Belgisch Centrum voor Cybersecurity werkt aan 'internetrijbewijs'

Het Belgische Centrum voor Cybersecurity heeft plannen om een 'internetrijbewijs' voor particulieren en bedrijven in te voeren. Het certificaat moet er onder andere voor zorgen dat jongeren beter op de hoogte zijn van de risico's van internetgebruik.

De Morgen bericht dat er volgens Miguel De Bruycker, directeur van het Centrum voor Cybersecurity, al wel vergelijkbare initiatieven te vinden zijn, maar dat deze geen structurele oplossing bieden. Hoe het plan precies uitgevoerd gaat worden is nog niet duidelijk, zo moet er nog overleg plaatsvinden de basisscholen, hogescholen en universiteiten. Het zou echter vaststaan dat er een certificaat komt.

Het is niet de bedoeling dat de plannen de vorm krijgen van een soort 'internetdiploma', dat onlangs werd voorgesteld door de Nederlandse Cyber Security Raad. Zo ver wil De Bruycker niet gaan, laat hij aan de krant weten. Het idee zou wel als inspiratiebron gebruikt zijn.

Het initiatief moet jongeren bewust maken van het feit dat er bepaalde risico's verbonden zijn aan het delen van gegevens via internet. Voor bedrijven zou het certificaat van belang zijn, omdat daarmee naar andere bedrijven toe aangegeven kan worden dat zij te vertrouwen zijn. Ook zouden bedrijven vaak slachtoffer worden van internetcriminaliteit en door het certificaat zouden zij zich bewuster worden van bepaalde risico's.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

01-02-2016 • 13:48

92

Reacties (92)

92
85
51
5
0
18
Wijzig sortering
In het verleden (of misschien nu nog?) bestond er al een VIA- bewijs (Vlaams ICT-bewijs). Compleet waardeloos was het, je moest er ook absoluut niks voor kunnen/kennen.

EDIT:
Dit is/was blijkbaar de Vlaamse tegenhanger van de ECDL.

Bron: http://www.vlor.be/sites/...les/advies/rso-adv007.pdf

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 22 juli 2024 13:55]

Anoniem: 148406 @Bv2021 februari 2016 14:19
Dat is zoals het attest bedrijfsbeheer dan...
Niet per se, met het attest bedrijfsbeheer kan je zelf een onderneming oprichten. Zodra je echter een bachelor haalt, is dat attest overbodig. Maar voor mensen die geen verdere studies doen kan het nuttig zijn.

Met het VIA-attest ben je echt niets. Dat attest toont aan dat je een computer kan opstarten, een mail sturen, een beetje basis van Word en Excel kent en dat zal het zowat zijn.
ECDL was toen ook compleet waardeloos dus wat dat betreft deed het wel wat het moest doen ;)
Hoe doen ze dat in België als je een glaasje op hebt, mag je dan niet meer internetten.

Of krijgen we net als met drank de ondertitel sociale media kan meer kapot maken dan je lief is, vooral denkende aan jongeren die elkaar gek maken, met soms zelfmoord als gevolg.

er is niets mis met voorlichting maar certificaten voor bedrijven jagen deze weer op kosten, stuurgroepen, commissies, veel geld voor niets.
compleet offtopic: een badge voor België ? Veel dommer kan dit systeem niet worden en het daalt nog wat verder in mijn achting
internet met mate waarschijnlijk
Ik denk dat er ook veel meerwaarde zit in het jongeren aanleren wat wel en niet ok is op internet. Het blijft een medium waar veel jongeren niet van beseffen dat je anonimiteit absoluut nul komma nul is voor bijvoorbeeld overheidsdiensten.

Hier op tweakers weten jullie niet wie ik ben, de admins kunnen hooguit een IP adres zien, verder kan ik net zo goed stiekem gadget fan Koning Willie zijn of juist Achmed Bin Achmed die besluit om volgende week een bom af te steken. De overheid heeft aan een IP adres (bijvoorbeeld icm een ip adres van een facebook login) genoeg om in ieder geval eens op de koffie te komen.

Wat dit toe kan resulteren is dat jongeren zich in de shit werken door a) domme acties, b) domme uitlatingen in de waan van anonimiteit. Zie bijvoorbeeld het feit dat de politie de laatste tijd regelmatig op de thee gaat bij twitteraars etc.

Ik denk dat de meerwaarde van een "internet diploma" niet is "hoe zorg je dat je niet wordt opgelicht" maar "op het internet gelden dezelfde omgangsnormen als niet op internet".

[Reactie gewijzigd door 625164 op 22 juli 2024 13:55]

Zijn jongeren niet juist de generatie die het internet wel "snapt"?

Ik ken weinig mensen van <20 jaar die in advertenties of spam trappen.

Des te meer zodra je boven de 40 komt. Alsof je een zwemdiploma gaat geven aan kinderen die al iedere week in de sloot spelen, in plaats van de kinderen die nog nooit hebben gezwommen.

8)7
Zijn jongeren niet juist de generatie die het internet wel "snapt"?
Nee.

De generatie van 40+ die niets van computers snapt, weet dit en als ze twijfelen is dat eng en doen ze het niet of vragen ze het aan iemand. Dat is lastig als je weer een popup heb voor Flash/Word/Acrobat/Windows, niet zo lastig als het een malware melding is.

De huidige generatie denkt alles van computers te snappen, maar doet dat niet. Ze klikken maar raak, zetten alles open en dan raar kijken als de computer zo traag is. Gaan ze dan 25 applicaties installeren die de boel opschonen en daarna de computer nog trager is... Ik constateer geen 1250+ malware infecties op één laptop bij de 40+ers maar bij de broekkies van begin twintig.

Ik ga niet zeggen dat dit voor iedereen geld, maar dit is de trend.
Als 40 plusser ben ik bijzonder goed op de hoogte van computers en dergelijke. Je vergeet even dat computers en internet door de 40 plussers is ontwikkeld. ;)
Door AL die 40 plussers? Of die paar die het echt gemaakt hebben? Rare opmerking.
Die veertig plussers hebben nog commandos op een dos prompt gemikt om bijvoorbeeld wat extra geheugen te kunnen gebruiken. Ze zijn voor het clickety click era.
Anoniem: 558790 @analog_1 februari 2016 18:29
Ik ook, maar lang niet allemaal. Hoeveel van die 40 plussers hebben dat gedaan? De hele wereld bestaat niet uit Tweakers. Toen ik net een 386 had zag je nog bijna nergens computers.

Leuk dat de paar mensen die toen met een PC werkten dit kunnen, maar 95% heeft totaal geen ervaring.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 558790 op 22 juli 2024 13:55]

Wat een nonsens! 40+ is jong genoeg om minstens evenveel internetervaring te hebben als een broekje van nog geen 30. Inderdaad, ik weet nog wat een half adder is en een barrel shifter met ripple cary on.

Dit betekent niet dat ik geen mobiel kan bedienen en internet seniel ben. Het gros van de 40 plussers (man en vrouw) heeft meer dan 20 jaar PC ervaring!
Uh... Dat doet mijn pa ook... Zelfs geheugen defragmentatie xD
Ik ben zelf 50+ en denk ondertussen wel, na meer dan 31 jaar te werken met computers, te weten wat kan en niet.
Als ik soms zie wat wat die veel jongere generatie uitspoken op hun computer dan weet ik dikwijls niet wat ik zie. 8)7

Tegenwoordig is het probleem hier in België dat je bijna voor ALLES een diploma, certificaat of attest moet hebben, zelf voor de meest idiote dingen als een zekering in een elektriciteitskast aanzetten of een lamp vervangen bij je werkgever moet je al een zogenaamd BA4 attest hebben, dat ik toevallig heb als enige werknemer bij mij in de firma.
Je kunt wel raden wat een probleem dat geeft als ik eens een periode op verlof ben en ze hebben een probleem. |:(

Nu goed, in plaats van maar allerlei diploma's en aanverwanten te verzinnen moeten ze gewoon de jongeren en beginners al op school de gevaren van het internet duidelijk kenbaar maken, echt weer iets voor politiekers die weer eens niet weten wat te doen.
Helaas hebben we bijna wekelijks met van die te pas en te onpas idiote voorstellen om toch maar weer in de belangstelling te kunnen komen.

Ben benieuwd wat het volgende gaat zijn. :?
Het hangt van vele definities af. Wat zijn jongeren? De kennis en vaardigheden om met een computer te werken zullen de meesten (maar ook niet allemaal) wel hebben. Maar dat betekend helemaal niet dat je weet wat veilig is en hoe ver je kan en mag gaan. Dat heeft de VRT recent nog aangetoont met een uitzending van Panorama koppen waarin het wel heel eenvoudig bleek om jonge tieners op facebook te bevrienden met een vals profiel en met hen af te spreken.

Als ik met jongeren van die leeftijd in de trein zit (ik op weg naar werk, zij naar school) en zie hoe zij omgaan met sociale media als FB en twitter dan krijg ik een beangstigend gevoel als ik hoor en zie wat zij er allemaal opzetten en hoe zij verbaal communiceren over (re)acties van anderen op die sociale media.

Zoals in het artikel ook staat is dit dus vooral bedoeld om jongeren op de gevaren te wijzen bij gebruik van het internet net zoals jongeren die de 18 naderen ook op de gevaren worden gewezen van dronken rijden.

--edit--
foutief programma

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 22 juli 2024 13:55]

Jongeren zijn juist relatief vaak slachtoffer van internetcriminelen. Zie link.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2013/2013-3921-wm.htm

En nu met de juiste data erbij..


Nogal wiedes dat jongeren vaker slachtoffer zijn, aangezien het CBS ook aantoont dat juist die leeftijdsgroep veel vaker op internet koopt.

De kans om slachtoffer te worden van aankoopfraude daalt naarmate de leeftijd toeneemt. Dit beeld komt in grote lijnen overeen met het percentage online kopers per leeftijdsgroep.

Oftewel: de groep die het meeste online koopt, heeft ook het vaakst last van fraude..

Geniaal! Ik ga niks meer online kopen, dan heb ik 0,0% kans op fraude!

(Van het NRC had ik wel beter verwacht, dan klakkeloos cijfers dumpen zonder interpretatie)
Alleen al Internet oplichting gaat in NL om een bedrag van 2,5 miljard per jaar:
[Discussie] Oplichting, gevolgen en aanpak

De huidige opgroeiende generatie heeft vaak geen idee waar ze aan beginnen.....
Hun halve leven staat op social media, keurig onder hun echte naam en makkelijk vindbaar voor toekomstige werkgevers, bye bye job. Hun klikgedrag en neiging om anoniemiteit bij transacties volledig acceptabel te vinden begrijp ik ook al niet.

Daar waar jongeren het Internet zien als een "Ideaal medium" zien veel 40 plussers het eerder als een hindernis baan vol forse risico's met blijvende gevolgen.

Het feit dat er op dit moment word gebouwd aan noodvoorzieningen die tijdelijk bepaalde regio's kunnen afsluiten van internet is ook al vrij veelzeggend.
Maar volgens het CBS ben ik ook al eens "slachtoffer" geweest van internetfraude. Omdat ik een defect product heb gekocht. Waarbij de verkoop geen thuis gaf.

Gaat een internet rijbewijs daar dan echt verandering in brengen?
Nogal logisch, die cijfers komen uit de Veiligheidsmonitor (zie hier die van 2014) van het CBS, waarin voor het stuk Cybercrime alleen onderzoek gedaan is naar het slachtofferschap. Er is in deze cijfers niks te vinden over de frequentie van het internet gebruik binnen de verschillende leeftijdsgroepen.

Uit cijfers van het CBS blijkt bijvoorbeeld dat in de leeftijdscategorie 65-75 maar 85% überhaupt toegang tot het internet (tegenover 97% in de categorie 12-25 jaar). Als het gaat om aankopen dan heeft de categorie 65+ in 47% van de gevallen ooit een aankoop gedaan, en 32% van deze groep ouderen heeft dat in de afgelopen 3 maanden gedaan. Tegenover 78% van de jongeren en 57% in de afgelopen 3 maanden. (cijfers 2013)

Met andere woorden, jongeren maken veel frequenter gebruik van het internet en gaan sneller over tot een aankoop via het internet. Het is dan ook logisch dat er vaker slachtoffers zijn in absolute aantallen onder deze leeftijdscategorie. Wat je je zou moeten afvragen is hoe dit zich relatief verhoudt met ouderen die zich wél op het internet begeven.

Iemand die nooit iets online koopt zal het lastig vinden om slachtoffer te worden van oplichting op het internet. :P
Bij mensen <20 jaar heb je weer andere problemen, zoals het schaamteloos alles op het internet plempen zonder na te denken over de gevolgen. Overigens heb ik juist het idee dat de jongere generatie die opgegroeid is in een wereld waar internet al bestond sinds hun geboorte, juist minder goed met internet om kunnen gaan. Juist de mensen die de overgang van non-internet naar internet actief hebben meegemaakt in hun jongere jaren weten over het algemeen beter hoe alles in elkaar steekt. Althans, dat is wat ik zie in mijn omgeving.
Anoniem: 704768 @SomerenV1 februari 2016 14:33
Echt?

Bij ons op school zie ik het juist vaak gebeuren dat leerlingen een leraar moeten helpen bij het opstarten van een filmpje, het geluid moeten aanzetten en weet ik veel wat nog meer.

En over dat jongeren juist alles schaamteloos op het internet zetten: Ik kan uit ervaring vertellen dat dat maar een kleine groep is. Ook is uit onderzoek gebleken dat volwassenen net zoveel naaktfoto's sturen als jongeren.
Volwassenen mogen perfect naaktfoto's naar elkaar sturen. Van zodra een minderjarig zo een foto doorstuurt en die komt bij een volwassen persoon terecht dan heeft die volwassen persoon ineens wel een probleem.

Bijkomend zijn vele jongeren (en dan spreek ik echt van de groep 12-15 jaar) enorm naïef en beïnvloedbaar. Staan zij niet stil bij het feit dat niet iedereen op het internet de waarheid spreekt. Maak jij morgen een vals profiel aan op FB en schrijf je daarin dat je 14 bent, dan kan je onmiddelijk met een goed verhaaltje vriendschapsverzoeken beginnen rondsturen naar tientallen jongeren van die leeftijd en de meesten zullen dat gewoon aanvaarden, de eerste zullen dat zelfs binnen enkele uren doen, zelfs al zitten ze op school.
Daar heb je inderdaad gelijk in, maar er zijn ook genoeg volwassenen die naaktfoto's van zichzelf op internet zetten en daar later spijt van krijgen.

Het klopt inderdaad ook dat er veel jongeren zijn die makkelijk te beïnvloeden zijn, maar als ik als jongere (ben ik ook nog) word aangesproken door een vreemde die mij vraagt rare dingen te doen, zou ik nooit reageren. Ik hoop dat alle kinderen dat zouden doen, dan was dit idee over een 'internet rijbewijs' misschien niet eens nodig.
Tjah, spijt komt natuurlijk altijd te laat. Er zijn er ook voldoende die naaktfotos enkel naar hun lief sturen en er later alsnog spijt van krijgen wanneer blijkt dat die grote liefde ze alsnog half de wereld heeft rond gestuurd. Maar van een volwassen persoon mogen we toch wel verwachten dat ze oud genoeg zijn om daarvoor de verantwoordelijkheid op zich te nemen.

Niet alle jongeren zijn gelijk, en zeker tot een leeftijd van pakweg 15 a 16 jaar nog redelijk beïnvloedbaar en naïef. Er zitten er tussen die al vrij volwassen overkomen maar voldoende waarbij dat niet gebeurd.

En men zal voor een vreemde ook niet snel uit de kleren gaan of vreemde dingen doen. Dat doe je niet in 1 keer, maar die vreemde zal wel beginnen met kleine stapjes en steeds verder gaan, uiteindelijk gebruik maken van chantage met het materiaal dat die vreemde reeds verzameld heeft. Uit schaamte gaat men dan steeds verder omdat men het niet durft opbiechten aan de ouders/leerkracht/... Liever vernederd worden door een vreemde dan door een bekende.
Bij ons op school zie ik het juist vaak gebeuren dat leerlingen een leraar moeten helpen bij het opstarten van een filmpje, het geluid moeten aanzetten en weet ik veel wat nog meer.
Dat heeft natuurlijk niet veel te maken met cybersecurity.

Mijn ervaring is dat alle trainees die hier komen veel toezicht nodig hebben betreffende cybersecurity en dat ze veel problemen hebben om te begrijpen waarom je op een werksysteem geen software mag installeren zonder dat de IT mensen te laten weten. Ook begrijpen ze werkelijk niet dat we geen USB sticks willen zien (behalve op een daarvoor ingericht systeem). En dit zijn mensen die IT gerelateerde opleidingen doen!

De naiviteit is soms schokkerend.
Je hebt helemaal gelijk, was meer bedoeld om door te gaan op de voorgaande reacties.

Niet dat ik zelf echt ervaring heb met internetsecurity, maar vind het eerlijk gezegd wel vreemd dat mensen die computerprogrammeur ofzo willen worden niet weten wat veilig is op het internet en wat niet.

Misschien maar eens meelaten doen aan een 'internetrijles'? ;)
Ja, het merendeel heeft geen idee waar hij of zij op klikt. Dat merk ik wel als ik kijk hoe vaak ik de PC's weer aan het opschonen ben -_-
Haha, inderdaad... hoeveel erotische sites ik dan tegenkom waar zogezegd nooit iemand naartoe is geweest. O-)
Boven de 40? Boven de 50 wellicht! De generatie die nu 40 is heeft de meeste technologische vooruitgang echt wel meegekregen. Die waren 17 toen xs4all werd opgericht. Een prima leeftijd om de groei van het internet mee te krijgen.

Het zijn juist de jongeren die internet niet snappen. Die trappen misschien niet in advertenties maar twitteren hun credit card. Ze kunnen geen OS debuggen, en nooit met computers geprutst (iedereen heeft tegenwoordig een laptop kant&klaar en een tablet er bij).

Dat zijn de mensen die een internetrijbewijs nodig hebben. Tussen de 20 en 50, die redden zich wel.
Als 50+ met meer dan 31 ervaring bevestig ik dat. ;)
Beetje off-topic, maar moest meteen aan dit fragment denken: https://www.youtube.com/watch?v=LwqMkQe4z3c
Ik ben benieuwd wat je definieert onder het 'snappen van het internet'. Als het over het aanmaken van profielen gaat en het delen van informatie, oké. Maar ik ben nieuwsgieriger naar de mate waarin jongeren de werking van het internet en de software die ze gebruiken, begrijpen. Dat zie ik namelijk ook als een kern van het 'snappen van het internet'. Als je weet hoe een browser werkt en wat het programma doet, besef je misschien beter wat gevaren kunnen zijn bij het inloggen op sites, bijvoorbeeld.
Zijn jongeren niet juist de generatie die het internet wel "snapt"?
Nee, Er is wel een groot verschil tussen de "nieuwe social media generatie" en de +50'ers.
De ene moet je opleiden in de user interface en gebruik van de computer voor hun geICT'eerde werktaken, terwijl je de facebook generatie eerder moet gewaar maken voor online oplichters en het feit dat gratis (legaal of illegaal) consequenties heeft.
Je word bedankt ;) maar ik trap niet in oplichting (19).
Het internet misschien wel, maar het leven nog niet en dus kennen ze de gevaren niet. Daarom betwijfel ik ook of dit initiatief überhaupt hout gaat snijden.

Je kunt naar mijn idee beter de ouders informeren/opleiden, volgens mijn gevoel ligt 80% van het probleem bij de opvoeding. Ouders zijn minder bij hun kinderen, gesprekken blijven oppervlakkig en daarnaast hebben ze nauwelijks een idee wat hun kinderen online doen.
Zogenaamd moeten we steeds eerder volwassen worden, maar je kunt geen levenservaring inhalen op internet.
Helemaal niet. Als je jongeren nu hoort praten over privacy weet je dat ze niks snappen van het internet. Feit al dat jongeren niet snappen hoe idioot het wel niet is om heel hun internet beleving te laten afhandelen door een advertentie bedrijf zegt genoeg.
dude; kom eens op school kijken
de huidige generatie boeit het totaal niet, die begrijpen het ook niet, en die willen het ook niet snappen! zooooo natief! die klikken overal op, en dan maar janken dat hun telefoon/tablet/laptop/werkplek etc. traag is.

waar is het vak 'automatisering' gebleven? nog maar heeeel weinig (basis)scholen waar dat wordt gegeven. Dat is de oorzaak van de huidige klik-maar-raak / there-is-an-app-for-that generatie
Hey, wel handig voor bedrijven later.


Een blik op Twitter, Facebook of LinkedIn, en je ziet gelijk wat voor materiaal je in de kuip hebt.

Vooral blijven doen, want zo wordt het veel makkelijker om te selecteren!
Ik vraag mij af wat er gebeurt als je niet meedoet aan de "sociale media revolutie".
Verhoog je je kansen dan of word je afgewezen omdat ze je niet online kunnen checken ?
Ik ken weinig mensen van <20 jaar die in advertenties of spam trappen.
Advertenties en spam zijn er ook niet om "in te trappen". Die zijn er alleen om een bepaalde naam onder je aandacht te brengen. Als je die hebt gelezen dan heeft de advertentie gewerkt.

Als het om phishers gaat zijn jongeren inderdaad iets beter om echte van de valse mail te onderscheiden maar nog steeds gaat het erg vaak fout. Meestal gaat het goed hoor, maar je kan het 1000 keer goed doen, maar 1 keertje niet opletten en het is gebeurd. Iedereen heeft wel eens een slechte dag en iedereen doet wel eens een misklik.

Ik schrijf hier met opzet "jongeren" en niet "kinderen" want kinderen hebben een ander probleem. Jonge(re) kinderen snappen namelijk niet dat er een probleem is, ze zijn absoluut niet bezig met oplichters, hackers, identiteitsfraude, wachtwoorden of creditcardnummers. Ze zijn naief en beinvloedbaar en gewend om te doen wat anderen zeggen. Als je een kind z'n persoonsgegevens vraagt is de kans groot dat je ze krijgt en als je opdracht geeft om ergens op te klikken dan doen ze het.

Dat neemt niet weg dat ze heel handig met computers kunnen zijn en probleemloos ingewikkelde software gebruiken. Technische handigheid is echter niet genoeg, je moet ook sociale kennis en ervaring hebben om je te redden op internet.

De echte whizz-kids zijn overigens flink in de minderheid. De meeste snappen er net zo min van als hun ouders. Ze zijn handiger in kunstjes uitvoeren maar hebben geen echt inzicht in wat er aan de hand is. Als de computer stuk is moet pappa het toch komen oplossen.
Grapje zeker. Jongeren zijn naief en snel beinvloedbaar. En zeker uit de wat armere gezinnen zitten er nogal wat heldere lichten bij (laag IQ), die zich vrij snel kunnen laten bedonderen.
In Europa is er al zoiets: Het ECDL (European Computer Driving License)

Ik heb zo'n cursus wel eens gezien, stelt helemaal niks voor, voor de gemiddelde tweaker. Maar wel goed dat ze dit doen voor de mensen die er geen verstand van hebben.
ECDL heeft een heel scala aan trainingen. Die zijn er volgens mij vooral op gericht om aan te kunnen tonen dat je over bepaalde beroepsvaardigheden beschikt, niet specifiek voor het herkennen van veiligheidsrisico's dus.

Overigens geloof ik dat het lage niveau er voor zorgt dat er in de praktijk weinig om gevraagd wordt, het was geloof ik meer iets om in het begin van het computertijdperk aan te kunnen tonen dat je geen complete digibeet was.
Het bedrijf waar ik werk neemt deze examens onder andere af. Ik kan je vertellen dat het niveau zeker niet laag ligt. Wel bestaat er vaak twijfel over het nut van het hebben van een dergelijk diploma. Sommige werkgevers stellen het echter verplicht voor hun werknemers.

Inmiddels heb je meerdere varianten van een examen, beginners en gevorderd. De gevorderden examens zijn behoorlijk pittig. Er wordt daarin ook gebruik gemaakt van ontwikkelaarsfuncties in bijvoorbeeld Excel of Word.

Tegenwoordig biedt het ECDL ook een module digiveiligheid aan.
Zou aangevuld kunnen worden met topics zoals:
  • Voordelen van het gebruik van een VPN.
  • Hoe installeer ik TOR Browser en welke voordelen heeft dit.
  • Hoe installeer en gebruik ik een content filter en waarom is dat zo goed voor jou.
  • Wat is mass-surveillance en hoe kan ik me hiertegen beschermen.
  • Welke Browsers kun je beter niet gebruiken en waarom.
:+
Ik vind dat privacy wel een belangrijk onderdeel is om te behandelen tijdens zo'n cursus. Ik denk niet dat hier in België veel mensen weten dat er bijvoorbeeld http://www.youronlinechoices.com/ bestaat.
Probleem met zo'n initiatieven is dat ze veelal bezocht worden door mensen die al weten waarover het allemaal gaat. Mensen die zich van niets bewust zijn, komen weinig in aanraking met zo'n websites.
Anoniem: 221563 1 februari 2016 14:00
Handig. Hoe goed je het ook insteekt, na een jaar is het alweer nutteloos. Daarvoor veranderd er te veel, te snel.

Edit:
Doe dan eerder zoiets als EHBO of BHV en maar er een jaarlijkse herhaling van.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 221563 op 22 juli 2024 13:55]

Volgens mij valt het in grote lijnen wel mee. Of zie ik grote veranderingen over het hoofd die dit "rijbewijs" in het afgelopen jaar weer nutteloos hadden gemaakt?
Nee hoor, de basisprincipes waar deze opleiding over gaat, die veranderen heus niet elk jaar. Een antivirus gebruiken, niet zomaar iets installeren of ergens op klikken, je toestel updaten, ... Zo'n zaken zijn in 10j echt niet veranderd.
Moet je die dan ook bij je hebben voor je gaat browsen? En bij 3 overtredingen een internetontzegging.
Als je te hard internet krijg je een bon. :+


Maar wat anderen hier zeggen. <20 en >60 hebben hier echt het meeste voordeel van. De ene generatie is gewend alles zonder internet te doen en de andere is niet gewend om ook maar iets zonder internet te doen. Die hebben de hele ontwikkeling niet meegekregen en zijn te naïef (mede door groepsdruk op school). Alles delen kan dan weleens heel slecht uitkomen een paar jaar later.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Veel jongeren delen maar van alles zonder bij eventuele gevolgen of consequenties stil te staan.

En ik denk dat ze hier niet vroeg genoeg mee kunnen beginnen.
Moest meteen hier aan denken.
Als ik iets hoor over België en computercursussen dan moet ik altijd aan deze sketch denken:
https://www.youtube.com/watch?v=gvKTqafdZ60
rutte achtenegentig en gin tied vo de waste!
misschien is de westvlaamse google: http://www.hoehel.be/ wel iets voor jou
daarmee kom je toch meer dan een dencenium te laat hoor :9
Anoniem: 704768 1 februari 2016 13:59
Ik snap dat kinderen beschermt moeten worden tegen sommige dingen op het internet (porno etc.) maar wat mij betreft is dit idee niet de juiste oplossing. Ikzelf als kind (en velen met mij) weten uitstekend dat het internet ook gevaren kent. Ik heb op school iemand voor een spel nog nooit zijn echte leeftijd, woonplaats enz. zien geven. Het lijkt mij beter om gewoon als ouder je kind een beetje wegwijs te maken.(en als ze dan een keertje een knappe vrouw in bikini zien, heb ik daar niet zo veel problemen mee ;) .)
Voor bedrijven zou het certificaat van belang zijn, omdat daarmee naar andere bedrijven toe aangegeven kan worden dat zij te vertrouwen zijn.
Ik zie er best tegenop om dit in te voeren vanwege deze reden, het hebben van een certificaat zal niet per definitie dat jij als persoon of bedrijf te vertrouwen bent. Zie het op de volgende manier: er zijn genoeg mensen die een opleiding voor bijvoorbeeld ICT of juridische zaken hebben gevolgd en afgerond, maar later totaal geen kennis laten zien. Vooral als het in de buurt komt van wat bijvoorbeeld GekkePrutser aangaf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.