Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

Nvidia roept kopers van een Shield-tablet op om het apparaat niet meer te gebruiken. Kopers krijgen dan een nieuwe tablet; de bestaande is brandgevaarlijk. Kopers van brandgevaarlijke apparaten wordt afgeraden om de tablet nog te gebruiken.

Wie sinds juli 2014 - toen de tablet uitkwam - een Shield-tablet heeft gekocht, wordt verzocht om hem niet meer te gebruiken als zijn of haar tablet vatbaar is voor het probleem. Kopers van een Shield-tablet kunnen vanuit Android zien of hun versie van het apparaat kwetsbaar is: onder het kopje 'battery' in het status-overzicht van Android is te zien welke versie van de accu aanwezig is. Als het apparaat een accu met typenummer Y01 aan boord heeft, moet het worden ingeleverd.

Is de versie van de accu inderdaad kwetsbaar, dan wordt gebruikers verzocht om de inhoud van de tablet te backuppen, hem verder niet meer te gebruiken en vervolgens contact op te nemen met Nvidia. De oude tablet wordt dan onbruikbaar gemaakt, zodra de gebruiker de vervangende tablet aanzet. Gebruikers moeten wel hun systeemsoftware bijwerken om gebruik te kunnen maken van de actie, stipt Nvidia aan.

Update 15:50: In dit artikel stond eerst dat de tablet onklaar werd gemaakt zodra gebruikers het serienummer zouden invullen. Dat is niet juist.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Het is niet echt duidelijk in het artikel, maar de recall werkt op deze manier:

1. Je submit een recall request
2. Je ontvangt een nieuwe tablet zonder de vorige te moeten opstarten
3. Zodra de nieuwe tablet online gaat en 'hallo' zegt tegen Nvidia wordt de oude onbruikbaar.

Ik denk niet dat je het oude exemplaar moet terugsturen, staat in ieder geval nergens vermeld.
beetje zonde dat nVidia niet gewoon de accu vervangt, zullen ze wel redelijk wat geld op verliezen.
en aangezien je nu een hele nieuwe tablet krijgt moet je ook nog eens aan de slag met het back-uppen.

er zullen dan binnenkort wel veel 'bricked' Shield Tablets op de V&A komen te staan, het lijkt me dat er genoeg tweakers zijn die er nog wat mee kunnen.
Bij Li-Ion accu's is het brandgevaar niet zozeer een probleem van de accu maar van de omliggende elektronica. Als je zo'n accu te ver ontlaadt (spanning onder 2,5V) dan gaat hij stuk Als je hem daarna oplaadt, gebeuren er rare dingen. Er moet dus een elementje op zitten die de accu bewaakt, en bij te lage spanning of te lage capaciteit (zoek op: "Charge counter") een seintje kan geven dat de zooi "uit" moet. En liefst nog een failsafe daarachter die zorgt dat na een timeout (het OS reageert niet op de "ga uit" van de batterijbewaking) de boel zichzelf toch uitschakelt.

Had hier pas nog een foutje met zo'n batterijbewakingscircuit voor een embedded bord waardoor die niet uit ging. Gevolg was dat de accu stuk ging en bij het opkomen van de voeding de accu langzaam begon op te zwellen. Toen ik 't merkte (krakend geluid) was hij al tot bijna drie keer zijn oude volume opgezwollen.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 31 juli 2015 15:54]

Deze beveiliging is normaliter geÔntegreerd in een klein PCB'tje in de accu. De beveiliging is dan ook hardwarematig, niet softwarematig wat je nu suggereert. Zoals je al zegt: software loopt vast, heeft bugs, en is afhankelijk van allerlei andere dingen die door de CPU worden gedaan, zodat bij een softwareupdate nieuwe risico's ontstaan.
Daarom worden zulke dingen altijd hardwarematig opgelost.
Wat mij wel verbaasd is dat de Li-ion beveiliging op het PCB'tje normaal gesproken de accu permanent uitschakelt bij diepe ontlading (<< 2.5V). Misschien werkt deze beveiliging niet?
Misschien losse commerciele accu's.

Bij embedded systemen wordt doorgaans een (of enkele) losse cellen gebruikt, deze zijn nooit van zo'n interne beveiliging voorzien omdat het veel efficienter is om dat op het apparaat zelf te integreren.
Yes, onder andere laptops hebben een battery pack met meerdere "unprotected" cellen (zonder PCB) in een combinatie van serie/parallel. De cellen gaan dan echter altijd naar een wat groter battery pack PCB.
Naast de conventionele beveiliging in een li-ion PCB verzorgt deze ook de balancing: wat gebeurt er als de capaciteit of zelfontlading van de cellen niet exact gelijk is?
Juist, na een aantal keer opladen en ontladen krijg je een volle cel in serie met een lege cel. Dat gaat natuurlijk nooit goed.
Het is inderdaad efficiŽnter als de kleine PCB in de accupack wordt geÔntegreerd in de grote moederbord / main PCB. Echter is dit zoals ik al zei minder veilig/betrouwbaar. Ik heb dit nog nooit gezien in een bekend commercieel product. Zelfs in een nieuwe iPhone, waarbij elke kubieke millimeter telt, bespaard hier niet op en houdt de moederbord gescheiden van de accu PCB.

[Reactie gewijzigd door mohf op 3 augustus 2015 16:10]

Ik ken dit principe wel by LiPo, niet bij Li-Ion...maar een batterij burst is best we tricky, zeker op een apparaat wat je in je handen hebt.
Ik denk eigenlijk dat dat deels PR is.
Door een heel nieuwe tablet op te sturen, is het wel een vorm van verontschuldiging voor het ongemak. En niet iedereen (lees: dus minder technologisch gevorderde mensen) is in staat een batterij te vervangen.
ik had het dan ook niet over zelf vervangen, maar over opsturen, zodat nVidia het voor je regelt.
het zou nog beter zijn als je ze bij bijvoorbeeld de Mediamarkt kon afleveren, zal de winkel klanten krijgen en de consument hoeft het niet zelf op de post te doen.
Ik denk dat nVidia gewoon geen risico wil lopen met privacy gevoelige data. Allerlei inloggegevens, persoonlijke documenten, foto's, etc.
En op deze manier is het gewoon simpel geregeld.
Denk ik ook.
Ik ken iemand die haar micro USB kapot is en vervangen moet.
winkel zij dat de hele telefoon gereset woord dus foto's bestandjes en aplicaties woorden gewist terwijl dat echt niet nodig is.
Maar ze dekken zich in als er straks iemand gaat zeuren dat zijn/haar foto's op Internet belanden zijn.
Ik heb voor mijn exemplaar deze procedure in gang gezet, in de bevestigingsmail staat dat ik mijn oude tablet na vervanging gratis moet retourneren met een door Nvidia aangeleverd verzendlabel.
Ligt eraan wat voor toestel het is. De meeste high-end toestellen hebben een losse assembly voor USB, maar een Huawei ascend Y300 of iets dergelijks heeft de USB op het Logicboard gesoldeerd zitten. Is wel te vervangen hoor, maar normale garantie regelingen zorgen dat het Logicboard vervangen wordt omdat A:sneller en B minder kans op defecten aan de overige componenten.
Dezelfde grappen worden ook uitgehaald bij schermen. Feit is dat ze bij een gelockte telefoon hun testjes niet kunnen doen, en een telefoon met allerlei data kan zich ook weer anders gedragen. Superslecht excuus, maar het lijkt een van de laatste bedrijfstakken waar service en meedenken niet niet standaard is.
In sommige gevallen wil je het ook niet anders. Bij een iPhone is een refurb altijd chiller omdat deuken in het frame voor meer spanning op het glas zorgen als je een nieuwe plaatst. Als wij nieuwe assemblies plaatsen proberen we daarom ook altijd de behuizingen zo ver mogelijk recht te krijgen. Bij iPads kan dit betekenen dat we een complete hoek wegvijlen.

Aangezien we bij samsung toch de gehele voorkant vervangen en je zo al §200 kwijt bent met nieuwe toestellen is het ook geen slecht idee gewoon een refurb bij de fabrikant aan te vragen. Zijn vaak vrij goedkoop via de fabrikant te regelen. Bij Apple was het §30 voor een refurb 5, ipv §45 voor het vervangen van de connector bij de afghaan.
Beter voor Nvidia ja, niet voor de klant want die heeft er alleen maar ongemak van. Backuppen moet je sowieso als je iets opstuurt, negen van de tien keer doen ze ook een factory reset. En in het ergste geval zit je een paar weken zonder tablet (nu niet)

Ik vind dit erg netjes van Nvidia en kan het dan ook alleen maar toejuichen. Hier zouden meer bedrijven een voorbeeld aan moeten nemen.
Grote kans dat het een kwestie is van bootloadertje flashen, rommetje erop
uhhh, wat? het gaat hier dus wel om een serieus probleem.
ik hoop toch wel dat je de accu er dan uit haalt?
Ik zeg niet dat het een veilige oplossing is, die accu kan nog steeds best in brand vliegen. Mn punt is dat die blokkade van NVIDIA waarschijnlijk makkelijk te omzeilen is.
Sta er eens bij stil wat je overkomt als de accu defect raakt.nhij zwelt op,mde omhulling scheurt vroeg of laat en dan komen er allerlei dampen al knetterend en rokend uit, tot er tenslotte vlammen uit komen van oververhitting. Zou je dit willen meemaken?

Het bovenstaande is mij helaas een keer gebeurd met een smartphone met een defecte noodlader. Dat wil je dus niet meemaken. Hoe blus je een onverwacht ploffende Lithium accu? Het gaat er best heftig aan toe.

Bij andere apparaten schakel je de spanning uit of trek je de stekker eruit. Bij de tablets en telefoons met ingebouwde accu's kan dat niet meer. Wat doe je dan? Hoe zorg je dat je niet meer schade oploopt? Ik kon hem gelukkig in een metalen prullenbak dumpen en erger voorkomen.

Ik zou zo'n defecte tablet dus absoluut niet meer gebruiken. Maar misschien ben ik wel over voorzichtig geworden.
Dat is mn punt niet, weggooien die hap. Ik denk alleen niet dat NVIDIA in staat is om een tablet zodanig op afstand te disablen dat ie totaal niet meer te gebruiken is. Terugsturen lijkt me eigenlijk een beter idee, alhoewel dat waarschijnlijk veel te duur is.
Dat lijkt me ook. Er zijn maar weinig tablets en smartphones (met name Android) die iets van hardware blokkades doen.
Het laten opsturen van die tablets (en verwerken) zal hen meer kosten dan simpelweg nieuwe toestellen naar de klant te sturen.
even een accu vervangen is vaak duurder dan een nieuwe in elkaar (laten) flansen bij dit soort apparaten :+
|:(
het is duurder om die bat te vervangen , dan jou een nieuwe te versturen
zo een tab kost vrijwel niets (enigste wat iets gekost heeft is het ontwerp van dat ding)
Wat denk je dat de productiekosten van zo'n tablet zijn? Max 100 euro, en daar kun je geen batterijen voor gaan vervangen.
Doet me denken aan de logitech harmony die ik 2de bands had gekocht. Ding ging aan en werkte bij hem thuis ook. Ik kwam thuis hang het aan me pc. Krijg ik de melding hij gelockt is. Omdat iemand al een vervangend product had ontvangen. Logitech kon hem ook niet meer unlocken.
Kreeg wel netjes mijn geld terug van die persoon.


Dus uitkijken als je een 2de hands shield koopt.
Ik zie al bijna een nieuwe handel opkomen van mensen die nog even een slaatje willen slaan uit hun oude verrotte tablet die eveneens gelocked ťn levensgevaarlijk is .....
Ik heb een recall gedaan want ik blijk de beruchte batterij te hebben. Ik ben benieuwd wanneer ik de nieuwe ontvang :)
Dus op het moment dat je je oude tablet met een custom rom flashed heb je gewoon een gratis tablet?
Ja, alleen levensgevaarlijk, brand gevaarlijk; eigelijk een tikkende tijdbom zodra je die gebruikt ;-). Het is maar wat je 'gratis' noemt.
Je zou er zelf een andere batterij in kunnen stoppen. Vast vele malen goedkoper dan een Shield kopen
Zoals ik mijn RMA aanvraag lees (na gecontroleerd te hebben of mijn model tablet inderdaad kan ontbranden) kreeg ik het volgende terug gestuurd.

"Please remove all accessories – cover, SIM card, SD card, etc. – before returning your old tablet."

Hier uit lees ik dat de tablet uit eindelijk wel terug moet, echter in dezelfde mail staat ook het volgende

"Please follow the included instructions to replace or dispose of your old tablet."

Ik ben dus een beetje verward wat er straks precies van mij gevraagd wordt.
" Gebruikers die daarvoor kiezen, kunnen hun tablet dan niet meer gebruiken: zodra Nvidia het serienummer van het brandgevaarlijke apparaat heeft doorgekregen, wordt de tablet op afstand onbruikbaar gemaakt."

Wait what ??

Mag/kan dat zomaar.?
Ik denk dat tweakers het wederom niet helemaal bij het juiste eind heeft.
Als je op de gegeven link klikt, waar je zowel kan zien of jouw batterij wel of niet gevaar loopt en je je gegevens in kan vullen om deze te vervangen, staat:
*I understand when I turn on my replacement tablet, my original tablet will be deactivated remotely and rendered unusable.
Met andere woorden, ja je tablet wordt op afstand onklaar gemaakt, maar pas na het ontvangen en in gebruik nemen van het vervangende tablet.
Op zich niet raar als je weet dat je blijkbaar niet eens je oude tablet hoeft in te sturen voordat ze een vervanger geven.
Het lijkt me dat je die deactivatie wel kan omzeilen, door de tablet te rooten bijvoorbeeld. Of nooit meer aan het internet te hangen.

Dan heb je dus een extra shield! :Y) Brandgevaarlijk... Dat wel, maar wellicht is die accu zelf wel te vervangen als je een beetje handig bent?
ook handig als je na de garantieperiode een defect aan het scherm hebt of zo :-)
Of zoals ik em een keertje hebt laten vallen en een lelijke kink op de hoek heb. Na update even kijken of dat m'n tablet voor vervanging vatbaar is :P
Exact, dacht ik ook aan. Al denk ik wel dat je nieuwe tablet pas activeert als het verbinding met de oude heeft gehad, iets in die trend.
Maar als ze op afstand de bootloader locken, kan je ook niet meer rooten. Nu zal dat ook nog wel te hacken zijn, maar een stuk moeilijker. Sowieso heb je nu wel een gloednieuwe tablet (ongeacht de staat van de oude) en je hebt gelijk spare parts..
Dit is tevens gevaarlijk voor de 2de hands markt. Ik vraag een refund aan. Verkoop hem. Koper ziet niets vreemd aan. En koopt hem voor vertrouwen. Weekje later zet ik de nieuwe shield aan en heeft de 2de hands koper pech |:( hadden ze beter een aantal inruil punten kunnen regelen. En dan omruilen.
Nou, Nvidia maakt bij het aanzetten van je nieuwe tablet de oude onbruikbaar, als dat zo is dan kan je de oude dus niet meer verkopen.
En wat als ik hem niet aanzet totdat hij verkocht is.

Dan heb ik een nieuwe tablet en xx euro in mijn pocket en iemand anders is gedupeerd.
dan ben jij een domme oplichter..

Gedupeerde contacteert nVidia support, die zeggen toestel is gedeactiveerd en moest worden opgestuurd...
Persoon legt klacht neer bij de politie wegens opluchting... Je gegevens heeft hij al, wss ook al een mail van nVidia met de uitleg en jij kan de Persoon zijn geld teruggegeven + jezelf verwachten aan een boete of andere straf...
Nee dat zal niet werken. Nvidia zal hier niet zo snel aan mee werken(Logitech werkte hier ook niet aan mee) en politie doet al heel erg weinig aan internet oplichting. Zelfs je terug bellen is al te veel voor ze momenteel(lang leve bezuiniging). Er zijn genoeg oplichters op marktplaats waar ze de gegevens van hebben. Maar word weinig aan gedaan.
Hier in BelgiŽ liggen de zaken toch anders...
Bovendien heb je van Nvidia alleen een mail nodig waarin staat het toestel moet worden teruggestuurd en die krijg je wel wanneer je vraagt waarom je toestel niet meer werkt. De adresgegevens had je al van toen je toestel bent gaan afhalen en of via het bankrekeningnummer waarop je betaald hebt. Met die gegevens leg je in BelgiŽ gewoon een klacht neer bij de politie voor oplichting en fraude.
De politie zal dan een proces verbaal opmaken van de tegenpartij en deze gegevens gaan dan naar de rechtbank.
Nu begrijp ik niet wat daar in Nederland zo moeilijk aan kan zijn...
Weet ik ook niet. Maar 1 op 5 gaat direct de prullenbak in.
http://www.nu.nl/binnenla...et-behandeld-politie.html

En ja dan gaan ze alleen achter de erge dingen aan. Er zijn mensen die jaren via marktplaats mensen oplichten. En politie doet er niets aan.

Vandaar dat ik zij dat het wel erg makkelijk werd. Niet weten dat de buren het een stuk beter deden.
Nee maar nu vraag ik vandaag een nieuwe aan, verkoop de oude morgen, krijg overmorgen nieuwe shield.... oude onbruikbaar bij nieuwe eigenaar
En dan kunnen ze je aanklagen wegens oplichting, aangezien je willens en wetens een tablet hebt verkocht die onbruikbaar is geworden. En alle NAW gegevens zijn bekend bij Nvidia ivm de RMA.
en Nvidia is geen partij in de 2e hands handel van hun spullen. Je gaat toch ook niet naar de dealer als je 2e hands een auto koopt die problemen blijkt te hebben? :+

(edit, uiteraard om je beklag te doen, om het te fixen is het logsich dat je gaat :Y) )

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 31 juli 2015 18:06]

Bedoelde meer dat indien men de NAW gegevens nodig heeft van de originele eigenaar, men deze kan opvragen (via de rechter) bij NVidia. Maar ik heb een RMA gehad (heb ook eentje uit de reeks dus) en onderaan de RMA staat wel degelijk iets over terug sturen.

"As a reminder, when you set up your new tablet, your old tablet will be deactivated and no longer function.

Please remove all accessories – cover, SIM card, SD card, etc. – before returning your old tablet."

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 augustus 2015 00:02]

Dat is inderdaad iets anders dan wat tweakers meld (ik had de bron zelf niet gelezen, zo blijf aan het dubbel lezen :P)

Het is niet zo dat ik zo ding heb, maar zo zullen er vast meer van dit soort apparaten zijn.
Gratis setje onderdelen :+
Could be worse. Stel je voor dat het vanop afstand in brand werd gestoken?
staat er zo onderin de kleine lettertjes;
This nVidia Shield Device will self-destruct in 10 seconds.
Juridisch gezien zouden ze wel moeten; als iemand z'n huis afbrand door zo'n tablet zijn ze volledig aansprakelijk, tenzij ze er alles aan doen om de gebruiker te waarschuwen en te voorkomen dat het kan gebeuren.
Aan de ene kant heb je wel gelijk. Echter vind het wel eng dat NVidia zoiets kan. Maar zoals @minang zegt, zal het vast door een software update gedaan worden ofzo.
Logitech kon die vroeger al met hun afstandbediening. Hang hem aan je pc en hij kon gelockt worden.
Ja ze hebben toch toestemming gegeven door aan te geven een nieuwe te willen ontvangen? anders denken sommigen mooi een gratis 2e.
Wordt de oude nog gebruikt. vliegt in brand komt in het nieuw en nVidia heeft dan imago schade.
2e gratis is niet logisch. Andere moet opgestuurd worden, of anders krijg je een factuur ;)
Op die manier zal men dat ook eerder doen omdat hij toch niet bruikbaar meer is.
Dat kan waarschijnlijk door een softwareupdate te pushen. En misschien maar beter ook! :P Zonde als eigenwijze mensen slachtoffer van zichzelf worden.
Of nog erger. Dat anderen slachtoffer worden van iemand die de foute tab te koop aanbied op marktplaats na ontvangst van de niet-brandgevaarlijje
Afweging van risico's: laat je als fabrikant toe dat iemand een brandgevaarlijk apparaat blijft gebruiken of niet?

Zeker in US/Engeland stel je je daarmee bloot aan rechtszaken van klanten die gaan stellen: "ik dacht dat het risico klein was omdat ik het apparaat alsnog kon blijven gebruiken"
"*I understand when I turn on my replacement tablet, my original tablet will be deactivated remotely and rendered unusable."

Als ik dat zo lees dan word het pas disabled zodra je dus je nieuwe tablet aan zet. Maar toch, best zorgelijk. Ik zal bij thuiskomst eens kijken welke versie van de tablet ik heb. En of die recall al in NL actief is.

Zal hier wel update plaatsen zodra ik weet hoe en wat.
Volgens mij kun je via de link ook je land invullen en is het gewoon een Internationale terugroepactie. Zal thuis eens kijken welke ik heb.
Daar kies je dan toch voor?
Schijnbaar 'belt' de tablet eens in de zoveel tijd naar huis. Maar wellicht kan je m gewoon flashen, maar dat is niet aan te raden met een hardware falend apparaat ..
In de mail staat overigens WEL dat de tablet teruggestuurd moet worden:

Dear NVIDIA Tablet Customer,

Thank you for submitting a claim to replace your tablet. Your replacement will ship within the next 2-4 weeks.

Please follow the included instructions to replace or dispose of your old tablet.

Please make sure to back up your photos, video and data files, so that you may access them from your replacement tablet.

As a reminder, when you set up your new tablet, your old tablet will be deactivated and no longer function.

Please remove all accessories – cover, SIM card, SD card, etc. – before returning your old tablet.

Thank you for your loyalty and for participating in this recall effort.

Sincerely,
NVIDIA


Ben benieuwd of dit uiteindelijk op mijn kosten mag gebeuren, dan denk ik dat ze hem mogen komen halen ;-)
Heb het mailtje net in de mail, maar dan moet er dus nog een mailtje komen of ze verwachten dat iedereen een 2e tablet gaat fixen omdat de meeste mensen die een Nvidia Shield zullen kopen vaak wel meer weten dan de gemiddelde gebruiken van andere tablets.
dat begreep ik er ook uit ja, balen! ik keek er juist al naar uit dat ding open te maken!
En dan .. Veel kan je niet met de resterende hardware.
Vandaag de nieuwe Shield Tablet ontvangen per post. Op de doos staat Atos als afzender.

Vanavond maar eens experimenteren en kijken wat er nog mogelijk is met de oude hardware.
Ik heb vandaag ook een nieuwe Shield Tablet ontvangen van dezelfde afzender Atos. Nieuw gesealed in doos. Wel netjes. :)
Hier ook een nieuwe shield ontvangen, even eens van Atos.

Er staat niks vermeld over het opsturen naar een adres, maar wel over het wegdoen/afdoen van het apparaat volgens je lokale elektronica afval richtlijnen.
De oude voorzien van CyanogenMod 12.1. Werkt prima. In ieder geval een app installeren om de temperatuur van de batterij te monitoren ...
Got one... http://static.tweakers.ne...ef4jQ30ouP5IJ3mM/full.jpg
Gebruik het apparaat al een half jaar ofzo, apart dat er 'nu opeens' problemen worden gemeld imo.

[Reactie gewijzigd door CLB op 31 juli 2015 15:02]

Lijkt mij dat er pas na x aantal keer opladen echt een risico vormt, door de werking van batterijen er een brandgevaarlijke stof ontstaat binnen de batterij, welke dan na deze x aantal keer in zo'n grote hoeveelheid aanwezig is om gevaarlijk te zijn. Wat dan wel zorgen baart is de kwaliteit accu welke gebruikt is, ik dacht dat dit gewoonstandaard Li-ion batterijen waren. Zal wel enige vervuiling in zitten lijkt me dan.
Vatbaar is ook een breed begrip, vermoedelijk in de praktijk zal het minder dan 1 op de 1000 zijn, maar wel genoeg dus om maatregelen te nemen, om schade te voorkomen.

Ben benieuwd wat er precies mis is met de accu dan. Dit soort accu's zijn namelijk altijd gevaarlijk, en daarom zitten er een aantal vrij drastische maatregelen omheen zoals een beveiligingcircuit voor kortsluitingen/overstroom/overladen/diep ontladen/temperatuur, gesealde verpakking en overdrukventiel.

Bij de Y01 batterij zou de temperatuur te hoog kunnen oplopen waardoor brandgevaar optreed, als batterijen warm worden tijdens gebruik dan ligt dat voornamelijk aan de hogere interne weerstand (even los van de hitte van het apparaat zelf). Dit in combinatie met slechte kwaliteit (verontreiniging in batterij) kan ervoor zorgen dat de boel spontaan gaat ontbranden.
Dit moet echt wel een horror zijn als fabrikant, na maanden van verkoop alles terughalen en vervangen. Dit gebeurt de laatste tijd steeds vaker, je kan als fabrikant dus beter het risico spreiden door elke geproduceerde batch anders te nummeren en opnieuw te testen op kwaliteit i.p.v dat je de leverancier blind vertrouwt of voortborduurt op 1 batch/serie. Batterijen kunnen nogal onderhevig zijn aan wisselende kwaliteit als je er niet zelf boven op zit, zeker uit Azie. Vaak is het ook moeilijk om dit op voorhand te testen, er zijn maar een beperkt aantal testen die je kan doen en dat zegt eigenlijk niet voldoende over de kwaliteit over x maanden.

Verwacht na een tijdje trouwens nogal wat refurb shields dan, neem aan dat ze die niet weggooien maar herbruiken.

Nog een ander punt wat ik wil aanstippen in het algemeen:
Li-ion batterijen kunnen na een aantal jaar van dienst ook brandgevaarlijk worden (hogere interne weerstand, vorming van gassen waardoor de boel onder druk staat en potentieel dus brandgevaarlijk wordt omdat de sealing kan breken), hier wordt momenteel nog 0,0% aandacht aan besteed. Zeker met apparaten waarvan de batterij ingebouwd is kan je van buiten vaak weinig aan zien. Het zou niet gek zijn om een circuit in te bouwen die de batterij gezondheid kan meten op betrouwbare manier en de batterij kan markeren als onbruikbaar/gevaarlijk/onbetrouwbaar. Nieuwe laptops doen dit al. Het vervelende van deze apparaten is dat ze vaak of in de zak zitten, of ergens in de huiskamer/slaapkamer en potentieel erg veel schade kunnen aanrichten. De markt penetratie is ook enorm hoog, waardoor er zeker een reeele risico aan hangt. Ben benieuwd of de markt hier zelf een oplossing voor gaat vinden, of dat er eerst een paar ongelukjes moeten gebeuren.
Ik ben ook wel benieuwd naar de leverancier en welke tablet nog meer dezelfde batterij gebruiken...
En de 'controller' die het veiligheid systeem om de batterij vormt. Waar dit allemaal aan is geleverd, welke merken etc.
Leuk dat ze een nederlands nummer vermelden welke je kunt bellen. Maar dan moet die wel functioneren......... Niet echt goed geregeld.....
Bij mij werkte dat online formulier gewoon, kan je die niet gebruiken?
Hopelijk gebeurd er dan niets met de accu als je wilt controleren of je hier uberhaupt last van gaat hebben. Wel een prima zaak dat ze dit van afstand onbruikbaar kunnen maken, je weet maar nooit.

Edit: ik lees net de eerste post al, vond het al vreemd dat je dit zelf op moest zoeken met zo'n verbonden risico's...

[Reactie gewijzigd door Zilvus op 31 juli 2015 15:07]

https://www.youtube.com/watch?v=it7B5NeCIRs
Zo te zien is er al sinds Januari problemen.
Is wel apart dat ze niet de oude opgestuurd moet worden. Die kunnen ze toch goed voor reserve onderdelen gebruiken. Het is wel makkelijk als je zelf het scherm kan vervangen. Je heb nu een reserve. Alleen het moederbord kan je dan niet gebruiken, die is uitgeschakeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True