Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Submitter: Denzo

Team Cobra komt met de Cobra Black Fin Emulator-kaart voor de PlayStation Vita. Hiermee wordt het mogelijk om op micro-sd-kaarten opgeslagen game-iso's te spelen op zowel de Vita als de Vita Slim. Waarschijnlijk verschijnt de kaart eind december.

Team Cobra stond al bekend om zijn optischedrive-emulator voor de PlayStation 3, maar heeft nu ook een emulator weten te maken voor de PlayStation Vita. Zo is bekendgemaakt op de website voor de Cobra Black Fin Emulator-kaart.

Anders aan de nieuwe kaart is de manier waarop de spellen op de Vita worden geëmuleerd. Team Cobra laat weten dat de Vita een erg veilige authenticatiemethode heeft, die nog niet is opengebroken. Hierdoor kan de volledige methode van de Cobra Black Fin niet lokaal plaatsvinden. In plaats daarvan zal de kaart verbinding maken met de Black Fin-servers via 3g of wifi. Op deze servers wordt de iso van de micro-sd gekoppeld aan het originele spel dat elders via een Cobra Black Fin Reader met een pc is verbonden. In combinatie met een dongel zijn de originele spellen dan beschikbaar voor authenticatie vanaf de servers.

Hierin ligt een probleem van de gekozen emulatiemethode, namelijk een afhankelijkheid van de gebruikers. Als de games in de Reader worden gedaan, worden ze beschikbaar gesteld voor alle gebruikers van de Cobra Black Fin Emulator-kaart. Als echter niemand zijn spellen beschikbaar stelt, verliest de emulator zijn waarde. Voor een gebruiker is het dus het effectiefst om zowel spellen beschikbaar te stellen als te gebruiken. Hoe meer spellen beschikbaar zijn, des te meer interesse er zal zijn in de Cobra Black Fin Emulator-sets, wat weer kansen biedt om nog meer spellen speelbaar te maken.

Hoe legaal deze oplossing is, is onduidelijk. Aan de ene kant worden spellen op deze manier gratis verspreid, maar aan de andere kant is door het gebruik van een legale kopie voor authenticatie sprake van een soort uitgebreide speluitlening in een community. In de praktijk kan de set namelijk ook worden gebruikt om alle zelfgekochte spellen vanaf één kaart te spelen in plaats van alle kaarten te moeten wisselen.

De set die Team Cobra gaat verkopen, zal bestaan uit één Cobra Black Fin Emulator-kaart voor de PlayStation Vita, één Cobra Black Fin Reader voor de pc met kabel en één Black Fin usb-dongel. De prijs voor de set is nog niet bekend.

Black FinBlack FinBlack Fin

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Hoe legaal deze oplossing is, is onduidelijk. Aan de ene kant worden spellen op deze manier gratis verspreid, maar aan de andere kant is door het gebruik van een legale kopie voor authenticatie sprake van een soort uitgebreide speluitlening in een community.
ja ja en die iso's van blu-rays en games op torrent sites zijn ook "legale kopie's" die mensen delen onder een groep.
Hier is 0 twijfel over dit is verre van legaal en gewoon totaal verboden in meerdere landen, zie ook een groot probleem komen als Sony de maker voor de rechter sleept en de server offline laat halen.
Niemand kan dan meer van deze kaart gebruik maken omdat je authenticatie niet werkt.
Lijkt me bij ons ook illegaal, thuiskopie recht voor backup doeleinde lijkt me niet van toepassing, die zegt dat je zelf in het bezit moet zijn van orgineel, het recht is dan ook dat je kopie mag maken als backup omdat CD/DVD kwetsbaar zijn en je je het recht heb om je aankoop te beschermen.

Anders kan ik net zo goed iemand op hetinternet zoeken die DVD heeft van de laatste top film en vragen om toesteming en dan illegaal kopie binnenhalen van die film en dan claim dat die legaal is omdat ik toestemming heb van eimand die orgineel heeft gekocht. :D
De Thuiskopie staat anders wel toe dat ik een CD bij de bieb leen en deze voor mezelf backup. Waarom wordt "het internet" altijd als een geval apart behandeld. Buiten dat betalen we er gewoon voor zodra je iets koopt wat data opslag heeft.
Ik vind het wel knap dat de vita nog steeds niet gekraakt is overigens.

Wat ik niet snap is waarom je zoveel moeite steekt in een dood platform waarbij de spellen in de winkel in de grabbel bak liggen voor een paar euro... Vervolgens is er ook totaal geen garantie dat de spellen dus werken omdat je afhankelijk bent van andere. Aangezien de software encryptie dus ook niet gekraakt is, kan sony dood simpel een update pushen waarmee de software deze kaartjes kan herkennen en uitsluiten. Dit lijkt me totaal geen langdurige oplossing

De vita is een mooi dingetje. Maar verder dan little big planet en uncharted zijn er in mijn ogen totaal geen fatsoenlijke games voor uit gekomen. Uncharted was trouwens wel verbluffend mooi.

[Reactie gewijzigd door sygys op 9 december 2015 14:29]

Wat ik niet snap is waarom je zoveel moeite steekt in een dood platform waarbij de spellen in de winkel in de grabbel bak liggen voor een paar euro...
Omdat dit soort hackers en emulator programmeurs hun spul over het algemeen niet maken zodat ze geen geld aan spellen hoeven uit te geven. Ze bouwen dit soort dingen omdat ze het interressant vinden, leuk vinden, er een uitdaging inzien etc. Voor hun is dit hobby.
Het is illegaal want delen van auteur recht materiaal is niet toegestaan tenzij het verkocht wordt en verwijdert wordt bij de verkoper.
Hier een citaat van yifanlu, een bekende hacker in de Vita scene. Hij gaat wat dieper in op de werking van dit apparaat en geeft zijn mening. Ik vond het wel interessant.
quote: yifanlu
"Vita has a very secure card authentication mechanism, which to date has not been penetrated and is based on secure cryptography. It is unlikely that a direct authentication method which avoids having to use a peer to peer system will appear any time soon. As a result Cobra has designed a unique and cutting edge peer to peer sharing device which allows users to share their favourite games with friends over an internet network."

- No confirmation it's real although what they claim is possible technically, the real innovation is marketing this
- The pc reader allows pirates to host up to 7 games on their (likely) P2P network
- You will be limited to what games are shared by people at the time you're playing it. For example, if you want to play a less popular game, you have to wait until someone who owns it comes online and need to do this every time you power off the system.
- There currently does not seem to be any incentive for people to actually share. Pirates who purchase this likely don't want to buy new games. The company themselves will likely seed the pool with tons of games in the beginning but of course that won't last long (either by lawsuit or the failure of sales will force them to quit).
- If the system is indeed P2P, get ready to be sued by Sony because just like torrenting, if you don't take steps to hide yourself, it is easy to see who's sharing what games. Considering there won't be too many people in this network, it would be easy for sony to sue everyone in one swoop. Then people will be scared to share their games and this device is useless.
- Even if you cloak yourself, using this device will send identifying information across the network. Although it would be hard for strangers to decrypt such information, it's likely that sony can and will see what console/psn account is using this device.
- This device does not use ANY exploits on the system and does not even crack the cart security (as they said on the site). It will not enable homebrew or help it in any way. It's like sky3ds but worse because you can't even use it offline. If people think Rejuvenate is hard to use because you need an internet connection, well this is like the piracy version of rejuvenate ;)
- It will also likely cost a lot. Although if they are "smart", they would make an incentive system for people to share games. Perhaps a rebate for people who are active on the network for a period of time?
Bron

[Reactie gewijzigd door Seroczynski op 8 december 2015 16:55]

Hoe legaal deze oplossing is, is onduidelijk.
Gezien je maar een enkele licentie hebt, die je wel meerdere keren weg zet lijkt me dit niet zo onduidelijk. Gewoon illegaal.

Hetzelfde dat je ook geen smartcards mag sharen.
En dan nog buiten de vraag of dit legaal is of niet, het voordeel van een portable is ook meteen weg. Ook zal dit het aantal spellen dat beschikbaar wordt voor de Vita niet ten goede komen, en dat terwijl het aanbod al niet al te groot is.

Edit: het aanbod zal ongetwijfeld groot zijn, toch valt het aantal titels dat uit komt erg tegen.

[Reactie gewijzigd door Mavel 128 op 8 december 2015 16:53]

Hotspot maken van je telefoon, vita verbinden :D
Dat gaat inderdaad binnen Nederland nog wel, maar wat als je hem meeneemt op vakantie? Blijft gewoon slecht voor het apparaat en is puur en alleen gericht op het gratis kunnen spelen van de games.
3G op vakantie hoeft niet duur te zijn: Link

Hoezo is het slecht voor het apparaat? Deze dongle beschadigt hem toch niet? Of kan je er mee geblockt worden zoals met de Xbox ook gebeurde?

Dat het illegaal is lijkt me inderdaad wel helemaal duidelijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 december 2015 17:24]

slecht voor het apparaat bedoelt hij mee dat developers nog minder snel zullen kiezen om spellen voor dit apparaat uit te brengen en er dus uiteindelijk minder content zal komen. Dat is uiteindelijk bij de psp al snel de ondergang geweest en is ook een groot probleem bij de nintendo ds.

Zolang spellen niet (makkelijk) illegaal kunnen worden gespeeld zijn developers veel sneller bereid te ontwikkelen voor het platform.
Met dat argument zou je als developer helemaal geen games meer kunnen maken. Elk platform is te kraken.

Daarnaast is het in sommige gevallen niet eens nodig om de beveiliging te breken. Neem als willekeurig voorbeeld bovenstaand artikel, waarin haarfijn wordt uitgelegd hoe men de beveiliging perfect intact laat en daarnaast ook alleen maar legaal aangeschafte games kan starten (lees: starten en niet spelen).

En slecht voor het apparaat: mja wat zullen we ervan zeggen? En auto waarvan de vergrendeling alleen de kofferbak maar beveiligt zal ook geen hoge verkoopcijfers zien.
Waar lees jij dat de mogelijkheid van het kraken als argument wordt gebruikt dat developers minder snel spellen maken?

Zodra spellen (makkelijk) illegaal kunnen worden gespeeld is dat een reden voor developers om minder snel een spel voor dat platform uit te brengen.

Een beveiliging is in mijn ogen gekraakt op het moment dat het zijn doel niet bereikt. Ja, de gebruikte techniek in de beveiliging is niet gekraakt maar het bereikt uiteindelijk zijn doel dan niet. Zelfde als je huis wordt ingebroken en ze komen binnen via je schoorsteen. Dan kan je een hele mooie beveiliging op je huis hebben maar die heeft zijn uiteindelijke functie niet vervuld.
Ondanks dat PSP, DS, PS3 en Wii gekraakt waren, op PSP na zijn ze alle 3 een succes geweest en hebben ze bergen aan games.

PSP heeft ook best veel games, alleen was de PSP zelf meer populair dan de games ervoor, vanwege kraken ervan, echter betekend kraken niet meteen dat een apparaat minder games gaat krijgen.
Volgens mij heb je het mis over de PSP. Ik meen me te herinneren dat het juist een succes was. Nee hij heeft nooit beter verkocht dan de DS, maar iets hoeft geen flop te zijn als hij de grote concurrent niet heeft ingehaald! Als je goed kijkt heeft ten opzichte van alle voorgaande concurrenten van Nintendo op handheld gebied de PSP zich heel goed gehouden!

http://www.vgchartz.com/platforms/

Bij de lijst nemen ze alleen de fysieke verkopen dus bij de verkoop van de games zijn de digitale/PSN games niet meegenomen.
Er zijn al ruim 1100 games voor de Vita, aanbod zat alleen verkopen de meeste winkels het niet (op Nedgame en Gamemania na, daarnaast zijn de meeste games alleen digitaal).
Ach vind maar een 2e persoon met een vita.
Het is een prima apparaat hoor, maar doe vooral streaming vanuit mijn ps4 en psone games.
Haha dit, ik heb de Vita al sinds het begin en behalve dat ik een paar random personen in de trein met een Vita heb gezien, ken ik echt helemaal niemand met zo'n kreng. In mijn hele stad van 50.000 inwoners waren er ook maar ~10 mensen met zo'n Vita.
Als Sony echt een boost aan de vitaliteit sales zouden willen geven zouden ze het hele systeem open maken en de homebrew community binnenlaten. Denk je in wat mensen allemaal kunnen maken voor de vita. Enorm fijne controles en input methodes en behoorlijk krachtig.
Ja, een paar hobbyisten zullen het platform de boost geven die het rendabel zal maken :')
Is ook bij de PSP gebeurt. De homebrew community was gigantisch en mensen schaften het systeem aan om apps te draaien ipv de games.
Probleem is zoals je al zegt dat mensen vaak het systeem aanschaffen voor apps te draaien dan. En zover ik weet wordt er niet gigantisch verdient op het systeem zelf (misschien zelfs verlies, heb geen cijfers) maar wordt er vaak verdiend op de games.
Productie kosten van PS Vita zullen vrij laag zijn, de PS TV is een Vita zonder knoppen, scherm en accu, productie kosten daarvan zijn rond de §30 totaal omdat het om wat oudere hardware gaat.

Tel daarbij scherm, knoppen en accu bij, dan zit je rond §70 euro, dump een geheugenkaart met een eigen vorm van 8gb, paar games die oud zijn en viola, meer dan §90 wordt het niet gok ik, en een mega pack kost rond 200 euro.

Nintendo zal wel meer verdienen aan hun New 3ds, voor hetzelfde geld als de Vita bundel moet je nog los een game en lader bijkopen.

Sony zal niet super veel aan de Vita verdienen, maar wel winst maken, inclusief alle kosten hebben ze zeker weten minimaal 30 euro winst per verkochte bundel.
Dat lees ik als: 'maak er een Android rom voor.'
Lijkt me ook wel beter.
Wel met een soort dualboot, of compatibiliteit met bestaande games.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 8 december 2015 17:18]

Android zal vrij log draaien erop, Vita heeft 512mb ram en een quad-core 1ghz cpu en quad-core gpu.

In 2011 was dat een vrij nette specificatie, en het is ruim voldoende voor Vita OS (die van de 512mb maar 192mb beschikbaar heeft) zelf als ne gaat multitasken, Android echter zal al gauw log werken.
Als Sony echt een boost aan de vitaliteit sales zouden willen geven zouden ze het hele systeem open maken en de homebrew community binnenlaten. Denk je in wat mensen allemaal kunnen maken voor de vita.
Een hele kleine niche die wellicht voor een iets grotere niche producten maakt, daar op gaat de Vita niet op overleven... Daar komt bij dat een 'homebrew' optie natuurlijk alle opties geeft voor illegale spellen zonder rare oplossingen en hardware.
Kijk naar de Nintendo ds. Ik en veel vrienden van me hebben hier vele homebrew software op gebruikt. Heb hem gekocht om met vrienden malle story te spelen als ik het me goed herinner. Was echt heel veel vette custom stuff op.
En ja een Android rom zou Awesome zijn. Als dan ook de controles gemapped kunnen worden voor shooters en racing zou het echt heel vet zijn. En alle emulators.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 8 december 2015 17:46]

Laat Sony eerst maar eens weer games gaan ontwikkelen voor de Vita. Eeg spijtig dat Sony dit stukje mooie hardware heeft laten vallen als een baksteen.
Ja, dat is iets wat ik nog steeds niet snap. De Vita doet amper onder voor de PS3 qua kunnen. Maar toch komen er vrijwel geen games meer voor uit, en zelfs in het begin was het schaars
Ik denk dat Sony gewoon niet om kan gaan met handheldgaming. Volgens mij hebben ze nu nog steeds nauwelijks door dat je niet gewoon homeconsolegames op een handheld moet uitbrengen, maar dat het veelal een andere benadering vraagt.
De Vita heeft stapels Vita only games die goed gebruik maken van wat de Vita kan tegenover de homeconsoles. Buiten inderdaad een boel console games welke overigens best lekker spelen op een Vita. (MK speelde zelfs beter op de vita dankzij het kleine stickie)
Mee eens, zojuist mijn stoffige ps vita opgepoetst en verkocht..
Absoluut zonde. Ik denk dat ze, los van ondersteuning van andere partijen, moeite hebben om meerdere platforms naast elkaar optimaal te ondersteunen.

Door de financiŽle perikelen bij het moederbedrijf zijn er diverse studio's opgedoekt en is de focus gelegd op projecten die goed lopen. In dit geval verkoopt de PS4 als een tierelier en ligt daar dus de focus op. Intern is de Vita wellicht als te risicovol bestempeld.

Overigens wil ik wel zeggen dat de aanschaf van een PSVita best kan lonen als je al een tijdje een Playstation Plus abonnement hebt lopen en daarbinnen de Vita games hebt meegepakt. Dan heb je al een behoorlijke catalogus opgebouwd. Het kan wellicht een overweging zijn om er alsnog 1 aan te schaffen. Het zal alleen meer een apparaat voor erbij zijn, naast de PS3 of PS4. Ik gebruik hem zelf ook voornamelijk wanneer wij op vakantie gaan. De Remote Play functie moet ik nog verkennen.
Stel dit een R4 (bekend van Nintendo DS) was, mocht het dan ook niet?
Zo niet dan heb ik een probleem, maar ik heb zowel de originele exemplaar en de iso-versie van Mario Kart DS. orignele komt uit Amerika en de iso-versie is Europees, de multiplayer-battles van Mario Kart lieten niet toe dat Amerikanen en Europeanen tegelijktertijd local konden.
De R4 is illegaal in Nederland. Overigens is je ISO ook illegaal. Ja, je mag zelf een backup maken. Nee, je mag niet de beveiliging omzeilen die is ingebouwd door Nintendo waardoor je ISO alsnog illegaal is.

Zie ook Tweakers.net in 2010 nieuws: Rechter verbiedt verkoop R4-flashkaartjes en omgebouwde Wii's

Edit: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 9 december 2015 13:23]

Dus een emulator zoals DeSmuME op een pc mag wel? O-)
Ik hoop niet dat ik gepakt word op vakantie om zo'n stom kaartje. :(
Als jij illigale software hebt dan is die R4 kaart net zo illigaal. Je mag deze alleen legaal voor homebrew gebruiken.
Eigenlijk kopiŽren spelers de spellen toch niet, ze 'lenen ze uit aan een vriend' (om de gekraakte game te kunnen starten). De illegaliteit daarvan lijkt me stukken minder evident dan hierboven wordt geroepen.
Maar het uitlenen aan duizenden 'vrienden' tegelijkertijd lijkt me wel een twijfelachtig excuus :)

Immers, cardsharing voor satteliet TV werkt net zo is ook absoluut illegaal (en er worden hier ook mensen voor opgepakt, zoals Nightfox89 hierboven ook al zei).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 8 december 2015 17:27]