Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 204 reacties
Submitter: Winters44

Dixons sluit zijn 33 overgebleven vestigingen en gaat online verder met de verkoop. Een deel van de winkels van de elektronicaketen gaat verder als Phone House, iCentre of MyCom. De voorraden van Dixons worden de komende weken opgeruimd.

Dat meldt de Telegraaf naar aanleiding van een bericht van Relevant Holdings. Relevant Holdings nam op 31 december 2015 verschillende winkelformules over van de failliete BAS Group. Relevant Holdings was al eigenaar van Phone House, Optie1, Typhone en Skouter. Het bedrijf kreeg daar twee maanden geleden Dixons, iCentre en MyCom bij. MyCom werd direct daarna weer doorverkocht.

Veel personeelsleden zullen waarschijnlijk bij een van de andere ketens van Relevant Holdings aan de slag kunnen. De integratie van iCentre verloopt volgens plan, schrijft Connexieb2b. Er zijn onder andere met Apple nieuwe afspraken gemaakt. Volgens Connexieb2b begint iCentre binnenkort ook met de verkoop van telefoonabonnementen.

Het logistiek centrum van de voormalige BAS Group in Almere gaat binnenkort ook zorgen voor de bevoorrading van Phone House, Optie1, Typhone en MyCom. Voor Dixons is het volgens de eigenaar van Relevant Holdings het best om verder te gaan als online retailer.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (204)

De shake-out bij de fysieke winkels is in volle gang. Dit zal nog wel enige tijd aanhouden. Zodra je geen meerwaarde meer hebt en ook nog eens duurder bent, dan is de weg naar een online aankoop zo gevonden. Dixons is voor mij zo'n geval. Vlees noch vis qua elektronica en computers, te weinig bijzonder aanbod, te weinig onderscheidend, weinig beleving.
Ik denk ook dat het ook voor een groot deel wordt veroorzaakt door ouderwets denken door gemeenten, winkelketens, projectontwikkelaars, etc.
De winkels hebben beperkte openingstijden, vaak tijdens werkuren. Dan zijn ze ook vaak lastig te bereiken, is er weinig parkeermogelijkheid en is parkeren duur.
Als je dan een dag vrij hebt genomen om te winkelen, dan zie je in elke plaats dezelfde ketens met dezelfde producten, die inderdaad online goedkoper zijn en waar ook nog eens meer keuze is.
De winkeliers die onderscheidend zijn, zijn vaak jaren geleden weggeconcurreerd door de ketens, vooral omdat winkelruimte zo duur werd. Nu wordt die dure winkelruimtes deze ketens op z'n beurt funest.
Ik denk dat er markt is voor fysieke winkels, maar dat het heel erg moet veranderen hoe dit wordt aangeboden.
Je hebt een punt voor wat betreft de 'ouderwetse' binnensteden, echter vraag ik me af of we in NL echt zitten te wachten op het Amerikaanse concept waar je iedere 10 mile exact dezelfde shopping centres hebt met dezelfde lay-out en winkels incl. extreem veel parkeerplaatsen.

De lol van het shoppen is er dan snel af, het is er ook niet op ingericht, er zijn geen promenades en zoals hierboven aangegeven is het een blusprint die over het hele land lijkt te zijn uitgerold.
In D is dit nu ook op aan het komen en ik moet zeggen echt gezellig is het niet.

Daarnaast, wat is nu erger, een keertje een paar 100 meter lopen om een product te bekijken, vergelijken en eventueel te kopen of verplicht de halve dag thuis moeten blijven (onder werktijd) omdat er een bezorger langskomt?
Op een kantoor is het heel normaal om daar pakketjes af te laten leveren. Zeer handig met dingen uit China waarbij het nog werken kan duren. Verder heb je steeds meer mogelijkheden om pakketten op andere plekken af te leveren (supermarkt, speciale automaten bij metrostations, etc).

Via internet bestellen vind ik prettiger dan een winkel. Voordat ik bij zo'n winkel langs zou gaan heb ik het allang in huis!

Winkel is 'ergens deze week'. Internet is 'morgen' (incl bezorging op zondag).
Op het werk is voor het merendeel van de mensen geen optie, als ik in mijn eigen kennissenkring kijk. Verder valt dat met die een dag wel mee, eerst moet je verplicht de postbode tevergeefs langs laten komen alvorens je mag vertellen waar het wel naar toe kan.
Als ik via bol bestel, dan laat ik de wanneer niemand thuis is mijn pakket bij de Albert Heijn bezorgen. Die zijn gewoon open tot 8 uur en kan je na je werk even snel langs rijden om je pakketje te halen. ( ik woon vlakbij dus voor mij weer betere optie, )
Dan bestel je toch echt bij de verkeerde winkels... Bij Coolblue kan ik aangeven dat de bezorger 's avonds langs moet komen, gratis!
Yep, maar daar is het aanbod weer niet zo geweldig.
Dan lees je mijn bericht niet goed, ik heb het niet over same-day, ik heb het over de keuze voor avondlevering. Ik mag gratis kiezen dat de bezorger, de volgende dag, 's avonds langs komt.
Dan heb ik het toch verkeerd beschreven denk ik.
Ik bedoelde dat je nu al bijna alleen de bekende namen in de stad tegen komt, soms meerdere keren in dezelfde winkelstraat.

Als ik naar mezelf kijk: Als ik elektronica (Computer, audio, etc) nodig heb, dan rij ik na het werk het liefst naar een winkel buiten het centrum met ruime openingstijden, Eigenlijk is er dan 1 keten waar je terecht komt.
Als er bijv. een Dixons naast deze keten zou zitten met dezelfde openingstijden, dan zou ik daar wellicht ook wat kopen.
Ja, helaas.
Ben er geen fan van, maar ze hebben een werkend concept:
Goed bereikbaar, voldoende parkeerruimte, ruime openingstijden en voldoende keuze.
Prijzen zijn aardig, niet heel scherp, maar als je snel wat nodig hebt zijn Coolblue en Bol ook niet goedkoop. Vaak vergelijkbare prijzen. Bij Mediamarkt heb je het nadeel dat je er naartoe moet, maar je kan het wel vasthouden en bekijken. Dit is bijvoorbeeld bij een laptop wel belangrijk (kijkhoek, toetsenbord, gewicht).
Maar webshop of Mediamarkt: Je moet bij beiden zelf aardig op de hoogte zijn van je eventuele aankoop. Kennis bij verkopers is niet veel beter of vaak zelfs minder goed als specificatiescherm bij de webshops.
De openingstijden zijn het grootste probleem lijkt me. Het overgrote merendeel van de potentiele klanten werkt gewoon 40 uur per week van 9 tot 6, en laat dat nu net overeenkomen met je openingstijden als winkel.... Nogal wiedes dat je dan veel inkomsten misloopt, je weert immers in feite actief een groot deel van je klandizie.

Als winkels nou van 8 tot 20-22 geopend zouden zijn ipv van 9 tot 6... Maar ja, het zou te duur zijn, geen vrije tijd, extra werknemers nodig en al die excuusjes om vooral op tijd naar huis te kunnen gaan :)
Als winkels c.q. binnensteden hun openingstijden nou eens zouden verplaatsen? Dus in plaats van van 9 -18 open, van 11-20 open? Dan zou de totale werktijd van 't personeel gelijk blijven.
Verder, hoe gezellig is winkelen tegenwoordig nog? In elke binnenstad vind je dezelfde Hema, dezelfde C&A, dezelfde Blokker, en ga zo maar door. Een dagje Utrecht? Een dagje Arnhem? Zinloos, want je komt toch weer dezelfde ketens tegen.

Straatjes met leuke unieke winkeltjes zoals bijvoorbeeld de Groningse Folkingestraat lijken steeds zeldzamer te worden.
Dat is ook een goede oplossing.

Verder heb je ook wel gelijk. De reden dat ik zelf eigenlijk niet meer ga winkelen zoals vroeger is omdat de gezellige winkels weg zijn...

Ik ging eigenlijk alleen nog als ik persé en snel iets kleins nodig had. Maar tegenwoordig haal ik het gewoon online omdat ik steeds vaker te horen kreeg 'dat het niet op voorraad was' of niet (meer) in het assortiment.

Het is inderdaad zoals eerder in deze thread ook is genoemd zo dat het ook saai is geworden. Alles is hetzelfde, geen persoonlijkheid aan winkels, geen persoonlijke benadering en geen enkele kennis van zaken (zo stond ik enkele weken geleden een laptopverkoper van de mediamarkt uit te leggen hoe zijn eigen producten werken).

Het is natuurlijk ook niet echt de schuld van die mensen, maar van de ketens die er gewoon geen moeite in stoppen.
Het idee om tot 20:00 open te zijn is op zich niet verkeerd, maar als ik zie hoe stil de koopavond tegenwoordig is, denk ik niet dat daar de oplossing zit. Ik heb meer met de zondag-opening, daar is veel meer mee te doen. Geen koopavond meer, die uren zet je in op zondag. En dan dus elke zondag open.

Voor het personeel in de winkels kan je hier prima een roulatie op loslaten, zodat niet iedere keer dezelfde de sjaak is. Vaak zie je zelfs dat de hulpkrachten graag werken op die dagen, die kunnen door de weeks niet.

Ter info, ik ben zelfstandig ondernemer, net een eigen computerwinkel geopend.
Waren ze maar tot 6 uur open. In Vlissingen sluit alles al om half 6.
Mijn vriendin is Duits en was stom verbaasd toen ze erachter kwam dat alles om 6 uur dichtgaat. In Duitsland is het de gewoonte dat alles tot 8 of 10 geopend is. En dat is niet zo ver weg voor grote delen van Nederland :)
Grappig dat je dat zegt: ook al ligt Vlissingen niet bepaald naast de Duitse grens, we krijgen wel elke zomer heel veel Duitse badgasten hier! Zullen die raar opkijken ...
Mja, de winkels zijn dan niet meer open om die klacht te ontvangen, en Duitsers praten maar zelden over die dingen de volgende dag als ze voor 6 uur aankomen :)

Er is wel een reden waarom veel Nederlanders aan de grens in Duitsland inkopen doen, en niet alleen vanwege de lagere prijzen.
Toch geloof ik nog in fysieke winkels, ook als webwinkel zijnde. Coolblue bewijst dat het kan met servicewinkels. Ik heb er tot voor kort nog geen gebruik van gemaakt maar bij de aankoop van een tv in december heeft de servicewinkel in Amsterdam (voor mij dan) bewezen handig te zijn. Wegens defecten heb ik driemaal een tv omgewisseld in de winkel. Als ik dit via postnl had laten doen waren er dagen overheen gegaan voor alles naar zin was. In de winkel werd het defect geconstateerd, het bedrag gecrediteerd en het artikel omgewisseld.

Nou zal het voor een Dixons niet rendabel zijn om veel winkels open te houden bij weinig (online) klanten. Bij Coolblue genereren de winkels ook geen omzet lijkt mij aangezien het meeste online afgehandeld wordt. Toch denk ik dat juist de Dixons zich nog had kunnen onderscheiden door toch een paar winkels open te houden (net als Mycom) en te richten op service. Maarja, als je naam besmet is kan je misschien beter een nieuwe formule starten.

Edit: taalfouten

[Reactie gewijzigd door sww89 op 29 februari 2016 21:06]

Toch geloof ik nog in fysieke winkels, ook als webwinkel zijnde. Coolblue bewijst dat het kan met servicewinkels.
Ik denk dat de Apple Stores een beter voorbeeld zijn. Een wereldwijde formule die overal lijkt te werken. Maar zeker. Coolblue speelt dit spel erg slim. Als er bij mij in de buurt een dergelijk centrum zou zijn was Cooblue voor mij zeer aanlokkelijk.

Overigens vind ik dat veel mensen veel te somber zijn over de binnenstedelijke winkels. Met veel winkels gaat het gewoon goed. Er is gewoon een constante verschuiving gaande. Veel mensen zouden een winkelstraat uit 1980 amper meer herkennen, vol met winkels die al lang ter ziele zijn. Wat bijzonder belangrijk is dat je je blijft vernieuwen en een hele duidelijke identiteit hebt.
Apple Stores lijken me nu juist niet een goed voorbeeld voor een gemiddelde winkelketen. Apple heeft een heel erg hoge winst, heeft hun eigen producten in de store en een sterke klantenbinding en naamsbekendheid.

Dixons daarentegen verkoopt een allegaartje aan producten van anderen met waarschijnlijk niet veel winst, heeft geen klantenbinding (je kunt alles ook bij andere kopen zonder enig verschil), en hoewel de naam op zich wel bekend is is dat meer op een V&D manier die qua marketing als merk er amper nog toe doet.

Coolblue verkoopt in tegenstelling tot Apple Stores, maar net als Dixons, producten van anderen, en is qua merk juist opkomend omdat ze de combinatie webwinkel/fysieke winkel voor elkaar krijgen zonder de initiele enorme klantenbinding en naamsbekendheid van Apple.

Een veel beter voorbeeld dus met betrekking tot Dixons dan Apple stores.
Klopt. Op A1 top locaties zijn zulke winkels rendabel, al is het maar omdat het ook voor marketing gebruikt wordt. Dat neemt niet weg dat er in kleinere steden geen Apple winkels te vinden zijn.

In Leiden, Assen of Heerlen zul je niet veel Apple winkels zien. En daar en in nog kleinere kernen als Emmeloord, Hoogezand en Houten wordt het failliet van veel winkels nooit opgelost door Applestores....

Die formule werkt heel beperkt....
Da's een retailer. De eigenaar van Dixons is ook eigenaar van iCentre en MyCom, en die hebben het zwaar. Een echte Apple Store werkt inderdaad met name op A-locaties in grote steden (en Haarlem).
lol at Haarlem :)
Een Apple store in Leiden is ook nogal onzinnig, met Den Haag, Haarlem en Amsterdam binnen handbereik :)
daar ging het niet echt om. Het ging erom dat mensen aangaven dat Apple ivm Dixons wèl een goed model heeft. Maar ik gaf aan dat het onvergelijkbaar is. 1 of 2 winkels hebben (als grootste merk ter wereld) is misschien wel een beetje makkelijker dan een gemiddelde winkelstraat waar 'jan met de pet' komt levend houden.

Daarnaast is een half uur tot drie kwartier reisafstand (auto/bus-trein) van elke winkel voor Nederlandse begrippen best een eind.
Als Leiden onzinnig zou zijn is Haarlem dat ook.
De echte Apple Stores van Apple Nederland vind ik ook een goed voorbeeld ja. Voordeel is service tot het overdreven vriendelijke aan toe icm zo goed als altijd voorraad. Iets wat Coolblue ook goed begrepen heeft. Je betaalt er echter wel een prijs voor.

Het probleem van Nederland is dat er een overschot is aan winkels. 20 a 30 procent heb ik uit de media vernomen. Het is spijtig maar het omvallen van bekende namen zorgt vast weer voor andere publiektrekkers.
Hoeveel echte Apple stores ga je in Nederland krijgen? 10 per provincie? Dat gaat al nooit lukken, dus is juist een slecht voorbeeld. Op enkele toplocaties goed werken is iets anders dan een normaal dorp of stad bedienen.

m&m's heeft ook prachtige winkels op toplocaties. Is dat dus een bewijs dat Jamin daar tegen aflegt? Nee, want die winkels werken op zeeeeer weinig locaties.
Apple Store is een goed voorbeeld omdat het aantoont dat het loont om een goedlopende online winkel te combineren met goedlopende fysieke winkels door te richten op service en advies. En natuurlijk dat je het product direct mee naar huis kan nemen. Het verschil met Dixons en vele andere retailers is dat men in de Apple Store een beperkt assortiment heeft waar het personeel vierkant achterstaat. Bij de Dixons heeft een medewerker geen band met de artikelen die hij aansmeert. De ene keer adviseert instrueert het hoofdkantoor een Acer laptop uit een actie aan te smeren omdat die groot is ingekocht, de andere keer weer een MacBook. Waarbij de Acer misschien nog een betere marge heeft ook.

Ik zie wel toekomst voor winkels die zich richten op een bepaalde specialisme ipv branchevervaging. De bakker en de slager hebben toch ook nog bestaansrecht? De vriendelijke heer van de lokale electronicaboer weet jou alles te vertellen over televisies. Die puber bij de Mediamarkt denkt jou alles te vertellen over televisies en gaat op in zijn eigen enthousiasme jou de verkeerde televisie aam te smeren.

Misschien zitten, naast Apple, de andere grote merken straks ook in de winkelstraten. Of de Wehkamp die eigen grote kledingwinkels opent. En dat hoeft dan niet per se in de binnenstad, maar wellicht ook iets daarbuiten. Als je een bekende naam bent dan trekt dan vanzelf mensen. Dan zorg je meteen voor een lokaal distributienetwerk. Grote voorbeeld: De IKEA. Deze toko boert goed op bedrijventerreinen en geniet ook van de alle door mij genoemde voordelen.

In mijn beleving worden straks in deze 24 uurs economie, wat je daar ook van mag vinden, de winkelstraten gedomineerd door webshops die fysieke winkel proberen te zijn, in plaats van fysieke winkels die webshop proberen te zijn (en daar in falen).
ik geloof er totaal niet in. Een Apple store (of Microsoft winkel, of Aces shop of Douwe Egberts winkel, Nike winkel noem maar op) kan alleen uit op grote locaties. Er komen GEEN ketens die op deze manier de normale dorpen bevolken. Echt niet.

Dat hoeft niet erg te zijn. Ik woon in dorp met verzorgingsgebied van 45.000 mensen. We hebben een redelijke winkelstraat, maar een Applestore zou nooooooit uitkunnen, en al die andere voorbeelden ook niet, want er zijn gewoon niet genoeg klanten.

Dit systeem werkt prima, maar alleen voor steden met minimaal 200.000 inwoners of nog veel meer. Het is niet voor niets dat Apple maar zo weinig locaties heeft in Nederland. Het verzorgingsgebied van de gemiddelde stad is veeeel te klein, en dus gaan de binnensteden failliet.

Amsterdam niet, Utrecht niet, maar Almelo, Assen en Lelystad wel. En dat zal veel mensen niets kunnen schelen omdat ze in de randstad wonen of in een grote stad, of alles op internet doen, maar het is wel de tendens dat daardoor de kleinere steden het niet gaan redden op dit soort voorzieningenniveau. Heel logisch, maar voor sommige mensen wel heel jammer.

Daarom is het geen goed voorbeeld.
Indirect kan coolblue haar fysiekewinkels wel omzet genereren,ietwat achterdochtige klanten over de streep trekken.
Zeker, maar de winkels hebben weinig voorraad dus uiteindelijk zal je vaak toch nog 24 uur moeten wachten op levering. Ik zou er in ieder geval niet naartoe gaan voor een aankoopadvies tenzij ik om de hoek woon. Coolblue heeft veel communicatiekanalen. Zelfs Whatsapp wat erg relaxt werkt.

Ik erken wel dat het lastig is uniek te zijn als winkel zijnde. Wat nou als iedereen Coolblue gaat na-apen. Das dan toch ook geen bal aan ;)?
Mwah meestal is voorraad geen probleem, wij verkopen zelfbouw systemen en kant en klare laptops maar wij installeren alles volledig af incl backup indiennodig, mensen vinden het geen enkel probleem daar op te wachten en voor te betalen omdat ze goed en op maar geholpen worden. De servicewinkels van coolblue is eigenlijk de vertrouwde service van vroeger.
Ik vind wel dat de NLregering erg schuldig is aan sommige failliesementen, daar de rechten van consumenten aan alle kanten geschonden worden door het gros van de goedkoopste webshops, als er een ondeugdelijk item geleverd wordt. Eigenlijk is dat onwettig en het had, als men die shops in kwestie had aangepakt, geleid tot eerlijkere marges voor verkopers en eerlijke service voor klanten.

Fysieke shops heben aleen bestaansrecht als er topservice en kennis is of als reparatiecentrum.
Groot verschil is wel dat Coolblue veel meer omzet heeft dan Dixons of zelfs V&D maar dan met maar vijf fysieke winkels.
En dan weer bizar dat ze nog steeds (ten minste op het gebied van telefonie) alleen maar de grote namen verkopen en ook nog eens bijna niets op voorraad hebben in de winkels.
Verder wel heel vriendelijk en behulpzaam, stuurden me na 5 minuten naar amazon.de ;)
Maar dat is ook bij andere winkels dat ze producten niet op voorraad hebben.

Voordeel van coolblue s juist dat ze alles op voorraad hebben in de winkel mits je van te voren laat weten dat je komt. Kun je eerst het product bekijken voor je besluit het aan te schaffen. Krijg je nog een kopje koffie ook. Coolblue is inderdaad geen winkel waar ne gewoon even naar binnen stapt zoals je bij een MM doet.
Het enige gebruik van Coolblue is eigenlijk de goede service en dat zal ze bakken met geld kosten.
juist door de goede service krijgen ze bergen meer klanten, dat kosten/baten plaatje hebben ze echt wel berekent.
Een steeds groter aantal mensen gaat online winkelen. Nu zijn er nog ouderen (65+) die daar nog terughoudend over zijn, maar dat zal een steeds kleiner deel worden. Ik ben zelf 50 en koop zelden nog wat in een fysieke winkel. Zelfs m'n supermarkt inkopen bestel ik online. Ik vraag me echt af hoe het gemiddelde winkelcentrum er over 10 jaar uitziet. Waarschijnlijk heel leeg.
Bij mij kwam er een monteur thuis het moederbord van mijn tv ter plekke vervangen, 1 hdmi poort was stuk waarschijnlijk door blikseminslag.
Gekocht online, voor weinig.
Het is maar wat je wil, handig vindt.
Dat zou ik ook prefereren, ware het niet dat het bij mij ging om doa's. Ik had nog wel gevraagd of er een koerier langs kon komen maar dat deden ze alleen in zeer uitzonderlijke gevallen. Dus toen had ik de keuze of postnl of naar de winkel. Nou zie je mij al met drie tv's naar de Albert Heijn sjouwen? Dacht het niet, dus toen naar de Coolblue winkel waar ik uitstekend werd geholpen. Jammer van de benzine, maar dat is dan mijn eigen keuze want ik had ook voor de Mediamarkt kunnen gaan bij wijze van.

Ik vind het eigenlijk een slechte ontwikkeling dat postnl het loopjongetje is van de webwinkels. Een gevaarlijke monopolie eigenlijk waar ik niet al mijn aankopen aan wil toevertrouwen. Ik vind het fijn dat ik soms nog in fysieke winkels terecht kan voor internetaankopen. Een samenwerking als bol.com (Kiala) en Albert Heijn vind ik nog net op het randje van het beste alternatief. Straks kan je in heel Nederland je bestelling dezelfde dag nog ophalen wanneer je voor 12 uur besteld. Wehkamp (DHL) experimenteert hier ook al mee. Ja Coolblue trapte af met VandaagNog maar dat is/was best prijzig en niet altijd beschikbaar. En dan hebben we ook nog zondaglevering wat ik best fijn vind.

Je merkt het al, met deze ontwikkelingen heb je bijna geen binnenstad nodig als je alles zo snel in huis haalt. En Dixons moet tegen de ontwikkelingen van de grote jongens op gaan boksen? Ik ben oprecht benieuwd...

[Reactie gewijzigd door sww89 op 1 maart 2016 08:40]

Ik ben het helemaal met je eens. En nog steeds plannen gemeentes nieuwe winkeloppervlakken bij (het) structureringen van de binnensteden. Op sommige locaties terecht, op veel locaties heel dom.

In Gouda staat nu al 20% van alle winkels leeg (!!) dan moet je lekker woningen in de stad bijbouwen waar eerst op de randen van de winkelstraat winkels zaten.
Liever een kleine gezellige winkelstraat dan half lege ellenlange Blokker-Dixons-Xenos verhalen.
Een grote oorzaak van leegloop zijn ook de steeds absurder wordende parkeertarieven. Mensen zijn dat een keer zat. Ik ga ook niet meer naar winkelcentra waar er betaald parkeren is. Gemeenten doen het zelf met hun "autoluw"- en anti-auto beleid..
Dit dus en dan ook nog eens de idioot hoge huren in de binnenstad.

En wanneer je een shopping mall voorstelt in de stadsrandzone dan komt iedereen in protest. Dan denk ik ook dat we het zelf in stand houden op deze manier.
klopt. winkeliers zijn ook zelden blij met de parkeertarieven. Dat geldt denk ik niet zo heel veel voor kleine kernen trouwens, en die zijn met leegstand ook vreselijk. (bij ons in het dorp met verzorgingsruimte 45.000 inwoners is het gratis parkeren. Toch vallen hier ook de winkels om, en staan er veel panden leeg. ondanks het gratis parkeren. Dus tja, dat is maar een deel van het verhaal.)
Probleem is dat de winkeliers jouw parkeerplaats ook niet willen betalen. Hier roept de middenstand dat 2 euro voor een paar uur overdekt parkeren al hun klanten weghaalt. Vervolgens werd het balletje teruggekaatst, want die tarieven konden best naar beneden als de middenstand ook een bijdrage zou leveren. Want men vond het niet wenselijk dat fietsers via de OZB de parkeerplaatsen moesten gaan betalen. Toen was het ineens heel stil in de hoek van de middenstand.

Het is pure luiheid. Een paar honderd meter buiten het winkelcentrum stond en sta je nog steeds gratis. 2 minuutjes lopen..... Maar daar zijn we te lui voor.
er is m.i. nog een andere oorzaak waardoor deze shake-out plaats vind: de huurprijzen van de winkelpanden zijn te hoog.
Terwijl prijzen voor woningen de afgelopen jaren sterk gedaald/gestabiliseerd zijn, zit er nog een flinke bubble in de zakelijke vastgoed wereld.
huurprijzen worden niet verlaagd omdat dat inhoud dat de boekwaarde moet worden bijgesteld.
gevolg: leegstand is veelal goedkoper dan huur verlagen.
Misschien zijn de koopprijzen voor woningen wel gestabiliseerd (zelf geen idee), maar de huurprijzen van woningen stijgen (m.n. in de Randstad), er is een structureel tekort aan huurwoningen.
net zolang dat er niemand meer goedkoop is ook online niet, daar komen de klappen iets later, nu de fysieke winkel, zometeen de online winkels...uiteindelijk shoppen we allemaal bij dezelfde winkel tegen hoge prijzen omdat er weinig tot geen concurrentie meer is
Ik denk dat je dat wat somber inziet. Er zijn echt meer dan genoeg webwinkels om de concurrentie aan de gang te houden (zeker als je het gemak van buitenlandse webwinkels meerekent). Fysieke winkels hebben gewoon een aantal grote nadelen:

1. De voorwaarden van ruilen zijn vaak ongunstig. Online is er een bedenktijd en kan een product geretourneerd worden met teruggave van aankoopbedrag. In fysieke winkels moet je daar altijd over steggelen en krijg je nagenoeg altijd een tegoedbon.
2. Online kost minder tijd, minder moeite en er zijn geen (steeds buitensproiger wordende) parkeertarieven.
3. Producten zijn in een winkel lang niet altijd voorradig, en dan kun je of voor het showmodel gaan, of wachten tot er volgende week vrijdag weer een levering plaatsvindt. Online is het nagenoeg altijd de volgende dag binnen omdat men steeds vaker direct vanuit de leverancier laat bezorgen.
4. Verkopers worden (of lijken te worden) aangenomen op slechts één parameter, nl. het laagste salaris. Veel klanten willen voorlichting, enige kennis van zaken en vooral een verkoper die gemotiveerd is om iets te willen doen. Bij webwinkels lees je regelmatig ervaringen van andere kopers, reviews, etc. In een fysieke winkel is er niemand die even aanbiedt een review te pakken, wat ervaringen o.i.d.

Wil je als winkel overleven tegen zulke voordelen dan zul je de klant meer en meer centraal moeten stellen. Je moet op de een of andere manier een meerwaarde bieden, want op prijs concurreren dat gaat nooit lukken tegen een webshop. We zien nu een aantal bedrijven omvallen die niet mee willen/kunnen veranderen met de markt. Dixons was een dozenschuiver met weinig kennis van zaken, weinig uitstraling en geen sterke merknaam. Waar concurreer je dan nog op?
Kortgezegd, het Amazon scenario. De goedkoopste online in vrijwel iedere markt, omdat ze de inkoopkracht hebben en de supply chain. Daar is niet tegen op te boksen.
Ook amazon maakt sec gezien nauwelijks winst. Op een omzet van 29 miljard houden ze goed 200 miljoen over. Erg ongezond, en de jaren ervoor maakte men verlies. Er zijn erg weinig on-line retailers die een aangename winst maken, Cool-bleu zwijgt er over.

http://www.nrc.nl/handels...kt-eventjes-winst-1464111

Hoe dan ook, de prijzen gaan een keer fors omhoog, of on en off-line gaat nog hardere klappen maken.
Maar Amazon doet dat bewust. Die zorgen dat ze alle winst weer investeren in het bedrijf. Zo groeien ze razendsnel en betalen ze weinig belasting.
Zalando idem. Grote verliezen is het businessmodel om de grootste te worden. Daarna toeslaan...

Amazon heeft in Amerika wel heel erg veel partners die zelf via Amazon verkopen, wat de lage prijzen meer in stand houdt omdat Amazon zelf soms wel 30% duurder is, en zichzelf uit de markt prijst.
Sorry, maar dan begrijp je het bedrijf Amazon niet. Al sinds ze bestaan is de tactiek van Amazon om iedere vorm van winst direct te gebruiken om prijzen te verlagen, hiermee veroveren ze markt op markt.

Wat dat betreft is Amazon een bedrijf met een visie voor de lange termijn, en het is ook een heel grote uitzondering op de beurs, er zijn maar weinig bedrijven die wegkomen met deze tactiek, maar Amazon is de uitzondering.
Inderdaad, of je onderscheidt je met service, of met kijkmogelijkheid en anders op prijs.

Als je geen van 3 goed doet zoals een Dixons dan ga je anno 2016 het hoofd niet boven water houden.

Enigszins vind ik het wel jammer dat het nu zo loopt, maar ben er zelf ook schuldig aan door niks meer bij een fysieke elektronica zaak gekocht te hebben in de afgelopen 5-6 jaar.

Ben nog wel een paar keer binnen geweest in dit soort winkels (MyCom, PhoneHouse), maar elke keer was ik weg lang voordat ik tot aankoop overging, zei het door slecht advies(om te verkopen, niet om de klant te helpen), gebrek aan showmodellen of een prijs die letterlijk 100 euro te hoog ligt
Prijsverschil klopt! Ik stond eens bij de plaatselijke Dixons en een man op leeftijd kwam een iPad mini kopen, alleen was de iPad mini retina toen al uit. Dus die man vraagt wat het verschil is tussen de twee en vroeg benadrukkend of er een snellere processor inzat of dat er alleen een beter scherm inzat(hij wilde hem gebruiken voor Siri, hij wilde er foto's mee bewerken en bekijken van kleinkinderen zei hij)en die man antwoord: Nee meneer alleen het scherm is anders.(helemaal overtuigd van wat hij zei terwijl die man benadrukkend vroeg of de processor krachtiger was) maar de iPad mini retina was al even uit en is toch echt veel krachtiger maar hij wist van niets die verkoper! Gewoon een man van eind 20, en ik met 14 jaar en geen baan daar weet zelfs dat die ipad mini eerste generatie beduidend trager is! A5(32 bit 800mhz dual core en maar 512mb werkgeheugen ingebouwd iPhone 4s/iPad 2 hardware) de iPad mini retina heeft en een veel mooier display en de processor (de 64bit A7) is beduidend sneller en 1gb geheugen (voor iOS voldoende). Heel apart in een Apple gecertificeerde winkel maar goed.
BIj dergelijke winkels wordt kennis niet beloond. Je krijgt een minimaal salaris en de zogenaamde bonus is een lachertje (als het nog bestaat). Dus zetten ze teletubbies in die winkels die niets weten en ook niets willen weten. Kunnen ze ook niets verkeerd zeggen.

De winkels die nu naar de kloten gaan zijn winkels die uit een ander tijdperk komen, en dat tijdperk is nu ten einde. Dat betekent niet dat fysieke winkels verleden tijd zijn, maar die formule is verleden tijd. Helaas zijn die ketens te groot en te log om te veranderen. Bovendien vereist het dat je creatief nadenkt en bereid bent je eigen positie ter discussie te stellen. Om te overleven had men een radicaal andere strategie moeten kiezen en een hoop mensen eruit schoppen. Kom daar maar eens om als het nog (een beetje) goed gaat. Dus dan is het makkelijkste de boel failliet te laten gaan.
Klopt. Maar ik geef eerlijk toe als ik naar een fysieke Mediamarkt o.i.d ga voor een nieuwe hoofdtelefoon, en ik het daar kan beluisteren is de kans heel veel groter dan dat ik hem via hun website bestel. Maar mijn telefoons komen wel van internet, gezien de prijzen in fysieke (telefoon) winkels absurd zijn. Het ligt ook een beetje aan het product natuurlijk.
Maar het is in die winkels niet alleen de prijs. Als ik nou ook nog een beetje goed advies zou kunnen krijgen, wat service en een behandeling die een klant verdient ipv gezien te worden als een stoorzender voor het personeel... Het is soms diep triest wat je in die winkels meemaakt. Telefonerende medewerkers (kinderen eigenlijk) die zeer ongeïnteresseerd zijn. Is natuurlijk een direct gevolg van het beleid; als je slecht betaalt en niets aan begeleiding doet, kun je ook niets meer verwachten. In de 'goede' tijd was het al geen feest, maar daar had je nog mensen die eer van hun werk hadden en het leuk vonden om klanten goed te helpen. Maar als dat niet gewaardeerd wordt en het helemaal niets uitmaakt of je je staat uit te sloven in die winkel of niet, dan krijg je dat.
Goed advies geven gaat niet helpen. Dan krijg je klanten die advies komen vragen, vervolgens het prijsverschil te hoog vinden, en alsnog online bestellen.

Afgezien daarvan is ook het advies online beter. In de winkel moet je vertrouwen op de hopelijk objectieve mening van 1 persoon die er wellicht verstand van heeft en je als het meezit niet probeert iets aan te smeren. Online ga je gewoon naar een aantal review sites en je leest wat heel veel mensen die het product daadwerkelijk hebben gebruikt daar voor mening geven.
Hangt ervan af. En de teloorgang van een goed advies in de winkel was al opgehouden voordat internetshoppen in Nederland een grote vlucht nam. In de VS was het al aan de gang, maar hier was men nog in denial.

En als ik in de winkel (en er zijn er enkele) een goed advies krijg, én de prijs is niet al te schandalig hoger, koop ik gewoon daar. Het meest bizarre heb ik ooit meegemaakt toen ik mijn laatste DVD speler kocht, jaaaaren geleden. Het was een Pioneer die ook DVD Audio en Super Audio-CD's kon afspelen. Dat waren de gedoodverfde opvolgers van de CD (maar bleken doodgeboren kindjes achteraf). Ik was bij een hele goede audiozaak in Dordrecht geweest en kon het apparaatt beluisteren en uitproberen met eigen media. Heel mooi. Tot ik er achter kwam dat een zaak in Oostenrijk (via internet) dat ding voor ¤500 minder (ja, zo duur was dat ding!) verkocht.
Ik vond het lullig om die man in die winkel, wat natuurlijk geen keten was, niet de kans te geven dit te matchen. Dus ik zei het tegen 'm. Hij blinkte niet eens en ramelde wat met de rekenmachine en verkocht me dat ding voor ¤450 minder...

Dit gebeurt natuurlijk niet bij de Mediamarkt, maar daar hoef je ook niets te vragen. Gewoon kopen en niet lullen. Gelukkig zijn er nog zaken waar je terecht kunt voor advies. En soms vind je dat ook online, maar lang niet altijd. Er zijn nog altijd specialisten.
Dus jij denkt werkelijk dat die specialistische audiozaak kan overleven van die 50 euro die jij meer betaalt? Dat gaat ze niet lukken want:
* ze moeten huur betalen voor de winkel
* ze spenderen tijd aan jou met uitleg en advies, en ze moeten zich de kennis eerst ook nog eigen maken, dus hun 'huiswerk' doen
* ze moeten het apparaat op voorraad hebben en later met korting verkopen als showroommodel
* hun aanbod is veel minder breed dan online, de kans dat ze precies het apparaat hebben dat jij op het oog hebt is klein

Kortom: die 50 euro gaan ze niet van overleven. En als het meer wordt vindt de klant dat hij is afgezet en komt hij nooit meer terug.
Nee, dat denk ik niet. De zaak is inmiddels ook failliet.

Maar het ging even niet om de winstegevendheid van een bedrijf. We hadden het over klantvriendelijkheid. Of een zaak het overleeft is zijn eigen probleem. Het ging om of klantvriendelijkheid en advies meer klanten zou trekken. Op zich doet het dat wel. Je kunt niet alle advies via internet krijgen. Je krijgt vooral veel desinformatie via internet. En in dit specifieke geval gaat het natuurlijk ook om hoe een apparaat klinkt, werkt enzo. Dat haal je niet allemaal uit een review.

Het ging me er even om dat sommige bedrijven wel degelijk moeite doen om een klant te informeren en voor zich te winnen. Dat zie je vooral in die high-end audio. Maar die hebben het sowieso moeilijk. Ik verbaas me dan ook nog steeds over dat piepkleine zaakje hier in Gorinchem met hele dure audio spullen. Ze zitten er nog steeds...
Probleem met fysieke winkels is dat je er verkopers hebt, dat zijn mensen en mensen weten nu eenmaal niet alles. Ga je naar een webwinkel dan kan men het opzoeken voor je, maar van die verkoper word ter plaatse verwacht dat hij het antwoord weet. Kom je dan af met een antwoord als "ik weet het niet" dan sta je daar ook weer mooi en word je door de klant alsnog als onbekwaam aanzien ondanks dat je misschien wel de specs van honderd andere producten zo uit je hoofd kunt opzeggen.
Dat is waar! Maar ik ben wel van mening dat ze wel iets moeten weten over wat ze verkopen qua Apple gezien ze heel erg adverteren met hun Apple certificatie.
Maar nogmaals: "dat zijn mensen en mensen weten nu eenmaal niet alles ondanks dat je misschien wel de specs van honderd andere producten zo uit je hoofd kunt opzeggen."
Je hoeft echt niet alles te weten, als je maar geen foute informatie geeft.
Mwah, jaren bij Dixons gewerkt. Maar waarschijnlijk zat er gewoon meer bonus op het verkopen van de oude meuk en rook deze beste verkoper zijn kans bij deze onwetende klant. Als de prijs eindigt op een 8 was het een leuke bonus, eindigt de prijs op een 6 was het helemaal leuk.

Een gemiddelde Dixons medewerker is echt wel op de hoogte van dergelijke Apple producten. Ahoewel informatiekaartjes voorlezen ook wel een kunst was onder sommigen.
Hoe hoog was die bonus en het verschil dan?

En dat systeem is meteen de verklaring van een faillissement. De paar klanten die nog komen worden min of meer opgelicht. De verkoop is erdoor heen, maar thuis verteld neefje aan opa dat hij opgelicht is. Volgende keer komt opa ook niet meer terug dus...
Persoonlijk is mijn ervaring met de gemiddelde verkoper in een tech/computer winkel iemand die eerder getrained is een leuk babbeltje neer te zetten maar verder geen flauw idee heeft wat hij/zij verkoopt.

Ik heb geen flauw idee wat Dixons dacht te bereiken met hun winkels in 2016, maar ze hebben werkelijk geen enkele toevoeging op andere winkels of het internet in het algemeen.
Het slechte aan deze verkopers is dat ze merkbaar geen enkele feeling hebben met het product.
Als zo iemand het niet weet verwacht ik dat ie het ergens op kan zoeken, en dat dan ook doet, in plaats van onzin te verkopen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik naar een detail als een spec vraag dan mag een winkelmedewerker dat echt wel even opzoeken. Dat verwacht ik dan juist. Je bent niet onbekwaam omdat je een nummertje op moet zoeken, wel als je zomaar wat zegt.

Ja, ik verwacht dat hij me de hoofdlijnen kan vertellen, maar als ik iet heel erg gedetailleerds vraag en ik krijg zomaar een antwoord zonder dat die persoon dat even controleert voor de zekerheid heb ik er niet zo veel vertrouwen in. Tenzij het een heel erg bekend product is, of net nieuws zodat het waarschijnlijk is dat hij/zij het pas nog gelezen heeft.
Helaas is dat het idee dat veel mensen hebben. Gewoon zeggen dat je het niet weet, maar dat je het voor ze kunt nakijken is altijd een optie. Je zult versteld staan hoe mensen daarop reageren. Het is net als zeggen dat je een fout hebt gemaakt. Verbazend positief is men daar over. Eromheen draaien werkt niet. Mensen hebben dat door en vertrouwen je dan niet meer. Jezelf kwetsbaar opstellen is beter. En je hebt kans dat men je alsnog de koop gunt.
Ik snap jou gedachtegang, Ik werk zelf in een winkel, geen electronica maar toch. Zon ouder persoon heeft die nieuwe ipad niet nodig, hij betaalt er dik voor maar of jij het nou wil of niet die meneer gebruikt hem toch nog wel 5+ jaar. Ik geef die meneer kats gelijk en zou ook niet voor de "duurdere" en nieuwere gaan. Voor de meneer op leeftijd is het dezelfde gebruikers ervaring.
Voor mensen van onze leeftijd zou ik wel kiezen om de nieuwere te nemen.
Je hoort als verkoper niet te beslissen voor je klanten. Je hoort ze gewoon eerlijk te informeren. Je kunt ze wel adviseren of een idee geven wat de verschillen in de praktijk zijn, maar de klant beslist. Jij weet toch niet alles van die persoon? Als hij vraagt of er een snellere processor in zit en hij zegt nee, terwijl dat wel zo is, dan is dat gewoon onkunde of misleiding.
Hoeveel onzin ik sommige Dixons medewerkers heb horen uitkramen. (en ook in andere zaken hoor, denk mediamarkt e.d. maar ook echte PC boeren of Apple stores)
En in jouw winkel zou ik zo te horen ook niet graag komen ;-)
Je hoort als verkoper te verkopen. Daar ben je voor aangenomen :+
Foutieve informatie meegeven kan natuurlijk niet, maar selectief in het verstrekken van info mag IMO best.

Deze situatie komt me bekend voor (alleen zou je verwachten dat de iPad in kwestie de mini 2 en de mini 3 waren) Tussen die twee zat bijna letterlijk geen verschil...

[Reactie gewijzigd door dinnuk op 29 februari 2016 19:00]

En het dan raar vinden dat mensen niet meer naar winkels gaan, maar zelf wel het één en ander gaan uitzoeken op internet.
Ik laat winkels waar verkopers met jou instelling werken meteen links liggen.
Neehoor, het is ieders goed recht om wel of niet naar een winkel te gaan, ik ben nergen verbaasd over. Echter de kunst van het goede verkopen is niet alleen maar goede productkennis, maar ook de vaardigheid om de deal te closen.

Valkuil voor startende verkopers is om veel te veel informatie te verstrekken, zo wordt de deal nooit afgrond...
De klant komt niet de winkel binnen om een deal te maken, de klant komt voor advies en om het juiste product voor hem/haar te kopen. Daarmee ondermijn je dus je klantvriendelijkheid, en daarmee je reputatie als winkel.
Dus ja, wat wil je, een aantal jaar meer verkopen en dat daarna de klanten je winkel links laten liggen?
Ben benieuwd hoe je zou reageren als de klant selectief in het betalen was.
Dit antwoord is dé reden dat wegshops steeds meer geliefd worden;

- Objectieve research online doen (immers is selectieve informatie verstrekken een goed idee onder verkopers)
- Geen opdringerige verkopers
- Expertise online is veel hoger in niveau

Hier komt de walgelijke upsale nog bij: 'Heeft u de benodigde bekabeling ook om die mooie nieuwe televisie op aan te sluiten?' Vervolgens splitst een verkoper iemand een 80 euro 'digitale, superduperdeluxe van monster kwaliteit' hdmi kabel in de maag.

Ik persoonlijk hou van winkelen in mooie binnensteden, maar ik hou niet van 'verkopers'. Wat ik wel kan waarderen is mensen met een passie voor hun beroep.
Als verkoper moet je wel juiste informatie geven.
Klopt anders ben je geen verkoper, maar een oplichter.
ik heb nooit gezegd dat ik dat doe, wel dat ik de verkoper kan begrijpen. Maar zeker duidelijk dat deze verkoper onkunde heeft. ik vertel altijd duidelijk de verschillen tussen de producten, en leg dat altijd uit doormiddel van voorbeelden. ik maak zeker geen beslissing voor de klant, ik geef de klant wel advies om wat ik zou doen.
Is ook zo hoor. Ze kunnen niet alles weten natuurlijk! Wat is er mis met mij als winkelier dan :p
Klopt, maar hij had op zijn minst kunnen zeggen dat de prestaties zijn verbeterd ben ik van mening. Maar dat van ouderen klopt zeker! De meesten vinden het al prima als hij het gewoon doet. Mijn overgroot oma (87 jaar alweer!) en heeft een Samsung galaxy tab 2 10.1" en kan er nog steeds voor haar doen goed mee uit de voeten! Heeft ook een computer maarja ze klikt overal op natuurlijk. (Draait tevens nogsteeds windows xp dus veiliger zal het er niet op worden ;) ) meestal is het een spelletje candycrush, kaarten en dan gaat ze even op facebook en dan legt ze hem weer weg. Onze generatie eist tenslotte ook veel meer van de electronica die er in deze tijd is.
Dat wil ze niet zei ze, ze vind het vervelend dat hij moet opstarten en niet altijd aan is. Dat heeft niks te maken met de jongeren van tegenwoordig.
Je moest eens weten wat een smeerlappen verkopers zijn om van hun oude of nieuwe troep af te komen. Walgelijk gewoon.
Jij als consument die zoiets ziet gebeuren krijgt natuurlijk meteen het idee dat zo een verkoper "niets" weet terwijl die waarschijnlijk alleen net dat ene detail niet meteen wist en zoals je zegt was die iPad mini retina ook net uit.

Ik erger me ook soms aan het gebrek aan kennis bij mensen die in zo een winkel werken maar omdat ik zelf ook in een webwinkel heb gewerkt weet ik dat je nooit alles kan weten.

Zo een verkoper krijgt ook de gekste vragen naar zijn hoofd geslingerd en er wordt dus van hem verwacht dat hij ala Google het juiste antwoord meteen eruitspuugt.

Ik kreeg ook allerlei vragen over steppings van CPU's en revisies van moederborden en videokaarten en Xbox 360's die geschikt zijn voor ombouwen en dan moet ik dat allemaal weten?

Je beseft toch wel dat dat in een dergelijke snel veranderende markt niet mogelijk is?

Van je groenteboer of slager zou je het niet accepteren als die niks wist iver zijn producten maar bij een verkoper van electronica kan je het niet verwachten dat hij alles weet.
Dixons was anders vol bezig om hun winkels een luxe Appeltje sfeer te geven. Waarschijnijk gaan die door als iCentre.
Denk het niet athans die in haarlem schalkwijk was ook met apple look, maar die is nu helemaal leeg, staat iedergeval niets meer in.
Het grootste probleem van dit soort winkels is dat ze met geen mogelijk een voldoende voorraad kunnen hebben. De winkels zijn te klein, en als ze ruimte zouden hebben zou het veel te duur zijn. Als je alleen al naar fotografie kijkt wat daar allemaal te krijgen is. Als je van 2 merken alles zo willen hebben is het al niet te doen als je verzorgingsgebied een (1) stad is. Laat staan als je meerdere merken wilt doen. Je moet minstens Nederland als verzorgingsgebied hebben om voldoende voorraad te kunnen houden. En dat kunnen alleen bedrijven als Konijnenberg of Kamera-Express. Voor andere productcategorieen idem.
Dat laatste is het vooral. Dixons en V&D hebben veel maar niets bijzonders, alles 13 in een dozijn producten en ook nog eens te duur.

Bij Aktiesport ben ik blij dat er waarschijnlijk een doorstart komt, hun problemen hebben ze tenslotte ook niet zelf veroorzaakt. Regelmatig leuke aanbiedingen en het personeel bij de lokale Aktiesport is vriendelijk en de service is goed.
Stuk beter dan de Footlocker er tegenover.
Aktiesport, een van de lelijkste winkels die ik mijn leven heb gezien. De gehele inrichting schreeuwt goedkoop en smakeloos. Ik vraag me altijd af als je in het lagere segment zit, waarom moeten die winkels er dan ook altijd zo goedkoop uitzien? Je kan toch ook een mooie winkelervaring maken met goedkope producten.
Een goedkope uitstraling is vaak expres, want trekt mensen die weinig willen besteden. Als bijvoorbeeld de Lidl Appie-achtige versieringen en andere hippe acties gaat doen, hebben mensen niet meer het gevoel dat ze daar de laagst mogelijke prijzen betalen. Ze willen hun pot pindakaas zelf uit een doos trekken.

De eigenaren weten best dat de presentatie gelikter kan, maar het gaat allemaal om imago.
Dat geld ook voor aktie-producten in de duurdere winkels. Hoe vaak zie je bij een super of in de media markt wel niet een mand staan waar alle artikelen slordig door elkaar liggen. Als mensen een product uit een grabbelton kunnen graaien hebben ze het idee dat het een spotgoedkope uitverkoop is. Mijn vermoeden is dat het merendeel van de mensen vaak niet eens weet wat de oorspronkele marktprijs is en of het wel echt zo'n scherp aanbod is.
Het logo van Scapino heeft ook niet voor niets snackbar kleuren. Het is nooit een hip logo geweest want hip schrikt de koopjesjagers af en een sfeerloze hal met snackbar kleuren waar je zelf een linker en een rechter pantoffel uit een mand moet graaien moet wel goedkoop zijn toch?
Zag dat toen eens met oortelefoons bij een winkel (oortjes waren van Bose als ik het me goed herinner) en waren best prijzig, lagen er gewoon in gedropt en sommige dozen zaten echt valdeuken in. Deed me een beetje denken aan zo'n bol bij de dierenwinkel met van die muisjes voor de poes voor 50 cent ofzo.
Klopt. Toen ik nog op school zat werkte ik bij de Edah. Die was niet goedkoper dan de AH, maar de bedrijfsleider zorgde er bewust voor dat de winkel niet te netjes was. Als er er een keer wat was gevallen mochten we dat niet "te schoon" maken. Veel klanten kregen daardoor de indruk dat het een lekkere voordelige winkel was.
Die bedrijfsleider kan beter stoppen, een goedkope winkel hoort ook schoon te zijn. Edah zag er inderdaad wel goedkoop uit, qua inrichting.Echter weet ik niet of deze tactiek nog altijd opgaat. Aldi doet het, maar Lidl richt de winkels juist netter in.
De Aktiesport die ik ken is qua inrichting dik in orde, schoon en verzorgd.

Nee, de winkel word niet zoals sommige andere winkels 1x per jaar van een nieuwe look voorzien maar daar is het ook de winkel niet voor. De Footlocker er tegenover doet dat wel, daar word aardig wat geld besteed om de look van de winkel up to date te houden en aan duurdere displays. Maar het personeel is gewoon 3x niks.
Bever is voor mij zo'n geval. Duur, soms slechte service (ik heb zelf in elk geval een tegenvallende ervaring gehad met garantie afwikkeling), medewerkers die elkaar tegenspreken wat betreft prijsbeleid en winkels waar het meestal nou niet bepaald een drukte van belang is.

Als Bever ook de winkels sluit dan gaat mij dat niet verbazen.
Precies, heb dixons nooit echt wat gevonden maar na die hele apple style switch vond ik ze nog minder dus dat ik nu gebeurd hebben ze aan hun eigen te danken.
Ja Dixons vestigingen waren véél te klein. Mediamark en zo hebben gewoon alles in de showroom staan.
bij de dixons winkels staan ze dus te liegen.
overal staat dat ze uitverkoop houden om ruimte te maken voor "de lente collectie".
Ik wist niet dat er seizoenen waren bij electronica
Natuurlijk wel. Nieuwe producten en games worden vaak kort voor de feestdagen uitgebracht.
Yep, de kerstsfeer kan er al weer bijna in, tijd om ruimte te maken.
Of ze wisten tot vandaag ook niet dat ze over een week op straat staan..
(Gezien wat er nog in de winkels staat is de boel zo dicht)

Nemen de andere winkels (online) de garantie over? Want waar moet ik heen als mijn (niet Apple) spul kapot gaat over een half jaar?
Soms nergens heen. Fabrieksgarantie is zeer beperkt. Dat is een naar risico dat je niet echt kunt vermijden.
Hier in Roermond hangt er enkel een bordje "Te huur" en een briefje waarop staat dat je voortaan bij de Mycom terecht kunt.
Hier ook ja, ik had het zelfs nog gevraagd of ze gaan sluiten ofzo i.v.m. de gehele uitverkoop.
Nee, maken plek voor de nieuwe collectie...

Misschien wisten de medewerkers het zelf niet, of hebben ze een zwijgplicht ;-)
Ik ga namelijk echt niet een flink bedrag neerleggen bij een winkel waarvan je weet dat hij over een week weg is, en je moeite moet gaan doen voor de garantie o.i.d.
Voor mij was de Dixons vooral de winkel waar ik even binnen liep als ik snel even een USB-stick nodig had. Voor de rest waren ze vooral duur met personeel met weinig kennis van zaken. Qua winkel had ik dus nog zo af en toe een reden om binnen te lopen, maar qua webshop zie ik geen enkele meerwaarde. Mij zal je daar niet zien in ieder geval. Ik hoop voor hun natuurlijk dat het goed gaat, maar ik hou mijn hart vast, want wat voegen ze toe online tov een heleboel andere webwinkels.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 29 februari 2016 18:02]

Ik ben ook niet tevreden over het personeel bij Dixons. Ik heb daar een iPad Air in de fysieke winkel gekocht. Geen behoefte aan een verzekering, dat risico neem ik zelf wel. Toen kwam er een verhaal over iemand die z'n iPad had laten vallen en toen een nieuwe kreeg. En later nog de vraag of 32GB wel echt genoeg was. Voor mij heeft het personeel in ieder geval nul meerwaarde. Ik zoek alles wel online uit.
Oh ja, die verzekeringen. Dat is voor mij reden om weg te lopen. Bij de Media Markt zijn ze daar ook zo irritant mee, en dan niet alleen verzekeringen maar ook energie en Hello Fresh gezeik. Zodra ik aan wordt gesproken voor zoiets ben ik weg.
Haha, hier in Rotterdam Centrum staat ook zo'n treurig standje van HelloFresh. Maar die gasten stonden met elkaar te kletsen en vielen niemand lastig gelukkig. Zocht trouwens naar een notebook, maar die afdeling is zo rommelig dat ik weer gauw weggegaan ben.
Daarvoor moet je niet bij het personeel zijn, maar bij het HK. Elk winkelmedewerker wordt op dag 1 geleerd bij te verkopen. Dit niet doen kan uiteindelijk leiden tot geen contractverlenging. Ja, er zijn daadwerkelijk winkels die je erop afrekenen. En iedereen wilt wel gewoon een inkomen hebben.

Het is eigenlijk allemaal heel simpel, maar zeer ingewikkeld op te lossen. Het is gewoon een sneeuwbal effect. Iedereen wilt té veel geld, té veel marge. Waardoor de consument uiteindelijk de dupe is.
Ja ik ben stom geweest en zo'n verzekering aangesmeerd gekregen. 200¤ per jaar :(

Ja ik koop nu liever online. Daar kan ik alles rustig overzien.
Een paar jaar terug viel het eerlijk gezegd nog reuze mee hoor.

M'n eerste PC heb ik daar samengesteld, kreeg goed advies en ze wisten waar ze het over hadden.
Sinds ze bij BASgroep in kwamen ging het wel achteruit, de hele verkoop bestond uit smartphones, tablets en laptops.

In de winkel waar men mij uitleg gaf over PCIe lanes en SLI opstellingen wist men 2 jaar later niet eens meer wat RAM is ;(
Wat mij bijstaat van de winkelervaring bij Dixons is een klein assortiment, grotendeels achter glas, en ontzettend lange wachttijden voordat iemand tijd voor je heeft.
Een deel van de winkels van de elektronicaketen gaat verder als Phone House, iCentre of MyCom.
Was Dixons sinds hun nieuwe huisstijl niet al gewoon een verkapte iCentre? Het stikte i.i.g. van de Apple product placement, exact de reden dat ik er niet eens meer naar binnen liep.
(niet om een flame war over Apple te ontketenen, maar ik heb er dan gewoon niets te zoeken omdat ik geen Apple klant ben)
Ze zijn inderdaad van echte Electronica-zaak naar Apple-store gegaan.
Doodzonde...
Uiteindelijk wil je datgene in je winkel hebben waar je geld mee verdient. Dat is ook de reden dat veel telefoonwinkels bijna hun hele winkels gevuld hebben met Apple en Samsung en een klein beetje van de andere merken. Waarom zou je immers voorraad houden van producten waar je veel meer moeite moet doen om het te verkopen?
iPhone kopen mensen via abonnement.
iPad kopen mensen in de iCentre of MM.
MacBook idem.
Conclusie je kunt de tent sluiten.
Vandaar dat Apple steeds meer en meer Apple stores opent?

Er worden zat iPhones verkocht zonder abonnement.

iPad wordt ook zat verkocht via andere winkels dan Media Markt en iCentre, begrijp sowieso niet hoe je erbij komt dat het anders zou zijn.
Vorige week nog een iphone gekocht. Eersr naar een iCentre maar niet op voorraad, zucht.

Echt heel dom want de mediamarkt zit er tegenover hier in Groningen en daar was hij natuurlijk wel op voorraad. Had laatst hetzelfde met een oplader voor mijn macbook, iCentre gaat ook nog wel omvallen op die manier.

[Reactie gewijzigd door Kib_Tph op 1 maart 2016 07:55]

Dat die twee merken als beste verkopen wil ik best geloven, maar de overstap naar zo'n type winkel leek mij gewoon vreemd.
Ze maakten ineens een 180 van computers e.d. naar boutique-winkel, terwijl die markt al genoeg aanbod kende.
Zelfde reden dat ik er niet meer kwam
Dixons sluit zijn 33 overgebleven vestigingen en gaat online verder met de verkoop. Een deel van de winkels van de elektronicaketen gaat verder als Phone House, iCentre of MyCom.
Dus ze gaan allemaal dicht, behalve degene die een nieuwe naam krijgen want die gaan niet dicht?
Ja, dat zijn immers nu al geen Dixons zaken meer. Die zijn al overgenomen en eigendom van de andere partijen. Het feit dat 'Dixons' (waarschijnlijk) nog op de voorgevel staat zegt net zoveel over eigenaarschap als ik die mijn naam op een voorwerp schrijf.
Het staat er volgens mij heel duidelijk. Alle Dixons winkels sluiten. De fysieke ruimte van een aantal van die winkels wordt vervolgens omgebouwd naar een winkel van The Phone House, iCentre of MyCom.

Ik heb nog bij Dixons gewerkt, maar het was inderdaad toen al de vraag hoe lang het zou gaan duren. Het is gewoon niet competitief meer in deze markt en Dixons heeft dat te laat ingezien.
Wat betekend dit voor de mensen die nu bij Dixons een product hadden aangeschaft, waar een verzekering bij aangeschaft is? De afboekingen op mijn rekening zijn van een ander bedrijf, betekend dit dat ik safe zou zitten?
De verzekering loopt via een ander bedrijf. Dixons was slechts een tussenhandelaar daarin. Als je je verzekeringspapieren/info checkt dan zie je terug welk bedrijf dat regelt en die zijn voor zover ik weet niet failliet of overgekocht. Maar dat laatste kan je met de naam van het bedrijf wel terug vinden.

[Reactie gewijzigd door neokarasu op 29 februari 2016 18:29]

Verzekeringen afgesloten bij Dixons/Mycom lopen via Harmony Financial Services.
Is inderdaad een op zichzelf staande verzekeringsmaatschappij.
Na dertien jaar bij de club gewerkt te hebben, doet dit toch wel een beetje pijn. Ben er nu een paar jaar weg, en dit kwam door de staat van het bedrijf. Maar wat was dit ooit een leuk en gezellig bedrijf! Deed alles voor klant en voor personeel. De sfeer was mooi en de klanten bleven komen. Heel service gericht en iedereen stond er met een gemeende glimlach.

Die herinneringen zal ik nooit vergeten! Ondanks dat dit de laatste jaren anders was.

Heel veel succes voor mijn oude collega's en andere mensen die er nog werkten.

Dixons 1972 - 2016

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 29 februari 2016 18:44]

Dit ^.
Dixons is voor mij als bijbaantje begonnen, en langzaam als fulltimer aan de slag gegaan.

De verhalen hierboven, voornamelijk met verkeerde info over Apple producten, snap ik echt niet. Hoeveel trainingen en e-learnings er niet werden gegeven is niet normaal.
Blij dat ik zelf nooit zo was. Wist ik iets niet, eerlijk zijn tegen de klant, en opzoeken maar.

Ben er inmiddels ook al een poosje weg, maar had graag gezien dat Dixons nog in de winkelstraat bleef, er is immers al de nodige leegstand.

Hoop voor de medewerkers dat er een mooie plek gevonden kan worden in de organisatie.
Ja nooit vergeten dat een bedrijf ook maar gewoon uit mensen bestaat die hard werken om hun huur/hypotheek te betalen.
;(
Perry Sport / USG / en nu ( alweer ! ) weer Dixons moet weg ..
Vraag ik me af wat is of welke bedrijf is het volgende dus en hoeveel alweer werkeloze zullen wij in volgende paar maanden nog bijtellen ??
Sinds mijn bedrijf weg ook is en met mij 150 werkeloze zijn ze toen ontstaan ( 10 jaar geleden ! was dat ..) tel ik niet meer, tot nu toe hoeveel bedrijven zijn ze ook mee in de zee gegaan ...
Absoluut elke paar maanden een bekende bedrijf weg is en/of ook fait verklaard ook op andere kant onze wijze politici nog steeds beweren ze dat met economie beter gaat ...
heh ...

P.S. Gewoon kalm blijven adem halen en vrijuit zeggen .. het is helemaal niet zo ! ...
Volgens een expert op BNR (radio) heeft Nederland 30% teveel winkels, dit is ongeacht internet of de staat van de economie. Er is gewoon teveel winkeloppervlakte naargelang de vraag die er ligt. Dus wellicht is dat een indicatie van wat er gaandeweg nog gaat verdwijnen.

De klappen zullen in het midden vallen. Alles wat niet of bodemprijs of super luxueus is, heeft geen enkele unieke toegevoegde waarde.
Ik zie nu dat er meer onderdelen van USG failliet zijn waaronder het merk Tenson: https://fashionunited.nl/...sg-failliet/2016022925716
Valt er misschien meer mensen iets op aangaande bedrijven welke er de laatste dagen (o.a.) omvallen??
  • Perry-Sport
  • Dixons
Het zijn beide bedrijven welke onder de "Vendex" vlag begonnen zijn en daaronder ook "groot" geworden zijn.

Gezien dat wat er met Vendex (V&D) gebeurd is is dit een logisch gevolg voor deze bedrijven als er nog oud aandeelhouders een partij zijn/waren in deze (oud) "dochters".
Dixons hadden shop in shops in veel V&D's het zelfde gold voor Perry (voor online hadden ze het zelfde distributiecentrum). Actiesport werkte intensief samen met Scapino. Reus V&D sleept gewoon wat met zich mee.
Dixons en MyCom zijn in de verkeerde handen terecht gekomen. Dynabyte - later omgekat naar MyCom - was jarenlang een voorbeeld voor de sector. Volgens mij vele keren achtereen onderscheiden met awards voor de beste Webshop en in de winkel deed men helemaal niet moeilijk als je een artikel terug kwam brengen. MyCom was ook een tijdlang een toonaangevend bedrijf op de computerbeurzen die 15 jaar geleden razend populair waren. Vakkennis en interessante prijzen bij Mycom indertijd. Ook al betaalde ik wat meer bij Dynabyte of Mycom hun garantie van 3 jaar en serviceniveau waren helemaal niet slecht. Ik vind het een gemis dat er geen fatsoenlijke winkels voor deze branche meer te vinden zijn. De huidige eigenaren voerden een veel te mager assortiment en voor onderdelen kon je er niet of nauwelijks terecht. Service was sowieso een onbekend begrip.
De ommekeer voor de branche is in grote mate geweest de ontwikkelingen in de techniek zelf en het prijsniveau. De gemiddelde consument hoeft geen stofzuigende koelkast als computer in zijn woonkamer. Tablets, ultrabooks en laptops domineerden lange tijd de markt. Door de snelheid en eenvoud van het product, gekoppeld aan de draadloze ontvangst, werden dit gewilde producten.
De BAS groep heeft het serviceniveau naar nul teruggeschroefd en assortiment te veel versmald. Geen klimaat waar je als consument warm van wordt. Ook zal zag je bij hun webshop een interessante laptop in de winkel werden fysiek hooguit enkele basis produkten uit het lagere segment gepresenteerd. Doodzonde hoe een roekeloze investeerder Dynabyte, Dixons en Mycom in een paar jaar tijd om zeep weet te helpen. Als consument word ik hier niet blij van. Zaken die wat duurder zijn, maar een breed aanbod kunnen presenteren en service kunnen bieden spreken mij veel meer aan dan een webwinkel. Van de zomer was ik aan een nieuwe smartphone toe en dan loop ik graag een winkel in om een paar modellen nader te bekijken. Ook dan kom je in een dorp als Hilversum geen zaak meer tegen waar ze je blij kunnen maken.
Misschien dat de verschraling van dit moment ondernemers uitnodigt om het vrijgekomen gat met service gerichte fysieke shops op te gaan vullen. Weg met de MediaMarkt en BCC.
Mwah, niet helemaal eens met dat weg met..
Afgelopen weekend een nieuwe phone gekocht bij MM (in Duitsland weliswaar, maar toch) en kreeg gewoon het aanbod om het apparaat terug te brengen als het binnen twee weken niet zou voldoen aan mijn verwachtingen.
Krijg dan handje konijntje geld terug.
Dat noem ik pas service.
Nederlandse webshops na 30 dagen terugsturen heeft niets met service te maken.
Dit was een fysieke winkel, dus deze service, buiten het feit dat je het apparaat kan zien, voelen en horen, is wel degelijk buitengewoon.
Dat verschilt per vestiging bij de MediaMarkt. Ik heb er zelden iets gekocht en die keren dat ik daar wat heb aangeschaft zijn er geen problemen opgetreden. Tal van mensen ondervinden heel veel problemen bij de MediaMArkt als het product problemen oplevert.
Voor stereo apparatuur ben ik kort geleden bij de MediaMarkt de winkel maar uit gevlogen.
Prijsstelling niet overeenkomstig de advertentie van de zaterdagkrant. Verkoper kan bovendien geen informatie verschaffen. Wacht u even op onze specialist, die naderhand niet in staat was het exemplaar aan de praat te krijgen.

Bij toeval kwam ik er achter dat er een ontzettende goede HiFi zaak (HiFi-Klubben) de door mij verkozen Denon Reciever op voorraad had. Heerlijk. Deskundig personeel, accesoires vele malen goedkoper dan bij de MediaMArkt en op voorraad. De reciever was ook nog eens 50 euro goedkoper. HiFi-Klubben hanteert een binnen 30 dagen retour garantie voor spijtoptanten en bovendien 5 jaar garantie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True