Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Gameontwikkelaar en uitgever tinyBuild heeft bekendgemaakt zijn nieuwste game Punch Club pas uit te brengen op Steam als Twitch-chat het weet uit te spelen. Op een pagina van de gamestreamingwebsite kan het spel door de chat gespeeld worden.

TinyBuild heeft voor de actie een pagina geopend op Twitch, waarop mensen in een Twitch Plays Pokémon-stijl commando's kunnen geven via chatberichten. Dit houdt in dat de game wordt gespeeld op een computer die de opdrachten uitvoert die door de mensen in de chatroom worden ingevoerd. Pas als het spel in die stijl wordt uitgespeeld komt de game beschikbaar op Steam.

De uitgever van Punch Club speelt met de actie in op de populariteit van evenementen als het populaire Twitch Plays Pokémon. Tijdens deze gebeurtenissen was het aan de chat om commando's door te geven in de vorm van tekst, waarna de game dit omzette in de corresponderende actie. De immense aantallen commando's leidden tot problemen bij de streamingwebsite, maar het succes van Twitch Plays Pokémon was voor veel opvolgers aanleiding om hetzelfde te proberen. Dit lukte niet altijd en tinyBuild geeft dan ook aan het risico te accepteren dat het spel nooit uitkomt.

Opmerkelijk is dat het spel desondanks al te bestellen is op Steam. Ook geeft de uitgever aan op een Steam-forum dat de game sowieso 25 januari zal uitkomen. Hiermee spreken de blog van tinyBuild en het bericht op het forum elkaar tegen, maar aangezien de berichten op het forum recenter zijn is het mogelijk dat tinyBuild het nodig achtte om verduidelijking te geven. De mogelijke consumenten gaven namelijk aan niet heel tevreden te zijn met de Twitch-chat-regeling.

Punch Club wordt uitgegeven door tinyBuild, een studio die heeft geprofiteerd van de ontwikkelingen van Steam Greenlight met spellen als Speedrunners. De game wordt ontwikkeld door Lazy Bear Games, voorheen bekend als GameJam Studio. Het spel is een strategische streetfighter-manager, waarin de speler keuzes moet maken over wat de volgende actie gaat worden. Wanneer het spel uitkomt, is dus afhankelijk van wanneer Twitch-chat klaar is. De prijs is 9,99 euro, of 7,99 euro als het spel van te voren wordt besteld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Misschien goed om te melden dat er wel een eind datum zit aan deze poging. Volgens de steam blog

Source: http://steamcommunity.com...detail/809886384326337327
- You can currently pre-order Punch Club if you wish on the Steam page
- Those pre-orders will unlock when "Twitch Plays Punch Club" manages to beat the game, as found here: http://www.twitch.tv/twitchplayspunchclub
- At the latest, the game will launch on January 25 if Twitch hasn't beaten the game by then (but we're pretty sure they will have)
- When Twitch beats Punch Club (or by January 25), the game will become available to purchase and play on Steam.
Het is dus niet zo dat Twitch het MOET uitspelen voordat het gereleased word. Dat idee kreeg ik wel een beetje toen ik het artikel las. Je kunt het dus meer zien als "25 januari is de release dag maar als Twitch de game uitspeelt word hij eerder gereleased". Als je het zo bekijkt vind ik het wel een leuke actie :).

Edit: Jeroen heeft het artikel aangepast om deze info toe te voegen :) thanks Jeroen!

[Reactie gewijzigd door Rutix op 8 januari 2016 11:44]

Tegenstrijdige informatie in dat geval. Van hun eigen blog komt namelijk:
Of course, it might all go horribly wrong. What if Twitch users don’t work well together? What if they don’t train hard enough? What if they don’t punch enough ninja crocodiles in the face?

Maybe we’ll just never get to launch the game. That would be a bummer, but hey, we’re willing to take that risk. For science.
Ik denk dat ze n.a.v. de vele reacties (en misschien wel refunds) deze clarification hebben gemaakt. :) In hun woorden bieden ze excuse voor de verwarring en blamen ze het op "the lack of sleep"
[And apologies for the convoluted post before this one. We're so tired. When can we sleep. Please let us sleep.]
Het is niet zozeer convoluted als gewoon compleet foutief. Zeggen: 'misschien komt het nooit uit' is niet onduidelijk. De backlash zal wel invloed hebben gehad. Bedankt voor de info!
Als ik de context meereken klinkt dat ook wel als een grapje (maar snap dat het wat verwarring geeft)
Het doet me een beetje denken aan een spel voor de N.E.S. Daar moest je volgens mij de sauna in om stamina op te bouwen. En ging je ook al 2d scrollend baddies punchen.
Het doet me een beetje denken aan een spel voor de N.E.S. Daar moest je volgens mij de sauna in om stamina op te bouwen. En ging je ook al 2d scrollend baddies punchen.
River City Ransom (VS titel)/Street Gangs (Europese titel)? Lijkt op wat je omschrijft, maar ik weet niet of dat sauna's had.
Leuk idee om gebruik te maken van de Twitch plays Pokémon hype om dit spel in de spotlights te zetten. Het kan ook wel een enigsinds nadelig deel hebben voor mensen die actief aan dit spel meedoen, want die zijn minder geneigt het spel te kopen sinds ze hem al hebben "gespeeld". Ik denk vooralsnog dat het wel helpt uiteindelijk in de sales, mocht hij uitkomen ;)
Ligt natuurlijk aan de replay waarde. Het lijkt me sowieso niet echt een story-driven spelletje, dus geen spoilers eigenlijk. Door een crowdsourced game krijg je natuurlijk niet de character die je wil, waar het spel om lijkt te gaan.
Prima marketingstunt. Hierdoor krijgt een kleine developer toch veel exposure door game websites, gaan mensen "kijken" naar de game op twitch. Ik verwacht dat dit de verkopen alleen maar ten goede komt, mits het uitgespeeld wordt natuurlijk :+
Ondertussen is het spel alweer uitgespeeld op Twitch en is het te koop op Steam.
De reacties hierop zijn behoorlijk negatief. Ik heb het spel in de refund gedaan hierdoor.
En wat is er voor jou dan dermate negatief aan dat je jouw pre-order gaat cancelen?

Het is een oprechte vraag btw.
Het lijkt mij een leuke marketingstunt. En het is niet zo dat de release nu met weken zal worden uitgesteld oid.
Jouw ervaring komt toch ook niet in het gedrang?

[Reactie gewijzigd door Homme op 8 januari 2016 10:57]

Omdat het spel uitgesteld wordt en je, als je hier actief san deelneemt, bijna het helemaal al gezien hebt.
Het spel wordt niet uitgesteld want er was nooit een release date beloofd. Misschien een goed idee om niet te preorderen in de toekomst.
Miss niet helemaal on topic, maar ik dacht dat n.a.v. nieuwsberichten dat Valve ging stoppen met Greenlight? Daarentegen top dat het nog bestaat, spel klinkt ook wel interessant!
Voor zover ik weet wil Valve op Steam inderdaad stoppen met het Greenlight process, dat inhoudt dat je 100 dollar betaald om op Greenlight te komen en daarna heb je stemmen nodig om daadwerkelijk in de Steam Store terecht te komen.

Ze willen het echter makkelijker maken om je game direct te publiceren op Steam, zonder (veel) tussenkomst van een Steam werknemer. Waarschijnlijk stoppen ze met Greenlight zodra ze dat technisch gerealiseerd hebben.
lijkt me een grappige game om online te spelen voordat het uitkomt

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 8 januari 2016 11:06]

Goeie marketingactie~!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True