Android 6.0 toont kaartinformatie als alarmnummer wordt gebeld

Google heeft in zijn aankomende Android-versie een feature ingebouwd waardoor automatisch kaartinformatie wordt getoond als de gebruiker het alarmnummer belt. Zo kan de beller gemakkelijker zijn locatie doorgeven aan de alarmcentrale.

De feature werd ontdekt door Android Police, die een screenshot kreeg toegestuurd van een persoon die met een telefoon op Android M naar het alarmnummer heeft gebeld. Op de afbeelding is te zien dat bij een telefoongesprek waarbij het alarmnummer werd gebeld er kaartinformatie van Google Maps in de dialer is te zien. Op de kaart wordt de locatie van de gebruiker getoond. Dat moet er waarschijnlijk voor zorgen dat bellers sneller hun locatie kunnen doorgeven, doordat zij niet eerst hoeven te bedenken of op te zoeken waar zij zich bevinden.

Naast het tonen van de locatie zou de feature de gebruiker ook informeren over de naam van de alarmcentrale waarmee wordt gesproken. Volgens Android Police werkt de feature in de Verenigde Staten, maar is er ook ondersteuning elders ter wereld. Het door de site verschafte screenshot is namelijk afkomstig uit Pakistan. Het is daardoor aannemelijk dat de functie ook in Nederland werkt, maar of dit daadwerkelijk zo is, is nog niet duidelijk.

Momenteel is Android Marshmallow nog in ontwikkeling; de getoonde functionaliteit is afkomstig uit een preview-build van de software. Waarschijnlijk komt het besturingssysteem met versienummer 6.0 in de herfst van dit jaar uit.

Door RoD

Admin Mobile

07-09-2015 • 19:33

157 Linkedin

Reacties (157)

157
153
110
6
2
0
Wijzig sortering
Het klinkt als een grappie gimmick, maar:

De 112-alarmcentrale kan volgens de politie site altijd zien waar je vandaan belt.
https://www.politie.nl/themas/contact-112.html

Echter:
Volgens rijksoverheid.nl krijgen ze de locatie van de zendmast:
https://www.rijksoverheid...mer-bekend-bij-112-bellen

En:
Op brandweer.nl doen ze weer suggereren dat ze wel je locatie zien:
http://www.brandweer.nl/a...ws/@5306/locatie_van_gsm/

Vorig jaar was er nog een bericht dat de locatiegegevens die mee worden gestuurd vaak niet niet voldoende zijn. Iets met een marge van 9 kilometer ofzo. (de zendmast??) Maar dat kan misschien alweer achterhaald zijn natuurlijk.
http://www.bnr.nl/nieuws/...ropese-landen-onvoldoende

Dus nou weet ik het ook niet meer :) Mocht het dus niet de precieze locatie zijn, dan kan het toch wel handig zijn, even los van wie die paar kilobyte aan data moet betalen, mits je:

A: in staat bent om te spreken (gewond/bedreigd/etc.)
B: de kaart goed genoeg kunt interpreteren om hem te lezen (Gewond, Niet-westers alfabet, middle-of-nowhere)
Als je mobiel belt naar de 112 alarmcentrale kom je binnen op de landelijke Alarmcentrale. De mensen die daar zitten krijgen van de provider met wie jij belt de zogeheten triangulatie gegevens door en dat wordt voor de centralist direct getoond op een kaart (op het linker beeldscherm).
De triangulatiegegevens geven aan op welke zendmasten de telefoon bekend is en met welke sterkte. Op basis van deze gegevens kunnen ze vrij nauwkeurig zien waar jij je bevindt. Ik meen zelf tot op 10 meter nauwkeurig, maar het is al even geleden dat ik daar was :) )

Alle Nederlandse providers leveren deze gegevens aan.

Wat kunnen ze hiermee? Nou, in ieder geval een aantal nep-telefoontjes verminderen. Bellen met "Ik lig in Utrecht" terwijl je triangulaltiegegevens zeggen dat je in Amsterdam staat, is dan handig.
Maar ook bij een echte melding direct kunnen zien uit welke richting de Ambu of Brandweer moet komen.. Voorbeeld: Als jij op de rechterbaan van de A16 staat, net boven de Moerdijkbrug vlak in de buurt van Dordrecht, kan het handiger zijn om een Ambu uit Zevenbergen te laten vertrekken, want die is er gewoon eerder.

uiteindelijk is het mooi als ze de Ambu direct kunnen laten vertrekken naar een exacte locatie als de melder niet in staat is om de vraag naar de locatie te beantwoorden. (om welke reden dan ook).

Een melder die niet reageert aan de telefoon wordt gewoon opgehangen. Ruim 90% van alle telefoontjes die binnenkomen in de 112 centrale zijn namelijk broekzakbellers of lolbroeken.
Anoniem: 145867
@lenwar8 september 2015 08:10
Waarom gaat je smartphone niet gelijk je GPS informatie doorgeven? Dat is dan toch veel accurater? En met natuurlijk de optie om het uit te kunnen zetten voor de privacy freaks. (want zeg nou eerlijk, hoe vaak bel je 112 en dan is zulke informatie toch juist handig om te versturen)
Waarom gaat je smartphone niet gelijk je GPS informatie doorgeven? Dat is dan toch veel accurater? En met natuurlijk de optie om het uit te kunnen zetten voor de privacy freaks. (want zeg nou eerlijk, hoe vaak bel je 112 en dan is zulke informatie toch juist handig om te versturen)
nu staat mijn GPS meestal af waarom ?
omdat er voor mij geen reden is om die aan te zetten en de functie dus enkel batterij verbruikt.
Om de autonomie dus te vergroten is de hoofd reden, privacy is een leuke bijkomstigheid.
Als je de GPS niet constant gebruikt is de eerste fix ook niet zo nauwkeurig.
Gps gebruikt alleen batterij als je locatie daadwerkelijk bepaald moet worden.
En hoe bepaal je dat dan. Als je hem constant aan hebt staan zijn er talloze apps die dat gewoon op mogen vragen (niet betaalde apps doen dat voor reclame etc.). Natuurlijk kan je dat allemaal per app instellen maar in mijn vriendenkring ben ik de enige die de moeite heeft genomen om dat in te stellen.

OT: zet android je GPS ook aan als je m uit hebt staan of doet ie dat dan weer niet? Android kan wel mooi kaart info laten zien maar als je positie alsnog bepaalt word door triangulatie dan heb je er alsnog weinig aan aangezien de mensen van 112 die info ook hebben. Ook al is het zeer handig als je niet bekend bent in een buurt en kan het dan zeker een paar waardevolle seconden schelen.
Ik gebruik zelf iPhone, daar geef je per app toegang tot jouw locatie (terwijl bij android je of je privacy moet opgeven of je kunt de hele app niet gebruiken!). Bovendien heb je 3 settings per app: uit/alleen tijdens gebruik van de app/altijd. De meeste apps doen het met die tweede optie. Dan wordt je locatie dus niet continue opgevraagd! :)

Android zal zeker niet je GPS zelf aanzetten als jij expliciet hebt uitgezet. Wel is er nog een derde manier om je positie te bepalen: via wifi netwerken. Op die manier kun je zonder GPS toch aardig nauwkeurig bepalen waar je bent. Ik geloof dat Android dat wél doet ook al staat je GPS uit, en er is zelfs een instelling die dat mogelijk maakt zelfs als je je wifi hebt UIT staan! Persoonlijk vind ik dát echt een grove inbreuk op privacy maar goed...

[Reactie gewijzigd door Menesis op 10 september 2015 10:11]

Je kan wel bepaalde appintellingen weigeren op android (sinds 5.0 yay) in het menu genaamd App Ops (of het zit alleen in de custom rom Paranoid Android maar dat lijkt me niet ook al heb ik het niet gechecked). Daar kan je b.v. alleen maps geen toeging meer geven tot locatie en je kan zien wanneer ie het laatst is opgevraagd.

Als ik in google now zeg: "turn on WiFi" dan zet hij wifi aan. Granted dit is niet zo met GPS, hij brengt me naar locatieinstellingen als ik "turn on GPS" zeg en dan moet ik het handmatig aan zetten. Toch vind ik het dubieus als mijn telefoon zelf de wifi aan kan zetten, op dezelfde manier kan ook alles softwarematig (met malware) alles aan of uit worden gezet. Ik zeg niet dat het makkelijk is en voor iedereen gevaarlijk, maar toch, de mogelijkheid is er en dat is niet zo fijn.
Goed idee, maar niet alle smartphones ondersteunen gps. Ook de providers en de alarmcentrale moeten dit dan ondersteunen. Dan heb je het dus over een backwards-compatible ondersteuning van een dergelijk systeem. De uitdagingen die dat met zich meebrengt zijn denk ik de reden dat dit er nog niet is. Als je zoiets invoert voor de alarmcentrale, dan moet je een behoorlijk goed systeem hebben dat veel getest is, anders krijg je in dit landje kamervragen.... Als politiek moet je ervan uitgaan dat de burger wil dat zo'n systeem ‘gewoon’ werkt.

EDIT:
Eigenlijk moet je nog pragmatischer denken. Het alarmsysteem moet doodsimpel zijn en kunnen werken in alle omstandigheden. Het enige dat je kunt vereisen van iemand die een melding wil maken, is dat er een telefoonverbinding is. Alles wat je daarbij nog gaat verwachten, zoals een GPS-fix, internet, etc. is alleen maar belasting voor de systemen. Stel je staat in een parkeergarage of tunnel. Je mag blij zijn als je dan al kunt bellen. De mens moet je in elk geval niet belasten met de technologie, die wil alleen maar geholpen worden. Als er toevallig GPS is, dan moet je telefoon weten dat en hoe hij het moet verzenden zonder dat de gebruiker hier bij komt kijken. Ook de alarmcentralesystemen moeten verwachten dat er dergelijke informatie kan komen.

[Reactie gewijzigd door erikieperikie op 8 september 2015 09:11]

Niet elke oude smartphone krijgt 6.0 dus dit probleem gaat niet bestaan, enkel voor custom roms, maar dan bakken de bakkers wel een triangulatie fix erin ofso. dat word per community wel opgelost. Ik denk dat het een combi van triangulatie en gps gaat gebruiken.
Vanuit simpel het belletje kan men nooit je exacte locatie bepalen. De exactheid waarmee je locatie te bepalen is hangt van omgevingsfactoren af (hoeveel zendmasten in de buurt etc). Daarmee kunnen ze zien onder welke regio je valt en welicht nog welke stad/wijk als je geluk hebt. Het voegt dus zeker wat toe, zeker voor omstanders die 112 bellen en niet bekend zijn in de buurt.
Je telefoon verbind standaard met meerdere masten, daarbij zal je over het algemeen maar 1 mast gebruiken voor het gesprek, maar het netwerk (kpn, t-mobile, vodafone, wat dan ook) kan alle masten zien waarmee je verbonden bent, hebben ze er 3 dan hebben ze genoeg om je locatie tot op ~50meter te bepalen.

En gemiddeld hang je zo aan 5 masten tegelijk, dus ja, als het moet kunnen ze zeker wel je preciese locatie achterhalen, dit zal waarschijnlijk echter wel via de provider gaan dan (dat 112 aan de provider vraagt waar is 06******** en de provider geeft dat door, want het is 112 dus de bedoelingen zullen zeker goed zijn)
Het mobile postioning systeem behoort al sinds de 2G netwerken tot de mogelijkheden van een mobiel netwerk . Het haalt niet de nauwkeurigheid van een GPS. Maar een nauwkeurigheid van grofweg 25 tot 200 meter lukt in de meeste gevallen wel. En dit wordt gewoon gedaan met behulp van de base stations. Dat zijn dezelfde apparaten die ook je gesprek van je mobiel afhandelen. Dus geen stroomvretende GPS ontvanger of een data verbinding nodig. En in geval van nood: geen opstartende GPS die eerst nog maar eens een lock moet zien te vinden met de satellieten waardoor dus mogelijk kostbare tijd verloren gaat.

Maar een aanvulling zoals hier beschreven gaat natuurlijk wel helpen om het allemaal nog nauwkeuriger te kunnen maken van waar je nu exact bent.
Als dit het geval is, lijkt het erop dat google jou gegevens wilt. Bij google moeten ze toch wel weten dat de alarmcentrale de locatieverziening krijgen per zendmast.

Hier lijkt dat google de locatie wilt hebben.
Uhm ze hebben Android geschreven, ze kunnen die GPS coördinaten gewoon versturen zonder je een kaartje te laten zien dus snap je punt niet.
Erg slim idee, ik vraag me af waarom niemand op deze idee is gekomen, dit kan levens redden!

Alleen vraag ik me af wat er gaat gebeuren als je geen internet hebt. Het lijkt me toch wel een beperking, maar goed, tegenwoordig wordt vaker en vaker internet onderweg gebruikt.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 7 september 2015 19:36]

Mij lijkt dat het toch via GPS gaat dan zou je voor de locatie geen internetverbinding hoeven te hebben denk ik dan :?
ja maar als ik google was dan zou ik toch op zijn minst de gps coordinaten sturen op het moment dat er geen kaart gedownload kan worden.

Het zou zelfs kunnen zijn dat google, noodnummers en providers gaan samen werken dat wanneer het nood nummer gebelt wordt altijd een kaart getoont wordt. zelfs als je normaal geen internet hebt. Je kunt hierin zelfs nog verder gaan. Zo zou het mogelijk zijn met wat aanpassingen dat 112 gelijk je positie door krijgt van je smartphone op het moment dat je belt. of je op het scherm de vraag krijgt of je dit wil doorsturen. Leg anders namelijk maar eens uit waar je zit als je samen met je opa midden in de bossen loopt waar je precies zit. Op zich wel een goed idee dit. Alleen google kennende wordt het allemaal maar weer half doordacht uitgebracht maar minimalistische opties net als google now op het moment.

Leuke features allemaal hoor maar het systeem van google now is nog zo dom als de achterkant van een varken. Ik snap nog steeds niet dat een wekker niet gekoppeld kan worden aan je woonwerkverkeer verkeers info, zodat wanneer je als er een half uur file staat je eerder gewekt wordt bijvoorbeeld. Zo zijn er nog tal van features niet aanwezig waarvan ik zoiets heb van... die hadden er toch al lang moeten zijn... Je wil als een van de grootste bedrijven ter wereld toon aangevend zijn op het gebied van slimme software die precies doet wat de klant wil en achter de schermen alle privacy gegevens van je verzameld die je maar hebt. En dan snap je toch niet dat ze nog niet eens je woon werk verkeer goed kunnen inschatten.... zo krijg ik om 12 uur smiddags al mijn route naar huis te zien met verkeers info. vervolgens is deze om 5 uur als ik hem graag wil zien verdwenen. Echt totaal nutteloos... laat me dan op zijn minst zelf instellen wat mijn werktijden zijn als het systeem echt zo dom is.
ja maar als ik google was dan zou ik toch op zijn minst de gps coordinaten sturen op het moment dat er geen kaart gedownload kan worden.

Het zou zelfs kunnen zijn dat google, noodnummers en providers gaan samen werken dat wanneer het nood nummer gebelt wordt altijd een kaart getoont wordt.
Wie gaat dat betalen ?
de organisatie achter het noodnummer niet.
Google - kleine kans
de gebruiker ... tja, maar als dat automatisch gebeurt, zonder data abo, of in het buitenland ?

lijkt me niet wenselijk.
Misschien als je 112 belt dat ze automatisch max 10mb (of genoeg voor de maps) beschikbaar stellen om het te laden (op gebruikerskosten, kan aan en uitgezet worden) aangezien mensen liever geld voor 10mb betalen dan doodgaan.
Je hoeft helemaal niks te downloaden, je telefoon kan gewoon de GPS informatie uitlezen en die naar 112 SMS'en (om maar even een simpele goedkope/gratis methode te noemen).

Beetje codeerwerk en dan kan de alarmcentrale operator binnen paar seconden van de start van jou gesprek een kaart voor zijn/haar neus krijgen waar precies jou locatie op weergegeven is.
Dit zou zelfs nog kunnen door gewoon toetsgeluiden te sturen, hetzelfde idee als een keuzemenu bij een bedrijf.
Door de lengte en breedtegraad altijd 6 cijfers lang te maken (b.v. *004667#052123* = 4.667 en 52.133) hoeven er altijd maar 12 geluidjes doorgestuurd te worden en kan iedere locatie ter wereld verstuurd worden.
2 seconden zou genoeg moeten zijn, en dat zou zelfs nog kunnen gebeuren tijden het overgaan van te telefoon.
Ik weet niet hoor, maar als ik 112 bel kan het me erg weinig boeien hoeveel ik daarvoor betaal...
Ik weet niet hoor, maar als ik 112 bel kan het me erg weinig boeien hoeveel ik daarvoor betaal...
Ja, met alle respect, zo zal jij in elkaar zitten.
Maar ik heb het meegemaakt....
Bij een ongeval zat ik te reanimeren, en vroeg aan een omstander die het dichtstbij stond of hij kon helpen.
"Nee, kan ik niet" was het antwoord.
Prima, ... wil je voor mij 112 bellen, dat we hier al met reanimatie begonnen zijn ?
"Nee, bundel is leeg"

Maar wel filmen en in de weg blijven staan ...

Dus "niet boeien wat je betaald" is voor veel mensen alleen een gevalletje "maakt niet uit wat het kost, als het MIJ maar niets kost"
Kost 112 bellen uberhaupt geld? Volgens mij kan je zelfs zonder simkaart alarmnummers bellen.
Anoniem: 145867
@Xirt8 september 2015 08:11
Nee, dus dikke bullshit met je bundel is leeg. Je kan altijd 112 bellen.
Het alarmnummer is gratis en zelfs zonder simkaart te gebruiken, dus het argument dat de bundel leeg is slaat totaal nergens op.

Xirt was me voor, misschien tijd voor Tweakers om comments real-time in te laden, zoals Disqus dat doet bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door arniejj op 8 september 2015 08:02]

Bundel is leeg? 112 is gewoon een gratis nummer hoor :?
Is eerder de emotionele betrokkenheid van een omstander, dan de behulpzaamheid ....

Men filmt liever voor tjoeptjoep en facebook, dan dat met ECHT hulp verleend
Als ik naar 112 telefoneer wil ik liefst binnen 15 seconden iemand aan de lijn, niet 15 minuten... Als het zo lang kan wachten is het waarschijnlijk niet dringend genoeg voor 112.
Zo zou het mogelijk zijn met wat aanpassingen dat 112 gelijk je positie door krijgt van je smartphone op het moment dat je belt.
Dit gebeurt echt al jaren. Daar zijn zelfs nog reclame spotjes van geweest. Dit gebeurt echter niet via internet maar gewoon ouderwets via cell towers berekenen. Deze functie is dus handig zodat de gebruiker makkelijk kan zien waar hij is. In noodsituaties waar je vaak al redelijk paniekerig kan zijn is het erg goed om op een dergelijke manier een zetje in de rug te krijgen. Nadenken is een dergelijke situatie erg lastig en iets simpels als het doorgeven van een lokatie kan ervoor zorgen dat het nog erger wordt als je je bedenkt dat je werkelijk geen idee hebt waar je bent. Een Kaar met lokatie is dus niet alleen handig voor het noodnummer (daar ze dit in nederland toch al wel weten), maar meer voor die persoon zelf, omdat hij hiermee de zaken makkelijker op een rijtje heeft.
Die wordt dan standaard gedownload denk ik ervoor.
je zal alleen een kaart zien als je internet hebt maar je gps zal gewoon je locatie sturen zelfs zonder map.
Alleen heb je er weinig aan om te weten dat je op coordinaten XYZ zit, misschien dat de meldkamer die ergens kan invoeren en er dan uit kan halen welke straat dat moet zijn maar zelf heb je er niks aan ;)
Het kan natuurlijk ook zijn dat Google rondom je huis en je school/werk kaarten offline beschikbaar maakt, zodat je op de plekken waar je 99% van de tijd bent sowieso een kaart hebt, internet verbinding of niet.

Daarnaast snap ik niet zo waarom er naar de uitzonderingen wordt gekeken: de meeste smartphones met Android hebben een mobiele dataverbinding en zullen dus een kaartje weergeven. Die paar die dat niet hebben zien net zoveel als voorheen of bij een ander OS (iOS/Windows Phone, etc).
Het volstaat toch dat je coördinaten worden meegestuurd.
Software bij het meldpunt kan je dan zo "op de kaart" plaatsen, daar hoeft men op die meldkamer dan echt niets extra's meer voor te doen.
Althans je mag er vanuitgaan dat het zo werkt, is geen rocket-science, denk ik.
Ik heb meer het idee dat de info op het scherm voor de beller is, zodat ie weet waar hij is en het door kan geven. Dit wordt toch niet door gestuurd naar de 112 centrale?
[Excuses--ik realiseer me dat wat ik geschreven heb voor geen meter klopt. Reactie bij dezen verwijderd]

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 7 september 2015 20:26]

De beller hoeft toch geen kaart te downloaden? Zo lang er GPS coördinaten verstuurd worden, is het downloaden van de kaart aan de ontvanger. Niet de beller. Super functie naar mijn mening :)
Als degene 112 belt, dan moet hij toch zijn locatie/straat etc doorgeven? Hoe kan jij een straat op Maps zien als de kaart niet is gedownload. Als je alleen maar een stip ziet op een blanco kaart van Maps, dan heb je er vrij weinig aan.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 8 september 2015 10:37]

Dat klopt, echter, de gebruiker (de beller) hoeft toch helemaal geen kaart te zien? Als de ontvanger een (al dan niet offline) kaart beschikbaar heeft, heeft de ontvanger genoeg aan alleen de coördinaten.

Het klopt wel dat de beller locatie gegevens ingeschakeld moet hebben, al kan ik me voorstellen dat dit automatisch inschakelt bij het bellen naar een alarmnummer.
Google Maps is voor online gebruik, je kan het ook offline gebruiken door mappen te downloaden, alleen vrijwel niemand doet dat, tenminste nog niet, alleen een kleine groep mensen die een handigheid daarin hebben.

Als je geen internet hebt en geen offline kaarten, dan heb je een coördinaten zonder de straten en plaats.
Google Maps is voor online gebruik, je kan het ook offline gebruiken door mappen te downloaden, alleen vrijwel niemand doet dat, tenminste nog niet, alleen een kleine groep mensen die een handigheid daarin hebben.
Uhhhh... Als ik ergens heen ga waar ik wellicht geen internet heb dan kijk ik even naar die locatie op google maps, doe de phone in mijn zak en rij weg. Wellicht ben ik heel handig in jouw ogen (dank daarvoor) maar ik denk dat de meeste gebruikers dat 'trukje' onderhand wel kennen.
Nog beter truukje. Raak de locatie waar je hen gaat wat langer aan. Vervolgens krijg je zo'n rode pin.
Klik daarop en vervolgens op de 3 puntjes van 'instellingen'. Daar kun je dan de omgeving downloaden.
Sterker nog, als je de route opzoektals je internet hebt, dan download google maps de route voor je. Je kunt dan vervolgens navigeren zonder dat je internet hebt. Je moet alleen niet van de route afwijken.
Kwestie van Here Maps downloaden, kun je in 1 keer een compleet land binnenhalen :)
Ik maak gewoon een screenshot op mijn iPad van de omgeving waar ik moet wezen. Heeft me altijd goed geholpen ;)
Als je zelf een app maakt is het offline aanbieden van google maps zelfs illegaal volgens de google richtlijnen.
Je hebt zélf als beller die kaart niet nodig. De meldkamer heeft die wel, als de coördinaten maar worden meegestuurd met het telefoongesprek, toch?
Veel telefoons hebben assisted GPS om de locatiebepaling echt nauwkeurig te kunnen doen. De enige telefoon die me met slechts één zendmast in de buurt kon vertellen waar ik zat was een Nokia Lumia 625 (in de rimboe in Brazilië).
Anoniem: 310408
@kakanox7 september 2015 20:01
Veel telefoons hebben assisted GPS om de locatiebepaling echt nauwkeurig te kunnen doen. De enige telefoon die me met slechts één zendmast in de buurt kon vertellen waar ik zat was een Nokia Lumia 625 (in de rimboe in Brazilië).
Heeft die geen GPS dan? Of werkte GPS niet in de rimboe?

Overigens is de nauwkeurigheid met slechts een zendmast + GPS slechts een paar procent beter dan met alleen GPS. Met twee loopt dat snel op.
De meeste telefoons hebben GPS met cache. Als je dus vanuit Nederland internetloos naar Brazilië oid gaat, heb je daar ineens geen GPS meer.

De Lumia's hebben volledig offline GPS net als een TomTom (Tevens een paar Androids, weet zo niet meer welke).

Maar het overgrote deel van de smartphones heeft geen echte offline GPS. Maar de goedkope variant wat werkt met een cache (Die chip kost minder en is een beetje zuiniger) wat zich vaak beperkt tot jou regio (alhoewel Android meteen een heel/half continent lijkt te cachen, want binnen de EU loop je hier niet snel tegenaan)
Ik denk niet dat je weet wat a-gps is. Dat is alleen een manier om sneller een fix te vinden doormiddel van cell towers wifispots etc... Zonder cell towers en wifispots werkt het nog wel gewoon alleen duurd het langer om een fix te krijgen. Soms kan dat minuten duren ipv. seconden maar als er satalieten zijn find hij uiteindelijk een fix.
Ik heb het zo niet meer, had het moeten bookmarken denk ik. Google geeft alleen maar puinzooi.

De meeste GPS chips in toestellen zijn de goedkope variant, welke de signalen van de satellieten ontvangt en deze zo doorkaatst naar het OS, welke dan (d.m.v. caches) berekend waar je bent voordat het doorgegeven wordt aan de app die je locatie opvraagt.

De Lumia die kakanox aanhaalt heeft een GPS chipset die geheel onafhankelijk van de rest van het toestel de locatie berekent en deze locatie doorgeeft aan het OS/app.

Vergelijkbaar met de TomToms, die hebben ook volwaardige GPS chipsets.

Het kan ondertussen veranderd zijn, ik heb me er al bijna 2 jaar niet meer in verdiept en er is veel veranderd. Maar gezien die volwaardige GPS chips nogal wat duurder zijn/waren (iets met licenties enzo dacht ik) zullen op flagships na (Samsung heeft het bv in de S5 ook als ik het me goed herinner) de meeste androids gewoon met een regio cache werken, zodra je sim/internet-loos verkast naar een ander continent zal de gps niet tot nauwelijks werken.
Als je eenmaal je kaarten hebt, zij het via internetverbinding of downloaden, dan kun je via GPS je positie bepalen, en deze aan een locatie op de kaart koppelen. GPS geeft niets meer dan alleen je positie op wereld door, hij zou ook je positie kunnen bepalen in het bos. Echter om te zien in welke straat je zit (dit zouden wel erg veel gegevens worden om in real time door te sturen via GPS), zul je de kaarten nodig hebben.
Correcter: GPS geeft zelfs jouw positie niet door - die satelieten trekken zich niks aan van jou, en sturen gewoon een tijdssignaal uit. Het is de ontvanger (jouw telefoon) die door minieme tijdsverschillen tussen signalen van verschillende satelieten je locatie berekent.
On topic: in principe zou Google geen kaart hoeven te tonen, en dus ook zonder internet verbinding werken, want die coördinaten zouden voldoende moeten zijn. Alleen zijn de telefonisten in alarmcentrales gewend om straatnamen te horen - en iets anders doen dan 99% van de telefoontjes kan kostbare tijd kosten.
Voor GPS heb je geen internetverbinding nodig. Je krijgt van de GPS een lengtegraad en een breedtegraad. De internet verbinding download een kaart zodat er een pijltje op je locatie gezet kan worden.
Sterker nog. Het mag enkel via GPS werken. Als je binnen zit is de kans vrij klein dat je een accurate plaatsbepaling krijgt. Op het platteland kan dat nog meevallen, maar in dicht bevolkt gebied een verkeerde plaatsbepaling krijgen kan een robleem vormen.

De kans dat je ergens binnen zit, alleen bent en niet weet in welk gebouw je zit is ook vrij klein. Voor de auto's gaat Europa verplichten om automatisch de alarmcentrale te bellen voor nieuwe wagens vanaf april 2018.
http://ec.europa.eu/digit...l-all-new-cars-april-2018

Dit is dus enkel nuttig voor buiten in de veronderstelling dat je nog helder genoeg bent om zelf te bellen. Noodsituaties brengen stress met zich mee, maar daar kan je de operator je eventueel nog aan helpen denken.
Anoniem: 233177
@leons958 september 2015 11:11
Zoals alarmnummer gratis is zouden ze voor dit stuk van downloaden ook gratis moeten aanbieden?
Hetzelfde als dat er in huidige versies van Android gebeurt; niets.
Op basis van wat trek je die conclusie? Misschien worden de coördinaten wel getoond. Zou handig zijn, want dan kan de hulpdienst je coordinaten invoeren en op die manier bepalen waar je zit.
Het wordt pas handig als die informatie ook meegestuurd EN uitgelezen kan worden op de meldkamers.

Nu is het een gimmick, en ( imo ) een manier om mensen maar hun locatiedeling aan te laten zetten voor big data.
Net als op de Samsung S5 - superhandig, In case of emergency, kan je je locatie naar iemand sturen bij problemen.
Maar als de ander nu niet op de hoogte is van dit protocol ?

leuk dat het kan, en het kan meer, maar de uitwerking is nog niet 'af'
De "uitwerking" komt vast niet op je telefoon, maar in de meldkamer(s).
Daar kan met de juiste software middels de coördinaten die je meestuurt, de locatie worden bepaald. Dás een prima idee.
En daar hoeft ook geen toestemming aan vooraf te gaan, gaat alleen om de locatie waar vanaf gebeld wordt en is essentiëel bij een 112 melding.
En, het is een toevoeging aan de opgave van de beller zelf.
vzv het op onze meldkamer gaat, ( voertuig volgsysteem / scootsecure ) zenden de apparaatjes een string aan data, tijd, locatie en vorige positie, en evt servicebericht.
Dit is allemaal onder de 140 karakters ( omdat het ook via twitter zou kunnen )
Deze string wordt in onze ontvanger omgezet naar 'leesbaar' format, en ik krijg op mijn scherm te zien wie, wat en waar.

Dit kan één op één bij de 112 meldkamers overgenomen worden als dat nodig zou zijn ( allemaal open api's en vrij te gebruiken )
Betrouwbaar GPS signaal is niet altijd beschikbaar. Google raadt vaak snel de locatie afhankelijk van gsm masten en wifi signalen. Maar in mijn geval gaat dat mis als ik op vakantie ga en mijn router meeneem (en eventuele mobiele gsm 'mast', kom ff niet op de naam).

Vervolgens denkt Google een week lang dat ik nog in Turkije zit. Pas als meerdere toestellen in de buurt van de router GPS signaal hebben wordt het over een paar dagen aangepast.

Hoe dan ook, niet betrouwbaar dus. Daarom de menselijke tussenschakel.
Ik begrijp je -1 niet want je hebt een punt, als de protocol anders is en ze allemaal verschillend zijn heb je alsnog weinig aan zo'n systeem.
score is niet van belang, moderatie is tegenwoordig toch vaker op mening ;)

Men ziet trefwoorden en heeft de keuze om te reageren, of te modereren, maar zonder wederwoord komen ze niet verder, dus maar op -1 :+
Wanneer de kaart is gecacht, of offline beschikbaar is zal deze als nog worden getoond.
het zou slim zijn als android dan gaat kijken anar een off line kaart app, bv zoals Here. dan zou het ook mooi werken. Of welke variant dan ook.
Ik dacht dat wanneer je 112 belt je locatiegegevens automatisch worden doorgegeven, om zo misbruik te voorkomen?
Gebeurt ook.maar aan de hand van masten.
De vroegere kpn telefooncellen gaven altijd een fix mee, maar dat kwam meer omdat men weet waar die cel stond aan de hand van het telefoonnummer.

Dat doet m'n auto ook.
Emergency assistance.
Als m'n airbags ploffen beld m'n auto met m'n telefoon naar het alarm. Nummer van het land waar ik ben en spreekt de coördinaten uit in taal van het land waar ik ben en zegt dat ik een ongeluk heb gehad.
Best handig.
Tevens laat m'n navigatie zien waar ik ben.
Wel zo handig vind ik.
Van mij mogen ze met die nieuwe smartphones ook wel gewoon de GPS even aanzetten en de locatie versturen. Altijd handig als je lastig aanspreekbaar bent in een situatie en je locatie niet goed kan doorgeven. Die masten is ook maar net niet locatie. Helemaal in bepaalde drukke omgevingen.
Nee, andersom. Wanneer er misbruik gemaakt wordt van 112 kunnen je gegevens opgevraagd/uitgepeild worden.. Maar daar zitten (veel) regels en voorwaarden aan vast.
Er is in eerste instantie niks zichtbaar of bekend op de 112 meldkamer. Moet allemaal op hogere hand opgevraagd worden via een officier van dienst van de politie of er gebruik gemaakt mag worden van de uitpeiling.

[Reactie gewijzigd door Soullancer op 7 september 2015 23:12]

Ovd kan alleen toestemming geven als hij ook een aangewezen Hulp officier van Justitie is.
Meldkamer van Rotterdam kan wel zien vanaf welke mast het er gebeld wordt en reactie ook nog eens.
Men ziet naast het mobiele nummer ook het IMEI nummer van het toestel.
Gegevens (abonnee, adres) van een vaste lijn zijn wel te achterhalen (bij GSM uiteraard ook al heb je daar voor hulpverlening niet zo veel aan).

Bij een mobiele telefoon is dat genoeg voor misbruikbestrijding maar zul je er niet ver mee komen om een ambulance op locatie te krijgen. Nu zullen ze hoogstens weten op welke gsm-mast je zit; dat komt in de richting maar als er spoed speelt bestrijkt zo'n kreng toch nog best en fors gebied. Als jij dan een adres kunt noemen (of idd zelfs maar gps-coordinaten) is dat toch een stevig stuk handiger.
Hoe groot is die kans tegenwoordig nog dat je geen internet hebt? In gebieden waar de meeste mensen zijn (en dus de grootste kans op noodsituaties) is er altijd wel internet.
In gebieden waar het druk is kan vast iemand wel een straatnaam doorgeven.

Het gaat juist om de gebieden waar het niet zo druk is.

Hoevaak dat voorkomt weet ik ook niet en zal niet heel veel zijn ;)
Net alsof iedereen maar een smarhtphone heeft en een internetabonnement?
Jij komt nooit in het buitenland?
Als ik het goed heb kan je tegenwoordig via Google Maps ook bepaalde terreinen selecteren, en vervolgens die terreinen die je geselecteerd hebt, downloaden, voor offline gebruik.
Moet je wel ff aan denken voordat je in die kettingbotsing terecht komt ;)
Ik heb onbeperkt internet (3/4G), dus dat komt goed ;) :P. Ik kan het dan altijd downloaden wanneer ik wil. Ik weet niet of je ook heel Nederland kan downloaden (nog niet uitgezocht). Is voor mij dus niet relevant, om kaarten offline te downloaden, behalve in het buitenland natuurlijk :P.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 7 september 2015 19:51]

Ehm.. dan kan je het dus net zo goed niet downloaden voor offline gebruik?
Lijkt me sowieso dat dit vooral nuttig is als je bijv. in Rusland staat, geen idee hebt waar je zit, en de borden niet kan lezen.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 7 september 2015 19:44]

Juist, voor mij is dat dus niet relevant, om een kaart te downloaden, behalve in het buitenland natuurlijk :).
Er bestaan nog andere kaartprogramma's dan Google Maps. Die zonder internet werken zoals Sygic.
Als je geen internet hebt is er nog altijd de kans dat je het huidige gebied al eens bekeken hebt in Google Maps en op die manier de kaartgegevens in de cache hebt staan. Of je hebt de kaart misschien offline beschikbaar gemaakt, dan zal het helemaal geen probleem zijn.

Verder een simpele maar prachtige toevoeging inderdaad. Ik heb het zelf al voorgehad dat ik eerst moest kijken naar Google Maps vooraleer ik 112 kon bellen omdat ik de situatie ter plekke niet 100% kende. Dat zou op deze manier veel handiger geweest zijn.
Ik gebruik Google Maps nooit, en heb alle locatie services uitstaan.
Iets verteld me dat deze feature niet gaat werken bij me. Jammer op zich, ik zie het nut wel. Maar voor die ene keer die waarschijnlijk nooit meer gaat komen? Zet ik het niet aan.

Offtopic? Waarvoor?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 126717 op 7 september 2015 20:27]

maar als je 112 belt misschien woord het geforceerd? (alleen op 112 die voorwaarde natuurlijk.)
Je kan altijd Tasker installeren en een profiel aanmaken dat wanneer 112 gebeld wordt, locatie services even aangaan (en aan einde van gesprek weer uit).
Dat zou kunnen, je hebt dan wel een internet connectie nodig anders heb je nog steeds niets. En zonder bestaande data gaat dat wat tijd kosten, er staat niets in de cache.
Over het algemeen weten de diensten behoorlijk goed waar je bent weet ik uit ervaring. (Heb al bijna het 10x lustrum bereikt, vandaar dat ik zeg dat mijn kans klein is.)
In de toekomst willen ze toch alle auto's verplicht GPS aan boord hebben, dan geeft je auto alle informatie door. Daarnaast is de kans redelijk klein dat je net geen data bereik hebt. En is het een extraatje, voorheen deed je ook zonder, dus als het wel werkt is het meegenomen.
Tip: niet iedereen heeft een auto. En daarnaast kijk ik wel over de landsgrenzen. Ik verblijf regelmatig in het buitenland, waar internet toegang niet normaal is. Zelfs telefonie geen zekerheid is.
Dit is een feature voor de wereld, niet voor een van de best verbonden landen ter wereld alleen.
Je zegt zelf al dat internettoegang niet normaal is. Dan heb je dus al niets aan deze functie omdat de kaart niet geladen kan worden.
Dit gaat wel werken op basis GSM/WIFI , De provider brengt geen kosten in rekening als je 112 belt en via GSM kan de positie op een paar meter nauwkeurig worden berekend en als WIFI ook aanstuit op een meter. GRATIS zonder GPS.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 103465 op 7 september 2015 21:38]

Paar meter? maak daar maar zo'n 100meter van.
Anoniem: 103465
@batjes8 september 2015 20:32
Je hebt gelijk , had de combinatie wifi even moeten aangeven.

Met netmeting en signaal en afstand bepaling kun je binnen een stad op basis van 2G,3G heel goed de positie bepalen. dit kan binnen een stad 10-30 meter zijn en icm met wifi tot een paar meter. Het is wel zo dat een positie pas nauwkeurig bepaald kan worden als je 3 masten hebt.

10 jaar geleden was dit nog 20-50 meter, maar is tegenwoordig veel beter te bepalen.
Het lijkt me dan aannemelijk dat je de telefoonmast lokalisatie gebruikt. Niet zo nauwkeurig als GPS, maar je hebt alvast een eerste indicatie.
Erg slim idee, ik vraag me af waarom niemand op deze idee is gekomen, dit kan levens redden!
nieuws: EU: automatisch alarmsysteem auto's is vanaf 2015 verplicht
nieuws: Parlementscommissie EU is voor verplichte invoer autoalarmsysteem eCall
nieuws: Europarlement stemt voor verplichte invoering eCall-systeem in auto's

Er zijn net zoveel voorstanders als tegenstanders over het verplichten van bepaalde zaken. Dat het levens kan redden, is heel fijn. Maar doordat je zometeen bepaalde zaken "verplicht" op je GSM moet instellen om zichtbaar te zijn/worden bij de nooddiensten, vind ik nogal wat.

Sterker nog, zaken als http://www.meldmisdaadanoniem.nl/ kunnen nu al niet vrijgeven wie/wat gemeld heeft maar als je zometeen dus ook nog eens laat zien waar je bent op het moment dat je belt, lijkt me helemaal een kwalijke zaak.
Aanleiding voro deze innovatie: dit is weer een manier waarop Google hele specifieke en waardevolle informatie kan verzamelen. Die GPS/maps lookup komt natuurlijk dáár binnen.
(en daar heb ik vrede mee mits het uitgezet van worden zonder featureslack)

Op zich wel leuk dat het kan, maar toch betwijfel ik of het meer goed dan kwaad doet, mijn telefoon heeft de locatie vaker fout dan goed. Ik zou het heel erg vinden als mijn telefoon accu er op zo'n cruciaal moment doorheen gejaagd wordt. Leuk dat apparaten proberen slim te zijn, maar ze zitten me helaas vaker in de weg dan niet.

Al bij al het lijkt me toch niet meer dan redelijk dat mensen zelf een plaats kunnen benoemen, ze zijn er immers ook gekomen.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 7 september 2015 23:02]

Het idee is zeker niet nieuw. Twee jaar geleden bij een presentatie geweest van een proefproject in Daegu (derde grootste stad in Zuid-Korea). Daarbij werden smart phones voorzien van een (virtuele) SOS button. Als iemand deze button in drukte werd het alarmnummer gebeld, waarbij direct de locatie door werd gegeven. Aan de centrale kant werd, automatisch, de beveiliginscamera's in de buurt weergegeven alsook aangegeven welke beschikbare patrouilleauto het dichtst in de buurt was. De centralist kon dus hulp sturen nog voordat het slachtoffer 'hallo' had gezegd. Of dit proefproject ook daadwerkelijk in de praktijk is geimplementeerd weet ik niet. Los ervan dat Korea een cultuur heeft waarbij veiligheid belangrijker is dan privacy.

Hoewel het in principe een handige functie is, wordt men nog afhankelijker van de smart phone. Sommige mensen weten nu al niet wat ze moeten doen (navigeren, OV informatie) als hun batterij leeg is. Het laatste wat je wil is dat mensen niet weten hoe ze uit moeten vinden waar ze zijn als de smart phone geen kaart weergeeft. Niet echt bevordelijk voor de hulpverlening.
Mij lijkt een protocol waarbij dit doorgestuurd wordt nog nuttiger. Een app universeel welke start bij een alarmnummer en je locatie doorgeeft. Ideaal.

En ow ja optioneel niet zoals bij de nieuwe auto's dat je ongeveer altijd gevolgd wordt en dat zoiets ook nog verplicht is.
Anoniem: 310408
@Kevinp7 september 2015 20:12
en ow ja optioneel niet zoals bij de nieuwe auto's dat je ongeveer altijd gevolgd wordt en dat zoiets ook nog verplicht is.
Bij nieuwe auto's word je ook niet gevolgd maar kan de auto een noodsignaal uitsturen, inclusief locatie, bij bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld als de airbags activeren). Als je dat een slecht idee vind moet je me dat toch eens uitleggen (of uitleggen aan de fietser die je op een donkere dijk waar je nog nooit geweest bent aangereden hebt).

Privacy is een zeer belangrijk item en overdrijvingen maken de discussie veel moeilijker. Mensen die de privacy wetgeving willen oprekken wijzen elke keer weer naar de aluhoedjes discussies zoals die hier keer op keer voorkomen. Als we discussieren op basis van feiten is alles veel makkelijker.

Denk je nu echt dat VW in de krant wil staan als de grootste schender van privacy ooit (na de NSA)? Bedenk dat de NSA geen aandelen uitgeeft maar dat een firma als VW voor een zeer groot deel afhankelijk is van publieke opinie.
Zoals jij de functie uit legt (dus pas coordinaten naar een centrale als er wat is adhv een bepaalde trigger, zoals uitklappende airbags) ben ik wel voor positiebepaling in geval van nood.

De kans dat de functie van Google zo werkt acht ik minder waarschijnlijk: hij zal waarschijnlijk als extra feature draaien als je GPS aan staat en je maps gebruikt. Mooier zou zijn dat, als je 112 belt (wat al kan als je de pincode van de SIM nog niet in gevoerd hebt), Android dit detecteert en je GPS-instellingen over-ruled (dus aanzet als deze uit staat). Op die manier is privacy gewaarborgd en werkt de noodfunctie optimaal.
Leuk, muggenziften over een feature die nog niet af is, en nog niet volledig is getoond. Het enige wat je hebt is een screenshot en een bak speculatie. Dat helpt ook niet natuurlijk, wacht gewoon af tot de feature af is en Android M uit is. Daarna is het pas zinvol om hierover tot in detail te discussieren.
Waar doe ik aan muggenziften dan?

Lettterlijke quote uit het artikel: "Op de afbeelding is te zien dat bij een telefoongesprek waarbij het alarmnummer werd gebeld er kaartinformatie van Google Maps in de dialer is te zien."

Op basis van het artikel doe ik een vrij logische aanname: Google Maps word gebruikt en je GPS moet aanstaan. Daar ik het gebruik van Google-diensten i.c.m. het aan houden van je GPS gelijk stel aan het vergaren van data (want dat doet Google nu eenmaal) leg ik een link naar privacy.

Vervolgens geef ik aan dat ik de feature, zoals falconhunter die beschrijft, het privacy-issue weg neemt. En ik geef vervolgens aan hoe Google de uitwerking van deze feature op een meer wenselijke manier mbt privacy zou kunnen verwerken in Android.

Wat betreft jou opmerking te wachten tot de feature af is en Android M uit is: ik geloof dat je de poster van het artikel daarop moet aanspreken en niet de mensen die reageren op het artikel :)
Ik denk dat VW dat niet zoveel uit maakt als ze al miljarden extra winst hebben gemaakt.

De tijd om hier hypocriet mee om te gaan is voorbij lijkt me. ( overigens is het volgens mij een uitvinding van volvo).
Onze auto heeft wel de functie, om via de telefoon en de boordcomputer, automatisch het alarmnummer te bellen als je een ongeluk hebt gehad en niet reageert op meldingen van het systeem. Dan geven ze ook gelijk de coördinaten door. Ik hoop het nooit nodig te hebben.
Steeds meer auto's hebben dat inderdaad. Peugeot heeft het al een aantal jaren in veel modellen en bij Ford zit er vaak een systeem in dat automatisch 112 belt als je een telefoon gekoppeld hebt aan de bluetooth carkit.
De alarmcentrales kunnen in grote nood al een locatiebepaling initiëren vanuit het callcenter.
Helaas niet... Gaan nog hoop regels en autorisatie vragen aan vooraf ivm privacy regelgeving, en vooral kostbare tijd.
Nee hoor. Voor E112 wordt altijd de locatie meegegeven dan wel opgevraagd. Het enige probleem is dat de EU regelgeving de nauwkeurigheid nog maar tot op celniveau voorschrijft wat dus betekent dat de telco's niet nauwkeuriger aanleveren (want dat is stervensduur om te implementeren en ze krijgen er geen vergoeding voor). In de VS betaalt de overheid de technische infrastructuur die nodig is voor hoge locatienauwkeurigheid van 911 calls en daar is het dus veel nauwkeuriger.
Tijdens het gesprek vragen misschien inderdaad
Natuurlijk is een protocol handiger zodat je direct een coördinaten kan sturen. Alleen dit is niet makkelijk te implementeren en moeten ze medewerking vragen tussen meerdere partijen, en het kost en bak lading met geld.

Dit is eigenlijk een extra, als je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gekregen en de ander persoon is bewusteloos of rijdt door, kan je de telefoon pakken en gemakkelijk weten waar je bent, als je een ongeluk krijgt, dan is de kans dat je straat namen vergeet of niet weet waar je bent.

Dan kan je wel zeggen ik ben vlakbij...., maar dan wordt het een zoektocht en kan veel tijd kosten, langer tijd kan levens kosten, terwijl een kortere tijd kan levens redden.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 7 september 2015 19:48]

Je bedoelt RRLP ? Bestaat al, niet optioneel.
Lijkt me wel handig, maar dan moet ie ook wel de straat/wegnummer met huisnummer of hectometerpaaltje tonen natuurlijk. Anders heb je een kaart waar verder niet altijd duidelijk is waar je precies bent (voor hulpdiensten)
Hoezo? GPS coordinaten zijn duidelijker dan een hectometerpaaltje / huisnummer lijkt me, of zie ik iets over het hoofd?
Straat + huisnummer of hectometerpaaltje legt wat makkelijker en sneller uit aan de telefonist(e) dan een sloot cijfers...
Misschien, maar als je het technisch goed aanpakt ziet de telefonist(e) meteen een kaaart.
Helemaal met je eens voor op de lange termijn. Toch is dit iets wat nu geïmplementeerd wordt, terwijl voor de ideale optie veel meer aangepast moet worden, wat niet nu gedaan wordt. Dat maakt het doorgeven van 'ouderwetse locatie-aanduidingen' nu al praktisch en haalbaar.
Ooit weleens geprobeerd om GPS coordinaten door te geven via de telefoon? Zelfs het doorgeven van een IPv6 IP is nog eenvoudiger!

Ik denk dat telecom bedrijven eerder moeten gaa werken aan het kunnen doorgeven van meta data een een telefoon bericht zoals je bijvoorbeeld ook extra headers kunt meegeven aan een HTTP request.

Er zijn wel meer instanties (0900-8844, ANWB, RouteMobiel, 0900-8002, etc) welke baat zouden kunnen hebben als er data 'meta' data meegestuurd zou worden bij het belletje.

Veel telefooncentrales (zeker van dit soort bedtijven) zijn toch als als VOIP centrales ingericht.
En waarom kan ik nog steeds niet een SMS/MMS naar 112 sturen? Zou zeer effectief zijn bij een brand waarbij de rook adem halen bemoeilijkt, laat staan praten met een telefoniste..
Daar hoeft niet eens iets nieuws voor verzonnen te worden. Ooit een telefoon keuze menu gebruikt? Die vangt de extra input ook op, zoiets moet (denk ik) ook voor GPS coordinaten kunnen.
Ooit een smartphone gezien waar je naast de keypad nog een ander scherm erbij krijgt (of daar plek voor hebt)? Ik niet namelijk. Probeer maar uit het hoofd (of met telkens switchen) gps coördinaten door te geven.
Dan is doorsturen via SMS al handiger.

Daarom: gewoon een nieuwe standaard voor noodoproepen op telefoons om dergelijke data mee te sturen.

Verder kan een straat of hectometerpaaltje al voldoende zijn (zeker in NL) voor het wegsturen van de hulpdiensten. Dan kun je daarna altijd nog gedetailleerder gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 7 september 2015 21:32]

Het gaat er toch om dat men globaal de locatie weet zodat de hulpdiensten alvast die kant uit kunnen komen. Vervolgens kan degene aan de lijn de precieze lokatie doorgeven.

Je kan er ook vanuit gaan dat dit alleen maar handig is als de beller niet weet waar hij is op dat moment.

Nu snap ik toch niet waarom de hulpdienst niet gewoon je mobieltje kan traceren, volgens mij kan dat bijv. in de VS wel gewoon.
Als je 112 belt kunnen ze als het goed is gewoon je telefoon traceren. Net als dat anoniem bellen naar 112 niet werkt, maar zonder simkaart 112 bellen wel mogelijk is.
De snelheid van traceren hangt er ook maar vanaf hoe goed je bereik is. Met een enkele mast (bv in het bos) is dat ook vrij onmogelijk.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 7 september 2015 21:33]

oh ja natuurlijk, daar had ik niet aan gedacht!
Anoniem bellen werkt prima.. Alleen in hoever het anoniem te noemen is.
De Meldkamer ziet dan je mobiele nummer niet, aangezien het niet mee gezonden wordt. Als je zonder simkaart belt word je imei nummer zichtbaar.

Maar via via via ben je wel weer uit te peilen via 3 zendmasten, dus hoe anoniem is anoniem?

Merk dat een helehoop mensen denken dat veel gegevens zichtbaar zijn zoals telefoonnummers en adressen op de 112 meldkamer, maar in de praktijk valt dit helaas nog vies tegen en kost het een hoop tijd om dit soort ''onzichtbare'' gegevens tevoorschijn te toveren omdat alles dicht getimmerd zit in nederland in het kader van privacy, in de USA hebben ze dat stukken beter voor elkaar.
Nifty feature. Zouden ze hem terug kunnen porten naar Andriod 5?
Lijkt me niet heel moeilijk om te doen?

Denk dat ze echter beter eerst kunnen focussen op modulaire opbouw waarbij ze zelf 80% van de updates op het OS kunnen distribueren.
Ben het eens met wat je zegt over de modulaire opbouw, helaas ben ik bang dat het in dit specifieke geval niet zal gaan werken: de fabrikant wil in de dialer vaak graag 'haar kunstje' laten zien en levert dus vaak niet de stock dialer mee. Hoe graag Google deze feature zou willen pushen is de dialer (lig bij Sony, Samsung, HTC en vast veel anderen) domein van de OEM.

Ik zou wel graag willen dat de stock dialer in de Play Store beschikbaar zou zijn om op die manier de OEM-dialer te vervangen maar ik weet niet of dat permission-technisch mogelijk is..

Edit: ik heb net even gekeken, de dialer is dus te vervangen maar de daadwerkelijke app waarmee gebeld wordt niet. Voor dit specifieke geval is het beschikbaar maken van de google dial app geen oplossing. Helaas! :(

[Reactie gewijzigd door DJFliX op 7 september 2015 19:58]

Eigenlijk is het al redelijk modulair. De launcher is gewoon als applicatie geinstalleerd en verder zit je alleen met de drivers. Er is niet echt een goede technische reden voor de Android 'update hell', meer dat fabrikanten waarschijnlijk liever de controle behouden en dat Google erg weinig interesse heeft om het te fixen.
Een GPS locatie zou al helpen als je geen internet hebt. Anders een ruwe schatting van de zendmast.

Maar je kunt je afvragen waarom 112 niet automatisch vastlegt van waar je belt. Vaste nummers zijn relatief makkelijk te traceren, 06 nummers via welke zendmast(en). Dan heb je al een aardige indicatie.

Je belt niet voor niets 112.
beter zou zijn via gps positie bepalen en die in gesprek door middel van dailtone's door seinen naar meldkamer.
Wie zegt eigenlijk dat ze dat niet doen?
Super handige en mooie feature. Ik kijk uit naar de overige mooie features van Android M :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 7 september 2015 19:39]

Een handige feature die mogelijk ook levens gaat redden. Een minuut kan soms een behoorlijk verschil uitmaken en als je in een onbekende stad bevind. Dit soort ontwikkelingen juich ik alleen maar toe.
Best handig ja.
Een vrij klein iets maar kan toch van grote waarde zijn.
Handige functie :)

Zou nog handiger zijn dat je telefoon zelf (door op een knop te drukken) als gesproken tekst je locatie kan doorgeven aan de alarmcentrale. Al is dat maar in de vorm van GPS coordinaten, dan kunnen de hulpdiensten zelf daar wel een kaart achter hangen.

Kan je nog verder doortrekken dat de hulpdiensten zelf deze functie kunnen activeren door middel van een serie van (onhoorbare) tonen. Zolang je telefoon dat alleen maar doet zodra je verbonden bent met hulpdiensten zie ik daar geen bezwaar tegen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee