Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Een Chinees bedrijf uit Shenzhen hoopt via de lokale variant van Kickstarter geld op te halen om de Ouye te produceren, een gameconsole die verdacht veel lijkt op de PlayStation 4 en uitgerust is met een controller die lijkt op die van de Xbox One. De console draait waarschijnlijk op Android.

Dat het Chinese bedrijf een console op de markt wil brengen die op Android draait, is weinig verrassend. Daar worden er meer van op de markt gebracht. Dat het bedrijf daarbij goed kijkt naar wat er in het buitenland gemaakt wordt, is ook niet nieuw. Met het ontwerp van de Ouye gaat het bedrijf echter wel heel erg ver. De console heeft een behuizing die sterk lijkt op die van de PlayStation 4. Op een enkel detail na: in de bovenkant van de kast is een gedeelte voorzien van een diagonale grill, een detail dat heel erg lijkt op de behuizing van de Xbox One. Daar houdt de vergelijking met de console van Microsoft niet op; bij de Ouye wordt een controller geleverd die heel erg lijkt op die van de Xbox One.

De console is echter minder krachtig. Volgens Chinese bronnen draait de console op Android en heeft hij net iets betere specificaties dan de Ouya, de Android-console die halverwege 2013 op de markt kwam. Het bedrijf gebruikt voor de Ouye een Allwinner A80 octacore processor die bedoeld is voor gebruik in smartphones en tablets. Als gpu gebruikt het bedrijf een PowerVR G6230.

Het hoopt via een Chinese variant van Kickstarter geld in te zamelen om de productie van de Ouye te kunnen starten. De inzet is bescheiden, met 100.000 Yuan, omgerekend zo'n 14.000 euro, is het Chinese bedrijf tevreden. Het hoopt de Ouye voor zo'n 70 euro aan te kunnen bieden, waarbij spelers de console en een controller krijgen.

OuyeOuyeOuyeOuyeOuyeOuye

Ouye

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Ik dacht dat er tegenwoordig genoeg knappe koppen daar rondlopen om iets van nationale trots te produceren, maar dit is belachelijk en een middenvinger naar Japan en US.

Of is het Chinees 1 April?
het mooiste is dat namaken in china ook gewoon verboden is....
alleen lijkt er gewoon niet gecontroleerd te worden of wat dan ook.
het mooiste is dat namaken in china ook gewoon verboden is....
alleen lijkt er gewoon niet gecontroleerd te worden of wat dan ook.
Het ligt ook aan de definitie van 'namaak'. Als je het origineel pakt als basis en slechts een klein detail wijzigt, is het dan nog namaak? Als het origineel een krachtige gameconsole is en dit is simpelweg van Ouya 2.0, is het dan nog namaak?

Ik geef toe dat ik dit wel onder namaken zou verstaan, maar dat is slechts mijn blik. Hoe wetgeving en handhaving (beide komen deels voort uit cultuur) ermee omgaan ligt natuurlijk volledig anders. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 augustus 2015 15:16]

[...]
Het ligt ook aan de definitie van 'namaak'. Als je het origineel pakt als basis en slechts een klein detail wijzigt, is het dan nog namaak? Als het origineel een krachtige gameconsole is en dit is simpelweg van Ouya 2.0, is het dan nog namaak?
Ja , zelf op huiskleuren icm met algemene looks/gevoel bij het appraat kan je patent krijgen, Flukes heeft multimeters met gele kleur die graag nagemaakt worden, nu kan flukes geen patent krijgen op de kleur geel maar wel op algemene look van het apparaat icm met kleuren en zo. Flukes heeft daar ook gelijk in gekregen van de rechters. Hele lading multimeters van sparkun wij tegen gehouden, flukes sparksfun daarna een mooie deal aangeboden met echte flukes meters.

https://www.youtube.com/watch?v=iFyEqcVpKLI

Dus als je je product bewust zo word gemaakt dat het zeer op lijkt op een andere product kan het al zijn dat je inbreuk maakt, andere naam erop of andere inhoud zal daar niks aan veranderen.
Het gebruik van kleur/vorm valt onder merkenrecht, niet onder patentrecht.
Een aantal jaar geleden was er ook ophef over het gebruik van de kleur groen die teveel leek op de kleur groen van de KPN.
Ach dat zijn details, ik ben geen jurist en hou me daar niet mee bezig wat waar nu precies onder valt.

Gaat niet om de kleur , maar om algehele gevoel bij het product inclusief kleur, ronde hoekjes, etc. Los van elkaar zijn ze door iedereen vrij te gebruiken en heeft niemand er het alleen recht erop.
Het zijn wel iets meer dan details. Zeker als je wat gaat roepen in de comments hier. Mensen denken vaak dat patenten alles omvattend zijn en dat je ze op alles aan kunt vragen, wat totaal niet zo is! Huisstijlen, logo's, specifiek kleur gebruik, taalgebruik, etc valt allemaal onder merkrecht en dient heel anders benaderd en verdedigd te worden dan patenten. Dit geval is zeker inbreuk op het merkenrecht van zowel Sony als XBox, waardoor je dit systeem dus ook nauwelijks buiten China tegen zult komen. Binnen China, tja, daar wordt veel 'gedoogd'.
Hetzelfde als dat er auto's rondrijden die een exacte kopie zijn van bijvoorbeeld een BMW met een iets andere grille en een random vaag logo. Zo gaat dat daar nou eenmaal. (Eigen ervaring)
Ja maar dat doet de VW groep hier ook al:

Seat mii
Skoda citygo
VW up

Zelfde wagen/fabrikant ander logo

Same goes for citroen c1 en de Peugeot 107
Voeg de toyota aygo ook maar toe aan het lijstje.

Maar goed die auto's rollen ook van de dezelfde band en zijn in samenwerking met die drie bedrijven gemaakt. zijn ook geen namaak aangezien ze exact dezelfde onderdelen hebben uit exact dezelfde fabriek.
Dat is toch hier ook zo en zeker in de jaren 80.Toen Ford met zijn eerste windtunnel wagen afkwam namelijk de Ford Siera toen leken ze ineens allemaal op elkaar de VW Passat is een sterke voorbeeld van idem met de Ford Focus met zijn new Edge design .Er wordt heel sterk naar elkaar gekeken in de auto-industrie ze neme een paar modellen van de concurrentie en worden zelfs volledig gedemonteerd om te kijken hoe zij het gedaan hebben.Hoe ik dat weet heb er zelfs bijna 30 jaar in die sector gewerkt.Het verschil met China is dat deze land zelfs tot in de kleinste details kopiŽren .

[Reactie gewijzigd door Patrickccc op 18 augustus 2015 07:56]

Iets namaken is ook verboden in China maar iets maken wat erop lijkt is soms wel en soms niet verboden. Kopie =identiek en inspiratie zoeken is geen kopie!. Dus NOKlA (nokla) is geen NOKIA!
Zeker weten?
“There are no laws,” Speth said. “There’s nothing to protect us, so we have to take it as it is.”
Die zijn gewoon pissed dat ze hebben verloren. Het probleem is dat het woord 'copy' wordt gebruikt terwijl het waarschijnlijk niet om een exact kopie gaat. Het gaat om een afgeleide. Ik zie echter verschillende type station cars van westerse merken waar ik in de eerste instantie alleen verschil zie in logo, kenners wijzen me op details die voor hun de auto duidelijk anders maakt. Ik zie een afgeleide...

Als ik een foto van beide auto's naast elkaar zet zie ik ook afwijkingen bij het Chinese model...
Jij bent het dus eens met de Chinezen op dit vlak? 8)7

Als dat soort minimale wijzigingen voldoende zijn om te voldoen aan de namaakwetgeving dan heb je dusdanig hard gefaald als wetgever (of je hebt enorm veel succes, omdat dat precies je doel was) dat er IMO inderdaad gesproken kan worden van There are no laws :)

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 17 augustus 2015 15:40]

Copyright en trademark wetgeving is op lange termijn niet houdbaar, hoeveel echt origineel werk is er? Het is in de meeste gevallen een iteratie op een ouder idee, tegen de tijd dat je een product tegenkomt, lijkt het nieuw, maar is het niet.

Nu de Indiase en Chinese markten 'volwassen' beginnen te worden, verdrievoudigd het aantal consumenten ivm. het 'westen' (Noord Amerika en Europa). Denk je dat er genoeg verschillende copyrights zijn voor 7+ miljard consumenten? We zitten al een hele tijd rond dat aantal mensen, maar pas sinds enkele jaren beginnen de Chinesen en de Indiase consumenten te worden. Moeten die allemaal gaan grijpen naar dure Westerse producten omdat Westerse bedrijven alle copyrights in handen hebben? Hebben we die landen niet al genoeg uitgeknepen?

Ik vind het niet vreemd dat dergelijke landen zich niet houden aan wetten die wij ze proberen op te leggen. Ze hebben er bitter weinig baad bij, dat is wellicht een ander verhaal als ze op een gelijk welvaartsniveau en ontwikkel economie zitten als wij, maar dat is voorlopig nog niet het geval. Beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht of veel te veel geld neerleggen voor copyrighted ideeŽn.
Het echte probleem gaat worden dat China goed naar het westen heeft gekeken - en het straks als protectionisme gaat gebruiken om westerse producten te weren/belasten,
Apple vs Samsung: Korea: Samsung wint. VS: Apple wint/Sansung win overruled. EU: Samsung mededingings boete, Apple waarschuwing.

Op het moment dat China veel grote uitvindingen heeft/exporteert zullen westerse bedrijven de ene na de andere patentrechtzaak aan hun broek krijgen. (Ik geloof zelfs dat Apple in China al een zaak verloren heeft)

overigens is Philips zo ook groot geworden; de Nederlandse patentrechten op de gloeilamp werden in de eerste jaren niet erkend zodat Philips kon groeien, en pas toen ze zelf producten ontwikkelden ging Nederland patentwetten verscherpen.
Voor mij is de grens dat je als doorsnee consument gefopt kan worden dat het de real thing kan zijn.

Uiteraard gaan er alarmen af als te prijs to mooi is minder dan honderd dan is er iets fout.

Ik denk eerder dat dit knip oog is naar xB1 en PS3.

En frankenstijn ding met van alles en wat trekjes is niet copieren om mensen to foppen.
"Jij bent het dus eens met de Chinezen op dit vlak? "

Natuurlijk eens met de chinezen. Duidelijkheid en rechtzekerheid. Ben Je dan eens met De ronde hoeken patent van apple? Lijkt wel, lijkt niet, beetje wel maar een beetje toch niet. Kopie =identiek en en geinspireerd worden zoeken is geen kopie! Heldere taal en er is geen discussie mogelijk!

[Reactie gewijzigd door llee op 19 augustus 2015 12:18]

heb je de 2 auto's wel eens naast elkaar gezien?
Ik heb toevallig al wel eens enkele mensen gesproken die in china zaken doen/deden. Letterlijk iedereen klaagt over het kopieergedrag van de chinezen. Als een Westers bedrijf in China een Chinees bedrijf aanklaagt verliest het bovendien altijd. Ze trekken zich geen fluit aan van copyrights en designrechten en worden bijgestaan door hun overheid.
Maar je moet mij niet geloven. Hele landen denken er net zo over.
http://cultuur.eenvandaag...olen_door_chinese_boyband

Hier een item over dit onderwerp. Gaat dan dat k3 is gejat door een boyband maar ook nog andere producten en hoe het juridisch is/komt.
Jaguar zal je het tegendeel vertellen, is niet verboden, ja op papier is het verboden maar dat is voor de show als het puntje bij het paaltje komt, je kan ze niet vertrouwen!

Ik zou me schamen, zo groot land en dan nog steeds alles moeten jatten van het Westen, zwak!

http://www.mirror.co.uk/n...ip-off-sells-just-4683397
Helemaal mee eens, maar veel mensen zeggen dat het namaken van producten daar meer als eerbetoon wordt gezien
van eer eten we hier geen brood..
We hebben dat kopieer gedrag zelf in de hand gewerkt.
Een westers land laat in China een product maken van 5 euro en zet het hier in de etalage voor 80 euries. De chinesen zien dat en denken, dat is mooi, om over onze rug rijk worden, wij hangen een andere naam aan dat product en verkopen het zelf wel.

[Reactie gewijzigd door Grandpubaa op 17 augustus 2015 16:29]

Het bedrijf smeekt of ze ermee willen stoppen, als het dan toch "eerbetoon" zou zijn dan zou je direct ermee stoppen als de gene die je eert het niet wilt. Dus dat lijkt me sterk. Jaguar heeft tig rechtszaken gevoerd maar heeft de strijd moeten opgeven omdat er geen enkele beweging inzat. Die is puur om mee te liften op andermans succes om er zelf beter van te worden en de andere hak te te zetten.
Enige waar in China 'goed' (excessief) op gecontroleerd wordt is wat wij in Europa omschrijven als persoonlijke levenssfeer.

Vlakken waar controle ernstig op tekort schiet, bewust wordt nagelaten, dan wel gecorrumpeerd is:
-Mensenrechten,
-Milieu,
-Voedselveiligheid,
-Arbo-veiligheid,
-Logistiek en opslag,
-Bouw en constructie,

Je moet als westerling daar maar het risico willen lopen dat je in een roltrap, liftschacht of explosie verdwijnt of natuurlijk melanine door je zuivel geserveerd krijgt 8)7
verboden inderdaad wel, maar namaken is een ruim begrip dat iedereen anders interpreteert, china neemt het met een grove korrel zout.

Ook is imitatie in China ťcht een teken van succes. Als uw product wordt geimiteerd dan heb je het goed gedaan.
China is een productie land, geen innovatie land. Waarom zou je zelf iets bedenken als je iets kan kopiŽren wat bewezen populair is? De concurrentie is puur op prijs, niet op kwaliteit.
In de jaren na WW2 was Japan het land waar alles nagemaakt/afgekeken werd.
Tegenwoordig is het China.

Het helpt natuurlijk ook niet dat alle westerse bedrijven hun ontwerp in China laten produceren... Zo wordt het wel heel makkelijk om 'inspiratie' op te doen voor een eigen product.
maar microsoft en sony zullen weinig zeggen sinds ze nu een console mogen verkopen aan die chinesen.
en als sony en microsoft wat gaan zeggen dan woord vast die import verbod weer ingevoerd.
Vergeet de middelvinger naar de 'OuyA' niet, aangezien het ding de 'OuyE' heet... :')
Misschien is het een cultureel iets geworden inmiddels? Interessant onderwerp voor antropologen lijkt me zo :P
Ach Samsung is er ook groot mee geworden. De meeste mensen vinden het zelfs doodnormaal tegenwoordig en scharen zich zelfs achter hen. Er wacht dit bedrijf dus een grote toekomst met een grote schare fans die zich tegen Sony en MS zullen keren als ze ook maar durven dit bedrijf van kopiŽren te beschuldigen.
Samsung is er helemaal niet groot mee geworden. Ik denk dat jij niet eens weet wat Samsung allemaal doet. Het bedrijf doet net iets meer dan wat telefoons en tablets maken. Het vind zijn oorsprong in de voedselindustrie en maakt pas sinds de jaren 70 elektronica (begonnen me televisies). Daarnaast is het 1 van 's wereld grootste scheepsbouwers, bouwen ze vliegtuigmotoren, verkopen ze verzekeringen, doen ze in vastgoed, hebben ze een medische tak met meerdere ziekenhuizen.

Maar ja hoor. Omdat ze ooit de iPhone bestudeerd hebben (alsof Apple nooit een Galaxy S toestel van dichtbij heeft bekeken ...) hebben ze al hun succes aan een kopie te danken.
Samsung is in de electronica groot geworden met kopiŽren. Het gaat niet enkel over de iPhone. In de jaren 80 kopieerden ze de electronica van van Sony, in de jaren 90 de telefoons van Nokia. Die Galaxy's waren maar ťťn van de zoveel kopieŽn die Samsung op zijn naam heeft staan.


En wat je zegt dat ze de iPhone gewoon bestudeerd hebben? Ze gebruikten zelfs iOS icoontjes in hun marketing. Wat Samsung deed was niet bestuderen maar gewoon een 1 op 1 kopie maken. Tot de stekkers en verpakking toe moest alles op de iPhone lijken. Net hetzelfde zoals we bij deze console zien

pagina 3 van de lange lijst kopie gedrag van Samsung vergeet zeker niet pagina 2 en 1 ook te bekijken.

[Reactie gewijzigd door monojack op 17 augustus 2015 22:35]

En de naam en functies van de Ouya.
En nintendo in de verdrukking. Niemand wil ze kopieren... ;)
Nou, wellicht gaat hij Nintendo spellen draaien.
Als ik me niet vergis ging die wat spullen uitbrengen voor mobiele platforms.

PS4 en Xbox spellen zullen er niet in zitten.
Dit.
Een grotere kopie (van verschillende toestellen/merken) kan je bijna niet vinden.
Met zulke gelijkenissen hoe je deze console ook zeker niet op de Nederlandse markt te verwachten. Echte liefhebbers moeten het ding zelf importeren denk ik.
Als het komt op een engelse kickstarter ;) heb je meteen het probleem niet meer.
Dan staat er vast wel bij shipping world-wide :) En geen problemen met importeren.

Doen alle kickstarters eigenlijk... Ze hadden best wel 4GB+ van mij mogen doen...

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 17 augustus 2015 15:13]

Er zijn vroeger vaker kopies van consoles gemaakt als ik me niet vergis. Vooral in de nes tijd was dat populair. Qua aanbod van games was het 10x niks. Maar men ziet een ps4 lijkende console en denkt dat het goed is.
Recent een leuk filmpje over dit soort kopieer taferelen gevonden op youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=ouTASMO-Sxw

Het is echt bizar wat die figuren er soms van maken :) .

[Reactie gewijzigd door pica op 17 augustus 2015 15:11]

Ouyastation in dat geval :).
"PlayDroid One"?
Dus naast het ontwerp van de console en het ontwerp van de controller, is ook de naam (Ouye) een bijna-kopie van de genoemde Ouya console uit 2013. Of is dit de opvolger van de Ouya?
Nee,

Ouya is niet meer dus ja de naam in inderdaad ook gejat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ouya
Wel vervelend als je denkt dat je een Playstation One of Xbox 4 koopt... |:(
Dan moet je wel totaal niet kunnen lezen of weten wat je koopt.. (welke dodo zou ooit denken dat je een PS4/xbone koopt voor 70 euro zonder blu-ray drive en een totaal andere naam..)

[Reactie gewijzigd door stewie op 18 augustus 2015 02:50]

Beter goed gestolen, dan slecht bedacht... Al denk ik wel dat de matige specs er voor zorgt dat je uiteindelijk gewoon § 70,- kiept...
Niks beter goed gestolen... Beter hadden ze zich bedacht, stelen is fout.
Eens, ik heb die uitdrukking ook niet bedacht ;)
Nee die heb je natuurlijk ook gestolen ;)
Geleend ;)
Maar serieus wie wil dit nou?
Welke spelletjes kan je er op spelen?
Kan je beter een telefoon kopen voor je Android spelletjes.
Heb helemaal hetzelfde idee, enkel een controller en een bedraade LAN verbinding is wel een pre, maar daar zijn ook zat alternatieven voor.
Ik denk dat het het gamen wel weer terug brengt waar het ooit echt leuk was.

Met weinig middelen gewoon gezelligheid in de kamer rond de TV, dus iedere individu op zijn telefoon kan nu gewoon weer sociaal meedoen waarbij iedereen kan kijken :D
Dan moet iedereen wel een eigen controller hebben. Of ze moeten zo slim zijn om je telefoon als controller te kunnen gebruiken.
Maar aangezien ik niet het idee heb dat dit nou een heel erg goed ondersteund en doordacht apparaat is, betwijfel ik dat.
Dat is het probleem, het moet te geavanceerd, bekijk eens de tijd van de Nintendo 8-bit, zelfs als je dat nu speelt is het tegek gaaf!

Vergelijk het met een Boek en een Imax 3D Film over hetzelfde verhaal.

De geavanceerde spellen gaan juist om de individu, dus veel verkoop. de 8 bit ging voornamelijk zoals nintendo het zag en ziet: Samen gezelligheid.
Die uitspraak gaat om bepaalde inspiratie ergens weghalen tot zekere hoogte. Maar een device exact namaken maar dan open source software erop plempen, en dan ook niet eens zelf een controller kunnen ontwrpen en erop gaan verdienen, is gewoon diep triest.
Dat vermoeden heb ik ook, als je kijkt naar het streefbedrag van § 14000 zal het voor iedereen wel duidelijk zijn dat je van software-ontwikkeling niet veel hoeft te verwachten, ook al omdat er Android 4.4.2 op staat wat nog steeds behoorlijk kwetsbaar is gezien de de beveiligings-flaws die recentelijk de publiciteit haalden.
Nah, ik zie dit meer als een Sinterklaas-gadget dan een serieze poging iets degelijks in de markt te zetten maar er zijn genoeg bedrijfjes die ermee weg komen.
ik hoopte stiekem op een steam-machine, maar dit is weer zoveelste android-ding ... next
Valt mij nog mee, normaal komen ze altijd met popstations die gewoon de behuizing kopieren en er een systeem met LCD van 1990 in duwen (waar de gameboy zich voor zou schamen).
Helemaal mee eens, ik vind android op consoles echte bullsh*t.

Het is niet gemaakt voor consoles, en moeten ze het ook niet zo gaan vervormen! Leuk voor in AziŽ, in Europa zullen er maar erg weinig er op in gaan.
Als ze nou een touchscreen in die controller hadden gebouwd was het een perfecte imitatie van alledrie de consoles.
De reden dat ik denk dat ze winst geen halen is dankzij oplichters. Deze kopen de Ouye in, stoppen het in een een nieuwe doos en wordt als playstation 4 verkocht. China is nog altijd het land waar veel namaak producten vandaan komen. Zelfs al is er een goed werkend eerlijk product gemaakt die ook maar een beetje lijkt op iets duurders wordt er al een nieuwe verpakking omheen gedaan. Ook in hun eigen producten gebeurd dit nog veel te vaak.
Het design lijkt zoveel op duurdere concurrentie dat het gewoon bijna niet anders kan dan om de herverpakkers te trekken. Zij produceren een 'eerlijk' product, met als belangrijkste markt de oneerlijke herverpakkers.

Vaak vind ik patenten en copyright claims veel te ver gaan, maar dit apparaat mag vanwege het uiterlijk met claims gesloopt worden voor het op de markt komt. Ik ben bang dat het anders alleen bij de herverpakkers in de Ouye doos binnen komt.
Het is toch heel simpel, zolang er geen merk op staat als microsoft of sony, weet je toch genoeg?
Maar dat merk zetten die herverpakkers er dus wel op. Ze gaan daar zelfs heel ver in. Alle boekjes, stickertjes e,d, worden zo goed mogelijk nagemaakt waardoor het bijna niet meer van echt te onderscheiden is.
Voor ons wel. Voor oma die een leuk cadeautje voor haar kleinzoon koopt weer niet.
Of een winkelier die zelf er niks van weet maar alleen maar door verkoopt, die koopt er even 20 in en zet het in zijn webshop (mogelijk met google plaatje want lang niet iedere webshop maakt zelf fotos) en jij koopt bij die webshop in. Vooral bij 2e hands moet je soms uitkijken.

Heb zelf ook verhalen van bekenden gehoord die nepproducten ooit gekocht hebben. Denk bijvoorbeeld aan een externe HDD waar geen HDD maar een USB stick en een steen voor gewicht in zat met een instructie boekje waar in stond dat de schijf niet de volledige opslag benut kon worden op Windows. De ene denk dan miskoop, de andere vind het verdacht schroeft het open en komt er achter dat hij een nep product heeft. Maar beide zijn in ieder geval niet blij.

Het is vrij makkelijk om nep producten in omloop te krijgen zolang een enkeling niet genoeg kennis heeft of niet controleert. Zolang er geen naam op staat, of de oorspronkelijke fabrikant volgens de wet bezig en alle tussenpersonen moeilijk te achterhalen zijn blijft het lastig om de schuldige te traceren. Het feit dat ze er aan verdienen blijkt ook in het feit dat oplichting met nep producten nog altijd vrij grootschalig gebeurd. Als je een overduidelijke teken ziet van het begin van oplichting dan is het stom om daar niks tegen te doen en er maar vanuit gaan dat iedereen het wel door heeft.
Kijk maar die namaak iPhone die op marktplaats aangeboden worden. Worden aangeboden als zijde iPhone 6, en zie je dat er iets toch niet klopt. Ik het gewoon een clone me Android of een ander vaag Chinees OS. En bouwkwaliteit is om te huilen als je dit in werkelijkheid ziet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True