Admin-edit:Opmerkingen over moderaties horen thuis in Frontpagemoderatie.

[Reactie gewijzigd door Bor op 3 maart 2016 09:16]

Reacties die bewust verkeerde informatie verspreiden mogen op -1. Er is nu een hele nutteloze discussie ontstaan omdat iemand het nagelaten heeft om eerst even na te denken en dan pas te posten.
Ik vote bij veel standaard -1 post standaard op +3 een grapje wordt sl snel op -1 gezet.


Beetje jammer
119dB(A) is debiel hard ja.
In een fatsoenlijk poppodium of op een festival doen we max 103dB(A) Leq15 (gewogen meting over 15 minuten), wat ook al goed is voor gehoorschade binnen hele korte tijd.

De 119dB die hier genoemd wordt is echter geen continu waarde maar het (waarschijnlijk theoretische) SPL (Sound Pressure Level) bij 1W op 1m en waarschijnlijk op 1Khz. Een bekende meetmethode die een indicatie geeft van het rendement, maar zonder verdere data als een freuqency respons diagram vrijwel waardeloos is.
Wanneer je je realiseert dat het een dB(A) meting is en ons oor het meest gevoelig is rond de 1Khz snap je al dat dit een heel mooi stukje marketinggeschreeuw is, maar ook totaal nikszeggend.
119dB(A) zegt ook niet veel over de kwaliteit van wat luisteraars te horen zullen krijgen. Misschien begint die al veel vroeger te vervormen , of begint de behuizing al heel vroeg te resoneren.

Met zo een claim ben je dus nog niets met betrekking tot geluidskwaliteit. Net hetzelfde als bij HIFI speakers vragen "hoeveel Watt zijn die ?" 8)7
De druk zegt inderdaad helemaal niks over kwaliteit.
Het feit dat er een 42W versterkermodule inzit voor maar liefst twee coaxiale drivers (gokje: 15W per stuk) EN dat ze een SPL van 119dB claimen zegt meestal wel wat over die kwaliteit. O-)
Ligt er ook helemaal aan hoe het gemeten wordt, dat maakt geluid ook altijd zo lastig. Als ik het me goed herinner halveert het geluidsdrukniveau per meter die je verder weg gaat staan (dus 3dB eraf). Hetzelfde geldt omgekeerd voor dichterbij komen. Desalniettemin blijft het een hoog niveau.
Dat klopt niet helemaal. De geluidsdruk neemt per verdubbeling van de afstand 6dB af. Overigens moet de geluidsdruk niet verward worden met de geluidsintensiteit. De laatste is een vectorgrootheid en heeft dus ook een richting. De geluidsdruk is een scalaire grootheid en heeft dus geen richting. Bij een monopool puntbron zoals de speaker in dit artikel, neemt de geluidsintensiteit af met het kwadraat van de afstand.

Zie ook dit en dit artikel.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 2 maart 2016 20:47]

Is dat vanaf 1 meter afstand?
Ook leuk voor in de auto ;) Heb je een goedkope BOOMcar... En nog portable ook.
Ion maakt de blockrocker etc, wat is het verschil met die dan? :?
Max Volume, weatherproof, shockproof, groter bereik van BT, mogelijk betere chips/dsp, kickstart hype.
Kwaliteit. Blockrocker is veel meer gericht op een kosten efficiënte oplossing. Deze is gericht op kwaliteit.
Dan vraag ik me af waarom bt 3.0 en niet 4.0
BT4.0 heeft enkel wat voordelen op het low power gebied, verder heeft het geen meerwaarde ten opzichte van 3.0 voor audio. Zolang je maar de juiste (betaalde) codec gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat "het low power gebied" juist wel interessant is bij apparatuur die op accu werkt. Daarentegen denk ik niet dat het verschil tussen 3.0 en 4.0 zo merkbaar is met deze accu's. Het zal op dergelijke vermogens hoogstens een seconde of twee uitmaken op het totaal.
Het low power deel slaat ook vooral op bepaalde low datarate toepassingen. Met audio ontkom je nooit aan het verhoogde stroomverbruik, echter behoort deze module wel tot één van de beste in zijn klasse als het gaat om het stroomverbruik (voor audio toepassingen).

Buiten dat is BTLE (Bluetooth Low Energy) vooral bedoeld om lang te kunnen werken op batterijen of zelfs knoopcellen. Zoals je zelf al aangeeft zouhet in een product als deze een marginaal verschil maken.
Volgens mij ondersteunen veel headsets nu ook AAC ipv dat proprietary AptX.
Beide zijn een betaalde codec, waarbij AAC zelfs nog duurder is (vanaf 1miljoen omzet).
"De speaker voor buitengebruik, ter grootte van een aardappelkist..."

Fijn dat rekening gehouden wordt met de belevingswereld van de gemiddelde tweaker ;).
Ik heb geen idee hoe groot een aardappelkist is. Ik koop mijn aardappelen in een zak.
Dat was zijn punt ;)

Ik vond het ook al een rare vergelijking, wie gebruikt er nog aardappelkisten XD
Zeg dan een iets "groter dan een krat bier" ;)
Ik dacht dat dit iets typisch voor Nederland was :)
Ik zou hem nooit op zo'n volume laten spelen, maar bulletproof, shock-proof en weather-proof is wel heel wat waard. Leuk om achterop een auto te bevestigen bijvoorbeeld en mee op vakantie te nemen. Hoef je je audio tenminste niet te verplaatsen als het weer omslaat of als je gaat slapen.

De volumeknop is wel prachtig :P

Edit: Op de pagina staat dat ze vorig jaar april al geleverd konden worden. Ik neem aan dat ze april 2016 bedoelden. Ik ben in ieder geval benieuwd, ook naar hoe ze met garantiegevallen omgaan en hoe lang ze überhaupt denken dat hun 'onverwoestbare' product mee kan.

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 2 maart 2016 19:34]

Dat is precies waar de speaker voor bedoeld is :) Garantie is niet anders dan bij andere europese producten - 2 jaar.
Bulletproof?

Waarom zit dat in godsnaam op een speaker.

Boze buren?
Hiephoi gehoorschade..
Inderdaad, alsof men al niet genoeg wordt lastig gevallen met bizar harde geluiden. Het is toch van de zotte dat je met gehoor bescherming tegenwoordig naar een concert moet. En nu kan elke pauper zijn omgeving lastigvallen met dit belachelijke geluidsniveau. Daar worden we blij van.

[Reactie gewijzigd door MenN op 2 maart 2016 20:16]

Dat de muziek in een kroeg wat harder staat dan wenselijk is niet zo erg want dan kun je tenminste met iemand praten zonder dat de hele kroeg mee kan luisteren.
Bovendien is het zo dat als je veel mensen in een ruimte zet je aan het einde van de avond alsnog staat te schreeuwen om boven het gekakel van de rest uit te komen.
Maar oordopjes zijn heerlijk :)
Asoboks is een voordehand liggend verwijt met dit soort producten, die niet echt bedoelt zijn voor gelegenheden waar je een vergunning voor aanvraagt.

Aan de andere kant, als zij het niet maken maakt iemand anders het wel. Nu zit er iig nog wat Nederlandse trots in verwerkt.
Precies mijn gedachte. Draag lekker een koptelefoon als je buiten concerten en festivals om harde muziek wil luisteren. Ik hoef niet mee te genieten van de muzieksmaak van een ander als ik komende zomer op het strand lig.
De deen die dit mede ontworpen heeft is zo te zien Saturnus en die heeft ook de Boominator ontworpen. Vraag me echt af hoe deze SoundBoks zich verhoudt tot een Boominator.

Daarnaast ben ik benieuwd of de versterker ook los verkrijgbaar wordt.
Er is raar genoeg nog er Deen een gelijkaardig kickstarter project gestart, ongeveer 1jaar geleden. Ik was tegengekomen in Copenhagen. Hun audiobox noemt: Audiocase https://www.kickstarter.c...ase-portable-sound-system

Ik was toen niet overtuigd van de geluidskwaliteit ondanks de vele dB's en blijkbaar hebben ze nadien nog veel technische problemen gehad. Ook was de case niet weather proof. Hopelijk is deze soundboks wel bestand tegen weer en wind.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True